KDyž jsem si nedávno kupoval nové kolo, tak jsem si všiml, že některá nabízená kola mají kotoučovou brzdu pouze na předním kole. Po pravdě se mi to zdá poněkud nelogické. Když jsem se na to ptal tak mi prodavač řekl, že na MTB se brzdí více přední. Já tedy brzdím víc zadní a přední pouze dobrzduju, kdyz potřebuju zrkátit brzdnou dráhu.
Jak se na to díváte Vy?
Samozřejmě že na MTB se více brzdí přední brzdou..
V náročných sjezdech je na předním kole podle mne až 70% váhy těla..a zadní brzdou toho moc neubrzdíš..
P.S.: větší účinnost přední brzdy může být u kol HT daná i tím,že na předním kole je odpružená vidlice..a přední kolo daleko lépe kopíruje terén,tolik neodskakuje..a proto i lépe brzdí..
A co ta kotoučovka? Já používám brzdy V s paraleogramem a bohatě mi stačí. Má ta kotoučovka smysl, nebo je to jen nějakej výstřelek.
Já osobně ani při své váze 100kg kotouč nepotřebuju..
Mám kvalitní špalky..a kolo brzdí špičkově..
Já osobně bych do kotouče nešel..,ale je to jen můj názor--
Ja osobne kotúče nemám.Mám 106Kg a V-brake-y mi bohato stačia.Nie je problém to postaviť na predné aj počas jazdy.Kotúče nie sú určite účinnejšie ako V-éčka.Situácia sa však určite mení v blate,vode a snehu.A platí to samozrejme pre predné i zadné koleso.Keď sa nalepí na ráfik sneh a primrzne, potom môže ísť človek tak maximálne handry fajčiť.
No tak to by ses měl povozit na nějakým dražším kole, abys poznal jak účinný dovedou bejt kotouče.
Jinak máš ale pravdu, v dešti, bahně a sněhu se rozdíl teprve projeví naplno.
Máš pravdu, že kvalitní véčka a vhodné špalky brzdí za sucha (i někdy mokra) naprosto dostačujícím způsobem. Problém nastává v zimě, kdy po průjezdu brodem ráfek okamžitě namrzá a véčku trvá zatraceně dlouho, než se chytne. Taky se stává dost často, že v zimě zaprší a bovdeny zamrznou - bez řazení se dá dojet, bez brždění to bude asi dost velký problém. Tato potíž u hydraulických kotoučů odpadá. Navíc nemusím hlídat, kdy s véčky probrzdím ráfek. Výhod se najde hodně, ale záleží na každém, co mu vyhovuje.
Jen poznámka k brždění obecně - samozřejmě je mnohem účinnější přední brzda - je na ní položená mnohem větší hmotnost. Nejlepší je naučit se brzdit oběma současně. Brzdit jen zadní se mi zdá dost nebezpečný.
Ja prevazne pouzivam predni. Jde o to se naucit s ni brzdit...pak slouzi mnohem lip nez zadni...
Já se přední naučil používat až na základě zdejších diskuzí, jinak jsem brzdil jako ty. Patrně nějaký zlozvyk z dětství to byl, možná ještě dob z pionýra s torpédem. Proč má přední větší účinnost, to je jasný. Teď používám vždy obě. A véčka mi stačej, nepotřebuju něco složitějšího, dokonce s kapalinou. :')
U mně je to zvyk ze silničního kola. Ale je fakt že spíš používám taky obě jak říkáš
Dane, nenech se vyhecovat a dělej po svém - to je můj názor. Je jasné, že přední kolo přenáší více energie při brzdění a tak jako levnější auta mají jen vpředu kotouče, protože vzadu nejsou tak nutné, lze montovat kolo podobně.
Já osobně preferuji brzdit oběma a hlavně zadní při běžné jízdě. Proč? Přední může blokovat snadněji a kolo se stává méně ovladatelné než když blokuje zadní v případě špatného podkladu či náhlých situacích.(Přiznám se, že jsem kdysi dvakrát přepadl přes říditka.) Přední nebržděné lépe sleduje a drží stopu, kdežto zadní sleduje a proto v extrémní situaci raději volím zadní blokaci než přední. Proto brzdím nejdřív zadní a hned přední. Samozřejmě v náhlém nepředvídaném nebezpečí oběma najrednou.
Dokonce jsem jednou uvažoval o kotouči jenom vzadu, ale zůstalk jsem u véček. Mě naprosto vyhovují, jsou extrémně a dostatečně účinné pro moji jízdu a hlavně jednoduché.
Ale jak říkám, vše je individuální, zcela jistě bude mít někdo zcela opačný názor. Proto přizpůsob kolo jen tvým potřebám.
Přesně tak postupuji při brždění já, ze stejných důvodů které zmiňuješ, především držení stopy.
Jinak zatím jsem řidítka neletěl, poze málem když jsem namontoval Véčka s Paraleogramem. Jsou opravdu jedovatý. :-))
Díky
Chytak je prave v tom, ze musis ziskat cit pro brzdeni....pak se ti predni kolo neblokne. Ja treba i prudkem sjezdu pouzivam zasadne predni...zadni jen dobrzduju. Mas jistotu, ze se ti to nerozjede a ze zastavis i na kolme zdi:-) To se ti se zadni nepovede...bloknes ji a vesele jedes dal....
Na kolmé zdi zastavim i bez brzd :-))
:-) No nesmis na ni jet kolmo:-) Pak zabrzdis o celo:-)))
O kolmé zdi jsi začal Ty:-)))
Zcela opačný ne. Ale s tím, že přední kolo se zablokuje snadněji nemohu obecně souhlasit. Zmáčknu-li obě páky stejnou silou, pak se snáz zablokuje (a dostane do smyku) to kolo, na kterém spočívá menší tíha. A to je zadní, při výraznějším brždění či při brždění z kopce.
No, tady mě naučili, že při brždění se má jít s těžištěm těla dozadu a dolů. Právě kvůli tomu možnému přepadnutí. Takže nakonec nejdůležitější je předvídavost, to posunutí těžiště trvá dýl, než stisknutí pák.
Tvůj způsob brždění bych pochopil pouze tehdy, pokud by si měl opravdu špatnej postřech a bylo téměř jistý, že přes ty řídítka poletíš zas.
Pokud tomu ovšem tak není, tak věz že je to na silnici skutečně nebezpečný. Já např. sem si frčel takle vesele do křižovatky a kdybych sev inkriminovanou chvilku nepostavil na přední (tedy použil zadní brzdu), tak bůhví jak by to dopadlo.
Velice brzo jsem udělal zkušenost, že se zadní brzdou se musí dost opatrně, protože její razantnější použití přivede kolo lehce do těžkýho smyku. Proč se prodávají kola s oběma kotoučovkami mi není jasné dosud, většinu brzdícího účinku přece pobere přední brzda, zrovna jako u aut. Těžká otázka.
Kotoucovou brzdu jenom na prednim kole jsem videl snad jenom mechanickou a to jen v tech super-hyper-mega-marketech, myslim. Tam ma opodstatneni v tom, ze to vypada atraktivneji. Nez mechanicky kotouce radsi poradny vecka, ale mix hydrauliky s veckem snad ani neexistuje.
Nevim, jestli povim neco noveho :)- jasne, ze je predni brzda ucinejsi. Pochopitelne jsou ale situace, kdy je lepsi brzdit obema zaroven a nekdy jen zadni, tak nema cenu se o tom nejak dohadovat. Ale zasadne nepouzivat predni plati asi fakt jenom jako rada maminek detem, aby neprepadavaly casto pres riditka :). Se trochou techniky a prace s tezistem se da z brzd zdimat hodne, z obou.
Hydry uz z principu maji vetsi ucinek- a hlavne jeho davkovani- o tom se tu az tak nevyklada. Zkratka se da driv odhadnout, kdy se bloknou, velka vyhoda. Poradna vecka brzdi taky dobre, kvuli hmotnosti je pouzivaji i nekteri MTB zavodnici dodnes, dokud neni mokro. Dalsi plus pro hydry, + - stejny ucinek v desti, v bahne, ..., coz vecka uz jen kvili a moc toho neubrzdi.
Možná se mýlím, ale řek bych, že vývoj kotoučovek postupoval od hyder k mechanikám. A když se začaly objevovat první biky s kotoučovkami, tak jedině s předními. Bylo to, odhaduju, tak v roce 1998. (Bez záruky). :-)
Je to mozne, v ramci dosazeni nizsi ceny by mohlo byt logicke, ze mechaniky prisly pozdeji, nevim. Coz neni to same jako tvrdit, ze vyvoj smeruje k mechanikam, zni to, jako by byly lepsi, nez hydry, coz bude asi ta, nepravda :) . Kdyz to zacinalo, byly kotouce i na autech jen vpredu, mozna i na motorkach, to ma taky logiku.
Mimochodem, cetl jsem, ze s patentem na kotoucovky na kole a pozor- i na odpruzenou vidlici (taky pro bicykl) - prisel jisty cesky pan. Bohuzel predtim stihl emigrovat do Svycarska. Mrknu se na to, snad to nekde najdu...
O vývojovém trendu to vůbec netvrdím, a toho pána nehledej. Kdo jinej to moh bejt než Jára Cimrman :-). To vé každý malý dítě.
Stejne jsem to nasel, ale byla to fuska :). Ten pan se jmenuje Bob Sticha. Emigroval klasicky v r. 1968. Jako prvni udajne pouzil kotoucovou brzdu na bicykl, a to mechanickou, to kolo bylo ale silnicni. Bylo to v roce 1989. S tou vidlici jsem to uz prehnal, prvni odpruzena vidlice vubec byla snad RockShox v roce 1986, pozdeji uvedena na trh pod nazvem RS1. Jednalo se o vzduchovou vidlici s olejovym tlumenim, zdvih 50 mm. Bob Sticha prisel s prvni elastomerovou vidlici, a to v r.1992. Tento pan ma ted ve Svycarsku svuj kolo-obchod, vynaleza dal- napr. pohon na obe kola :), spolupracuje dlouhodobe napr. s firmou Hope a podstatnou cast roku 2004 se lecil z nasledku pokousani psem, ktery ho napadl, kdyz jel na kole (...). :)
To abernathy : J.C. nebyl exulant ani emigrant ...
To jsou všechno triky jak zlevnit bicykl. Můj názor je pokud brzdy, tak na obou kolech stejné konstrukce a pokud kotoučovky, tak jedině hydrauliky. Dva měsíce jsem přemýšlel jestli udělat upgrade, přece jen to není malá investice. Nakonec jsem koupil 525 shimana a teď už bych nazpět véčka nedal ani náhodou.
Je pneu ojeté více proto, že na něm více brzdím, nebo že je tam náhon? Podle toho by byla účinnější kotoučovka, když jen jedna - ( ne pro tvrý ride nebo downhill ale běžný cross a cesty) - na zadním. Někdo to tu už i psal. Dokonce jsem pár takových kol i viděl v US. Jaký je váš názor k ojetí pneu vzadu více než v předu? Mě se ta logika docela zamlouvá. Navíc, po pravé ruce je vždy zadní brzda, tedy intuitivně i naprosta většina - samozřejmě kromě vyjímek - jako první brzdí zadní brzdou.
Při důrazném brždění je víc zatížené přední kolo (ve chvíli brždění je to stejné, jako kdybys jel ze strmého kopce - větší tíha je na předním). Proto síla, kterou je schopno tě brzdit přední kolo je větší. Málo zatížené zadí se snáz dostane do smyku a pak už nebrzdí skoro vůbec. To nezáleží na tom, zda je to kotoučovka nebo véčko. Obě jsou schopné dostat zadní kolo do smyku a přední zablokovat tak, že přeletíš přes řidítka.
"Intuitivní" brždění nejdřív pravou pákou je spíš zlozvyk, myslím.
Nejspis tim, ze nad zadnim kolem mas nejvetsi vahu. To, ze nekdo brzdi do zablokovani kol, je jina vec. Pri brzdeni se ale teziste meni = presunuje se dopredu, proto je predni brzda ucinejsi. A kdyz ma nekdo specialni prani, muze si klidne prohodit packy na jakou stranu chce :) .
Mně se jako první sjel zadní plášť, přední vydržel asi o 3000 víc. Zato přední ráfek byl probržděnej očividně víc, než zadní. Brzdil jsem většinou oběma, zadní ale opatrně. Je to podle mýho názoru ne v brždění, ale v pohonu.