Zdravím ,
nevíte prosím nějaký servis na montáž sad elektrokol buď v Praze, nebo Liberci,
dodavatel je z Vyškova a hlavně co když bude nějaký problém ,to mám jet do Vyškova na opravu?Elektro sada EVBIKE s motorem 48V a výkonem 750W (8Fun Bafang BBS-02) pro pohon středový
Mám dobrou zkušenost s: http://www.ekolo-kolo.cz/ je to kousek za Prahou za Horními Počernicemi, dá se tam dojet na kole buď od nádraží Horní Počernice, nebo od metra Černý most. Když si to od nich koupíte a necháte přestavět, tak máte programování řídící jednotky za 1,-Kč, nastaví Vám ji dle vašich požadavků, osvědčilo sem mě nastavení na 9 stupňů, kdy na 1 stupeň jede jen na nějakých 75W a na každý další stupeň přidává 75W navíc. Jen nevím, jestli Vám to namontují i bez baterie, ty standardní drahé Lionky moc nevydrží, po cca 200cyklech klesne kapacita na polovinu. Lepší je použít modelářské baterie z Hobbykingu:https://hobbyking.com/en_us/multistar-high... (dvě zapojené do série), nabíjet každou zvlášť dvoukanálovou nabíječkou: https://emotors.cz/isdt/13991-isdt-d2-200w-mini... , jenže tohle je takový "samodoma bastl" a v servisu o tom nebudou chtít nic vědět. Viz vedlejší téma: http://www.nakole.cz/diskuse/22206-bbshd-1000w...
děkuju, určitě to tam zkusím, ty baterky musím nastudovat ,zatím řeším kam je vůbec dám,protože mám meridu 500 trail, viz foto, tam je takové velké skosení ,že nevím jestli se mi tam nějaká baterka vůbec vejde
Standartni baterka muze byt moc dlouha, ale existuji i jiny moznosti:)
Foto opet nejde nahrat:(
ty jo, to jste si dělal sám? tady je každej šikovnej chjo
Ne, tohle nedelal sam, ale kolegove s jineho foru.
Takovou baterku lze objednat, ale je to docela drahe:(
já to nechápu :)-
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high...
ty baterky hobbyking mají ploché konektory a já je musím vyměnit za kulaté ,jinak by nešly propojit s motorem.a pak mi zase nebude sedět ta nabíječka balanční ,když má taky ploché zdířky
Ano,máte pravdu,je nutné si udělat redukci z konektorů XT 60 co jsou na nabíječce na konektory XT 90, které má baterka. Konektory se dají také koupit na Hobbykingu, osvědčily se mě i na propojení motoru s baterií, dobře se rozpojují a přitom dobře převádí velké proudy, takže jsem k motoru připájel konektor "samec" XT90, udělal jsem si takovou šňůru, kde je na jednom konci konektor XT 90 samice a na druhé straně propojka se dvěma konektory samec, tím propojím dvě baterie do série.Do spojky baterií je nutné zařadit autopojistku 30A, která bude chránit baterie před zkratem: http://www.prag-info.cz/_shop/index_.php?shop... , http://www.prag-info.cz/_shop/index_.php?shop...
aha, tak to chápu,vy jste to vyměnil u motoru.a je nějaké schéma pro převod mezi konektory x60 a x 90 ten x90 má 4 a x60 2díry? jo a na těch baterkách hobbyking je ještě nějaký svazek drátů, vůbec mě nenapadá k čemu by to mohlo být. omlouvám se za jednoduché otázky :)-
Jedná se o modelářské baterie, nemají v sobě BMS, takže ten svazek drátů zakončený malým konektorem je tzv.servisní konektor, který se také připojuje k té nabíječce v odkazu a zajišťuje vybalancování jednotlivých článků v baterii. Doporučuji něco o tom nastudovat od modelářů, kteří tyto baterie používají do modelů: http://www.rc-zoom.cz/jak-zachazet-s-lipol... http://www.rc-zoom.cz/spravne-provozovani-lipol... Je potřeba si tedy udělat redukci, ty modelářské konektory vypadají takto: https://hobbyking.com/en_us/nylon-xt90... , ty XT 60 jsou podobné, ale menší: https://hobbyking.com/en_us/nylon-blue-xt60... Takže jsem si udělal z dvoulinky a konektorů XT 60 a XT 90 redukci k nabíječce. Ještě je potřeba si koupit prodloužení toho balančního kablíku, ten co je u baterky je dost krátký:https://hobbyking.com/en_us/jst-xh-wire... Není to úplně jednoduché, je to spíš záležitost pro radioamatéry, modeláře, nebo elektrikáře, je potřeba hlídat polaritu, umět pájet, atd., baterie nabíjet a skladovat v nehořlavém prostředí. Pokud elektrice nehovíte, tak si raději kupte Lionku s články 22P, kterým nevadí vyšší proudy: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... , nebo https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... na nosič.
Považuji za vhodnější vyměnit XT90na bateri za XT60, čím více redukcí tím více možnosti nějaké závady.
Ale jo, to je taky řešení, no mě osobně jsou sympatičtější ty XT90, ty jsem osadil i na motor i na propojku baterií do série a všude tedy používám jen XT90. Ta redukce je určená jen pro nabíjení, je to jen kousek dvoulinky, z jedné strany XT60, co je stále zastrčená v nabíječce a z druhé strany XT90, kam připojuji baterie při nabíjení. Stejně tak mám v nabíječce stále připojené to prodloužení balančního konektoru a odpojuji ho jen od baterie. Ono se to jednak z té nabíječky hůř vytahuje a takto se mě s tím lépe manipuluje, abych nevytrhnul z té baterie ty vývody.
díky a ještě jsem našel tyto články:
Aku pack postavený ze značkových Li-ion článků Panasonic 18650PF, kapacita 20,3Ah, napětí 48V
jsou lepší než Panasonic 22?
No nevím, třeba má někdo s Panasonic lepší zkušenosti, ale já bohužel v té baterce, co má po 200cyklech jen poloviční kapacitu, mám články Panasonic :-( Mám ještě jednu baterku se Samsungem, ta je o rok starší a přijde mě, že teď jsou na tom s kapacitou asi tak stejně, takže možná ten Samsung má tu životnost o rok delší, těžko říct.. Takže bych do Panasonicu asi nešel... Spíš ty Samsung 22P, třeba Bob je má a napíše o nich něco ? A když už bude slábnout, tak třeba za rok-dva k ní pořídit druhou na delší štreky...
Samsungy 22P mám zatím pár měsíců. Ostatní lionky u kterých jsem nikdy nevěděl co jsou to zač, výdrž mizerná nax necelé dva roky. I baterie z linergy nebyly nic moc. Zatím se osvědčily jen lipolky které už jedou ovšem už
jinde 4 roky.
Příští rok postupně přejdu na lipolky.
díky a rád bych se ještě zeptal na toto:
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Nabíjeci konektor: XLR 3-pin female - to vůbec nevim co je
Vybíjecí konektor: FASTON -2pin F (protikus součástí) - to jen XT 90?
A potom ,všude se píše o 1C, to je nabíjecí proud tedy 1/10 kapacity baterky?
Tohle jsou fastony
https://www.google.cz/search?q=fastony+na+kabel...
Na bateriích od ŠIKULY XT konektory nejsou. Nakupuj zde
http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...
a uveď že tam chceš XT60 nebo XT90, XT60 tačí bohatě
http://www.elektrokola-dh.cz/43...
Uděláji ti i redukci k nabíečce na požádání.
Já ještě doplním, že jsem na ty konektory XT90 přešel vzhledem k přechodu na LiPol baterie, jiný důvod pro ně není. Za sebe mohu jen potvrdit, co tu píše Bob, Lion jsou sice na obsluhu jednodušší a "blbuvzdornější", ale jsou dražší a životnost mají mizernou. Pokud by jsi se těch modelářských LiPol nebál a jsi z Prahy, tak Tě do toho mohu zasvětit a ukázat, jak to mám na kole udělané, nakonec máš na rozmyšlenou celou zimu, teď už stejně nebude počasí na ježdění žádná sláva...Pokud budeš kupovat motor a chceš se vyhnout pájení, tak zjisti, jakým konektorem je motor vybaven a nech si ho nainstalovat k baterii (příp. obojí kup od stejného prodejce), aby Ti to k sobě pasovalo.
Jen poznámku: Mizerná životnost li-ion je, pokud tam tečou větší proudy. Jinak si nemyslím, že by byly tak špatné. A nemyslí si to evidentně ani většina výrobců elektroniky. Na li-pol je fajn to, že umí dobře vysoké proudy, ale věkem stárnou dost rychle.
4 roky a lipolky jedou dále není zrovna moc rychle stárnutí:-) Jinak u 250W motoru velké proudy netečou a přesto jedna lipolka vydržela jen 120plných cyklů. Kvalitní z německa (linergy) taky nic moc. Uběhlo pár let tak uvidím jakou životnost budou mit ty dvě lionky co mám nyní.
Škoda že už nedělají ty zippy co jsme kdysi koupili, máš ji ještě? A jak na tom je?
Baterku Zippy mám stále. :) Teď jsem se díval do mailů a vidím, že jsem jí objednával už 2.10.2013! Po těch 4 letech je pořád dobře použitelná. Pořád jí mám s BMS v malé rámové kapsičce. Má to jen 5,8Ah x 37V. Byl to experiment, jak udělat malou nenápadnou baterku na krátké trasy do 30km. Ale kapacitu jsem už neměřil několik let, tak nevím, jak na tom přesně je. Ale funguje pořád. Nedávno jsem jí zkoušel po opravdu dlouhé době na lehotříkolce. No musím to někdy změřit. Samotného mě to zajímá.
Nevím jak moc velké proudy u Lion myslíš, já se 750W Bafangem jezdím s 13,4Ah Lion Panasonic s proudy max.1C, většinou jen 0,5C Teď už mám měřák, tak to mohu potvrdit - obvyklý proud 5-6 A, ve větších kopcích max. 13 A. Nabíjeno jen 2A nabíječkou. Přesto kapacita po dvou sezonách a cca 6000km klesla na 6-7Ah. U druhé, tři roky staré Lion Samsung 29E- 11,6Ah, najeto také cca 6000km, kapacita klesla na cca 6Ah. Cena té starší baterie byla 12.900,-, novější silnější 14.900,-Kč. Nějak už těm Lion nevěřím... Tak jsem zvědav, jak se osvědčí ty dvě LiPol Multistar 12Ah, které v akci vyšly každá na 50Euro.
Tak to jsou samozřejmě pro li-ion přijatelné proudy. Kolik nabíjecích cyklů mají za sebou? Plných nebo částečných?
Jak píšu, každá má najeto cca 6000km, přesný počet cyklů težko spočítám, jen odhaduji vzhledem k tomu, že jsem v průměru najel první sezonu do úplného vybití cca 60km, což by odpovídalo 100 plných cyklů. Ale vzhledem k tomu, že cca dvě třetiny těch cest byly cesty do práce, což je 30km a baterii jsem nabíjel po příjezdu v práci a pak opět doma (mám 2 nabíječky), tak bych to odhadnul na cca 200 polovičních cyklů a cca 100 plných cyklů. Baterii jsem nabíjel vždy po jízdě do plna, když jsem delší dobu v zimě nejezdil, tak jsem ji asi o 3 Ah vybil, aby se neskladovala plně nabitá. Nemám proto pocit, že bych se k nim nechoval dobře :-) Výrobce uvádí:Životnost (úbytek kapacity): 500 cyklů* , kdy je kapacita větší jak 70% nominální * 1 cyklus je nabití a vybití celé kapacity akumulátoru. Pokud se například vybije z 1/2 a opět nabije, je to 1/2 cyklu . Na stránkách: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... uvádí záruku 24 měsíců, chci jim zkusit napsat, jestli se na to ještě záruka vztahuje. Proto jsem těmito bateriemi zklamán a jsem rozhodnut jezdit na modelářské LiPo.
Tak to se o baterky staráš dobře a překvapuje mě, že jdou tak rychle do háje. Trichu mě i překvapuje, že s motorem 750W ti tam teče maximální proud jen 13A, byť při 48V (příkon 624W, výkon pod 500W). Ale neříkám, že ti to nevěřím. JEn nechápu, kde je zakopán pes, když tedy i výrobci článků udávají nějaký počet cyklů a životnost a tady to nesedí. Někdy se snad dostanu k proměření mých baterek a třeba budu nemile překvapen. Naposledy jsme měřil asi před rokem jednu z mých nejstarších baterek lifepo4 a tam mě štvalo, že má "jen" kolem 90%.
No právě proto mě to taky překvapilo. Je fakt, že jsem si 750W motor nekupoval proto, abych ho furt honil na plný výkon, ale spíš abych ho měl trochu předimenzovaný, protože tahám těžké brašny a sám taky nejsem nejlehčí. Prostě abych měl rezervu výkonu pro občasné krátké prudké kopce. Obvykle mě stačí příkon do 500W, což je kolem 10A, přes 500W jdu jen když už v kopcích na nejlehčí převod ztrácí sílu, ale přes 700W nejdu, max.jen krátkodobě. Co jsem pořídil ty LiPo, tak jsem k nim pořídil i měřák:https://www.rc-levneji.cz/prislusenstvi-pro-rc... -to je dobrá věc, ukazuje v reálném čase proud, napětí, příkon a spotřebované Ah, takže vím, kolik už jsem spotřeboval a snadno si spočítám, kolik mě ještě kapacity zbývá. Takže jsem teď změřil kapacitu nejen těch nových LiPo, ale i těch dvou starých Lionek, a proto mě dost zklamalo, když jsem zjistil, že jsou už jen na polovině kapacity. Jen ty malá číslíčka na displeji měřáku jsou na něm bohužel ve dne špatně vidět, ale večer je to pohoda, je podsvícený. Takže jsem zjistil, že ty watty, co ukazuje display C 965 jsou asi tak o 50W nižší, než co ukazuje ten měřák. A ten proud jde přes 13A jen krátkodobě v prudších kopcích, přes 15A nepřeleze.
V te instalace není nic obtížného.
Jsem to delal asi 4 krat, za půlhodinky to lze udelat docela jednoduse. Servis nevim.
Pokud bude porucha v zarucne dobe - staci odmontovat pohon a poslat ho prodejce.
Ano je to v postate jednoduche.Ono nejde o to aby to někdo udělal za vás,jde o to že pokud to je vaše jedine kolo je v podstate nutné nebo zasadní si ktomu přivzít ty dotahovací klíče na misky a umět si ten motor tam upevnit a odstrojit.Z vlastní zkušenosti kvuli odstrojení na zimu a znova nasazení po jaře.Další vyhoda je že nejsem odsouzený na servisní střediska.Než jednoduche upevnění motoru a dotaženi (navody na youtube) docela mě zamotala halvu baterie a napajení .V podstatě pokud není baterie v ramu ale v nosiči -brašně,tak byl kratky napajecí kabel pro bateri od motoru. Musel jsem si udělat samo domo vlastní propojovací kabel.Nutno tedy doobjednat za par kaček nějake konektory.Bez nich sem nebyl schopen ani napojit baterii.Pak už není co zkazit.Motor ma prostě kabel pro baterii napajení,jeden na zadní kolo na měření otaček a jeden který ma na konci svazek ,na který se napojuje displey,akcelerační páčka,řadící senzor. Za mne jedině sam byt schopense o to postarat.Doporučuju také byt schopen si pročistit motor.Umět vysadit motor,odmontovat kliky.Idelaně rozebrat motor a vyměnit si mazivo.Ja to již jednou udělal a naprosto v pohodě.Pravdou je že sem si musel udělat ve svěraku a pilnikem takový ozubený klič :P ale dá se. Abych aspon přidal nějaký poznatek po 2000 km.Dejte si Před !retěz přesmykač z vnitřní strany a upravit na něm doraz , aby nemohl sletět mezi ozubeně kolo proptože to ma takovou sílu že se to tam zasekne že to nejde normalně vytahnout.V terénu je nutne povolit imbusy a retez vytahnout .Opakovaný spadnutý retěz je třeba se tomu vyvarovat protože převody s mazivem chraní plastový kryt :P
no jo, vám se to řekne ,já neumím ani seřídit přehazovačku, že by se musel sundávat motor a rozebírat,to mě děsíte.A s tou kabeláží taky nevím ,u baterky se přeci nedělá prodlužka ,musely by se ty dráty vyměnit za delší ,kdyby to nestačilo.
Proč chodit ke kováříčkovi,když může jít ke kovářovi?
Podívej se přímo na EV-bike, jsou tam i odkazy na servisní síť po celé ČR:
https://www.evbike.cz/
https://www.evbike.cz/Servisni-stredisko/#utm...
jery :
https://www.evbike.cz/Baterie/EVBIKE-Konektor-4...
ja použil toto a zbytek byl navic u baterie.Kabel sem použil starý od vrtačky black decker.U baterie jsou konektory a tak sem si vytvořil prodlužovací kabel.Jedine hlidat + a - . U nas v praci take jeden si to nechal postavit ,ale problem je pokud to chces pak sundat kvuli zimni sezony.Ale chce to aspon trosku se hrabat v kolech takove ty zaklady.Budeš často měnit řetez.Potřebujes nytovačku a rychlospojku.Kvuli takove hovadině by se mi nechtelo tahat furt dokola kolo do cykloservisu. Píchneš po cestě a je nutny vysadit kolo a lepit nebo měnit duši.Praci s kolem se nevyhneš :PPokud se nepletu tak řehazka se dala tak ze povoliš lanko a das retez na nejmenší převod a i pačku na nejnižší (1)a natahneš prackama nebo klestěma lanko a utahneš :D JInak bafang je prostě naprosta pecka (pokud funguje) a teprve před 3 dny sem si tam nahodil jejich akcelerační pačku a je to balet mezi ciklisty.Trosku sem ji upravil a obrousil a mam ji pod gripshiftem razení . Baterka po 2 ti mi připada kapacitně skoro to samy.Vylet 20 km neubyde ani carka z 10 takže tam sou na ty kratké vylety neheskutečne rezervy .
Dole na fotce je krasne ukazano je tam gufero proti špíně.Zadné silikonové podložky tam tuším nejsou.Pak stačí odmontovat dve ozubené matice.Klič nato se možna da sehnat ale dá se udělat i z nějaké trubky . po otevčení tam nic není krom 2 ložisek které je nutné pak dat spravně proti sobe zpatky .Druhou stranu motoru sem neotevíral.Cistil jsem jen ocelové převody které byly naprosto jako nové .
Moc pěkné, asi se do toho taky v zimě sám pustím:-)Motor jsem si taky namontoval sám, vloni i na druhé kolo pro přítelkyni, naštěstí prodejce měl záruční prohlídku a promazání v ceně, letos už je po záruce, tak se do toho asi taky pustím :-) Jen trochu lituju, že jsem rovnou nekoupil modelářské Lipolky, taky jsem se jich tehdy bál, ale se základními znalostmi elektrotechniky a s dodržením bezpečnostních pravidel (zařazení pojistky do obvodu hned v té spojce co je spojuje do série, nabíjení a skladování v nehořlavém prostředí) si myslím, že k přehnaným obavám není důvod. Jasně, že by s nimi měl zacházet člověk s určitými znalostmi, je s tím taky více práce, než s klasickou komerční Lionkou. Ale u té původní 13,4Ah Lion kapacita rapidně ubývá, aktuálně jsem naměřil jen 7Ah při malém proudovém odběru v rovinatém terénu; ale v kopcovitém terénu, kde je potřeba odběr cca 13A, tak mě BMS odpojila baterii již krátce po vyjetí 6Ah. Baterie, co před rokem na jaře stála 14.900,-Kč, najela za dvě sezony jen cca 6000km a kapacita je méně než polovina původní!
http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...
https://www.zbozi.cz/vyrobek/vaude-off-road-bag...
Ja mam tuto baterii v brašně.Brašna je naprosta kvalita.Je k ní pláštěnka.Dokonala brašna na sedlo.Baterii mam v nove igelitce a silikonem zatavený vystup na konektory takže vlhkost nema absolutně šanci.Baterka jestě leží v nafukovacím obalu jak mi ji poslaly z shopu a vypolstrovana okolo molitany.Věřím že určitě nějaka kapacita ubyla,ale po teto první sezoně to nijak zvlašt nepocituju.Pravdou je že sem dlouho nejel na nějaky hodně dlouhy vylet.Ale není to tak že bych mel po sezoně pulku kapacity to ani nahodou .Počitam tak max 10% -15% to by se muselo změřit. Proto si myslím je dobre si kupovat vyšší kapacity aby pak i při snížení kapacity byla v praxi použitelna.
Propojovací kabel nebyl součastí ,ale u baterie byly zvlašt stavebnice konektoru + jeden jsem předem vzal z ev bike.Stavba je hračka ,ale technicke překažky se vyskytnou všude.Musel jsem třeba použit jine dva -delší upevnovací šrouby na upevnění motoru.byly krátké tak jsem použil tuším z brzdového adapteru. Ram jsem měl atipický a motor nešlo vyklopit dost dopředu takže ho mam skloněný docela dolů,ale bez problemu.
no jo ale když chceš napojit kabel ,tak ho musíš propojit nějakou svorkovicí (čokoláda) a potom se tam bude dostávat voda. to pájení bych asi zvládnul
Tento spoj baterie a přívodní kabel tou čokoládou ktera byla v sáčku k baterii jako stavebnice ,tak tento spoj mam v uzavřené brašně a není ho třeba nikdy zapojovat a odpojovat .Je třeba podle mě nepodcenovat kvalitu brašny a pojistit se pravě proti dešti.Spoj co jde vidět na rámu bylo třeba prodloužit až do brašny.Ten spoj by měl být odolný proti vodě tak jako všechy ty jejich konektory,svazky snesou bez problemu déšt,ale ten spoj čokolada musí bejt v brašně.Uplně nejlepší by bylo to cely uzavřit do silné igelitky z které bude vest jen napajací kabel.Ale to jsem neudělal kdybych ho náhodou chtěl odpojit :P myslím že hodně tech brašniček do rámu po prvním dešti musí bejt promočenych jak cip a uvnitř nechraněná baterie.
kabliky 2
Jednoznačně aspon pro mě nejtěžší čast stavby.Zbytek byla brnačka jen o vedení drátů.U tohoto sem měl chvili pocit že to nezapojím z toho co mám ale ukazalo se že vše bylo aspon při baterii.Akorat kabel ,ale tam si myslím stačí třeba od starého PC zdroje .
Já tam žádnou čokoládku nevidím:-)
Vidím tam fastonový motokonektor.
Máš tam zbytečně moc konektorů.
Jn nevim jak se jmenuje :P Netroufal jsem si udělat jeden kabel.Ten Xt60 spojit naraz s 4 pinem by bylo idelaní .Nerozdelaval sem xt60 je to vubec rozdělavatelný?.Radši sem ho nekuchal protože nebyl žaden navic tak sem to složil z toho co bylo po ruce.
https://www.youtube.com/watch?v=y_r3PSJPOcA
Proč spojit se čtyř pinem? Od baterie vedou dva kabely do řj. ne?
můžu se ještě zeptat? někde nabízejí senzor šlapání a někdo zase senzor řazení (gear) nevim vůbec co je lepší, jestli to není stejné nebo jestli to funguje spolu
Senzor šlapání (PAS) má středový motor v sobě, když začnete šlapat, tak se motor automaticky spustí. Senzor řazení "Gear senzor" se montuje na lanko přehazovačky, aby při řazení se motor na okamžik odpojil, řetěz nebyl v tahu a bylo možno hladce přeřadit. Pokud se jezdí bez motoru, tak když chci přeřadit, tak zmírním tlak na šlapky, točím jen "navolno", aby bylo řazení hladké, bez zátěže. Jenže tento středový motor sám nepozná, že šlapu "navolno", táhne pořád stejně, nemá torzní snímač. Dá se to vyřešit i "ručním" odpojováním motoru, např.pomocí brzdové páčky (pokud máte lankové brzdy, tak použijete dodávané brzd.páčky a lehkým stisknutím páčky odpojíte během řazení motor).
https://www.evbike.cz/EVBIKE-Stredove-pohony...
Dal jsem tu krásnou ukazku zapojení svyho gearsenzoru .Měl jsem ho rozebranej a jsou tam uvnitř jen dvě vodící kolečka přes které se rovně táhne řadící lanko .Pod nim je senzor co sníma pohyb lanka a vypně na chvíli motor.Lanko se protahuje trosku ztuha.Vystup z něj se zapojuje zase klasicky do toho svazku .Neni třeba nic jineho dělat - hnedka to maka a opravdu při přerazení je tam mala pauza v tahu motoru.Bez toho by to muselo byt šílený řazení s ránama jak prase.