Ahoj všichni,nechci založit nesmiřitelnou diskuzi,ale jakou kdo máte zkušenost s odpruženou sedlovkou?
Měl jsem ji na krosce a vyhovovala, teď mám MTB a zadek jak třapec. V servisech doporučují gel. sedlo a karbon.sedlovku, kámoši (jsme všichni nad 50) spíš odpružení ,ale s paralelogramem a na ten se vás chci zeptat.A na ten se chci zeptat-jezdíte na tom někdo?Dík
Mam celoodpruzene kolo (ctyrcep- paralelogram :) ), nic jineho ti do terenu asi az tak moc nepomuze. S odpruzenou sedlovkou u kamosu jsem se parkrat projel, ale v terenu zadne plus, vyssi hmotnost, casem chyta vakl, meni se vyska stred slapani- sedlo. Pokud ale hodlas jezdit s MTB polnacky jako s krosem, mozna to jakysi efekt mit bude. Vic pomuzou poradne siroke plaste a snizeny tlak v nich.
Álo, právě chystám tady do burzy inzerát na prodej mé sedlovky, když čtu tvůj dotaz. Kupuji si kolo s odpuženou sedlovou a tu úplně novou, nepoužitou, kterou jsem koupil předem v Německu již nepotřebuji. Sedlovka má tlumení olej, odpružení plyn, seřiditelnou tvrdost, 40mm zdvih, uložená v teflonu, délka 350mm, pro průměr trubky 25.4 - 27,4 mm, stála 480 Kč, dal bych ji za 270 Kč, což není moc. Máš-li zájem, napiš: [email protected]
olej/plyn ??? No tak to bude asi dost výbušná sedlovka :-DDD
Teď jsem se dostal k internetu,díky za odpovědi a za nabídku, tak nějak jsem si to představoval. Vyzkoušel jsem spoustu sedel i rad a asi nejlepší je to osedět. Díky.
Copak je to za sedlovku ??? je ještě k mání ??
Dobrý deň,
pokiaľ je to ešte aktuálne, prosím o zaslanie fotografii a bližších informácii ohľadom odpruženej sedlovky.
Ďakujem S pozdravom Jozef T.
Gelovej polštář né, spíš nějaký pořádný, ne úplně tvrdý sedlo vhodný na MTB. Taky na tom zadku nemusíš sedět furt, v terénu. Celoodpružený z toho stejně sedlovkou neuděláš. Karbonovou sedlovku ano, ale jakej to má opravdu význam, to už posoudit nedokážu. Ale tu nabízenou sedlovku s tlumenim ber, za vyzkoušení to stojí. Doufám teda, že se jí potom stejně zbavíš, pokud začneš opravdu jezdit. A pokud budeš jezdit jen na houby nebo na pivo, tak je to jedno. (A s věkem to nesouvisí, na ten se nevymlouvej. :')
Gelove sedlo nemusi byt totez co gelovy polstar :) Vozim si zadek na SelleItalia SLR Gel Flow, az ho objevis nekde v obchode, tak si na nej sahni :) .
Ani nemusim do obchodu, jedno SelleItalia SLR Gel Flow klidně někomu daruji, šířka 130 mm je pro mě málo. (Neváhejte, dám ho prvnímu, kdo se přihlásí! Na původní cenu se raději neptejte. Tou šířkou se hodí nejspíš pro drobnějšího muže.)
Proto jsem napsal "polštář". Aby mu v obchodě nevnutili něco moc měkkýho. Tímhle obdobím jsem taky prošel. :')
No, byt v CR, hned bych ho bral i pro druhe kolo, okamzite! :) Zvykl jsem si na nej. Jinak sirka 130-135 mm je (nejenom) u tehle firmy docela standardni pro zavodni sedla. Jasne, ze sirka sedel pro bezne pouzivani u bezne populace se trochu lisi. Jak rychle se toho sedla chces zbavit? Mel bych fakt zajem, na svuj HT.
Ty sis nebyl zmerit zadecek meritkem od Specialized? :) Ja v patek ano a na Jett Gell 05 uz mam 130km :) Tlaci jinde a musim rict, ze jsem vubec netusila jaka veda je sezeni.
Na starem WTB Speed-she jsem sedela uplne jinou casti zadecku (3/4 roku stare sedlo zakoupene spolecne s kolem; klidne se ho za maly obnos zbavim).
Nebyl, no, to jsem to ještě nevěděl. Teď už to vím. :')
To máš teda sedlo parádní, jestli si dobře pamatuju, který to je. A já si ho pamatuju, je krásný. Koupila sis bílý? Jestli by se teda k tomu krémovýmu rámu hodilo, to takhle z hlavy neodhadnu. Jestli tě tlačí na těch hrbolcích sedacích kostí, tak to nevadí. Ty se otlačí. Měkké části se neotlačí, ty raději odumřou. Já si tam teď na jaře koupil Avatara (od podzimu jsem na něj čekal), na to HT má v terénu oproti původnímu Aliasu přece jenom výhodu, že je měkčí. Alias zůstane na krosu.
Taky bysme mohli zařídit půjčovnu sedel. Nebo aspoň seznam, kdo má jaký sedlo navíc. Ono taky vždycky nějakou chvíli trvá, než si člověk přizná, že to příšerně drahý sedlo mu nevyhovuje. :')
Zadecek mi zmerili na 155 a tam se vyrabi jen to cerne. Bile je 145. Jinak to vypada, ze letosni Avatar je Jett Gel z minuleho roku :) Letosni Jett vypada opravdu luxusne a to i po strance financni, takze si klidne vystacim se sedlem o 800,- levnejsim a 30g tezsim :)
Nevim jak se ta cast kycelniho kloubu jmenuje, ale proste driv jsem sedela na prednejsi casti a ted sedim na zadni casti a predni se jen mirne opiram. Tlaci to, ale pocitam, ze si brzy zvyknu.
Tak já myslel ten letošní, asi už nevím, kterej je rok. Ale ono je to spíš silniční sedlo.. Mě teda ty jejich sedla vyhovujou. Taky dost záleží na tom, jak má člověk prohnutou bederní páteř, tím pak taky sedí na jiný části. Myslím, že by měla být spíš prohnutá dokulata, ne svěšená dopředu. Jestli se správně pamatuju, tak jsi měla sedlo hodně skloněný dopředu. Ale třeba si to pletu. I když, dosud jsem si plet je doleva a doprava. :')
jj.. diky sklonenemu sedatku se na nem dalo najet zpocatku vic nez 30km :)
Ten Jett 05 mi prijde pouze zbytecne dlouhy. Zkratila bych spicku, kterou stejne nevyuziju ani pri rychlejsi jizde (posunuju teziste vic dopredu).
wewerka "Na starem WTB Speed-she jsem sedela uplne jinou casti zadecku klidne se ho za maly obnos zbavim)."
wewerka a to naozaj
Ne, to byl zcela urcite vtip. Kdybych se chtela zbavit sedla, ktere nevyuziju, tak bych to sem urcite nepsala, ze...
.. cycle asi nemá na mysli sedlo. :')))
Tak potom jsem to nepochopila, stejne jako tvuj prispevek v 20:32.
Proste mi nevyhovuje sedatko, ktere se rozsiruje v prilis velkem uhlu. Zatezuju pak jinou cast kycelniho kloubu. U Jettu se sedlo rozsiruje postupne a sedim na "jine casti". Ale biologii jsem mela ve skole uz hodne davno a je dost mozne, ze tu placam blbosti a bude to nejaka jina kost/kloub :)
1. Z tvého příspěvku nebylo zcela zřejmé, zda se za malý obnos chceš zbavit sedla nebo zadečku. (I když s pýchou přiznávám, že mě to bylo jasné hned. Aspoň doufám. :)
2. S tím "opíráním se zády" jsem to myslel jen tak, že máš sedlo hodně skloněné. Takže se mi zdálo, že se skoro musíš opírat koncem páteře, místo "normálního" sezení.
3. Na kyčelním kloubu se opravdu nesedí. To je ten velkej po straně, co spojuje stehenní kost s pánví.
4. Můj pocit z těch Spešl sedel je ten, že sedím na rovnym sedle na takovejch dvou hrbolcích kostí, který se daj snadno nahmatat (jejich vzálenost tam měřej). To neni kyčelní kloub, je to část pánve. Ale hlavně se mi tím pádem neskřípou a neucpávaj nějaký ty nervy a cévy, o kterých oni mluví. Takže nemám ten známý pocit, že sedím přímo na té měkké choulostivé části uprostřed. Dnes už věřím tomu, že ten pocit vzniká z nedokrvení. A sedim dost vzadu (pokud to není do kopce), v nejširší části sedla. Ale stejně polohu pořád ještě drobně dolaďuji. :')
Mela jsem odpruzenou sedlovku s paralelogramem na crossovem kole. Prvni pocit je nadherny :) casem jsem ale utahla sroub na tvrdsi perovani, protoze to zacalo byt neprijemne/neefektivni. Taky po roce jezdeni jsem na tom udelala vakl. Pak mas v zatacce pocit, jako kdybys mel vyfouklou zadni pneu.
Jinak nedoporucuju sedlovku s umelou krytkou na nytech. Vlivem vaklu to prasklo a sezralo mi to kalhoty.
Na MTB jsem to nezkousela, koupila jsem si rovnou fulla a je to neporovnatelne...
Já jsem si koupil minulý rok na jaře na krose tuhle sedlovku. http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&vid...
Osvědčila se mi, pěkně zahlazuje vymoly,lehce propadlé kanály a zkoušel jsem jezdit i po panelovce. Díky pákovému mechnismu se sedlo nevrtí. Asi před 14 dni jsem si koupil další na bajka, ale s tožšími pružinami a taky spokojenost.
ano,mám několikaleté zkušenosti , jezdím HT MTB s teleskopickou odpruženou sedlovkou RockShox (když mám zrovna celoodpružené kolo nepojízdné:-) a je to jednoznačné plus oproti pevné.
K pevné sedlovce se vracet nebudu ani náhodou.
No ale velice důležité je, jaká je to sedlovka. Pokud je to nějaká Tranz-X nebo Kalloy nebo taková podobná , které se montují na levná kola nebo krosová kola, tak ty raději ne, pár jsem jich zkoušel a není to ono, slušně řečeno.
S paralelogramem CaneCreek memám zkušenost, takže tam nevím, ale ti co je mají, si je velice pochvalují.
Trochu s těmahle sedlovkama experimentuji na krossu - naprosto mi vyhovuje paralelogramová sentůrka + dal jsem tam tvrdší pružiny. Předevčírem jsem zkusmo nasadil teleskopickou, včera to projel - je to horší. No a v pátek jsem koupil krásný sedýlko bontrager, to teď upnu na původní pevnou sedlovku a budu nějaký čas jezdit s tímhle.
Dost mě zajímá Joe - je jediný, koho znám, kdo jezdí karbonovou sedlovku.
Jediná zřejmě skutečně dobrá odpružená sedlovka na MTB je paralelogramová od ....( mám okno) za cca 3000,-.
Určitě pruží. Ale jakej to má význam v celém řetězci pružících prvků, to netuším. Fakt je, že problémy s drncáním nemám, taky (ve srovnání s krosem) hodně dělá ten ocelovej rám (aby taky ne :), jistě i kvalitní ráfky. Ale kdo ví, co by karbonový sedlovce řekl závodník, třeba dokonalému přenosu síly do kol neprospívá.
Velké mínus u karbonový sedlovky je to, že uchytit ji do sedlové trubky tak, aby nezajížděla, je docela kumšt. Ale stejně jde myslím o zvyk a o to, podřídit se vlastnostem kola. Kdysi se "terén" jezdil jen na favoritu a nikomu to nedrncalo. Možná se tehdy vyráběly jiný zadky. :')
Vcera jsem si sedla na bratrankova Specialized (kolo) a doted nechapu jak na tom muze jezdit. Ma tam pneu Pythony na 80 PSI a citila jsem kazdy kaminek i na nasi relativne rovne ulici. On sam rika, ze ma mekke sedlo :)
Zlaty full...
Tak hleďme, železný kola se ještě prodávaj: http://www.marinbikes.cz/eldridge_grade.htm Teď jsem je obdivoval na Plzeňský. Dokoce ve slevě je maj. Krásný. Kam se na to hrabe nějakej full. :')
Vymen brzdu a bude to slusny zimak... :)
Zimák? To chceš říct, že ta Kona v zimě nesmí ven?
No, vlastně chápu, takovejch komplikací. Několikero pružení a zas tlumení, kdyby to na konec opravdu pružilo, brždění vodou (nebo co je to ta hydra) a destičkama, aby to utáhla útlá dívčí ručka, pak zas regulace toho tlumení, kdyby netlumilo, nebo co. To se musí každou chvíli rozsypat, ještě že máš bratrance Boba. Ale až se ti rozmočí ten hliněnej rám, tak nevim. Ale zatím si to houpací "kolo" pro panenky užívej. :')
To Žofka je ještě skutečný kolo, počasí ji nerozhází. :')
Vzdyt rikam :)) Zimak :) Bohuzel na nej nemam penize a kolo, ktere jsem chtela vyhrat v tombole si vytahnul nejaky clovek s cislem o 7 vyssi nez moje :((
Napiš adresu, pošlem někam petici.. To by bylo, aby tě o tvého zimáka takhle ostudně obrali. Však jim ukážem, co je to "občanská společnost", hanba! Vždyť tím porušují základní lidské právo každého vlastnit to, co svobodně uzná za vhodné. :')
Tys mi nasadila brouka, ty jedna,, wewerko. Zimáka nepotřebuju. Ale co až dáma projeví zájem jet na výlet okolo rybníka? (A to ona myslím projeví.) Žofku přece nemůžu nechat samotnou na břehu. Letňáka potřebuju!
Zejtra bude hotovej. Až mu dovezou duály, ty chci. Sedlo a pláště už jsem mu dones. No, nekup to. Za třináct tisíc z původních osmnácti. A letos už tenhle nejlevnější model nedělaj.. Železo a rybníky jsou drahý. :')
Nabídnul jsem zakladateli této diskuse moji sedlovku - viz čtvrtý příspěvek s mým nikem, ale neozval se. Má někdo zájem, než ji dám dnes tady do Bazaru? Pište na [email protected], pošlu fotku a přesný popis. Koupě za tu cenu je ideální pro toho, kdo to chce vyzkoušet a neriskovat velkou investici.
Jestli chceš vědět, jaké asi je srovnání odpruženého zadního kola proti odpružené sedlovce, je to přibližně totéž, jako srovnání odpruženého představce proti odpružené přední vidlici.
S tím nemůžu souhlasit,jezdím na odpružené sedlovce canne creec LT a přínos je opravdu znatelný a nebýt odrazován, tak jsem ji koupil daleko dřív.Kdo má HT a problémy se zády a HT mu svými jízdními vlastnostmi vyhovuje, můžu jen doporučit.Kdo potřebuje zlepšit jízdní vlastnosti kola v terénu tak to mu sedlovka nevyřeší.Nelze srovnávat fulla a kolo s odpruženou sedlovkou,ale HT s nebo bez sedlovky.Taky odrazuji od levných pístových sedlovek ty opravdu jsou jen na škodu
S čím ale nesouhlasíš v tom jeho příspěvku? On nikde nepíše, že je odpružená sedlovka k ničemu. To srovnání co píše docela sedí.
Kdybych neměl fulla, tak si odpruženou paralelogramovou sedlovku také pořídím, máme jednu na jednom HT doma a chvilku jsem na tom jezdil a je to dobré, dokonce bych řekl, že jsou sem tam i situace, kdy sedlovka žehlí lépe než full, ale stejně s tím přirovnáním souhlasím.
Myslel jsem to tak,že odpružený představec je už překonaná věc a asi si ho už těžko někdo dá na kolo,kdežto odpružené sedlovky jsou pro mnohé pořád ještě dobrou volbou.
Odpružený představec se používal v době, kdy odpružené vidlice byly velmi drahé nebo nebyly vůbec (na treka). V podstatě šlo o nouzové řešení.
Totéž je ale v případě odpružené sedlovky (moje je na http://www.volny.cz/ovl/sedlovka.jpg). Stejně tak, jako u odpruženého představce jde, co se týká vlastností při porovnání s odpruženou zadní stavbou, o stejně nouzové řešení.
Jak u odpruženého představce, tak u odpružené sedlovky, se většinou vyskytují stejné problémy: vůle.
Při kontrole odkazu jsem zjistil, že se do něj nepatřičně přidala i koncová závorka, takže znovu: http://www.volny.cz/ovl/sedlovka.jpg
nerozumím tomu a nikdy jsem to nezkusil a ani nezkusím, ale jsem zvědavej. Někdo to už zmínil (tuším Vašek), ale s tou odpruženou sedlovkou se mění vzdálenost šlapacího středu. Vy, co s tím máte zkušenosti, to to nevadí??? Mě kdyby někdo posunul sedlo o centimetr dopředu, tak se mi pojede blbě a bude to docela dost znát...
Nevim jak u teleskopický, ale u čtyřkloubový to vůbec nepoznám. A to jsem to z počátku sledoval, páč jsem se toho bál (výšku a sklon sedla jsem ladil po milimetrech :o)). Pruží to jako směrem k zadnímu kolu, tak se vzdálenost ke středu tolik nemění.
Co je to čtyřkloubový.
Nejlépe fungující ale už dost drahá sedlovka:
http://www.phenix.cz/index.php?akcia=detaily...
A ta je právě paralelogramová.
Z levnějších je taková třeba Suntourka, také už použitelná, ale na tu Cane creek nemá, no ale zase stojí mnohem méně.
Přesně tak, vzdálenost sedla od středu se u paralelogramové mění hlavně za polovinou zdvihu, kde je to už ale úplně jedno, v takové situaci bez odpružené sedlovky by se nedalo v sedě šlapat stejně vůbec.
Navíc se při šlapání téměř nepohupuje, pokud se šlape dobře.
Netroufam zkouset, co by rekly moje kolena po hodne desitkach km terenem, kdyby se mi menila vzdalenost stred- sedlo. Nejde o tu nepatrnou vzdalenost- kdyby byla konstantni- jako spis prave o ty neustale zmeny v zaberu. Ale kdo chce pouzivat tenhle vynalez pro zvyseni pohodli na nenarocnych vyjizdkach, muze mu vyhovovat, proc ne.
No ale ona se ta vzdálenost právě nemění normálně vůbec (při záběru). Já jsem na konstantní vzdálenost sedla od pedálů hodně citlivý, vzdí mi i o 1-2mm jinak nastavené sedlo.
A když jsem zkoušel paralelgramovou sedlovku, co měla manželka na HT, tak v pohodě.
Normálně se při jízdě sedlovka od šlapání téměř ani nehne, takže samozřejmě nemůže docházet k tomu, že by šla přes půl zdvihu, kde k mírné změně vzdálenosti sedla od pedálů dojde.
A pokud jde přes polovinu zdvihu sem tam na nějaké větší překážce, tak to jsou situace, kde na HT musíš ze sedla, takže to, že se v téhle situace malinko změní vzdálenost sedla od pedálů je fuk, nemusíš na té překážce šlapat, na HT bys také nemohl.
Jen tak mimochodem, mohu mít dotaz. Jaký je rozdíl mezi pohybem odpružené sedlovky a odpružené zadní vidlice na fullu, pokud beru vzdálenost šlapacího středu. Nemám s tím zkušenosti, ale z mého laického pohledu je to snad stejné, ne ?
Tohle stejné není vůbec. U téměř všech fullů je střed a sedlo na stejné pevné části rámu, tedy vůči sobě se nepohybuje vůbec ani o milimetr.
Sedlovka se pohybuje vůči pedálům po celém zdvihu, ale díky paralelogramu si po většinu zdvihu drží stejnou vzdálenost od pedálu, protože se pohybuje nejen dolů ale také výrazně dozadu. Za polovinou zdvihu už převáží pohyb dolů a proto se zmenšuje vzdálenost od pedálů.
U fullu pak kvůli tomu, že střed a sedlo je na stejné pevné části dochází při pružení k zemně vzdálenosti zadního kola od středu a tím k natahování řetězu, což zase může u některých systémů způsobovat jiné komplikace jako zamykání stavby při šlapání, pedalkick.