Zdravím. Stavím si své první lehokolo a není mi úplně jasná jedna záležitost - proč jsou na řetězu nataženy bužírky či gumové hadice či co? Je to kvůli ochraně řetězu, ochraně lehocipedisty před špinavým řetězem, pro tišší chod řetězu či proč vlastně? Podle mne je nějaká hadice natažena na řetězu nanic - jen to zvyšuje odpor při šlapání.
Dík za vysvětlení.
Neušpiníš se , řetěz je lépe veden - hlavně ta "zpětná část" , řetěz tak "neplandá" ....
Jaké kolo stavíš? Tom
Chci nejprve něco hodně jednoduchého - zadek z normálního kola, k tomu dopředu kus Jaklu, řídítka nahoře, vepředu malé kolo (ať nešlapu moc nahoře), sedadlo z překližky polepeníé karimatkou. Převody 3x6. Inspiruji se obrázky z internetu.
Já jsem něco takového měl viz: http://www.pokryti.wz.cz/foto/6.jpg , ale momentálně má kolo nového majitele a já stavím nové s odpruženou zadní stavbou...
Zdá se mi, že na fotce vidím prodlužovatelný rám. Dají se sehnat jekly, které do sebe zapadají, nebo sis to nějak vyrobil?
No je to trochu jinak - do toho jeklu je zasunutá dřevěná vložka a do ní trubka ze šlapacím středem ze starého kola. Celé jsem to provrtal a stáhl skrz šrouby....ale časem to mělo tendenci se vyviklat - takže podle mě je nejlpepší, až si člověk nastaví délku která mu vyhovuje to pak přivařit napevno..
Po prvních pokusech se teď už asi dopracuji k provozuschopnému řešení včetně optimální délky kola. Je fakt, že to štelování jak se jednou nastaví akorát, tak už se s tím nehýbe. Navíc je to zas nějaké deko navíc. Dík za názory.
Ta "bužírka" na řetězu - je to bužírka nebo nějaká hadice nebo co vlastně?
K tomu plandání - vzhledem ke tření řetězu v bužírce bych spíše preferoval kladičky z přehazovačky - tam je tření minimální a řetěz je vedený těmi zoubky na kladičce (případně se udělá nějaká plechová "klec" proti vyskočení řetězu z kladička, podobně jako je to na přehazovačce). Pokud se použijí kladičky větších průměru, tak by mělo být tření zanedbatelné.
Co se týká ušpinění od řetězu - jako lepší řešení bych viděl spíše nějaký lehký plastový kryt v patřičném místě a to bez dotyku s řetězem.
Jsou to PA hadice nebo spíše trubky, které se používají na vedení vzduchu v náklaďácích.. přijde mi že to tření je zanedbatelné - taky jsem měl z toho strach ale je to dobré řešení...
Kladky z přehazovačky jsem taky kdysi používal ,ale pořád z toho spadával řetěz a dělalo to rachot... Opravdu ta pa trubka je ideální (navíc to používá většina výrobců lehokol - zbytečně by to na ty kola nedávali....)
Jo aha, tak když tak mejlem ti poradím kde tu trubku v OV sehnat...
Můžeš napsat kde si tu trubici v Ostravě koupil? Zítra jedu do OV a na cihelní je jeden obchod, kde by to mohlo být, zeptám se tam.
No, já jsem teď nedávno právě shodila dvě kladky z přehazky, které mě vedly řetěz. Právě proto, že byly velmi hlučné a nahradila jsem je PA trubkou. Trubka je kvůli celkově krátké stavbě rámu a velmi esovitému zakřivení pokřivená také do eska (je to jen na té návratové řetězové lince). Kolo mi asi o 70% ztichlo a zvýšila jsem svou průměrnou rychlost a to dost markantně. Jednak mi na každém hrbolu doposud padal či se nějak zasekával řetěz v těch kladkách (i přes účka, která tomu měla bránit) - proto jsem přes hrboly nešlapala; druhak to má asi celkově nižší odpor - nechápu, ale je to tak. Já měla kladky z přehazky, kde ložisko je jen váleček.
Nesouhlasím však s Jirkou, že tím stoupne hmotnost, i když nepatrně. Mám za to, že kladkový systém je celkově těžší (ale i to může být kus od kusu, prostě, jaké máš kladky, ložiska).
Jinak pořád jednu vcelku velkou kladku stále na ležáku mám - musím, díky zmíněnému esovitému zakřivení rámu.
to jako na uzovce?
mohu poprosit o fotku?
lada
Užitečné jsou ty trubky z několika důvodů. Jednak se ti málokdy podaří ušpinit se o řetěz, dál řetěz nemlátí o části kola na tahové ani návratové straně, ani na hrbolech z kopce, kdy tahová strana není napnutá, pokud jsou trubky protažené po řetězu dozadu až kolem pláště zadního kola, tak po průjezdu bahnem na nich najdeš nánosy bordelu co neskončil na řetězu, což tomu řetězu určitě prospěje. Na netahové straně je to navíc výborný způsob jak vést řetěz vrchem přes přední kolo potichu a spolehlivě.
Daň za tohle všechno je pár gramů navíc (koho to zajímá, u lehokola) a nějaké procento dvě dolů z účinnosti pohonu. Vzhledem ke zvýšené účinosti celého kola vlivem menšího odporu vzduchu je ti tohle taky jedno.
Odpor je opravdu zanedbatelný, ale ne vždy. Třeba když nacucneš do té= trubky mokrý listí, tak to kupodivu drhne dokud listí nevyletí ven na opačným konci:-) (tohle jsem zažil jen jednou). Hlavně ale je odpor zanedbatelný jen tehdy, když je řetěz namazaný. Nemusí plavat v oleji, stačí slabounký film, ale suchý řetěz jede citelně víc ztuha (a taky mnohem hlasitěji).
Z konstrukčního hlediska je správné použití trubek následující: Trubku na tahové straně zavěs volně, aby se napnutý řetěz mohl volně pohybovat podle zařazeného převodu a trubka na něm jen zlehka ležela, závěs jí jen brání v odjezdu skrz přesmykač do převodníků. Na návratové straně řetězu je to naopak, tady je řetěz nenapnutý, volně leží v upevněné trubce, která mu nedovolí bloncat a mlátit o rám, ale vede ho kam patří.
Dík za zevbrubný popis a vysvětlení. "Bloncat" - zajímavý výraz, jazykospytci by měli radost.
A co teprve "škrundlat". :-)
pripomina mi to moje oblibene
hompáljúcí sa gombíky
které jsme kdysi potkali ve srubu v rohacich v odlozenem slovenskem porno casopise
sorry jeste jednou lepe
hompálajúcí sa gombíky
Jenom malý dotázeček: Jak jsou ty PA trubky tuhé? Budu na návratové straně řetězu potřebovat trubku esovitě zahnutou. Dá se nějak snadno napružit nebo ji budu muset nahřát a vytvarovat?
Nahřát a vytvarovat. Stačí pod horkou tekoucí vodou y kohoutku. Pokud vám teče doma nějakých 60°C. Jde to poměrně snadno. Dobré je také oba konce zapravit, tzn. nahřát trubku nebo šroubovák a jím pak krouživým pohzbem konec rozšířit do řekněme kráterovitého útvaru.
jsou celkem pružný, já jsem je dotvarovával přímo na kole fénem.
Rád by som sa spýtal, koľko má tá trubka životnosť, myslím v km, po koľkých km sa prederie?
Taky jsem ještě neviděl prodřenou, ostatně pro správnou funkci to musí být udělané tak, aby to nikde nedřelo.
Jaký průměr té PA trubky používáte ?? Díky.
Je to PA trubice 15x1,5 od firmy Gumex (tedy aspoň v Brně se to sežene tam) a je to hadic/trubka na vzduchové brzdy náklaďáku. Stojí cca 50Kč za metr, mají ju v roli, dá se narovnat fénem nebo na topení nebo ji nechat ohlou a počkat až si při ježdění zvykne sama.
http://www.gumex.cz/cz/hadice/HADICE-KE...
nebo taky narovnat rucne a pak svisle prolejt horkou vodou z konvice
Používám Pe trubky 16x1,5 používané na automatické závlahy
Tak jsem dnes zprovoznil své první lehokolo domácí výroby. Co se týká vodících trubiček na řetěz, tak jsem je tam dal a funguje to OK. Ještě dotaz ke kladkám - vzhledem k poloze sedačky atd. jsem musel dát do tahové (horní) strany rětězu 2 kladky. Použil jsem kolečka s kolečkových bruslí, do kterých jsem vysoustružil drážky. Jede to, ale už po pár kilometrech pozoruju, že se řetěz "zatlačuje" do materiálu kladek (je to nějaká guma nebi měkký plast). Jsem zvědav, jak dlouho kladky vydrží. Máte někdo na svém lehocipedu kladky v tahové straně řetězu? Jak vám fungujou a co vydrží??
Sám to ještě nemám, což mě štve, protože to mělo být dávno hotový, ale už jsem to viděl víckrát. Jednu má nink na drevniaku, třeba se ozve.
Někde v něčem psaným anglicky jsem dokonce četl doporučení bruslařských koleček na kladky s tím, že po pár kilometrech si tam články řetězu vyrobí správně tvarované důlky, které zůstanou a řetěz pak pěkně hladce běží.
Jak jsi dopadl s kladkama? Kolečka se normálně dělají z Polytanu - je to nejkvalitnější možný plast, který se používá tam, kde už nevydrží pryž. Vydrží opravdu neuvěřitelně hodně. Používá se v průmyslu misto gumových pružin, které vydrží daleko víc, než ty ocelové.
Kladky z koleček z bruslí se rozpadávaly, Nakonec jsem udělal kladky z tzv. cvrku (neboli odborně z volnoběžky), ze kterého jsem vyndal západky, takže se ozubené kolečko točí na obě strany. Je to ale dost hlučné.
Na svém druhém lehokole ze skládačky jsem nakonec jakékoliv kladky vypustil a je to nejlepší řešení. Pokud se můžeš kladkám (hlavně v tahové straně řetězu) vyhnout tak se jim vyhni.
Více na http://jihrab.googlepages.com/home
BUŽÍRKA :))))) nadherny slovo zajimalo by me jak vzniklo :)
Slovo "bužírka" má francouzsko-německý původ. Francouzské "bougie", vyslovované /buží/, znamenalo původně voskovou svíčku. Z toho vznikl název pro lékařský nástroj podobný malé svíčce, který sloužil k roztahování zúžených cév nebo třeba močové trubice. Tomuto postupu se německy říkalo "bougieren" /bužíren/. Přípona -ka už je česká.
Právě jsme zahájili první jízdy na dělaném lehokole a vítám dobré rady na vedení řetězu. Chtěl bych s tím přijet dfo Suchého a tak mám co dělat abych ty hadičky sehnal a namontoval. To jak se divíš názvu bužírka? Nejsi ty lingvista? co já pamatuji tak tento výraz se používal pro tzv špagetu a to už nejméně padesát let. Jenom aby i tento výraz tě neuvedl do rozpaků.
Pa trubky, by jsi měl sehnat v každé rozumné prodejně ND na náklaďáky. ( tlakové trubky rozvodu vzduchu). Jak se píše výš, používal jsem nějaký čas elektro trubky, ale dělaly rachot, tak jsem je vyměnil za pa trubky.
Kolega "papji" si koupil na vedení řetězu na leháči elektrikářskou instalační trubku. Tak jsem se po ní taky pídil - a ejhle, je o dost levnější, než ta vzduchová trubka pro náklaďáky, 3-metrová trubka mne stála 16,50 Kč. Je to hladká trubka pro el. instalace průměru 16 mm, akorát není černá ale světle béžová, možná bude blbě vypadat, až se časem zapatlá.
Ty PA trubky na náklaďáky mají dobrý materiál co se týče tření řetězu v nich, dokud to není nějaké hodně špinavé, jede to celkem hladce. Zajímalo by mě, jak na tom bude ta tvoje, dej vědět, až to zkusíš.
Velmi rád bych věděl, co mám rozumět pod pojmem elektrikářská trubka, znám pouze umělohmotné hadice nazývané husí krk (vrapové) a nebo lišty, které jsou otevřené a pouze se k nim přikládá víčko do drážky. Tato varianta by byla fajn, už proto, že by nebylo nutné rozlisovávat řetěz a taková lišta by byla snadno vyměnitelná. také cena by jistě byla mnohem příznivější.
PA trubku mi sehnal Bilicek a úplně zlatý řešení, měl sem původně kladku na vracečce řetězu a rachtala, vyskakoval řetěz z drážky, i se mi utrhnul závěs na kerým bylo pověšené. Po nainstalování trubky byl klid, ticho, nikde se nic nedře, odpor minimální, Mám zatím najetých pouhých cca něco přes sto kiláků- upadnul mi zadek a sedátko verze 2.0 je taky pěkně na prkýnko(sklouzávám 20cm mimo osu kola což na dlouhý trasy je jaksi dost "nepříjemný konstruktérský zádrhel").
Tak jsem ty elektrikářské instalační trubky hodil na řetěz. Je to v poho, ale řek bych, že ty trubky jsou z tvrdšího materiálu a jakoby "rezonují" nebo jak to nazvat. Prostě se mi zdá, že řetěz je při průchodu těmi elektrikářskými trubkami hlučnější, než když chodí v těch černých trubkách z náklaďáků. Zkusím nasadit ty černé trubky a srovnám to.
Ahoj. Už jsi porovnával ty elektrotrubky a PA trubice. V Budějcích jsem vytelefonoval, že PA trubky 15x1,5 mají za 300 korun třímetrová tyč. Jestli ale vyhovují i elektrotrubky (asi novodurové), tak pro ne. Ty jsou za pár kaček.
Jardo dojeď si na čínu na prodejnu Agrozetu, mají tam PA trubky určitě levněji a na metry. Kupoval sem je tam, ale bohužel už si nepamatuji cenu. Rozhodně to nebyla stovka za metr.
Ještě jednou (po telefonátu) dík za typ.
Počítám, že bychom se mohli někdy sejít, třeba jen cestou z práce na pivo (jezdívám stejně na kole) nebo na projížďce třeba v hospodě. Na kanále,ve Stromovce atp.
Jirko, vyzkoušel jsi obě trubice. Je některá z nich o hodně lepší než ta druhá?
Já mám obě, ale ta černá, náklaďácká, je nepoddajná, blbě se (mi) tvaruje.
Ta černá náklaďacká se nejlíp tvaruje ( rovná, neb většinou je stočená do kruhu ) tak, že ji nahřeješ na takovou teplotu, kdy je dostatečně tvárná, pak ji vložíš do předem připravené ocelové trubky, která má jen nepatrně větší průměr, než PA trubka a necháš vychladnout, nebo ji natáhneš na rovnou ocelovou kulatinu patřičného průměru, nahřeješ a opět necháš vychladnout. Nahříval jsem ji na plynovém hořáku a ještě doporočuji po vychladnutí nahřát konce a roztáhnout do trychtýře, třeba za použití sázecího kolíku.
Já jsem do té náklaďákové strčil hliníkovou trubku 10x2 co jsem zrovna měl doma a nahřál to horkovzduchem vysoko nad teplotu co by šla udržet v ruce. Po vystydnutí to bylo prakticky dokonale narovnané.
Zkoušel jsem i zařadit na kole největší talíř a pastorek co dá přehazku kolmo dolů a pak pofoukat trubku co je v netahové straně řetězu. Natvarovala se po vychladnutí tak, že na prostředním talíři je vepředu řetěz přesně uprostřed ústí trubky.
trosku OT: nevíte kde sehnattuhle PA trubku v Olomouci nebo blizkem okoli? zatim marne patram
http://www.johanes.cz/ v Kožušanech. Tam jsem ji před půl rokem kupoval, prodávají na metry, cenu si již nepamatuji.
díky moc
Tak v Budějcích mají tu trubku v rozměru 15/1 mm. Doporučováno je sice 15/1,5, ale počítám, že to nebude mít na nic valný vliv.
Stojí 39 kaček za metr, takže pohoda. Počítám, že něco takového seženeš i v Olomouci. Při nejhorším by se to dalo poslat, kdybys neměl jednodušší řešení.
Ahoj, s trubičkami je ten problém, že když tak člověk dlouho šlape a nemá nic lepšího na práci, přemýšlí, jaký je ten skutečný odpor. Mně to občas nedá, a při jízdě tahám za trubičku proti chodu řetězu a odhaduji tu ztrátu. Zatím jsem nepřišel na nic lepšího, než (přibližně):
cca 1N, při 0,5m/s je 0,5W x 2 (trubička tam a zpátky) = 1W. To je asi 1% výkonu při úplně pohodové jízdě po rovině.
Trochu jsem změnil geometrii kola a vychází mi, že přimku řetězu (na horní tahové straně) mi postačí pod řízením, tj. asi uprostřed mezi převodníkem a pastorkem, snížit jen o nějakých 6 cm.
A tak se ptám zkušených, jestli by stačilo zafixovat PA trubku do patřiční pozice nebo jestli je z hlediska ztrát lepší vložit tam kolečko na ložisku a PA trubku nechat fungovat čistě jako kryt případně stabilizaci proti bimbání řetězu. Dík.
Otec má na kole vyhnutou NETAHOVOU stranu řetězu asi o 15cm z přímé linie a jen pružina přehazky dokáže napínat řetěz takovou silou, že ztráty třením jdou cítit když to protáčíš rukou a budem tam dávad kladku. Na tahové straně se v žádném případě nesmí použít trubka jinak než jako kryt volně ležící na napnutém řetězu. Vem si, že při převodníku s poloměrem půl délky kliky (obvykle ten velký) je řetěz na tahové straně napínán občas i silou třeba 4kN (krátké špičky při rozjezdu) a třeba 2kN běžně. I při malým vyhnutí by to na tu trubku tlačilo úplně příšerně. Nejde o to, že bys ji rychle prošoupal, bylo by to jak jezdit se zataženou brzdou.
Dík za odpovědi. Jsou jednoznačné.
Já mám lehce prohnutou tahovou část řetězu a nevidím v tom zásadní problém. Tření tam určitě nějaké je, ale tomu se nevyhneš ani s kladkou. Když použiješ kladku, musíš řešit i to, aby ti z ní řetěz nepadal.
Každá kladka je na nějakém šroubu a na ten prostě dáš malý úhelníček a řetěz nepadá, na tom nic není. A kdybys někdy používal kladku, všiml by sil, jak silné šrouby nebo plechy ten tah řetězu ohne, i při malém úhlu řetězu na kladce. Touhle silou dereš tu trubku. Je možné, že bez možnosti dlouhodobého srovnání s podobným lehokolem sis skutečně problému nevšiml. To neznamená, že problém neexistuje a že by tvoje kolo nejelo citelně lehčeji s kladkou.
Nebyla by nějaká fotka tvého kola? Docela by mě zajímalo, jak ten pohon vypadá.
Jistě, na kladku působí síla řetězu podobně jako na páku. Já mám ten ohyb relativně mírný.
Nenašel jsem fotku ze strany pohonu, tak aspoň tuhle pro představu:o)
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny...
Dík za fotku.
Skoro to na ní vypadá, že řetěz by mohl i přímo, ale hádám, že by tomu bránila zadní vidlic, musela by se předělat.
Přesně,vidlice je příčina toho zahnutí. Až budu mít dneska čas vyfotím ten pohon.
Hodně jsem fotku zvětšil a pravítkem si doplňoval přímou linii řetězu. Ta výchylka opravdu velká není.
Spíš mě překvapilo, že řetět vychyluješ vzhůru. Já jej naopak potřebuji stlačit dolů (kola 20 a 27"). Je to hlavně kvůli spodnímu řízení. přední hraně sedačky bych se možná vyhnul.
Azuby mají dneska taky kladku, která v závislosti na převodu a prohuntí tlumiče buď nepracuje nebo zvedá řetěz nahoru. U vysokých lehokol s relativně malou diferencí výšky sezení a šlapání to není až tak vzácné, ale spíš vysoká lehokola s malou diferencí jsou vzácná :-).
Zdravím, po delší době se vracím k diskutovaným bužírkám. Mnohokrát jsem si lámal hlavu s tím, jak velký odpor kladou, až nakonec byl velmi silný, a to zejména můj odpor k nim. Takže jsem se pustil do práce a bužírky zrušil. S výsledkem jsem mimořádně spokojený: Kolo je tišší (!), chod řetězu je znatelně lehčí, směrem dozadu udělá talíř tři, čtyři otáčky, jako u každého pořádného kola. Při testovací jízdě ca. 50km se mi zdálo, že je přesnější řazení, ale to je skutečně subjektivní. Kladka nijak nepřekáží, řetěz nešpiní.
Použil jsem dvě originál kladky azub, jsou spojené dohromady. Silonový trn je přišroubovaný do otvoru v rámu, určený pro držák tachometru. Je tam závit M5, což bohatě stačí, protože tahová strana řetězu se kladky téměř nedotýká.
Prohlédněte fotky a těším se na vaše názory, ahoj.
http://fanaben.rajce.idnes.cz/2010_04_azub/#IMG...
Zajimave.
Zda se mi to nebo uz fotka dokladuje vliv retezu na stav ponozek? ;)
Nejlepsi by bylo, kdyby ten odpor nekdo objektivne zmeril. Pokud by se to na prumerne rychlosti projevilo do 0.5 km/h, tak mi prijde zbytecne to resit.
Ja osobne bych se trubic urcite nezbavoval, naopak bych uvital, kdyby trubice na mem kole byly tak o 10 cm delsi, pak uz by mi zadni kolo nemohlo hazet blato na retez (aspon ne primo) a min by se spinily kalhoty (pokud si vezmu nejake plandave). :)
Tři až čtyři otáčky dozadu dostanu i s hadicema na Oceláči, ale jen když je všechno dokonale čisté a namazané a hadice vhodně natvarované. Kladky jsou na tu špínu méně citlivé a pokud není v tahové straně velký ohyb, tak se na nich ani moc neztratí.
Další problém s tou lehkostí protočení klik dozadu je ten, že narozdíl od klasického kola na lehokole neklade řetěz při pohybu zpět stejný odpor jako při pohybu dopředu. Hlavně když máš prohnutou spodní trubku, tak při jízdě vpřed do ní talíř zepředu krmí retěz, který vzadu natahuje přehazka. Když zatočíš dozadu, přehazka se s tebou jakoby přetahuje a řetěz je v ohybu tlačen proti stěně trubky větší silou než při jízdě vpřed. Někdy to může ničit dojem z lehkosti chodu řetězu, i když při jízdě vlastně jede úplně zlehka. Kladka jako máš ty je na tohle výrazně méně citlivá.
Máš tam i zespodu nějakou zábranu proti vyskočení řetězu z kladky? Jak často se noha dotkne těch kladek? Ze svého Apusu mám dojem, že by mi to tam asi vadilo, vychází to tak, že to nevadí?
... ponožka je čistá, má na boku takový blbý vzorek, vůbec jsem si toho při focení nevšiml. Plandavé kalhoty jsem měl vždycky špinavé i s trubkami. Zábranu tam mám, funguje to i bez ní, ale jezdím i ne-cestami, takže jistota je jistota. Noha se kladky fakt nedotýká. Ještě lepší by bylo mít uchycení kladky pár centimetrů dozadu a mohla by mít i menší průměr, ale volil jsem to nejpohodlnější řešení.
Já zase na trubky nedám dopustit. Kolikrát mám lýtko černé i s krytem. Bez něj bych byl jako prase asi vždy. A ten odpor taky neřeším. Při naloženém kole mi to nepřipadá tak velké.
jakokožto jezdec pěkných dnů a notorický cídič řetězu /žádné olejování, jen protažení masnou hadrou/ nepozoruji v trubkách ztrátu, která by stála za za řeč. myslím, že právě trubky přispívají k čistotě řetězu. jasně, pokud bych mazal nějakým lepivým voskem, který na sebe lepí prach a šmír pak ucpe trubky, tak bych se na věc díval jinak
Přiznám se - hodně dlouho trvalo, než mi došlo, co je myšleno tím "tři až čtyři otáčky". Teda - asi když se to roztočí dozadu, tak kdy se to samo zastaví, že? Jestli je to tak, to u mě zůstanou kliky přesně tam, kde je po roztočení pustím, nezáleží na rychlosti (i když by mělo). Je fakt, že ramínko přehazky DualDrive tahá extrémně silně, ale zas lepší, než kdyby to plandalo. Při nadzvednutí zadího kola a točení dopředu je odpor opravdu menší.
Teda ale při točení dozadu, při kombinaci nepovedených trubek a toho nejlevnějšího původního řetězu, co má nejmíň vhodný tvar hran, je tření takové, že se dá opavdu najít místo, kde se trubka nejvíc zahřívá. Takže pár (možná desítek) W to bude. Asi jak to dynamo.
já bych to takhle mít nemohl. Byl bych permamnentně zasranej. I do toho držáku na cyklokomp si občas kopnu, když laboruju s těžišt¨ěm po lese, tak se rámu dotýkám nohama dost často atd. atd. Mít to jako ty, tak jsem neustále špinavej a v létě asi i odřenej. Ale jestli ti to vyhovuje, tak proč ne. Pohledově to vypadá moc hezky, ajkorát je to pro mě šíleně nepraktické.