Omlouvám se za můj dotaz, který tady už byl jistě mnohokrát, ale rád bych měl více názoru pohromadě než se pustím do nákupu.
Chci si koupit kolo. Doposavad jsme měl nějaké přibližovadlo z hypermarketu (jo já vím, ani mi to nemusíte říkat ;-)) a chci si koupit konečně něco lepšího.
Ale nevím jestli horské nebo kros. Víceméně jezdím po turistických značkách (občas, vyjímečně to střihnu někudy lesem) a tak jsem si původně myslel, že kros mi bude stačit. Jenže všichni prodejci (no byl jsem u dvou ;-)) mi doporučovali spíše horské, že rozdíl oproti krosovém není na silnici zase tak znatelný, ale že v terénu má znatelně navrch.
No a já fakt nevím. Díky za vaše názory.
Podle toho co píšeš, tak už si "cinknutej". Staň se bikerem. Kup horské. Krosové kolo je slepá vývojová větev.
Platí jedna obecná zásada - vždy kup kolo o něco lepší než si myslíš, že potřebuješ, jinak budeš za chvíli litovat. V Tvém případě platí kup radši "horštější" než si třeba myslíš, že potřebuješ.
Prej slepá větev...
Cross je tady už s příchodem "ukrajiny" a možná by ses divil kolik renomovanejch bajkerskejch značek živí prodej crossů, nebo sis myslel, že nejvíc se prodá carbonovejch topmodelů ?
S postupným rozšiřováním 29" se dá říct, že bajk bude slepá větev :-)
Radime, to musis citit v kostech:-) Jestli obcas zmizis i do lesa na nezpevnene cesty, tak urcite horske. A verim, ze na tehle cestach budes jezdit radeji...mas tam maximalni volnost, min lidi...a hlavne je to pestrejsi...
tahle diskuze tu byla snad tisickrat, obycejne vede k lehkym slovnim potyckam ;)
podotykam, ze nejsem nestranej protoze mam MTB. ale jezdim i s trekarema (ktery mi na silnici opravdu nemaji sanci ujet) a mozna prave proto bych opet doporucil MTB protoze je to kolo univerzalni. snese proste i to nejhorsi (i kdyz tam neches zrovna byt). zjistil jsem, ze i kdyz jedu na vyjizdku s babovkama na trecich tak staci par set metru ne uplne idealniho terenu, jednou dvakrat za tech 50-100 km a oni se z toho muzou po... MTB je proste all-terrain a tudiz se podivas do opravdu krasnych mist
takze pokud mas prachy navic, kup si neco pro tebe trochu "extra" a myslim, ze budes spokojenej
zdar
No to hypermarkeťácké bylo údajně horské, ale spíš bych ho zařadil někam po bok Ukrajině ;-)
Nechtěl jsem vyvolávat flame i když mi bylo jasné, že každý tady bude hájit to své.
V prodejnách mi prodavači tvrdili, že z horského kola jde udělat kros vždycky (jiné pláště, sedlo), ale z krosového nikdy horské neudělám.
Když se ti povede sehnat 28" pláště široký 1,9" a víc, případně dáš dopředu horákovskej převodník, tak máš pseudohoráka. A když si koupíš horáka a dáš na něj krosovej převodník a pláště 1,5", vznikne ti pseudokros. Zkombinovat je možný skoro všechno. :-)
A co rám? Od pohledu jsou ty rám na krosových kolech subtilnější. Myslím, že při mých 90 kg by asi moc nevydržel :-)
jeli my dva kamosi v listopadu na lehkej vylet kolem prahy, oba dva to nakulili do nejaky diry pod kopcem. to, ze oba sli pres riditka je jasny. rozdil v ramech? MTB v poho, s tycema od treku muze 2. kamos tak leda prepadavat duchodce v parku. (koupil si nove kolo, opet trekove). kazdy svymu. ale samozrejme ti muze prasknout i horskej ram. rozhodnout se budes muset sam. horsky by melo samozrejme vydrzet vice.
To nikdy nevíš, rámy slušnejch krosů jsou stavěný na víc. Já jsem jenom reagoval na tvrzení prodavačů. Osobně jsem příznivcem horáků, se semislickama to na silnici odsejpá docela pěkně. A když se ti zachce, krosovej převodník nahodíš za pár minut a nemusíš ani prodlužovat řetěz.
Já si nechal dát "horský" (44-32-22) převodníky na krose rovnou při koupi. Šlapání z kopce po větru při šedesátce oželím. A na těch zcela vyjímečných 50 km/h stačí frekvence šlapání 95 otáček/min, což se zvládnou v pohodě dá. Ale někdo zas tvrdí, že ty krosový (48-36-26) využije.
S tou Ukrajinou ses náhodou strefil.. Ono se to teď sice už nesmí moc říkat, ale MTB původně vynalezl ještě carský mužik Dimitrij Timofějevič Babický. Dimitrij, čili Miťka. Proto MTB (patentovat si to takhle nechal samozřejmě jeho poměščik, jenže patenty z carského Ruska se už dávno, hned po revoluci, za babku rozprodaly; spíš se chce říct rozkradly). Takže jízda na horáku byla u nás masivně provozována daleko dřív než v Kalifornii. Kellys, Breeze, Fisher a Ritchey ti z toho jen udělali komerci. Ale museli dodržet původně patentovaný název. Je jasný, že se s celou touhle historií moc nechlubí.
Proto i já se přimlouvám za MTB/Ukrajinu. Už kvůli tradici. :')
Vynálezecký hnutí našeho přítele nejvěrnějšího je všeobecně známý, ale proč drželi v tajnosti takovouhle bombu? Co se ještě nedozvíme. :-)
Ve velkym to v tý Kalifornii začalo v době Gorbačova a Regana. Těžký jednání o omezování výzbroje. Regan přece měl pořád v ruce eso v podobě myšlenky hvězdných válek (teda, jednalo se o možnost obrany z kosmu, ne přímo o válku vedenou mimo Zemi - to pro ty mladší, na vysvětlenou). Třeba ho nakonec Gorbačov uplatil tim MTB, třeba ten patent ještě prodanej nebyl (kdo by taky o takovou blbost stál). Když vezmem v úvahu, kolik se za ta léta na tom vydělalo, tak to byla od Regana prozírvá výměna. Asi znal američany.
A přitom z hlediska zdravého rozumu je to nepochopitelný. Těžkej železnej krám do rozbahněnejch ukrajinskejch polí. Lidi taky naletěj na všechno. A teď na tom jezděj dokonce i když nemusej.. Divnej svět.
Vidis, ted jsem si na neco vzpomnel... Byl jsem snad jeste na zakladni skole, hodne jsem jezdil na silnici. Odebiral jsem ABC :-), kde byla fotka horskeho kola z nejakeho veletrhu s dovetkem, ze se to stava asi na zapade docela hitem. Hm, to se v zadnym pripade neujme, byl jsem presvedceny, kterej vul by na tom jezdil, takova robustni tezka mrcha :))) .
To by sis "carský mužíku" měl přeměřit kola u tý ukrajiny.
Kup 29" a máš po problému.
Připomínky typu "i když sem na bajku, nikdo mi na crossu neujede" sou naprost zcestný, protože na crossu je jízda lehčí už z jeho podstaty a bajk má prostě navíc v terénu. Jak ty si popisoval svou jízdu, tak bych tě šacoval spíš na ten cross, ale pokud chceš v terénu tank a na silnici stroj s výbornou setrvačností, tak kup 29"
koupil bych horské, pokud ti to nebude zcela vyhovovat tak tam dáš jiné pláště (méně teréní)a je to
Tak já se taky přidám s troškou do mlýna. Loni jsem koupil ženě krosové kolo, nebylo úplně nejlevnější a přesto mám pocit, že to je fórový kolo. Trochu se opřu víc do řídítek a už se kroutí vidlice. Jako malej kluk jsem jezdil na silničním favoritovi a to kolo bylo pevnější než krosové co máme teď. Sama žena říkala, že by krose už nikdy nechtěla a raději horáka. Akorát chce dámský rám a v těch není moc výběr (jsme omezeni tím, že na to potřebujeme dát sedačku pro malýho).
Stejně si musíš vybrat sám. Osobně jsem řešil stejný problém před 2 roky a mám horáka, i když to co jezdím bych ujel skoro na čemkoliv. Prostě mám lepší pocit, že jedu na kole které by mělo něco vydržet.
Paja
Kup si horské, možná budeš na silnici malinko pomalejší, ale v terénu se kros nechytá! Mám dvě horská kola, 26" a 29" velikost kol ( Superior) a nemá to chybu, velikost kol jak u krose tak na silnici to jede velmi dobře, ale pořád je to horák a můžeš bez obav do terénu.
Muj subjektivni nazor: kdyz bude nejhur a budes muset na silnici :-) , z MTB se da udelat vcelku plnohodnotny silnicni stroj dokoupenim sady kol treba i s 1-palcovymi plasti, nebo rovnou 28" sadu kol, kterou pouziva dost lidi i na trenink na najizdeni km. Opacne si to moc predstavit neumim, kros nebo trek je podle mne tak neco mezi, neda se s tim poradne ani na silnici ani v terenu. A jenom pekne polni cesty aby clovek pohledal. Ja bych kompromisy nedelal :-) .
Když dáš na horskej rám 28" ráfky, tak to véčka zmáknou?
S veckama je trochu potiz, prodavaji se takovy adaptery, ktery je posunou vys, ale to je zase sroubovani navic pri kazde vymene kol. S kotouci bez problemu. Pochopitelne musi odpovidat taky naby, takze se da bud si nechat vyplest kola s nabama na horaka + 28" rafky s odpovidajicim poctem a delkou dratu, nebo koupit treba hotova kola Mavic Speedcity. Nevim zatim o jinem vyrobci, kdo tohle dela.
Daj se tam dát samozřejmě jakýkoliv kola z crossa či silnice, ale omezuje tě velikost plášťů a navíc to není možný u všech rámů a vidlic, takže nedoúporučuju. O věčkách a blatnících nemluvě.
Kup si horáka s 29" koly, podle potřeby měň pláště a máš po starostech zda trek , kros či horák.
Dalsi rozmer kol?!? Co az na ceste prodru rafek, a nemusi to byt ani nekde daleko v pustine - kde myslis ze 29'' kolo sezenu? Kdyby vyrobce daval i na crossy poradne bytelne ramy (i kdyz dneska se ty ramy sidi vsude, i u horaku), byl by vyber kola do terenu mnohem snazsi. Je prece jasne ze cim vetsi prumer kol, tim vetsimi nerovnostmi v terenu projedes.
To je stejný kolo jako na krose, doufám, že se nepletu. 29" se tomu řiká patrně z obchodních důvodů. Akorát ráfek bude širší, což v nouzi neni tak důležitý.
Ono i to přísné dělení na krose a MTB neni tak jednoznačný, od těch různejch závodních MTB vede k takovému nejpohodlnějšímu krosovi se vzpřímeným posezem a houpací sedlovkou dlouhá a celkem plynulá cesta. :')
Ne, žádný obchodní důvody. Ten ráfek má opravdu průměr 29", takže 28" plášť na něj nedáš.
1. Netrvám na tom, spolehlivé informace nemám. Hledám marně.
2. 29" rozhodně průměr ráfku není, ani 28". To je jmenovitý průměr pneumatiky. Ráfky pro MTB (tzv.26") mají jmenovitý průměr 559 mm, krosové ráfky pak 622 mm. Viz třeba Remerx: http://www.remerx.cz/index.php?rims-mtb-croos... (Ten ráfek 719 má zrovna Superior XP 929, ale Remerx má v katalogu jen 559 mm a 622 mm, větší žádný).
3. Asi ten ráfek bude muset někdo změřit. Ale co se zjistí to nevím. Na krosu mám totiž ráfek 636 mm a na MTB 568. Přerosly mi asi ráfy nebo se má měřit jinej průměr než vnější nebo se mi srazil metr. Nebo mi prodali MTB 29", ale ještě se to tak nejmenovalo. Aspoň že mi neprodali tříkolku.
Každopádně by mě to zajímalo. A mimochodem, těch 26" ani 28" vůbec skutečnosti neodpovídá. Běžně má krosový kolo tak 27" (při obvodu pláště 216 cm). Ale co se divim, žejo, co dnes odpovídá svému názvu? :')
Když jsem měl 26" Ritchey Speedmax, naměřil jsem (kvůli tachometru) ocelovým trojmetrem obvod pláště +-207 cm, což opravdu odpovídá průměru 26". O těch devětadvacítkách psali kdysi (snad '03) ve Velu, že na krosový ráfky nejdou nasadit. Ale jak se zdá, nic není nemožné. Snad se ozve někdo, kdo je jezdí. :-)
Tak jestli tam nejdou žádný "krosový" pláště (MM-622 či 700xMMc) tak je to blbý. Jsou to ale potvory. Možná se to schválně liší třeba jen o milimetr, aby to nešlo. A přitom třeba Schwalbe vyrábí "krosový" pláště až do nestvůrné tloušťky 6 cm. Na co se pak vlastně daj nasadit?
PRŮMĚR RÁFKU SE MĚŘÍ V MÍSTĚ,KDE SEDÍ PATKA PNEUMATIKY.
Omlouvám se všem, kteří vzali tohle tvrzení vážně. Je to největší blábol, jakej jsem kdy ve spěchu vypustil. Samozřejmě palcový hodnoty se týkají plášťů, ráfky jsou označený jinak. A jestli obvod pláště neodpovídá jeho rozměru v palcích, pak se tato hodnota asi vztahuje jenom k určité šířce pláště.
Zkusím diskusi o průměrech uvést na pravou míru. Podle norem je základním rozměrem ráfku i pneumatiky jejich průměr (obvykle v palcích). Tím je míněn "jmenovitý průměr" dosedací plochy (paty) pneumatiky dovnitř ráfku. U ráfku by ten rozměr měl "sedět" přesně. U pneumatiky až po jejím nasazaní a nahuštění.
Vnější průměr je tedy ten jmenovitý plus 2x výška profilu(při jmenovitém tlaku nahuštění).
Vnější průměr ráfku může mít každý typ odlišný.
Nevim ,ale 29" mi přijde taky jen reklamní trik (tam by výše uvedené neplatilo), ovšem neměřil jsem.
Když budeš mít kotoučovky tak nic neprodřeš.(neprobrzdíš)
Stat se ale muze cokoli - pojedes z kopce, praskne brzdove lanko, a ty zastavis az o strom. Co potom? - to tam budes strkat kolo z treka?
Teda vy tady tomu dáváte. Já jezdim 29" a uvedu to trochu na pravou míru.
Ráfek je samozřejmě stejnej jako na silnici, nebo na crossa. Rozdíl je akorát v šířce, která ovšem není až tak důležitá a ve finále se dá jezdit i na tom silničním, to vás můžu ujistit.
29" se to nazývá, protože je kolo měřeno jaxi už obuté a proto je větší.
Aha.. Na mě to nakonec působí dojmem, že ten termín MTB 29" je patentem chráněná značka. Kdo tedy zaplatí licenci, může u kol, ráfků i plášťů uvádět, že jsou 29". Proto je asi těch výrobců tak málo. I když třeba potřebné komponenty vyrábějí, termín 29" nepoužívají.
Proč je tak málo výrobcu 29" horáků? Já si myslím, že je to proto, že při závodech na horských kolech musely mít rozměr26".
Na závody už s 29" taky můžeš. Zasloužil se o to Gary Fisher.
No to si nemysliim, při velikosti ráfků, který tady sou už minimálně 100 let by se patent asi špatně obhajoval.
V čechách sou k mání 29" bajky od firem: Airborne, Apache, B1,GF a Superior. Ve světě je toho k mání samozřejmě trochu víc včetně mnohem širší řady komponentů. V čechách je téměř nemožný sehnat na 29" solidní vidlici a proto je to ten nejdůležitější komponent, podle kterýho si nakonec kolo vyberu.
Patent ne, to je pravda. Měl jsem na mysli něco jako chráněný název výrobku (TM). Takže kdyby někdo nabízel kolo takřka identické, tak bez svolení vlastníka názvu MTB 29" to kolo může prodávat "jen" jako kros.
Ale je to jen má doměnka. Jenže když už si třeba Chris Carmichael může zákonem chránit třeba termín Vytrvalostní průprava, pokud se to píše dohromady (EnduranceMiles), tak je možný všechno. Navíc sám víceméně přiznává, že to stejně opsal od sovětských trenérů. A jsme zas u těch mužiků.. :')
Žovko ,nevím jak je to s chráněným názvem výrobku ale mám takový dojem, že v tomto případě by s ním nikdo neuspěl. Když zašátrám v paměti tak již moje bábinka jezdila na kole kterým se tenkrát říkalo balony. Průměr kola jako Treky a tlouštka pláště jako horák. Do lesa s ním sic taky jezdila ale horákem by ho určitě nenazvala. Pak se od nich ustoupilo asi proto že každý chtěl mít Favorita s berany popřípadě s pravítky.( Éra Veselého a Smolíka) Tedy pokud si měl to štěstí a kolo sehnal.
Jo jo, s tím kolem - baloňákem jsem sám jako kluk ještě jezdil tak kolem roku 1952-55. Ty balony byly z načervenalé gumy a dodnes nám ten pocit, jak odpruženě a příjemně se na tom kole jelo. Bylo to dámské, tak jsem jako malý kluk neměl moc velké problémy jet jen ve stoje na pedálech. To jsem nosil ještě mléko v konvi, máslo se ukrajovalo z obrovského kusu u mlíkaře, chodil jsem v sokolském kroji na svátky (jo za komoušů, ale ne dlouho) a nebylo zábavy jako VV+BB....ba nebylo vůbec TV....
Přesně tak, pláště byly červené,ale zda to byla jen dámská kola to nevím ikdyž je fakt že se jim také říkalo babské. Tak možná ano.
Teoreticky by mohla byt dana vetsi pruchodnost terenem zvetsenym prumerem kol. Pri idealnim povrchu a dire v nem. Prakticky je to totiz naopak, mensi prumer zajistuje napr. lepsi akceleraci (= vyjezd treba do prudke strane), diky nizsimu tezisti vetsi stabilitu a tim i lepsi ovladatelnost, tohle vsechno i diky kratsimu rozchodu kol. Urcite jsem na jeste na neco zapomnel :) .
Muzu jeste pritvrdit :) co da urcite fusku projet je treba trialova trat, a tam se pouzivaji kola s prumerem 24 palcu.
Tak takhle jednoduchý to opravdu není.
Je to totiž mnohem jednodušší: 29" má lepší průchdnost terénem a je RYCHLEJŠÍ, 26" je lepší v technickejch pasážích a je podstatně líp ovladatelný.
Stejny problem jsem resila loni, nakonec jsem koupila kros, vetsinou jezdim totiz po silnicich a slusnych cestach, navic po rovinate Hane ... Nakonec jsem ale byla prekvapena i v terenu, kdy ani s uzkyma plastema to nebyl problem, na horaku bych se treba min nadrela, ale dalo se to pomerne v pohode i na te krosovce. Na druhe strane, pokud to srovnam s horakem na silnici ... bezkonkurencni ...
Loni jsem taky stála před rozhodnutím jestli trek nebo horák. Vlastně jsem treka chtěla jenom proto abych stíhala za ostatníma po cestách. Partner to vyřešil za mne, dovezl mi horáka a tedˇ jsem moc ráda. Vlastně se po cestách jenom přibližujeme .... Nejlepší je to stejně po lesních a šotolinových cestách. Tam si teprve můžeme jízdu na kole vychutnat.
minulý podzim jsem řešil to samé. Původně jsem začal u horského a skončil po "dlouhém" hledání u krose Meridy a můžu jen doporučit. Lehčí terén úplně v pohodě, na cestě o poznání lepší než horák. Podle toho co píšeš, jdi do krose!
vyzkoušel jsem vše, jak silničku pak horské, které stále mám, tak kros a zdá se, že tam jsem se našel, ale je to opravdu individuální, jen pak nesnáším to faktické "sortírován", kdy potkáš na horském silničáře a ani tě nepozdraví, nebo naopak, nebo jedeš kros a "horáci" se ušklíbnou, ale naštěstí je to jen méně časté a hodně jich pochopilo, že v prvé řadě jse o tento krásný sport ať už na jakémkoli kole- ostatně každému vyhovuje něco jiného a je třeba to vyzkoušet-kolu zdar
Přimlouvám se jednoznačně za horáka a nech si poradit něco kvalitnějšího - nebudeš litovat. Na tlustejch gumách si to v terénu užiješ a pokud pojedete převážně silnici není nic jednoduššího, než nasadit třeba pláště 1,2' (taky jedny mám). Nikdo z trekařů ti na nich neujede.
Hele, kolik ti je?....píšeš: Nikdo z trekařů ti na nich neujede...Pouvažuj o tvém výroku (který je úrovni soutěživého děcka) a snad si schopný si představit následující možnost. Na startu sedíš na horském a tvůj klon, druhý ty na krosu. Co myslíš, kdo bude první, když už tedy chceš tak moc závodit...(Nezlob se na můj tón, ale dovedu si představit, že patříš do té kategorie za každou cenu soutěžit a chlubit se, kteří považují zdravit krosaře za néněcenné.)
PS. Dodatek na porozumění. Mám jak ( poměrně drahého 27.000) krosa , tak MTB a musím říct, že kros je kromě velmi náročného a těžkého terénu adekvátní s MTB. Samozřejmě to záleží na rámu, vybavení, typu, pláštích, váze, kondici uživatele,velikosti atd.,atd., tak jako vždy......
Jezdím na kole už hodně dlouho a to jak na fullovi, pevným bajkovi i na silničce. Žádnou kategorii cyklistů nepovažuji za méněcenou - nevím, jak jsi na to přišel. Mám za to, že jsme taková jedna velká rodina. Taky nemám nejmenší chuť s někým závodit a tím míň se s tím někde chlubit.
Moje poznámka k trekařům směřovala pouze k tomu, že se Radim nemůže rozhodnout mezi bajkem a trekovým kolem. Možná má obavu, že když pojede na výlet s kamarády a oni pojedou na trekovým kole a on na bajkovi, že jim nebude stačit. To je ovšem naprosto liché. I kdyby se pouze vezl vzadu ve skupině, bude jim bez problémů stačit (to přece není žádný útok na trekaře, to je pouze konstatování faktu).
Rozhodně trekingová kola nezavrhuji. Mají svůj okruh uživatelů a ti jsou s nimi určitě spokojeni. Jen mají určitá omezení (rozbitý terén, bahno, sněhové závěje, ...) a pokud si Radim nemůže dovolit koupit více kol, zdá se mi univerzálnější bajk.
Abys nemyslel, že jsme nějaká \'soutěživá děcka\', přijeď se někdy podívat na některý z našich výletů. Na nejbližší dobu chystáme Hamernický den v Dobřívu nebo hrad Krakovec a 30 brodů (vše tady na webu), nebo jakákoliv jiná akce na www.patek13.cz. Rádi přivítáme i někoho na trekingu.
Tam lákáš chudáky na trekingu, abyste je tam mohli lynčovat ,-)
to ckp13. Díky jak za vysvětlení tak za pozvání. K prvnímu - tvůj ostentativní výrok ..nikdo z trekařů ti na nich neujede ...neodpovídá tvému pozdějšímu umírněnému vysvětlení. Nikdo ti neujede působí jednostranně, soutěživě a arogantně, inu jak jsem napsal, od mladého kluka, která za každou cenu chce dokázat, jak je dobrý. K druhému. Díval jsem se na vaše fotky se zájezdů, ale to nic pro mně není, jsem typ, který si nejvíce užívá individuality a maximálně tak jízdy ve dvou. Ale samozřejmě přeji všem společné vyjížďky, hlavně ať se cítí každý dobře jak na krosu, tak na MTB nebo silničním, sám nebo ve společnoisti Ahoj a mnoho příjemných km.
Čau, musíš se rozhodnout sám, podle toho co a jak jezdíš. Jestli tě baví skákání, kličkování mezi stromy a adrenalinový sjezdy po šutrech, ber MTB. Jestli seš ale spíš turista, jdi do Crosse. Vloni jsem taky tohle řešil a protože jezdim od někud někam, čili turista, a nemusim to v krásný přírodě rvát naplno (na rozdíl od silnice, kde to musí svištět - někdy mě i baví našvihat pár kilometrů po prázdných okreskách), tak vyhrál Cross. Rozhodovalo taky to, že se na Bajku jede hůř ve stoje do kopce, asi kvůli geometrii (délce kola). Jak tady někdo psal o výšce, ta by měla být stejná - rozhodující není průměr kol, ale výška středu nad terénem (průchodnost).
Vloni při rozhodování jsem vyzkoušel pár kol (obojích) a zjistil, že každý výrobce má jinou geometrii. Asi nejdůležitější je (pro mě) délka - vodorovná vzdálenost od středu řidítek k průsečíku s osou sedlovky. Mě vyhovuje delší - sportovnější posez a řídítka níž než sedlo, některý Crossy, ale i MTB jsou strašně krátký. A na vyzkoušení kolečko před prodejnou nestačí, to chce pár km. Tak jsem vybíral se svinovacím metrem.
Zatim jsem na novým Crossu najezdil asi 300km a spokojenost i na pěšinách a kamenitých cestách. Horší je , co je všude bláta a místy i sněhu (v dubnu) :o))) .
Jo a jestli si dlouhán (podle váhy), tak raději větší kola, na 26´´ bys vypadal, jak vosa na tiktaku.
Já jsem léta provozoval souběžně silničku i horské, až jsem přišel na to, že 95% toho stejně najezdím po rozbitých okreskách a terénem si tak max. zkracuji cestu. A proto jsem si loni koupil krose - Meridu Special Edition. Má velice robustní rám, perfektní výbavu (XT) a jezdí se na ní super. Zvykl jsem si na ni tak, že mi už ani nepříjde, že mám jen jedno kolo a odpadá rozhodování, zda pojedu dnes více po silnici či někde lesem. Lehčí terén zvládá tahle Merida dokonale a po silnici jen sviští. Zvlášť při stavu našich silnic není co řešit. Jsem maximálně spokojený a pokud máš podobný styl ježdění, vřele doporučuji.
myslím že jsem podobný jezdec jako ty a pred tremi tydny jsem si koupil http://www.apache-bike.cz/apache2004/text.php... Zatím jsem najel málo - něco přes stovku, ale jsem spokojenej (pravda, jen silnice). mladej ma juniorskýho horáka a můžu říct, že mu letos budu kupovat dospělýho krose - protože je fakt vidět, že na té silnici má problémy.
Osobně bych šel do bajku, crosse jsem měl, ale ta konstrukce rámu byla dost chatrná, pružilo to a při vyšších rychlostech jsem měl docela bobky.. Jinak dle mého záleží na tom co chceš jezdit, pokud hodně po silnicích a mírném terénu ber crosse, mě učaroval terén, lesní cesty, šotolina a proto mám teď horáka a už bych neměnil! :-)
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/moje_fotky...
:-)
Já sem taky spíš cykloturista, ale občas si dobřeju i terén a na krosovym kole bych tlačil, resp. vedl kolo. Je pravda, že se nadřu, ale když jezdim s kámošem, tak jeho krosu stačim. Ale sedí se mi na horáku líp, rám víc tlumí nárazy a hlavně mám daleko větší jistotu i na silnici, že mii to sklouzne nebo že mě díra rozhodí. Nejsem úplně stabilní a tohle mi dává velkou jistotu a zvládám i dlouhý štreky.
Pánové odborníci prominou za neodbornou radu, ale co takhle rozhodnout se podle posezu, kterej víc vyhovuje.
Jezdila jsem horáka i crosse a nakonec jsem zůstala na crossu, protože mi prostě vyhovuje ten posez, nebolí mě z něj toliko záda, ramena a můžu se po vozoru Hrušínského lépe kochat.
Jo a cross v poho uveze i mojho 100 kg a 190 cm manžela, má Meridu, já Kellyse.
Taky jsem se rozhodoval podle posezu, a od té doby na kole ležím.
Přidám do diskuse víkendový zážitek. Byli jsme u rodičů v Jizerkách, mám tam starýho favorita s trojtácem, pláště 32mm (téměř bez vzorku) , takže skoro cross.
V sobotu jsem chtěl jet na Smědavu, ale od "Nebeskýho žebříku" dál ležel sníh. Zrovna tam byl taky nějaký Biker, zkusili jsme to projet, pak protlačit. Když už bylo sněhu tak metr a v dohledu nic lepšího, tak jsme zas tlačili zpět. Měl nadupanýho Bajka, ale v tom sněhu nám to šlo stejně blbě, možná jsem dojel i o kousek dál (Podobnou zkušenost mám i z loňska v blátě). On asi ten horal není tak nutnej, jak píše ckp13 (a jiní).
Jenže: pak po cestě zpět při sjezdu po asfaltce, bez šlapání a brždění, mi ten kluk na bajku mírně ujížděl, to musim, i jako zarytý crossař, přiznat.
Takže nedej na řeči, a kup si, co se ti líbí, a na čem se ti dobře sedí.
To je dobrý, zasmál jsem se srdečně. Takže vlastně horské je lepší na asfaltu z kopečka...Jo, máš pravdu, starý nenáročný favorit dělal svoji službu, já mám něco podobného a donedávna jsem zdolával neuvěřitelný terén, prošmejdil lesy, strže, tahal kolo do skal, uvázal do korun stromů a šplhal dál pěšky - a dnes? Dávám více pozor na mé drahé crossy nebo horáky, nenechávám je bez dohledu, jsem opatrnější a nesjíždím takový terémn tak lehce, jako dříve s favoritem... A nechat kolo uvázaný u stromu a šplhat výše? Kdo by to dnes risknul? No myslím si, že dnes už je všechno tak trochu postavené na hlavu tím vývojem té techniky, možnostmi atd. Škoda. Někdy uvažuji, vyjet si na starém, potřískaném favoritu, kdybu tu ještě děda kolo bylo...