Mám takový dotaz na typy sedel.
Potřebuju si na kole připravit správnou jízdní pozici, aby mi olovnice přiložená ke kolenu směřovala do středu pedálu. Bohužel mám už sedlo dozadu posunuté na maximum, dál to nejde, a já bych přitom potřeboval ještě tak o 2-3cm.
Nevím, jakým parametrem se u sedel řídit. V e-shopech sice uvádějí délku a šířku, ale jak mám podle toho vědět, jestli budou dostatečně dlouhé i ty lyže?
Aktuálně mám sedlo 265x135mm
Nepotřebuješ vlastně delší rám?
Já vybíral rám podle délky horní trubky a z tohoto hlediska je pro mě ten rám tak akorát. Taky výška rámu je tak tak abych nedostal kuloráz. Bohužel horizontální vzdálenost středového složení a sedla moc nesedí.
Nojo, já to chápu. Sedneš na kolo v obchodě a sedí se na tom dobře, vzdálenost řídítek je tak akorát, na šlapky dosáhneš. Víc se v obchodě většinou neřeší a většina lidí neřeší ani tohle.
Je docela problém najít sedlovku s ofsetem alespon 30mm, uvažuju, že vezmu ohýbačku na trubky a prostě vyhnu tu stávající.
To nedělěj, praskne a pokud né hned tak si to užiješ někde v terénu:-)
Jsi si jistý že praskné? Na ohýbačce trubek? Je to přece hliníková trubka, ne, ty se přece běžně ohýbají.
S tím bych si fakt nehrál... Triatlonista Řehula by mohl vyprávět jaké je to masívně krvácet z....
Na starých (až prastarých) kolech se sedlovka svařila ze dvou trubek ve tvaru sedmičky (7).
Nebylo to moc vzhledné, ale rozsah posunu sedla jaký ti žádná současná (komerční) sedlovka neumožní ...
8-)
On ladí gramy a watty a gramy na plášti a ty mu doporučíš svářet sedlovku ze dvou trubek :-))
není nad dobrou radu :-)
Taková "sedmička" jde určitě udělat i karbonová, jen za "delší" peníze
Určitě půjde udělat, ale dost těžko ji svaříš
Delší klikou bys taky mohl něco dorovnat pokud ti je rám z hlediska délky rukou a trupu dobře.
Delka kliky na to přece nemá vliv
Jakto že ne? Dyť čím delší klika, tím víc dopředu (nahoru, dolu, dozadu - od středu) se dostane šlapátko!
Když budeš mít kliku 160 nebo 180, tak rozdíl v krajní přední poloze je 2cm.
Hezký, ale zadní krajní polohu si taky posune o 2cm. Takže nohy si bude zalamovat kamsi pod sedlo ještě víc. Pokud tomu dobře rozumím, nejde o to, zvětšit kruh šlapání, ale posunout jeho střed vůči sedlu; zvětšit vzdálenost mezi nimi. S tím délka klik nemá co dělat.
Nikoliv posunutí středu vůči sedlu. Ta poučka měří posun kolene vůči ose pedálu (šlapky) vevodorovné pozici klik s měřeným pedálem vpředu. Delší klika => osa pedálu dál od sedla.
Jde o to, aby při maximální síle nohy na pedál byla ta noha opravdu kolmo k zemi. O šlapací střed vůbec nejde.
Též jsem řešil podobný problém. Mé kolo má krátký rám, leč jsem to řešil pozdě. Měl jsem řešit v obchodě a to kolo nekupovat, koupit kolo s vhodným rámem.
Sedlo u dál dozadu posunout nešlo. Tak jsem prodlužoval kolo vpředu. Napřed delší představec řidítek. Když ani to nestačilo, vyměnil jsem řidítka za "vlaštovky" a pak to už bylo OK. Přidal jsem k nim delší "rohy" a jezdím tak už spokojeně řadu let. Bonusem je těžiště více posunuto vpředu a kolo nemá sklony "panáčkovat" v prudkých svazích. Před tím mělo sklony stavět se na zadní v kopcích při převodu 22/34. Jednou jsem se tak málem zmrzačil. Zabral jsem ve svahu na lehký převod Megarange a udělal kotrmelec vzad. Potlučený, pár odřenin ale mohlo to dopadnout hůř. Přenesením těžiště vpřed to už tak nehrozí, to je bonus celé akce. Proto bych doporučil prodloužit kolo prodloužením představce, případně výměnou řidítek za vlaštovky.
No jo, von ale neřeší délku rámu, on řeší kolmici od kolena k pedálu.
Pokud má vyhovující délku sedlo-řidítka, tak kolmici koleno-pedál může vyřešit buď prodloužením kliky, nebo posunem sedla dozadu se současným zkrácením představce.
Bych si tam dala sedlovku, která má úchyt na sedlo odsazenej dozadu, něco jako toto:
https://www.zbozi.cz/vyrobek/sedlovka-al-31-6...
Kolmice od špičky kolena k zemi by měla procházet šlapacím středem. Když prodloužíš, nebo zkrátíš kliky, tak tím tuto kolmici neposuneš ani o píď. Je určená délkou stehenní kosti, která určuje vodorovnou vzdálenost sedla od šlapacího středu. Když má nestandardně dlouhé stehenní kosti, tak si musí sehnat rám s větším sklonem sedlové trubky, aby se mu šlapací střed více vzdálil od půdorysné stopy sedla. Nebo může jít veslovat, tam to více ocení.
Od kolene olovnicka prochazi osou pedalu, nikoliv stredu. To tak leda na pololehokole.
Jejda, máš pravdu a já kecám. Když jsou pedály vodorovně a ten měřený úplně vpředu, tak má noha tlačit kolmo k zemi. To je to, co píše Ronda a tudíž se to dá délkou pedálu ovlivnit. Místo posouvání sedla dozadu prodloužit kliky. Můj předchozí příspěvek je nesmysl. Moc se omlouvám a hambím se. Stává se mi to maximálně jednou za 100 let :)
Prodloužit kliky o 3 cm?
To bych rád věděl jak. :-))
Budeš je tahat a tahat, když to nepomůže, tak žmoulat...:-D:-D:-D
...je opravdu řeč o klikách na kole :-)
Tak jsem koukal na dvě svá kola a asi jsem našel ten rozdíl, proč se mi na Favoritu jezdí v současnosti lépe než na novém horáku. On ten Favorit má víc dozadu posunuté sedlo. Já jsem to nikdy s olovničkou neměřil a mám to nastavené jen tak od oka. Ke všemu na tom Favoritu asi úplně špatně moc vzadu. V současnosti mi to ale mnohem víc vyhovuje, poněvadž mi to méně ohýbá koleno. Já pořád dumal, proč se mi na tom horáku jezdí hůř a proč vlastně na něm už 1/2 roku skoro nejezdím. Až včera s tím dumáním nad předozadním posunem sedla se mi rozsvítilo. Ono není jen nastavení výšky sedla, ale ta předozadní vzdálenost je vlastně docela důležitá. Posunu si na horákovi sedlo "špatně" víc dozadu a snad se to zlepší :)
...ještě bych to upřesnil- v návodu na správné nastavení sedla se píše: ..na sedle si sednout pohodlně, nohy na vodorovné kliky na pedálech tak, aby kloub palce byl nad osou pedálu. Pak se spustí olovnice na šňůrce, která musí procházet osou pedálu a předkem koleního kloubu- teda mínus jablko(coč je asi o 1-1,5cm míň než špička kolena) a sedlo se posune v lyžinách tak, aby to odpovídalo. Ještě se někde psalo, že frekvenční "šlapači" mohou mít sedlo malinko vpředu a siloví zase vzadu od této polohy. Tedy délka klik to částečně ovlivnit může.
...teda samože po nastavení správné výšky!
Jakto že mínus jabko? O tom jsem nečetl, jak chceš to jabko "odečíst"? To bych v tom případě fakt potřeboval offset tak 35mm... takové sedlovky stojí 3k+. ach jo.
Ono je to stejné, jak uvádí Specialized- od špičky kolena po konec kliky ve vodorovné poloze. Předek kloubu kolena si nahmatáš(na vnitřní straně kolena- je asi jen 1,5cm od špičky kolena). Mrknu po literature, kde se to uvádí- ale jde jen o zakl. nastavení pro orientaci, ostatní si nastaví každý podle sebe jak mu to pocitově nejlíp "sedí".
https://www.kolopro.cz/clanky/aktualni...
Ale on nechce jezdit jak starosta rychlostí pět a pochybuju, že jemu by hrozilo někde nějaké převrácení.
Chce to víc číst o co jde a jaké má požadavky na kolo.
Řeknu vám co si o tom pravidle myslím.
Celý život jezdím na kole a řešil jsem pouze velikost rámu a úhly hlavy a sedlové trubky, co se týče vlivu na ovladatelnost kola.
Čím víc vpředu sedlo je, tím víc narovnává pomyslný úhel šlapání a tím více je kolo agilnější a lépe se jde do nástupů ze sedla,a tím více můžeme využívat tělesnou hmotnost do každého šlápnutí.
Vrchol tohoto snažení je triatlonový speciál, který má velice postavené úhly.
Takže čím víc posuneme sedlo dozadu, tím snižujeme účinnost přenosu vlastní hmotnosti na šlapání.
Opak toho je lehokolo, ale tam se při vhodné výšce šlapacího středu oproti sedlu do něj zapřu.
Hlava (hlavová trubka) pokud je hodně narovnaná přidává rychlost s jakou kolo padá do zatáčky - když se to spojí s krátkou stavbou a geometrii vidlice která tomu jde naproti, jedná se o dráhový speciál na Keirin, kolo nervózní při jízdě po rovině, ale s pocitem formule 1, kdy kolo při každém šlápnutí mění směr.
U sedla znám úplně jinou poučku - a sice jeho správnou výšku, která by měla být pro optimální efektivitu šlapání ve výšce následující: - pokud je noha obuta v tretře, pata tretry by měla při úplném natažení nohy (fakt rovném) volně brouzdat (skoro se dotýkat) nad pedálem který je s klikou otočený v dolní úvrati + 15° vpřed.
Pokud z tohoto ref. bodu snižuji sedlo, jediným důvodem by měla být ovladatelnost kola v jízdních režimech terénu.
Hodně lidí si posunulo sedlo dozadu a dolů a jezdí po rovině s nevhodně skrčenýma nohama sedíc na předku sedla, což zatěžuje kolena.
Podle mého ta poučka s olovnicí je pouze dogma na kterém není třeba trvat.
Za celý život jsem toho najezdil na různých kolech a lehokolových speciálech a nikdy jsem tohle neřešil. Vždy se mi lépe jezdilo na kolech s krátkým rámem a zadní stavbou a co nejpostavenějšími úhly sedlové trubky a hlavy, s co nejmenším vysazením vidlice, a řídítka co nejníž aby mne ještě nebolelo za krkem a neměl jsem moc váhy na rukách. Jezdil jsem i 170mm představec na MTB.
Předozadní nastavení sedla není dogma- je to jen orientační základní nastavení sedla, tak jako výška sedla(v tretrách šlapat patami vzad a základ je taková výška při které se nevychylují- nekývou boky). Odchylky od tohoto nastavení existují- jinak to vyhovuje silovým a jinak frekvenčním jezdcům.
Podle moji zkušenosti je to pro normální jízdu dost důležité dodržet tu svislici. Různé typu jízdy budou míét různé potřeby to nastavit, ale na normální ježdění na kole po silnici platí to s tím olůvkem, což můžu potvrdit.
Tady je o tom dobrý článek:
http://cykl.cz/item/spravny-posed-na-kole
...tak ti nevím, Karle! Otázka byla na nastavení sedla, což řeší hlavně pohodlný posed a omezení bolesti různých partií a ne ovladatelnost kola(i když vliv nastavení sedla určitě má)- tu řeší hlavně stavba rámu. Pokud jde o výšku sedla- jako základ se všude uvádí položená obutá pata na pedál
v dolní úvrati a noha v koleně mírně pokrčená (kontrola za jízdy- nesmí být "přesýpací hodiny")....;-)
Kolo musí být krátké aby se daly dělat myšky, lehké, aby dobře zrychlovalo, s úzkýma řídítkama aby všude projelo a nemělo velký čelní odpor, řídítka co nejníž, aby se dalo hladce ukočírovat ze sedla, a se sedlem co nejvýš to jde, aby pozice trupu byla aerodynamická.
Všechno ostatní jde proti tomu, jde po komfortu a přidává hmotnost a jízdní odpory + přidává neohrabanost a smazává lehkost ovládání.
Jo, existují kompromisy v geometrii které vnášejí do jízdy na klasickém kole pohodlí, protože popravdě jízda na zábradlí je utrpením rozbitého zadku, vykoupené endorfinem.
Ale myslím že položenější úhel (sedlo víc vzadu) spíše tlaku na zadek přidá, a nohy se musí víc snažit protože jim to tam už samo nepadá.
Nemáš sedlo nízko? To je základní předpoklad... Jinak většina zdrojů udává tu svislici z kolene na osu pedálu, ale například doporučení od specialized hovoří o konci kliky, takže někde v tom rozmezí.
Já většinou četl o svislici z koleního kloubu na osu pedálu(teda mimo jablko), což by odpovídalo Specialized(na konec kliky z předku kolena).