Dobrý den,
víte prosím někdo o organizaci či klubu, kde pořádají cyklo-kurzy pro mládeš (tak +/- 15 let staré děti) v takovém duchu, aby tu ratolest připravili na silniční provoz? Muj kluk jezdí na kolo už celou řadu let a teď by chtěl jezdit do školy na kole. V zázade nejsem protitomu, jenže - ví jak se chovat? Ví co dělat v kritické situace? Když je sám? Pocházíme z rakouska (proto take má blbá čeština) - a tam se mohou děti zapsat do kurzu, kde se to vše nauči. Kurz je (skoro jako autoškola) ukončen zkouškou a kdy ji zvladne dostane "řidičák na kolo". Dost by se mi ulevilo, kdyby tady něco takového také existovalo, pak bych ho ráda pustila na skoro 10km dlouhou štreku do školy.
Předem děkují za jakekoli informace.
O žádné takové škole jsem neslyšela, zkus se obrátit na cyklokluby - na internetu je jich nepřeberné množství, snad poradí. Ahoj!
Tak něco o kurzech pro mladé cyklisty jsem našel zde, je to dokonce zakončeno vydáním nějakého "průkazu cyklisty", ale je to dělané asi spíš pro školy. Chtělo by se to zeptat, jestli dělají i nějaké "mimoškolní kurzy"
http://www.ibesip.cz/cs/Dopravni_vychova/
Za bývalého režimu sme to bežne absolvovali na dopravných ihriskách.
Jo, já taky. Dokonce jsme v tom soutěžili o nějaký odznak :o)) Byl jsem i na nějakejch Krajskejch závodech či co to vlastně bylo. My jezdili s našima dost na výlety po hradech a tak a táta nám cestou vysvětloval značky apod. takže jsem to uměl možná dřív než číst :o))
Odznak "maladý motorista" mám doposud schovaný.
Teda jednou jsem tohle dopoledne na dopravním hřišti absolvovala se školou také a jediné, co mi z toho utkvělo v paměti je, že přítomný poblicajt nás měl silně na háku, chyběl mu knoflík na košili a místo něj měl spínací špendlík a po dvou hodinkách kroužení nás to už vůbec, ale vůbec nebavilo...
o které se jedná město? Pro Prahu ho žádný kurs nepřipraví. V Praze nabízím já a pár dalších kamarádů spolujízdu - s novopečeným cyklistou projedeme "jeho trasu" a upozorníme na nebezpečná místa. Ausgerechnet nemůžu najít sopis všech míst odkud a kam jezdíme, link sem pověsím až se to dozvím.
Já myslím, že nějakej kurz ho nepřipraví nejen na Prahu, ale ani všeobecně na cvrkot, kterej dnes na silnicích panuje. Jestli hoch jezdí léta na kole a je mu patnáct, má jistě vlastních zkušeností dost a měl by vědět, jak se v provozu chovat. Je to na tobě, Helgo
Navíc, nechci se tedy dotknout pana synátora, ale dost dobře si nedovedu představit 15ti letého kluka, jak pozorně vstřebává předáváné informace a poslušně vše dodržuje...
tudlenct to je: http://doprava.praha-mesto.cz/...
To není dobrý nápad. Jak můžeš "zaučovat" cyklistu, když sám odmítáš respektovat dopravní značení. To chceš, aby ho nakonec něco přejelo? :'(
Můžu. Vcelku klidně respektuji zákaz vjezdu (mimo povolení MČ) ve Stromovce, nebo třeba na břehu Vltavy u Trojského zámku. Klidně nerespektuji pruh vyhrazený pro autobusy, protože ulicí V Holešovičkách mezi auty nepojedu. Naprosto klidně budu ignorovat "průjezd zakázán" v ulici U nemocnice.... Jsou naopak značky, které je vhodné respektovat, zejména jednosměrky (pokud nejsou široké jako ulice 1. Pluku...). Co respektovat a co ne je potřeba se naučit a mít pro to cit. Myslím, že ho mám a že to mohu předat dál.
Hm.. A myslíš, že bys tímhle způsobem uspěl jako učitel v autoškole? Že se dodržuje jen něco, a jen někdy? A proč by se autoškola měla lišit od cykloškoly, nevíš? Jak víš, že žák, tvořivě rozvíjeje vložený základ, nezačne "naprosto klidně ignorovat" třeba červenou nebo stopku.
To je tak dobré při boji proti automobilistům (a chodcům). Ale není nutné, aby další mladý člověk kvůli něčím politickým ambicím (o co jde jiného?) položil život (třeba tak, že na přechodu vletí pod auto).
Možná, že ty skutečně rozumě opatrný jsi:
"V Oživení jsem vážnější kolizi s autem neměl jen já. Ostatní už ano :( Datum: 09.09.06 17:38 Autor: Hrabosh"
Ale ti "ostatní" zřejmě na tento styl jízdy už doplatili. Z tohoto pohledu ten název "Oživení" vyznívá trochu morbidně.
Jednoho kluka sejmul borec tím, že mu "hodil dveře". Další, ten to už nepřežil, byl sražen autem které jelo v obci hodně přes padesát a ještě k tomu na červenou. Jdi už do háje a přestaň do mě rýt. V životě jsi mě neviděl a vůbec mě neznáš!
15 letý kluk je skoro dospělý, tomhle věku sem už začínal jezdit sám po docela velkém okolí a to sem neměl ani mobil....
Člověk se učí zkušenostmi, buď se ta důvěra dá a on se naučí, nebo nedá a pak je to problém.
Jinak naše DDM má i dopravní hřiště, ale tam chodí děti tak do 5. třídy a rozhodně si myslím, že testy neskládají, ani když mají autoškolu policajti, co se starjí o výchovu..
Souhlas! Taky mám pocit, že v patnácti je dost zralej na to, aby jezdil sám. Mě nebylo ani deset, když jsem mamce nahlásil, že budem s mladším bráškou a bratrancem na oběd u babičky a babičce zase, že budem u mamky. Měli jsme s sebou akorát kus chleba v pytlíku, kterej jsme drželi v ruce a vyrazili na celodenní vejlet. Mukařov-Svojetice-Mnichovice-Hrusice-Ondřejov atd.už nevím přesně. Navíc jsem neměl brzdy a brzdil tím, že jsem tahal pod rámem za prasklý lanko od zadní brzdy a nohama:o)) Tam to bylo fajn, ale zpátky jsme málem netrefili. Mobily neexistovaly a takovejma nedůležitostma jako mapa nás nenapadlo se vybavit. Když jsem to mamce asi po dvaceti letech vyprávěl, tak jí dodatečně vstávali vlasy na hlavě :o))
Nejsem si jist zda popisuješ porovnatelné skutečnosti. Mě přijde dost pošahané, když mi dnes padesátiletí vypráví jak si běžně hráli na vinohradské ulici (v Praze). Dnes by na takové rodiče vlítla sociálka.
Srovnávat výlet po okreskách s hodinovým dopravním výkonem v řádu desítek až stovek aut v roce pívo s jízdou po komunikacích s hodinovým výkonem v desítkách tisíc v dnešním meště není v pořádku.
Já začal jezdít po Praze ve 13 letech (cca 1993) a tři až pět následujících let jsem byl nebezpečný sobě i okolí, protože jsem nebyl vyježděný a neuměl se v provozu pohybovat. Dalo mi dost práce se to naučit a jsem si jist, že žádný kurs by mě to nenaučil. Jedině praxe. Předtím jsem samozřejmě najel spousty km mimo provoz, takže ovládání kola mi opravdu nečinilo potíže (např. včetně jízdy bez držení přes obrubníky, dremply a do zatáček...)
S tím se nedá než souhlasit. Šlo o to říci tím, že je dost starý na to, aby byl zodpovědný za své chování na silnici. Ovládat kolo umí. Předpisy se učili ve škole a od rodičů, tedy je, předpokládám, zhruba zná (pokud zrovna nespadl z Marsu) Jediné, co mu chybí je praxe v provozu. Tu ho nikdo na žádném dopravním hřišti nenaučí a nepřipraví ho tedy nic jiného než provoz. Je to jako v autoškole. Po 12ti hodinách jízd jsem dostal řidičák. Uměl jsem ovládat auto a znal předpisy. Zbytek přišel praxí. Není možné dopředu připravit na všechny situace, které se mohou stát. Smysl mají podle mne ty Vaše spolujízdy, s tím souhlasím, to se mi zdá opravdu jako dobrý nápad, ale stejně ho nepřipravíš na všechno. Být na místě Helgy, tak mu koupím dopravní vyhlášku, ať se jí pořádně naučí a přeskouším si ho z ní a využiju vaší nabídky na spolujízdu a pak ho prostě nechám jezdit a učit se praxí. Na život tě prostě dopředu nic nepřipraví. Je třeba ho žít a učit se cestou :o)
Podle vyhlášky smí na silnici samo už 10ti leté dítě... V pražském provozu si to ale nedovedu moc představit...
Mám problém, když se do provozu vrhne na kole moje téměř 22letá dcera, natož 10ti leté dítě...
Jasně, jenže to je mateřskej syndrom. Ochranitelskej pud. A soudě podle mojí mamky, tak tě to asi nepřejde nikdy. Pořád to bude Tvoje malá holčička a budeš o ní mít strach i když jí bude třeba pětačtyřicet. TO je v pořádku. Musí ale taky dostat prostor pro samostatnost a pro to aby dospěla. A já si myslím, že v 15 už je načase.
Kdyby na Vinohradský - na hřbitovech si prevíti hráli a ne zrovna s úctou k nebožtíkům...
Jinak to ježdění je opravdu o praxi - jen tou člověk zjistí, kde všude musí mít oči a co hlídat. A stejně občas neuhlídá...
A Ty jsi patřila k těm prevítům, nebo jsi na ně v té době hulákala a hrozila jim holí?
Holí asi pohrozím tobě :o)))
Já jsem z druhé strany Vltavy, takže mi si hráli jen na "čtyři z tanku a pes" :o))) K těm hřbitovním hrátkám se přiznal kolega v mém prvním pracovním poměru...
Já bych ho poslal do autoškoly udělat řidičák na"Malé moto" nebo jak se to teď jmenuje.
Ja si myslimže i dnešni dvacetileti i někteři čtyřicetileti lidi potřebuji tento kurz.Někteři cykliste jsou horši než řidiči aut. nedivaj se ani nalevo ani napravo jsou neosviceni a netolerantni a někdy agresivni.Takže zaleži na každem jedinci jak se bude chovat a jak se citi na danou situaci ktrrou ma zvladnout.někdy 15lety dokaže vyřeši vic než 30-lety jindy desetilety než patnactilety .prostě každej je jinej.Takove řidičaky jsou k ničemu Skušenosti mluvi za vše a sebejistota na danou věc taky .Takže pokud ovlada kolo umi přejit cestu po chodniku a je soběstačny že si umi doma třeba uvařit čaj a namazat chleba smaslem tak at jede když chce - unas se řika když se to ma stat tak se to stane a stym nic neudělaš /dřiv nebo později. je třeba se na to divat timto nadhledem jinak si synaček nezajezdi nikdy.
Zažil jsem dost cyklistů - majitelů řidičského průkazu, kteří se za řidítky chovali jako magoři. Jako by si říkali že když jedou na kole tak pro ně předpisy neplatí, nikdo na ně nemůže a tak si vynahradí ty chvíle, kdy se za volantem museli podřizovat té "trapné buzeraci" jménem vyhláška o silničním provozu.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích. 361/2000 Sb. Žádná vyhláška. Už 6 let.
Jinak jistě, podobné rozložení povah a chování jako u řidičů automobilů najdeme i u cyklistů. Musí to tak být. O mně osobně platí, že se ke stáru uklidňuji a zlepšuji své chování. Choval jsem se dřív hrozně. Ale nebyly to z mé strany žádné naschvály, ale obyčejná právní neznalost. A to je v téhle zemi myslím dost rozšířený problém. No zkuste si např. nějaké 15 leté dítě vyzkoušet z pravidel, schválně co zjistíte. Např. o přednosti zprava jsem se dozvěděl až v autoškole. Dost nebezpečný...