Diky za odpoved. Chtel bych jeste prehodit kazetu s nejvetsim pastorkem 34z na 36z, tudiz zase jeden clanek navic. Pak by vsak zkraceni bylo o tri clanky. Cetl jsem, ze clanku by mel byt sudy pocet. O kolik mam tedy retez zkratit, o dva nebo ctyri clanky?
Na jakém to máš kole?
Na treku (28) nezkracuju řetěz, dávám jaký koupím a je to akorát, na horáku (26) ubírám o 2 články a na obou mám stejné převody.
Kolo je trek Merida crossway 900. Vepředu mám 48-36-26, vzadu 11-34. Dopředu chci dát 40-28 a dozadu 11-36.
40? Není to už moc málo? A 28 zase v poměru k té čtyčícítce nějak moc. Používám 44-32-22 s kazetou 11-36 a na treku to považuju za akorát. Na převodníku by už ty 4 zuby hodně chyběly a to jezdím hodně v kopcích a po horách, kde převodník 22 docela často hodí. Ale přece jen občas jedu po rovině s větrem v zádech a mírně z kopce a tak přece jenom převod 44 - 11 přijde občas docela vhod.
No já 48/11,13,15 zaradim jen z kopce, na rovině jen výjimečně s větrem v zádech. 26/34 jsem snad ještě nezařadil, 26/30 jen do velkého kopce a na 36/ cokoliv projedu téměř vše. Tak chci dát těch 40/28 a 11/36, myslím, že to pro mě bude ok. Pláště mám 700x40C.
Vyzkoušej to, ale řekl bych, že ti ty 4 nebo minimálně 2 zuby na převodníku budou chybět.
Je potřeba nad tím dumat a přepočítávat zuby a články? Vzal bych řetěz a nastavil ho přímo na kole podle aktuální sestavy. Snadno k tomu najdeš na tomdletom internetu několik pouček - v jaké poloze by měla být napínací kladka při určité kombinaci převodů apod.
POuček na délku řetězu je několik, mně přijde nejlogičtější tato: vezmi roznýtovaný řetěz, natáhni jej přes největší tác a největší kolo vzadu a přidej dva články.
O.K. Zkusím to takhle a také zkusím při výměně kazety, převodníků a řetězu spočítat jeho články a uberu ty čtyři.
http://cykl.cz/item/retez-a-jeho-udrzba
Tady najdeš co hledáš.
Já nastavují délku řetězu tak, aby přes největší kola převodů ještě nebyla kladka přehazovačky na předním dorazu a současně na nejmenších kolech to ještě dokázala napínat. S roznýtovaným řetězem to vyzkouším a délku si zapíšu, protože za rok to zapomenu. Přijde mi to přirozenější postup než nějaká poučka spadlá z nebe.
Ano, to je jistě další možný postup. Zvláště pak pokud nevíš, jak dlouhý řetěz použít. Ale musíš ještě znát správnou délku ramínka hazky.
Ale tazatel má na kole z výroby určitě správnou délku. Jen se zajímal, zda musí zkracovat řetěz při změně převodníků. Pak mu stačí vědět, že na dva zuby převodníku bude zkracovat jeden článek stávajícího řetězu.
...za předpokladu, že měl na začátku správnou délku řetězu.
To je fakt, ale proč to složitě kombinovat- já používám od počátků nejznámější(tvoje prvotní doporučení-řetěz mimo přehazku na největší tác a pastorek+2články)a je to OK. Ramínko drží řetěz napnutý, při správném přeřazování je téměř kolmo k zemi a řazení bez problému. Nic neporovnávám ani nepočítám....
Na kole jezdím déle jak dva roky, řetěz jsem již byl také v servisu měnit a vše je o.k. Pomalu však bude třeba vyměnit převodníky a kazetu, chci zkusit přechod z 3x10 na 2x10, což by mi myslím na můj styl stačilo. Převodník 48z téměř nevyužiji. Zkusím tedy pak při té výměně ten řetěz zkrátit o ty čtyři články, jak to odpovídá těm osmi zubům mínus. Zkusil jsem dnes přepnout řazení ( Shimano XT-780 ) ze tří převodníků na dva a funguje velký a střední. Myslel jsem však, že bude fungovat střední a malý. Četl jsem, že při přechodu ze tří na dva převodníky, by měl ten větší být na pozici středního a menší na pozici malého. Nebude tak potom moc rozhozena řetězová linka?
Kolik máš na převodnících najeto, že je potřeba je měnit? Pokud měníš včas rětěz, tak vydrží klidně 30 tisíc km.
Dá se v pohodě jezdit na prostřední talíř vzadu celá kazeta. Jen to bude trochu víc opotřebovávat řetěz a kladky přehazovačky. Spíš by mohl být problém, jestli jde vyrobit dostatečně malý převodník na požadovanou rozteč šroubů.
Převodníky ještě úplně sjeté nejsou, chci přejít na systém 2x1O. Kliky mám XT-78O, čtyřpacka s převodníky 48,36,26 a nové převodníky chci koupit XT-785, rozteč by měla sedět u velkého 40z je 1O4mm a u malého 28 je 64mm. Ještě mě ještě napadlo, že ten 40z převodník bude menší než 48z a tak bude přesmykovač výše nad zuby převodníku než by měl býti, ale měl by to snad zvládnout, má rozsah 22z, kdy nejmenší skok by měl být 12z, proto chci převodníky 40/28z. Chci si vše vyzkoušet rozebrat a složit sám, takže se asi ptám po lopatě jak Lojza. Naposledy jsem totiž rozebíral tak před dvaceti lety Favorita, sice mi to trvalo poněkud déle, ale rozebral jsem ho úplně a pak i složil. Největší sranda bylo, když se mi vysypaly kuličky z pětikolečka a vyskočily tam ty praporky, nebo jak se to jmenuje.
Přesmykač musíš posunout níž. Ideálně, aby bylo vodítko 1-2mm nad zuby velkého převodníku.
Jak chceš vyřešit šrouby na uchycení velkého? Současné budou dlouhé.
Asi bych koupil celé nové kliky a nový přesmykač. Bude to sice dražší, ale bude to chodit líp.
Aha, tak to me nenapadlo. No jedine nejake podlozky. Ale jestli s tim budou takove problemy, tak to asi menit nebudu. Dojedu ty stare prevodniky a pak koupim rovnou nove kliky s dvojprevodnikem. Ja myslel, ze na razeni prepnu ze trojky na dvojku, pak na klikach sundam ty tri prevodniky, dam ty dva nove a bude to. Max.trosku posteluji presmyk.
Mimochodem ta poučka jak píšeš "spadlá z nebe" (ve skutečnosti vycházející z racionální úvahy) zajišťuje, že vždy půjde zařadit převod velká-velká bez přetržení řetězu a současně napínací síla při převodu malá-malá bude největší možná.
Ale ono jde o prd, ať použiješ kterékoliv pravidlo, dostaneš prakticky to samé +- dva články.
Co míníš jedním článkem řetězu? Element od jednoho čepu k nejbližšímu dalšímu, nebo dvojici elementů (vnitřní a vnější) obsahující 3 čepy? Je jasné, že řetěz nemůžeš zkracovat, či prodlužovat méně, než přes dva základní elementy, tedy vždy přidat dva čepy.
Já s tím mám vždy problém, když si kupuji řetěz, jak jim říci, jak dlouhý řetěz chci. Já to počítám přes ty dva elementy a často si s prodavačem nerozumím. Jak to má být "správně"?
Si myslím, že je míněno počet čepů v řetězu = počet článků řetězu. Aspoň tak mi to vychází, když píšou, že normální řetěz má něco kolem 120 článků. Měnit délku je možné jen po dvojicích.
Článek je článek. Od čepu k čepu. Jeden článek je vnější a druhý vnitřní.
Ty někde kupuješ řetěz v metráži, nebo proč se bavíš s prodavačem o délce řetězu? :-)
Nejčastěji má řetěz 116 článků, ale někde mají i třeba 112 nebo 114.
Třeba to myslel tak. Nebo si ho nechávé při koupi zrovna zkrátit jak potřebuje.
Tak, prodávají se různé délky a třeba na silničce mám delší řetěz než na horákovi.Mám na něm 52 talíř a potřebuji 58 dvojčlánků = 116 článkový řetěz.
Takže ta poučka +-2 články vlastně neříká nic jiného, než že se to má zkrátit či prodloužit o minimální možný počet článků. No není to zase tak převratné, ani objevné :)
Články řetězu jízdního kola se dělí na vnější a vnitřní:
https://www.tyma.cz/files/doc/retezy-b.pdf
Takže celkový počet článků řetězu je dán součtem vnitřních a vnějších článků řetězu.
A já zrovna jedu u všech kol na lichý počet ! Končím na obou koncích vnitřním článkem. A přes ně fláknu sramáckou spojku :-)
Takže spojkou, která je v podstatě vnější článek, doplníš řetěz na sudý počet. :-))
ale to přece vidí, to mu nemusíš hlásit.
...Plha se hlásí !!!
Promiň Jirko, ale nejak mi to vyplavalo :-)
A co teprve řetěz z půlčlánků:
https://www.katmar.cz/raptor-offset-retez-12x18...
Ať je v tom ještě větší zmatek. :-)
Co je to za nesmysl? Jaké půlčlánky? Vždyť to má články (asi) stejně dlouhé jako klasický řetěz, rozdíl vidím jenom v tom, že každý článek je napůl vnější a napůl vnitřní, takže tady nejsou ty klasické vnitřní - vnější. Nebo se mýlím? :-)
Ale vypadá to zajímavě. To koupím Růžence! :)
To jo, to hned tak někdo nemá, z toho bude mít pod stromečkem radost :-)
nejsem jsi jist jak Ti to bude řadit.
A po pravdě ani šířkou.