Na kole mám řazení Shimano SL-M780 B, na kterém lze přepnout řazení na dva či tři převodníky. Kliky mám Shimano FC-M780/T780 se třemi převodníky 48, 36, 26 zubů. Největší téměř nepoužívám a tak uvažuji o výměně na dvoupřevodník 40/38 a 28/ 26 zubů typ FC-M785. Lze použít převodníky FC-M785 na kliky FC-M780/T780? Rozteč by měla být dle specifikace stejná a to 64×104mm. Přesmykovač mám Shimano FD-T780. Kazetu mám 11 až 34 zubů a přehazovačku Shimano RD-T780.
Nevím, jestli jsem to pochopil dobře, ale nějak nerozumím tomu, proč tam chceš dvoupřevodníky, které se liší o pouhé dva zuby (40/38 nebo 28/26)?
Pokud jde o ty konkrétní typy klik - na to ti může odpovědět pouze ten, kdo to vyzkoušel, všechno ostatní je planá diskuze. Takže do tý planý diskuze přispěju s mým názorem, že to v tvém případě (asi) určitě půjde (M785 - M780). Ohledně přesmykače si nejsem jistý - dorazové šrouby musí jít nastavit tak, aby řetěz nepadal z převodníků, a to fakt nevím (taky jsem měnil trojtác za dvoutác a musel jsem dát smyk na dvoutác, ten trojkový nešel dorazama stáhnout k sobě).
Myslel jsem to tak, že velký převodník bude 40 nebo 38 zubů a malý 28 nebo 26 zubů. Nevím, jeslí na trekovém kole ( pláště 700x40C ) použít kombinaci 40/28 nebo 38/26. Momentálně na trojplacce dám těch 48 tak z kopce, nebo s větrem v zádech, 36 většinou o.k. a tu 26 jen do většího kopce, kdy vzadu na kazetě jsem těch max. 34 zubů snad ještě nezařadil. Takže asi těch 40/28 by mohlo být o.k. a dozadu dát pro jistotu kazetu s max. kolečkem 36 zubů.
Ok.
Z mého pohledu tu výměnu nepokládám za přínosnou: dáváš převodník s menším počtem zubů, současně to jistíš kazetou s větším pastorkem 36 zubů. U krosového/trekového kola já osobně bych ten převodník 48 zubů ponechal, nicméně je to Tvoje volba :-)
(apropó - nejsem si jistý, že přehazovačka na velký pastorek 34 zubů zvládne i 36 zubů)
....zvládne- ale nejmenší pastorek bude muset mít 13 nebo 14z a ne původních 11. Osobně taky nepoznám důvod této úpravy. Ve svých 64letech nemám velký problém s osazením 46/36/26 a osmikoem vzadu 11-32z na treku s 25-ti kily za zády v jakémkoliv kopcovitém terénu na silnici. Jen 46 na 11z využívám málokdy (rovina/mírně dolů, bezvětří).Jinak jsem ještě "po svých" nešel ani v kopcích Rumunska či Balkánu. Jet převod 40 na 36-to musí pořádně kmitat aby nespadl...:-O
Příští rok budu muset měnit střední převodník 36z. 48z a 26z moc nepoužívám, takže ojeté nejsou. Taktéž již to bude chtít vyměnit kazetu, teď 11/34z. Tak jsem uvažoval, že bych tam dal dvouplacku 40/28 nebo 38/28-26 a kazetu 11/36. Těch 38 nebo 40z by tak asi bylo ideál téměř na vše, no a když tu menší 26z bych vyměnil za 28z, tak potom tedy i kazetu s největší 34z na 36z pro jistotu, kdyby náhodou. Je to jen předběžná úvaha, jestli by to vlastně šlo zrealizovat. Teď když jedu, tak převod 48/11,13,15 jen z kopce, nebo na rovince s větrem v zádech. Na převod 36z vepředu/ vzadu cokoliv, projedu téměř vše. Těch 26z vepředu/ vzadu tak poslední tři kolecka řadím jen občas ve velkém kopci.
Převodníky z dvouplacky by sedět měly, rozteče jsou stejné. Jen bych řekl, že by to chtělo pounout kliky o jednu podložku směrem k rámu. Tak se ti nebude tolik křížit řetěz při zařazených krajních polohách kazety.
To mi dělá moje žena, že jezdí vesměs na střední převodník a mele to na kazetě od kraje ke kraji. Řetěz jí vydrží asi o 1/3 méně než mě.
Asi bych musel i zkratit retez, o kolik? A asi by to chtelo i posunout presmykovac dolu, kdyz tam bude mensi prevodnik ze 48z jen 40z, tudiz asi bude mit mensi prumer? No a ty podlozky u klik, to ani nevim, ze tam nejake jsou.
To bych nedělal.
Zkusil jsem to a přesmykač pak špatně řadí.
Zajímavé...já jsem s přesmykem laboroval, když jsem měnil kliky na treku. Středová trubka na rámu je, tuším, 68mm. A nový střed byl 73mm. Tak jsem trochu šachoval s podložkama, abych měl střední placku na středu kazety. Pak, po nastavení dorazů, přesmyk řadí dobře.
Dík za informaci, tu souvislost s nejmenším pastorkem (11 x 13 nebo 14) jsem nevěděl. Před časem jsem na jednom kole zkoušel (desítková kazeta) jít z 11 - 32 na 11 - 36, ale nevzala to přehazovačka (i když její raménko se mi zdálo délkově ok), pobrala jen 11 - 34.
Pokud mu to hazka vezme teď, tak proč by neměla po výměně převodníků? V dotazu nezmiňuje, že by měnil kazetu. 40-28 je rozdíl 12 zubů, to má stejné jako teď 48-34. Pak ramínko musí řetěz došponovat.
Ted mam 48/36, takze je to o dvanact zubu tak jako by bylo tech 40/28 nebo 38/26. Kazeta je 11/34, takze tu bych za 11/36, pokud by to prehazka népobrala nemenil. Je velky rozdil vzadu na kazete kdyz ma 34z nebo 36z? Jo a je velky rozdil vepredu na prevodniku kdyz ma 26z nebo 28z?
No, kazetu je třeba brát podle hazky. Ta tvoje má uvedeno max 34zubů. Mám to podobně na silničce. Občas by se hodil větší pastorek na kazetě, ale mám smůlu. Moje Sh105 hazka vezme max 28zubů.
Přesmyk to pobere určitě, je dělaný na rozsah 26-48zubů.
Dva zoubky jsou v toleranci. Taky mám na treku i horácovi psané maximum 34, ale 36 maká naprosto bez problémů. V plánu mám naroubovat 40, ale to už vypadá krapet za hranou. Chtělo by to atypickou patku.
Jak kdy.
Na silničce jsem měl psané max. 30 a na 32 jsem to opravdu nemohl naladit.
Ale tady se bavíme o bajkové 10sp. Tam jsou snad všechny Shimano přehazovačky nejmíň na 36z.
Chtěl jsem se spíše zeptat, jestli ten rozdíl dvou zubů na kazetě 34-36z a na malém převodníku 26-28z je nějak moc poznat při šlapání do kopce, jestli to hodně pomůže, nebo je to téměř neznatelné? Na kazetě si myslím, že to bude nepatrné, ale u toho převodníku to již bude asi znát.
34/36 na hladké cestě oceníš hlavně tehdy, kdy končíš na těžším převodu s dechem, nebo zakyselíš hnáty. S lehčím převodem s vyšší frekvencí šlapání, nebo nižší rychlostí suneš zay o poznání dál. Ve složitějším terénu to pomáhá dvojnásob, protože nebejčíš, nekřečuješ, neclounáš řidítkama v posledním tažení, ale plynule šlapeš a vybíráš si stopu.
Hodně moc záleží na vlastní formě a taky na tom, kudy a jak jezdíš. Univerzální rada neexistuje.
Spočítej si poměry 26/34 a 28/36, rozdíl je asi 1.5 procenta. To vůbec nepoznáš.
Já si podobným způsobem upravoval převody na silničce. Původní převodník 50-34 (kazeta 11-28) jsem nahradil za 46-34. A to z důvodu využití všech 10 pastorků na kazetě. Převod 50+11 jsem nebyl schopen ušlapat, jezdím spíše frekvenčně. Teď to krásně využiju celé a je příjemný jen 12-ti zubový rozdíl na převodníku. Dřív jsem při přechodu velká/malá placka musel zároveň odřazovat i na kazetě. Ale to je asi individuální záležitost.
A to jako proč?
Když teď stačí rozsah na trojpěvodník, tak dvoj- bude stačit určitě.
Pokud jde o délku raménka a šponování, tak určitě. Záleží na přehazce. Jestli ji našteluješ aby byla těsně pod velkým pastorkem, nebude pak daleko od nejmenšího řetěz? Mohl by "neochotně" nabíhat a seskakovat právě pro "volnější" linku.
Dekuji vsem za informace a asi to na jare spacham. Prevodnik 40/28 a kazeta 11/36. Jeste bych mel dotaz, dvouplacka misto triplacky je na pozici velke a stredni u triplacky, nebo stredni a male, nebo je to nekde mezi? Nemusi se nejak sibovat s klikama?
Jo ty chceš vyměnit celé kliky? Já dotazu v první chvíli rozumněl tak, že chceš na tu tříplacku nasadit jen dva převodníky 40-28 :-)