Zdravím,
trochu mne zlákalo elektrokolo. Dostal jsem možnost si ho vyzkoušet. Ale zatím je to takové rozpačité.
Limit 25km/h pak se vypne elektro pohon. To je velké minus, chtěl jsem kolo využívat i do práce. Mám to po pěkném asfaltu a tohle temmpo na treku nedělá problém většině lidí.
Dojezd v terénu nebo v kopcích je mizerný, není to na pohodu. 40 km mi motor pomáhal, druhou půlku testovacího výletu jsem jen tahal zbytečný kus šrotu. :-) A to se nebudu bavit o nesjízdncý úsecích - půl kiláku přes polom jsem málem zdechnul. Škoda že to nemohu vyzkoušet více.
Hlavní otázka. Zvýší na dlouhých trasách dojezd? Nebo je lepší koupit lehké kolo?
Když při projížďce dáváš 80 km v terénu, v kopcích a přes polomy, tak si blázen, že uvažuješ o elektrokole :-)
To ty peníze za elektriku investuj do lehčích dílů kola a užívej si lehkost a pevnost kvalitního horského kola.
Na to abys měl lehké a pevné a kvalitní horské elektrokolo, tak bys musel dát hodně moc peněz.
Něco jiného je o elektrokole pro jízdu po pevných cestách v kopcích do práce.
Přesně tak. Elektrokolo je z principu kolo s pomocným motorem, které je především určeno těm, kterým ubývá sil, proto má omezení asistence do 25km/h (u některých systémů se dá vypnout, nebo zvýšit limit). Pokud jezdíš rychleji vlastní silou tak e-kolo nepotřebuješ! Dojezd je dán kapacitou baterie a způsobem užití. Očekávat, že budeš řádit v terénu 100km je utopie. Pro informaci - spotřeba je cca:
při občasné asistenci kolem 5 Wh/km
při trvalé asistenci cca 15 Wh/km
v terénu více než 2O Wh/km jízdy
Kluci, v tomhle máte naprostou pravdu! Proto se divím, že přední světové značky vyrábějí čím dál více modelů horských elektrokol vč. fullů, které si člověk koupí a pak je šokován jejich nevelkým dojezdem v terénu, přičemž horáci + fully jsou přece do toho terénu primárně určeny. Navíc v tomhle provedení to je dost těžký kolo a někde ho třeba přenášet přes potok... :-)
Tohle jsou ale fully určené na jizerskou asfaltovou promenádu s minimálním převýšením :-)
Máš tam sice smajlíka, takže to chápu jako nadsázku, ale opak je pravdou: takový americký Spešl nebo kanadský Santa Cruz to dělá na tvrdé terény, osazují to vidlicemi + tlumiči s velkými zdvihy - a tomu právě nerozumím, nicméně asi se to prodává a peníze jsou rozhodující :-)
A byl jsi už v Jizerkách ? Viděl jsi, co se tam promenuje od Bukovce k Bílé kuchyni ? Jaké expozice technických novinek jsou před každou hospodou na trase ? :-)
Však ano.
Dojedou k hospodě, tam dobijí (aspoň hodinu posedí) a jedou dál. :-)
Právě že ne, běžně dám kolem 40 - 60km. Mysle jsem že s baterkou dojedu trochu dál.
Motto: Jeden myslel vymyslel trakař.
Sedni a vezmi si tužku a počítej: kapacita baterie v Ah krát napětí baterie ve V se rovná kapacitě v Wh. Takto vypočtenou kapacitu poděl předpokládanou spotřebou - podle stylu jízdy a profilu terénu a vyjde ti teoretický dojezd.
Např. baterie 10Ah/36V má kapacitu 10 x 36 = 360 Wh,
pojedu-li s trvalou přípomocí v náročném terénu, tedy za cca 20 Wh/km pak ti vyjde dojezd:
360 / 20 = 18 km !!!
Opusť prospektové hodnoty, to je sci-fi. Není větší duchařina, než diskuze o dojezdech.
Podívej se také sem: https://www.evbike.cz/dojezd/
Ten nick "NejedeMiTo" souvisí s tím elektrokolem, nebo s tebou? ;)
Jestli ti to aspoň trochu jezdí a nemáš problém jezdit technicky, doporučil bych návrat k pevňáku - přední pevná, zadní vidla hardtail, a k tomu nášlapy.
U takového kola s karbonovým rámem a přední vidlí se můžeš dostat na nějakých 8-9kg na širokých pláštích - doporučuju v tomto případě nějaké tlusté šlupičky 2,35", jeden talíř vpředu a 11kolo vzadu, a nebo singlespeed (další kilo dolů), prostě maximálně dbát na nízkou hmotnost ala Niner. Tahle kola se jezdí na menších tlacích, na dlouhou štreku na cestě nejlíp dohustit.
Pak už je to všechno kompromis s hmotností, můžeš přidat velmi lehkou a drahou přední odpruženou vidlu (cca. 1,5kg navíc) a budeš rychlejší a bezpečnější ve sjezdech + nebudou tě bolet ruce, ale dostaneš cca. 10kg kolo, což je pořád pecka.
Pokud půjdeš do celoodpruženého stroje, tam jsou obrovské rozdíly v cenách a hmotnostech, kapitola sama pro sebe, můžeš zaplatit i 150 litříků a kolo pořád bude vážit minimálne 12,5kg, takže pokud si dáš výšlap na Lysou apod. kde to je krpál od samého začátku, a vydechneš si až nahoře, tak věz že oproti singlespeedu potáhneš o 4-5kg mrtvé váhy více.
Sice si užiješ sjezd, ale jen pokud na něj budeš odpočatý...
V dnešní době se XC (cross country) zvrhlo a spousta lidí uža ni neví co to je, nechají se vyvézt lanovkou a pak jedou na 15kg Enduru mírný sjezdík po trailu dolů, to za nás nebývalo, co sis nevyšlápl nahoru, to sis nesjel, a měl jsi z toho o to lepší pocit.
Pevná přední vidlice do terénu? Dá se s tím vůbec jezdit?
Asi dá, ale určitě si tu jízdu neužiješ a spíš to přetrpíš.
Určitě bych to nezkoušel.
Nepovidej :-D
Tak dobrá, z kopce proti vám odpruzenym hodně ztrácím, protože to nemůžu pustit tak rychle. Ale jinak to jde :-)
Pevná vidle v terénu je čirý masochismus :-))
Když chci jezdit po nezpevněných a rozbitých cestách a v terénu a přitom si jízdu užívat, tak jedině dobře odpružená.
A v tom je ten rozdil. My odpruzeni napiseme "Ale jinak to jede." :-)
já to na vás na oba prásknu billíčkovi a uvidíte to tóčo :-D
doufám, že dorazíte na podzimní chřyby (teda jestli budou)
Jaké kolo jste zkoušel ? Tím by se možná také něco vysvětlilo ...
Kolo jsem zkoušel Rock Machine. Zadní kolo bez odpružení. Středový motor Bosch asi performance, menší baterie 400 Ah.
Elektro horský kolo do terénu má velký výhody, řekl bych víc než kde jinde, když si to chce člověk užít. Díval jsem se na ty kola od Rock Machine co jsi zkoušel a ani se ti nedivím že jsi byl zklamaný. Nevím přesně jaký model jsi zkoušel ale můžu říct že to jsou Předražený jebky. Já bych rád o víkendu napsal recenzi a zkušenosti o mým e-horáku Giant full e 1.5 PRO, kterýho mám od jara. Tak pokud tě to ještě zajímá tak se na to mrkni.
A mohl by si prosím upřesnit, jaké že to výhody jsou?!? Já totiž zatím nevidím nic jiného než vyšší hmotnost e-kola, která je ale v terénu přítěží.
Hlavní výhoda je v tom že si užiješ jízdu v těžkým terénu i do stoupání, i prudkýho kdy by si jela maximálně krokem. Takže si to užiješ nejen z kopce ale i do kopce a současný podmáčený a blátivý terén tě nazastaví, a tak projedeš vším. Co s týče váhy tak tu za jízdy nijak zvlášť nepociťuji, leda když jedu po rovině a mám vypnutou podporu, tu vypínám většinou vždy, a když je potřeba tak podřadím o 1-2 stupně. Pokud potřebuju tlačít kolo do kopce tak zmáčknu tlačítko ,,Walk'' a motor mi pomáhá asi tak 50% podporou. Jezdím na normálním celoodpruženým horáku Felt virtue expert (13Kg) a Giant full-e 1.5 Pro (23Kg), a proto si myslím že můžu objektivně srovnávat výhody. Nejlepší obrázek si uděláš když tě někdo nechá svézt nebo si ho vypujčíš.
Ze to ulehci, o tom neni pochyb. Chybi tam ale ve finale jedna dulezita slozka - bohovskej pocit "dal jsem to !!" (za svy...)
;-)
Ten pocit znám když ujedu to co jsem si naplánoval, jen teď mohu dojet dál a výš a taky nejhorším terénem, miluji bahno. Jen mě trochu limitují zdravotní důvody a kuli práci řidiče nemám možnosti trénovat obden.
My dospělí jsme z toho už dávno vyrostli:-)
To si říkaj puberťáci často. Prosím, neplevel to tady. Myslím tím tu diskuzi.
No tak puboši, jdi poučovat laskavě někoho jiného.
Zřejmě netušíš co to diskuse je.
Sory, já myslel že ta odpověď výše o těch dospělých patřila k mýmu příspěvku. Špatně jsem se podíval.
No, nevím.
V těžkém terénu musím dávat pozor, kudy jedu, kde je jaký šutr, větev a pod. Tam tu rychlost nějak neoceňuji.
Navíc udělat kotrmelec s elektrokolem asi musí být větší řacha než s kolem normálním.
A za chvíli máme v terénu po žížalkách, tady soudruh redaktor z Rudého práva nám pěkně vysvětlil, jak to s těmi elektrokoly vlastně je a jak po nás strážci NP půjdou :-D. https://www.novinky.cz/domaci/504039-strazci...
Klídek. Neřeší a neomezují elektrokola. Jen elektroskútry.
Pokud to koupíš v ochodě jako elektrokolo tak ani policajt ani strážce nemůže určovat že to je skůtr. Navíc pokud to splňuje evropské i naše normy a vahlášky tak ti mohou být celkem ukrdeni. Taky nevím jak budou prokazovat že jsi jel rychleji za pomoci motoru. Je to zase jen bububu.
viz https://www.nakole.cz/diskuse/25693-co-vas...
Šumava je národní park s návštěvním řádem. Není velkým administrativním problémem návštěvní řád upravit. Problém je to jen prosadit proti vůli obcí a dotčených lidí, třeba těch, kteří se tou půjčovnou živí. Teoreticky by do návštěvního řádu prostě napsali vjezd elektrokol či všech kol do všech zón parku zakázan a bylo by to vyřešené.
To už podle zákona je, v NP a NPR se na kole může pouze tam, kde to je výslovně povoleno. Podle nařízení EU 168/2013 se za jízdní kola kola považují i elektrokola pokud splní následující viz citace.
šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
Tedy na motor pouze max 25 km/h a pouze jako pomoc, tedy pokud cyklista současně šlape.
NP Šumava se pak vymezuje pouze proti strojům, které toto nesplňují viz http://www.npsumava.cz/cz/1444/10372/clanek... a tedy se jedná a motorová vozidla kategorie L1e, tedy motokola a mopedy.
Tomohou, ale jak to zjistí kolik máš trvalý výkon a jestli ti k vyšší rychlosti pomohl motor nebo si to rozšlapal.
Tak jediné co mohou kontrolovat je, že to nejezdí na páčku
Tak oni prostě můžou zakázat jízdní kola s přípomocí. Nikde není napsaný, že když se nějaká norma vztahuje na elektrokola s určitými prametry stejně jako na jízdní kola bez motoru, že to tak musí brát i vyhláška v NP.
PS: A já bych to tak hned udělala. Formulací "jízdní kola bez pomocného motoru" vyloučíš jakýkoliv e-kola a zároveň vůbec nic neříkáš o elektrifikovanejch kriplkárách, který si můžou po parku klidně jezdit...
A takový ti, co "už fyzicky nezvládají a ubyly jimsíly věkem", můžou jet za svý pomalu nebo tlačit, nebo můžou jet klidně někam jinam.
To můžou, ale narazí u invalidů
Tak, tak se ZTP nadělají úplné hovno:-)
však píšu, že invalidní vozíky pod to nespadaj a můžou mít motorů kolik chtěj.
Omyl i držitel ZTP může jet na elektrokole které je ten moment vedeno jako zdravotní pomůcka. Navíc pro držitele ZTP neplatí zákaz vjezdu :-)
Invalidní vozíky mají limit 6 km/h. To to těžko bude někomu vadit
když se trochu chce, vadí úplně všechno, však koukej :-)
Není invalidní vozík jako invalidní vozík. Elktrický invalidní vozík není totéž jako mechanický s pomocným motorekem. El.inv.voz. co byl zakoupen dříve tento limit nemá. Navíc se už chystá změna a i nové el.inv. voz. budou mít limit 12-15Km/h.
Obávám se že by to neprošlo díky diskriminaci skupiny obyvatel (majitelů elektrokol). Pokud zákaz tak pro všechny, elektrokolo samo o sobě žádnou škodu neudělá ani nikoho neohrozí. Zodpovědnost je v lidech nikoliv ve věcech.
Naopak, elektrokola coby motorová vozidla mají nyní výjimku, kdy při splnění jistých podmínek (max 250 W, max 25 km/h na motor a motor pouze pomáhá, tedy jezdec musí šlapat) mají přístup i na místa se zákazem motorových vozidel, odebrání této výjimky těžko považovat za diskriminaci.
A když tu každou chvíli čtu jak tu někdo řeší kola s nadlimitním výkonem a rychlostí, tak si čím dál tím víc myslím, že by to zrušení výjimky mělo nastat, jakmile to má motor, tak povinné ručení, řidičák a přístup do pouze na místa přístupná motorovým vozidlům.
Dřív než kvůli blbečkům na nelegálních elektrokolech nastanou zákazy pro normální kola.
Prozákazovat se k blahobytu!
Není pravda, že elektrokola jsou "motorová vozidla a mají nyní výjimku". Elektrokola jsou totiž dle zákonné definice jízdním kolem, viz citace: "jízdním kolem se rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem".
Což je ta výjimka, kolo s motorem se za určitých podmínek považuje za normální kolo
Veliký souhlas. Ta Šumava je plná líných elektrokolistů proto, že pro běžného člověka s kolem je to tam moc dokopce. Tu elektrickou mrchu si tam na místě každej trouba půjčí a pak prostě zkouší, co to dokáže. Podnikání elektropůjčoven zakázat nemohou, ale vjezd těch hejblat zakázat můžou mnohem snadněji. Už aby to udělali. Dříve, než to tam zakážou úplně šmahem a všem.
Pojem "jízdní kola s přípomocí", nebo "jízdní kola bez pomocného motoru" právně neexistuje a podle mne tedy jejich jízdu nelze zakázat.
Jak píši jinde, je pouze zákonná definice co všechno je považováno za jízdní kolo a tu neupravená e-kola splňují. Tečka!
Pán ze správy NP by si měl ujasnit pojmy, vědět čeho chtějí dosáhnout a co jim vadí. To opravdu chtějí ze Šumavy vyhnat movitou klientelu = důchodce z Rakouska a Německa kteří jim tam jezdí na e-kolech mimo hlavní sezónu?!
P.S. Abych mu jenom nekřivdil - hovoří celkem jasně -
cituji:
"Pokud se tedy elektrokola nebo elektrokoloběžky, které sice splňují některé technické parametry, ale dokáží jet bez nutnosti použití lidské síly, budou v terénu pohybovat na vyhrazené cyklotrase či cyklostezce, je na takové dopravní prostředky pohlíženo jako na motocykl. A to se všemi důsledky."
Co sem furt cpete těch 250W? To se týká pouze továrních elektrokol, kola s dodatečně namontovaným pomocným motorkem mají limit 1kW, jak to ostatně píší i ve Vámi uvedeném odkazu: "Jenže výklad zákona je jasný: za kolo, které může vjíždět na vyhrazené cyklotrasy a cyklostezky, je považováno vozidlo, k jehož pohybu vpřed je nutné vynaložení lidské síly. Současně může být kolo vybaveno pomocným elektromotorem, jenž má mimo jiné tyto parametry: do 1kW výkonu motoru a konstrukční rychlost nepřesahující rychlost 25 km/h. Stále ale platí, že k pohybu elektrokola či elektrokoloběžky je nutná lidská síla, tedy průběžné šlapání či odrážení."
v Německu mají striktně 250W, proto Bosch jezdí na 680W :-)
Vymysleli "jmenovitý výkon" a řekli, že je 250 a šmytec.
Tam je fakt uveden termín "konstrukční rychlost"? Pokud ano, tak jsou všechny debaty o tom, že vlastní silou klidně víc, bezpředmětné. Konstrukční rychlost se nevztahuje na to, jestli jede či nejede motor, ale na konstrukci vozidla a prostě ten stroj rychleji jet nesmí. To je stejný jak u přívěsnýho vozíku, když má konstrukční rychlost osmdesát, tak ať to táhne cokoliv, tak přes osmdesát to jet nesmí.
motoru, ne kola, Báro
Hm, jsem si to našla 341/2002 sb.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-341
Mě to zaujalo, bo jsem to takhle slyšela poprvé, ale nejspíš jsem nečetla vždycky všechno.
Že by se ta konstrukční rychlost týkala jen toho motoru mi z dikce zřejmé není (příloha č. 13). Ale určitě tu nehodlám rozdmychávat vášně kvůli elektrokolistům, ať si to vykládají jak chcou, to není můj boj a na Šumavu ani nejezdím ;-)
Jak to nějaký šmoula úřednický napsal není podstatné, všechno vždycky zamlžují.
Jde o to, že legální mašina, co smí na silnici, má být zkonstruována, tak, aby přítomoc fungovala do max 25 km/h, a taky to tak je. Nad 25 km/h snižuje výkon motoru a někdy po 26 už do něj nepustí šťávu. To vůbec neznamená, že nemůžeš jet rychleji, jen ti p#i vyšších rychlostech motor nepomáhá.
No a tenhle omezovač někte#í odstraňují, nebo obchází, a to i profesionálně a legálně s tím, že to kolo pak není určeno na veřejnou komunikaci. U některých úprav je snadné toto odblokování zase změnit zpět, t#eba u toho Bosche podržením čudlíku. Lapit takového vylepśovače je skoro nemožné.
Ale ono je to fuk, jestli tě sundá namakanec co si to rozšlapal sám, nebo natržené játro, co si pomáhá motorem.
Snaha státnıch byrokratů kecat do všeho a vśechno nějak regulovat a omezovat, bez hlubší znalosti problematiky, lze na elekrokolech demonstrovat přímo exemplárně.
Prostě jsou to lidé podobní těm, co vymýšlejí ony zhovadilé dotazníky.
Jen jestli to nejsou úplně stejný lemry… a dělaj to dvoufázově:
1.vymejšlej zdánlivě nesmyslný dotazníky, aby zjistili, co lidi baví
2. pak to co lidí baví, zakážou
Můj táta říkal v dobách, kdy ještě Husák visel v rohu každé třídy, že u nás jistě existuje tajné "ministerstvo pro nasírání lidí".
Mám pocit, že ono ministerstvo přežilo všechny společenské změny a nejen to, má v Bruseli centrálu a svého tajného komisaře.
Jen jestli nemá pobočku také PodLedem :D
Čéče, já Pod ledem se mihnul jen v neděli večer po měsíci absence, a zjistil jsem, že mi aj rezervačku na stůl už nedávají, páč jsem furt v trapu. Od pátku bych snad mohl být asi 8 dní doma, tak se snad Pod led dostanu častěji a zjistím, kdo koho doma vlastně teď sere.
Tady mě už serou všichni, tedy až na slečnu Parzisek, protože jedinou kratochvíli co jsem tu měl, večeře v Paulauner Botschaft, jsme v rámci dietního režimu zkancloval stejně jako družnou zábavu s místními matláky v knajpě Dorfbrunnen v průjezdu.
Navíc v den V Němci neslaví, tak prd svátek a makám na Germána, což už tedy jestli to není eurohujerství, tak je to vlastizrada.
Na tebe si teď vzpomenu kdykoliv si sednu doma na záchod. :) Což není nijak hanlivé, protože se nám tam v knihovničce objevila knížka Princenzna z pivovaru, kde ona princezna je servírka v té "tvojí" hospodě.
No, vidíš hajzlík, vzpomeneš na mě, to dává smysl.
Ale je pravda, že když vidím něco takového:
https://photos.app.goo.gl/TnWHDZ5ADvvZ71Em6
říkám si, jo, Petr, ten by, si to užil.
Zbytek železnice v Gaskoňsku, vozí turisty do skanzenu někdy od50tých, před tím železnice fungovala na dřevo.
Vagóny jsou historické, ale z departementu Herault, asi 500km daleko, než vyhodit, ať slouží jako atrakce
Rozdíl je v tom, že ten co to rozjede za svý na tom musel dost najezdit a umí to ovládat na rozdíl od tlustoprda nebo polosenilního důchodce co na tom vyjede párkrát do roka.
A tebe nenapadlo že ten polosenilní důchodce mohl jezdit celý život a na stará kolena kdy už nemá sílu, si pořídil pomocnika aby mohl dále užívat toho co dělal celý život? No nenpadlo kde je misto mozku seno tam to nemyslí:-)
Jenže z důvodu polosenility už to kolo neovládá jako dřív.
Víš Bobe, neber to osobně, ale z počtu prďolů na elektrokolech by člověk musel mít dojem, že jsme bývali přímo cyklistickou velmocí :-)
Ne že bývali, ale jsme a vždy jsme byli.
To je jako říct, že všichni arabové jsou teroristi...
Všichni Arabové teroristi nejsou.. ale skoro všichni teroristi jsou Arabové.
Stačí jen ty slova správně za sebe seřadit.
No, ten slovník nácka Pitomia je nepřesný, protože výrok "Všichni Židi jsou zednáři" je stejně debilní jako "Všichni zednáři jsou Židi". Proto bych vynechal ty elektrocyklilní polosenilní seniory. Pokud je někdo hlupák, tak to není tím, že by byl senilní...
Myslím xToníku, že mnohý "tlustý polosenilní důchodce" na kole najezdil mnohonásobně víc, než si stihnul ty, a než kdoví kdy stihneš.
nařízení EU jasně říká 250W. česká vyhláška, která je s tím v rozporu pak těžko může být platná, věcně je to i nesmysl aby testovaná tovární kola měla limit 250W a aby zároveň do normálního kola bylo povoleno dát 1 KW motor.
Relevantní informace k tématu lze najít přímo na stránkách MD ...
Metodický pokyn k používání elektrokol, elektroběžek a podobných ...
https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty...
tebe je pro nás škoda, poslal bych tě do Brusele
Trochu se zamysli - ten 1 kW a 50 ccm tam přežívá z doby používání pomocných spalovacích motorů. Tyto malé motory měly sice vysoké otáčky, ale žalostně malý kroutící moment, který bylo třeba dostat následnými převody do pomala na přijatelnou úroveň, aby ses vůbec pohnul z místa - o spojce nemluvě. A stanovilo se omezení t.zv. konstrukční rychlosti na 45km/h u nás, a na 25km/h v některých jiných zemích.
Elektromotory mají dostatečný točivý moment již při nulových otáčkách (nepotřebují tedy spojku) a hledala se cesta jak dodržet jistou míru bezpečnosti provozu a proto byl stanoven limit povolené asistence motoru na 25km/h - viz jiné státy. :-(((
No, to omezení výkonu na 250W víceméně nechápu, ale ten limit 25km/h ano, bo cyklotrasy apod. pro asfalt většinou bez aut někdy i bez motorek běžně ventilují uvědomělé matky s kočárky a batolícími dětmi.
Marně jsem se pídil proč je limit 250W, ale nic jsem nenašel. Jinak na e-kole jezdím 9 let, z toho 7 let na nábojovém převodovém 250W a jen vyjímečně mi výkon chyběl, přesněji chyběl točivý moment, který by mě vytlačil do strmého kopce bez rozjezdu.
Již druhý rok jezdím se středovým motorem s větším točivým momentem a ještě vyměnil pastorky 11-34 na 11-40 a zatím jsem vyjel vše, při zkoušení jsem dokonce přetrhl řetěz.
No i ten výkon je podstatný řekněme bába s dopomocí 250W se dostane na úroveň ténujícího hobíka, tj. v provozu se to pořád bude chovat jako kolo, s 1 kW už budeš mít hodně prudkou akceleraci a i do kopce, kde ostatní jedou krokem to poletí těch 25, takže je zaděláno na konfliktní situace.
Teoretik jsi zdatný ale praxe tě nějak minula :-)
Jistě zatím nejsem kripl, takže nemám důvod jezdit na elektrokole.
No, tak to se ti chlapče 2-krát nepovedlo, a za sebe ti mohu říci - společně s Antonem Špelcem - ty nejsi vůl, ty jsi korunovanej!
je jen mladej, třeba z toho vyroste, třeba ne
Trochu shovívavosti, pánové, byli doby, kdy i my jsme si mysleli, že ten, komu je nad 30 má už vlastně život za sebou a jen tak přežívá a plácá se v tom :-)
No právě. Si to pamatuju. Baba nad pětadvacet byla "stará vykousaná tykev", jak se vyjádřil kdysi jeden čerstvej třicátník. :-) :-)
Ale upřímně, na koně už bych nesedla, ne proto, že bych na tom neodjela, ale proto, že drndat se na nějakým utrápeným špacírákovi nemám zapotřebí a na slušnýho koně už pohybově prostě nemám. Si to člověk musí přiznat, že ta pružnost, ohebnost, postřeh... jsou pryč. A trápit dobrýho koně považuju za hřích. A myslím si, že stejně tak je to i na tom kole, co si budem namlouvat. Akorát tomu kolu nevadí, že se na něm natřásá pytel.
Já mám štěstí, že jsem na kolo sedla až skoro v padesáti, tak se vozím prdel a nemám mindráky, že něco nejde, jak za mlada. Ale souhlasím s tím, že s věkem by si člověk měl troufat míň.
O mindráky nejde, Báro, jde o to dělat to co tě baví, i když třeba s berličkou.
Synek má trochu zkreslený pohled na svět, jak by řekla Soňa, potřeboval by vojnu jak prase drbání, protože takhle nám z toho vyrůstá generace maminkami rozmazlených (polovinu z nich jejich fotr nevychovával) měkoušů, ovšem silně namachrovaných.
On, protože ho nic nebolí (jeho slovy není krypl) netuší, jak moc nezlomné vůle, trpělivosti, sebezapření a kuráže potřebuje člověk, u nějž kratší je seznam toho co ho nebolí, než toho co ho bolí a fest, tak fakt netuší, aby vlezl třeba na elektrickou tříkolku a objel 120 km kolem komína.
No zjevně jsi ještě "mladý a krásný" a tak je ti cizí myšlení těch "dříve narozených" a zjevně nejsi - ve své bohorovnosti - přijmout jejich životní zkušenosti. Oni totiž jiste již minimálně jednou spadli a vzali si t toho poučení!
Za sebe ti mohu říci, že jsem ještě neviděl staříka, či stařenku, jak to z kopce pálí, na e-kole šedesátkou, ale "nadupaného mladého sportovce", který všechny na cyklostezce rozhání minimálně čtyřicítkou potkám téměř při každé jízdě. :-(((
Naprosto přesně jsi to napsal, já to za minulý rok zažil při svém káždém výletu a to jsem jich absolvoval rovnou stovku. Maladí a nezodpovědní, nedodržují žádná pravidla, je mi lito ale žádnou vyjímku jsem nezaznamenal. Zato kmeti či starši ročníky jsou daleko více ohleduplni a dodržují daná pravidla. A na silnicích to podle toho taky vypadá, statistiky jsou neúprosné.
Akorát že to EU řešení je tady už 6 let a ještě nikoho nanapadlo to české konfliktní ustanovení vykostit.
Rychlost 25 a 45 je zásadní rozdíl, vzhledem k tomu, že energie roste s druhou mocninou, je dost rozdíl když se rozseká nebo někoho sejme v 25 a 45. Nad 25 sou to prostě mopedy, do lesa to nesmí a na silnici jen na značkách a se vším všudy. Specialized jedno Levo protáhl homologací, normálně to má techničák a když to kupíš přihlásíš to dostaneš RZ.
40 až 60 km, podle náročnosti trasy je standardní dojezd elektrokola, dojezd zvýšíš další baterii, nebo dobitím té co tam máš.
Omezovač přípomoci na 25 km/h není k zahození, pokud zvládáš 60 km jed na papouška rychlostí větší než 25 km/h motor nepotřebuješ a je to škoda peněz i námahy.
To že do parku nepustí motorky je v pořádku, teď ještě jak poznají, že to není kolo ale ta motorka :-)
To je prosté, v návštěvním řádu napíší zákaz vjezdu všem vozidlům s jakýmkoliv motorem a budou udělovat jen výjimky. Ona je žádná naše vyhláška jak rozeznávat kola s přípomocným motrem od motocyklů vůbec nemusí zajímat.
Brahmo klid - ze zákona se vozidla nějak dělí a z tohoto dělení vyplynula i definice "jízdního kola". Pokud je za jízdní kolo - ve smyslu zákona -považováno i kolo s pomocným motorem (definovaných vlastností), pak jde vždy o jízdní kolo - zákon jiné dělení nezná!!
Proto nemůžeš - to čemu říkáš elektrokolo - z definice jízdního kola vyjmout a jeho majitele vylučovat z provozu.
Klidně můžeš. To tvé dělení se vztahuje pro pohyb po komunikacích, nikoliv po národním parku, kde platí jejich vlastní pravidla. To, že je doposud používali z pohodlnosti, neznamená, že je budou používat i nadále.
Žadná vlastní pravidla neplatí a platit nebudou.
I NP podléhá zákonným normám.
Aha, takže běžné silnice se dělí na tři zóny ochrany přírody a do té první zóny není dovolen vstup a podobně? :D
Ano Národní park podléhá zákonu o národních parcích. Tak si ho nastuduj, abys pochopil, že to není silnice... Národní park není zřízen pro rekreaci obyvatelstva. Je zřízen pro ochranu přírody.
Tenhle týdem mi měnili v práci počítač a oba IT , technici měli podobnou zkušenost s tím, že jezdí hodně na singltreky a poslední dobou tam potkávají lidi na elektrokolech, kteří je dusí cestou nahoru s tím, že chtějí uvolnit cestu a pak cestou dolů stejní lidé elektrokola vedou a blokují cestu, neboť se , na výrazně těžších kolech, bojí sjezdů...
Ale to není problém elektrokol, ale problém cyklistů kteří postrádají soudnost. To že si pořídím fula, dokonce s motorem, ještě neznamená, že umím totéž co mistr světa.
Stejně tak zmíněné články nejsou proti elektrokolům, ale vlastně "řeší" problém arogantních blbů, kteří jsou - nevím proč - přesvědčení, že pro ně nastavená pravidla neplatí, a - bohužel - nikdo je nekontroluje a nepostihuje. Komentáře to pak zjednodušují na válku proti e-kolů! Trapné!!!
Za spôsob a bezpečnosť jazdy je zodpovedný jazdec, nie jeho stroj. Snažiť sa bezpečnosť riešiť reštrikciami na úrovni stroja je nešťastné riešenie. Bezpečnosť by mala byť nastavená pravidlami platnými pre všetkých, ako je to úplne logicky v bežnej cestnej premávke. Stroj by mal byť na jazdu v danom prostredí vhodný s ohľadom na jeho rozmery a manévrovateľnosť. Motorka alebo skúter (aj keby boli elektrické) už zjavne v tomto ohľade na cestičky plné ďalších cyklistov a peších vhodné nie sú. Pokiaľ to ale vyzerá ako bicykel a je možné na ňom ísť ako na bicykli, je úplne jedno aký má výkon a maximálku pokiaľ jazdec dodržuje stanovené pravidlá a vo všeobecnosti jazdí ohľaduplne a bezpečne.
A ty máš pocit že za to může to elektrokolo a nebo ten blbeček co to elektrokolo řídí?
To nemusí být nutně blbeček. Elektrokolo je moderní, mnozí si to koupí a začnou zkoušet, co to dokáže. No a jedna ze zkoušek je na tom single tracku. Než zjistí, že tam nepatří, chvilku to trvá. Při dostatečně silném přísunu pokusníků ty ztezky prostě ucpou.
To kolo má prostě jiné vlastnosti než kolo na vlastní pohon ale i motorka.
Dobře blbeček je silné slovo, tak za to že se někdo chová nezodpovědně nemůže elektrokolo ale člověk sám.
Jezdím po horách na kole od svých 9ti let, a asi od 16ti na MTB, dneska už se tam s bikem vyskytnu velmi sporadicky.
I tak ale můžu trochu srovnávat.
Myslím že problém je jednoduše postavený - je nás moc v malé zemi, a každý si myslí že má svá svobodná práva v užívání.
Pamatuju si jak nás v druhé půlce 90tek na lesní cestě zablokoval Gazík s myslivcem s flintou v 900m.n.m. a co tam děláme s těmi koly a ničíme...a naše otázka byla co tam proboha dělá on s tím Gazíkem...
Situace je vždy skoro stejná, nejvíc si stěžují lidi co jedou o weekendu na hory a potkají tam stejného "blba" který se tam producíruje na vehiklu - z toho zákonitě vzniká tření, volání na správu parku, stěžování si na elektromotorky apod.
Když chcete klid a nepotkat živáčka, běžte nebo jeďte tam ve všední den o dovolené.
Ale chápu že už jsou místa kde není k hnutí za celý rok, nevím nenavštěvuji singletracky - přijdou mi jako zhovadilost - ale pravdou je že možná přispěly ke koncentraci "blbečků" a odklonily je ze zachovalejších částí hor.
Ale nepleťme si pojmy: hory, lesy, všechno je to jen zahrádka, málokde jsou původní porosty, a kde ano, tam je "prales" s jiným režimem návštěv.
V poslední době jsem měl rád noční pochody na sněhu, protože tam člověk nepotká nikoho, a méďové by měli spát, žel mnohdy nespí, a nespí ani vlci a rysi a ruší je to.
Zas si ale říkám co dělají ve dne když tam projde 100 rodin, přeci jen rys není liška aby zalez 5m pod zem.
Ohleduplnost a dodržování pravidel je tedy zásadní, ale situace není černobílá, a týká se spíš mezilidských vztahů.
Myslivci budou na své posedy vždy jezdit po asfaltových signálkách, ve svých teréňácích, ale až k posedu - a jednou ročně i kolona 20ti aut naráz.
Těžká technika na těžbu dřeva vždy pojede "přes mrtvoly" a rozbije v lese všechno co jí stojí v cestě, ačkoli vždy jen jednou...
Pokud bychom chtěli zachovat přírodu, museli bychom přestat těžit, přestat tam jezdit, a nechávat ji aby se přirozeně měnila na pralesy, polomy, holiny.
Podobně největší starost mnohých zimních návštěvníků je jestli jim někdo neničí běžkařskou trasu.
Z vlastních zkušeností můžu říct že se to děje velmi sporadicky, ale problém je uměle zveličen aby se to nedělo, protože jinak bychom jim ubrali na komfortu.
Tyto běžkaře nezajímá že zbytek návštěvníků musí jít naschvál v horší či hlubší stopě, protože si to tam na prvním sněhu někdo projel.
Naštěstí se běžkaři vyskytují jen na poměrně horizontálních trasách, z kopce totiž neumí brzdit.
Výraz ve tváři, že jim někdo ničí stopu ale nikdy neztrácí, a jsou vždy připraveni zařvat na lesy: "Stopa"!
:)
Díky za ty minusy.
Ten běžkař když přijde o stopu tolik neutrpí, prostupnost terénem má tak jako tak nejlepší, i proto že jede nalehko.
Jedná se opravdu jen o komfort, a o to že si může říct: "teda dneska to v té stopě jede, asi jsem dobře namazal, za 20 minut jsem na chatě, dám si polívku a 2 piva".
Stejně jako cyklista na singltracku: "dneska to jede, krásně to tu vybagrovali tu cestičku, ještě že to je zkopce, aspoň nemusím šlapat".
...na úzkých cestách kde to někdo ve sněhu projel dolů, chodí pak celé zástupy právě v této stopě protože nahoru to běžkař stejně buď vybruslí nebo musí pěšky.
Na horizontálních trasách jsem zase viděl používat čtyřkolku s pásama, která to stejně přeorá a udělá za sebou novou stopu. Většinou jsou tam pak stopy 2 nebo dokonce 3.
Tak ti ještě jeden přidám, ne proto, že bych nějak extrémně nesouhlasil, ale proto, abys pochopil, že blbců je víc:-)
No vidíš, a já na tom jen chtěl ilustrovat jednu věc, a sice že to co se nám mnohdy zdá jako přírodu ohrožující, je ve skutečnosti často jen život a mezilidské vztahy pobuřující jednání ( a přírodě je to šumák ).
Zatímco jako společnost dokážeme hromadně a s dobrými úmysly - mnohdy v rámci nového zákona, drancovat přírodu nemilosrdně a bezostyšně dál a dál, v dobré víře že tak je to pro ni správně.
Až zase za 20 let někdo zjistí že to co děláme jí vlastně škodí, a je třeba hledat jiné intenzivnější řešení na její záchranu...
Není blbec jako blbec, ale už jen tím že se tady vykecávám se mezi ně řadím ;)
BTW: stopy neničím ;)
No, a já chtěl ilustrovat to, že když se najde blbec, dostaneś 5 mínusû za nabídku
"ten nosič mám, a nepotřebuji, dám ti ho, napiš"
tak se netrap, přnd léty jsem přemýšlel, jak někdo může být taková svině, ale jsou tu, nepřevažují, ale jsou.
Nechci téma posunout k ochraně přírody, ale ono to je ale trochu složitější - ono se například zjistilo, že na dopadové ploše v Brdech přestaly růst některé vzácné druhy rostlin, protože je "zahlušily" náletové rostliny a vymysleli tedy jejich umělé vypalování. Podobně v jiném bývalém VP vypouštějí na podobné plochy transportéry.
My dříve narození si ještě pamatujeme, že chůze po horách bylo vlastně kličkování mezi kravinci - podobné plochy byly přirozené kultivovány spásáním. Dnes při dovozu argentinského hovězího z Polska se nic takového neděje.
Ano, takže ne blbeček, ale cyklista, který postrádá soudnost a nekriticky hodnotí své schopnosti - samozřejmě bez ohledu na to, na jakém druhu jízdního kola pojede.
Jak se na tom nekritickém přístupu projeví pomocný motor?
P.S.
Singltreky se jezdí do kopce? Tak proč e-kolo?
Nepopisuješ ty a újezďák umělý problém, který se prakticky nevyskytuje!?
Nevím, mě singltreky a traily nelákají nejsem technicky zdatný jezdec, jen jsem popsal situaci, kdy se dva velmi dobří MTB cyklisté setkali " s tak údajně umělým problémem", že jim v poslední době znechucuje ježdění na kolech bez motoru v prostoru, kde předtím takový problém nebyl.
Je mi jasné, že na tématu elektrolistů se nedala čekat nadšená reakce, na druhou stranu to sem patří a je jasně vidět, že je to skutečně o lidech a ne o vybavení kol, prostě některým lidem jsou názory ostatních ukradené... :D
Poznámku o nadšené, či nenadšené reakci e-kolistů považuji za redundantní, tak to neposouvejme do této roviny.
I já - e-kolista - jsem zde několikrát napsal, že jde jedině o lidský problém, že je to jedině o soudnosti jezdce.
Možná je to i o provozovateli singltreků - nemám osobní zkušenost, ale co jsme četl, tak je někdo postavil, udržuje a provozuje, a možná i vybírá vstupné. Očekával bych tedy, že tam nepustí někoho, kdo nemá odpovídající kolo a evidentně by ostatní zdržoval, tedy ohrožoval. Máte někdo osobní zkušenost?
Nemuzu tvrdit, ze vsude, nevim, ale jeste jsem se nesetkal s zadnum arealem ani u nas ani v Rakousku nebo Italii, kde by se platilo nebo nekdo neco hlidal. Financovani asi bude ekonomicky provazane s hospodama, ubytovanim, dotacema atd.
A i kdyby na vstupu někdo seděl a filtroval to, tak jak pozná schopnosti toho jedince? I na kole tam prostě vjedeš a zkusíš, co zvládneš. Někdo to jede s bravůrou, někdo tak tak. Jistě i na těžkém terénním elektrokole se to dá bravůrně sjet, jen se to musí umět. A dokud to nezkusíš, tak to nepoznáš.
Třeba tak, že tam bude 100-metrový "zkušební" úsek...
A to je špatně, pochopitelně.
Nejdřív by se toho měla ujmout nějaká neziskovka a zadat průzkum, co vlastně v takovém areálu musí člověk umět, aby se předpisově odrekreoval. Pak najít poslance, nebo senátora, či ještě lépe europoslance, který se za věc vezme, a prosadí zřízení výkumného ústavu, či jiné státní organizace, co se na věc kouknbe profesionálně, objedná školení personálu areálu, připraví dotazníky, a samozřejmě, rozjede slušnou PR.
Jít do toho takhle amatérsky, jako že zkusíš a uvidíš, není přístup moderního člověka 21. století
Po tom mediálním rozruchu, co byl po uvedení do provozu singltreku na Smrku jsem se domníval, že to má nějaký řád, proto jsem se ptal.
Nemá, tak jakékoliv teoretizování je k Ničemu.
Ani se nedivím, kdo by na sebe vzal odpovědnost, že se tam nějaký cyklista zrakví....
Pokud vím, elektrokola nechtějí na Rychlebských stezkách. Je to spíš v rovině žádosti/prosby o respektování, zdůvodnění v odkazu...
http://www.rychlebskestezky.cz/cs/stezky/proc-e...
Pěkné a srozumitelné vysvětlení.
Četl jsem jejich zdůvodnění a hloupější zdůvodnění by mě ani nenapadlo, i když je smířlivé. Prostě skutečnost je taková že chlapíci co to to tam mají na starost mají averzi, možná mindrák či co z E-MTB. Jediná pravda co uvádějí je že ji projedeš víckrát za den. Ostatní je naprostá hloupost. A pokud jim nebo jejich návštěvníkům vadí že je někdo rychlejší chce předjet, tak ať si zaplatí kurz slušného chování. Já s tím žádný problém nemám a rád se uhnu i rychlejšímu na klasice protože je to samozřejmost. Já tam nikdy nebyl ale zřejmě mají tu trať z cukru či co. Pokud vím tak nejvic trati škodí když frajer všechno projíždí zadním kolem ve smyku. A vůbec tyhle úmělý trasy stojej za hovno. Nejlepší kde se člověk svobodně vyřádí jsou starý lesní cesty, úvozy a jiný cestičky kde je člověk sám a žádný chytrolín ho neotravuje. A že jich máme, stačí hledat. Traily jsou pro pražáky a jiný měšťáky. Takže za mě, atˇjde celá Šumava a Rychlebský do Prdele, nezajímaj mě.
Oni si postavili, oni si stanoví pravidla. Když se ti to nelíbí, nejezdi tam, nebo si postav si sám svoje....
Četl jsi pořádně můj příspěvek????
Nebo se jen nudíš.
Čet a přišlo mi to jako rozvinutá variace na téma: "žádné prostitutky jsme tu neměli a ta částka taky nesouhlasí".....
Tedy že se přesně trefili a potrefená husa se ozvala.
Četl. Nikdy jsi tam nebyl, traily nejezdíš a nestavíš, ale víš, že jsou to jen lidé, kteří mají z elektrokolo mindrák. Máš rád elektrokola a tomu podřizuješ veškeré své hodnocení. Nejsi v tomto směru schopen objektivního hodnocení.
Říkáš : Já tam nikdy nebyl a hloupější zdůvodnění by mě nenapadlo a nakonec je v podstatě pošleš do prdele.
Přitom takovou slušnou a proargumentovanou prosbu o pochopení něčího názoru a přístupu by jsi musel hledat roky.
Chápu, taky se nudis. Apropo, máš namazæno?
Nechápeš, jen podle sebe soudíš ostatní...
Von je jen blbej, jak Pučtoch… Chápání a souzení po něm chtít nemůžeš...
Pod Smrkem elektry v pravidlech neřešej. Asi jich zatím nejezdí tolik, já na singlech žádnou elektrárnu nepotkal.
Dokonce někdy v červnu SpS pořádají "e-bike camp".
Jet můžeš na čemkoliv, třeba na skládačce a ten kdo jede rychle musí počítat, že ho bude chvíli brzdit třeba nějakej malej špunt, minimální rychlost není předepsaná ...
A k tvému předchozímu - singly vedou samozřejmě i do kopce. Sice se většina převýšení získává na lesních širokých cestách/asfaltkách, ale část i na samotných singlech. Žádná lanovka, nebo jiný "vývoz" ... všechno pěkně "za svý" :o)
Na FB mají naši eletrikáři skupinu.
Jsou ale dost jiní než "naši". U nás se řeší přestavby, dojezdy a tak, a tamti spíš jestli je lepší Haibike nebo Cube. Všechno, skoro bez výjimky pak blátotlačky, řekl bych že většinově omladina, co motor bere jako sport, ne jako přípomoc.
Řekl bych, že se to také hemží prodejci, protože aby si jen tak někdo každý týden vyzkoušel na pár dní kolo za sto litrů není běžné.
Připadá mi to, že motor, jako kompenzační pomůcka bude vyhražen nám kryplům (viz Toník) a hodně natržených jatýrek bude na elektrických blátotlačkách machrovat to lesích (viz Kutušák), než jim to zatrhnou a bude po vtákách.
Je to tak, elektrokolo se prostě z kategorie přípomoci pro důchodce či slabšího partnera přesunulo do nové sportovní, či "sportovní" kategorie, stejně jako se jezdí na čtyřkolkách.
a nešlo by to brát i tak, že se mladí a neklidní koupí elektrokola zařadili dobrovolně mezi kriply?
Trochu zjednodušená úvaha. Nedávno tady byl odkaz na test pana Štěrby, který testoval elektrofula, a podle toho co na něm předváděl, tak rozhodně nešlo o kolo pro tělesně postižené.
P.S. doporučoval bych Ti cizeleovat svoji slovní zásobu. :-(((
Ja to skôr vidím tak, že tí čo nechápu že elektrobicykel nie je len pre starých a postihnutých prejavujú určitú obmedzenosť svojho myslenia. Ale to tu bolo vždy, nové veci najskôr musia prejsť obdobím odmietania a nepochopenia, kým sú nakoniec prijaté.
Ja na tom dojizdim do prace a ted nevim v jake jsem kategorii, muzete mi pomoct se zarazenim ?
Krypl sem, kripl tam, pokud potřebuju 20km do kostela nebo bydlím v kopcách, tak tu přípomoc uvítá každý, co nechce být propocený a smradlavý nebo třeba i následně prochlazený až nachlazený.
V podobném duchu používám elektrokolo já (jezdím na něm do práce). Na poznámky, že jezdím na elektrokole mám ustálenou odpověď, to máš/máte pravdu, normální by bylo jezdit autem.
Jo. Elektrokolo jako dopravní prostředek chápu.
Jako dopomoc pro člověka s handicapem chápu taky - v podstatě si myslím, že pokud se nebudeme chtít kola vzdát, tak jednou nás čekají všechny (byť si pro sebe představuji, že to bude tak za dvacet let).
Ale když jsme jednou na výletě na kole zastavili na nějaké vyhlídce a přihnalo se tam asi pět teenagerů na elektrokolech, tak tohle už mimo moje chápání bylo taky. (Ale respektuju, že já jim ta kola neplatila a není to tím pádem moje věc. Ale divit se - to se teda divím.)
Mě na těch lidech v tebou popsaném případě vadí to, že je pak člověk potká ve velké rychlosti, tam, kde bych to nečekal. Scházíš-li úzkou lesní pěšinkou s kopce, nečekáš, že se proti tobě velkou rychlostí vyřítí kolo.
A pak ještě jedna věc mi na tom vadí, že hrozí vylití dítěte i s vaničkou. Že se v tom lese prostě omezí všechna kola.
Ano, přesně. Tohle je ten výsek z použití elektrokol, který mi též poněkud vadí. Ne elektrokola obecně, ale ty situace, kdy si je pořídí někdo hlavně proto, že na to nepotřebuje řidičák, případně že s tím smí jet i tam, kam auto nemůže,a kde donedávna přece jen byla určitá selekce, že se tam dostane jen ten, kdo si to "odpracuje" a teď je tam div ne dopravní zácpa.
Nesouhlasím! Rozhodně všeobecně víc škodí cyklista, který si cestu usnadní autem (zaparkuje někde až u lesa nebo cyklotrasy), než ten, který celý výlet absolvuje třeba kombinací mhd/vlak+elektrokolo.
Já nemluvila o žádném "škodění".
Jen o tom, že je dost míst autem nepřístupných, kde do rozmachu elektrokol bylo vcelku prázdno a teď je tam stejně narváno jako na těch cyklotrasách, u kterých se dá zaparkovat.
V lese by to smysl dávalo.
Soňa, aby mě nastavila zrcadlo, chodí běhat. Máme les za vrátky, tak tam. No a o víkendech se to prý už nedá. Prostě po těch cestičkách se řítí cyklisti a prý jsou dost bezohlední. A pořád uskakovat prý rozhodí rytmus a běh tak netěší.
Elektrokolo je jako dopravní prostředek ideální v tom, že se prakticky s minimální námahou pohybuješ na celkem velké vzdálenosdi, v civilu.
V kombinaci s tím velký autem, kam kola strčíš bez potíži a přivážeš snadno gumicuky dostává cestování nové grády.
Do centra měst se autem dostaneš obtížně, zdlouhavě a parkuješ draho, když vůbec se ti parkovat podaří. No ale ta města mívají na okraji ta obchodní centra s ohromnými parkovišti, tak tam nechat káru a dál pokračovat na kole je ideální. Jde to i na neelektrokole, ale je to namáhavější, prostě s motorkem jde jen a výhradně o zábavu. Bez problémů se zaparkováním, hledání zastávek MHD a placení lístků, autonomie dolezdu cca 60 km s maximální přípomocí naprosto na město stačí.
Jen to cnce koupit nějaký ten pořádný řetěz z plátkové oceli, váha na elektrokole nehraje takovou roli. Už jsem to psal, byl jsem šokovanel jak snadno flexou zruším i silné lanko.
V lese by to smysl dávalo.
Soňa, aby mě nastavila zrcadlo, chodí běhat. Máme les za vrátky, tak tam. No a o víkendech se to prý už nedá. Prostě po těch cestičkách se řítí cyklisti a prý jsou dost bezohlední. A pořád uskakovat prý rozhodí rytmus a běh tak netěší.
Elektrokolo je jako dopravní prostředek ideální v tom, že se prakticky s minimální námahou pohybuješ na celkem velké vzdálenosdi, v civilu.
V kombinaci s tím velký autem, kam kola strčíš bez potíži a přivážeš snadno gumicuky dostává cestování nové grády.
Do centra měst se autem dostaneš obtížně, zdlouhavě a parkuješ draho, když vůbec se ti parkovat podaří. No ale ta města mívají na okraji ta obchodní centra s ohromnými parkovišti, tak tam nechat káru a dál pokračovat na kole je ideální. Jde to i na neelektrokole, ale je to namáhavější, prostě s motorkem jde jen a výhradně o zábavu. Bez problémů se zaparkováním, hledání zastávek MHD a placení lístků, autonomie dolezdu cca 60 km s maximální přípomocí naprosto na město stačí.
Jen to cnce koupit nějaký ten pořádný řetěz z plátkové oceli, váha na elektrokole nehraje takovou roli. Už jsem to psal, byl jsem šokovanel jak snadno flexou zruším i silné lanko.
Také se mi takové situace nelíbí, ale jak jsem napsal, důchodců elektro-cyklistů je konečný počet a e-kola se vyrábějí nová a nová a tak zpracovávají reklamou i další skupiny - už i Jágr jezdí na e-kole! Proč by na něm nejezdil náš teanager, bude to vlastně takový náš malý Jágr, že ano?
A co domácí výchova?
Domácí výchova? Za své si ten teenager to kolo určitě nekoupil, že...
Věřím, že oba myslíme totéž - angažovaní rodiče chtějí mít klid a tak tomu "následníku trůnu" koupí cokoliv, samozřejmě značkového, jen když mají klid. Myšlení bolí!!!
Tohle bych si hodnotit fakt netroufala.
Vychovala jsem dost dětí na to, abych věděla, jak "ošajstlich" je házet jednoznačné soudy.
Prostě takhle ten vývoj jde. Pro spoustu lidí "sportovat" znamená dojet autem do fitka a tam se projít po běžeckém pásu, či se projet na kole s elektrikou. Jestli je to tím, že myšlení bolí či tím, že rodiče chtějí mít klid, do těchhle spekulací se už pouštět nechci.
Ono to je i tím, že zaměstnavatel místo aby přidal peněz k výplatě tak vytvoří benefit v podobě karty do fitka. A tak místo aby člověk jezdil na kole tak si koupí elektromotorku a ušetřený čas pak konzumuje formou benefitu ve fitku. Vnímám to jako projev myšlení stáda.
Kdyby jen to, ještě mu přispěje na stravenky....
Problém je v systému, který tyhle benefity osvobozuje od sociální a zdravotní daně.
Tak čtvrtinu platu leckde platí v naturáliícha blbci zaměstnanci to i leckde vyžadují.
Prostě výjimky, co deformují celý systém.
Jo já rád platím nájem pinpongového stolu z benefitů. Ne každý to efektivně využije, ale já to umím, mám příležitost a mám to rád. Možná to není úplně férové, to souhlasím. Ale podporuje to takové to žití nejenom tou profesí.
Ten obrázek vystihuje realitu. Pro rodiče je lepší koupit e-kolo než se dívat jak jejich potomek hnije u PC. Svět se skutečně v prdel obrací. Ale vina je na nás všech, chtěli jsme konzum tak ho máme.
Ono se to vymstí hlavně těm mladým elektrokolistům. Ono to jako šlapání je tak malý výdej energie, že to vlastně ani nemusí provádět. Nezhubnou tím, neposílí tím, je to k ničemu. Už teď se posunuje obecné hledisko na to, kdo je obézní a bude ještě hůře. Ale to naše tělo je stále stejné a fyzicky se pohybujeme stále méně a méně.
A někdo "sorry jako" :)
Všetko je úplne v poriadku. Mudrlant ostane mudrlantom, lenivec lenivcom a ten kto chce si nájde spôsob a zašportuje si s motorom či bez. Žiadny elektrobicykel jazdcovi nebráni v tom aby sa namáhal. A keď nejaký lenivec vďaka motoru začne jazdiť tak vďaka aj za to. Možno ho to začne baviť a lenivosti sa zbaví.
Stárneš, Brahmo
He to furt to samé, naši tátové chodili pěšky, my si radši počkali na autobus.
Nemoralizuj, pozoruji, i když tvůj nesouhlas chápu. Taky mám cuky občas být chytrý jak kolega Vysočina, po nás svět bude jen horší.
Není tomu tak, jen bude zase trochu jiný
J:
Mohu-li radit, tak se do ničeho nenuť, buďto to v tobě je a pak to vyleze samo, nebo není a pak je vše marné - v Apathyce nekoupíš! :-)))
Sorráč, tak krásnou Tvoji přihrávku nelze nesmečovat!
Jinak se mi zahojilo kloubní pouzdro natažené před týdnem na ELEKTROKOLE, vylézám z postele a chystám si kolo, takže přestanu zahánět nudu psaním "moudra" na internetu. Čau hoši!
Ty ani vzdáleně netušíš o čem píšeš.
1) pokud jedeš na elektrokole do kopce tak máknout musíš, jen ti to ten kopec z 10% sníží tak odhadem na 5% stoupání a i do toho si mákneš.
2) pokud se vydáš s jednou bateri na 120km tůru tak musíš taky kapku makat jinak ti nevyjde energie.
Možná by jsi si to měl nejprve vyzkoušet a pak tu můžeš psát zasvěceně. Tak je to jen výkřik do tmy a k tomu ještě hloupý:-) Ostatně Lubo to napsal jak to je.
Dneska nikam nejezdi, Vysočino, je zima a snad bude ještě i pršet, zaplať Bůh.
Uprasíś kolo i sebe, a ještě nastydneš.
J: jasně, vstal jsem, otočil žaluzie a viděl mokré okno - podle radaru tak nejdříve odpoledne, ale zima přetrvá - určitě to odložím.
Bob: Proti e-kolům tady horují stále stejní diskutéři, viděli je jenom na fotce, nebo se projeli kousek po rovině, ale bludy hlásají stále stejné.
U nich je elektrokolo něco jako lanovka na Sněžku - stiskneš knoflík a jede to samo, jen nesmíš při jízdě usnout, aby ses nepotloukl. :-)))
Ne, neviděla jsem to jen na fotce. Tady jich už jezdí plno a zrovna včera přesně ta hrůza, o které jsem tady psala. Na asfaltové silnici, na rovině, dva důchodci, děda a za ním babka, oba elektrokolo, sériovka, tudíž asi těch 250W. Buď ta bába už neměla v kole šťávu, nebo prostě už nemohla a jela na ten motorek, ale nohy měla ochable svěšený, jednou za pět vteřin si je vystřídala. Jeli tak 10km/h. Když jsem je předjížděla, tak bába ve tváři zcela vyčerpanej výraz, dědek vepředu nasranej, že je předjíždím. Proč kurva ten dědek nejede za svý nebo té bábě nepořídí elektroskútr, když mu nestačí?! Mě jí bylo fakt líto a o sportovním vyžití a něčem pro její zdraví si troufám s úspěchem pochybovat, teplo nebylo a pohybem se teda nezahřála.
Tož asi tak to vidím já. Zatím jsem tu neslyšela pět chválu na elektrokola nějakou ženskou. Akorát snad jedna s tříkolkou z nějaké horské chaty se tumihla.
Bara2:
Nebyl jsem tam, nevím tedy jaký měla babka problém, jenom odhaduji, že jí nikdo nevysvětlil jak se jezdí s PAS snímačem, proto jí motor vypínal a musela kolo znovu 3-5 sec vlastní silou rozjíždět, aby motor zabral.
Jinak znám dvě ženy, které si ho pochvalují - Jindrovu Soňu a mojí drahou, lepší polovičku. Po sedmiletém ježdění s PAS dostala loni kolo s torzním snímačem a je nadšená jak to funguje. Torzní snímač totiž funguje bez postřehnutelné prodlevy a přípomoc dávkuje podle síly, kterou šlapeš - je to jízda jako na "normálním" kole, jen ti středový motor pomáhá otáčet pedály.
Obr.1 původní kolo 26" s PAS a nábojovým převodovým motorem. (místo pořízení bys mohla poznat)
Obr.2 nové kolo 28" na Děvíně (Vlasta) - Vyšehrad dvojitá věž, je kousek vpravo od hlavy - za vodou
Obr.3 ještě loni dostalo kolo odpruženou vidlici - žádný výkřik techniky, našim potřebám vyhovuje a ruce tolik netrpí
Báro, že ty neznáš ženskou co chválí elektrokola neznamená že nejsou. Ja jich znám dost a s dalšími kecáme na cestách. To elektrokolo i těm mladým manželkám dokázalo vyrovnat hendikep s jejich muži či partnery. Tak by dřepěly doma a čekaly až se jejich partner vyřádi na kole. Jdi ven mezi lidi a tam se dozvíš více než zde mezi pár nickama :-)
K tým ženám - bývalá priateľka si na ebajk tak zvykla že keď sme sa rozišli bola dosť nešťastná že sa s ním musí rozlúčiť. Mama jazdí na ebajku cez 2 roky, je s ním veľmi spokojná, rýchlo obehá čo potrebuje. Nedávno prišiel kamarát s priateľkou, požičal som im ebajky a šli sme sa len trochu previezť... Nakoniec sme dali fakt slušný výlet, a to aj riadne do kopca, cez lúku a lesy, kamarátova priateľka spokojná, šla na tom že som sa nestačil diviť...
Bobbobe to je zajímavé, když řekneš hendykep ty tak máš samé palce hore , když řeknu hendykep já tak skoro samé mínusy :-) Asi si lidi myslí, že hendykep je něco jiného než kripl :-)
orwell:
Je to tak, obzvláště my starší to vnímáme dost citlivě.
Krypl je velice nepříznivé označení jedince s těžkou společenskou deformací - zmetka, který ostatním úmyslně škodí, udává, pomlouvá, donáší...
Vědí bohové, kdy se toto označení přeneslo i na tělesně postižené a asi mělo ztratilo původní superhanlivý význam.
Ale ne, Vysočino, je to přesně naopak,
německy:
der Krüppel = mrzák, invalida
(anglicky totéž ovšem psáno cripple). Do češtiny se to dostalo z němčiny, známá je formulace "Staatskrüppel" tedy neschopný vojenské služby :-)
Konec jazykového koutku
Jindro, jazykový koutek je nezajímavý, původ mi je jasný, německy umím také a Švejka jsem také četl.
Jde o to jak je/bylo to slovo vnímáno. Je to možná také místní záležitost, ale říci invalidovi, že je krypl bych se já osobně obával, že mi rozbije ústa. Toť vše.
Ostatně jak říkal pan Werich - "...dnes už nejsou lidi tak hákliví... ", že ano?
Možná to bude mírným časovým posunem, nebo lokální, či skupinová záležitost.
kripl se u nás používalo opravdu pro ty fyzicky mentálně handikepované, jak by se řeklo tou dnešní novořečí.
v statice pak máme termín "web crippling" který překládáme jako "borcení stěny"
Pro šmejdy toho typu, co popisuješ, byla celá řada označení, zůstaneme-li u germanismů, gauner by se hodil, popřípadě grázl, ale to už je darebák trochu jiného charakteru.
Mám kostruktivní návrh na přejmenování těchto stránek z NaKole na NaMotoru. Poslední dobou se tu neřeší problematika kol, ale jen problematika buzení motorů a baterií na jejich krmení. Maximálně se tu někdo pozeptá na uražení omezení rychlosti. Kola zdejší důchodce a kriply už nezajímají.
Tak to tak pročítám, jak se z našich dětí i vnuků stávají obézní lemry líné s prstama otlačenýma od gorila skel a klávesnic, ale furt si myslím, že lepší je "jemně" šlapat na elektrokole, než šňupat...
ano myslel jsem si to, hned si to napisu na ram kola. Setri mi to denne pri dojizdeni 40min casu, nechci se chlubit ale kdo z vas to ma ? ;)
a to se vyplatí :)
40 minut je hodně, kolik za den do práce z práce najedeš km a za jaký čas to bylo před " elektrifikací" ?
To by mě taky zajímalo, protože pokud se bavíme o elektrokole kde je rychlost na motor max 25 km/h, tak buď musí být děsná lemra co se na normálním kole plouží rychlostí chůze nebo je to dost daleko a celková doba jízdy bude i tak v řádu hodin a pak je i elektrokolo opruz a pořídil bych si něco rychlejšího.
To je jednoduche, nejedna se ani tak o 25km/h na rovine jako o prekonavani vyskovych rozdilu.
Horni trasa rano (100m vyskovych, plynule stoupani tam ani ebajk neni potreba). Rano setrim diky ebajku 10min.
Odpoledne je to horsi trasa zpet je neco pres 300m do vysky na nekolika km, tam setrim 30min.
Vse samozrejme s aktivnim slapanim v PAS rezimu, 250w stredovy BBS01.
Hm no kde se může taková úspora na tak krátké trase s celkovým stoupáním za den 400 metrů vzít :)
Jezdím 23 km tam a zpátky na obyčejném MTB kole a nastoupám a naklesám za trasu 142 150 m, čili tam a zpátky je to naopak :) čili mám za 2 hodiny a max 10 minut po +-46 km jízdy na kole bez přípomoci nastoupáno+- 292 metrů. Občas to celé mám za méně než dvě hodiny. Čili začátkem sezony průměrka 21 a normálně tak 23 km/hod měřeno včetně stání na křižovatkách..
Kdybych měl na své trase ušetřit 40 minut za den
počítejme ten můj horší součet tedy 130 minut jízdy na 46 kmm ( průměrka 21,23 km/hod) pak bych jel 90 minut s průměrkou 30,66
jenže to mám najeto 2,52 x víc než ty a jen s celkově o 100 metrů výškových méně než ty.
U tebe to zrychlení musí být úplně dramatické :)
Zkusmo jsem si řekl, že jedeš 18,2 km dle tvých obrázku celkem cca za 1 hodinu , to snad musí dát každý kdo trochu jezdí na kole, najmě s přestávkou to máš průměrku 18,2 v hodině nu a pak
pak jsem si od 60 minut odečetl 40 minut a vyšlo mi, že to šupeš za 20 minut průměrkou 54 km v hodině :)
Tam a zpet cca hodinu a pul na klasickem kole, aktivne - ale ne na krev. Tam a zpet na ebajku cca 50 minut a to mam navic veci na prevleceni v batohu. Takže tak.
Kdybych zavodil na klasice asi bych to o 15min stahnul, a pak lze argumentovat ze usetrim mene casu atd... Kazdopadne to dojíždění funguje dobre :)
Tak to jsem měl kolegu který asi rychleji běhal :) 18,2 km za 1,5 hodiny to to je průměrka 12 km v hodině,tak to jsme jezdili když byly děti malé :)
No a jet to na elektrokole o 40 minut méně mě dává něco jako průměrku 22 km v hodině .... hm
Těch 40 minut musí ušetřit na řekněme 10 km do kopce (s kopce motor nepotřebuje). To vychází na zrychlení o 15km/h, takže když do kopce jede bez motoru prakticky krokem (5km/h jedu i já do 7% pořád stejného stoupání), tak s motorem to jede rychlostí 20km/h.
Podle mapky je to stoupání 5% (na 6km o 300 metrů), je to chlap, tak by to měl jet řekněme rychlostí 10km/h, s motorem 25 km/h.
"psal že jezdí na kole aby nemusel do fitka"
Přesně. V podstatě se okrádá o 40 minut rekreačního pohybu venku, protože těch 10 km/h je vyjížďka na pohodu a má to při cestě do/z práce :-)
Třeba ale ještě jezdí někam do bazénu plavat...
"Vis já Šetřím"... :-) :-)
Tak to říkáš tomu pravýmu. Já šetřím tak, že jsem ještě nikdy auto ani nepořídila (za taxíky jsem zaplatila násobně méně a bylo to i s řidičem) a elektrokolo u mě nemá z hlediska nákladovosti vůbec žádnou šanci.
Bara 2-18:39:
Jsem vyznavačem toho. že jsou pouze dvě životní filozofie:
1. žiju, abych mohl pracovat,
2. pracuji, abych mohl žít!!!
Jsem vyznavačem té druhé a samozřejmě to není jen o hmotných statcích, ale hlavně o životním stylu, o tom, abych se nenechal vláčet těmi, co na mě parazitují - ať za socializmu, nebo nyní.
Je tedy lhostejné kolik minut kolega ušetří, o kolik korun méně utratí, hlavně musí být spokojený a vyrovnaný když večer uléhá - v tom je jeho síla, tu mu nikdo nevezme, a děti a manželka to jenom umocní! Peníze budou - my nebudeme!!!
Ty kolegu kádruješ, jako bys mu to platil :-)
Hm, jen se snažím přijít na kloub tomu jak se na 18 km za jeden den na kole ujetých , rozdělených do dvou šílených etap po 9 km. dá ušetřit 40 minut času :)
Ps : Myslím si, že si už nepamatuješ pravý význam slova kádrovat, ty si to pleteš s normovačem :D
Spíš to tipuju na jednu zastávku hromadnou, kterou má daleko od baráku a ještě opačným směrem. Na normálním kole nejspíš nejezdí vůbec :-)
jezdim o vikendu kdyz je vice casu, prozradim konkretne ze se jedna o trasu pres les z obce Kytin do obce Revnice kde sedam na vlak
ano mohu pouzivat take autobus 45min cumet z okna ale tohle je mnohem zajimavejsi (samozrejme za cenu stavby elektrokola atd...)
To se ti na tom chce v zimě, nedej bože v dešti? A potmě...
Když tady čtu, na kolik vlastně přijdou ty baterie a na počátku pořízení toho kola, tak to by sis pomalu mohl koupit každej rok IN100 u ČD a dojíždět každej den aji s obyč. kolem (jedno zavazadlo je v ceně).
Je to jen doplnek, kdyz je opravdu pod psa nebo naledi beru samozrejme auto... ale pak musim zas sedave zamestnani kompenzovat ve fitku a ja to mam mnohem radeji na tom kole na cerstvem vzduchu (jezdim pres lesni cesty)
Smiř se s tím, že pro některé je i cesta do práce na e-kole těžký hřích. :-D
Tak tak, pro ně je těžký hřích hlavně to, že někdo chce žít po svém.
to je nejtěžší hřích i když si hodně lidí myslí, žít po svém je správná věc.
Pro kriply to žádný hřích není. Jen pro ty, kteří se kriply necítí. Ti hřeší leností. A to je jasný a uznávaný hřích.
Pak všíchni co jezdí do práce autem, vlakem, autobusem,na motorce nebo elektrokole jsou líní a nebo kripli. :-)
Já to ovšem vidím jinak, člověk který byl líný a válel se jen na gauči, pokud si koupí elektrokolo a vyleze ven už pro mně líný není.
Podle mě je zrovna na cestu do práce ekolo OK, pro libovolnou věkovou i výkonnostní kategorii. Člověk nechce dorazit zchvácenej, trasa je taky víceméně furt stejná, tedy po týdnu se už není čím kochat a jeden kouká, aby to měl co nejrychlejc za sebou (bez toho zchvácení se). Sám jsem nad ním dost vážně uvažoval, přestěhovali mi práci do Stodůlek (bydlim Újezd nad Lesy). Ale když jsem zvážil cenu kola, které by se mi líbilo, hnusotu cesty přes Prahu a cenu roční lítačky, tak radši spím 2* 45 minut v krtkovi a na kole jezdím bez eletriky na vejlety.
já to dělím na dvě kategorie. Lidé zdraví se hýbou vlastní silou. Jedno zda chodí, běhají, jezdí na kolobce, na kole, na bruslích, prostě k pohybu používají vlastní svaly. A pak jsou krypli tedy lidí nějak choří. Někdo je hendykepovaný bolestí, někdo dlouhodobým niceneděláním, někdo je jenom krypl na hlavu. No a ti prostě potřebují ke svému pohybu motor. Nejhorší skupina je ovšem ta co si myslí, že je zdravá a že motor používá, protože je lepší než ti ostatní. To sou takzvaní lepšolidi. Ve skutečnosti jsou nadutí a čas získaný vyšší rychlostí využijí k tomu, že přijedou nezchvácení dom a vyvalí se na gauč před bednu, do ruky pivko a mají pocit ředitele zeměkoule. :-p
Vědí pane Orwell_farm, voni jsou i lidi, co v práci musí pracovat, a to hned od odpíchnutí příchodu a nemůžou se tedy 2 hodiny u kafíčka za souběžného čerpání dotací na výzkum ohledně nesmrtelnosti chrousta vzpamatovávat z cesty do zaměstnání..
To jim z těch ouvach nějak vypadlo :)
pan orwell ma docela jasno ze ten volny cas hodim do kanalu - ani nahodou. Kdyz prijedu domu tak se nezastavim az do deviti vecer - deti si chteji hrat (2 a 5 let) a prichazi sezona prace na pozemku - drevo na zimu se neudela samo, trava se sama neposeka atd...
Ale dyť si to kluci přiznejte, kdybyste byli zdraví jezdili byste za své. A tím, že máte motor dáváte celému světu najevo, že jste krypli. To není nadávka. To je prostě stav.
Na to nepotřebuji elektrokolo, nasadí kšiltovku a mašíruju
V Německu je od jisté doby více v módě používat čepice s nápisem "Více Evropy"
:D já to myslel jako podařený vtip, když jsi si o to tak říkal. Ale teď vidím, že ta elektrokriplovatost vám všem nějak vlezla spíš do hlavy. Jestli ty motory nevyzařují nějaké škodlivé záření, po kterém měkne mozek a pak se dívá na svět jen přes ten motor a baterku. :D
Přesně tak, důchodců je konečný počet a tak je třeba oslovovat další a další skupiny potenciálních uživatelů - zázračná ruka trhu nás nasměruje.
Za jistou "třešinku na dortu" považuji mladé slečny v elegantních sukýnkách, jedna dokonce s apartním kloboukem, které na "městských e-kolech" svoji přítomností občas zdobí Prokopské údolí (nikdy nejely nahoru), či A1, A2. Trochu nezvyklé, ale zase lepší, než kdyby seděly v kavárně - jsou IN, sportují, jezdí na kole! :-)))
P.S. proti speciálním cyklistickým sukýnkám nic nemám, dokonce bych je doporučoval, nejsou všechny ženy jako Twigy a sukýnky ledasjakou anomálii milostivě skryjí. Nic ve zlém!
Twiggy.. to je ten vychrtlej kluk převlečenej za hubenou holku? Díky nechci, já mám radši ženský, na chlapečky nejsem :)
když kupuješ kolo, lhostejno jaká si krasavice, určitě si dobře rozmysli barvu sedla
:-)
Jinak to vypadá, že za elektrokolaře jsme tady my dva, prakticky se diskuze neúčastníme a stejně si odpůrci elektrokol mají stále o čem povídat.
Nevím proč, ale vybavuje se mi při té příležitosti památný výrok sportovního redaktor Poláka z atletických závodů v NDR: "..kebysme aj my mali viacero takých Kokotou..."
jenže vy víte proč jezdíte na elektrokole.
No a přátelé odpůrci, pokud se mě teď chystáte roznést na kopytech, tak se raději věnujte tomuto problému, který trápí i strážce NP Šumava - viz foto
Jako (zatím) neelektrokolista mám proti elektrokolům jednu, ale zcela zásadní výhradu - je to další vymoženost, která u lidí prohloubí rychle narůstající ztrátu kontaktu s realitou.
Starších ročníků se to netýká, výjimky se samozřejmě najdou, ale většina z nich asi těžko zapomene, jaké to bylo, šlapat za svý.
No možná až bude mít baterka poloviční hmotnost a 4 větší kapacitu tak se budete moci vést.
Co jsem zatím zkoušel na půjčeném kole je to mizérie. V horách baterka rychle mizí a najednou máte zbytečnou zátěž navíc.
Stejně tak přelézání popadaných stromů nebo tlačení v nesjízdných úsecích s tak těžkým kolem je docela sranda.
Zajímavé, mně to nedělalo žádnou potíž i s naloženým kolem o váze 40-50kg. Sám jsem tenkrát vážil 148Kg a jezdil jsem štreky 120-180km v době kdy cyklostezky neexistovaly. Asi to bude i o tom jak kdo jízdu na kole snášel.
Hlavně jde o to, zda "se chce"!
Platí ono známé: "Když se nechce, je to horší než když se nemůže."
Pak se jako výmluva hodí jakákoliv maličkost, třeba to, že se elektrokola sama nepřenesou přes padlý strom! :-)))
BTW - je zváženo, že přestavbou ztěžkne kolo o 6kg - to je tak limitující?
Oni ti pánové tvorstva co je pro ně elektrokolo těžké o 6kg a mají problém ho zvednot přes kmen, netuší že jejich ženy nosí zcela běžně takový nákup z marketu. Jsou to slaboši a proto mají karbony o minimální váze:-)
V terénu 180 Km denně?
Občas 120-180km a téměř každý volný den minimálně 80km. Po práci tak 40km, lhostejno po jaké směně. Z kola jsem prakticky sesedal abych se vyspal a nebo když jsem přijel do práce. Kdyby mně v té době sebrali kolo tak bych asi natáhnul brka. :-)
Šíravník:
Můžeš prosím blíže popsat co myslíš pod ztrátou kontaktu s realitou.
Kdysi jsem zde napsal, že na e-kole se jezdec musí naučit jezdit a popsal zkušenost ze své první jízdy na vlastním e-kole a - pokud se dobře pamatuji - tak jsem použil stejná slova a zajímá mne tedy, jestli oba mluvíme o tomtéž. Díky.
Mám na mysli to, že je to návykové, myslím ztrátu kontaktu s realitou, ke které dochází i při používání ostatních motorových dopravních prostředků.
Já si třeba vyzkoušel, jaký je rozdíl mezi cestou k moři autobusem a mezi cestou k moři, kterou ujedu vlastními silami na kole.
Kolik mladých lidí tuhle zkušenost udělá?
Nechci paušalizovat, ber to jako zkratku, tahle generace si například neumí představit co nastane, až jim někdo vypne proud, jak těžké by bylo přežít bez elektřiny a ropných produktů, jak moc jsme na levné energii závislí,je jim jedno, kolik energie spálí na el.kole jen tak pro zábavu, kolik užitečné práce ta energie mohla vykonat jinde.
Když někde vidím bagr a náklaďáky, jak mění krajinu kvůli stavbě nové silnice, říkám si, jak by se to asi stavělo jen za pomoci lidské práce a koňských povozů, jako kdysi. To, co jsem schopen zvládnout vlastními silami je pro mne realita a všechny ty samohyby umělá realita.
Jen pro ilustraci, už jsem to tu kdysi psal, údajně je to tak, že energie jednoho barelu ropy = 25 000hod lidské práce.
S bateriemi a jízdou na elektrokole to je to samý v bleděmodrém.
Nejen že to výrazně ulehčuje šlapání, ale snadno z toho zásobíš energií telefon, navigaci, světla, což je samo o sobě drobnost, ze které se při šlapání na klasickém kole stává docela problém.
Já ne, že bych elektrokola zavrhoval, nejspíš na něm časem skončím taky, jen jsem chtěl napsat názor, že v tomhle jsou všechny ty samohyby zrádné hlavně pro děti asi.
Kdyby jen to, kdybys vyzkoušel automatickou převodovku s adaptivní tempomatem, budeš kroutit hlavou, jak si mohl dodělávat třísla a klouby šlapáním na pedály.
A přesto, že máš takové auto na dvorku, navěsíš bágly na kolo, třeba s motorem, a jedeš.
Myslíš si, že to děláš z pohodlnosti? To bys mohl rovnou tím autem, no né?
Úvahy o zbytečně spálené energii jsou pak totálně zcestné. To je zbytečn plýtvání energií každý sport, víš kolik elektrokolo by se nabídlo, kdyby se nechladil v květnu led na zimáku? Kolik se zbytečně prosvítí, těch aut s fanoušky co někam jede zbytečně.....
A co hory, vleky, zasněžování a zase ta "zbytečná" dopravní zátěž. Vyjdi na kopec s lyžema přes rameno a pak se svez :-)
Takhle uvažovat nelze, protože jediné, co by mělo smysl by bylo okopávat erteple na dvorku.
No, jak to u mě probíhalo "poprvé" jsem popsal už před lety:
https://www.nakole.cz/blog/zobraz/355-znovu...
A neřekl bych, že mě ten motor nějak rozhýčkal, ono vždycky je to něco za něco a hledání té rovnováhy mezi těma dvěma.
Myslím, že "zcestné" je, když se rodinka vypraví na lyže nebo do termálů autem(se kterým hledá parkování), z celého dne se párkrát sveze nebo skočí do bazénu a po návratu večer spokojeně konstatuje jak si pěkně zasportovali- přitom z celého dne strávili aktivním sportem možná 1-2 hodinky. Stejně zcestné je obhajování cesty do nepříliš vzdálené práce autem tím, že ušetřím čas. Přece to auto něco stojí a na jeho zaplacení a provoz "ztratím" kopu času v práci navíc- a tak by se dalo pokračovat i u elektrokola, které je určeno pro ty, co jsou na kolo zvyklí, ale už mají různá zdravotní omezení-zdraví ho používají jen z pohodlnosti. Takže máš pravdu- jde sice o rovnováhu, ale pro každého má jinou hodnotu... ;-)
Už jsme to tu diskutovali, elektrokola a jejich vývoj nabral úpině jiný směr.
Od kompenzační pomůcky, která měla zjednodušit fyzickou námahu, k samostatnému "sportovnímu" náčiní. Kdo chvilku jel na kole ví, že to nejsou jen nohy, co dostává jízdou zabrat, a možná si kolegové na těch horských elektrokolech dají do těla víc, než si myslíme. Jen trochu jinak.
Ono když se řekne A, tak je třeba také říci B a další.
Je hezké, že kritizuješ použití auta např. při jízdě na hory, ale máš k dispozici např. rychlodráhu Praha - Špindl? Ne, tak co a koho kritizuješ?! A to se nebavíme o přepravě výbavy!
Proč není 30 let dokončen obchvat Prahy, auta by údajně zmizela z centra města a cyklistům by se hned lépe jezdilo! Kdo za to může? Cyklisti, motoristi?
No, každý jsme mysleli něco jiného.
To o čem píšeš by bylo na velkou diskusi, to tady nemáme šanci probrat. Osobně si myslím, že za ztrátu kontaktu s realitou nemohou m.j. elektrokola, to začalo již před mnoha a mnoha lety jako důsledek dělby práce a jen se problém prohlubuje....
Teď ještě definovat co je to "realita" a pak co se rozumí slovem "kontakt" :-)
Nevím, jestli to tak bylo myšleno, ale:
realita je, že čím víc si člověk ulehčuje práci(a zdůvodňuje to úsporou času, který využije na provozování koníčků), tím víc je pohodlnější a "lenivější", ničí životní prostředí a tím si pod sebou "pílí konár"(jak trefně dí Slováci).Čím víc pohodlí, tím víc aut, větší provoz a "slimáčí" tempo ve městě, rozšiřující se síť cest, dálnic, obchvatů a plocha parkovišť, nízkých betonových staveb moderních závodů a nákupních center na úkor travnaté a zalesněné plochy- což má za následek akumulaci a sálání tepla, zvyšování celkové teploty a zamezení vsaku dešťové vody, záplavy, přívalové deště ap.A kontakt je uvědomění si té reality a snažit se ji svým způsobem a podle svých možností tuto situaci co nejméně zvyšovat a k ní přispívat- to by snad mělo být jasné každému soudnému. :-)
A co z toho co jsi vyjmenoval ty osobně nepoužíváš?
...třeba auto a vše s tím související- obch. centra, fabriky a log. centra stavěná ne na patra ale na plochu neovlivním. Asi je jednodušší a hlavně rychlejší/lacinější vybetonovat nosníky a plochu, než stavět základy a patrové budovy- při odchodu nejsou velké ztráty...To je to B, o kterém většina ani neuvažuje a nechce... Tím bych to skončil, aby zbylo místo pro ostatní... ;-)
To je všechno pravda, ale představa, že elektrokoly k tomu všemu přispíváš bíc než koly bez motoru, je lichá.
Naopak, v městských aglomeracích které nejsou na rovince mohou elektrokola výrazněji pomoci omezit automobilovou dopravu. Protože ať se ti to líbí nebo ne, většina lidí nepokládá za ideál se cestou do práce nibo na nákup zapotit a zasportovat si, ale chce se jen přepravit, pohodlně a rychle.
My Češi také říkáme: podřezávat si pod sebou větev.
Jinak fenomén nákupních center versus malé krámky roztroušené po městě by bylo možná zajímrvé studovat z hlediska produkce těch exhalací podrobně a méně prvoplánově povrchně.
Jednak jde o ty zákazníky, jak se ti za nákupem přepravují, zda-li individuelně, nebo nějakou tou hromadnou přepravou, ale také o to zboží. A co zatěžuje ovzduší města víc, nebo vytváří nepohodu, jestli závoz obchodního centra kamiony ve velkém, nebo závoz každého jednoho krámku individuelně.
Neumí to od stolu tak snadno posoudit.
Diskuze o prodejní síti a dopravě do práce a ekologii by vystačila na několik webů.
Do naší sedmichalupové vesničky před Velvetem zajížděla dvakrát týdně pojízdná prodejna, takže si i 90-ti letá babička mohla objednat a koupit vše potřebné, dokonce i maso na neděli. Dnes musí pro drobné nákupy do sousední vsi 2km, pro maso do 10km vzdálené Bystřice.
Cesty do práce - vesměs pracovali na Uranu, ženy v místním JZD a vozil je autobus i na dopolední a noční směny. Školáci totéž.
Ve vesnici byla DVĚ auta. Dnes kvůli nákupům - Uran se likviduje, JZD zaniklo - roztříštěné zaměstnanosti (někteří jezdí až do 50km vzdáleného Brna) a dopravě dětí do škol jsou v KAŽDÉ chalupě 2-3 auta - nedostává tedy ekologie poněkud na frak? Mohou za to oni, nebo ryba smrdí od hlavy?!
Není to tak jednoduché, nemyslím si, že by dnešním lidem vyhovoval nákup v pojízdné prodejně co 2x do týdně zajede do vsi, kdyby ano, někdo by takovou prodejnu už provozoval a vydělával by na tom.
Auta jsou fenoménem doby, prostě co dospělá osoba, to auto, takhle to je i na naší vsi, protože dostat se do města, na které z Bartošek vidíš, že hromadnou dopravou delší než tam dojet na kole, a také to není extra laciné.
Byl jsem teď přes dva týdny v té Akvitánii u Bassinu Arcachon. Tam, kromě pěstování těch ústřic a pár pracovích míst ve službách, není vlastně obživa, celý region dojíždí denně za prací do Bordeaux. Pro nás jsou ty vzdálenosti obtížně pochopitelné, oni jsou zvyklí, že 80 km tam a 80 zpátky denně je normální. Jižní část Bassinu je připojená železnicí, ostatní musí auty nebo busem.
Všimnul jsem si toho, že u autobusových zastávek mívají poměrně velká parkoviště, protože ani autobus nestaví co 500 metrů jak MHD. Takže místní dojedou k autobusu autem, a pak pokračují do města, protože tak je to rychlejší, bus má vlastní pruh, není problém poposkakování v kolonách ani se zaparkováním.
Asi tohle všechno taky nevzniklo přes noc, systém, tak abyz vyhovoval lidem se vyvíjel asi dlouho.
Ale to není o fenoménu automobil. Bi-cyklista nás školí o ekologii, jak je špatné jet autem na hory, ale můj příklad mu nevadí. Je krásné jak jsme vyspěli, že kolik je dospělých v rodině, tolik máme aut - ale jakých? Ve vesničce na Vysočině, kde je problém být zaměstnaný, ale bez auta si nekoupíš ani rohlík, tam neuvidíš poslední SUV modely od Bavoriho, či Mercedesiho, ale jezdí se neuvěřitelnými plečkami starými 30 let. To nikomu nevadí, maximálně nějaký "chytrý ekomozek" vymyslí likvidační daň.
Jsem zastáncem názoru, že úloha státu má být minimální, ale tam kde ukončí stát těžbu, tab by se měl o lidi postarat. Chlubíme se podporou kdejaké neziskovky, ale na tisíce uraňáků se kašle. Ono to totiž není vůbec snadné a hlavně není tak atraktivní jako péče nnapř. o žáby. :-(((
Možná se dozvíš, že místo těch starých aut mají JEZDIT do práce na kole :-)
O tom, že stát rozhazuje prachy za kdejakou hovadinu se nemusíme vzájemně přesvědčovat, ale spíš, než směrovat podporu jinam, bych byl proto omezit ji a neodrbávat lidi nehoráznými daněmi, ať si každý rozhodne, co s penězma udělá. Jo, připomenu pro pořáfek, že
kromě daně z příjmumáme celou řadu dalšíchojebá ek jako je daň spotřební, dph, daně majetkové a daň sociální a zdravotní, protože pojiště í to fakt není
Vůbec nic ti nebrání si najít svou jeskyni a žít jako pravěký člověk. Byl bych jen zvědav jak dlouho by jsi to vydržel.
...a co tobě/každému brání zamyslet se nad tím, jestli to co používám taky opravdu a nevyhnutně potřebuji, jestli bych nemohl ze svých nároků a pohodlí trochu ubrat? Ono by stačila představa, že pokud se bude lidstvo chovat jako dosud, tak vyhyne za 20 ne milionů, ale jen 20 let- to by ses pak snažil i ty"zalézt" do té jeskyně- nebo ne? :-))
No, ono to nechce tak hrotit, a hlavně moc nemoralizovat, protože pak tě vyfotí jak Gretu při tom "hodování" v jídelním voze.
V Andernos, nevím jestli jen v tom městě, departamentu, nebo regionu má každý domek 3 popelnice a odpad třídí už doma.
Jedna je na sklo, druhá na papír, a třetí na všechno ostatní. Plasty, narozdíl od nás, nemají sboji popelnici. Zřejmě proto, že se i u nás spálí tak jako tak, pritože moc recyklovat nejdou.
To je takovej smutnej případ, lidi nabuzení snahou pomoci životnímu prostředí sešlapávají petky a vláčí ke kontejnerům (u nás si k nim většinou zajedou autem, ves je přeci jenom roztahaná) správně roztřídí, aby to pak bobr odvezl do spalovny stejně, jako když to vrhnou před dům do popelnice.
To prvé som nedávno mohol skúsiť keď sa tu s tým pristavil jeden chlapík... Na jazdu pomedzi chodcov určite nevhodné, manévrovateľnosť minimálna. Na zmiešané chodníky by som to nepustil. Akékoľvek bežné ebajky a elektrokolobežky problém nemajú, stačí stanoviť pravidlá napr. peší majú prednosť, maximálna povolená rýchlosť na určitých úsekoch a potom je jedno aké parametre to či ono má. Dolu kopcom pôjde 40km/h aj obyčajný cyklista a môže chodcov ohrozovať. Na to motor netreba. Pravidlá by mali byť základ tak ako v bežnej cestnej premávke. A kontrolovať ich dodržiavanie.
Dodám, ne jen pravidla ale i slušnost a ohleduplnost, tohle mnoha liden schází.
To by asi byl ráj na zemi :-)
Tak pochopiteľne by to bol ideálny stav, keby všetci boli zodpovední a ohľaduplní... Prinajmenšom voči druhým. Tým by sa potreba pravidiel a kontroly takmer stratila, stačilo by nejaké upozornenie alebo odporúčanie pre tých čo nevedia ako je to na danom mieste zabehnuté. To ale druhým nanútiť nejde, na to musí človek dozrieť sám. A potom môže začať od seba.
Pomocný motor se v takovém případě projeví jako zesilovač.
Ano, ale ten zase jen ovládá člověk.
Bezpochyby, myslel jsem ovšem "zesilovač" vzorců chování dotyčného za řídítky, podobně jako to dělá motocykl nebo auto.
jj, takove Audi zesiluje rozhodne lip, nez Fabia HTP :-)
To máš bohužel velikou pravdu. Neustále vidím nějakého asertivního zbohatlíka, který se v té své Audině či BMW prosazuje na silnici.
Audi není auto, ale diagnóza
Jenže u těch elektrokol je to stejně jen ta "fabia", audi tam nedajdeš u žádné značky :-)
Vubec netusim, v jakem elektrozidealizovane bubline to zijes ;-)
Trochu se nám ta diskuze zvrhla.
Podle čeho posuzujete že je někdo kripl?
Že ujede málo km a chce si trošku pomoci motorem? Co je na tom špatného? Pokud neporušuje žádné pravidla...
Pro mně je kripl ten kdo si koupí kolo za 50 tisíc, k tomu reklamní dres a jede 5 km do nejbližší hospody na pivo. Přitom za ty prachy by mohl vzít rodinu někam na výlet nebo k moři.
Je nutno rozlišovat kripla duševního (debila) - to je to co právě popisuješ, a kripla mechanického (klouby atd)...
občas se to sejde v jedné osobě...
Jen krypl tahá baby do hospody :-)
S kolem za 50 bys vypadal na Modřanské jako socka....
Jak správně kolega připomíná, může jít o hendikep fyzický, mentální, či totální, který je zjevně pro nositele hendikepu nejlepší.
Jak ujet na kole více km?
1) Zhubnout
2) Mít štěstí a zdědit po rodičích více síly
3) Koupit si lepší kolo
4) Koupit si lehči výbavu - oblečení spacák, stan
5) Vykašlat se na práci rodinu a více trénovat.
6) Dojet autem pod hory až kam to jde.
7) Koupit si eKolo
Když vynecháme první dva, vše je o penězích. Takže celá diskuze o kreténech je o ničem. Pokud vám vadí lidí v přírodě, tak pojďme zpřísnit pravidla v národních parcích. Zrušit cesty, zavřít chaty, zakázat těžbu dřeva. A vydat omezený počet povolenek na den.
8) 1-7 zbytečně to nehrotit a nehonit ode zdi ke zdi
Bod 8 ale ne vždy jde aplikovat. I u nás se najdou dost opuštěná místa, kde není obchod, ubytko, vlak pro návrat domů...
jako myslíš když na Sokolovně hodí hadr přes pípu....
to je skoro všude...
Vidíš, a já na to šel tak, že jsem si pořídil ruplou plotýnku, takže jsem nechodil … a nevydržel na normálním kole. Tak jsem začal jezdit na cesťáku z roku 1920 (zhruba) za cenu 1500 kč a spousty práce.. a od té doby najezdím s tímto primitivním vybavením cca 3* tolik než před tím pouze na krosce a silničce. Nějak mě to víc baví a nic mě na něm nebolí.
Než jsi toho veterána dal dohromady, tak jsi se vyléčil a pak jsi otuhnul. To, že tě to baví a těší, je tvoje libůstka a tvůj pocit.
Ale jen tak dál, nakonec naše pocity je to nejdůležitější. :)
Já ho měl hotovýho už před rupnutím zad... ale jezdil jsem na něm jen občas.. protože on je to s tím jedním převodem přece jen větší záhul (prý minimálně tak o 20-25%) oproti kolu s výběrem převodů.
No ale když pak nebylo zbytí.. nejdřív jsem se ploužil po okolí v podstatě na jednu hnátu a byl jsem rád, že levou udržim na šlapce...
Teď jezdim občas na moderně. A jede mi to tak nějak samo. Občas si i vzpomenu, že můžu měnit převody. Obvykle potom, co šlápnu dozadu abych zabrzdil a ono nic. Pak mi to dojde :)
Protože ty si normální ouchyl :-)
Ale bezvadnej.
Stav se v Perle, až pojedeš, odvoz domu i s kolem zajistím :-)