Pro pobavení tu vkládám kopii z mailu mému příteli, kterého informuji o první vyjížďce s nášlapnými pedály.....
....Včera jsem vyjel poprvé s fixovanými botami v nášlapných pedálech, je to jiný pocit, ani netřeba si moc zvykat až na vysouvání... o tom níže. Ale člověk šlape efektivněji, je to skvělé, pedál můžeš prakticky i tahat v každé pozici, takže jedeš rychleji.
Celou cestou jsem se soustřeďoval na „kufry“ a zkoušel vysunout a nacvaknout nohu z pedálu během jízdy….
V lese jsem chtěl zastavit a samozřejmě se muselo stát to, co všichni tvrdí… jen já jsem si myslel, když jsem roky jezdil se starým typem těch klipsů s řemínky, co byly dříve, víš jaké myslím, tak se mě to nebude týkat....
Jenže v okamžiku zastavení na lesní mýtině jsem zapomněl, že mám nohy fixované a tak, zvyklý zastavit a sundat nohu z pedálu, což kupodivu nešlo jsem tak docela udiveně, co se to se mnou děje, pomaloučku, pomaloučku naklonil na levou stranu a jako ve zpomaleném filmu nakláněl k zemi stále více i s kolem a nohou v pedálu až jsem do ní pořádně žuchnul. Naštěstí do bahna s trávou – což na druhé straně vysloužilo hodinu čistění nejen kola ale celé levé strany oblečení, bot, tašky atd. a práce navíc.
I když bahno, přece jen štěstí. Dovedu si představit, kdyby se to stalo třeba ve městě na chodníku před bankou, kam bych chtěl jít pro výpis….ha, ha.....
proto je lepší si pedály vyzkoušet někde na parkovišti a až se pohyb zautomatizuje, tak teprv vyrazit do terénu
Říkáš parkovišti? Jak kdo,ale i já se prvně učila poctivě nacvakávat a vycvakávat botky s pedálů na parkovišti a s uspokojením jsem zkonstatovala, že to taková věda zas není , že to již ovládám a spokojena sama se sebou jsem vyrazila k domu(sídliště ve 4 hod, odpoledne). Když jsem zastavila před prosklenými domovními dveřmi tak mi došlo že vše je špatně,nacvičené pohyby nohou z parkoviště ty tam a já již jen bezmocně sledovala svůj obraz ve skleněné výplni dvěří.No padla jsem jak velryba na bok. Pak sice nastal ještě problém jak z pedálů ven, když kolo máš mezi hohama,ale tento úkon jsem již nesledovala(zato jiní ano- prý jsem se rochnila jak ta sviňa). Aplaus ohromný ostuda(dle mě) také. Vlastní synci se mohli potrhat smíchy.Ale taky jsem se naučila .
Tak jsem na tom podobně. Krutý nácvik byl, abych se nikde neválel. Vše probíhalo v nejlepším pořádku, ale až když jsem vyjel do terénu, a tak jsem se začal vracet se samou modrou kamarádkou na těle (jelita jako hrom), ale naštěstí je to už 2letou minulosti. A na nášlapy nedám dopustit. Tak Ti přeju hodně ZDARU.
Taky se mi to parkrat ze zacatku stalo:-) Ale to jsem jeste jezdil na silnicce, takze se mi jednou stalo, ze jsem si takhle ustlal na krizovatce a to tak nesikovne, ze jsem mel hlavu primo tam, kde se obvykle prevaluji kola auta. Docela stesti, ze nic nejelo...mohli mi prejet hlavu.
Jinak na naslapy si casem zvykne. Me uz ted neprijde, ze je mam...proste je vycvakavam uplne automaticky
HAHAHA
si zvyknes
Tož pěkný příběh. Zrovna včera jsem si koupila své první nášlapy taky. Ale chci je hodit na ležáka. Mám se první s nimi naučit jezdit na klasice a pak až sednout na ležáka? Jak to vidite?
myslim ze rovnou, to das, vzhledm ke tvym zkusenostem s lezakama /evan odjede na vsem dokonce i kdyz nedosahne na zem nohama :-))/
u me byly kriticke momenty nejvice stejne v terenu...
ja je mel na horaku asi dosti malo predepjaty kdyz jsem je poprvy namontoval a tedy vzdycky kdyz sem uz padal tak jsem to nejak vytrh i kdyz asi ne v idealnim smeru, pak mi zacaly samy vypinat pri skakani tak sem uz jen dotahoval..., jinak dobra vecicka..
Zvládnuto. První den jsem trénovala ve městě. Stresových situací bylo pomálu, takže jsem většinou vypla včas. Jen jednou jsem byla v klidu a ejhle, kolona aut zpomalila a já neměla kam uhnout. A jak se kolo zastavilo, tak já zcela volně a bezbolestně buchla na bok. Kolona aut za mnou musela zastavit a mě to tak rozesmálo, že prostě zcela bezmocně hold musíte spadnout... Fakt bych chtěla být tím řidičem za mnou a vidět, jak se to klátí na stranu. No nic, posbírala jsem se a jela dál. Ještě že mám ležáka, k zemi je blízko a tak se mi nic nestalo.
Jinak má sestra si dnes nasadila spd na horalu a když sebou sekla, tak si sedřela ruku. No a já si aspoň vyzkoušela vypnout jak na ležáku tak i na horalu a když je noha ve vertikální poloze, jde to myslím snadněji. Ale může to být všechno úplně jinak.
A na ležáku skákat nebudu...
A ted si predstav to naprosty stesti az pojedes v lese, vzadu budes mit slick a budes prejizdet pres mokrou vetev nasikmo pres silnici :) Kolo ti podjede po vetvi na bok, uz se ridis k zemi, ale jeste stacis nohu vyhaknout :))) Naproste blaho :))
Chce to mit nastaveno na nejlehci vyhazovani a proste na to myslet. Mam naslapy pres pul roku a jeste se mi nepovedlo s nima spadnout.
No ti co byli na Blaníku viděli, že i po cca 60km člověk může vklidu padat a to sem to taky trénoval :-)
První nášlapy jsem koupil asi před šesti nebo sedmi lety začátkem března. Všude plno ledu a já vyrazil do terénu. Větší část vyjížďky jsem prožil v horizontální poloze, měnila se pouze strana, na kterou jsem padal. Není to vhodná roční doba na učení jak zacvaknout a vycvaknout.
Asi před třemi lety jsem vyměnil původní Shimana a posléze Ritchey za šlehače od Crank Brothers (už mám třetí). Mít je už tehdy, asi by se žádné pády nekonaly. Nic se nenastavuje a přesto to funguje perfektně. Navíc se absolutně nezanáší a nacvaknou se v jakékoliv poloze. Pokud si budete kupovat nášlapy, zkuste o Crank Brothers uvažovat. Možná Vám to ušetří pár modřin
"Objevil" jsem tyto skvělé stránky. Jsou super. A hned mám dotaz... Mám Author Modus s nášlapnými pedály, zn. Author (asi nějaké základní provedení). Při prvních jízdách jsem dopadl jak popisují někteří zde. V kritické situaci se mi nepodařilo vycvaknout pedál, co se dělo je asi jasné. Proto jsem na nášlapné pedály zanevřel a namontoval normální pedály. Přesto je mi líto, že mi doma leží tretry NW. Teď tady zjišťuji, že spousta lidí má nášlapné pedály v oblibě a je s nimi plně spokojená. Bylo by řešením pro bezpečné vypnutí pedálu zakoupení lepšího systemu než základní provedení Author? I při naštelování na malou sílu rozpínání to jde pořád špatně, mám dojem, že zbytečně velkou silou. Za 2. Zde popisovaný system Crank Brothers... Jak tento system funguje? Nikdy jsem jej v praxi u nikoho na kole neviděl, až v katalogu. Je možné použít stejné tretry jako na SPD? Děkuji za odpovědi a rady.
Odzadu:
Tretry v 99% pripadu vyhovuji pro systemy look, spd i crank broth.,
O funkci slehacu je zde napsano vic nez dost, hledey.
Zmenou systemu spd -> slehace nebo opacne podle mne nic nevyresis, chce to zvyknout si.
Zmenou systeu SPD od Authora na SPD od nekoho jineho (Ritchey, Shimano...) taky nee, taky si to chce zvyknout.
Ale zvykni si na to, naslapne pedaly jsou IMO stejne prevratny vynalez a uzasne vylepseni jako indexovane razeni.
Děkuji za odpověď. Tady byl názor, že system crank brothers je při rozepínání "bezpečný" a proto uvažuji na něho přejít.Tak jsi mě pěkně rozhodil. Mám v tom hokej.
Pedaly Author jsou vyrabeny firmou Wellgo a urovne Shimana nedosahuji. Zvlast ten starsi system, kde byla zarazka ze dvou casti, byl nastastny, protoze nechtel tretru obcas pustit vubec (taky jsem si ty pedaly omylem koupil). Pedaly Shimano, napr. M 525, jsou levne a kvalitni, pri nastaveni na minimalni silu vypnuti nebude problem. Ale urcite si to chce chvili zvykat, SPD jsou proste jine nez bezne pedaly. Lepsi :)
I tobě děkuji za odpo. Já mám právě system (asi jak jsem již psal, nějaký v nejlevnějším provedení) kde přední část úchytu je ze dvou polovin. Při pokusu o vypnutí tretry při suchém nácviku v bytě se mi stává, že někdy zůstane kufr na kousíčku viset právě v tom úchytu. Již jsem to v tom místě trochu přibrousil, zdá se to být lepší, ale pořád nemám odvahu vyjet do provozu. U Slivence je v poli udělaná nová uzavřená silnice, tak tam budu asi trenovat.
Jo, to je prave ten pripad. Videl jsem, ze to ted delaji i z jednoho kusu, treba uz je to proto bez problemu, ale tenhle starsi typ je prusvih. Mrkni se na ty pedaly, omluva, jde o Shimana typ SPD- M 520, ne 525. Je to za par stovek a jsou super. Za tu jistotu bezpecneho vypnuti to urcite stoji.
Mohu ještě obtěžovat? Má nějaký vliv na vypínání pedálů poloha kufrů oproti pomyslné podélné ose podrážky?
Má. Poloha kufru (jeho natočení) by měla respektovat tvoji přirozenou polohu nohy při šlapání. Neměl bys mít pocit, že se s pedálem "pereš", mělo by to být tak, aby se ti šlapalo volně, bez pocitu tlaku od vypínacího mechanismu. Jinak by sis ničil klouby. Za běžných podmínek je to správně tak někde uprostřed vůle vypínacího mechanismu. U mě to je tak, aby špička kufru kufru ukazovala mírně dovnitř boty (tj. šlapu spíš patama dovnitř a špičkama ven), zároveň mi to usnadňuje vypínání (dráha k vypnutí patou ven je menší). Ale je to individuální, někdo zase šlape špičkama dovnitř, dej na pocit volnosti, pohodlí a zdraví.
Zdraví Author Sector
Tak to bych měl mít dobře. Zítra asi skočím koupit na Nádražní pedály od Shimana, protože pořád mám pocit, že trochu bude problém v těch mých Authorech.
Tak jsem v bikestore.cz koupil pedály M540. Nevím co dělám špatně, ale ikdyž povolím ten imbus maximálně na -nebo maximálně na + tak se čelisti nedají vůbec rozevřít rukou. Zkouším to vší silou. Prosím o radu.
Asi nechapu tvuj dotaz. Pedaly jsou totiz jedny z dilu, na ktere rukama nemusis sahat vubec :) S tretrou na noze mas uplne jinou paku, takze vycvaknuti probehne bez problemu.
Jak myslíš, že na ně nemusím rukou sahat? Od toho tam je přece ten štelovací imbus -+. Staré Authory,které byly na kole jdou rozevírat rukou, tak mám jen obavu, aby tyto nové nebyly ještě horší když nejdou rozevřít ani velkou silou rukou. Jestli někomu připadnou moje otázky primitivní, tak mě prosím omluvte, ale jsem z těch pedálů tumpachovej. Moc se to chci na nich naučit. Děkuji
Ale v pohode, bez obav, kdyz necemu nerozumim, tak se taky ptam :) Jasne, kvuli vystelovani sily vypnuti na ne sahat musis. Zkus je dat na minimum a vyzkousej to i s botou, bez toho nic nepoznas. Shimana jsou jinak bez problemu, ty 540-ky mam i ja. A nastavene tak, ze si pomyslim, ze uz asi padam a v ten moment "zazracne" vypnou samy :)))
Děkuji, naplnil jsi mně optimismem. Teď to dělat nebudu jdu se balit. Jedu zítra s kolegou na Slapy zkusit candáty.
Taky mam jiz nekolik vtipnych (dikybohu) zazitku s SPD systemem, zastaveni na krizovatce, vyndani v pohode jedne nohy, jenze se clovek zacne naklanet na druhou stranu a uz lezim:-). Spis bych rad slysel nejaky figl, jak vyndat nohu v kopci, kdyz je potreba prejet - najet na nejakou prekazku apod. Neni problem v tom vyjet souvisly kopec, to se clovek zabejci, ze proste kdyz to nevyjedes, tak nohu nevyndas, ale pokud je nejaky vystupek, prekazka a pod., tak mi dela hrozny problem v silovem zaberu nohou jeste vycvaknout botu...
Prispeju taky se svou troskou do mlyna - naslapy mam asi 3 mesice. Az do minuleho tydne jsem nikde nespadl, a tak jsem si myslel, ze uz su s nima szity. Ale opatrnosti bohuzel neni nikdy dost - pri vjezdu na uzky mustek pres lesni potok jsem si na posledni chvili vsiml napravo stojicich vysokych kopriv. Celkem logicky me nenapadlo nic chytrejsiho, nez se koprivam vyhnout. Stocil jsem teda riditka doleva, ale k memu prekvapeni se teren k lavce najednou celkem prudce svazoval a byl dost kluzky. Jak jsem mel predni kolo natocene, podklouzlo mi a ja uz padal k zemi jako shnila hruska - pohled na me musel byt v tu chvili strasne smesny. :o))... No, bohuzel me na zemi necekalo mazlave bahynko se zelenou travickou ale parez osekany sekyrou - diky tomu byl takovy spicaty. Ja ho pekne trefil svym levym stehnem a trochu jsem se nabodl. Myslel jsem, ze je vsecko v pohode, ze su jenom odreny, ale jak jsem se postavil, zatmelo se me pred ocima - nastesti jenom nachvilku. Az jsem se probral, videl jsem, ze dres na stehne zmenil barvu....No zkratka, neminim tu popisovat veskere podrobnosti - ted mam proste a jednoduse na stehne jednu zasitou klikatou carku a dve takove minidirky, na ktere stacil vzdy jeden steh, jako bonus je kolem vseho velka modrina....Mel bych z toho zrejme odvodit nejaky zaver a ponauceni - takze: 1.) Dres vydrzi vic nez lidska kuze :o)
2.) Je dobre mit u sebe fungujici mobil a signal
3.) Nikdy nepropadat dojmu, ze me nic neprekvapi nebo se mi nic nemuze stat
4.) No a taky si myslim, ze je dobre vzdycky zachovat optimismus :o))...taky ten parez mohl byt ve vysce mych zeber...
Bohužel se mi nepodařilo najít post, kde jsem popisoval první testy šlehačů doma v obýváku (shrnuto, málem to stálo život psa a mě celistvost pánevních kostí), ale stejně jsem se pak vysekal i v terénu. Prostě kdo chce jezdit naplno (tzn. včetně nášlapů), musí být na jizvy připraven ;o)))
1. V plném provozu na hlavní směr JH, když mi začal zvonit mobil
2. V lese po zapíchnutí předního kola do bláta. Přistání měkké.
3. Na Novopacku, když jsem jsem se ohlížel po Švestce, vjel do škarpy a lehnul si do štěrku na cestě. Minimum odřenin.
4. Na Šumavě jsem zkoumal rozcestník tak pečlivě, že jsem zapomněl vycvaknout. Odřená tretra :(((
5. Na Rožmberku u stavidla mi přední kolo ujelo doleva a já si lehnul doprava (nebylo to za jízdy). Ustlání si do trávy.
Potvrzuji, že Kominik ve starostlivosti o mě lehl na levý bok i s kolem. Měla jsem z nášlapů vždy strach , ale byla jsem přeci jen nahlodaná. Kominikův pád mě utvrdil v tom, že se na stará kolena nehodlám přizabít jen proto, abych byla "in". Chlapec kolem ostřílený, nášlapů znalý a přece...
Přečetla jsem si všechny tyto příspěvky a volba je jasná: NIKDY !!! Padám totiž z kola jako švestka a zdraví je mipřednější. Vím, vím, výkon jde nahoru, ale když jde občas natvrdo tělo dolů, to raději ty pedály přišlápnu o trochu více! :-)))
Zajímal by mě názor na tohle: Používám klipsny, když jedu v hlubokém písku, sněhu apod. a hrozí, že "vystoupím", tak dám boty jen na kraj šlapky, abych se z nich případně rychle dostal. Je něco podobného možné i u nášlapů - dát boty na šlapky jen tak nezacvaknuté?
Např. u šlehačů je to problém, páč mají velice malou až mizivou základnu a tvrdá podrážka tretry po něm klouže jak po ledě absolutně bez jakékoliv stability. Takže je to podstatně horší nez zacvaknuté.
Na SPD je to v pohodě. Vycvaknu a položím buď špičkou nebo lépe prostřední částí podrážky na pedál. Sice už nejde silově šlapat, ale na občasné pootočení klikami to stačí, a jdou takhle vytáhnout i obě nohy. V terénu, kde opravdu hrozí pád, se cítím mnohem jistěji.
Nášlapy jenom chválím, bez nich jsem jezdil jenom první měsíc na novém kole, ale nešlo to.
Taky jsem jezdila s klipsnama, ale po jednom pádu v těžkém terénu, velké šutry, jsem si šlapky otočila (co kdyby náhodou) abych měla větší jistotu a škrtla jsem klipsmou o jeden z nich a už jsem letěla.na břiše modřinu jako by mne kopla kobyla. Tak jsem zakoupila jednostranné nášlapy a pohoda. Ze začátku jsem si před nebezpečnám ůsekem,před semafory... vycvykla, šlapku otošila na normální pedál. Teď již nevycvakávám, jen jsem zvědavá zda se mi to nevymstí.))))
Začínám zvažovat, jestli nášlapy vzhledem k těm pádům, nebezpečí poranění v terénu, skutečných poranění, poničení kola, zničení dresu...neustálé ostražitosti, která i tak nepomůže atd... opravdu úměrný užitek. Skoro buch řekl, že snad jen u silničního kola.
Anebo polonášlapy a v nebezpečném terénu jezdit nezacvaknutý na ploché straně.
Ano, to si každý musí zvážit sám. Mě by se rozhodně vyplatilo mít normální pedály (cena vybavení + neustálé opravy díky pádům + bolesti ze zranění z pádů). Jenže už jsem ochutnal a zpět nelze, kdo jednou okusí kvalitní nášlapy se bude jen těžko vracet k norm. pedálům.
Vidis, a naslapy jsou pritom dobre prave proto, aby clovek temhle nebezpecenstvim predesel :). Pokud si na ne zvyknes, dokazes s nimi ovladat kolo mnohem jisteji. Pokud nejezdis freeride nebo zavodni downhill, nic ti nebrani tomu je pouzivat. Neumim si bez nich predstavit treba sjezdy ze schodu nebo skalnate technicke pasaze, kdy pri kazdem kopnuti kola od terenu nohy z pedalu muzou sjet. Kdyz je vule jejich vypinani spravne nastavena, staci si jenom pomyslet na to, ze by bylo fajn byt odepnuty a ono se to udela "samo". A "polonaslapy" mam jen na starem kole na obcasne jezdeni do prace, ale ten chaos, kdyz si vezmu tretry- kterou stranu otocit? Jsem zacvakly nebo ne? V terenu = lehnuti na zem.
Loni na podzim jsem si koupil nové kolo (zatím bez nášlapů) a během ujetých cca 2000km jsem na něm neupadl. Tak jsem se rozhodl, že když to nejda samo, musí se tomu pomoct a tak jsem si minulý týden koupil SPDčka. Pedály SHIMANO PD-M520 a tretry od SPECIALIZED. Podle zkušeností známých a vašich reakcí v místních diskusích bylo jen otázkou času, kdy někde zalehnu :-). A náhoda na sebe nenechala dlouho čekat, trvalo mi necelé dva dny a cca. 80km než se dílo zadařilo. Při přejezdu náměstí v Prčici, v sobotu dopoledne za přítomnosti publika hojně zastoupeného místními i přespolními na nákupech, zastavil jsem abych dal přednost vozidlu přijíždějícímu po hlavní silnici, přičemž jsem se ladně se vší noblesou poroučel k zemi volným pádem vlevo. Ležíc, zacvaknut oběma nohama a chechtajíc se vlastní blbosti byl jsem dobrou atrakcí pro všechny přihlížející. Odnesl to jen lehce odřený loket a šrám na tretře. Od té doby (cca. 200km) zatím žádný další horizontální zážitek. Nicméně celkově jsou nášlapy super, rozhodně mě nějaký ten pád neodradí.
Pokusil jsem se omezit pády tímto typem: http://www.cykloexpert.cz/terenni-pedaly... V terénu se dá jet jen s jednou botou v klipse a těch pádů je podstatně méně.
Podobné jen levnější jsou ještě stále v některých Lidl obchodech. Pro začátek a vyzkoušení ideální.
Taky bych se chtěl na něco zeptat. Mají nášpalné pedály vliv i na průměrnou rychlost nebo jen na komfort během jízdy (že při razantním vytočení nesjede noha apod.) Máte někdo zkušenost s přechodem z klasických pedálů na nášlapné u silničního kola? O kolik % by se mohla zvýšit rychlost?
Díky
Vliv na průměrnou rychlost v zásadě nemají. Pokud to neudejcháš, nebo neutepeš, nemůžeš žádný zrychlení čekat.
Přecházel jsem z klipsen na LOOK (silnička). Dneska jezdím na MTB s SPD z ČLR (možná od jinud) po ČR. ;-)
Nášlapy ti přinesou pocit bezpečí, který jako dospělý muž nemáš možnost jinak zažít. ;-) Sníží se riziko, že ti ujedou nohy. :-)))
Procento o kolik se zrychlíš nečekej. Byl bys patrně zklamán. Záleží především na motoru a tím jseš ty.
Zásadní rozdíl je, že s nášlapama je možné šlapat do kulata.
Přechod není úplně jednoduchý a čím trénovanější cyklista jseš, tím je to paradoxně horší. Zatěžuješ jen určitá svalová vlákna a zbytek se jenom vozí. A naráz je tady změna. Ta trénovaná se začínají flákat, ta netrénovaná jedou blízko svého maxima.
Šlapat do kulata se nejlépe naučíš na lehké převody. Ideální jsou válce, ale pokud si najdeš mírnější kopec dolů, nebo rovinku s větrem v zádech je to OK. Samozřejmě na silnici, terén je naprosto nevhodný.
Důležitá je frekvence šlapání cca 90ot/min, kterou musíš dostat nejen do nohou, ale hlavně do hlavy. Měřák frekvence (kadence) šlapání je plus, ale jde to i bez něho. Stačej hodinky, počty do 100 a troška logiky, která tě dovede k tomu, jak si zjistit a případně přizpůsobit vlastní kadenci.
Frekvenční šlapání je bonusem nášlapných pedálů, ale není to žádné dogma. Někdo zůstane navždy u silového šlapání. Ideálem je umět jak silové, tak frekvenční. Frekvenčně jezdit po rovinkách, silově krátké muldičky, tak aby příliš neklesla rychlost a do kopců střídat frekvenční a silové šlapání. Doslova cyklistickou lahůdkou je potom "kulaté" frekvenční šlapání s dostatečnou silou.
Důležité jsou nejen svaly, ale i koordinace pohybů (šikovnost) a psychika (umět se trošičku potrápit, nikoliv se fyzicky odrovnat).
Než si svaly, šlachy ale i nervy zvyknou, chvilku potrvá. I doba za kterou se člověk naučí správně šlapat je značně individuální - někomu to jde hned, někomu nikdy.
Nášlapy pouze umožní rozložení zátěže mezi víc svalových vláken. Zvýší se efektivita šlapání (jak u koho).
Pokud přidáš frekvenční šlapání sníží se zatížení šlach a tlak v kloubech. Může dojít k rozvoji oběhového systému a k lepší schopnosti snášet vysokou zátěž. To všechno by mělo přispět k tomu, že si cyklistiku vychutnáš déle, lépe a radostněji ;-), protože oddálíš případné zdravotní problémy, které čekají na každého z nás.
Abych se vrátil k tématu tohoto vlákna.
Poprvé v nášlapných pedálech se mi nic zvláštního nestalo. :-)))
A ještě malá odbočka od tématu.
Klasika - Mladá Boleslav konec pracovní doby ve Škodovce + spousta školáků. Tolik lidí naráz, bývá snad jen na návsi v Praze. Křižovatka ve tvaru T na které balancuju já v nášlapech a snažím se dát přednost vozidlům na hlavní silnici. Protože jich jelo množství větší než malé, neustál jsem to a z polohy vzpřímené (i když labilní) jsem přešel do polohy ležmo na pravém boku. Pro osoby poznamenané mechanikou, jde o polohu stabilní, ostatní by tuto polohu označili jako polohu debilní. Kupodivu jsem se vůbec neodřel, zato jsem se pěkně (přesněji nepěkně) praštil do brňavky. Brněl jsem až domů, než mi to maminka pofoukala :-)))
Naprosto přesné. Ještě jsem dalek frekvenčnímu kulatému šlapání s dostatečnou silou, jak píšeš, ale učím se a jde to pořád lépe. Ze začátku jsem jezdil na nášlapech jen silově, teď už se snažím to střídat, ale je to jen a jen o tom, jak si to dokážeš uvědomit a srovnat v hlavě. Jinak i přes silové šlapání mi nášlapy pomohly. V momentě, kdy už jsem nemohl klasicky, začaly mi "hořet" svalové úpony na horní straně stehen, tak jsem začal "tahat" pedál nahoru lýtky a tím jsem dával stehnům odpočinout. Takže takové střídání. I to bylo lepší než nic, tu trasu bych na klasických pedálech neujel, takhle jen tak tak. Na druhou stranu, v terénu je to sice super, že člověku nesjedou nohy ze šlapek, ale s klasickými pedály jsem si dovolil v technicky náročném terénu mnohem víc, takhle v momentech kdy rychlost klesá pod 10km a začne to být o manévrování a rovnováze, tak raději vedu.