zdravím,
chtěl bych zkusit nějaký nový mazání na řetěz a kazety,měl sem přes léto dost problém s prachem a vodou - narazil sem na toto: https://www.aerotec.cz/cs/produkty a pár lidí říkalo, dobrý... někdo nějaký jiný zkušenosti?
Koukni sem, je tu spousta informací, pro mě je zajímavé, že mazadlo od Aerotecu nikdo nezmiňuje..
http://www.bike-forum.cz/forum/jaky-olej-na...
A škvarkový sádlo z Kauflandu jakbysmet. :-(
já dělal včera. z bůčku. a pak jsem ho chtěl rozmixovat. tak jsem to nalil do mixéru, dal na to víčko, a má drahá říká "dej si na to víčko ještě něco, stříká to" a já "proč? minule to nestříkalo".
tak jsem to zapl a celou ruku jsem měl od horkého sádla :-D
ruku jsem umyl s tím, že to musela být nějaká chyba. znovu nasadil víčko, zapnul...a tentokrát to schytla i zeď a záclona.
tak tolik ke škvarkovému sádlu :-D
Rozmixovat? Barbare!
Copak ty nemáš masomlýnek?
Právě ty kousky šqarků jsou mňam, kuchaři ...
Rozmařilče, sádlo se odjakživa dělá ze hřbetního sádla, škoda na něj bůčku. Taky jsem bůček mlíval na strojku, ale už to nedělám. A mixovat? To mě nikdy nenapadlo. 8-O
když ona je z toho ta pomazánka tak dobrá :-)
Jo,to je, když ten bůček pečeš s haldou cibule a v závějích drcenýho kmínu. Pak vychladlej produkt nasekám nahrubo kudlou a promíchám. Chutná mi tak víc než mletá, když to zbavím kostí a chrupavek.:-)
to taky nezní špatně, zkusím příště :)
já ho nakrájel na kostičky a dusil v hrnci tak 2 hoďky, pak přihodil 2 velké cibule, dusil další hoďku. no a pak přihodil trochu hořčice a pomlel.
sůl, pepř, kmín - samozřejmě taky ;-)
A ten řetěz sundáš z kola a namáčíš ho v mixeru, nebo rozmixovaný bůček leješ rovnou na nesundaný řetěz?:-D
řetaz sundáš z kola a hodíš do toho bůčku v mixeru. pak stačí jen zapnout a mazání se dostane úplně všude
ozkoušej ;-)
No, nevím. Já bych ho pro sichr roznejtoval na články, nechal v tom dva dny macerovat bez mixéru a teprve pak bych ho zase složil. Jistota je jistota. :-)
S Finish Line můžu souhlasit. Mám cross country http://bit.ly/2iHf4D2 používám celoročně, řetěz se nezadírá, tak asi funguje :D
neser nebo si u vás objednám, trapáku
Já už to tady párkrát psal, že používám dost podobný olej Wet lube od Švýcarů a skutečně si ho nemůžu vynachválit, ani po celodenní jízdě vodou a blátem není žádný problém a prach na sebe nijak nelepí a prachem se vysušuje jen velmi pomalu a rozhodně vydrží celodenní nápor. Jen používám trochu jiný typ, ale asi to bude taky potřebná kvalita. Používám http://www.mojekolo.cz/motorex-wet-lube-olej...
Ty, jo!?
Ty nejsi schopný objednat ani kukačku do hodin ...
Vážně tady je parta idiotů kteří dokáží odpovědět normální dotaz úplné hovno a ještě ho rozmazávají....fakt ubohé a trapné
ty fakt mažeš řetěz hovnem? Jak to funguje? teda když pominu ten smrad?
Zkušenosti s tím nemám, ale několik let kupuju tenhle sprej https://www.nevix.cz/mazivo-sprej-silicone-star... a s tím jsem spokojenej. Hlavně je levnější a vydrží ti na dlouhou dobu.
A tím mažeš řetěz? To si dobrej ďábel. Jaké to má výhody, jak často ho mažeš?
Vždyť jasně píše, že ho sice kupuje už léta, ale zkušenosti s tím nemá.
Jestli to kupuje celá léta a přitom nepoužívá, tak to už musí mít doma slušný sklad oleje :))
Asi bych měl doplnit dotaz a jak často ho kupuje?
Řízky na tom oleji mají takovou zvláštní, pikantní příchuť!
Zkus a už budeš kupovat jen ten ...
Už jen ta představa by snad ze mě udělala vegetariána :-)
Také se přiživím.
Včera mě v cyklokrámu majitel řekl, že řetězy na 3x8 (chtěl jsem SRAM PC 850) jsou jen na objednávku, protože "je nikdo nekupuje!"
V jiném krámu mají SRAM PC 830 (na osmikolo).
Jaký je (kromě označení) mezi těmi řetězy rozdíl?
Dík (předem)
Už podle odstupňování cen by 830 měla být nižší řada než 850. cca ekvivalent shimaního Alivia, Deore, LX, XT atd.
Jaké jsou přesně rozdíly u těch řetězů netuším, ale předpokládám materiály, přesnost, povrchy, váhu.
¨Taky beru Sram, obvykle vyhlídám v akci 971 za cenu 951 a nakoupím do foroty.
https://www.kupkolo.cz/komponenty_k982/retezy...
Ten prodejce tvrdí, že nejlepší (všechno) je od Shimana (prodává je); řetězy SRAM prý kupují jen socky, co chtějí jezdit "za hubičku"
Pan prodejce asi bude velký odporník :-))
Taky jsem na podobného narazil v jednom obchodě ve Zlíně. Sháněli jsme někde nahonem střední placku na MTB trojpřevodník a pan vedoucí a majitel velkého obchodu nám skálopevně tvrdil, že se nic takového neprodává a že se za 700 Kč kupují celé nerozebiratelné kliky s plackama.
tipuju, že to bylo u svitu naproti polikliniky? :-D
Přesně :-))
Byl úžasnej ve svém tvrzení.
Pak jsme chvíli hledali a nakonec koupili tuším u Spešlu.
tam jsem byl jednou a stačilo mi to.
potřeboval jsem myslím náhradní špice na favorita a pán mě přesvědčoval, že se to nevyplatí, a ať si u nich koupím novou silničku za 30 tisíc :-D
podobně v Otrokovicích v Eurobiku a pak v servisu u spoláku. díky, mám se na todle příliš rád :-)))
ve Zlíně už chodím jen do batman-biku. ne že by to měl všechno zrovna nejlevnější, ale dobře poradí a je šikovný
shimano hg40 mi vydrželo kolem 1000 km, hg71 kolem 1500 km,
sram850 po druhý zoubek měrky 1800 km. (830 mi vydržela kolem 1200 km)
už kupuju jen ty 850, dají se sehnat kolem 200,- na koloshopu nebo axitu, takže většinou k plášťům přihodím ze dva kousky a pak je točím s dalšími 4-5 řetězy. (druhý zoubek, čtvrtý zoubek, do smrti s výměnou kazety a převodníků)
1000 km!?
To najíždím, asi díky tomu že jsem na odpočinku, déle než 5 roků.
Ovšem každý rok na podzim si říkám, že příští rok pojedu (na kole) někam hóóódně daleko.
aha, tak mě to naskáče tak za 2,5 měsíce jen na cestách do práce :-)
i když kde je ta doba, kdy to bylo do práce a zpět 50 km denně :-)
Kua ja těch 1000km najezdil za mlada za maximálně 10dnů. Ještě štěstí že tenkrát řetězy nebyly blato. Kupovat řetěz každý desátý den je hrozná představa:-)
Asi jak který, na treku mi vydrží minimálně 5000 km a na horáku ho to semele o dost dřív, ale to je tím, že miluju a vyhledávám bláto, písek a prach, jinak by samozřejmě vydržel stejně.
No teda. Já teda jednou vlastně taky najel zhruba 1800 km za 17 dní... ale to byl takovej dlouhej výlet, neřku-li ekšpedice.
Pak v běžným provozu během roku to už zas tak rychle nenaskakuje.
Řetěz jsem tenkrát dojel až domů, po cestě jsem to neřešil, pak šel ale myslím už brzo dolů.
SRAM 830-7-8kolo,307gr/114čl 6,90€
SRAM 850-8kolo,314gr/114čl 9€
(katalog. údaje)
Provedení i povrch. úprava stejné,možný rozdíl v matroši. Používám na 8-mi kolo(cross) leta 83o-ku, semtam 850-ku, rozdíl v životnosti zanedbatelný, náběhy i funkčnost stejná- jediný rozdíl v ceně.....
Jsou tam drobné odlišnosti v materiálu a povrchové úpravě:
https://www.sram.com/sram/mountain/products/pc...
https://www.sram.com/sram/mountain/products/pc...
https://www.sram.com/sram/mountain/products/pc...
Hledám nějaký dobrý olej na mazání řetězu. Nejlépe aby se na něj nelepil svinčík, ale přitom dobře mazal a dlouho vydržel. Nemusí to být nic do extrémních podmínek, spíš na cyklostezky a asfaltové silnice, ale občas taky lepší zpevněnou lesní nebo polní cestu, takže aby nebyl problém projet louži. Pročetla jsem pár diskuzí a recenzí, možná jsem nenašla všechno, protože nějak nevím, jak zde něco vyhledat, takže jenom co se podařilo najít strýčkem Google. Zatím mi vychází nejlépe Motorex DRY POWER. V nějakém německém testu dopadl velice dobře, ale byl to jenom laboratorní test, takže jestli je opravdu tak dobrý i v reálném provozu netuším. Někdo měl dobré zkušenosti se starší verzí, máte někdo zkušenost s tímhle? Používáte ho někdo, případně dříve používali a máte něco lepšího, co by vyhovovalo mým kritériím?
To ale asi nebude jen o tom, jaký olej, ale v jakém množství ho aplikuješ.
Mnohdy stačí opravdu jen kapka.
Pokud olejem nešetříš pod heslem "kdo maže, ten jede", tak ti bude řetěz chytat bordel stále.
Kapátkem na čepy a zbytek otřít hadrem.
Jj, nedávno jsem náhodou zjistila, že nejlépe mi vyhovuje olej na šicí sroje. Je v takové úsporné lahvičce s dávkovačem, který nebryndá.
Nejhorší ze všeho je silikonový sprej:-))
Jj, ten používám také. Na kolo i na šicí stroj :o)))
O tom už jsem taky něco četla, prý chytá dost prachu.
Na moje jízdy mi to stačí, ale je fakt, že nejezdím na el-kole.
Tak jsem ho taky objednala. :-) 30 kaček už mě nevytrhne, tak jsem na ten zázrak zvědavá. :-) Když se mi neosvědčí, tak ho budu mít do zásoby na šicí stroj. :-)
Olej od Motorexu je asi jeden z nejlepších co je běžně k dostání. Pokud budeš jezdit jen za sucha a po pevných cestách, tak provedení Dry ti bude bohatě vyhovovat.
Nevim co si představuješ pod dlouho vydrží, ale s nějakými velkými stovkami kilometrů nepočítej. Jak často a kdy mazat musíš zjistit sama, maže se když řetěz začne vysychat a šustit a být hlučnější.
Díky za radu, máš s ním také osobní zkušenost?
Výdrž, no aspoň stovku by vydržet mohl. :-)
myslím, že tak 200, možná i 300 na suché pevné cestě by měl vydržet určitě. Pokud pojedeš po nějaké prašné polní nebo lesní cestě, tak výrazně míň, ale tu stovku určitě.
Já používám typ Wet do mokra a to jen krapet něco jiného, za extrémních podmínek vydrží tak 80 až 120 km.
Jen doplněk - nekupovat ve spreji, ale v butelce s kapátkem. Sice vypadá dražší, ale když se odečte to, co sprej vyplácá na dráty, ráfky, kotouče a podlahu, vyjde kapátko levněji a maže přímo na čepy.
jenže sprejem je to namazané rychleji a je s tím míň roboty.
....hlavne za "víc peněz" a práce- jednak namažeš i to co není potřeba, množství maziva ve spreji je daleko dražší než v kapátku a ve spreji ho vyplácáš neúčelně- o rychlost až tak ejde....
Já se ještě vrátím k mému původnímu dotazu. S mazivem Motorex DRY POWER nemá ještě někdo zkušenosti, ať již dobré, nebo špatné? Přijde mi neuvěřitelné, že by to ze spousty cyklistů přispívajícím na toto fórum vyzkoušel pouze jeden a to ještě pouze variantu WET.
Jo, téměř plná butelka se někde válí. Zamýšlel jsem na silničku, když se wet tak osvědčil.
Udělalo to na mě ale dojem, že je to možná dobrá záležitost pro jednorázové akce s kompletním vymytím a servisem po každé jízdě. Prostě druhý den už byl na řetězu takový divný "vosk" a šustil jako suchý. Nezbývalo než komplet umýt a znova máznout - v podstatě ideální stav, ale nejsem profík, obětuju kousek životnosti řetězu za čištění a mazání až třeba po třech dnech nebo týdnu :-)
Hm, tak to není moc příznivé, hlavně tedy s tím mytím. Pokud to totiž nebude stačit ošplíchnout vodou, případně otřít hadrem, tak budu muset na každé mytí řetěz sundat a to opravdu nechci dělat moc často. Především pro to sháním něco, po čem nebude řetěz moc zasviněný.
Každé mazivo na sebe bere prach. Záleží kudy jezdíš a jak to svinstvo na řetězu moc prožíváš. Například žiletce sluší a svižné jízdě prospívá opravdu čistý a lesklý řetěz, horác potebuje očistit především od bahna skoro po každém výpadu do terénu - kdežto trek má prostě černého šmíráka, občas přimazávaného podle nutnosti, čistěného až když už je to fakt humus neúnosnej :-)
No tak asi ta třetí varianta - trek, jenom nechci, aby ten neúnosnej humus byl moc brzy, proto sháním něco, co moc nelepí. Myslíš tedy, že ten vybraný Motorex DRY POWER není dobrá varianta? Ach jo, tak to jsem zase na začátku.
Existuje tedy něco vyráběné jako mazivo pro řetěz, co opravdu moc nelepí a vydrží víc než 100 km (asfaltové a prašné cesty) a stačí po těch 100 km přimáznout a ne hned řetěz čistit?
Jako vždycky, když je širší výběr, tak co člověk, to názor a preference.
Takže jen za mne - postupně jsem se prohrabal k Motorexu WET a jsem s ním spokojenej jak na žiletce, tak v terénu. Svinsto na sebe váže cokoliv mastného. A bude to něco za něco. Vosk nebude brát bordel, bude vyžadovat mytí kvůli něčemu jinému. Prašť jak bouchni. Ten WET se osvědčil třeba i při Drtičích celodenně v bahně a dešti, nebo na K24. Bez potřeby přimazávat. A jak jsem už psal, na treku se s tím nemažu a mažu a čistím jen občas podle potřeby. A to rozhodně není nějak moc často. Bezva na tohle jsou řetězy od Sramu (nebo i jiné, kam jde použít Sram spojka). Řetěz v momentě shodíš, vypereš důkladně v misce od Perly (akorát se vejde na dno, šetříš benzín), dobře a snadno se vyčistí i převody a přehazka, když je řetěz dole. Nasazený je pak v okamžiku. A dá se to opakovat kdykoliv, na rozdíl od nejtování.
Používám na treku WetSynLube a jsem spokojenej- podle terénu (hlavně podle "sluchu") řetěz zhodím, důkladně vymyju a namažu a po pár km setřu- pak ještě jednou aje klid. Řetěz mi takto vydrží- zase podle terénu- 1500-2000km(Sram 850). Vyzkoušel jsem kdeco a toto se mi jeví jako nejlepší v poměru maz.už vlastnosti/cena/výdrž/životnost řetězu....
Jelikož existují pračky řetězu, které se přicvaknou k řetězu, řetěz se protočí a zase se pračka odpojí, není třeba řetěz sundavat.
Z níže položenému dotazu - pro trekové účely jsou vhodná maziva, která po odpaření nosných médií (většinou ropné uhlovodíky) zanechávají velmi omezeně lepivý film uvnitř článků - typově něco jako Innotech 105 nebo český Nano protech bicycle.
Nechci bejt za škarohlída, pračky jsem měl dvě, snažil se držet návodů, zkušeností jiných i videonávodů - ale výsledkem byl vždycky akorát dojem, že to funguje v duchu vojenského "co je mokré, to je čisté".
....souhlasím- pračka mi vydržela jednu sezónu, pak popraskal matroš při použití dop. prostředku. Nevím, proč se nedělají z lepšího materiálu a ne z plexiskla, také cena je stanovena na dlouhodobé používání- raději si dám práci a řetěz sundám a důkladně vyperu ručně....
Já mám jednu pračku od Barbieri snad od r. 2002 nebo 2003.
Už vypadá docela unaveně, ale pořád funguje. Pak mám ještě jednu větší i s kartáčkama na boční plochy řetězu, tu mám myslím druhou, jednu jsem si rozšláp.
Meju naftou, a zatím nepozoruju, že by měla nějaký zásadní vliv na materiál pračky.
To jsi ji tím dopravním prostředkem přejel? Nedivím se, že popraskala. :-D
Probůh, co si s ní vyváděl?!?
Použiju ji tak 4 - 5 za rok a používám v ní všelijaké přípravky.
Mně vydržela sezóny asi tři, ta vrchní část (která točivým kartáčkem zamačkává řetěz dovnitř) se nejprve začala podléně rozkládat, jak byla složena ze dvou částí a pak znenadání celá příčně praskla.
Nebylo to nárazem nebo velkou silou, spíš to celé nějak zkřehlo. Netuším, ale zda vůbec patřil benzín mezi povolené látky a poměr ceny k životnosti, nebyl zas tak špatný...
Pračku jsem ještě nepotřeboval.
Není kontraproduktivní čistit řetěz na kole?
Bál bych se že od toho bude všechno vč. pneumatik, rámu, podlahy, a zdí.
Na to, zda a jak by se měl řetěz čistit, jsou názory velmi různé. Když je na řetězu rychlospojka, nabízí se samozřejmě možnost řetěz sundat...
Každopádně s trochou opatrnosti se to tou pračkou dá zvládnout... ale já to tedy prováděl venku na betonu a pod pračku jsem dal hadru. V obýváku bych se do toho fakt nepouštěl... :-)
Proč kontraproduktivní?!?
Já zase nevidím důvod, proč řetěz sundávat, když ho chci jednou za čas vyprat.
Trocha tekutiny vycáká kolem řetězu na zem, ale není to nic dramatického a jak píše Jrr, když se "pere" venku nebo se dá pod kolo hadr, tak není důvod cokoli zašpinit.
..zapomněl jsem napsat, že to bylo v době začátků používání praček( před asi 40-ti lety), teda možná byl jejich matroš ne moc odolný na tehdy doporučovaný tech.benzín na čištění. Prostě po pár použitích s opatrným zacházením se objevily praskliny(jako po náraze) a pračka v těch místech propouštěla náplň. V té době bylo 450Kčs dost velký peníz, reklamace byla úspěšná a po výměně stejný problém- od té doby nemám k pračce důvěru (i když už jsou možná bezzávadový)a raději rozepnu- podle potřeby umytí- spojku a dočista vyperu v plechovce. ;-)
....nevím to na rok přesně- (+max 5let?), ale překlep to NENÍ...;-)
Co si tak vybavuju, tak se tyhle pračky objevily někde po půlce devadesátek. Za socíku ani náhodou. Tehdy byl problém vůbec něco na kolo koupit, natož takovou rozmařilost. A navíc, za čtvrtinu tehdejší ceny celého kola, týdenní plat za plastovou škatulku s vrtulkou...
.....asi budeš mít lepšího pamatováka na data- cena byla fakt děsná- ale nic to nemění na tehdejší"závadě". Po této zkušenosti peru zadara důkladněj v plecháči... :-)
Nejsem expert a to ani náhodou. Osobně si však myslím, že si to mazání nakonec budeš muset otestovat sama.
Musíš se rozhodnout, zda chceš mazat nebo chceš nechytat bordel.
Mám treka a jezdím s lidma, co mají horáky. Ujedu to, ale následná údržba je pak náročnější. Jezdím s nima brody, šutry, louky i rozmáčená pole. Vždy se mi smějí, ale vždy to ujedu (s výjimkou písku, na který mám příliš úzké pláště).
Po vyjížďce (není-li to cesta po městě), stejně vždy meju a mažu.
Vzpomínám si, jak jsem tuhle půjčovala kamarádům olivový olej, původně určený na grilování tuňáka, na namazání součástek kola.
Nouzovka, ale prý vyhověla požadavkům.
Kdyby se dal koupit od každého malý vzorek na 2-3 namazání, tak si vesele testuji, ale když stojí flaška 150-250 Kč, tak by mi to testování vyšlo buď dost draho, nebo na hodně dlouho.
Já moc terény jezdit nebudu (aspoň doufám), takže spíš asfalt a prašné cesty, i když louže se může vyskytnout všude.
A na prací prášek, který je pro tebe nejlepší, ses taky ptala na netu?
Navíc tenkrát ještě ani žádný net nebyl. :-)
Jé osobně vím ze školy, že můj olej (je to spíš tekutý parafin) na šicí stroje, určený pro pokojové teploty, mi bude na kole vyhovovat až do překročení těch stanovených teplot. Jakmile budu jezdit v mínus deseti, přestane to fungovat a nadělá mi to spousty problémů.
Nemá cenu z toho dělat zas až takovou vědu. Zkouknout reference, vyloučit ty oleje, na které nadávají skoro všichni - a pak si ze zbylých vybrat ten s nejhezčí flaštičkou. Ozkoušet - a když to bude ono, dál neexperimentovat a jezdit. Když ne, po spotřebování prvního se posunout ke druhému nejhezímu. Nejpozdějc napotřetí zakotvíš.
edit - to kdybyste viděli, jaké vášně celá léta hoří na diskuzích motorkářů kolem mixolejů do dvoutaktních Jawiček nebo motorových olejů do čtyřtaktů. Přitom to taky schlamstne skoro všechno. Stačí se vyhnout pár šuntům, jinak všechno v pohodě.
Na bike foru celkem populární mazivo co se prý skoro vůbec nešpiní je
Bel-Ray Super Clean Chain Lube
http://www.belray.com/bel-ray-super-clean-chain...
Bohužel jenom sprej.
Štěrba doporučuje Castrol Chain O-R na motorky, ale ten celkem špiní
https://www.youtube.com/watch?v=zsfIwigx57c
Někdo používá kapalinu na řezání kovů
https://www.nako.cz/10599-molyslip-mwf-kapalina...
Díky za radu, ale upřednostnila bych něco vyráběného pro kola v lahvičce s kapátkem, ne sprej ani řezný olej.
Tak uznávám řezná kapalina je trochu úlet, ale jestli se jedná o mazivo na motorku nebo kolo už bych neřešil.
Bohužel spousta produktů je prostě jen jako sprej, ale i to se dá řešit
https://youtu.be/Dwjq3cgLnss
Proč řešit mazivo na motorku jsem popsal tady na jiném místě. Maže sice dobře, ale dřeš jak bulhar a nejedeš.
Nezobecňoval bych zkušenost s jedním mazivem na všechna motocyklová.
Nezobecňuju. Ale už z principu nemůžeš motocyklový řetěz mazat stejnou ředinou, jakou potřebuješ na kolo. Odstředivou silou by cykloolej šel z řetězu pryč. Tam potřebuješ něco, co se na něm udrží, i za cenu ztrát výkonu. To je ale silnému motoru víceméně fuk.
...a to já bych řešil- on je rozdíl v mazání řeťezu motorky(co pohání výkonný motor a na nějakém odporu nezáleží) a na kole, kde je každý odpor cítit...:-((
Jinak dobré ohlasy jsou i na Brunox Top Kett
Osobní ne, mám mentální problém dát za mazivo na řetěz přes 1000 Kč/l, mám pocit, že bych za dobu životnosti řetězu (v ceně 250 - 300 Kč) utratil za mazivo víc než kolik stál řetěz.
Ale já se řetězem moc nebabrám, otřu hadrem, namažu a otřu hadrem občas když mám pocit, že to dělá už moc kravál ani mě netočí, když je to špinavý, kolo mám v boudě na nářadí, neřeším vrstvu bláta zespodu na rámu, jediné co udržuju v čistotě jsou kluzáky vidlice.
...nejjednodušší a nejlacnější je včelí vosk v silném ředění benálem- jestli i stejně účinný, nevím....
V tom případě bych doporučil poměrně nový e-bike chain lube od Finish Line, určený právě na více namáhané řetězy ekol se středovým motorem. Obsahuje, odhaduji, stejné molybdenové aditivum (nikoliv tedy pevný molybdendisulfid jako molyka apod.), jako před lety zavedený motorový olej Castrol. A je v lahvičce s kapátkem.
No před chvílí jsem objednala ten Motorex. A po pravdě by mi stejně moc nechtělo testovat něco nevyzkoušené, celkem drahé, a zvlášť od Finish Line, jejichž produkty většina cyklistů nemá moc v oblibě. Ale třeba pokud nebudu s Motorexem spokojená, tak až mi dojde, tak to vyzkouším.
Populární to je na jaká kola a do jakého prostředí? Ono je v tom dost podstatný rozdíl.
https://www.bike-forum.cz/hledani?q=bel+ray...
Škoda, že to je ve spreji, jinak bych to zkusila, ale přestříkávat to do injekční stříkačky už mi přijde docela vopruz.
Taky jsem jeden wet prestrikal ze spreje do flasticky s kapatkem. Sice to slo, ale bylo to blby - furt vtom zustaval vazanej ten hnaci plyn v kapalnem stavu (jak CO2 v sodovce) a z butelky to crcelo pod sice malym, ale furt tlakem nekontrolovane a desne moc. Nedoporucuju. Mozna ze kdybych to v nejake nadobe nechal par dnu volne, obcas zamichal, ze by se to zklidnilo a vyprchalo.
Jiný zkušenosti? Tak spíš pro pobavení… Parafinum liquidum, chcete-li – medicínský olej. K dostání ve formě spreje na veterinární gynek. rukavice, obchodní značka např. Kerolan. Mažu s ním po každém vyčištění řetězu, tedy po každé vyjíždce, tedy asi každých 40 až 80 km. Do další etapy vyprchá lékařský benzín, který umožnuje parafínu dostat se do rolniček. Můžete si dělat srandu a plány, kde všude byste ho ještě aplikovali, a proč taky ne (i když je jen ad usum veterinarium – a z toho si srandu koneckonců můžete dělat taky). Postupem času jsem přestal používat GT 85, na které jinak nedám dopustit pro „nelepivost“ a na MTB bych mu asi přednost dal, jezdím však jen silnici (lowracer).
Kazdych 40 az 80 km na silnici ?? To bych za vejlet mazal 2x az 4x a pri K24 rovnou 9x :-)
Na silnici, kdyz neprsi, nebo nejedes nekde prachem musi slusne mazivo vydrzet alespon 250
Moje denní dávka je 40 až 80 km. A z dob MTB jsem zvyklý čistit po každé etapě. Pokud jsi zaměřen na 160 km dávky a čtyřiadvacítky, tak první parafín zvládne, druhý jsem jel jen jednou v životě v devadesátých letech (519 km) na GT 85, Isostar a vločky asi...
No on leckdo používá lecos. Když pominu úsporu (např. vyjetý mogul a podobné sajrajty), tak mě překvapuje, že když jsou ty oleje používané ve zdravotnictví, strojírenství atd. tak dobré, proč se na mazání řetězů neprodává něco podobného, vždyť ti výrobci olejů pro kolo musí mít přehled, jaké oleje se vyrábí jinde. Ono v tom asi bude nějaký háček. :-)
Ono leckdy neco vypada mastne, pritom to v dane aplikaci maze prachmizerne. A nebo to taky maze, ale neco jineho maze vyrazne lip.
Lékařský parafín není levný, je v maloobchodě dražší, než GT 85, se kterým mám dobré zkušenosti nebo WD 40, které jsem také používal, ale nepřesvědčilo mě. Obě maziva ale nejsou (nebo mě opravte) prvotně určena pro cyklistiku. Mých pár pokusů o mazání speciálními, např. motorkářskými „Kettensprayi“ skončilo v drahých rozpacích. Co jsou tedy „oleje pro kolo“ nevím. Zakladatel tématu chtěl osobní zkušenost, a tu mám, tak jsem ji popsal směřuje k tomuto: Vemte po vyjíždce řetěz „do teplejch“, pořádně ho vyčistěte vhodným hadrem, najděte si způsob, kterej vás nesere – mám to po etapě jako relaxaci. Volím z několika úrovní čištění, od tříminutového po necelou hodinu. Řetěz umí sám dát vědět, jestli je vaše metoda dobrá. A je jich mnoho dobrých.
Řetěz je určitě potřeba občas vyčistit, ale po každé i takhle krátké vyjížďce určitě ne. To opravdu není potřeba a je to nadbytečná práce a dost drahá sranda.
Samozřejmě, když kolo na 60 km protáhnu bahnem, že z něj teče, potokoma a pak hromadami prachu a písku, tak je jasné, že se řetěz musí vyčistit, ale takovéhle rasoviny ani moje kolo neabsolvuje každou vyjížďku.
Dobrý. Díky za názor. Moje občas je po etapě, jako ruce po záchodě – prostě zvyk. Na mém kole slyším převody z bezprostřední blízkosti a preferuji tichý ševel. Cenu své práce znám, stejně jako cenu řetězu (a maziva) na dlouhý lowracer. Povrchová úprava drahých řetězů se mi líbí víc sama o sobě, než její přínos k životnosti a pohled na dokonalé převody mě sám vybízí k výkonu. O generaci mladší žiletkáře, se kterýma se honíme v reálu i na Stravě, provokuju často v sandálech, ale nikdy je nebudu urážet opatlaným řetězem :) A že „ani Tvoje kolo…“ Jo – Mike Kluge mi to kdysi na ScottCupu dal o kolo…
Motorkářské spreje nejsou vhodné na kolo. Bývají to v podstatě vazelíny typu naší A00, jen naředěné nějakým rychle odparným rozpoštědlem (eter, propan atd), aby to rychle zavzlínalo kam má (po nastříknutí je vidět jak doslova "vaří", fakticky ano) a ztuhlo. To mazivo je děsně houževnaté, ale klade dost velký odpor. U 30 - 130kW motorky je to zanedbatelná ztráta, pro 150W cyklistu je to kpec i na úplné rovině. Například ale třeba na panty dveří úplně nepřekonatelná věc :-)
No, to jsem nerozváděl, ale právě k takovému závěru jsem prakticky došel (i když 150 W jede moje žena co pořád něco fotí a sbírá ořechy). Snad myšleno spíš jako ochrana proti korozi, než snížení tření. A takovým dojmem na mně působí i bike řetěz po vybalení z krabice. Ten znesvětí vše, s čím přijde na kole do styku, ale věřím mu a dokud je ten med uvnitř, respektuju ho. Pak přijde teprve důkladná očista a přechod na suchý režim hadr + parafín/teflon, co se dobře čistí.
To co je na fungl řetězu považuju za konzervační záležitost a ještě před nasazením to jde techničákem dolů. Ono je to možná nějaké to mazivo "do sucha", ale já to nemám rád. Taky jsem si ho pořídil, párkrát použil, teď se skoro plná butelka válí kdovíkde...
Jo techničákem dolů a je klid, souhlasím. Dneska jsme s dcerou mazali novou Rubikovu kostku - ty nejdražší posílají nenamazané, zkušený speedcuber ví a navíc mnoho názorů. Ale u kostky nehrozí, že cestou s Kitaje zrezne.
...omluva za "palec dolů", mělo to být kousek vedle!! :-(((
A mazivo s Molykou
https://iolej.cz/mogul-molyka-g-400-g?gclid...
(kdysi hodnocené jako "zázračné")?
Doplním o obrázek: 1) Řetěz po 100 km silnice 2) Hadr po 3 min čištění 3) Řetěz vyčištěný 4) mazání – větší množství parafínu nebo po kapkách GT 85 na rolničku. Čistím po etapě, pokud nestihnu, druhý den raději nečistím.
Podle německého testu https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pflege... mi vyšel na asfalt a prašné cesty nejlépe Motorex DRY POWER. Na Bike-forum.cz ho pár cyklistů chválilo, ale tady se mi nikdo s dobrou zkušeností neozval, jenom ronda a ten s ním moc dobrou zkušenost neudělal, tak teď váhám. Tak se chci zeptat, jestli někdo nemáte zkušenosti třeba s těmito:
Shimano PTFE - podle testu maže dobře, středně lepí, hůř zatéká
Brunox TOP-KETT - podle testu málo lepí, ale taky méně maže
Weldtite TF2 Plus Teflon - v testu asi není, ale někde jsem na něj četla chválu
Případně zkušenosti s něčím vyráběným na řetězy do sucha co málo lepí?
Před lety jsem spokojeně používal Shimano PTFE Lube WS8000130, pak to asi přestali vyrábět, prostě to už nešlo sehnat. Teď koukám, že se opět něco s tímhle názvem (a v lahvičce stejného vzhledu) prodává... zbývá otázka, zda to má stejné složení?
Pak jsem taky používal Finish Line CERAMIC Wet, ale to jen, když jsem chtěl před závodem lehokolu něco dopřát... :-)
Jinak většinou vítězí lenost a místo čištění řetězu v pračce a mazání drahým kapátkem... jenom řetěz postříkám WD40 a lehce otřu... :-)
A ten Shimano PTFE Lube moc bordelu nelepil?
Tohle je strašně subjektivní, já tím mazal řetěz lehokola, který je z 2/3 schovaný v trubce, což je výhodnější situace než u klasického kola. Mě hlavně potěšilo, že po namazaní a zatočení pedály (dozadu) bylo fakt cítit, že to jde mnohem snáz než před tím (zda to pomohlo při skutečné jízdě je otázka).
Měl jsem už nějaký příšerný "mazadlo", co teklo jak med, ze zubů pastorků se táhly za řetězem vlákna a lepilo to příšerně. Měl jsem něco, co udělalo bílou nelepivou vrstvu, ale nepřišlo mi, že řetěz byl namazanej.
Z toho pohledu mi teflonová věc od shimana přišla jako rozumný střed.
Pokud ale nakapeš olej jenom do pohyblivých míst a pak ho důkladně otřeš nějakým hadrem (a nejlépe po první jízdě ještě jednou otřeš), nemyslím, že se rozdíl v lepivosti příliš projeví.
Když nemáš přehazovačku, není olepený řetěz v podstatě žádný problém - když je napnutý mezi převodníkem a pastorkem, nemůže spadnout ani ustřelit. A jestli je to ČZ 1/8", vydrží prakticky věčně, ať ho mažeš čím chceš, stačí nenechat zreznout.
Za mě: na léto (i do mokra) jakýkoli olej, třeba i ten úplně obyčejný na kola a šicí stroje. Na zimu něco, co vytvoří mastnou vrstvu, která ať si klidně lepí, ale hlavně ať ten slaný hnus nepustí až na kov. V obou případech utírat a domazávat podle potřeby, v mém případě (městský provoz, cca 200 km měsíčně, blatníky a zástěrky) tak pětkrát do roka.
No řetěz asi problém není. Problém je ten, že když se mi na mazadlo nalepí písek a jiný sajrajt, že mi bude obrušovat pastorek, který jde přes řazení Nexuse hodně blbě měnit, a nejspíš i převodník u šlapek, který je zase hrozně drahý (kolem 2 tisíc).
V zimě za sněhu a mrazu jezdit nebudu. :-)
Dle mých zkušeností jde opotřebení řětězového převodu následujícím způsobem (pyramidový efekt, trochu domino):
Nový stav - čistý namazaný řetěz funguje naprosto bez problémů, první co se začně usazovat jsou zuby na talíři z Al slitin, které se pomalu vytlačují - nejvíc v místě za horní úvratí kliky (proto může životnost systému prodloužit jeho průběžné otáčení na klice).
Tento proces je doprovázen otlačováním a sedáním řetězu na zuby pastorku, které mnohdy nemají vhodný tvar, nebo povrch ze stříhání, který by umožnil naprosto přesné usazení.
Celé je to neustále doprovázené obrušováním řetězu který je vystaven prachu které se pomalu dostává do maziva - takže se ten proces neustále zhoršuje a jak se řetěz "natahuje", tak se talíř a pastorky snaží držet krok s jeho narůstající délkou a vše si neustále sedá a vytlačuje víc a víc.
Tudíž máš pravdu v tom že zásadní činitel je brusivo z nečistot, nicméně k opotřebení převodníků a pastorků nedochází ani tak obrušováním ale jejich vytlačováním.
Pokud bys jezdila stále na jeden řetěz, skončilo by to tím že materiál zubů převodníku by se vytlačil do stran, kde by začal působit na řetěz tak že by jej začal roznýtovávat - vždy se uvolní jedna stran článku a druhá pak při rozjezdu praskne protože má 2x větší napětí v tahu.
To se ti ale nejspíš nestane u 1/8" řetězu, který má většinou větší délku čepů a jeho životnost se také jinak promítá neřazením.
Pokud máš Nexuse (nevím jak vypadá jeho talíř) na 1/8", doporučil bych ti přesedlat na talíř který se dá otočit v půlce životnosti (Gebhardt cca. 650,- ?), a řetězy a pastorky v tu chvíli měnit za nové - vše ostatní je jen naskočení do dominového efektu.
Na planetě se pastorky mění blbě (drátová segerka z pružinové oceli), nicméně každý lepší servis to zvládne.
Taky lze jezdit dokud ti pružení řetězu nezačne hodně vadit (ztrácí se tam energie kdy řetěz tzv. předběhne protažením opotřebení talíře), řetěz pak pruží a práská, a následně vyměnit vše za nové.
No ono je to u mě ještě trochu složitější. Jednak talíř převodníku neotočím, protože je to speciální talíř prohnutý směrem ke středu. Pokud bych kupovala náhradu za ten nynější, musela bych pořídit tenhle: https://www.evbike.cz/EVBIKE-Stredove-pohony... Jeho cena je bohužel dost vysoká. Stejně mě to určitě jednou nemine, protože přestože je talíř prohnutý, aby se zuby dostaly blíž k rámu kola, tak jsou pořád dál, než byly u původního talíře, tudíž řetěz nebude nabíhat rovně, což určitě k obrušování zubů také přispěje.
Když budeš mít řetězovou linku tak mimo že to bude špatně, tak na vícepřevodovém kole se to projeví spíše tak že to nebude chtít skákat na zadní pastorky které jsou už hodně daleko.
Může se to projevit i na talíři, osekáním hran zubů, ale to je poměrně běžný jev u některých převodů (nebo byl).
Myslím že podle toho co jsem viděl v odkazu se nemusíš bát tu řetězovou linku mírně posunout, je to stejné jako kdybys tam dala o 5mm delší středovou osu apod. což je běžný jev.
Řadit by to mělo i potom co bude talíř vyosený o 3mm ven - za zkoušku to stojí, až budeš měnit!
;)
Tak teď ti tak úplně nerozumím. Jak jsi přišel na to, že je to posunuté pouze o 3 mm? Přesně se to měří špatně, ale myslím, že pastorek a zuby převodníku jsou od sebe vyoseny nejméně o cm, spíš 1.5 cm.
Je otázka jestli to potřebuješ nutně vědět.
Změřit se to přesně dá, řetězová linka se měří ke středu sedlové trubky u talíře, a výpočtem středu mezi zadními patkami a odečtením "vzdálenosti od patky" od poloviny, vzadu na náboji.
Měří se to lépe posuvkou, ale mnohdy lze údaje najít v manuálu na netu.
Myslím to právě tak, že je celkem jedno jestli je to 10mm, nebo po otočení převodníku cca. 13mm
Ten převodník má třeba 6mm tloušťku a zuby frézované na jedné straně, po otočení se řetězová linka posune třeba o cca. 3mm, což je zanedbatelné.
Pokud se řetěz nehlásí nadměrným hlukem nebo nemá tendenci špatně nabíhat na pastorek, tak to neřeš...
Myslím, že si pořád nerozumíme. Momentálně jsou zuby převodníku oproti pastorku posunuté asi o 1,5 cm dopředu od rámu. Převodník je jako talíř, ten hluboký, co se do něj dává polívka, takže střed je oproti zubům také posunutý minimálně o 1,5-2 cm. Pokud bych tedy převodník někdy otočila, měla bych ty zuby vysunuté ještě minimálně další 3 cm ven směrem ke šlapce a to opravdu nejde, už jenom proto, že bych o ně při šlapání určitě dřela nohou.
Jo, už jsem to vygooglil, chápu.
Tenhle řetězový pohon ti vydrží tipuju 5000km, a bude stačit jen průběžně mazat, pak bych se rozmýšlel co s tím.
Častou výměnou řetezů prodloužíš finanční životnost převodníku třebas o 100 procent, ale ne vždy to tak je.
Důležitý moment pro životnost řetězu a pastorku je taky úhel opásání na pastorku - čím víc tím líp - předpokládám že tam máš napínák - ten většinou úhel opásání zmenšuje - oproti furtkám, nebo singlespeedům které mají horizontální patky a absenci napínáku.
Ve výsledku tento mnohdy neviděný detail může snižovat životnost systému v řádu desítek procent - ale tak to je, napínáky co by tlačily řetěz nahoru místo dolů se už nedělají, navíc jejich aplikace by byla mnohdy komplikovaná.
V druhém turnusu můžeš zkusit koupit větší převodník a větší pastorek - obé ve stejném poměru - pár desítek procent to taky hodí.
;)
Nemyslím si, že je tam nějaký napínák řetězu. No po pravdě já nevím ani o tom, že by tam byla někde nějaká patka. Musím se na ten zadní pastorek a zadní vidlici pořádně podívat, jestli tam něco není. No ono mi dnes dorazil řetěz, tak ho tam budeme dávat a to je asi nejvyšší čas zjistit, co tam vlastně je. Ale doteď jsem myslela, že je řetěz od převodníku k pastorku a zpět volný.
Větší převodník už mám, na kole byl původně 38 zubů a teď mám 46. Chtěla jsem vyměnit i ten pastorek ve správném poměru, ale po sundání kola jsem narazila na řazení Nexus a to jsem se bála odmontovat. Takže pastorek je zatím původní, dnes dorazí řetěz a až dorazí baterka, tak to půjdu vyzkoušet, jestli to nebude problém do velkého kopce a nebude výměna pastorku nutná.
Jinak řetěz se budu snažit měnit často, koupila jsem hned dva (původně jsem chtěla tři, ale zrovna neměli víc na skladě), no a měla jsem v úmyslu až se první drobet vytáhne ho nahradit druhým, pak třetím a pak to cyklit od začátku. Někde jsem četla, že to životnost převodníku a pastorku zvyšuje, že když se vymění řetěz až po velkém vytahání, že to pak přeskakuje. No a po těch vytahaných 3 řetězech výměna pastorku. Pokud by převodník přežil tyto cykly aspoň dva, tak za to budu určitě hodně ráda, čím víc, tím líp.
To ses jen tak rozhodla vyměnit převodník a pastorek aniž bys na tom začala jezdit? To úplně nechápu.
No tak převodník jsem musela vyměnit, když jsem tam dala motor i s převodníkem a šlapkama, místo původního středu.
Tudíž jsem chtěla vyměnit i pastorek, aby byl zachovaný původní poměr, ale to se mi zatím kvůli řazení Nexus nepodařilo.
Tak jsem si to myslela správně, není tam ani napínák, ani patka. Řetěz se dopíná posunutím zadního kola. No a dle zákona schválnosti mi to vyšlo zrovna na článek, na který to nelze napojit (sudý), tak doufám, že půjde kolo posunout o celý článek.
na fixkách (dráha) se v tomto případě používal speciální spojovací článek venkovní/vnitřní.
Ale nepovedlo se mi ho najít nikde na prodej...
Ještě existuje takovýto "napínák" ale ten zmenšuje opásání pastorku
http://www.global-sport.cz/napinak-retezu-force...
OK, takže horizontální patka.
Ony se dělají i půlčlánkové řetězy 1/8, na furtky nebo BMX, ale pochybuju že se ti tahle rošáda s řetězy chce dělat.
Jinak pastorek se mění tak že vykroutíš bajonet plastové podložky - viz barevné tečky - to je to nejmenší.
Horší je sundat vlastní pastorek, napřed musíš sundat pružinovou segerku - já to dělal když jsem měl dobrý den 2 minuty, když horší i půl hodiny na 10 pokusů, pomocí malého a velkého šroubováku, se sérií nadávek které bych tady nechtěl publikovat ale měly blízko ke kořenu slova pojeb.
Hlídej si prsty, dlaně a oči, aby se ti tam nezabodly ty šroubováky, segerka taky ráda vystřeluje při aplikaci.
Verze je koupit pastorek +/-1 zub a vyměnit.
Jinak s tím bajonetem na řazení se nauč, je to super jedodoché, při každém převozu nebo defektu to budeš dělat - a nezapomeň na barevné podložky na ose, neměla bys je sundávat aby sis je stranově neprohodila...
A neříkej mi že je tam nemáš ;)
Moc nechápu, proč bych při každém převozu kola, nebo defektu, měla hrabat do řazení. Při převozu stačí sundat přední kolo rychloupínákem a frknout do kufru. Při defektu zadního kola sundat to zadní, to je sice o dost pracnější, než přední, ale do řazení hrabat nemusím.
Hodím sem večer fotku toho řazení a pokud tedy víš, co s tím, tak budu moc ráda za pomoc. :-)
Přikládám fotky pastorku s řazením Nexus. Pokud víš, jak se to dá rozebrat, tak budu moc ráda za postup.
Sundat lanko, otočit pojistku a sundat ty plastové kraviny. Pak by tam měla být ta pojistka, která se rozdelava dvěma sroubovakama a kolečko jde sundat.
A doporučuji fotit si polohy těch plastových kravin.
Sundat lanko OK.
Otočit pojistku OK.
Ty plastové kraviny sundat jak? Rozšroubovat ty viditelné šrouby? No snad tam není něco skryté, nebo se mi to celé nerozpadne pod rukama.
Zkus pohledat na YouTube nejaky videonavod. Byva tam fura instruktazi, borci nataci, jak to rozdelavaji a skladaji. Fura je toho cizojazycneho, ale to nevadi. Z obrazu se pochopi i korejstina.
Blbym postupem jsem si rozhodil Sram razeni a dost dlouho jsem to skladal dohromady. Taky pomohly fotky na netu. Treba na vidlice, sedlovku, nebo rozborku zadni stavby fulla mi video dost pomohlo.
No, možná bych video pochopila i v korejštině, ale těžko ho v té korejštině budu hledat. :-)
Ale pokusím se něco najít, snad se něco povede.
1. Otočit plastovou pojistku doleva, sundat ji.
2. Sundat celý mechanismus a nechat ho viset na bovdenu.
Toť vše.
Good Luck!
1. OK, tu už jsme sundanou měli.
2. No to právě nevím jak. Je tam spousta šroubků, při řazení se to různě otáčí, bojím se, abych to potom nemusela nést do servisu v pytlíčku. Nebo to snad lze sundat nějak celé, aby se to nemuselo rozebírat po částech?
Až to budeš chtít složit:
1. Nasadit mechanismus na ozubení na náboji, podržet rukou aby vše lícovalo.
2. Nasadit plastovou pojistku na souhlasné barevné body, a otočit doprava = pojistit.
Finito!
Když to budeš mít dole, v ruce ti zůstanou bezprizorně:
- 2 matky z nábojové osy
- 2 podložky pod matky, které jsou tvarované aby zapadly do horizontální drážky patky ve vidlici
- plastová pojistka s barevnými body
Při každé podařené opravě musí něco zbýt. Co to bude v tomhle případě ? :-)
Když budeš chtít někdy vyměnit lanko řazení:
1. Vyhákneš kovový váleček s 6ti hrannou obrubou spolu s lankem
2. Sikovkama nebo stranovým klíčem jej podržíš a imbusem povolíš červík, ucvakneš konec lanka a vytáhneš jej z bovdenu.
3. Až budeš mít lanko protažené skrz řazení (řazení v poloze nejkratšího lanka), nasadíš váleček na lanko, dotáhneš červík a pak teprve instaluješ na mechanismus řazení.
4. Ladíš délku lanka, nejlépe až máš kompletně nastrojené kolo a můžeš točit pedály a řadit.
Japonci jsou někdy geniální, ale stejně budeš nadávat až to budeš nasazovat po defektu někde venku.
Je to titěrné, musíš najít přesně polohu ozubení mechanismu, jinak pojistka nejde pojistit.
Do toho máš zadní kolo napolo v rámu, půlkou ven, když kolo leží na zemi dělá se to blbě, když jej držíš zvednuté levou rukou a pravou se to snažíš udělat, ještě hůř.
Nejlíp trochu naklonit rám na koleno, a dvouma rukama si s tím hrát, i tak je to děs běs vhodný pro dva, nebo servisní stojan.
Pamatuj že matky s podložkama se na osu nasazují až naposled.
A když něco z toho ztratíš v trávě tak neodjedeš, jakkoli mechanismus řazení bude pořád na tebe vesele koukat - kompletní - visící na bovdenu.
;)
Když já pořád nerozumím tomu, proč bych to musela rozebírat při defektu (předpokládám, že máš tedy na mysli píchnuté kolo). Plášť přece sundám i bez rozebírání řazením nebo ne? Musím to večer ještě pořádně prozkoumat.
Hele třeba se naučíš lépe vyhákávat ten váleček na lanku a možná ti pak zpětná instalace bude připadat jednodušší a rychlejší.
Mně teda ne protože se to děje za stejných okolností a lanko se může všelijak kroutit, stupňů volnosti je tam jako máku a moje prsty jsou šikovné, ale nálada klesá.
Jako uživatel tohle vše znát nemusíš, nicméně defekt by to elektrokolo mohl nepřímo znepojízdnit i po jeho zalepení.
Proto každému komu prodám kolo s touhle planetou se to snažím ukázat ať se to naučí.
Buď ráda že máš horizontální patky, jinak by tvarové podložky na ose měly každá jinou barvu pro pravou a levou stranu.
Já vím, že je to asi blbost, pokud to jde demontovat tak lehce, jak píšeš, ale kdyby nešlo, je nutné to kolo při defektu opravdu celé oddělit? Nestačí ho prostě vyndat z rámu a nechat spojené s bowdenem? Asi se s tím bude hůř manipulovat, ale z té demontáže a montáže po každém píchnutí bych asi měla strach. Nejsi náhodou z Plzně, že bys mě to taky předvedl? Mě při koupi kola bohužel nikdo nic nepředváděl. :-(
Jinak proč by píchnuté elektrokolo mělo být po zalepení duše stále nepojízdné?
Návod celkem srozumitelnej
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SG0003-07-CZE.pdf
Tak tenhle převodník je drahý protože je CNC frézovaný, pokud by ses spokojila s plechovým, je to tak za pětikilo
https://www.evbike.cz/out/pictures/z2/4738-set...
Navíc podle obrázku u BBS-HD pohonu
https://www.evbike.cz/out/pictures/z2/4738-set...
původní převodník vypadá, že umožňuje měnit jen ty zuby, packy zůstávají, pak by mohlo jít použít libovolný 46z 130BCD, i NW frézovaný se v pohodě vejde pod tisícovku.
Vypadá to tak, ale není jisté, jestli to opravdu půjde. Přestože to vypadá jako šrouby, tak to nejsou šrouby a přijde mi, že je to udělané tak, aby to rozebrat moc nešlo.
Plechový jsem za pětikilo tedy nikde neobjevila. Jenom pro BBS01 a 02, pro HD ne.
Spletl jsem odkaz, první odkaz v mém předchozím komentáři měl být na ten plechový převodník za pětikilo
https://www.aliexpress.com/item/46T-chainwheel...
Na AliExpresu asi jo, v Číně se dá koupit ledasco, u nás jsem ho ale nikde nabízet neviděla.
Na nakupování z Číny prostřednictvím eBay a Aliexpress není nic složitého ani nebezpečného, normálně to přijde poštou, jen to chvíli trvá.
Nebo tady třeba v Rakousku
https://fasterbikes.eu/en/chainrings/214-bafang...
Rozdíl je akorát v tom, když zboží úplně neodpovídá představám nebo se záhy pokazí. Možná to teoreticky i nějak reklamovat jde, ale neznám nikoho, kdo by to úspěšně realizoval, poslat zboží zpět by vyšlo draho...
Ano, vyjde to opravdu hodně draho. Manžel kupoval z Číny astronomickou kameru (přímo od výrobce) a bohužel jí byl nucen reklamovat. Reklamace byla úspěšná, kameru mu vyměnili, ale to zaslání do Číny bylo pekelně drahé. Taky byla legrace tam uvést adresu, musel si ten sypanej čaj nechat poslat od výrobce (myslím jako obrázek nebo PDF), vytisknout a nalepit na balík. Ale asi do měsíce to dorazilo do Číny a za další měsíc měl novou zpět. :-)
Tak samozřejmě je potřeba u toho přemýšlet, dobře vybírat od koho to nakoupím - sledovat recenze prodejce - a taky co kupuji - sledovat recenze produktu, nakupovat podle doporučení nekupovat pochybné výrobky, dvakrát si to rozmyslet u věcí co se mohou rozbít při přepravě.
Já nakupuju hlavně levné blbosti nebo věci, kde je úspora fakt velká, z dražších věcí sem koupil světlo, cyklopočítač, v obou případech úspora skoro 50%, i díky tomu, že to nezastavili celníci.
Každopádně pokud zboží neodpovídá popisu, tak na eBay i Aliexpress lze otevřít spor a získat slevu nebo vrácení peněz i bez zasílání zboží zpět.
Nejdražší zásilku co sem měl byly čtvery dioptrické brýle za cca 5000 Kč, ale to byl nákup přímo na eshopu výrobce.
Každopádně zrovna u toho převodníku je šance, že to bude zmetek nebo že se to rozbije po cestě malá a úspora značná.
A pokud někomu nevoní Čína, tak spousta věcí co se tady nedá koupit se dá pořídit ze zemí EU.
Převodník a pastorek se opotřebí tím, že používá opotřebovaný řetěz - čepy v řetězu se používáním obrušují a řetěz se tím prodlužuje a je potřeba ho včas vyměnit. O tom, že by se pastorek nějak výrazně opotřebovával tím, že je řetěz špinavý, sem ještě neslyšel. Masivní řetěz pro 1 rychlostní systémy vydrží hodně a to, že neprochází přehazovačkou a neřadí tomu taky pomůže. To, že jak si psala, máš ne úplně ideální řetězovou linku to asi zhorší, ale nemyslím, že nějak dramaticky.
Proč myslíš, že by "brusivo" v čurbesu na řetězu neubíralo materiál i na převodech ? I když budeš měnit řetěz po pár kilometrech, půjde jednou pastorek i převodník do kopru.
Dotyková plocha válečku na převodník je daleko větší než mezi plátem a čepem řetězu, váleček dolehne na zub a pak se zase zvedne, nic se tam nešoupe, převodník vydrží celkem značné množství včas měněných řetězů, to ověřená věc.
Nedolehne někudy středem mezi zuby na dno bez dotyku se zuby. Při záběru po té jedné straně zubu do mezery sedá, tím zabírá. Navíc ne absolutně stejně do všech. Nějaké nepřesnosti jsou jam na ozubení, tak na článcích (v setinkách nebo tisícinkách). Takže nějaké to tření tam najdeš. No a když mezi to přidáš nějaké to mazivo s ostrým prachem...
Realita je, že mám čurbes na plátech řetězu zevnitř i zvenku, zboku na pastorcích a převodnících, ale válečky a plochy na zubech kam dosedají se lesknou - čurbes se vytlačí
No jo, vytlačí. A při tom vytlačování, ke tření a otěru nedochází ? Když něco leštím, tak taky jen tím, že ubírám materiál.
Jednou se to vytlačí a je to pryč, tím se taky z kontaktních ploch celkem rychle vytlačí mazivo a dál se na ně nic nechytá. Jak psal single, převodník a pastorek se především vymačkává, víc pokud je z Al slitiny a proto je problém prodlužování řetězu. I na tom videu od Štěrby s Castrol mazivem je řetěz zaprasený, ale válečky čisté, čím víc o tom přemýšlím, tím víc mi obrušování pastorků špinavým řetězem přijde jako blbost.
Na těch válečkách nemusí být prach a mazivo v kdovíjaké vrstvě. Ale vždycky tam nějaká stopa je. No a pohyb a tření dělají svoje. Neubývá to před očima, ale ubývá. Nerozporuju, že "vydojený" řetěz placku vymačká závratnou rychlostí - ale i fungl řetěz, včas měněný si s pastorkem po (dost dlouhém) čase poradí.
Samozřejmě, že i při včasné výměně řetězu nakonec pastorek odejde, protože se vymačká, jak rychle záleží na kvalitě oceli řetězu a materiálu pastorku - na vyšších řadách kazet se pastorky okolo 40z a větší dělají z AL7075 slitiny. Já si jen myslím, že rozdíl vlivem typu maziva lepivé vs nelepivé na to bude mít malý vliv.
Vetsi pastorky z Al se delaji predevsim kvuli vaze.
O obrusovani materialu muzou vypravet treba lidi, co casto jezdi po prasnych cestach po lesich okoli HK. Tam je prima smirglik. A samo ze ten prach seda vsude, s lepivejsim mazivem bude delat hutnejsi brusnou pastu a lip prilne. Tak to holt funguje.
1/8" vydrží na planetě asi o hodně víc než na singlespeedu - tam je to odhaduju asi 1500-2000km, kdy řetěz začne v záběru pružit jako když bičem práská - výhoda je že se dá v tu chvíli otočit talíř a s novým řetězem a pastorkem jezdit dál.
Škoda že otočení pastorku většina planet neumožňuje.
A proč nekoupíš mazivo od Dynamic, suché vítěz testu, mokré třetí a ještě dělají univerzální a olej na městská kola.
https://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-dry...
https://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-all...
https://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-wet...
https://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic...
Obecně maziva do sucha méně lepí ale i méně vydrží.
Je sympatické, že tam uvádějí interval mazání, protože hned u toho prvního je po 150 km + po každém dešti, což by mě spolehlivě odradilo, nehodlám mazat řetěz několikrát týdně... holt něco za něco, jako obvykle... :-)
Protože je to sice možná vítěz testu, ale nevím, že by s tím měl u nás někdo zkušenosti.
Hele, to máš asi jedno, ber to tak že řetěz je spotřebka a musí být namazaný - tudíž veškeré jeho stavy musíš uhlídat a používat něco abys předvídala situace, a vozit s sebou něco abys ten řetěz neničila.
Já prošel mnohými údobími kdy jsem používal různá mazadla.
Dnes používám WET s kapátkem (Motorex, jinak teď mám něco ještě z Anglie co je v zásadě to samé), a nijak zásadně to nepřeháním s množstvím, ale důkladně projedu řetěz dvakrát na vnitřní straně - vpodstatě pak není třeba řetěz otřít.
A mažu jakmile řetěz uslyším.
Problém je co v terénu - no nejhorší co jsem za poslední dobu zažil byl průjezd bahnitých kaluží ve smrkovém lese, kde to není jen jíl a písek, ale spíš vláknité bahno z jehličí spolu s kamennou drtí - a musím říct že mi to dokonale zalepovalo 10ku řetěz, takže paradoxně na velký talíř s proměnnými zuby to odmítalo nabíhat, a s šíleným zvukovým doprovodem to nefungovalo ani na zkříženým pastorku, a musel jsem přehodit na malý talíř než se řetěz trochu vyčistil.
Tahle epizoda dokázala řetěz kompletně odmazat, takže jsem jej pak vyčistil a namazal pomocí WD - po dojetí domů zase WET, a jedeme dál jakoby se nechumelilo.
Co nefunguje je teflon - PTFE - ten má tendenci se vymýt ve slejváku během pár kilometrů, ale jestli se nemýlím na tohle je nejleší právě DRY.
Na singlespeedu s 1/8" se mi několikrát stalo že jsem měl vymytý řetěz, a jednou nejhůře protože mi jej prodali umytý od výrobního tuku, do kterého se řetěz ponoří za tepla.
Ten řetěz jsem mazal tuším DRY, ale jednou jsem protáhl interval nebo co, slejvák jej kompletně vymyl a to střílení na každém článku rozeznívalo celý rám asi na 90 dB do širokého okolí při každém rozjzedu, řetěz jsem nouzově namazal GT, přestal střílet, ale zachránit jej se nepodařilo.
Od té doby jen přimazávám až je řetěz černý jak hovado, a umyju jej WD nebo benzínem jen jednou za čas když myju kolo.
Ale v tu chvíli už vím že řetěz pode mnou pruží, takže má najlepší za sebou a neřeším jej.
Do terenu na delsi streky sebou vozim malickou butelku wet (cca 10ml) pro takovehle pripady. Ale pouzil jsem to jen naprosto vyjimecne.
Když tolik cyklistů zde používá ten Motorex WET a jsou s ním spokojení, tak já ho tedy také vyzkouším. V nejhorším s ním bude manžel mazat kolo, na kterém jezdí do práce. Sice za deště a sněhu nejezdí, ale po dešti ano, tak se mu to třeba bude hodit. Jenom ještě dotaz, je lepší ten novější - https://www.cyklodiskont.cz/mazivo-na-retezy... nebo ten starší, ještě ho mají např. zde, ale za větší cenu: http://www.ramala.cz/motorex-wet-lube-100ml...
Mám starou pikslu velrybího oleje. Na kole s tím mažu všechno - nábu, torpedo, střed, řetěz. Kolu to určitě vyhovuje, když na to za války lítala jak RAF tak Luftwaffe, o orlech z CCCP nemluvě, ty tohle MASLO používali snad do 80 tých let.
Než jsem byl podarován, používal jsem syntetický olej do závodních dvoutaktů...
olej? já se s tím setkal coby vazelínou Ciatin (psáno azbukou, takže transkripce + moje paměť může dělat nějaký rozdíl)
Byly to plechovky cca 10 kg , vlastní vazelina byla žlutá nebo načervenalá. Mazaly se s tím lisy.
Bylo na tom napsano ciatin - rybyj.
to je něco jinýho.... tohle je pro vysokobrátkový motory - lepší jak ricínový olej, nemá to projímavý účinky. Oleje z ropy v tý době použitelný neuměli.
Tzv. velrybí olej jsou vlastně dva - jeden z podkožního tuku velryb a druhý z lebky ozubených velryb, zejména vorvaně. To je "sperm oil" (spermacetový olej), který se používal k mazání jemných přístrojů (chronometrů, kompasů apod.) Po chemické úpravě reakcí se sírou (analogicky jako vulkanizace přírodního kaučuku) vznikl lubrikant, který se používal do motorů letadel a ponorek a vyznačoval se odolností proti vysokým tlakům. Ovšem také vysokým viskozitním indexem, tedy zůstával tekutý i v teplotách hluboko pod bodem mrazu. Z toho mimochodem vznikla "fake new", že je jím mazán Hubbleův kosmický teleskop. Tedy závěrem, určitě bude mazat výborně, ale také chytat prach. Jo a úplně na konec, od roku 1983 je celosvětově zakázán lov velryb (s výjimkou Japonců "pro vědecké účely" a aljašských Inuitů, kteří ho používají ke svícení, jídlu a výrobě mýdla). Ergo český biker ho asi bude těžko shánět. Glosa k níže uvedenému příspěvku - jak všichni vědí, kytovci nejsou ryby.