Postupně na budoucím kole zprovozňuju tyhle brzdy. Je to verze Auriga Tune, o které jsem nic nenašel - rozdíl bude možná v tom, že mají aretaci pro parkovací brzdu, co půjde stejně nakonec pryč.
Po přečtení různých recenzí bych si je asi nevybral, ale jsou od Azubu, kde je úspěšně montují.
Jsou to vůbec první hydrauliky, s kterýma mám co do činění. A teda překvapilo mě, že po zkrácení hadičky a nějakém tom zavzdušnění (na odvzdušnění zatím chybí nástroje) jsou pořád míň gumové, než ty staré mechaniky.
Co ale nikde nepíšou, je tenhle problém - páčky mají šílenou vůli. Aniž by se pohnul pístek, páčka se volně viklá, na konci to dělá několik milimetrů. K ježdění je ještě daleko, ale už jenom při klepnutí do řídítek se páčky rozdrnčí. To by mě asi hodně štvalo.
Jako kdysi u chromované hrůzy na Libertě, od té doby to neznám.
Je jasné, že aby šly co nejlehčeji, nesmí jít žádné ložisko ani trochu ztuha, když už se jinde až tak nezadařilo. Ale když tam udělají takovouhle vůli, má tam být pružina, která ji zruší jednostranným tlakem. Tak to mají i všechny mechanické páčky, co mám.
Tady by mohla pružina lehce působit dokonce ve směru stiskání a tím by ho vlastně ulehčila. Na návrat je tam síly fakt dost.
Takže nejspíš klasicky - dodělej si sám.
Bude to asi jeden z těch drobných detailů, co má výrobky nějak odlišit. Spolehlivě brzdit musí přece všechny, i ty levnější.
Víte o tom náhodou někdo něco?
(Třeba Radka má tahle brzdy, ale staršího provedení.)
Nebo může být i nějaký jiný užitečný postřeh k hydraulikám obecně.
Cožetomám?!?
To jsem vůbec netušila, že o mě víš takové věci :o)))
Ale přiznám se, že tyhle technikálie vůbec netuším a po pravdě ani tušit nechci - brzdy byly součástí kola GT a já se omezila na povědomí, že brzdy jsou páčky na řidítkách a kotouč s paknama se nemaže.
Ovšem můžu říct, že jsem s nimi naprosto spokojená - brzdí super a spolehlivě.
Jo a co se týká vůle páček - nic takového jsem nikdy nepozorovala. Mám je na vlastní žádost seřízené "na měko" - tedy nereagují "na cvrnk", ale musí se trošku zmáčknout. Pro mě je to tak lepší, protože přibrzďuji často a nerada bych si rozbila kokos při letném dotyku brzdy.
Tak se jenom prosím podívej, jestli jsou to ty Tektra - nebo jestli jsem si na srazu spletl kolo.
Někdo je tam měl, ale v té době jsem na ty svoje ještě nesáhnul.
Ale změna:
Zkusil jsem teď na dvou jiných skoro nových kolech zakvedlat s páčkama Shimano - typ jsem tam nenašel, ale hlavně je tam úplně stejná vůle, jestli ne větší.
Asi jsem objevil "Ameriku". Bude se upravovat.
Mám taky hydrauliky Tektro, ale Draco. Brzdí mi to dobře, ale jsou na můj vkus moc gumové a nedá se s tím moc dělat. Dá se na to zvyknout, ale ten tvrdý doraz, který cítím na lankových brzdách tam prostě není. No v autě také ne :)
Co mne hodně štve je to, že firma Tektro neposkytuje NIKOMU žádné náhradní díly z oblasti hydrauliky. Když ti sákne O kroužek kolem pístku, tak ti maximálně nabídnou dovézt nový brzdový třmen za 1000Kč. Takže za mne se na tom dá jezdit, ale nedá se to kloudně opravovat. S odvzdušňováním žádné problémy nejsou, to jde snadno a dobře. Páky mi nevrklají. Jestli máš ještě možnost volby, vyber si jiné brzdy od vstřícnější firmy.
Máš-li demontovaný těsnicí kroužek, popř. víš, jak vypadá, zajdi si do nějakého "potomka" Mototechny.
Mají tam množství různých těsnění (i "O" kroužků) použitelných i (nejen) na kole
Jojo, už jsem to chtěl udělat. Sundal jsem ten třmen, vyndal destičky a se světlometem z kola jsem koukal, kudy to teče. No a nic jsem nenašel, stejně jako ten mechanik před dvěma roky, kdy jsem to po půl roce od koupě reklamoval. No a přišlo mně to líto a tak to dopadlo jako tenkrát. Celé jsem to odmastil, destičky vypálil a třmen zase namontoval. Ještě to není tak zlé na radikální řešení. Ono to vadí jen tehdy, když se s tím kolem nejezdí. Za provozu se ten olej stačí obalovat špínou a odpadávat a zbytek se na destičkách spálí. Dokud se jezdí, tak žádné slábnutí brzd nepociťuji. Po půl roce stání jsem měl úbytek kapaliny a zaolejovaný kotouč. Když to rozeberu, tak se sice poučím, ale když to těsnění neseženu, tak skončím s novým třmenem.
Tak jedině demontovat, prodat (na Aukru) a za utržený peníz + doplatek koupit nějaké osvědčené ...
Když ty třmeny jsou bílé a krásně ladí k barvě a stylu rámu. To mi už chtěl na druhé opakované reklamaci ten mechanik skoro vyměnit, ale já jsem černý třmen nechtěl :(
Stejně už v poslední době mám to kolo jen na koukání a jezdím na přestavěném Favoritu, který je pro má kolena nějak milosrdnější. Hlavně na silnici ta kolena dostanou přece jenom míň zabrat, než ve stoupání v terénu.
Tak hlavne aby se ta zavada neprojevila naraz a treba cestou z kopce ke krizovatce. Zrovna u brzd bych teda byl na "drobne a obcasne" zavady u hydraulicke casti opatrny a neduverivy. Kamarad mel kdysi s jednookruhama na aute hodne stesti, skoncil shodou stastnych okolnosti v mekkem, na smetaku :-)
Kolo má přirozený dvouokruhový systém a ke všemu se kazí ta zadní brzda, která stejně brzdí jen do počtu, pokud nejsi na jemné šotolině, blátě nebo sněhu. No a na tomhle povrchu je to brzdění stejně jen tak jako. Takže se zase tolik nebojím. Když jsem teď po cestě zjistil, že ta zadní brzda kvůli zaolejování moc nebrzdí, tak jsem normálně ve výletu pokračoval. Bylo hezky, cesty byly suché. Jen jsem si dával víc pozor, kdy, kde a jak brzdím. Stejně se to i během toho výletu trochu zlepšilo. Olej se do třmenu dopumpoval a z destiček a kotouče se spálil. Z žádného účinku se to zlepšilo na slabý účinek :)
Vesničko má středisková
"... tak co si stěžuješ?"
Já si už nestěžuji, jen kolegu, co to ještě asi potřebuje, varuji před firmou Tektro. Já jsem se svým osudem už smířen a jak vypadá krematorium zevnitř moc dobře vím. Ale do pece jsem jen zatím nakukoval jen zvenčí. Ten pravý zážitek je ještě přede mnou. Jen nevím, jestli si ho patřičně užiju.
Jeden podstatný detail.
Ty moje Tektro Auriga Tune jsou vlastně stejné jako Tektro Auriga Comp.
Teď jsem ale viděl na jednom kole jiné brzdy Tektro Auriga. Budou to nejspíš ty M290 a je to něco úplně jiného. Tam není vůle naprosto žádná, tak nějak bych si to představoval.
Bohužel s těmi mými nemají vůbec nic společného, jenom ten matoucí název.
Tak jsem na to koukla a fakt že jo. Mám je :o)))
Ale ani za mák netuším, co k nim vlastně chceš vědět - to mi budeš muset napsat poněkud polopaticky.
Aspoň jsem ti je nafotila - bohužel večer už bylo světlo nic moc.
Pokud to chceš nafotit jinak nebo něco víc, tak řekni.
Když se dívám na tu páku, tak na ní vidím černý šroub s imbus hlavou, který stahuje těleso páky a nastavuje vůli té páky, aby neviklala. Možná by stačilo ten šroubek dotáhnout?
Šroub je torx, po jeho povolení se dá točit dokola celou nádržkou a nastavit ji do nejlepší polohy, hlavně při odvzdušnění, což třeba zrovna u lehokola přijde vhod.
Na páku vliv nemá.
Vůle je hlavně ve směru normálního pohybu tam a zpět, ne až tak do boku.
Díky, tak to jsou ony - akorát mám černé páky.
Chtěl jsem jenom vědět, jestli se taky tak viklají, ale ty tvoje už mají něco za sebou a nakonec, k čemu by mi to bylo, když u některých je to prostě vlastnost a nejenom u Tektra. Ale díky ještě jednou. Jestli s tím kolem ještě přijedeš na sraz, tak já už tam budu snad s tím novým taky a můžu srovnat.
Konečně došlo na tu úpravu.
Do pák byly vyvrtané 1 mm dírky, vložené osičky a za ně táhne pružina.
Trvalo několik hodin přijít na tu správnou pružinu a jak ji na druhém konci uchytit. Po mnoha pokusech vyšla nakonec tak silná, že může viset přímo za šroub M5, co prochází skrz držák.
Už žádné drnčení a vůle. Pružiny jsou natažené a vedlejší efekt je, že pomáhají ve směru stisku a teď to jde jak pírko. Akorát rozhodně nepůjde výstražně za někým zacvakat páčkama. Vracejí se tlumeně, jak se pružina natahuje. Ale nijak zpomaleně.
Ještě přijdou zepředu nějaké zaoblené kryty, protože s touhle polohou se nepočítalo a všechno by šlo rovnou dovnitř. K něčemu možná půjdou využít díry, co zůstaly po parkovacích aretačních páčkách, celkem zbytečných.
Říkám si, možná až škoda toho všeho okolo, když ty páčky tam vydrží jenom do prvního přistání na boku. Narazí to do země přímo výstupem hadičky, takže držák se buď zkroutí, nebo ulomí. Hadička se zničí určitě.
Existuje nějaká použitelná spojka? Nic určeného na kolo jsem nenašel.
Protože měnit celou hadičku by byl neskutečný opruz (až ukážu, jak to všechno vedené).
Do hadičky zadní brzdy je vložený hydraulický spínač a ten vlastně jako taková spojka funguje. Akorát je vzadu, blízko brzdy.
hmmm, hydry s posilovačem :-)
Posiluje to ale jenom a začátku kroku, než se destičky dotknou kotouče. Pak už jsou pružiny smrsklé.
Zajímalo by mě něco, co bys zrovna mohl vědět.
Jak to funguje, že se destičky samy nastavují? Kdyby se třeba omlely během chvilky jako tím mokrým hradeckým pískem i bez brždění, tak při dalším zmáčknutí už půjdou normálně? Nebo až se pustí a zmáčknou víckrát? A je to vůbec základní vlastnost všech hydraulik, že se dají destičky obrzdit až do konce a krok páky se nezmění?
Po těch letech neustálého seřizování mechanických brzd by mi to připadlo jako malý zázrak, jestli to tak je.
Jo, je to tak i na motorce nebo na autě. A u pevných i plovoucích kotoučů. Ale jak přesně to tam funguje je mi taky zatím záhadou. Prostě roztáhnu pístky, vrazím desky (ať už nové, nebo skoro sjeté), párkrát zmáčknu (podle opotřebení desek) a je to nastavené, že nepoznám stupeň sjetí. Je to nějak geniálně jednoduše, nejspíš že se desky povolí vždy jen o objem pístku v páce na řidítkách. A když ubývají, přibírá si systém kapalinu vždy jen o objem úbytku destiček.
Vědu v tom nehledej. Slovy klasika - je to na principu mlýnku :-)
Tos mi moc nepomoh. Mlýnku na mák, na maso, na strouhanku, nebo modlitebního ?
To máš z toho že nemeleš maso :-)
Máma sice maso mele, ale zase nic neví o hydraulikách :-)
Šmarjá, v tom mám teď bordel. Co vlastně mele Ema ?
To nevim, možná strouhanku, protože má mísu :-)
U aut je to udělané tak, že pístek (včetně destiček) od kotouče vrací gumová manžeta. Pokud se destička sjede a délka kroku gumy nestačí (tj je příliš napnutá) tak pístek z té gumy povyleze.
No a guma se opět vrátí o svůj krok, jen pístek je z ní víc venku, tj je v stejné vzdálenosti od kotouče jako před opotřebením.
Ale no tak, to snad ne :-) Vždyť tam ta manžeta jen tak plandá, je měkká, má na sobě varhánky a je ráda že je ráda. Přitom na zatlačení pístků to chce docela slušnou sílu. Makalo by to i bez ní, akorát by do brzd šel bordel.
Zkušenost s mastnými destičkami:
Přední brzda, kterou jsem při odvzdušňování tak důkladně prolil olejem, je permanentně mastná, na třmenu je mastný prach úplně všude a nedá se poznat, odkud to vzlíná. Doufejme, že pořád jen pozůstatek toho prolití, asi bych ji musel celou důkladně vyprat v benzínu a kdovíco ještě potom.
Celé to vysoušení destiček bylo zatím zbytečné, protože je jenom otázka času, než spolehlivě nacucnou nejmenší zbytky oleje z okolí zpátky.
Co jsem ale zjistil - brzdí to. Asi to s těmi obavami o zamaštění brzd nebude tak horké.
Když kolo stojí, přimáčknu brzdu a pohnu s ním, tak místo očekávaného tření brzdy kolo trhaně poskakuje za vrzavých a kvílivých zvuků.
Když byla celá brzda v olejové lázni, chovalo se to přesně takhle a odhadoval jsem, že s tím opravdu vyjet nejde.
A ono to jde. Při normálních otáčkách při jízdě už tohle nedělá a brzdí přijatelně.
To znamená, vždycky líp než staré mechaniky a bez vedlejších zvuků.
Po pár vteřinách souvislého brždění jakoby se účinek přece jenom ještě trochu zesílil.
Po zastavení a opakování pokusu popsaného výš už se chová blíž normálu. Ale to jenom do příštího dne, než se destičky v klidu nasytí další dávkou.
Měl jsem z toho strach, ale kdyby se pouhé zamaštění brzd mělo rovnat jejich odmontování, asi by si je nikdo netroufl prodávat.