Mám SPD šlapky, tretry a nevím kam je lepší namontovat kufr, jestli do závitů co jsou blíž špici nebo patě?
Montáž kufrů,respektive jejich úmístění na botě je velice důležitá pro ergonomiji pohybu.pro objektivní zhodnocení pocitu při záběru do pedálů i pro Tvé zdraví.Boty musí být při zapnutí do pedálů v podélném směru rovnoběžně s rámem,aby jsi nepřirozeně nekroutil koleny.Je jedno,které závity pro uchycení použiješ,jsou(a musí být posuvné).Když se po montáži zapneš(nejlépe to zjistíš až za jízdy),musíš kufr na noze cítit pod osou palce,ty chodidla ti samy napoví.Asi tak jako když položíš na zem třeba hůlku od smetáku,stoupneš na ní bosíma nohama a budeš chtít na ní udržet rovnováhu.Jen jedna pozice je správná.Nesmíš mít pocit,že stojíš na špičkách,to by jsi za chvíli utavil lýtka,ale aby jsi na druhé straně nebyl patošlap.To místo lehce nahmatáš rukou.Přeji zdar při montáži.T.
Děkuji za rady, mám smontováno a uvidím jak, až po výletu.
A ještě jedna maličkost,jsou to pedály,proboha ne šlapky,z toho mě bolí uši.T.
Nedávno jsem kdesi četl, že boty rovnoběžně s osou rámu jsou krajní možnost, že paty by měly jít mírně k sobě, abys šlapal jakoby do "V" (mírně). Správnou polohu by mělo jít najít tak, že si stoupneš na zem tak, jako bys měl v té poloze stát delší dobu a snažil se proto stoupnout si co nejpohodlněji. Pokud nemáš nohy do X nebo nějaké postižení, budeš mít paty blíž k sobě než špičky. Podle toho, co jsem četl, by v této poloze měly být nohy při šlapání, aby se kolení klouby nezatěžovaly "nakřivo" a kolo se pak nestalo příčinou brzké artrózy. Co se týče toho posunutí dopředu-dozadu, tak ten smeták je dost dobrá metoda.
Ano.možná paty mírně k sobě,nesnažit se ty nohy udržet rovnoběžně násilím.Ale aby jsi tretrami(některé typy jsou mohutnější)nebral do zadní stavby.Já mám nohy na všech třech kolech rovnoběžně.Troje boty,troje pedály.U všech musí být nastavení stejné,to by mohly přijít potom problémy.T.
Máš samosebou pravdu, já zapomněl, že většina lidí má zadní vidlici tam kde nohy:-).
Aha,Jirka jezdí asi na odpružeňáku,nebo nějakém křížovém rámu,takže moc neřeší stranovou vůli.Ale kikin má zřejmě klasický tvar rámu,záleží taky jakou má středovou osu,tedy kolik jsou kliky vzdáleny od rámu.Ale věřím,že si s našimi radami dá rady.T.
Přesněji řečeno mám celoodpružený SWB lehociped 20/26 se spodním řízením. Viz www.azub.cz, Azub 4 je o dva roky mladší verze toho, na kterém jezdím, geometrie skoro stejná.
Myslím, že dřív než bych patama narážel do rámu, spíš narazim do klik v poloze, kdy je bota nejvíce ve předu.
A to se týká jen lehocipedů nebo i klasických kol? Celkem důležitá otázka, myslím...
Co máš na mysli,co by se mělo týkat i klasických kol?Bavili jsme se o správném umístění kufrů na tretře.
Což přímo ovlivňuje umístění nohy na kole. A platí pro obojí kola v podstatě stejně, poněvadž chodidlo by mělo být při zátěži nohy v takové poloze vzhledem k tělu, jako při chůzi (co do natočení do stran), aby kolena netrpěla.