Jak seřídit přehazku at už Sram nebo Shimano a zda existuje v seřízení mezi oběma nějaký zásadní rozdíl? Taky by me zajímalo, kdy je třeba přehazku seřídit - až když nastane problém s řazením nebo třeba seřizovat preventivně i když šlape v pohodě? Je to spíš otázka pro nějakého mechanika a vím, že slovy se to těžko vysvětluje. Nechci to furt dávat do servisu a platit za to co si můžu udělat a naučit se sám. Existuje třeba nějaká web stránka nebo knížka kde je vše popsáno a vysvětleno?
Tady je to popsáno dobře:http://www.cyklobanda.com/index.php?page=servis...
Zjednodušeně řečeno, v prvním kole se seřizují krajní polohy vodících kladek vůči nejmenšímu a největšímu pastorku v uvedeném pořadí. U Shimana jsou dorazové šrouby nad sebou; horním se nastaví poloha kladky vůči nejmenšímu pastorku, dolním vůči největšímu. U nejmenšího se má krýt osa kladky s vnější hranou pastorku, u největšího osa se středem. Je tam ještě další šroub, kterým se seřizuje vzdálenost kladky od pastorků, ale na ten radši nasahat. Pokud po tomto seřízení přehazovačka "neochotně" řadí z menšího pastorku na větší, je třeba zvýšitt tah lanka buď na přehazovačce, nebo za jízdy na řadící páce. Pokud řetěz přebíhá z většího na menší pastorek, je třeba lanko povolit. Musíš to vyzkoušet, u nových typů přehazovaček je seřizování tahu lanka opačné. Jinak literatura údržbě kol existuje, těžko ale doporučovat. Tak ať ti to řadí :-).
Ještě drobnost. Krajní polohy je lepší seřídit při odpojeném, nebo úplně povoleném lanku a vodící kladky odtlačovat palcem. A preventivně se nic seřídit nedá, až když to začne blbě řadit (přichází to pozvolna).
Dík, každopádně teď řadí dobře, ale samotnému chrastění se nevyhne asi žádná přehazka. Měl jsem xt(asi 6 let) a byl jsem zoufalý, že to při jízdě chrastilo, tak jsem se rozhodl, že si koupím jiný bike. Na současném mám sram x.o, je to funglovka a chrastí to taky. Nevím, třeba hledám chybu tam kde vůbec není a asi nemůžu očekávat neslyšný chod, když se stýká kov s kovem.
Chrastit by neměla žádná, ale jde o to, co považuješ za chrastění. Zkus si za jízdy pohrát se štelovací objímkou na řadící páce (x.0 ji určitě má). Stačí pootočit o čtvrt otáčky, dělá to divy. Když se to nepovede, zkusil bych něco udělat s řetězem, prostříknout bowdeny, případně vyměnit ten u přehazky a prostříknout řazení na řídítkách (samozřejmě mazacím sprejem). :-) Napadá mě, jestli řazení Shimano a Sram jsou kompatibilní, pokud jsi měnil jen přehazku, ale spíš jo.
Měnil jsem komplet kolo za jiné a na novém je sram. Říkám si, že pokud je všechno nové, tak to chrastění asi bude v pořádku a je to jen můj dojem. Zas bych do toho nechtěl nějak moc zasahovat, abych pak neudělal víc škody než užitku - asi je důležitější, když to řadí a na chrastění se asi vykašlu.