Je to krásný ostrov, ale jen pro toho, kdo vidí krásu v obyčejných věcech. Mým cílem nebyly turistické atrakce, jen jsem šel krajinou. Po této zkušenosti myslím, že Island v zimě a pod stanem je vcelku dobrý nápad.
Z fotek jsem sestavil reportáž a dal ji zde:
http://marin7.rajce.idnes.cz/2018_1_Na_Island...
Co je to za chlubení, když tu nejsou fotky !?
Fotky jsou, ale v dalším příspěvku. :-)
Paráda! Kolik se dá v tom terénu za den ujít km? A foukalo hodně a pořád?
Díky.
Odhaduji, že se dá denně ujít kolem 30-ti km. Všechno je zmrzlé a hodně to klouže. Do toho vítr, který fouká vždy zepředu. :-)
Ale užil jsem si jednoho krásného dne, kdy svítilo slunce a vítr byl hodně slabý.
Měl jsem sebou stan Tesco, který se výborně osvědčil. Na rozdíl od značkového oblečení Alpine Pro, které stojí za ...
S tesco stanem jsi mel na Islandu docela stesti na pocasi.V kvetnu jsem tam zazil vitr kterej zlikvidoval skoro vsechny stany v kempu.Od ty doby mam ohnutou jednu duralovou tycku na jurkovi.Krasny fotky.
Snažil jsem se najít místo, které je trochu za větrem. Jinak bych neměl šanci stan postavit.
A pokud jde o zmrzlou vodu, rozbíjel jsem led a vysypával ho postupně z flašky. Zkoušel jsem dát flašku do spacáku, ale moc to nepomohlo.
Když už nebyl led, tak jsem pil vodu z tajícího sněhu. Ono totiž střídavě mrzlo a zase se oteplovalo.
Pokud ani pod peřinou během těch víc jak 12h noci voda v lahvi do rána nezkapalněla, tak to ti muselo mrznout i ve spacáku. V tom já bych ani neusnul, natož aby mi nebyla zima. Jednou se mi v lese stalo že jsem se po půlnoci zimou probudil. Jediné řešení které pak (alespoň u mne) funguje je vylézt, a běhat a skákat kolem dokola tak dlouho než se tělo zase nezahřeje – hned nad ložnicí jsem měl pěkný strmý kopec takže stačilo tak 20x nahoru a dolů mezi stromky a bylo zase fajn. V téhle tepelné pohodě jsem pak opět zalehnul, a zbytek noci v klidu dospal.
Lahev jsem měl ve spacáku asi hodinu, pak mě to přestalo bavit. Zase takovou žízeň jsem neměl.
Ale měl jsem jiné ohřívadlo. Lihovinu z katovického letiště. Bylo o velmi účinné mazadlo. A nemrznoucí. :-)
Nějak se mi to zimní cestování zalíbilo, tak jsem hned koupil letenku na začátek března. Do norského Stavangeru.
Paráda, jediné co by mi tam v lednu asi trochu vadilo – těch dlouhatánských 19 hodin temna každý den. Jinak k té zamražené vodě v lahvi – když jsem před 5 lety o bílých velikonocích projížděl Wales, bral jsem vždy na noc vodu do spacáku. Přes den se pak mlela na kole takže do večera nikdy nestihla úplně zatuhnout. :-)
Tak jsem to teď o víkendu taky neuhlídal. Přes den ale bylo teplo, takže do večera možná celá pětina stihla odtát. :-)
Jak ti dokázalo namrznout na první fotce to "brčko"?!?
Kolo v noci opřené o pravou stranu, flaška plná, a zbytek už jen fyzika. :-)
Pěkná reportáž i fotky.
Kdes přišel k tomu odrazu od země? Mě se to jeví, že ta parabola je tak víceméně rovnoběžně se zemí (i když kdoví, on ten směr může ukazovat skoro kamkoli, záleží kterou část rotačního paraboloidu vyřízneš.
FWIW, my jsme byli na Islandu v létě (s autem a se stanem). Zrovna na Reykjanes nám furt lilo, ale jinak dobrý. Do Modré laguny jsme nešli - jednak kvůli ceně a jednak kvůli počtu lidí. Je tam spousta jiných, méně profláklých, termálních koupališť. Pěšky by to byla taky dobrá výzva, chtěl bych v zimě vidět Kerlingarfjoll a Hveravellir.
https://www.fi.muni.cz/~kas/fotky/island2017/
Popisek "Odraz od země" je jen taková umělecká licence. :-) Ta parabola mě zaujala, protože opravdu míří spíše k zemi - vzhledem k okolnímu terénu.
Prohlédl jsem si Tvoji reportáž a je velice povedená. Je osvěžující vidět fotky, se kterými si někdo pohrál, nepovedené vyházel a povedené upravil a popsal. A navíc popsal inteligentně a čitelně.
Teď mám jasnější představu, jak to vypadá v jiných částech ostrova.
U stánku s párkem v rohlíku jsem se zastavil taky. Zkoumal jsem, proč tam tolik lidí stojí ve frontě a na co vlastně. :-)
Ne že bych se chystal cestovat autem, ale co ta Dacia? To ji tam někdo dovezl z Česka a půjčuje ji?
Párky v rohlíku (tyto konkrétní) jsou popsané i v různých průvodcích a TripAdvisorech, takže tam lidi asi fakt chodí. On ten párek v rohlíku tam je dost často - třeba někde na jihu Reykjanes jsme jeli k tomu kostelíku Strandarkirkja, a tam byl v úplné pustině kemp a tam babka v recepci prodávala kafe a párek v rohlíku. A i v té pustině (jako kdekoli jinde na Islandu) šlo bez problémů platit párek v rohlíku a kafe kartou.
Auto jsem bookoval přes nějaký agregátor půjčoven (northbound.is). Tuhle konkrétní půjčovnu (icerental4x4.is) vede nějaký Polák. Nejspíš v sezóně půjčuje a mimo sezónu shání auta. My jsme chtěli auto do které se vejdeme ve čtyřech se stanem, spacákama a dalšíma věcma, a které bude moct na ty cesty s F na začátku. Čili minimálně čtyřkolku. No a Duster je zhruba tak nejlevnější čtyřkolka v této kategorii (ve dvoumístných je Suzuki Jimny, naopak o kategorii výš Grand Vitara nebo Rav4, a místní jezdí nejčastěji v Land Cruiserech). Těch Dusterů tam jezdilo fakt hodně. Asi proto, že to fakt funguje - stál jsem někde na parkovišti vedle první generace Q7, a ten Duster měl větší světlost. On vlastně Duster je platforma Nissanu X-Trail, o něco modernizovaná a nepochybně i o něco osekaná.
Ale ty fotky ber jen jako inspiraci, Island je velký a je tam strašně moc jiných oblastí, do kterých jsme se nedostali. Třeba jsme chtěli jet do Thorsmorku, ale přímo tohle auto mělo na palubní desce "Toto auto nesmí na silnici F249" :-). Tam fakt jen s nějakým tím Land Cruiserem. Nebo Západní fjordy, tam jsme vůbec nedojeli.