Zdravim, zacal sem jezdit hodne svizny a silovy XC. Najel sem ted 3500km a koupil novej retez PC59. Starej PC49 sem bohuzel prubezne nemeril. Nevim jak je vytahlej, ale kdyz sem tam dal novej, tak mi to pri drsnejsi akceleraci strilelo asi na 3 pastorcich. Takze je nejspis ohlodana kazeta a retez tam nesedne.:-/ Mam tam kazetu SRAM, typ bohuzel nikde napsany neni, ale nejspis PG 950 - 9. Co radite koupit, zase SRAM nebo Shimano DEORE? Vyplati se priplatit si treba za LX kazetu. Samozrejme uz si retez budu nechavat merit. Diky za jakykoliv nazory
Nech ho sednout....3.5tis je dost, ale kazetu to podle meho neznicilo. Novej retez si musi zvyknout a to chvilku trva
Mas s tim naky zkusenosti? Je pravda ze sem na nem najel jen 30 a to prave se slecnou lehonce. Jen abych prave zase neznicil retez kvuli kazete. :-/ Kdyz je preci novej retez a kazeta tak je vse v pohode.
pastorky přebruš kulatým pilníkem a budou jako nové
To myslis vazne? :-) Asi nechapu fyzikalni/technickou podstatu, proc to preskakuje. Chapu to stylem, ze uz ty hroty jsou ohoblovany, takze nejsou tak vysoky a novej uzkej retez se na nich tak presne nechytne a proste preleze. A kdybych jeste piloval, nevim teda z jaky strany a uhlu, tak se snad jeste zmensi ne?
1. Pastorky jsou z lepsiho materialu nez retez, proto taky pastorky preziji cca 2-3 retezy (kdyz je v cas vymenis)
2. Hroty se hoblovanim nesnizuji:-)
3. To ze retez na pastorkach beha nekolik kilometru, tak si na sebe "zvyknou" a "vybehaji" si v sobe drahu. Kdyz pak vymenis retez, tak si musi zvyknout na tu zabehlou drahu po starem retezu...proste se musi zabehnout. Muze to trvat treba 100-150km...
Takze nic nemen a bud trpelivej:-)
Naprostý souhlas..Mé dlouhodobé zkušenosti jsou ty samé co popisuješ..Nejsem žádný závodní chrt,s váhou 50kg i s tretrama:-),ale řetěz mi vydrží na biku cca 2500km..a kazeta SRAM5.0 "přežije" 3 řetězy..včera jsem to ze svého tréninkového deníku počítal..cca 7600km do výměny kazety.
Nevím co řešíte,kazeta je po smrti-pokud si nesedl nový řetěz ani po cca 300km,kupuj novou,nebo likviduješ další řetěz.Lidi,naučte se měřit řetěz,měrka stojí 130Kč,vyplatí se.U MTB všeobecně platí,že převody vydrží několikrát méně než na silnici,o tomto tématu by se daly psát romány...
O tomto tématu již BYLY napsány romány - stačí zadat do vyhledávače.
Zkrátka jestli ti řetěz vydržel 3,5 tis. tak nemáš důvod si ztěžovat. To bych řekla, že je docela slušný. A ostatní, kteří ho dřou až na 5 tis. nechť teď laskavě drží klávesnici na uzdě :o)))
Kazeta má prostě něco za sebou, ale pokud pár set km (min. sto) vydržíš s tím přeskakováním řetězu - prostě než se trošku vytáhne a dá pokoj, tak na ní ještě tenhle řetěz přežiješ. Je otázkou, zda s tím přežiješ dalších 3,5 tis. - já bych to teď tipovala rozhodně na 2 tis. Pak ale musíš počítat s výměnou jak řetězu, tak i pastorku.
Když ale budeš "tvrďáK" a pastorek si ještě necháš, potrvá dobré dvě až tři stovky, než si nový řetěz sedne a pastorek ti vydrží ještě určitě dalších 1,5 tis :o)))
Tak hodně pevných nervů :o)))
No nevím jak to všichni děláte,ale já odepíšu řetěz zpravidla dřív než za 1500 km a to rozhodně nejsem žádný"vyorávač brázd".Zejm. devítkové řetězy moc nevydrží-bavím se o MTB.Ale taky nemám potíže s kazetami-nynější LX točí pátý tisíc(čtvrtý řetěz-1 HG-73,další Sram PC59).Další už nebude,to je jasný-dávám SRAM PG 970 a řetěz PC 971-sestavil jsem si totiž "svou kazetu" ze dvou jiných :O)))))
Ja nerikam, ze po 3k5 je ten retez v pohode, sice mi ani jednou neprdnul. Ale zacal sem jezdit hodne az posledni rok a nak mi nedoslo, ze se neco taovyho musi hlidat a menit, kdyz mi pri pravidelny udrzbe vse pekne beha. Ted je otazka co zkusit, jestli se retezu nic nestane, pokud to zkusim tak 150k m zajet, jinak bych si tu kazetu radsi koupil. A pak je tu otazka jakou? :-/ Je naky rozdil mezi SRAM v cenach do 1000Kc, krome vahy?
Neres to.... Kazeta po 3.5tis km znicena nebude, ikdyz jsi ji jel na jeden retez. To bys musel jezdit smrglem. Ja menil retez asi po 2.5tis a to ho fakt nesetrim...nemam rad cisteni a mam rad, kdyz kolo vypada, jako ze ho fakt pouzivam:-) A v pohode. Strilelo prvni 2-3 jizdy a pak dal pokoj.
Oki, diky moc za rady. Hned jak bude cas tak mu nalozim. Jo kolecko je nejhezci kdy se umyje a pak lehce postrika od blata.:-) Horsi je kdyz z nej clovek rano sunda pul kila jilovityho bahna a ten vecer to tam ma znova. Retez sem cistil stylem, utrit hadrem a namazat voskem, takze uvnitr byl porad spinavej.
to bych chtěl někdy zažít najet na řetězu 3,5tis. :( musim měnit snad po každejch 1200, je teda fakt, že kupuju spíš levnější řetězy (tak kolem 300 - 400) ale zase mam 8 kolečko, takže by měli bejt o dost pevnější, než řetězy na devíti. Jinak osobně doporučuju kazetu vyměnit! :-) Kazetě která mi bude 100km pod nohama střílet už bych pak v terénu nevěříl, jestli bych teda těch sto vůbec ve zdravý přežil. :))
Taky přidám něco do placu. Mám kazetu od r. 2000, kdy jsem kupoval nové kolo. Je to shimano 9kolo, ale nevím jaký typ. Musel bych se mrknout. Nalítal jsem s ní přes 11.000 km. Je fakt, že nejsem žádný závodník, ale nijak zvlášt jsem ji nešetřil. Řetez kupuji každý rok nový, asi po 2 -2,5 tis. km. Používám HG73. Je zajímavý, že když je řetež nový ani to nekřápne. Možná na to má vliv údržba. Já převody kompletně čistím po asi 100-150 km. Záleží jestli jedu bláto s pískem nebo asfalt. A samozřejmě používám měrku.
Naprostý souhlas s Meridou. Řetěz je třeba pravidelně kontrolovat buď měrkou nebo šuplerou a taky čistit. Na bajkovi mi řetěz (73 na XT(8) kazetě) vydrží průměrně 1500 km (v blátě samozřejmě míň). Pak ho hned měním. Samozřejmě by tam vydržel i o něco dýl, ale kazeta by šla do háje a nakonec i převodníky. Takto na kazetě najedu i přes 10000 km než musím koupit novou. Jakmile začne s novým řetězem střílet, vezmu ji ven a pokud si během jedné vyjížďky nesedne, bez milosti ji vyhodím. Představa, že mi řetěz střílí 300 km je celkem šílená. Na rovném asfaltu je to otrava, ale při těžkém výjezdu terénem to může být i nebezpečné.
Není až tak důležitý jak moc se o řetěz staráš. Kazeta vydrží tak 2 - 3 řetězy , ale nemusí to být pravidlo. Někdy se stane, že si nový řetěz na kazetu stejně nesedne a je nutné vyměnit i kazetu.
Přeskakování je dané tím že řetěz má jinou rozteč a poloměr válečků, než kazeta po starém řetězu a tak řetěz v zubech nesedí ideálně.
Případně se dají sehnat jednotlivé náhradní pastorky a vyměnit ty které přeskakují. Rozhodně to neřeš pilníkem. Přesnost zubů je v setinách milimetru a to pilníkem neuděláš. Akorát by jsi snížil životnost řetězu
Vlastním výzkumem jsem tak nějak došel k závěru, že to dražší nemusí být vždy lepší. Na HT dávám stejnou kazetu, která byla při koupi - je to nějaké shimano, 9 speed, cena necelých 400,- (!!!) - což je hodně málo. Vydrží mi na ty tři řetězy (no jednou to byly jen dva), pak to začne střílet na velkých pastorcích - rovnou ji vyměním (pro úplnost dodávám, že řetězy používám Sh 53 + 73, jednou jsem se utrhnul a dal tam 93 - všechno mi to vydrželo plus mínus stejně dlouho).
Ježišmarjá, já jak to tady čtu, že i když měníte řetěz včas tak pastorky vydržej tři výměny řetězu, tak nechápu proč ten řetěz vlastně měníte. Já na jeden řetěz v pohodě najedu 8-10000km a pak vyměnim najednou řetěz i pastorky. A žádný problém třeba s řazením nepociťuju. Ani nevim co tam mám za sadu, je s megarangem,ale je fakt, že to je sedmikolečko, kolo mám crosse a nejsem žádnej závodník.
7-kolecko podle me vubec nemuzes srovnavat. Ten retez na 9ti je opravdu tenkej a davam mu hodne zabrat. Jezdim agresivne prevazne v terenu a to je porad akcelerace, brzda, akcelerace. Sice jezdim krome zimy jen v suchu, ale prachu je hodne.
Tak po dnesni vyjizdce je vse rozhodnuto. Nove prevodniky, nova kazeta.:-( Dal sem tomu prateleni retezu a kazety cca 200km, kazeta uz strili min, ale stale. Nemile prekvapeni bylo, kdyz sem dnes v kopci preval i predni prostredni tac a pekne si narazil koleno. Uz se na tom dal nedalo jet, ve vetsim zatizeni retez vepredu preskocil. Jeste bych se chtel zeptat lidi co hodne jezdi a maji odzkouseno, zda koupit kliky Deore M440 za 850,- nebo Deore M510 za 1490,-. Rozdil je asi jen v tom ze ty drazsi jsou duty a nevim jestli citelne poznam rozdil vahy u klik. O celkovou vahu mi tolik nejde. diky
Dulezite je kazetu dotahnout "na krev" dlouhou pakou. Kdyz je dotazena malo, muze strilet. Dale je dulezita kvalita materialu pastorku, zjistil jsem ze minimum je LX. SRAM 5 se mi taky neosvedcil. Retez muze byt klidne HG50 a kdyz tam merka zapadne, vymenit. Kliky bych urcite bral duty, jsou pevnejsi.
. Napríklad cestné bicykle majú v súčasnosti najviac 20 prevodov (dva vpredu krát desať vzadu) a horské bicykle 27 prevodov (tri vpredu krát deväť vzadu).
z článku ...Hoci sa tento systém osvedčil, nastal čas vymeniť ho. Nemecká firma Rohloff už vyvinula prevody, ktoré sú celé zabudované v náboji na osi zadného kolesa.
Zistili, že v klasickom systéme s 27 prevodmi sa niektoré kombinácie opakujú a v skutočnosti je jedinečných len štrnásť. /pozn. ako to už povedal Merida/ A práve tieto zabudovala firma do svojho produktu.
http://www.rohloff.de