Ahojky
Tak mi k vánocům přestala jezdit koloběžka (skládací Oxelo Town 9 EF). Poslední dobou jsem pozoroval, že občas trochu pískaly ložiska, pak bylo cítit, že přední kolečko nejde úplně hladce, pořád jsem neměl čas to řešit, pak se kolečko zaseklo a teď už to řešit musím... :-)
Příčina je jasná, jedno ložisko je skoro zarezlé, to druhé se úplně rozpadlo. Vzhledem k tomu, že tam jsou klasická inlinová ložiska 608, jsem celkem tušil, že jim déšť nedělá dobře a byla to jen otázka času (přežila zhruba půl roku).
Provizorně jsem tam dal stará ložiska z bruslí (oživená sprchou WD40), ale dlouhou službu od nich nečekám...
Otázka je, jaké ložiska rozměru 608 koupit, aby prachu a vlhku odolávala výrazně déle? Zdá se že problém je hlavně přední kolo, protože ložiska tam jsou zmáčknuta mezi prohnuté plechy tvořící vidlici, takže vedle ložiska je mezírka, ve které se vlhko dlouho drží. Zadní kolo je připevněno jinak, tam na ložiskách není po korozi ani stopy.
Kdysi jsem se nad podobným problémem zamýšlel u bruslí, ale kupovat 16 kvalitních ložisek by spolehlivě vedlo k ceně přesahující hodnotu těch bruslí. Pokud bych pro koloběžku potřeboval jen dvě ložiska (pro přední kolo), nemusela by být cena takovou překážkou (ale max 200 Kč/ks).
Otázka tedy je, zda má smysl kvalitnější ložiska hledat (rád bych, aby bez údržby sloužila několik let, nerezla a slušně se točila) a jaká případně vybrat?
Jákekoli 608, ale kryté plastem, takže 608 RS. Plastové krytí lépe těsní, než kovové. Ale taky nevydrží na věky. Pkud bys chtěl zajistit prachutěsnost a vodotěsnost (při běžném používání), tak bys musel ložiska zakrýt guferem, ale na gufero tam určitě nebude místo. Smiř se s tím, že čas od času ložiska vyměníš. Určitě bych nekupoval originální ložiska k in-line bruslím, ale jakékoli jiné ZVL, ZKL,nebo KOYO aj.
Když ta dvě ložiska jednou ročně vypereš a přemažeš, tak budou sloužit dlouhé roky.
A nějaký konkrétní tip máš?
Že ty originální se prvního roku nedožily a důkladně zrezlé byly ze všech stran (divím se, že to do poslední chvíle jezdilo), přitom jsem se celkem snažil vodě vyhýbat, ale počasí si člověk nevybere, takže občas holt déšť, párkrát i dost důkladný... :-)
Jednou za rok budiš, ale rozdělávat to po každé jízdě určitě nebudu, což by u původních ložisek byla jediná možnost a celkově to asi bude vlastnost inlinových ložisek, že reznou už když vodu vidí... :-)
Na těch původních ložiscích bylo super, že šly fakt lehko - stačilo lehce roztočit a dřiv než za 3 minuty se kolečko nezastavilo, nekecám! ;-)
Třeba ti Ronda něco poradí. Já bych zkusil vybrat nějaká s plastovou prachovkou.
Jinak to točení je u slušných ložisek nejvíce závislé na hustotě maziva. Když tam dáš něco řidčího, tak to bude úžasně točit a rychle se to z toho ložiska stratí.
Co bych měl poradit - ložisko je spotřebák. Zvlášť na takhle exponovaném místě. Navíc zatěžované všemi směry, dostává rány a rázy. Hned u země v prachu a vlhku.
Pokud to není vyloženě pro závodní užití, nekupoval bych žádně drahé speciály a hlavně ne v nějakých speciálkách s bruslema. Tam bývalí ceny natažené. Pro běžné užití bych bral ZKL, SKF, Timken, nebo jiná slušnější ložiska. Ne žádné no-name čínské potvornosti za pár korun pět kilo... A smířil bych se s tím, že holt to jako spotřebák budu podle potřeby měnit. Třeba jednou za tři roky, třeba třikrát do roka. je to podobné jako s řetězem na kole. Na pohodovém výletní může vydržet klidně patnáct tisíc kilometrů a deset let, sporťák ho odepíše za tři tisíce a půl roku, na horácovi hoří třeba po pěti stech kilákách a třech týdnech. Brusle nejsou stolní ventilátorek, aby v nich ložiska byly navěky.
Asi taky nebudou pro brusla ložiska jako ložiska. Normální gumou krytý ložiska budou klást určitý odpor té krycí gumové planžetky, ale i standartního maziva. Při počtu ložisek na bruslích už to není nezanedbatelné. Pro minimální odpor budou asi vhodnější nekrytá, nebo nějak méně krytá ložiska, mazaná olejem. Jenže to už je o soustavné údržbě a častější výměně.
Holt vždycky něco za něco. Svět není ideální... :-)
Teď mě ještě napadlo, jestli pro brusle na fajnové ježdění nedělají keramická ložiska.
A jestli ta speciální pro brusle nemají pro lehčí chod nějaké jiné výrobní tolerance - větší vůle v tisícinkách, nebo jinou konstrukci krytí, jiné materiály, jiná maziva.
Tyhle by rezavět neměly: https://proprumysl.cz/lozisko-608-2rs-ss-nerez...
http://eshop.exvalos.cz/cs/linearni-vedeni/92-w...
https://www.conrad.cz/radialni-kulickove...
Ložiska s krytím 2RS opláchneš maximálně zvenku. Pokud nepoškodíš krytí, tak vnitřek nevypereš a nenamažeš. Proto jsem taky doporučoval koupit obyč. kvalitní ložiska s krytím 2RS a za těch pár korun je občas vyměnit. Proti korozi zvenčí je dobré ložiska občas namazat, nebo pořídit dražší, korozivzdorné.
Vypadá to skvěle, jen nevím jak hustou vazelínou jsou ta ložiska vevnitř namazaná. Ne každý potřebuje opravdu minimální tření, jako je tomu u inlinistů a koloběžkářů.
No taky si říkám, že "odolná vůči vodě, páře, alkáliím, fotografickému vyvolávání a za určitých podmínek také proti kyselinám..." zní skvěle, jen mám strach, aby se neotáčela stejně ztuha jako původní těsně před zadřením... :-)
Sice u koloběžky to nebude tak kritické jako u bruslí - 4 oproti 16ti ložiskům, navíc kolečka mají dvojnásobný průměr, ale i na koloběžce je potřeba, aby to setrvačností chvíli jelo...
Jestli ale uvádí max 20000 ot/min, tak to snad nemůže jít ztuha, jinak by je takové otáčky upekly. Jestli počítám dobře, na kolobrndě s 20 cm kolečky víc než 1000 otáček/min nehrozí.
To opravdu nehrozí. Moje poměrně tuhá velká koloběžka s 16" kolečky a nafukovacími koly se ve sjezdu v 40km/h už nepříjemně vlní a řízení už je díky malému závěsu také nestabilní. Ještě se to nějak dá, ale komfortní už to pro mne není. Jet ta tom tvojem přibližovadle s tvrdými kolečky po běžném asfaltu 37km/h bych opravdu už nechtěl. :)
já ti nevím, na své 16/12" koloběžce jsem jel z kopce 65 km/h a v pohodě.
já ti furt říkal, kup si koloběžku a ne ten čínský šmejd :-D
Asi jsem moc zvyklý na toho Favorita, který na silnici na lehko jede zcela sám. Řídítka se dají pustit, přední kolo samo drží směr. Na té koloběžce jsem se v té 40 se už tak trochu bál a ani jsem po vyšší rychlosti netoužil.
Friday je už duralová koloběžka a je tuhá. Třeba proti Kostkově Rebelu je to zcela něco jiného. Jo a v černé barvě s blatníčky je moc krásná a elegantní :D Jen ten závlek to skoro nemá a to malé kolečko...
Jo, celkem jsi to vystihl. Něco přes 30 už jsem s kopce jel a opravdu už to není příjemné. Přecijen uzká skládací řidítka moc jistoty neposkytují a vědomí, jak mizerně to brzdí mě motivuje nenechat to příliš rozjet... :-)
Jelikož nemám tachometr, tak maximálku přesně nevím, ale v GPS logu se mi z jednoho kopce objevuje 32 km/h celkem běžně, rychlosti přes 35 se objeví už jen vyjímečně jako krátké špičky, což je nejspíš úlet GPSky, takže tipuju, že skutečná maximálka bude někde mezi.
Ono se to s kopce jako rozjíždí velmi ochotně, ale nemuselo by to dopadnout dobře...
No já to také neměřím. Jen to odhaduji podle toho, že na omezené rychlosti okolo přechodu ke škole jsem byl najednou s auty rychlostně vyrovnaný. Ale já po silnici jezdím na koloběžce jen mimořádně a na chodníku si to pustit neodvážím. Z každého domu může někdo vylézt, jsou tam díry a vlny. Sice mi koloběžka brzdí dobře, ale ta její geometrie zase moc usilovné brzdění na cestu nepřenese. To bych musel jít do podřepu, abych se hned nepřekulil přes řídítka. Nakonec je i lepší jet z kopečka co nejdéle a ne to prohulit 40km/h z krpálu dolů a pak si brousit nohy po rovině.
Plastické mazivo ložisek se používá podle provozní teploty (ložisko s těsněním od -30°do 110°C)
viz: Plastické mazivo https://www.zvlslovakia.sk/produkty/jednoradove...
Netroufám si odhadovat, jakou provozní teplotu budou mít ložiska kola koloběžky, ale do daného rozsahu se předpokládám vejde.
To je jasné, že to je namazané správně pro běžné použití a do správného teplotního rozsahu. Jen by to chtělo uvést nějakou střední viskozitu a zejména jaké má to smontované a namazané ložisko vnitřní tření. No a pro laika, jako jsem já by to chtělo vyjádřit něco jako dobu dotáčení toho třeba 20cm Jurimírova kolečka v minutách. I když já to na koloběžce zase tolik nesleduji. To inlinisté mají na vnitřní tření mnohem vyšší požadavky.
Uvádí se to na některých ložiskách? Proč se na závodních koloběžkách používají tzv. keramická ložiska? To je kvůli teplotní odolnosti, když se to maže olejem? A co je to vlastně za ložiska?
Jestli se chceš dovědět detaily o ložiscích, tak není problém si přečíst https://www.zvlslovakia.sk/ konkrétně: https://www.zvlslovakia.sk/PDF/Konstrukcne...
Samozřejmě může být pro mnoho lidí důležitý valivý odpor ložiska, ale myslím že běžný uživatel není schopen u nového ložiska, bez měření, tohle poznat.
Už jsem do toho koukal, ale je to psané moc pro strojaře a mně na to schází základní vědomosti. Já bych asi spíš potřeboval nějakou učebnici.
Myslíš jako, kde by bylo napsáno konkrétně které ložisko je vhodné na kolo koloběžky?
Od toho, aby na správném místě bylo správné ložisko jsou konstruktéři. Takže teoreticky by pro tebe mělo být nejjednodušší ze starého ložiska přečíst označení a podle toho pořídit nové. To, že Jrr zjistil po velmi krátkém čase, že se mu ložisko rozsypalo, ještě nemusí být chyba konstruktera. Jak jsem psal výše, použil bych stejné ložisko, jen s lepším krytím 2RS, abys evoda a prach neměly šanci dostat dovnitř. Zvenku bych ho ochránil natřením hustým mazivem, což bych občas opakoval. Konkrétně: http://eshop.exvalos.cz/cs/linearni-vedeni...
Když doslouží, tak ho za pár korun vyměním za nové.
Tak já principielně asi nepotřebuju krytku z obou stran, protože v prostoru uvnitř kolečka by se nečistoty ani voda příliš vyskytovat neměly... ale hledat jednostranně kryté by asi byla zbytečkná komplikace.
Nebude pak vadit, že mazivo z venku na sebe nalepí nečistoty, čímž se bude zvyšovat tření?
Nene, ale abych pochopil, jaká ta ložiska jsou, jaké mají vlastnosti. Jak je mazat, jaké mají vůle. Proč jsou keramická ložiska s menšími kuličkami lepší. Prostě abych pochopil, rozdíly mezi těmi ložisky. Abych, když mi Ronda napíše, že fajnovější náby mají keramická ložiska, chápal, v čem ta fajnovost vlastně spočívá.
Nejzákladnější údaje najdeš v odkazu "konstrukční ůdaje o ložiscích".
Mnoho informací je i zde https://zbozi.arkov.cz/dl/313/Pouziti_lozisek...
Jinak co se týká použití ložisek, tak to opravdu snad nějakou knihu, jako strojirenskou technologii, nebo strojnictví, ale tam jsou jen obecné informace popř. strojnické tabulky.
Jinak co se týká ložisek, tak to by opravdu bylo na dlouho, neb je toho hodně.
Ještě tady je spousta informací, které by se ti mohly hodit.
http://www.zkl.cz/cs/pro-konstruktery/1-predmluva
Celé jsem to přečetl a moc mne to zaujalo. Zejména se mi líbila ta defektoskopie s rozhodováním z frekvence zvuků na poruchu jednotlivých částí ložiska. Až nebudu mít co dělat, tak si napíšu aplikaci do mobilu a budu detekovat závady kuliček, kónusu a misky.
Moc děkuji, bylo to velice přínosné.
Zrovna dneska mi prisel z Ciny opravarsky stetoskop. Na poslouchani cvrkotu bez demontaze bezva vec. Bez nej se to resi poslouchanim pres kovovy sroubovak, ale je to tlumeny a nepohodlny. A u nejakych roztoenych remenic pri delsich vlasech i nebezpecny.
Příbuzného firma vyhledává závady termokamerou (přidírající se ložiska ...)
A čím se liší od toho lékařského?
http://tf.czu.cz/~pexa/Budejovice/Prednasky/P...
Pochopil jsem, že s endoskopem mi někdo musí demonstrovat sluchové vjemy závad. V době, kdy nechám naposlouchat telefonu pár taktů skladby a on mi napíše o co se jedná, by i ta diagnostika mohla být chytřejší, nebo to alespoň učit. Na ložiska kola bych to měl zvládnout i já.
Fonendoskop, endoskop je něco jiného, tím se díváš
To by ses divil, jak to inlinisté sledují. Prostě to ložisko vezmou a roztočí a sledují jak dlouho se bude dotáčet. Pro ně je to rozhodující poznatek. Ostatní nejsou schopni posoudit.
Jojo. Sice je jasné, že odpor zatíženého ložiska může být úplně jiný než když se kolečko točí volně, ale měřit odpor ložiska při bruslení, by bylo mnohem složitější...
Ono hlavně na inlinech jsou ložiska prakticky jedinou věcí, která má přímo dopad na rychlost. Teda řeší se i kolečka, ale tam se hledá kompromis mezi valivým odporem (čím větší a tvrdší, tím lépe) a adhezí + tlumením nerovností (měkčí kolečka lépe drží a méně drncají)... zatímco tření v ložisku je prostě ztracená energie.
To cos popsal je úsměvné.
Tím, že roztočím rukou ložisko a budu sledovat jak dlouho se točí, zjistím tak maximálně, že jde roztočit a opravdu se točí. Abych něco zjistil, tak bych musel měřit, tedy roztočit každé ložisko stejnou silo do stejných otáček po určitou dobu, při konstantní teplotě a pak bych mohl snad něco zjistit. To uznáš sám, že chytit ložisko do rukou a roztočit ho, je neměřitelné a o ničem to nevypovídá. Může to na někoho působit, jako že se dotyčná osoba vyzná, ale to je tak asi vše.
Když někoho uvidíš, že tohle dělá, zeptej se ho proč, co tím sleduje?
No když chytím to ložisko za tu vnitřní dutou osu mezi prsty, tak to zase tak moc hned nezahřeju. Ta ložiska jsou vytemperovaná s okolím v té místnosti. Když to napruženým prstem roztočím, tak to roztáčím dost podobně. Takže například u použitých ložisek snadno poznám, které už je na odchodu, nebo které potřebuje přemazat. Pro orientační zkoušku to stačí a na větší měření stejně nemám prostředky. Já chápu, že profesionálovi to připadá úsměvné a zcela nedostatečné, nic lepšího stejně k dispozici není a něco to ukáže. Zda to je měřítko pro nová ložiska nevím a ty píšeš jasně že nikoliv. Jak ale pak ta ložiska posuzovat, když viskozitu použité vazelíny výrobce neuvádí?
Nijak. Nezbývá než uvěřit výrobci co o daném ložisku píše. Ani já, ani ty nejsme schopni svými vlastnostmi posoudit jestli je ložisko lepší, nebo horší. Je to jen o přesnosti a kvalitě vyroby od použitých materiálů po nejjemnější opracování a mazání. Jak se které ložisko točí bys snad mohl poznat pokud by bylo prosté jakéhokoli množství maziva a nebylo by v pořádku. To bys možná i cítil větší vůli v ložisku. Viskozitou použitého maziva je ovlivněn nejen odpor při točení ložiska, ale současně teplota při které ložisko pracuje, včetně teploty na kterou se samo zahřeje. Čím vyšší teplota, tím řidší mazivo a menší odpor. Když si u tak malého ložiska představíš prostor do kterého je nutné umístit mazivo a pak ho uzavřeš, tak stačí jen malá odchylka v množství dodaného maziva a otáčení bude jiné. Je jasné, že je to prováděno strojově, aby odchylky nebyly žádné, ale vyloučit se nedají. Když rozebíraš náboj s tím, že vyměníš mazivo, tak ho rozebereš, vymyješ, vysušíš, vizuálně zkontroluješ, namažeš, poskládáš a seřídíš. A funguje bez problému rok, nebo do další výměny maziva. U jednostranně krytého ložiska bys asi dokázal totéž, krom seřízení a částečne vizuální kontroly. Pokud u obostranně krytého staršího ložiska zjistiš při protočení v ruce jakékoli drhnutí, je ložisko zralé na výměnu, jelikož je evidentně poškozené. U ložisek možná ještě platí, že cena vypovídá o kvalitě, tedy alespoň u ZVL, ZKL, SKF apod. Hodně záleží na tom, na co dané ložisko potřebuješ. Já nakupuji buď https://www.korbel-loziska.cz/, nebo http://www.exvalos.cz/ a to buď naše, Slovenské, nebo Japonské.
Když čtu, že to ložisko při jakémkoli zadrhnutí měniš, co s nábou, která po vyčištění a přemazání po celé otáčce lehounce křupe, jak už je vyjetá kuličková dráha? To se stane poměrně brzy. A ještě zajímavější dotaz je čím mazat kónusové náby? Já to mažu plastickým mazadlem pro ložiska A4. Je to to správné mazadlo?
Já používám LV 2-3, ale proti A4 nemůžu nic namítat.To že po vyčištění a přemazání po celé otáčce lehounce křupe může být i vyjetou ložiskovou miskou v náboji. Může to dělat jedna nekulatá kulička a může to rovněž dělat nerovnoměrně ojetý konus. Viděl jsem konus, který byl v místě kuličkové dráhy zvrásněný jak asfalt před semaforem a setkal jsem se i s tím, že kulička byla zvláštní mnohostěn, ba dokonce i rozpůlená. Vše se dá vyměnit. Jak miska v náboji, tak kuličky, nebo konus. Nevím, zda je možné koupit samostatnou misku, ale dá se použít totožná ze staršího náboje.
Když u bruslí roztočím kolečka, všechny se točí desítky vteřin a jedno se pokaždé do vteřiny zastaví, nemusel bych být inženýr, abych usoudil, že s tímhle kolečkem je něco blbě. A pokud je to kolečko dobře namontované, o nic nedře a podobně, logicky zbývají ty ložiska.
Tudíš jako rychlá kontrola před jízdou, mi roztočení všech koleček rukou smysl dává.
Jestli má smysl roztáčet samotná ložiska je otázka. Vlastně to taky dělám, v krabičce mám starou sadu ložisek z bruslí a když mi nějaké nové odešlo, hledal jsem v krabičce jako náhradu to nejméně špatné. Jelikož některá mezitím zarezla, přišlo mi roztočení mezi prsty jako dobrý test. Když se netočilo nebo vydávalo divné zvuky, bylo zřejmé, že to není dobrý kandidát. Teďka pro koloběžku jsem hledal náhradní stejně.
Věřit výrobci je hezká věc, ale před pár lety jsem si do bruslí koupil nová ložiska označna Powerslide Abec 9 a po ujetí 5 km se jedno kolečko přestalo prakticky točit, ložiskem šlo pohnout jen silou, prostě asi zmetek... prodejce nejdřív tvrdil, že ložiska reklamovat nejde a sváděl chybu na mě, pak usoudil, že moudřejší ustoupí, vrátil peníze a já koupil nová ložiska jinde...
Ano, tohle samozřejmě smysl má, ale zkoušet takhle v obchodě nová ložiska, které se točí víc a které míň mi smysl nedává, ledaže bys opravdu ihned narazil na zmetek. Ono i do bruslí se prodává většinou celá sada ložisek, jen proto, aby se prodejce potažmo výrobce chránil, že v případě zablokování, pádu a následném léčení nebude po něm nikdo požadovat náklady léčení popř. odškodnění. Samozřejmě to dotyčná osoba může zkusit, ale je to pak o dokazování.
Tak zkoušení/porovnávání nových ložisek nejspíš vychází z předpokladu, že ložisko, které se (při stejném roztočení) vydrží točit výrazně déle, bude mít menší tření.
Pominu-li (již zmíněnou) nepřesnost takovéhohle "měření", viděl bych problém hlavně v tom, že volně držené ložisko se může při bruslení chovat úplně jinak, navíc u nového ložiska se taky může po jeho zajetí hodně změnit.
Přemýšlel jsem, jak by se dalo testovat/srovnávat ložiska pro použití v inlinech (o trošku objektivněji). Představoval bych si udělátko, kde se 2 ložiska strčí do inlinového kolečka, nasadí se na osičku (stejně jako v brusli) a držák ho definovanou silou (třeba 250N) přimáčkne k boku velkého válce.
Potom by stačilo roztočit ten válec na určené otáčky a měřit čas, jak dlouho se bude soustava setrvačností točit. Čím delší čas, tím menší odpor kladlo testované ložisko (ostatní odpory by měly být konstatní).
Někomu, kdo na inlinech závodí a rozhodují u něj vteřiny, by takové srovnání mohlo pomoct... :-)
Provozní teplota ložiska... To se ta ložiska třením tolik zahřívají?
Nejen třením, ale i odvalováním. Jako příklad mě napadá: na mokré silnici usychají nejdříve pruhy kydy projela kola vozidel. Netroufám si odhadovat jak moc se ložiska zahřejí, ale že se zahřívají je jisté. Taky i proto jsou testována na určité rozmezí otáček. Teplota zahřátí ložiska je důležitá i pro stanovení vůle v ložisku. Určitě to budeš znát se seřizením vůle ložisek (konusů) v náboji.
Pověstná ložiska toleranční třídy C3 na kliky našich dvoutaktů. Mají větší vůli, běžná by se zadrbla.
Ano, v práci, až na vyjímky, ložiska s menší vůlí nepoužíváme, ale to je hlavně kvůli prašnému prostředí, kde není možné zajistit 100% čistotu maziva. Při použití ložisek s normální vůli nebo dokonce C2 jsme nic jiného nedělali, než že se stále dokola měnila ložiska. Možná by se v některých případech dala použít i C4, nebo C5.
Takže pro kolo, inline či koloběžku vlastně ložisko s nižší vůlí nejde použít, protože se ta vazelína rychle pokazí nečistotami a ty by přesnějším (těsnějším) ložiskem neprošly? A jak to souvisí s menšími a přesnějšími keramickými ložisky?
Promiň, že z tebe pumpuji informace asi hloupými otázkami. Mně prostě to strojařské vzdělání schází.
Ne.
Pokud je ložisko kryté 2RS, tak se do něho nečistoty nedostanou, pokud nedojde k poškození krytí. Takže bys mohl použít ložisko s menší vůlí C2, ale jen za předpokladu, že bude použito v rozmezí otáček přiřazených ložisku.
Keramická ložiska jsou vyráběna s mnohem větší přesností, čímž je dosaženo mnohem menšího odporu a následně delší životností. Používají se třeba do koleček pro rychlostní bruslení. Je pak na uživateli, zda se rozhodne pro ložisko za cca 30,- Kč, nebo za 130,-Kč. http://www.loziska-rc.com/keramicke-lozisko...
Tím míníš, že se stoupnutím teploty se roztažností sníží nastavená vůle v ložisku? Je to logické, ale já to nastavuji jednou ročně v zimě ve sklepě, když je přemazávám. Pak už to ani nesleduji. Prostě předpokládám že jsem to nastavil správně. To by se mi v létě mohlo zvýšit opotřebení kónusů moc malou vůlí... Vy někdo během roku sledujete vůli v nábách?
Může se najít někdo, kdo seřízení vůle ložisek v nábojích komtroluje, ale pochybuji o tom, taky jsem to nedělal a nedělám. Na tříkolce mám průmyslová krytá ložiska a na kole teď budu mít vpředu dynamo, tam to budu muset občas promazat a seřídit. Na konusech to nebývá často, ale na středovém hřídeli to bývalo pravidlem, že se otlačoval jednostranně, zvláště když se používaly klínky. Na čtyřhranu už se daly kliky posunout.
Ta obyč šestsetosmyčka stojí pakatel, bratru čtyři pětky : https://www.tymoty.cz/product/nke-608-kulickove... na nic nečekat a vyměnit.
Dovolím si reagovat, protože na tomto modelu jsme ve dvou ujeli vzdálenost Ostrava-Frýdlantský výběžek. Dál (momentálně Lipno) už jsme pokračovali na lidlovských, protože koloběžku mi ukradli. Z hlediska ložisek je to jedno, která z těchto malých koloběžek to je.
Ložiska jsem měnil 3x. Jednou na cestě v Decathlonu, někde poblíž Prachovských skal. Blbec jsem neměl sebou náhradní, ale naštěstí byl poblíž Decathlon. Podruhé už jsem náhradní měl a potřetí opět neměl, tak mi je vyměnili v servise na motorky.
Myslím, že je to natolik levné a jednoduché, že kvalitu ložisek netřeba vůbec řešit. To samé mi řekli v Decathlonu, kde jsem za výměnu i s prací platil kolem stovky. Když je měním sám, je to otázka pár minut. Beru sebou staré ložiska z bruslí.
Cestou dostávají zabrat, protože mám s nákladem dost přes 100 kg. Hlavně se jim ale nelíbí, když leší v křoví na dešti a sněhu třeba několik měsíců.
V případě cesty kolem republiky na trase Ostrava - Aš - Šumava tedy byly jen tři výměny ložisek na dvou koloběžkách, ale vždy jenom jedno kolečko. Takže vydrží dost.
V minulosti jsem ložiska měnil na různých koloběžkách vícekrát a používal převážně staré z bruslí. Nevidím rozdíl mezi starými a novými.