Dobrý den všem. Rád bych požádal o radu. Loni v létě jsem zakoupil už jetého Authora Reflexe (model 2000/2001). K dnešku jsem s ním najel 1200 km. Kolo je super, ale zajímalo by mne, jakou mají životnost jednotlivé díly. Už jsem vyměnil přehazovačku, řadící a brzdové páky, pneu a samozřejmě řetěz.
Nevím ale, jak jsou na tom např. středy kol - Shimano C 201
střední talíř SR Suntour PFF
kliky CR 350
zadní kazeta CS-HG40 34T
měnič - C 201
ráfky - Ritchey Rock Comp (probržděnost)
Podotýkám, že vše skvěle funguje, pouze bych si chtěl udělat představu, kdy bych měl začít vzhledem k životnosti jednotlivých dílů přemýšlet o výměně. Bylo mi řečeno, že např. sředy jsou zapouzdřené a tudíž bezúdržbové, ale i ty mají určitě nějakou životnost...
Předem děkuji za čas s odpovědí na tuto laickou otázku
Viktor
Preventivně bych měnil pláště, a to z důvodů vlastní bezpečnosti nebo množících se defektů. Potom samozřejmě brzdové špalky. U těch není na škodu zbavit jejich brzdící plochy občas nečistot (prachové částice a vybržděný materiál ráfků), prodloužíš životnost ráfků. Je dobře sledovat prodloužení řetězu a vyměnit ho po zapadnutí třetího zubu měrky. Pokud nový řetěz "střílí", pak máš možnost počkat, až si "sedne", nebo vyměnit kazetu. S přehazovačkou a přesmykačem si starosti nedělej, jejich čas přijde, až začnou fixlovat. To samý platí pro převodníky. Pochybuji silně, že Reflex má zapouzdřené středy kol. Přece jenom to je nižší střední třída, ale přesvědčit se můžeš sám. S výměnou ráfků ti asi neporadí nikdo, to se nedá taxativně určit. To jsou moje názory, ale v době nových kol jsem najel necelých dvacet tisíc, takže je můžeš brát s rezervou. :-)
Díky, ale jak se přesvědčím o zapouzdřených středech...? Pláště, brzdy a lanka jsem vyměnil hned po koupi a pravidelně to kontroluji, čistím, leštím - prostě mám to kolo rád :-)
Vyndej třeba přední kolo, odstraň rychloupínák a shoď gumovou prachovku. Pokud je tam kónusová matice (má na obvodu jen dvě protilehlé plochy pro klíč, myslím, že č. 14), pak je to nezapouzdřený, lze to rozebrat a udržovat. :-)
Nepletete si náhodou středy s nábojema...? ;-)
já teda určitě, omlouvám se
Z úvodní otázky jsem to pochopil jako náboje, ptal se na středy, ne na střed. A zapouzdřený náboje existujou taky; jsou sice drahý a proto jsem pochyboval, že je má i u tak relativně levnýho kola. :-)
V pohodě, jen jsem si rejpnul... Byl tam smajlík a byl myšlen v dobrém, ne že bych se někomu vysmíval...
Ok, takže to znamená, že o náboje bych se měl starat...Co jsem tu stačil zatím postřehnout, tak měnit vazelínu, čistit a ...jak často? To kolo bude tak 5-6 let staré i když se kola točí dobře.
Díky Viktor
Rozeber je, vyčisti a namaž, tím nic nezkazíš. Zkontroluj kónusy, jestli mají hladkej povrch kuličkových drah. A jak často mazat? Při čistým provozu stačí jednou za rok. A nakapej olej do ořechu kazety.
Viktor psal, že to jsou Shimano C201. Jestli jsou to ty samé C201, co jsem měl, tak ty vydržely cca 5000 km. Před tím jsem je nerozebíral a až jsem zaznamenal vůli, tak už bylo po kónusech. Při koupi mi řekli, že by měly být snad lepší, než ty úplně obyčejné, ale neobyčejná byla jen cena nových kónusů. (Teď už mám prům. ložiska.)
Není to nějak brzy po 1200km?? Mám najeto zhruba stejně a měrku řetězu neprostrčím ani na jeden zub. Jediné, co jsem měnila jsou brzdové špalky :-O
To teda zadna slava se spalky.Ja tedy jezdim pouze na silnicce CAMPA-CENTAUR. Spalky od CAMPY-- najeto 14.tis.km bez jedine vymeny.Nemaji chybu.
Ahoj, to kolo bylo už jeté a nevím kolik, 1200 jse najel já
Viktor
1200 a ai jeden zoubek? Mam letos 1300 a po selamaratonu pujde na kolo letos uz 3. retez... Zalezi na provozu, ja zezdim snih, bahno, prach , pisek... a nepomaha ani pravidelny prani a mazani retezu. Dobre to pise Abernaty, lanka, spalky, plaste a ostatni dokud funguje nech zit, stejne ale pocitej ze je to spotrebak. Jo a konusovy naboje, vyprat namazat a kdyz budes videt na tech konusech nejaky otlaceny nebo vydreny mista, tak je vymen, videl jsem nekde na netu novy konusovy matky do shimana po 50Kc.
Shimano má kónusy rozdělený rozdělený podle kvality na několik druhů, tyhle jsou nejlevnější. A s tím prvním zubem, asi měla zahnojenej řetěz, anebo bůhví kam to strkala :-)))
ok, všem děkuji za radu a přeji mnoho šťastných kilometrů
Viktor
Strkala jsem to do řetězu a těsně po mytí řetězu myčkou :-P
Tak jsem dnes pokusne zmeril a ma 133,1 .... :-( takze jeste do vikendu musim dat jinej... Dik ze jsi nakousla mereni retezu, ja si byl jistej ze to mam jeste v norme a zatim uz si pekne ku**im kazetu :-(... hmmm co 600km novej sram... asi vyzkousim connex jak mi doporucoval Jarek.
Jestli bych se mohl zeptat, jak je to vlastne s tou měrkou na řetěz a jeho měřením, respektive s těmi zoubky. Kdy je řetěz vytahaný a kdy je to ještě dobré? A taky bych se chtěl zeptat, jestli se vyplatí si připlatit za kvalitní řetěz (aby to nebylo tak že vydrží 2x víc než "normální", ale byl 3x dražší :-)) Díky
Měrka na řetěz se dá koupit v každé cykloprodejně, stojí něco přes stovku. Je to plechovej výlisek, opatřenej na jednom konci půlkruhovým výřezem pro zaháknutí za váleček řetězu. Na druhém konci je podlouhlý výstupek s pěti "schůdky", odstupňovanými cca po 0,2 mm. Měrku zahákneš a na napnutém řetězu sleduješ, kterej výstupek zapadl mezi další články. Pokud zapadne třetí, řetěz měním. Nechá se to měřit i šuplérou, pokud je na ní nastaveno 132,8 mm a zapadne, řetěz vyměnit. Kazeta ale stejně odejde po několika výměnách, protože se mění profil záběrové hrany zubů. Podle názorů jiných se drahé řetězy moc nevyplatí, ale je to věc osobní zkušenosti a cenová kalkulace je otázkou dlouhodobějšího experimentování.
Ja mam Authora Reflex SX (akorat model 2003), najeto zhruba 12.000 km, a presto ze moje udrzba kola spociva v tom ze ho tak 2 krat za rok umyju, tak sem krom plášťů a brzdovejch spalku menil akorat 2 krat retez a jednou kazetu (a to jenom proto ze sem ju odrovnal retezem kerej sem prvnich 8.000 km nevymenil).. Jinak vse drzi a funguje jak ma (dokonce i stredovej talir tech 8.000 km prezil, a funguje doted, dalsi 4.000). Jo, vlastne este neco, rozpadlo se me sedatko :)
Chlapci a děvčata, měřit stupeň opotřebení kola v km opravdu nelze! Možná tak životnost plášťů (a trochu i nábojů, tam to ale závisí na daleko více faktorech) na silničním kole, se kterým se jezdí pouze po silnici se dá velmi hrubě ( */ 3 )(to je krátděleno, něco jako plusmínus:-) ) vyjádřit ve vzdálenosti. Jinak ale prakticky nic. Vyjadřovat v km např. životnost brzdových špalků mi přijde velice slaboduché (např. v rovinaté krajině se dají ujet desetitisíce km, aniž bych se výrazně dotkl brzdy). Stejně tak řetěz - není problém jezdit s kolem do schodů ze schodů a řadit jak prase, ujet dohromady 20 km a řetěz totálně odrovnat. A taky se dá jezdit pohodovým tempem po rovině na optimální převody, řadit uvážlivě a najezdit desetitisíce km.
Súhlas, nemám čo dodať...
Tak tak, ale já beru ty diskuse jako zábavu a ne vždy moc vážně. Každý si píše, na co má chut a často se mi zdá, jen proto, že se nudí nebo mu dělá dobře, že založil vlákno. A tak to má být, je to sranda, někdy míň...jindy více, jako nahoře - diskutovat o rychlosti opotřebení špalků....-))