Ahoj,
mám dotaz na vás, co se v kolech vyznáte víc. Zlomila se mi osa v zadním kole a podařilo se mi ji vyndat bez problémů aniž bych sundala kazetu.Když koupím novou (plná osa), budu schopná ji tam dát zpět aniž bych kazetu musela odmontovat? Je to stará kazeta Velo a můj stahovák na Shimana na ni nesedí. Potřebuju vědět, jestli mám rovnou shánět i ten. :)
Díky za odpověďi, snad můj dotaz není úplně pitomý.
předpokládám, že nemáš kazetu, ale šroubovací vícekolečko (alespoň podle plné osy). stahovák stojí cca 60 kaček (kup kalený), pichneš ho do svěráku, na to nasadíš kolo a otočíš na jednu stranu, teď nevím na kterou :-))
pokud si neumíš seřídit konusy, běž s tím rovnou do servisu, za pár kaček ti to udělají a budeš to mít bez práce a pravděpodobně na počkání, teď už moc práce nemívají
díky za reakci :) takže nestačí to na tu osu namontovat přesně tak jak to tam bylo? :D
Pokud je to vicekolecko uzke a dostanes se konusovyma klicema na konusy a matice, tak by to urcite slo i bez stahovani. Vem tu pulku osy, co je u vicekolecka, nastrc ji zpatky a hned uvidis, jestli matice couha, nebo je schovana.
Slo bi to asi i naprasit tak, ze pravy konus plus minus nastavis, matici kontra utahnes. S loziskem vlozis do naboje, na druhou stranu vlozis lozisko a das proti konus. Aby se ti neprotacela osicka pri nastavovani konusu, na pravou stranu vycuhujucu osicky nasroubujes matice ze stare osy a utahnes je proti sobe. Za ty je pak bude pridrzovat. Podotahnuti je shodis a mas hotovo, i bez stahovani vicekola.
Šroubovací vícekolečko má na pravé straně kola pravý závit, tudíž se povoluje doleva. U Babety je volnoběžné kolečko vlevo, tudíž se povoluje doprava.
Podle popisu tam máš volnobežné Xkolečko, pokud to má vnitřní drážky jako Shimano, potřebuješ stahovák http://kovys.cz/index.php?pid=200&id=43118... , Sh má prům. 22,8 mm, Kovys 21,8 mm. Pokud je to prastarý Velo, tak tenhle http://kovys.cz/index.php?pid=200&id=43190... , nebo tenhle http://kovys.cz/index.php?pid=200&id=43191... , (podle šířky toho opěrného zářezu)
Doporučuju demontovat, můžou tam být různé nečistoty (písek, špony), což ložisku neprospívá. Taky je vhodné zkontrolovat ložiskovou dráhu, může být poškozená (než se osa zlomila, určitě se přiohnula a něco určitě povolilo - konus, dráha v náboji, kuličky).
Zcela nejepší je výněna za kazetový náboj, díky jiné konstrukci nehrozí prasknutí osy, ovšem je to poněkud dražší.
Udělej to, jak radí Ronda. Ložisko bez problémů zreviduješ a vyčistíš skrze tu díru ve vícekolečku a osu a kónusy utáhneš z druhé strany. Na vyčištění a přemazání ložiska a výměnu osy opravdu nepotřebuješ stahovat vícekolečko.
Stahovák vícekolečka je príma, ale na šroubovací vícekolečko ještě potřebuješ svěrák nebo alespoň velký hasák. Na kazetu zase potřebuješ bič fixaci kazety a zase ten hasák.
Docela by mne zajímalo, jak povoluješ kazetu hasákem.
Já běžně používám bič, stahovák a maticový klíč.
Místo stranového klíče na stahovák nasazuji šroubovací hasák. Je delší, takže to jde lépe.
Jestli to tím hasákem i dotahuješ, tak je to potom jasné. :-)
Ty myslíš, že u šroubovacího kolečka to tím řetězem dotáhneš méně než hasákem? :)
Máš pravdu, píšu snad že dotáhne?
Ne, ale když Malej Jarda reagoval na tvé hasákem dotahování kazety a ty jsi mu odpověděl, že řetězem dotahuješ šroubovací vícekolečko, tak to vypadalo, že se v tom špatně orientuješ, nebo to nečteš. Prostě když reaguji na kazetu, předpokládám, že odpověď bude rovněž o kazetě.
Pravda- i tak se dá, ale jestli má šestikolo, pak se při vybrání osky s konusy vysypou kuličky a právě na této straně je to z nasazeným pastorkem dost porod.Bude problém dostat se k misce a jen ji vyčistit a po nanesení maziva nasadit kuličky pro laika je zkouška trpělivosti. Když se zadaří, další je malina(nasunout osku s našroubovanýma a utaženýma matkama i konusem + doplnit a seřídit levou stranu). Pro neznalého je lepší volba servis.
To se tam ta oska musí kousek nasunout z druhé strany, opatlat vazelínou a kuličky nastrkat kolem osky. Až tam jsou všechny kuličky, tak osku opartně vyndat a nasunout ze správné strany až na konus a vyleze na druhé straně. Dáš tam vazelínu, kolem osky nastrkáš kuličky a našroubuješ druhej konus a doladíš utažení. Žádnej problém.
....dík za názornou radu- ale ta měla směrovat spíš na Domi(která/ý je pravděpobně v tomto laik). Já to řeším v pohodě u manželčina kola stahovákem a pak je to v pohodě ;-)
Tak ona to asi čte buď všechno, nebo to nečte vůbec (taky možný). Každopádně jí ta oska praskla a vyndala ju, takže se i vysypaly kuličky, že ano... A když šly ven, jdou aji dovnitř a ona se ptá, jestli kvůli tomu nutno sundat kolečko. Netřeba.
Místo toho, jak jí poradit jak tam nacpat kuličky a novou osku za pár pětek, jí tady kdekdo radí, že si má pořídit nový kolo, a když ne celý kolo, tak aspoň vybavení dílny.
Souhlasím s tebou- kvůli prasklé osce kupovat nový celý kolo je výhodné jen pro někoho. Já reagoval na Brahmu. Kdo si dělá často údržbu sám, ten má patřičný stahovák- kdo ho nemá, tak ví jak na to i bez něj. Pravda ale je, že se staženým pastorkem to jde rychleji a líp- misky se mohou lehce a důkladně zbavit staré vazelíny, nečistot. Po vizuální kontrole namazat, dát na místo a seřídit. Méně zkušený tazatel/laik se s montáží bez staženého pastorku bude "hrát" jistě dýl(i když to také jde)...
Když tam bude chtít dát kazetu, tak musí vyměnit náboj. Když vyměnit náboj, tak určitě bych nedával staré dráty. No a zůstává už jen ráfek. Záleží kak je ráfek opotřebený, ale asi taky na výměnu. Takže místo výměny osky za cca 30 - 100 Kč, vymění zadní kolo za cca 1000,- a to se držím hodně při zemi.
Tak, proč vyměňovat osku, když můžeš vyměnit celý kolo :)
myslím, že zapletený zadní kolo na obyčejnějším ráfku se dá sehnat i kolem cca 500,- už hotové, ne?
https://www.jizdnikola.net/kolo-zadni-dragon...
Ale náboj tototo kola je určen pro 6-7 kolečko, né pro kazetu. I kdybych toto pominul, tak si k tomu přičti cenu vícekolečka a od 600,- se moc lišit nebudeš. Pokud by se jednalo o náboj na kazetu a kazetu, o čemž jsem psal, tak do 1000,- moc chybět nebude. A to vše počítáno bez práce, pouze jednotlivé díly. Samozřejmě záleží pro co se každý z nás rozhodne a na jaké ježdění si takovou součást kola kupuje.
Občas se dá něco najít za celkem směšné ceny.
Např. http://www.remerx.cz/zadni-zapletene-kolo...
nebo ráfky za 85,-Kč/kus.
Ano, občas se dá něco levného najít, ale ani tento náboj není určen pro kazetu.
Těžko soudit, co by bylo lepší. Vyměnit osu, nebo zadní kolo. Nikdo z nás neví, proč došlo ke zlomení osy. Jestli to bylo stářím a únavou materiálu, nebo přetěžováním. V prvém případě bych vyměnil pouze osu, ve druhém raději kolo. Nicméně je to na dotyčné osobě, co udělá. Nemám chuť se tady dohadovat o cenách zadních kol, ale pokud chci, aby mi kolo bez problémů sloužilo co nejdéle, nezbývá, než zaplatit nepatrně víc. Tzn.náboj s ořechem pro kazetu, ráfek (nejlépe vyztužený), výplet a samozřejmě kazetu. Takto složené kolo by mělo vydržet do probrždění ráfku. Ale jinak je mi fuk, kdo si co koupí s za kolik, já na tom jezdit nebudu.
abych teda nebyl svině a nenechal to bez odkazu, tak třeba tu:
zadní 26" na šroubovací vícekolečko za 423,-
https://www.maxbike.cz/eshop/kolo-zadni-26-rmx...
zadní 28" na šroubovací za 498,-
https://www.maxbike.cz/eshop/kolo-zadni-28-rmx...
pokud by zůstala u šroubovacího kolečka.
pokud by chtěla i na kazetu, nemine ji i výměna řazení + přehazovačky, protože ořechy bývají standardně na 8/9/10 pastorkové kazety, kdežto šroubovací kolečka bývají tak 5-7 (a podle toho bude mít řazení).
takže pokud bych nechtěl dělat velký upgrade, který se příliš nevyplatí (pokud není rám v super stavu), tak bych tam pichnul zas to šroubovací kolečko i s nových kolem za 500,-
S tím souhlasím, ale původně jsem reagoval na iiki, který píše:"Zcela nejepší je výněna za kazetový náboj, díky jiné konstrukci nehrozí prasknutí osy, ovšem je to poněkud dražší."
Na toto jsem reagoval, co bude muset vyměnit, pokud se rozhodne pro kazetový náboj.
Bára2, malej jarda i ty mi podsouváte zadní kolo s nábojem pro šroubovací vícekolečko, o kterém jsem se logicky ani nezmínil, když jsem reagoval na návrh výměny náboje za kazetový.
Kdyby se to stalo mě, a měl bych se rozhodnout podle toho co se tady radí, tak bych vyměnil osu za pár kaček, než celé zadní kolo, které bude lepší jen v tom, že je nové.
Pokud se jedná o zadní kolo 26" se šroubovacím vícekolečkem, tak jeté daruji zdarma, jen si ho musí vyzvednout.
Píšu to tam, že je to poněkud dražší. Má to pouze tu výhodu, a to že je to na XXtkm. BEZ problémů.
Nemusí to být drahý, většinou je výplet i ráfek použitelný a když je to zapleteno stejně (nepomíchat vnitřní a vnější dráty, napnout jak to bylo), tak no problem. Otázka je, jak moc je jetý řetěz - je škoda ničit nový zuby na kazetě vytahancem.
Cca 100 peněz (osa, konus, kuličky, práce) je přijatelnější než +- 750 (náboj, kazeta, řetěz, práce). Tedy poprvé. Až to rupne zas, (nejlépe někde vepryč na dovče,výletě atd.), je to dobře ušetřenejch pár set.
Nejde totiž o to, jestli to praskne (tutově to rupne zas, je to totiž dáno konstrukcí náboje - (velmi zjednodušeně: ložisko (konus) je moc uvnitř náboje a ten nápor je moc velký )), ale kdy.
To já jsem asi "dítko štěsteny"- na kole co mi ukradli jsem na plné osce a šroub. šestikole najel při pravidelné údržbě 25000km v terénu a po rumunských cestách necestách od r.1997. Proč by měla oska prasknout? Snad jen vlivem kazu materiálu....
6kolečko před 20 lety bylo pro menší šířku zadní stavby (teď je 135 mm 6ti i 7mi kolečko), takže tam byl i menší nápor (kritické namáháni materiálu přez mez pevnosti - nebo jak se to jmenuje, konstruktéři by věděli).
K tomu další faktory: Jaké bylo zatížení? Materiál ? (kalená X obyčejná osa).
Pokud namáhání nebylo nad možnosti vlastností materiálu, nijak se to neprojevilo (deformace dočasná nebo trvalá, popř. až destrukce).
To, že to neprdlo, neznamená, že to bylo ok. Dokud je jenom ohlá, dá se na tom jezdit ale, něco musí povolit (většinou konus).
Dokud jsem jezdil s dětmi po polňačkách na těžko na Favoritu, tak mi zadní osa praskala pravidelně sezónu co sezónu. Vždycky v září po dovolené mi to ruplo. Bylo tam šroubovací šestikolečko, plná osa a měkká zadní stavba co se kroutila. Pak jsem tam dal dutou osu s rychloupínákem a to mělo tu výhodu, že když to ruplo, tak to zůstalo viset na tom drátu to upínáku a po Praze jsem s tím dojel. Teorie byla, že to bude pružnější a nebude to praskat.
To ložisko je na straně kolečka u šroubovacího kolečka moc daleko od vidlice, takže to moc namáhá tu osu. Kazeta má lepší poměry.
Hlavně byl rozdílný materiál duté osy a válcované plné osy. (pro dutou byl prý 11 600)
Navíc : Průměr válcované osy byl mimo závit 9 mm,
průměr soustružené duté osy 10mm
Ale praskly obě stejně, ve stejnou dobu. Nepoznal jsem rozdíl. Evidentně byly obě přetížené.
To určitě- ale proč by chtěla dávat kazetu? V otázce jen zaměnila pojmy- pravděpodobně nemá kazetu ale šroubovací vícekolečko....
> Zcela nejepší je výněna za kazetový náboj, díky jiné konstrukci nehrozí prasknutí osy
Tohle by mě zajímalo (přiznám se, že vícekolečko jsem nikdy rozebrané neviděl) - jde o to, že v kazetě váha leží na konusech, které jsou hned u kraje, zatímco u vícekolečka je upevnění až dál?
Návodů už tu zaznělo dost, tak jenom doplním, že ten stahovák je jednoznačně dobrá investice, protože bez sundání pastorků nejdou vyměnit případné prasklé dráty. A ty pastorky taky jednou budou potřebovat výměnu, až se rozpadne původní řetěz - nový na starých zubech přeskakuje.
Podle toho, co píše, stahovák má. Ale má nějaký Velo kolečko, na který Shimano stahovák nepasuje. Ať vymění osku a jezdí dokaď to jde, pak může řešit další.
Už vidím, jak bez slušného nářadí dobře seřídí vůli v náboji.
Ono bez konusových klíčů to jde dost blbě. A klíče taky něco stojí.
Takže s novou osou musí počítat ještě další výdaje.
To už je levnější dát kolo do servisu.
Já ti nevím, mám sadu plochejch kíčů, dva takový ty placatý multiklíče ještě z Favoritů a s tím jsem náboje kol na Růžence celý rozebrala a zase poskládala. Dokonce jsem i tu osku vzadu vytahovala, aniž bych sundávala kolečko.
Až jsem chtěla vyměnit kolečko, musela zakoupit klíč na kolečko... Ze speciálního nářadí na kola jsem musela na celou stavbu Růženky pořídit klíč na kolečko, klíč na misky, stahovák na kliky a nýtovačku na řetěz. Jinak mi stačila sada plocháčů, sada imbusů, šroubováky, hasák a klíč Herkules. Nic z vyjmenovaného zakoupeného nářadí není potřeba na výměnu zadní osky.
A vůle v náboji se seřizuje CITEM. To se musí prostě dotáhnout tak akorát, aby se to úplně lehce toilo a současně už to nemělo žádnou stranovou vůli. Jo, trvalo mi to, ale efekt mi stojí za to, Růženka jede o rovině úplně sama.
Ta parodie na nářadí alá Favorit je fakt dobrá věc. :-))
Vždyť se to hned omačkalo.
Ano vůle v ložiscích se seřizuje podle citu, ale konus s kontramatkou je potřeba dotáhnout pořádně, aby se to nepovolovalo.
Nekupoval jsem drahé konusáky, pomohl jsem si prohrabáním syslátů a zeštíhlením kvalitních pevných stranových klíčů. Fungují spolehlivě. Akorát při tom zeštíhlování to chce ubírat pomalu a s citem, aby neukáply.
Před zhruba deseti lety, možná ještě déle, se prodávaly slabounké dvoustranné ploché klíče na opravy na kole na cestě. Jsou tak tenké, že ničí matice, ale do brašničky se skvěle vejdou. Na nová kola s imbusy jsou už asi zbytečné, ale na konusy jsou skvělé. Dnes jsem je hledal na netu a už jsem je nenašel. Nevíte někdo, zda se to ještě dá sehnat? Nebo už musíme jen kupovat drahé konusové klíče, kde platíme jejich "speciálnost"?
Ale já to chápu, na nové koloběžce už asi nemám jedinou matici, která není na imbus. Tak na co na cestě na nových kolech stranové klíče.
Tady mají levnější http://www.cyklokomponenty.cz/katalog/klice...
2 bonusové klíče od force se dají sehnat kolem stovky. To není až taková hrůza
Dva bonusy za kilčo, to jde. Teď ještě aby byly konusové.
Přesně tu sadu mám asi 20let- stála kolem 60Kč a je nezničitelná(opravdu nikde není :-( ). Nikdy by mne nenapadlo vycálovat skoro dvě stovky za klíč na konusy(na pedály je to jiné- tam jsem to "dal"). Bara má recht- ty tzv "plecháče" z šedesátých let byly z ocel. plechu a ne jako dnes na ani ne jedno použití. Přidržení konusu zvládnou v pohodě- dotažení kontramatky silnějším klíčem není třeba rvát "na krev".
Jo pedál na novém kole jsem musel nechat stáhnout v servisu. Nějaký debil to utáhl tím obrovským klíčem na krev. Já to utahuji obyčejným klíčem a ani to moc neutahuji. Pedál se dotahuje sám šlapáním a dosud jsem ho nikdy neztratil.
Kola na autě si také vyměňuji sám, aby mi je nějaký debil s rázovou dotahovací pistolí moc neutáhl. Pak sice vozíme náhradní kolo, ale na silnici ho nevyměníme, poněvadž nepovolíme matici.
Občas je vhodné i u té matice používat mozek.
Klíč a půlmetrová trubka povolí i pneumaticky nafest utaženou matici.
Na půldruhého roku nepoužívaném a nerozebíraném sprinterovi jsme pak jeden kolový šroub nepovolili ani tou dlouhou trubkou. Šel pod autogen. Nejspíš jsem ho tehdy utahoval já :-)
Na druhou stranu, když si vzpomenu na poztrácené šrouby a matice z kol, co jsem jen já zažil na staré oktávce, trolejbusu, sprinterovi...
Pokáď máš na mysli sadu klíčů dodávaných v brašničce s kolem v šedesátých až osmdeátých letech(Favorit, Eska, Velamos), tak ta se teda neomačkala- byla totiž z ocelového plechu a ne z obyčejného. Dotahovat konusy "na krev" je blbost, stačí je zafixovat proti sobě přes podložku a na to stačí na matku obyčejný straňák, konus přidržet proti otočení běžným tenkým ocelovým. Na rozebrání, promazání a složení jednou ročně není třeba drahý speciál...;-)
Trochu OT, ale vybavilo se mi, jaký cit je potřeba na seřizování kónusů nábojového dynama. Je to podobné, ale musí se to obejít bez zkoušky, jestli se lehce točí.
Nikdy se netočí tak lehce, aby se ručně poznalo, jestli už není lehce přetažené.
U nového Shimana jsem jednou spolíhal na nastavení z výroby a do 5000 km se rozpadly kuličky i kónus za pár stovek.
Proto když jsem někdy nechával kolo s dynamem přeplítat, vždycky jsem udělal přes matice čárky fixem, kdyby někoho napadlo zkoušet to seřizovat (že přece takhle těžko to jít nemůže), tak abych to hned poznal a nemusel to úzkostlivě kontrolovat.
Zrovna na kónusy vyhoví každý plochý ocelový klíč. A když se to naučí, tak může jednou za dva roky ta ložiska vyčistit a namazat a když se objeví vůle, tak to dotáhnout. Přece s každou maličkostí nebude jezdit do servisu. Tohle jsem si dělal už ve 13 letech na Esce sám. Když se to nedělá, tak se nelze divit, že to kolo pak moc nechce jezdit.
Asi mám blbý plocháče, ale jsou moc tlustý, ten Favorití se tam vejde pěkně. Každopádně než draho kupovat, je lepší si nejdřív pobrat co je k mání po dědině. Kolo míval každej děda, klíče k tomu taky a do hrobu si to neveme/nevzal.
Asi myslel každý plochý klíč k tomu určený.http://www.bbbparts.cz/598,cz_klic-na-konusy...
... se přiživím:
Velikost kola lze určit dle tělesné výšky, např. podle délky nohou.
Měřím cca 190 cm(+-), takže rám (kros, MTB) 21".
Leč nohu mám 84 cm dlouhou, měl bych tedy měřit 175 cm a velikost rámu cca 19"
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/09/urceni...
Rámy kol mám 20" a 21" (a dobrý). Jako expediční jsem našel jednoduché, ocelové (Cr-Mo) kolo, za přijatelnou cenu.
OFŠEM (!!!) s 19" rámem
Asi to bude o pocitu z jízdy, jenže projížďka u prodejce mě moc neřekne.
Poradíte prosím = váš názor
Děkuji, Pavel
každý výrobce má trošku jinou geometrii. jsou na to sice různé kalkulátory, ale nejsnažší cestu máš porovnat to s kolem, které už máš.
myslím, jestli se ti na něm sedí stejně "dobře", nebo je pocitově moc dlouhé/krátké.
délka se dá do určité míry pořešit třeba představcem...
zkusil bych se domluvit s prodejcem, jestli by ti to třeba proti záloze nenechal na půl hodinky na vyzkoušení a uvidíš
Dokud jsi zdráv, tak snadno vykompenzuješ lehce špatnou geometrii rámu a tvého posedu na něm. Ta vadnost se projeví pokud jsi závodník a také, pokud začneš mít nějaké fyzické problémy. Pak se začneš pídit po vhodnějším posedu a zjistíš, že ten doporučovaný optimální opravdu optimální je.
Pavle - na Tvoji výšku 190 cm je rám 19" zcela jednoznačně malý! A představcem v tomhle případě doženeš leda tak houby :-)
Ale četl jsi, co psal o poměru délky nohou a trupu ? Jen z celkové výšky postavy nejde vždycky vycházet. Pro výšku rámu je podstatnější délka nohou (sed/pedál), pro trup délka rámu (sed/řidítka).
Četl, četl... Pavel má normální míry, takže mu devatenáctka bude malá. Za mě rozhodně větší rám, no a jestli pak nedošáhne dolů na pedály, tak řešit nožičkovejma nástavcema :-)
Děkuji všem, kteří mě pomohli v mém (nelehkém) rozhodování.
Ono kolo je "kultovní značka" Author Horizon s Cr-Mo rámem, neodpruženou přední vidlicí (taková kola mám rád) - suma sumárum za 250,- peněz ...
Kup, vyzkoušej a pak uvidíš, jestli si ho necháš, nebo pošleš dál.
Když Ti bude malý, tak já ho od Tebe za stovku koupím. A jestli nebude ani mně, tak ho za tisícovku střelím rondovi (nic mu zatím neříkej) :-)))
Stejně by mě zajímalo, kam se ztratily všechny ty ocelové (Hi-Ten i Cr-Mo) horáky a krose z let 1990 - 2000. V nabídce bazarů (Bazos, Sbazar, Cyklobazar, Hyperinzerce, Avízo, Risk, B-F bazar) se téměř nevyskytují
Zvláště pak ty ve velikosti XL, resp. 21" a 22"
8-(((
Výška rámu se poladí u sedla snadno, u vidlice A-head bohužel nevratně.
Délku rámu moc nepoladíš. Posunem sedla vpřed nebo vzad si měníš úhle šlapání, který není bez významu. Délkou představce si měníš chování řízení, což je neradno podceňovat. Když to přesáhne únosnou mez (1-2cm od optima), z kvalitního a drahého kola vyrobíš kolo, na kterém se sice dá šlapat, ale radost z jízdy jde do hajzlu.
Nejdůležitějším parametrem kola je délka rámu. Výrobci ze setrvačnosti uvádějí výšku, čím dál častější však je velikost kola S, M, L, XL (méně matoucí, ale stejně nahovno).
Vezmi si kolo, na kterém se ti fakt dobře šlape na velké vzdálenosti. Změř si vzdálenost od místa kde sedíš (ca místo, kde je sedlo přesně vodorovné) po řidítka. To je naprosto nejdůležitější číslo. Změř nebo přečti si délky představců a zamysli se nad tím, jak je které kolo stabilní, jak se chová v hlubokém blátě, jak jistě se s ním otočíš na úzké stezce nebo jak bezpečně s ním dáš rychlou ostrou zatáčku. Změř a zamysli se nad tím, na jakém kole máš jaký rozdíl výšek řidítek.
Pak si řekni, co od kupovaného kola očekáváš, jaký rozdíl výšky řidítek a sedla a jak dlouhý představec. No a stačí doměřit vzdálenost k sedlu, a už víš, na čem jsi...
Ještě - Tvou volbu 20/21 rámu bych si vysvětlil právě tím, že potřebuješ delší rám. A vyšší rám bývá obvykle delší, že. Takže si koupíš větší kolo a dáš sedlo níž. Pro člověka s krátkejma nohama jediný způsob, jak si vybrat z konfekce.