Metod je víc. Dá se udělat to, že jedno lanko tahá za něco v nějakém přípravku ze kterého už vedou dvě lanka. Někde jsem viděl i tříkolkovou brzdovou páku se dvěma lanky. Taky můžeš zkusit nějak namontovat dvě páky těsně vedle sebe (mít navíc jeden pahýl řídítkové trubky podél té, kterou držíš) a nějak spřáhnout mechanicky k sobě ty samotné páčky, takhle už jsem to taky viděl. Nejelegantnější varianta je s hydraulikou - prostě T-kus na hadici.
Moje oblíbená možnost je neřešit to. Pokud máš správně provedenou geometrii přední nápravy, tak brždění jen jednou přední brzdou by mělo táhnout do strany dost málo na to, abys to tou jednou rukou na řídítkách dokázal vyrovnat, třeba v případě kdy v druhé ruce něco držíš. Můžeš pak dát jen kratičká lanka od řídítka k brzdě na každé straně zvlášť. Podstatně to zvedne brzdný účinek, protože na tříkolce je při brždění takových 80% adheze na předních kolech (jen můj odhad) a síla každé tvojí ruky je omezená, jednou rukou nedokážeš brzdit naplno. Další důvod je ten, že i obyčejný V-brake dokáže snadno zablokovat zadní kolo na asfaltu, pokud zrovna nemáš na nosiči 30kg nákladu, a možná i tehdy. Umožňuje to krásný triky a otáčení smykem, ale když se ti to v zatáčce stane nechtě, natlučeš si. A protože to jde snadno, znamená to, že pokud máš na jedné ruce obě přední a na druhé zadní brzdu, musíš vždycky při brždění na tu jednu dávat pozor zatímco tou druhou brzdit daleko víc. To se jde naučit, ale budeš mít velkou spotřebu náplastí a jodu než se to naučíš.
Ahoj!
Původně jsem chtěl "časem" vést obě lanka od předních brzd bovdeny k jedné páce a tam pomocí segmentu z favoriťáckých centrixů, tahat za obě najednou. Prozatím jsem ovládal každou pákou jedno přední kolo a asi to tak nechám. Brzděné zadní kolo by možná v nějakém divokém sjezdu trojkolku trochu stabilizovalo, ale takhle mám pocit, že když v ostré zatáčce vnitřní kolo trochu přibrzdím, pomáhá mi to líp zatočit. Když na šotolině pořádně zaberu, zadek krásně "hrabe", proto nevěřím, že by trojkolka s brzdou i na zadku zastavila dřív, než když brzdí jen přední kola.
Jednoduše - viz: http://img204.imageshack.us/img204/5453...
Cena nějakých 150 Kč. Dělají se pro pravou či levou ruku. Materiál hliník. Neměl jsem je v ruce, ale podle vzhledu jsou určeny pro V-brzdy. Vahadlo je již zabudováno uvnitř brzdové páky.
Nějak mně ten odkaz nefunguje.Nemáte tu fotku někdo uloženou.
Dík.
Teď jsem ten odkaz zkoušel a je stále funkční.
neco mas blbe u sebe, po zkopirovani celeho odkazu vcetne http....
je tam fotka packy co taha za dve lanka
Taky jsem to tak chtěl, ale nakonec jsem to zavrhl, hlavní důvody už popsal Jirka. Zadní brzdu chci používat především jako parkovací s aretací ne na plný výkon, čímž by se dala použít při dlouhých sjezdech jako malý pomocník brzdám předním. Navíc bych páčku nějak zamaskoval pod sedačku a případný nenechavec by musel být hodně nabušený aby s tříkolkou ujel. :-))
Ještě jedna připomínka. Uvedené systémy zabezpečí maximálně to, že budeš za obe brzdy tahat stejnou silou. Podle mého názoru to ale nemusí snamenat, že kola budou i stejně brzdit. Jak ale napsal Jirka, de fakto to se správnou geometrií nebude až takový problém. Mě osobně se jeví rozumné to, co používají i komerční výrobci trojkolek. Tedy samostatné brzdy a možnost regulovat brzdný účinek na každé kolo zvlášť.
Hydraulikou.
Tak s té bych měl strach, sice má skvělou účinnost, dobré chlazení a komfortní ovládání, ale taky při poškození mnohem větší náročnost opravy. Vozit sebou do necivilizace hadičky, olej, odvzdušňovací sadu, brzdové destičky a aspoň jeden kotouč, by pro mě bylo docela nepřijatelné o proti dvěma krátkým lankům k bubnovým brzdám sturmey archer. Mám rád věci jednoduché a při tom spolehlivé. Navíc když svedeš dvě hydry do jedné páčky, čím budeš brzdit až ti praskne hadička? Jedině že by jsi měl ještě brzděné to samotné kolo, ale účinnost této brzdy bude velmi malá a samotné brzdění nebezpečné kvůli pravděpodobnému utrhnutí tříkolky do smyku. Tím jen obejdeš vyhlášku o dvou na sobě nezávislých brzdách. Myslím že základem je zvládnutá geometrie řízení tříkolky, pak už jsou dvě brzdy v jedné páce zbytečnost.
Kotouč budeš potřebovat jen v případě, že máš kotoučové brzdy. Až ti praskne hadička, budeš brzdit druhou brzdou, stejně jako když ti praskne brzdové lanko. Dvě účinné na sobě nezávislé brzdy ti přikazuje, a i kdyby ne, sednout do vozidla, které nemá provozní brzdu redundantní je kandidatura na Darwinovu cenu;-)
Jinak samozřejmě, na uživatelský servis je mechanické vedení jednodušší než hydraulika. Já bych rozdvojení tahu řešil podobně jako u cantileverů (nebo brzd Favorit Centric;-), s tím, že konce lanka nepovedou k jednotlivým čelistem, ale k samotným brzdám. Pokud brzdy budou véčka, bude asi trochu piplačka předpětím vratných pružin čelistí, ale účinnost by to mohlo mít pěknou...
Víš, diskutujeme tu o tříkolce a na ni dáš ráfkovou hydraulickou brzdu jen těžko, nemá totiž vidlice na předních kolech. :-)) Jedině na zadní kolo a tam je ti
její účinnost na .... . Když mi praskne hadička u sloučené hydraulické brzdy do jedné páky, kde vezmu tu druhou, dost účinnou brzdu? Trošku si přečti o čem se diskutuje, pak Tě to snad nakopne. :-)
Aha, sry, nevěděl jsem, že se tu diskutuje o jedné konkrétní konstrukci tříkolky, která má jedno kolo vzadu a vpředu nemá vidlice.
Pak ale nechápu, proč uvádíš nutnost vozit kotouč jako nevýhodu hydrauliky, když tam nedáš ráfkovou hydrauliku, tak tam nedáš ani ráfkovou mechanickou brzdu, nebo jo?
Kde vezmeš druhou dost účinnou brzdu nevím, ale mimo to, že to požaduje zákon, je to i docela rozumné... A to že uděláš nějakou geometrii řízení, která s jediným brzděným kolem nebude brzdit asymetricky podle mne druhou účinnou brzdu nenahradí, nebo se opět mýlím?
S tím vozením náhradního kotouče jsem to trochu přehnal. :-)
Na tříkolkách které mají dvě kola ve předu se většinou používá volné zavěšení kol na nábojích sturmey archer s bubnovou brzdou, není to drahé a je to spolehlivé. Ty přední kola mají při brzdění mnohem větší adhezi s vozovkou, proto se brzdí většinou jen přední kola a to zadní bývá bez brzdy, nebo se zadní brzda používa jako doplňková nebo parkovací. No a tu druhou účinnou brzdu vezmu tak, že mám na každém předním kole jednu, tudíž nic neslučovat. Ale i když sloučíš dvě lanka do jedné páky, je málo pravděpodobné že ti prasknou obě lanka na jednou. Když ale sloučíš dvě hydry do jedné páky a praskne ti hadička, jsou mimo provoz brzdy obě a okamžitě, už chápeš?
Tak to pak jo, bubnové brzdy jsem vynechal.
Stejně nechápu, k čemu trojkolka je. Na silnici bych se s něčím tak nízkým bál, mimo silnice houby průjezdnost. Na závodním okruhu to musí být parádní zábava, ale na co jiného to je dobré?
Nižší to samozřejmě je ale taky je to na druhou stranu širší a opticky se to zdá být ještě širší. :-) Na lepší viditelnost se používá reflexní praporek který musí vidět každý kdo obdržel řidičský průkaz a nepřehání to s pitím. :-)
Tu šířku považuji za výhodu, protože se najde mnohem méně blbů kteří by tě chtěli předjet když jede v protisměru auto a když už se takový blb najde, máš na třech kolech mnohem větší stabilitu, takže neskončíš šipkou přes řidítka v příkopu. Mimochodem jsem tak na silničce skončil třikrát a proto vážně uvažuji o koupi greenspeedu gto. Má větší světlou výšku a zesílený rám, takže i když trefíš nějakou díru, nebude to tak fatální jako na silničce, když uvidíš díru na poslední chvíli a hodíš myšku pod auto. Prostě tu díru přejedu a pasivní odpružení plus pláště big apple šíře 2,35" se o to postarají. Navíc šoféři na taková vozidla nejsou zvyklí a myslí si že před nimi jede invalida, což je většinou obměkčí k větší ohleduplnosti. :-) Má to zrcátka, takže žádné nebezpečné otáčení, zařadíš si rychlost tak lehkou, že jedeš třeba 3 km/h do kopce a nekroutíš se a tím nebezpečně nekličkuješ vysílením atd..Takže bezpečnost na silnici podle mě určitě lepší než na klasice. Průjezdnost terénem bude kvůli třem stopám samozřejmě horší, ale já to chci hlavně na rozbité asfaltky, do terénu mám horské kolo. Greenspeed má v katalogu i rychlostní speciály, ale to jde mimo mně, na to mám silničku i když jsem na ní určitě pomalejší jak na tříkolce. Zkrátka tříkolka kterou chci je určena na pohodovou cykloturistiku na těžko i po ne zrovna kvalitních cestách, typické naše silnice 3 třídy. Pohodlí o proti klasice je nesrovnatelné, žádná bolest krku při zaklánění hlavy, hoví si v opěrce. Žádné bolesti zad a hlavně zadku, hoví si v měkoučké a prodyšné sedačce. Žádné bolesti rukou, hoví si pěkně u těla na spodním řízení. Jen si musíš zvyknout na jiné namáhání svalů na nohách. Jestli je cyklistika řazena mezi zdravé sporty, tak lehocyklistika je ještě o řád výše. :-)
Nechci moc rejpat, ale je takovéhle vozidlo vůbec oprávněno používat naše silnice ? :-) Nemyslím tím ani nějakou homologaci, ale spíše to, že v silničním zákoně o tom není ani slovo... Je tam všechno možné, třeba i přívěsný vozík za kolo, který smí mít maximálně 800mm šířky. Což ale tyhle rozpláclé nízké potvory jaksi překračují... Docela by mne zajímal názor nějakého kompetentního zákonodárce ;-)
Je to bráno jako kolo, takže musíš mít takovou výbavu jako na kole, například i odrazky v pedálech, asi proto aby tě viděli z policejního vrtulníku. :-))
Zákon pouze stanoví, že pro účely zákona je koloběžka jízdním kolem.
Co je jízdní kolo v zákoně stanoveno není (stejně jako tam není stanoveno, co se rozumí koloběžkou; v zákonech se nedefinuje každá samozřejmost, protože to bychom mohli jít do nekonečné podrobnosti).
S ohledem na logiku věci bych řekl, že jízdní kolo je vše co se pohání šlapáním do pedálů bez ohledu na počet a uspořádání kol, avšak ze zkušenosti vím, že dostatečně vyčuraný právník by mi hbitě dovodil, že tomu tak není.
Ne nadarmo se říká, že kde se sejdou dva právníci, jsou k dispozici nejméně tři právní názory;-)
V souvislosti s tím mě napadlo:
§58
(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.
"Pane policajt, tohle kolo jsem konstruoval já a jako konstruktér tvrdím, že je dvojmístné. Řidič sedí tadyhle na sedátku a spolujezdec tady na štangli."
Popřípadě: "Ve dvou není dovoleno jezdit, ale my jedeme ve třech!"
:-D
samozřejmě že je. V zákoně se výslovně píše, že jízdním kolem se rozumí i koloběžky, tříkolky, čtyřkolky, tandemová a vícemístná kola. Šířka přívěsného vozíku je omezena na těch 80 cm, šířka samotného jízdního kola nijak omezená není.
No, a to mi celkem nejde do hlavy... Šířka vozíku je omezena (proč vlastně ?), ale samotného vozidla už ne. Není to na hlavu ? ;-)
Je, na první pohled, ale musíš brát v potaz omezenost rozhledu a myšlení zákonodárce. Když slyší kolo, v hlavě mu jako skoro každému vyskočí dvě kola spojená rámem a na něm obkročmo naražený člověk. Neumí si představit, že by tohle někdy mohlo mít problém s šířkou, tak ho nikdy nenapadne ji tam definovat.
Na druhou stranu jsou tu různá spešl vozítka pro lidi s různými postiženími a tam si může samotná funkčnost vyžádat o chlup přes 800mm, takže je možné, že se na to vybodli i záměrně.
je a není. S řidičákem skupiny B taky můžu řídit auto vážící 3,5 tuny, ale soupravu 1 t auto + 1 t přívěs (tedy skoro o polovinu lehčí) řídit nesmím. Prostě přívěs je něco jiného než samotné vozidlo (například se s ním hůř manévruje).
Kdes byl na tom, že překračují? Některé ano, některé ne. Netroufnu si hádat, kterých je víc. Hrozně často se to totiž dělá tak, abys to doma protáhl 80cm dveřma. Tatíkova GT3 má odhadem 75cm v nejširším bodě a stokilový chlap se na ni v pohodě vejde. A i u těch, co mají vnější rozměr třeba 850mm to policajt nebude mít jak změřit, protože to je v místě os nábojů :-).
Vtip je asi v tom, že když to uvidíš zvenku, zejména z jedoucího auta, byl bys přísahal, že to má metr dvacet. Že je to jen o 15cm širší než horský kolo bys nikdy nevěřil. Z toho pak plyne ta vysoká bezpečnost - všichni to objíždějí hrozně pečlivě a opatrně. Z části to platí i pro velmi nízká lehokola. Když si totiž nakreslíme pomyslnou rovinu spojující řidičovy oči se spodním okrajem pravého okýkna, tak bude směřovat šikmo dolů směrem od auta. Čím níž seš, tím dál můžeš být a ještě se vejít pod ni. A to řidiči vědomě i podvědomě nesnáší, protože když jim v půli předjíždění začneš mizet, je to pocit jako bys jim jel z boku pod kola. Proto čím nižší stroj, tím větší si dávají boční odstup. A u tříkolky je tam ještě ten optický klam jak je "hrozně široká".