Menim kliky Shimano XT 780 s prevodniky 48/36/26 za Shimano XT 785 s prevodniky 40/28. Po rozebrani stredu jsou na strane u prevodniku dve podlozky a na druhe jedna. Mam je nechat stejne, nebo u prevodniku jednu ubrat, kdyz tam nove bude dvojprevodnik misto trojprevodniku?
Před pár rokama jsem to dělal a také jsem nevěděl. Takže jsem to nakonec vyřešil tak, aby ty dva nové převodníky byly co do polohy usazeny ve středu toho původního trojpřevodníku. A na to jsem tam dával podložky. Zkoušel jsem přidat/ubrat podložku. Chápeš mě? Prostě jsem to takhle zkusil a vyšlo to. Byly to kliky deore, vzadu devítková kazeta. Chodilo to bez problémů.
Shodou okolností jsem teď o víkendu na internetu otevřel stránky, kde byl výpočet řetězové linky, ale je to pro mě složitý (i když ty vzorce tam jsou uvedené včetně schematických obrázků), já to dělal zkusmo :-)
Odkaz na řetězovou linku je zde:
http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?id_clanek=493
Slovně řečeno je přední řetězová linka vzdálenost středního převodníku u třítalíře od podélné osy kola. Zadní řetězová linka je vzdálenost středu kazety od podélné osy kola. Snažíme se, aby obě vzdálenosti byly totožné. To znamená, aby řetěz ze střední polohy třítalíře šel na střední kolo kazety rovnoběžně s podélnou osou kola.
prostě aby se to uprostřed nekřížilo, jasný? :-D
Podélná osa kola. Vím jak to myslíš, ale výraz mi připadá zvláštní. Je možné, že je to tak správně, netuším. Jen jsem se nad tím tak zastavil...
U každého stranově symetrického předmětu můžeš určit osu té symetrie, takže u kola samozřejmě také. No a vůči té ose se to pěkně popisuje a skoro každý tomu rozumí. Protože se to ale nedá vůči té ose měřit, je uprostřed rámu, tak všechny ty plánky a návody to měří vůči jedné a druhé hraně středového domečku, sečtou to a dělí dvěma. Tím se vyrobí použitelný návod, ale krásně se zatmí smysl toho všeho. Tak jsem se snažil ten smysl ozřejmit, poněvadž je to vlastně strašně jednoduché.
No, stačí spojit bod uprostřed domečku s nejzašším bodem na plášti zadního kola a máš onu osu, se kterou má být řetěz při nastavení na prostřední talíř a prostřední kolečko rovnoběžně. Samozřejmě to platí za předpokadu, že tam máš zadní kolo nasazený správně, t.j. v podélné ose rámu :-) A to zadní kolo zas poznáš tak, že si stoupneš za kolo a musí se zadní kolo krýt se sedlovou trubkou...
Jo, a podle toho, co píše, bych ty talíře dala blíž ke středu, aby linka vzadu neprocházela středem kazety, ale blíž k velkejm pastorkům. Když tam má 36 tak na to asi jezdí a 11 nejspíš zas tak neužije. A nebude mu to z té 36 padat.
No já si myslím, že hlavně tu řetězovou linku nepřeměřil a prostě to namontoval tak, jak to bylo. Je také otázkou, jak ta linka byla původně nastavená. Dokud to šuplérou nepřeměří, tak nic neví.
Hm, jsem se s tímto už vyškolila. Ono když máš talíře líž ke středu, tak to z nejmenšího
kolečka nespadne, ale když je máš moc daleko od středu, tak to z největšího pastorku padá.
Když to máš blíž ke středu, tak na nejmenším kolečku křížení řetězu moc nepocítíš, o co je to kolečko malé, o to je řetězová linka delší a se to na té délce lepší porovná. Když to jde moc zešikma na největší pastorek (talíře daleko od středu), tak je to křížení řetězu citelnější a má to větší snahu strhávat řetěz z pastorku.
Jestli to není spíš levnější, nebo už unavenou, méně tuhou přehazovačkou, která není schopná kompenzovat tah od křížení řetězu a přepustí ho na kolečka. Ty poměry u více napnutého ramínka jsou patrně pro kladku přehazovačky náročnější.
Hlavně to padá, když se točí řetěz opačně.
Když šlápneš dozadu, přehazka prakticky nemá žádný vliv. Je až za pastorkem.
Jasně, máš pravdu. Popletl jsem si to. Tak ale proč to při křížení řetězu snadněji padá z velkých koleček dolů než z malých nahoru. Že by byl při použití velkého kolečka více raménkem napnutý řetěz?
Podložky zůstanou tak,jak byly - 2 vpravo,1 vlevo, zřejmě máš domek 68mm. Vzhledem k tomu, že měníš celé kliky vč. převodníků (což je samozřejmě nejlepší), nemusíš se vůbec zabývat řetězovou linkou, protože tu řeší právě konstrukce klik (pavouk). Podložkové bastly se tě tak netýkají. Doporučil bych ještě příslušný smyk, aby to chodilo, jak má.
Diky za odpovedi. Uz jsem to namontoval. U prevodniku jsem dal dve podlozky a na druhe strane jednu. Dal jsem tam i novy stred. Presmyk je taky novy, na dvojtalir. Dozadu jsem jeste dal novou kazetu 11/36, stara byla 11/34. K tomu i novy retez. Poprve jsem takhle rozebiral kolo, nejvic jsem se bal tech Shimano konusu v xt nabojich, ale snad bude vse o.k. Jen nejsem schopen sam nejak zestelovat prehazku a presmyk. S tim budu muset do servisu.
Co ti nejde na prehazce? To je na kole snad to uplne nejjednodussi na stelovani, pokud neni nejak trefena.
Kdyz preradim na nejvetsi 36z a pak zaznu tocit klikama dozadu, tak retez spadne o dve kolecka dolu. Navic kdyz prerazuji na ruzne kolecka, tak jakoby retez nepreskoci presne na kolecko, ale trosku vedle, jakoby nebezel presne na kolecku. Nevim, jak to presne popsat. Pred vymenou kazety to pri razeni krasne cvakalo, preskakovalo a prene bezelo po koleckach. Novy retez jsem nameril velka/velka + dva clanky. Mozna to bude i tou vymenou klik s prevodniky, novy presmyk jsem ani stelovat nezkousel - dorazy bych asi nastavil, ale jak moc lanko napnout nevim.
To,ze prislapnuti dozadu seskakuje retez z 36 bude nejspis dano retezovou linkou. Tipnul bych si na prevodniky posazene moc od ramu. Tohle nema moc co do cineni s prehazovackou. Proste retez jde od prevodniku k pastorku moc "za roh" a stahuje ho to dolu do roviny.
Presnost razeni dostelujes na packach. Okoukni, jestli jde na prehazovacce vsechno volne (obcas taky promazat cepy i kladky) a jestli kladky nejsou odrbane nebo vyvrglane. Taky jestli lanko chodi v bowdenu volne.
To stelovani na packach se nauc, s tim nejezdi do servisu. To muzes obcas potrebovat i nekde na ceste. Nic na tom neni.
Koukej na retez na pastorku. Kdyz nejede stredem, ale jakoby nedolejza, stelovaci sroub na bowdenu u pacek vysroubovavas (lanko napinas, prehazku vytahujes). Kdyz retez jde az za stred pastorku, cpe se vys, stelovaci sroub zasroubujes. Lanko tim povolis, prehazka jde dolu.
Lanko k presmykaci natahnes, nasponules, ale ne nejak silou, sroubek utahnes. presmykac je pritom volne v dolni poloze. To je cele. Jemne doladis zase stelovacim sroubem na pacce na riditkach.
Tohle je potreba umet, kdybys musel menit lanko nekde venku.
Díky. Jo, co přesně štěluje ten třetí šrouběk na přehazovačce, který je mimo ty dva?
Ještě k těm převodníkům a řetězové lince. Ty nové kliky s dvojpřevodníkem 40/28 jsem namontoval stejně jako ty staré s trojpřevodníkem 48/36/26 - na straně převodníku dvě podložky, na druhé jednu. Zkusím to tedy ještě jednou rozebrat a na straně u převodníků jednu podložku oddělám. Pak to snad pomůže, zlepší se řetězová linka a při otáčení klik směrem vzad již nebude řetez padat z největšího pastorku 36z dolů na menší pastorky. Nemůže však odebrání té jedné podložky u středu zase rozhodit něco jiného? Jinak díky za rychlé a věcné rady.
Celkem bych tam nechala všechny podložky, vymezují vůli mezi miskama (?? nějakou určitě).
Osobně bych si dala talíře co nejlíž ke středu, protože na malé pastorky neřadím.
Ale určitě neradím, tomu zas tak nerozumím.
Není žádný důvod měnit skladbu podložek. Pokud se podíváš do manuálu Shimano, obě kliky 780 i 785 mají složení středové osy stejné. A řetězová linka se neladí podložkama u osy. Nemusí ti to pak shazovat dobře na menší tác - resp. ramínko smyku se může dostat do kontaktu s rámem. Pokud máš vše seřízené, jak to má být (já to nevím) - pak bych s tím nic nedělal.Celý pohon máš nový, je to syrový - třeba zajet, rozvolní se stranově řetěz a bude to cajk.
Mimochodem vloni jsem si na Forbikes hrál asi s pěti špičkovými koly osazenými Eaglem 1x12 a u všech řetěz při pohybu zpět z velkýho pastorku padal...Ze stejnýho důvodu.
O.K. Tak já to zkusím vše ( přehazku + přesmyk ) pořádně seřídit a uvidíme, snad bude vše chodit tak jak má. Měnil jsem i středovou osu, původní byla SM-BB 70, teď tam je BB-MT 800, ale to by mělo byt v pořádku, šla tam namontovat v pohodě a vlastě je stejná jako ta stará, jen ta venkovní část je černá místo stříbrné a je v průměru o trošku užší ( v balení byl i klíč-přechodka ) na montáž.
Ještě mě napadl druhý důvod, ale k tomu je třeba přesná specifikace osazení, které tam teď máš - kliky,smyk,hazka,kazeta,řazení.
Kliky xt 785- s převodníky 40/28, přesmyk xt 785 pro dva převodníky,přehazovačka xt 780, kazeta xt 771 11-36z, řazení xt ( číslo teď nevím, asi taky 780 )s přepínáním na dva či tři převodníky - přepnul jsem na dva. Kolo je Merida Crossway 900 - 2015.
Tak myslím, že je to jasný. Tys tam nechal krosovou hazku 780, která funguje s kazetou do 34T - viz příloha. Pokud chceš, aby to chodilo, jak má s novou kazetou 36T, tak je třeba tato: https://www.kupkolo.cz/prehazovacka-shimano-xt... To ostatní s tím zajetím nadále platí - ve stojanu se to chová nezajetý jinak než v záběru.
No původní kazeta byla 11-34, dal jsem tam tu 11-36, abych tam měl ještě něco navíc - kdyby náhodou. To ta přehazovačka opravdu nezvládne ty dva zuby navíc? Kdybych tam dal kazetu 11-40, tak je to jasné, že to nedá. Navíc velká přední 40z - velká zadní 36z asi moc často řadit nebudu. Na dva největší zadní pastorky už bych to asi viděl na přední 28z.
No, je to tvá volba. Výhoda dvouplacky je mimo jiný v tom, že tu velkou jezdíš v plným rozsahu kazety. Ramínko tý hazky pro to určený není. Ale najde se jistě dost rádců, kteří ti řeknou, že je to dobrý. Pro mě by to teda dobrý nebylo. Tu hazku ten pastorek může namotat, poškodíš výplet a jako bonus si dáš na hubu. A to se vyplatí...
O.K. Koupím tedy tu přehazovačku XT 786. Mám vzít tu verzi GS nebo SGS?
Zkus taky na něco přijít sám. V popisu hazky z toho odkazu dole to máš napsaný.
Bingo. Pak napiš, jestli to funguje. A jestli to fungovat nebude, tak radši už nic nepiš... Mám skoro stejnej pohon ( 38x24 a 11-36) a je na tom najeto cca 18 tkm zcela bez problému.Šlapu sice většinou dopředu, ale řetěz nespadnul ani jednou.
Už vše řádně funguje. Pořád se mi to nedařilo seřídit a navíc se mi zdály měkké páky u brzd, tak jsem skončil v servisu. Seřízení přesmyku, přehazky, srovnání patky a seřízení brzd ( nemusely se odvzdušňovat, jen doplnit olej ) a poladit stálo 380 peněz a ted už vše krásně fakči. Jen to počasí zatím nic moc.
To jsem rád, že jsi spokojen. Za to,co dělali v tom servisu to je slušná cena. Pokud ten servis za něco stojí, vyplatí se to dělat s ním. Teď máš na pár let pokoj. Já jsem s počasím spokojen. Dnes nabruslíno (běžky) v azúru přes 30km. Pěkný ježdění...
Já myslel počasí na kolo. Na lyže a běžky je fajn. I když já na ty lyžařské sporty nejsem. Ale příští týden (při tom co hlásí) snad letos poprvé vytáhnu brusle, hokejku a hurá na rybník. Jinak v tom servisu jsou ochotní, poradí, kvalitně udělají a ceny mají fajn. Já tam to kolo i kupoval (2015). No a ted ho trošku obnovil.
Vždycky lepší vzít to, co je předepsané. Ale třeba já provozuju v praxi léta pět přehazovaček o dva zuby nad normu a bez problémů. Sram i Shimano si s tím bez problémů poradily.
Otevři si stránky ivelo.cz, tam je taková domácí cyklistická dílna a v ní m. j. najdeš dva podrobné návody na seštelování přehazovačky. Je to včetně obrázků, krok za krokem. Taky jsem poprvé šteloval podle tohoto návodu :-)
Jo, a najdeš tam i seřízení přesmykače :-)
Tak jsem se teď podíval na ty stránky ivelo.cz, domácí servis kol, ty stránky jsou předělané, ale návod na přehazovačku i smyk tam najdeš. Co ale zmizelo - třeba údržba (výměny kapaliny) pro různé značky hydraulických brzd. Škoda.
Mohl bych si založit vlastní téma, ale tohle se názvem výborně hodí a úvodní problém je asi už vyřešen. Tak snad nebude tolik vadit, když téma trochu posunu. Mám také problém s klikami a potřeboval bych nějakou chytrou radu.
Mám nepohyblivé koleno, ohýbá se max do pravého úhlu. Na kole ještě šlapky :D protočím, ale když to oteče, tak už ne. No a tradičně to otéká uprostřed výletu. Přitom na rotopedu mi to jde mnohem snadněji než na kole. Zjistil jsem, že na tom rotopedu mám kliky dlouhé jen asi 140mm, kdežto na kolech mám standardní kliky 175mm. Dříve mi to na tom rotopedu vadilo, ale teď jsem si snad zvykl a hlavně se mi líbí, že mohu šlapat i tehdy, když to na kole už nejde.
Tak přemýšlím o osazení i na kole kratších klik. Při délce kyčle cca 540mm a zkrácení kliky ze 175mm na 152mm se maximální ohnutí v koleni zmenší o 5 stupňů a to by při mé hraniční pohyblivosti už mohlo docela táhnout. Současně se změnou klik bych také přepočítal a změnil převody, aby celkové zpřevodování kola zůstalo zachováno. To není problém. Jako problém, který nedovedu odhadnout, vidím to, jak se mi na kole s kratšími klikami bude šlapat. To už nebude rotoped, na kterém je to vlastně jedno. Změní se převodové poměry z lineárního pohybu nohou na kruhový pohyb šlapek evidentně do nepříznivějších poměrů. Jak moc to bude vadit? Mám celkové převodové poměry kola zachovat, nebo je také měnit, protože budu méně efektivně šlapat? Půjde na tom vůbec šlapat?
Řečeno "chalupářsky", budeš tam mít o dost kratší páku. Takže budeš muset jít do lehčích převodů (zvlášť i kvůli namáhání kolena). Otázka bude, jak se ti s tou krátkou pákou bude rozjíždět, zvlášť někde ve stoupání.
Převody přepočítám a upravím do původních hodnot. Změním úměrně celkový převod abych tu kratší páku kompenzoval.
Při plynulé jízdě asi nebude problém, trochu obavu bych měl z toho rozjezdu. Jestli to lehčí převod plně kompenzuje.
Síla na kliky bude stejná, ale ten pákový převod na nohy bude jiný. Z nějakého důvodu se ustálila délka klik pro dospělého na těch cca 175mm. To je to, co neumím odhadnout.
To asi někdo někdy spočítal. 8-D
Postav se vedle sebe různá kola - silničku, krosku, MTB a uvidíš. že mají středy v různých výškách -MTB nejvýše, zřejmě kvůli průjezdnosti v terénu.
Osobně jsem si oshimanoval Favorita s klikami 175 mm a v zatáčkách škrtám o zem - jedu-li např. do kopce a potřebuji nepřetržitě šlapat. Bohužel staré kliky nemám doma, takže nemohu posloužit konkrétním údajem.
P.S. K mání jsou i kliky 170 mm.
Vzdálenost šlapky v dolní úvrati nad zemí se dá regulovat geometrií rámu. Všimni si ale, že všechny tebou uváděné typy kol mají pro dospělého stejnou délku klik. Ta se totiž vztahuje k délce nohou dospělého člověka a je pro něj patrně optimální. No a já tu optimalitu asi budu muset porušit a tak bych moc rád věděl, jak se to projeví.
Pokusím se to také spočítat, ale nějaká zkušenost by se hodila.
Pokud by jsi chtel "stavět"
by pro Tebe bylo řešením kolo které má páky co se pohybují kývavě dopředu- dozadu. Tam by jsi kolena mohl ohýbat míň.
Tuším se to jmenovalo Penderson?
Podívej se na staré fotky lehokolistů, je tam "Ruda a jeho bzz"
proste toto.
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7645s.jpg
ma to i historickou predlohu. jen ten název mi vypadl
Zkraceni klik technicky neni problem. Ze 175 se daji prevrtat i na 155, kdyz tam nechas ten puvodni konec pro zpevneni. Kdybys chtel, mam na to vybaveni.
Pocitej s tim, ze zpocatku budes podavat znatelne mensi vykon. Noha jede po mensi kruznici, cili po kratsi draze, cili pri stejne sile vykona na jednu otacku mensi praci, prevod neprevod. Dozenes to vyssi kadenci, ale chce to trenink. Ale mam dojem, ze neresis vykony, ale abys vubec nejak mohl jezdit. S tim ti kratsi kliky urcite pomuzou.
Moc díky, uvážím jestli jen zkracovat, nebo měnit i celkový převod. Ještě to musím podrobně přepočítat. Hloupé je to, že ty kratší kliky se vyrábí pro děti a tudíž v levnějším provedení, takže s ocelovými převodníky a nejlépe snýtované.
Ty máš závitníky na pedálový závit?
Jo, pedalove zavitniky mam, i moznost vyuziti frezky na presne vrtani. Uz jsem takhle jedny kliky zkracoval. Podrobnosti kdyztak pres soukrome zpravy, at zbytecne neplevelime forum.
Ještě jeden dotaz. Za cca. kolik peněz se dá reálně na bazaru prodat ta má stará sestava, která má najeto 5.500km. Jedná se o kliky Shimano deore XT 780 s převodníky 48,36,26z spolu se středovým složením, přesmykem XT 780, přehazovačkou XT 780.