Koloběžky se dostaly do módy jako plnohodnotný dopravní prostředek. Už na nich nejezdí jen děti, ale i dospělí a myslí to zcela vážně.
NaKole jasně chybí téma o koloběžkách. O vlastnostech koloběžek, výběru koloběžky a čemkoliv okolo koloběžek. Takže do toho!
Taže já začnu. Oddělal jsem si úrazem, věkem a sportem koleno. Na kole už to tolik nejde a občas to nejde vůbec. Na koloběžce ve městě a při mírné intenzitě to jde. Půjčil jsem si jednu Yedoo s oběma 12" koly, myslím že tuhle http://www.intrea.cz/eShop/12203-blue-yedoo...
Je príma ale má stupátko asi 4cm od země a drhne to na každém hrbu. Jak vysoko má stupátko být, aby se pohodlně ve městě jezdilo a přitom nehrozil pád přes řídítka. Už jsem jeden zakončený parakotoulem uskutečnil. Chci jezdit po chodníku, pohodlně, nijak rychle, ale nechci si rozbíjet hubu.
Po chodníku legálně nemůžeš. S tím se smiř :)
Čím min, tím líp - to k tomu stupatku. Časem se naučíš nadhodit před překážkou přední kolo a nebudeš ryt v zemi a hledat lanyze :)
Koloběžkář se snad považuje za chodce, nebo ne?
V každém případě tuhle malou jsou řidiči tramvají a autobusů v Praze ochotni tolerovat a neomezeně vozit, například do kopce :)
Já bych asi raději alespoň trošku vyšší. Ale nemůžu si dřepy to koleno zničit. Tahle výška je skvělá, ale ne na hrbatý chodník.
Koloběžka je jako kolo. Aspoň podle zákona. Ale většinou jsou i eMPici tolerantni
Jo jo, koloběžka je kolo. Chodec je jenom bruslař.
Nejenom, taky třeba lyžař, skateboardista a další osoby pohybující se na obdobném sportovním vybavení jsou chodci.
I když mi to nejdřív přišlo jako blbost, tak pokud kolečkový lyžař je chodcem, přičemž ta lyže je vlastně prkýnko s kolečkama na konci, tak když lyžař jednu lyži a hůlky zahodí, vlastně se od koloběžkáře liší jen abcencí řidítek...
Je otázka, zda je někde v zákoně definovaná koloběžka, jinak asi můžem (zkusit) tvrdit, že to není koloběžka, ale jen sportovní vybavení podobné kolečkovým lyžím... takže jízda po chodníku je v pořádku. :-)
No alespoň ty menší koloběžky jsou v Praze na chodníku trpěny bez mrknutí oka zodpovědných orgánů a také jsou bez odporu tolerovány v tramvajích a autobusech MHD. Tuhle jsem viděl v autobuse velikou koloběžku s předním kolem jak kolem od vozu. Jel s tím ráno a prošlo to
ovšem ČD vlakové čety měly školení, že od vetšího průměru předního kola je koloběžka považována za jízdní kolo. Ale kolik to má být, aby to bylo přepraveno bez poplatku, průvodčí nevěděla a tak přimhouřila oči a neřešila to.
https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/psi-kola-a-jina...
Na webu mají, že kromě ručního zavazadla s rozměry do 90x60x40 cm ještě "malá skládací nebo dětská koloběžka s koly menšími, než jsou u jízdního kola, nejvýše 12 palců"
Jestli by ovšem běžná průvodčí poznala, že 16" už je přes limit, dost pochybuju.
Já už jednou za 16/12 platil, protože jsem ji v prázdném vlaku nestihl složit, než přišel průvodčí.
Většinou ok, ale když narazis na debila...
Průvodčí to viděl jinak
Prý tam (ve vlaku) byl trouba* s nesloženou kolobkou. Nejspíš se domníval, že za ni nebude muset platit.
Ale předpisy jsou holt předpisy, takže zaplatit musel ...
* Pravdu povediac on nehovoril "trouba", ale .....
Tak já si nemyslím, že zrovna tohle bylo jednoznačné a hádal bych se!
Platí se totiž za přepravu, proto se tomu taky říká jízdné, takže logicky záleží na stavu koloběžky, když se vlak rozjel.
Pokud nastoupím a zase hned vytoupím (třeba protože někomu pomůžu s taškou), těžko by mi mohli jízdné účtovat, takže argument o nástupu s nesloženou koloběžkou je podle mě na vodě. Rozhodující bych viděl okamžik kontroly jízdenky a stav zavazadla při odjezdu z nástupní stanice.
Jasně, nebyla složená úplně, jen otocena řídítka, aby šla opřít o zeď a nezavazela. Přesně takhle jsem ji předtím i po tom přepracován mockrát, dokonce i když kromě průvodci chodil ještě i další revizor, který kontroloval jejich práci, a vždy bez problémů - stačilo otočit řídítka a vše OK.
Ale ano, pro těch pár kilometrů mezi Zlínem a Otrokovicemi jsem musel cvaknout 30 kaček jako za kolo. Z Otrokovic do Hulina už to bylo zase všem sumak :)
Kdy a kterym vlakem jsi jel. Ze bych se mrkla, ktery to byl debil. Trochu bych si do nej rypkla!:-)
to už je předloni. ale určitě to byl mužský kolem 45, jestli vám tam jezdí jen jeden :-))
Tak to už nezjistím, chlapů jezdí víc. Příště! :-D
... tu pokutu (Brucovi) pak proplatíš?
8-)
Já? Néé! Jsem chudá samoživitelka, děti by pak brečely hlady. Jen bych onoho vlakoša za to popotahovala. :-)
Záleží, který to byl. Nejspíš za uši. To se dělá, kasírovat za kolobrndu? Vždyť to nemá šlapky! Njn, já to neznám, kolo vozím zadarmo-zatím. :-D
Hlad je nejlepší kuchař!
Ještě po létech by vzpomínaly, co jim to v dětství chutnalo ...
8-)
(Říkala kolegyně, jak se jako děti těšívali na vemínko v trojobalu.
Kdyby ho ale dnes předložila manželovi, musela by nejspíš opustit společnou domácnost)
Tož to nemusí bejt špatný. Akorát nevím, jestli se dá sehnat vemínko v rozumném množství (aby toho nebylo pro početnou rodinu vyhládlejch drvoštěpů), za pokus by to stálo.
S mi připomněl guláš z býčích koulí, nebo řízečky z téhož. Prasečí ocásky taky nebyly špatný, nebo třeba držťková ...
Pokuta za koloběžku je ještě o těch koloběžkách, ale jaký vztah mají ke koloběžkám vemínka a prasečí ocásky? Nechcete se tím zabývat třeba v potěšilo?
Já tu řeším základní existencionální otázky koloběžek a vy mi sem pletete vemena...
Děti těšívali, pane učitel?!?
Jinak ale s kolegyní souhlasím - také jsem měla vemínko ráda. Buď jen vařené nebo i to obalované. Vím že stálo kilo 4,- Kč :o)))
Ahoj, tak se podělím o svoji příhodu. Během léta jsem byl na 1 den na výletě v Olešné. Bylo tam plno lidí a provozovali tam půjčovnu koloběžek na kterých hodně lidí jezdilo. Tak jsem si řekl, že to taky zkusím. Celkem mě to chytlo jenže po půl hodině přišel déšť. Nebo spíše krupobití. Než jsem koloběžku vrátil, tak jsem se ještě stihl rozflákat na asfaltu. To byla moje první zkušenost. I přesto jsem si doma pořídil tohleto ( https://www.nevix.cz/crussis-urban-4-1-p32746/ ) a teď dokud je počasí to svištím u nás po cyklostezkách :-) Ale nikdy už nikdy ne za deště :-D
To veliké přední kolo je hodně znát na valivém odporu? Tedy ne, že bych si takhle veliké koupil, to by mne možná nechtěli brát do autobusu a musel bych do kopce pěšky :(
Ale zajímalo by mne, o kolik je to lepší než 12" přední kolečko.
A ještě koloběžka na mokru klouže víc než třeba kolo?
I koloběžka podléhá fyzikálním zákonům. Takže velké kolo snadněji jede přes překážky. Mimo to se alespoň u některých typů plášťů mohou větší kola hustit na vyšší tlak a tak lépe jedou (proč tomu tak je by možná vysvětlil výrobce, příklad je Schwlabe big apple).
Na mokru koloběžka na stejných pneumatikách klouže stejně. Rozdíl je v tom, že se kolobka většinou hustí na maximální tlak a hlavně, na kolobce si musíš hlídat těžiště - předozadní. Na kole se moc nemění, ale na kolobce se snadno odlehčí jedno kolo, většinou zadní a už letí do smyku.
Rekl bych, ze brzdeni z vetsich rychlosti bude na kolobce taky kapitolka sama pro sebe. Zvlast pro zacatecnika, co na kole preferuje zadni brzdu.
Potvrzuji. Přenést kinetickou energii skoro stokilovýho chlapa do dvou jednostěnných 12" ráfků má zajímavé termodynamické efekty...
Na kolobce natlačíš zadek nad (u 12" i za) zadní kolo, pořádně se zapřeš proti řidítkům a brzdíš oběma. Shora uvedenou energii poslat jen do jednoho ráfku by nedopadlo dobře. Na větších kolobkách stačí přední brzda.
Já si na konci zimy pořídil Oxelo 9 EF a přestože to prodává Decathlon a byla to první koloběžka, na který jsem se svezl, zatím jsem stále přesvědčen, že je to nejlepší přibližovadlo, jaké jsem si mohl koupit.
https://www.oxelo.co.uk/town-9-ef-15-adult...
Systém skládání funguje tak dobře, že koloběžku občas rozložím i při přestupu na nádraží kvůli přejetí mezi dvěma nástupišti. Složená se v pohodě vejde do rozměrů příručního zavazadla u Českých drah, v autobuse už se asi do limitu místích dopravců nevejdu, ale nikdo to nikdy nechtěl řešit. Koloběžku schovám pod sedadlo a nikomu nepřekáží.
Tvrdá (defakto větší inlinová) kolečka na horším povrchu drnčí, po dlažebkách nebo mimo asfalt jet prakticky nejde, ale po slušném asfaltu to jede parádně.
Vzdálenost 5 km běžně jezdím za 20 minut, s kolem se to srovnávat nedá, na inline bruslích jsem taky zatím o kousek rychlejší, nicméně na krátké vzdálenosti díky nulové režii skládací kolobrnda vítězí.
Nejvyšší rychlost s kopce jsem podle GPS měl asi 35 km/h, určitě by jela mnohem rychleji, ale já se při rychlosti nad 30 už docela bojím, vůle v řidítkách (skládání + odpružení předního kolečka) už je docela znát a člověk musí myslet i na to, že to nebrzdí jako kolo.
Dalo by se říct, že brzdy jsou největší slabost. Tenhle model sice má 2 brzdy - buď se klasicky šlápne na blatník nebo má lankovou brzdu na řidítkách (jsou to 2 nezávislé brzdy, zákon je naplněn), ale obě brzdí zadní kolečko a brzdná dráha je i za sucha MNOHEM delší než u kola. V dešti se musí hodně opatrně, protože pak to brzdí opravdu mizerně... nicméně prý je to u malých skládacích koloběžek normální nebo ještě horší...
Bezva je taky zvoneček na řidítkách, bohužel efekt drnčení na mizerném povrchu ještě zvýrazní. :-)
Moc pěkná analýza dopravních předpisů týkajících se koloběžek:
https://prahounakole.cz/2016/04/certovo...
Z pohledu ČR sice pro mě nic nového, ale informace o ostatních zemích jsou zajímavé.
Jsou to paradoxy, že na koloběžce člověk po chodníku nesmí (konstrukce o sportovním vybavení z článku je hodně krkolomná), ale když jedu po silnici, tak se motoristi můžou pos... a každý třetí troubí... naopak na inlinech bych se na rozbitém chodníku přerazil a jezdit po levé straně silnice je sebevražda... :-)
No už jsem si zvykl, že dodržet všechny předpisy u nás reálné není, je potřeba si najít alternativní výklad, takže na inlinech jezdím stejně jako na kole (včetně předjíždění a odbočování) a na koloběžce podle situace = prázdným chodníkem vedle rychlostní silnice obvykle nepohrdnu.
plechovkáři troubí, protože obdivujou :-)a taky závidí :-)
Já jsem zatím na pražských chodnících potkal pouze úsměvy, ukazování si a závist dětí. Těm bych pokaždé nejraději tu koloběžku z fleku půjčil. Ona je malá, má 12" kola a vlastně se strašně podobá těm dětským koloběžkám z NDR mého mládí.
Teď jsem si půjčil trochu větší s předním kolem 16", tak jsem zvědav na změnu výšky stupátka a rychlosti a zejména zda se mne chodci nezačnou bát. Větší už asi nechci. Do města je to asi zbytečné a možná by mne nechtěli občas pustit do MHD.
Zajímavé, ty říkáš, že je malá a má 12" kola, zatímco ja měl pocit, že když Oxelo 9 má 20 cm kolečka, tak už mám docela velká kola, z kategorie malých skládacích koloběžek možná dokonce ty největší nenafukovací... :-)
Ovšem já ty kolečka srovnával s inline bruslema, zatímco ty možná s velkou koloběžkou/kolem. :-)
Jo na to jsou dva pohledy.
Jeden to srovnává s těmi skládacími odrážedly na pidikolečkách málem z inline bruslí a druhý s kolem. Já bych chtěl mít pohodlí a jízdní vlastnosti toho kola a přitom bych chtěl jezdit po chodnících města a pomocí MHD. Na rychlé ježdění mám kolo a na tomhle jezdím úplně jinak, pomalu a na pohodu. No hlavně momentálně jezdím na koloběžce tehdy, když to na kole nejde.
Tak já si na té koloběžce cením toho, že ji můžu vzít skoro kamkoliv sebou, do vlaku, do auta, vejde se i do šatní skříňky (jen pak zaberu dvě) a když ji rozložím, jedu rychleji než bych dokázal běžet...
Vlastně pravý opak lehokola. Tam je sice sice jízda bezkonkurenční (rychlost i dojezd), ale přeprava je náročná a bojím se ho nechat bez dozoru...
Dnes mne trochu nahlodalo, že na tu větší koloběžku musím sklopit v autě jedno sedadlo. To ta malá se vešla do Octavie bez skládání a omezení. Jen ta malá mne děsila 4,5cm vysokou stupačkou. Drhnul jsem o každou bouli a když jsem to v zatáčce nahnul, tak jsem drhnul stupačkou uvnitř oblouku o zem. Možná budu hledat tu s 12" koly ale vyšším stupátkem.
Teď čtu, ty vážně chytneš o zem náklonem v zatáčce? To není normální funkce koloběžky, min 45°musí jít s rezervou naklonit, jinak ve větší rychlosti opustíš zatáčku po tečně.
Buď nízké pláště (něco jako 12x1,5", používá se na dětská odrážedla) nebo podhuštěné pneu (koloběžka se fouká na vyšší tlak než picygl, opatrnější jezdci na maximum uvedené na plášti, drsňáci o 20-50% víc).
Světlou výšku stupátka to má 4,5cm. Pláště Schwalbe Big Apple, hustím to na max. Ty 4,5cm je opravdu moc nízko a je to už o hubu pro rychlejší jízdu. Bojím se to ve sjezdu pustit a rychleji říznout zatáčku. Ale pohodlné to rozhodně je. Koukal jsem na data prodávaných koloběžek a ty pro dospělé začínají se světlou výškou 6cm a to ještě mají vzadu dvojí háky na kolo a může se výška o 2 a více centimetrů zvýšit.
TO je ta yedoo three? Chápu, že u yedoo je zajímavá cena, ale právě zde platí levně kupované = dvakrát kupované. Materiál nahovno, ty tři trubky vpředu jsou těžké a nepříliš tuhé řešení (jediný důvod pro toto řeššení je, minimum svarů = laciná výroba). Mizerné páky, brzdy, náboje, představec, řidítka.
Mimoto je to dětská koloběžka, je možné, že ji prošlápneš a pak se zatížená část stupátka dostane skutečně příliš blízko zemi.
Poctivé 12", těžší ale s obrovskou tuhostí (což třeba mě velmi vyhovuje) dělá MIBO.
Lehoučké a vychytané dělá Petr Vavruša, na sportovní jízdu paráda, ale proprietální náboje vyvolávají otázku, jak to bude se servisem za 10 let. Ony ty náboje jsou paráda na 10-20km závod, ale buď se povolujou nebo stlačujou ložiska a ta pak drhnou a ničí se. Takže jako bezúdržbový dopravní prostředek je to diskutabilní, zase jsou kratičké a lehoučké, ideální do kufru auta. A ani nejsou moc drahé.
Bohužel, kvalitní koloběžka dnes stojí tolik, co slušně použitelné kolo. Nabídka - poptávka.
Je to Yedoo, ale která to nevím. Už je starší a myslím, že je právě prošlapaná. Ty trubky stupátka jsou viditelně prohnuté dolů.
Yedoo prodává levně náhradní kolečka, takže se ta koloběžka dá lacino obmněňovat. Brzdové páky nestojí za mnoho, ale zase je to už starší kus. Rozhodně teď je mnou pěkně seřízená.
Závodit na tom nechci a nemůžu. Pro mne to bude takový invalidní vozík, na dny, kdy nebudu moci na kolo, protože neprotočím šlapky. No a také se mi strašně líbí jezdit do práce přes Vyšehrad a koukat na Prahu. To na kole jde blbě, poněvadž po chodníku jezdit nechci a na ty kočičí hlavy tam nemám žaludek.
Nevím zda koupím zrovna Yedoo, teď tam dávají trochu lepší náby, ale pro mou pomalou městskou jízdu ta její shitovost zase tolik nevadí. Budu jezdit po rovině a z kopce dolů, nahoru použiju MHD. Zatím jsem ve stadiu hledání.
Dávals nahoře odkaz na yedoo three, tak jsem myslel, že je to ona.
Kvalitní kola na koloběžce prakticky nepodléhají opotřebení. Kromě Vavruši tam všichni dávají +- standardní díly (někteří výrobci užší náboj), takže si je obměníš sám.
Těch 4.5 cm je mezera mezi stupátkem a asfaltem nebo výška, kde stojíš?
Schválně jsem to teď měřil a na stupátku Oxelo 9 jsem zhruba 8 cm nad zemí, pod stupátkem budou 4 cm. I když měřil jsem to nezatížené, odpružení předního kolečka to může ještě kousek snížit... mně to přišlo v pohodě. Jako nějaký škrábance už ze spodu jsou, ale neměnil bych. Trochu jsem měl strach o ten bovden s lankem, co pod stupátkem vede, ale zatím mu nic není. :-)
Světlá výška je výška toho "světla" pod stupátkem. Takže je to vzdálenost dolní hrany trubky pod stupátkem od země. Koloběžka přejede volně 4,5cm vysoký kořen.
Určitě se na to dá zvyknout, snacha na ní běžně jezdí. Ale i ona si stěžuje, že z kopce to nemůže moc pustit, aby si nenabila. Tak jsem dnes přivezl domů synovu koloběžku pro porovnání. Budu tak dlouho zkoušet, až najdu tu pravou. :)
Aha, tak přejíždět kořeny by mě ani nenapadlo, já jezdím jen po asfaltu... to potom chápu, že mě 4 cm na silnici stačí, zatímco tobě 4.5 cm v terénu néé.... :-)
Pod asfaltovými chodníky jsou občas kořeny stromů a dokáží udělat pěknou bouli. Mozaiková pražská dlažba je také výškově hrbatá, když je stará.
Na silnici tohle není. Je koly aut více válcovaná a lépe opravovaná než chodníky.
hahahaha :-) To je fakt nebezpečný vtip myslet si, že na silnici tohle není. Jak jsou okolo silnice stromy, tak ty jejich kořeny dokážou zvednout asfalt třeba o 15 cm. Tohle tě spolehlivě pošle hlavou napřed. Ale možná máte v Praze vychovanější stromy.
Enem dotaz (zvědavce)
Máte někdo "ánung", jaké jsou (kvalita, životnost) koloběžky fy. Hota (hota.cz)?
Děkuji
Dobrý dotaz, mohl byste někdo rozdělit ty značky podle kvality alespoň do dvou či tří skupin?
yedoo, firefly a podobné čínské pekloběžky nebrat.
slušné - kostka, mibo, friend, pak kbike od vavruši
a pak máš ještě třeba další jako kickbike a tak, ale to už je cenově jinde :-)
Kdysi jsem si jednu objednal. Levně kupované, dvakrát kupované. Pláště mizely před očima (a že pláště na kolobce nebývají namáhané), rám jsem asi po roce prošlápl. Reklamoval jsem to, firma nekomunikovala, pak přišly jiné problémy tak nějak nebyl čas a chuť to řešit, a nakonec jsem to vyhodil komplet, ani řidítka, představec, náby, nic použitelné, všecko z nějaké měkké oceli, těžký jako kráva a měkký jak bláto.
Když jsem si kupoval kolobku, tak jasným parametrem byla nosnost mých zhruba 110kg. Pak samozřejmě cena, abych něco nerozmlátil za 10k.
Malou 12" jsem vynechal pro nosnost, 16" ojetá nebyla po bazarech, a tak jsem koupil vyřezenou odranou z půjčovny kostku se standartním 100mm nábojem ve 20". A su spokojený jak vrnící kocourek :-) Mám to jako doplněk k leháčovi do města. Pokud mám do 175cm a 80kg, tak 12" od Vavruši jasná volba do města.
Malý průměr, malá nosnost ráfku. Stejný ráfek i materiál na větším průměru znamená větší zatížitelnost. Normální fyzika a strojařina.
Jen pro zajímavost, netušíš tedy, jaká je zatížitelnost inlinového ložiska 608?
Přecijen normálně jsou v každé brusli 4 (někdy 3) kolečka a v každém kolečku 2 ložiska (tzn obě brusle dohromadu 16 kusů ložisek), zatímco moje Oxelo koloběžka má (pochopitelně) jen 2 kola, v každém jsou 2 ložiska 608 a přesto výrobce uvadí nosnost 100 kg.
Na první pohled totiž na ložisko působí minimálně dvakrát větší síla (když srovnám koloběžku s jízdou po jedné brusli), nicméně větší kola by zase měly znamenat nižší otáčky.
608 je snad to nejběžnější ložisko na světě a najdeš ho skoro všude. U ložiska slušného výrobce bych se o zatížitelnost nebál ani kdybys celou vahou jel jen na jednom (maličká nadsázka :-). Odepsat ho může čurbes, nebo nějaký povedený náraz.
Jaký vliv má na jízdní vlastnosti délka městské koloběžky?
Našel jsem pro sebe na webu pár nápadů:
https://www.svetkolobezek.cz/kolobezky-terenni...
https://www.svetkolobezek.cz/kolobezky-terenni...
https://www.svetkolobezek.cz/kolobezky-terenni...
Přední kolo 20", zadní 16" nebo 12", jsou vlastně dost podobné, ale ta Kostka má délku 1200mm, kdežto ty Yedoo jsou dlouhé 1500mm. Jak se ta krátkost té Kostky projeví?
Teď na to koukám a dyť to nemá sedátko!
Viď, ty skvělé koloběžky mého mládí z NDR s 12" nahuštěnými koly měly sedátko na zadním blatníku. Nějak se to už nenosí a mně nízká sedačka už také neschází, poněvadž bych si na ní už nedokázal za jízdy sednout.
na co sedátko? však si za jízdy normálně čupni, jaký problém?
aspoň já tak na mastrovi jezdívám z kopce normálně :)
Začínám jezdit na koloběžce, protože občas neprotočím šlapky na kole. Takže nějaké čupání je pro mne neuskutečnitelné. Jedu pěkně vzpřímeně ve stoje, takže žádná dramatická rychlost se nekoná. Maximálně bych se mohl předklonit.
A pozdrav koloběžkářů už používáš ?
Neznám, říkám nazdar. Na kole už jen kývnu hlavou, kolařů je v létě strašně moc.
A co kdybys ložiska pedálů občas namazal ..?
Ano, vzadu to mělo sedátko. Dyť třeba na křižovatce budeš čekat na zelenou a stát? Nebo někde zastavíš a sedneš si, ne? Správná koloběžka má mít sedátko.
https://f.aukro.cz/images/6910603397/400x300...
Tak důležitost délky koloběžky mě napadla už v souvislosti s diskuzí o světlé výšce, protože čím je koloběžka delší (větší rozvor), tím víc bude vadit nižší stupátko.
Nebo-li čím blíž jsou kola, tím méně hrozí, že mezi nimi bude hrbol, o který se stupátkem zasekneš.
Kratší koloběžka se podle mě otočí na menším prostoru, což tě asi běžně netrápí, naopak ve vyšší rychlosti bych od delší čekal větší stabilitu. Každopádně moje Oxelo má asi 90 cm a já su spokojen. :-)
Takže 120cm do města by vadit nemělo? Tak to mám radost. Musím si to vyzkoušet. Na Chodovci mají tovární dvůr a na něm se dá testovat jedna koloběžka po druhé. Už se na to těším.
Tak já nemám srovnání, ale spokojeně jezdím na malé Oxelo 9. Když jsem ji půjčil kamarádce, byla nadčená, jak je tahle koloběžka obratná.
Z mého pohledu stačí, když je mezi předním a zadním kolem stupátko, na kterém se dá pohodlně stát (mně by asi vadilo úzké stupátko, jak to mají některé závodní), nevidím důvod dělat koloběžku delší, ale ono ta délka spíš asi vyplyne z větších kol.
Ještě mě napadá, že na delší koloběžce má smysl přední brzda. Moje má jen zadní a celkem chápu proč.
Konkrétně kostka s koly 16/12 šetří proti yedoo 20/20 celkem 12 palců, tedy 30cm jen na součtu průměrů kol, má kratší vzdálenost mezi předním kolem a předním nášlapem a možná i o nějaký cm kratší nášlap.
Podle mne vybíráš ze špatné strany. Nejprve si řekni, jak velká kola chceš. Nebo jestli je pro tebe omezením velikost celé koloběžky (např. do kufru ti vejde naštorc 120cm maximálně).
Na jízdní vlastnosti má zdaleka největší vliv průměr kol, a to hlavně předního.
Jinak se liší minimálně, protože limitující je vzdálenost paty jezdce od řidítek, jak ji konstrukce neumožní mít dostatečně velkou, bude koloběžka nepoužitelná pro rychlou jízdu. A čím kratší, tím lepší, zvláště do města.
Moje první koloběžka byla 20/20 a s tím se neotočíš na chodníku a většinou nenacpeš do autobusu. Teď mám 12/12 a občas by se hodila i menší :-)
Právě ta Kostka mne láká těmi 120cm a skládacími řídítky, že by se vešla do kufru auta bez sklápění sedadla.
Zkoušel jsem koloběžku 12/12", teď jsem jí vyměnil za 16/12 a jezdí mnohem lépe a hlavně je vyšší, takže méně drhnu. Ale už se nevejde do kufru bez složení jednoho sedadla. S otáčením nemám potíže. Asi je to pohledem, poněvadž je to značně obratnější než kolo a malinkou skládací koloběžku neznám. Do pražského autobusu mne s oběma typy bez reptání zatím vzali.
Jezdím na Kostka Rubik 16/16. Ta se dá poskládat mnohem víc než Rebel a je tužší. Rebel je sice lehoučký, ale má nižší nosnost a je znatelně měkčí.
Koloběžky mám rád, tak je musím trochu podpořit.
Mám vyzkoušené velké Kostky (normální i galuskové), malé skládací koloběžky i elektrickou Xiaomi.
Jezdit na koloběžce je velká zábava a svoboda. Na některé výlety se lépe hodí koloběžka, než kolo.
Zrovna jsme se vrátili ze Švédska, kde jsme byli ve třech na malých skládacích koloběžkách Tesco (200Kč) a Lidl (600Kč). Tři koloběžky jsme šoupli do jedné poměrně malé krabice (od Xiaomi) a přihodili k nim i stany. Krabice šla do podpalubí v letadle. Na těchto strojích jsme najeli za víkend 70 km v naprosté pohodě.
Dají se snadno složit a jít do lesa, můžeme je nechat před obchodem a nikdo si jich nevšimne. Je to taková bezstarostná jízda a návrat do dětství.
Na velkých koloběžkách se zase dobře jezdí delší trasy, třeba kolem Tater.
A elektrická Xiaomi je úplná lahůdka. Nehodí se sice na delší trasy nebo do kopců, ale jezdit s ní po městě je velká zábava. Má slušnou výdrž i rychlost a krásně se skládá. Je to čistě elektrická jízda a to některé lidi rozčiluje. Asi mají starost o moje zdraví. :-)
Musím se smát, když vidím odpor některých lidí ke koloběžkám. Nebo k elektrickým koloběžkám. Ale to asi znáte sami.
Koloběžkám zdar, mají velkou budoucnost.
Trocha houbově-koloběžkových fotek :-)
odbavil jsi to jako sportovní náčiní (za těch 800) nebo jsi to sprostě nacpal do zavazadla na odbavení? :-)
ptám se ze zvědavosti, protože s wizairem taky lítáme
Klobou dolů, na těhle odstrkovadlech bych 80km jet snad ani nechtěl.
Jen jsme si tak jezdili, nešlo o rychlost ani vzdálenost. Žádný problém to není. Ani oproti velké koloběžky žádný zásadní rozdíl nevidím.
V listopadu letíme znovu, ve dvou do Izraele. Na stejných strojích.
Pěkné se projedeme po jihu, kolem Ejlatu a a necháme je tam. Pro příště.
Včera jsem si vyjel z Bráníka na Zbraslav na Koutské pivo na koloběžce. Mám půjčenou Yedoo Citty 16/12". Jel jsem se synem, který jel na bruslích. Co mne nemile překvapilo, bylo, že jsem mu nestačil. Koloběžku jsem zatím nijak neservisoval, ale kolečka se celkem točí a o brzdu nikde neškrtají. Není v ideálním stavu, ale zase to není žádná hrůza, takový ten normál. Ale nejelo to. Pneumatiky jsem hustil asi před 14 dny na 3 bary. Snad tak rychle nemohly utéct. Tak proč to sakra jelo tak pomalu? Na Zbraslavi jsem si půjčil nějakou dražší koloběžku s 20" kolem, ale šířkou pneumatiky stejnou a jela lépe. Ale zase tak veliký rozdíl v tom nebyl. To ta koloběžka, pokud není na galuskách je tak pomalá?
Na dobrém povrchu, když někdo na bruslích fakt umí, má místo to rozjet a nemusí se bát jet naplno, tak ti ujede. Vtip je v tom, že na bruslích se odráží z jedoucí nohy (stejně jako u bruslení na lyžích), zatímco na koloběžce se odrážíš ze stojící nohy (jako při klasice), ale navíc máš odraz zkrácený výškovým rozdílem stojné nohy oproti odrazové.
Koloběžka je ideální tréninkový prostředek - každá cesta na ní trvá dlouho, zato se pořádně nadřeš :-)))
potkal jsem parchanta na bruslích, který mi ujel, i když jsem jel na kole. a to jsem jel přes 30 km/h. byl to fakt parchant, takhle mi ujížděl 8 km :-D
jinak na kolobce s velkýma kolama 26/20 nebyl až takový problém držet rychlost kolem 25 km/h i na delší trase. zase na té malé je to rozjeté na tu rychlost podstatně rychleji.
äle dát nohu na zem nad 30 km/h je o držku :-)
Moje zkušenost je že už ta 25 km/h je riziková. Jsem chtěl takhle rychle udělat místo autobusu co mi funěl za zády před zastávkovým zálivem a jak jsem hamtnul na zem tak jsem zarval a achilovka mě potom bolela ještě půl roku. Od té doby když to jede více než 17 km/h tak se neodrážím.
S bruslařkou mám obdobnou zkušenost jako ty. Visel jsem ji za zadkem tři kilometry a ona jela furt 30 km/h. Ale já byl bezpečně zalehnut a tak jsem se ji ani nesnažil předjet. Ony ty bruslařky mají pěkně vypracované svaly. Prostě je na co koukat. :-p
Já zkoušel jen z hecu, na jakou rychlost to na rovince rozjedu. Tak do třicítky se odrážet dalo i na Mastrovi, u 35 jsem radši přestal blbnout. Ale chtělo to jít jen přes špičku.
Já jsem rád, že jsem sebou pleštil asi v 18 km/hod. V tom co jsem pustil z Pusteven, by to bylo horší. No už jsem poučený.... Zkoušel jsem na koloběžce už jet, ale ty otřesy hodně bolí, takže kolo i koloběžka tak na jaře....
yedoo jedou blbě, protože mají ložiska na hovno a k tomu vysoké stupátko. popadesáté...
nehledě na to, že 3 bary před 14 dny je strašně málo. nabouchej tam maximum, co to jde, ideálně kolem 5 barů
Stupátko má světlou výšku 6cm. To jsem osobně měřil. Míň já nemohu, při 4.5cm jsem už letěl přes řídítka. No, pak je tam ta výška té trubky a ještě to plastové stupátko. Jo lepší koloběžky to stupátko zapustí mezi ty trubky, takže je níž. Ta výška stupátka má vliv na rychlost? Spíš na pohodlí, ne?
Yedoo mají standardní ložiska s konusy. Když se to dobře namaže, nepřemaže a správně dotáhne, tak by to mělo běhat jako jakékoliv jiné ložisko na kole. Ano, můžou mít křivé kuličky a nerovnou kuličkovou dráhu, nebo měkký materiál, kde se rychle vyjede kuličková dráha a už to nebude tak dobré. Myslíš, že dražší koloběžky s průmyslovými ložisky mají v těch ložiskách menší valivý odpor a to ještě dlouhodobě?
Zkoušel jsem čistit a přemazávat ložiska na inlinech a tam to zase tak moc nepomáhalo. Když už bylo ložisko načaté, tak je lepší ho vyměnit. Ale u průmyslových ložisek nejde vymezit vůle jakou konusu. Také to chce hodně řídkou vazelínu. Nejlepší by byl jen olej.
jasně. potíž je v tom, CO je to za konusy. pochybuju, že tam bude něco slušného, aspoň řady altus. spíš nějaká čínská noname hrůza. naseřizoval jsem se tady těch hrůz u vdovy v práci dost, děkuji nechci.
doma mám 2 miba na průmyslech od novatecu, bráchovi jsem kupoval mibo na konusech (tuším, že je tam alivio, ale nezkoumal jsem). neskutečný rozdíl.
jasně, být tam aspoň deorka nebo xt, tak už to tolik poznat nejde, ale u těch levných konusů je to fakt nebe a dudy.
s průmyslama mám doma kolobku přes 4 roky, najeto kolem 3000 km, bez údržby a vůle.
Tak jsem dnes rozebral ta ložiska na ocelové Yedoo. Vypadají přesně tak, jak popisuješ. Kónusy jsou šedivé, drsné a na nich je vyjetá drážka kuličkami. Sami si tu hladkou drážku vyjedou. Krytka proti prachu jen kus plechu, jako na starých nábách od obyčejného Favorita. Hrůza. Přední ložisko bylo vpořádku, zadní utažené celé černé a skoro se netočilo. Asi budu muset sehnat nový kónus, protože na té jeho drážce jsou vytlačené důlky od kuliček.
No hliníková Yedoo je na průmyslových ložiskách a mají moc pěkné prachovky. V sobotu jsem testoval Yedoo Fraiday a moc se mi líbí. Má správně tu velikost, na kterou jsem si zvykl a nádherně jezdí. Je mnohem hezčí než na obrázku.
Že přeji hodně štěstí s Čínou :-)))
Časem vymenis kola, pak brzdy a nakonec i ten rám. A pak to bude jezdit slušně :-D
Ty nové čínské mají velice slušné recenze. No a když jsem koukal na provedení, tak na těch čtyřech ložiscích, standardních slušných brzdách a dvou duralových trubkách zase snad není tak moc co zkazit :)
Také to nechci na žádné dlouhé cesty, chci s tím jezdit po chodnících po Praze vlastně rychlostí běhu. Žádné závodění. Ostatně tahle malá koloběžka na závody opravdu není. No a moje kolena už také ne :(
V koloběžce bych zásadní problém nehledal. Prostě inline brusle jsou rychlejší než koloběžka.
Podle rychlosti je to u mě takhle:
chůze < běh < koloběžka < inliny < kolo
To samozřejmě neznamená, že nemůžeš vyhrát, pokud potkáš někoho, kdo to neumí nebo je na tom fyzicky hůř, ale bude to spíš vyjímka.
Když jedu na inlinech, zatím žádná koloběžka mě nepředjela, ale já občas předjíždím cyklisty.
Jestli chceš být na koloběžce rychlejší než syn, musíš vybrat trasu, kudy na bruslích neprojede. Ono zouvání bruslí stojí mnohem víc času než přenesení koloběžky... ;-)
Schopní inlinisté na Bránické stezce jezdí 30km/h, ale jen krátce. Testoval jsem je na kole, když za mnou jezdili v závěsu. Postupně jsem jim systémem vaření žáby přidával a hledal chvíli, kdy začali odpadat. Ve zpětném zrcátku jsem je pozoroval, takže jsem to krásně určil a trošinku zpomalil. Jelikož jsem měl vzadu nosič, tak při problémech mohli brzdit rukou o ten můj nosič. Jim se to moc líbilo, jezdili za mnou rádi.
Ale syn se nijak nehonil. Občas mne po rovině postrkoval :( Také když na mne čekal, tak jel pozadu :(
Já zvládám (na řekněme 5 km) na Oxelo koloběžce průměrku 16 km/h, na inlinech to bývá okolo 20 km/h a na Ibexu jsem schopný odjet závod s průměrem 35 km/h.
Krátkodobě se taky dostanu výš, ale potom, co jsem si na inlinech natloukl při 25 km/h, tak už se ke 30ti ani moc přibližovat nechci...
No vzpomínám, že na začátku, když jsem se na inlinech začal učit, tak kámoš jezdil pozadu rychleji než bylo moje maximum dopředu... :-)
Ono i u té koloběžky to na jaře nebyla žádná sláva (12 km/h) a trochu se to zlepšilo.
Na koloběžce je důležitá technika kopání. I když to vypadá jednoduše, se špatnou technikou kolobku na rovině těžko rozjedeš na víc jak 15 km/hod. Velikost kol, huštění, ložiska, všechno má vliv, ale zásadní je technika kopání. Samozřejmě na delší trasy nebo z kopce je fajn, když kolobka co nejlíp jede, ale maximum dosažitelné na chvilku na rovině to moc vliv nemá.
A jak tedy ten kop má vypadat? Když jsem jel v neděli zpět, tak jsem to trochu vylepšil, že jsem začal přes patu, ale zase jsem byl už unavenější, takže celkově jsem nezrychlil. Nebo na to musí každý přijít sám?
No, není to úplně přesně, to co jsem hledal, ale lepší než drátem do voka.
https://m.youtube.com/watch?v=662ykYhAJrk
V půlce tam máš i nadzvednuti předního kola u překážky - to se nauč ;-)
Moc děkuji, zrovna to zvedání toho předku mi jde blbě. Přitom na kole je to tak snadné. Tam při pomalé jízdě zvednu předek a potom zadek a plynule překonám obrubník. Když jedu rychle, tak to skočím oběma koly naráz a když to dobře dopadne, tak ani tu zadní pneumatiku neprorazím. No a u koloběžky si o tom zatím mohu jen nechat zdát. No ona ta Yedoo je pěkně těžká.
Ale už jsem po té nedělní koloběžkové dvacítce vzpamatoval koleno, že jsem mohl do práce na kole, tak mám radost.
Patřilo by to spíš do nějakého cestovatelského vlákna, ale nepoznáváte někdo tento přední nosič?
http://www.kolobezkovyportal.cz/image/articles...
https://www.azub.cz/zandi-nosic-na-kolo-tubus...
Aha, díky. Oni to jen předělali tím připevněním přímo na tu hlavovou trubku. No, a ještě ve verzi na 20" kostku a jsu naprosto spokojený...
No, jestli dobře čumím na tu fotku, tak je tam tak 2-2,5mm plech skrzevá díru navlečený na tu trubku. Pravdu máme prostě obá :-D
Koloběžka (i dětská?) je řazena do kategorie kol.
Otázka pro místní legislativce: Kam (do jakého chlívečku) patří odrážedlo (chůze "vsedě")?
Vzhledem k tomu, že je to pro malé smrady, kteří můžou do 10 let po chodníku (snad se teda nepletu), tak je to sumak.
Pro mě za mě.. třeba nákladní vozidla nad 3,5 tuny :-D
Našel jsem moc pěkný článek:
http://priblizovadla.cz/wp-content/uploads/Jak...
Nechystate se nekdo na https://microadventures.cz/nezarazeno/spacak... ?
Tak jsem si tu Yedoo Friday koupil.
https://www.svetkolobezek.cz/kolobezky-terenni...
Je v černé barvě a je úžasná. Přivezl jsem si ji per partes v krabici a sám jsem si jí sestavil, takže jsem si jí i poměrně dobře osahal.
V krabici byl sestavený podvozek s vidlicí a nasazenými V brzdami a bowdeny s lanky. Kolečka, řídítka a představec byly zvlášť. Na téhle malé koloběžce se s výhodou používá klasické spojení představce s vidlicí pomocí klínku. Umožňuje to velice pohodlné a citlivé natavení výšky řídítek do té individuálně skvěle pohodlné pozice. Nevýhody nižší pevnosti se snad u téhle městské záležitosti neprojeví :(
Kolečka mají průmyslová ložiska a rychloupínák. Padnou do vidlice jak P... na hrnec a točí se velice pěkně. Výška stupátka a světlá výška se dá nastavit dvojicí zadních háků pro kolečko. Světlá výška je pak rozdílná o 2 cm. Viz technická specifikace.
Jestli je na ní něco čínského, tak to, že není občas úplně kvalitně dodělaná. Musel jsem s přemontovat a lépe nasadit pakny jedné zadní V brzdy. Musel jsem namazat jeden čep, byl suchý. Musel jsem protáhnout závitníkem díry zalité lakem pro upevnění blatníků. (Nejsou ve standardní výbavě) V jednom kolečku byla v díře pro rychloupínák zalomená ochraná transportní zátka do krabice. Nešla vyndat ani vyrazit. Musel jsem jí odvrtat.
Takže sestavení koloběžky a její individuální nastavení podle mých libůstek mi zabralo asi 4 hodiny práce. Když si vzpomenu, že za sestavení chtěli 250Kč, tak jsou buď pekelně rychlí, nebo to hodně odfláknou. No já jsem kontroloval i vycentrování koleček a jejich ovalitu, mazal lanka do bowdenů, zaletoval konce lanek...
Už bylo pozdě to jet projet, také byla tma tmoucí. Zítra to vyzkouším.
Už jen potřebuji pořádný dlouhý řetěz na uvázání a nějakou blikačku na večerní ježdění. Vlastně jen, aby mne viděli na přejezdu z jednoho chodníku na druhý.
Jo a opravdu se dá nosit do schodů v jedné ruce. To je úžasné.
Blikačka dozadu jasná, ale dopředu se mi osvědčila nejvíce čelovka.
Muži (někteří) se v určitém věku vracejí do mentálního dětství.
Jsou pak schopni dlouze vychvalovat svoji novou hračku.
Tak dlouho, dokud se nesvezou na sousedově kolobrndě a nezačne je "hlodat" červ pochybnosti, neměli-li zvolit jinou, jen o pár tisícovek dražší ...
... je dobře, mít (i) malé radosti!
Jojo, říkám si, že bych se taky měl jednou svézt na nějaké obrovské koloběžce, protože zatím fakt nechápu, v čem je to výrazně lepší než moje Oxelo 9, která váží a stojí zhruba polovinu (včetně blatníků).
A to, že byla pojizdná hned po vyndání z krabice, jsem bral za samozřejmost... :-)
Aha, teď koukám na odkaz a ono je to v kategorii Terénní koloběžky... no tak to nemám ani nepotřebuju. :-)
Svezl jsem se na velkých i malých. Uznávám, že velké jedou lépe, pohodlněji, po terénu a tak dále ... Ale nejraději mám stejně ty malé, třeba s kolečky 125 mm. Je to zábava a větší svoboda, než s velkou koloběžkou. Technické detaily naprosto neřeším. Když má krátké řídítka, tak je prodloužím kusem trubky a je to. Že se na takovém stroji jede docela pohodlně a 200 km za pár dnů není žádný problém, popisuji ve vedlejším tématu o Holandsku.
trubku vrazíš do stávajících řidítek, nebo ty vyhodíš a dáš ji místo nich? půlená nebo v kuse? :-)
Jasně je to nová hračka a sestavit si jí z krabice byla veliká výzva. Mimochodem jsem s tím strávil 8 hodin a ne ty deklarované 4. To jsem jen blbě odhadnul.
Na druhou stranu je to pro mne takový invalidní vozík, když nemůžu jet na kole, protože koleno nedovolí.
No a hlavně je to prostředek, který mi dovolí jezdit centrem chodník nechodník, nasedat do autobusu a tramvaje a nebýt pronásledován pohledy spolucestujících. Kolobežku každý zná a ta malá koloběžka jako pro děti je přece součástí našeho života. Ta nikoho neohrožuje a neomezuje.
Jak jsi psal o těch osmi hodinách, hned se mi vybavil ten vtip o policajtovi, který se chlubí, že na puzzle psali "od pěti let" a on to složil už za tři. :-)
Tak ať kolobrnda slouží.
Měl bys to znát. Prostě po obědě vstouíš do sklepa (garáže) k magické krabici s kolobšžkou a po dlouhém čase stráveném montováním, uvažováním a kocháním se zase vystoupíš. No a pak píšeš o tom čase. Špatně se to kvantifikuje.
Můžu se ti tu, prosím, přiživit?
Koloběžku jsem nějakou dobu "výhledově" plánovala - taky jsem tu na to kdysi měla téma...
Letos na jaře mi ruplo v menisku - taky jsem tu na to měla téma... :-)))
Mě zaujalo to, že koloběžku máš, když kvůli kolenu nemůžeš jet na kole. Já operaci zatím odkládám, kolo jakž takž jde, ale koloběžku s podřepy na jedné noze a "vykopáváním" té druhé si vůbec neumím představit. V podstatě jsem plány na ni právě kvůli koleni opustila.
Ten pohled, čím může být koloběžka šetrnější pro koleno než kolo, by mě zajímal.
Já mám koleno v koncovém stádiu arthrosy. Je to stav těsně před umělým kolenem, které mi nechtějí ještě dát, že jsem moc mladý a že to ještě není tak zlé. Zlé = bolí to i v noci a nedá to spát. Vazy v koleni mám vytahané, ale funkční. Jen to ložisko je už úplně vymleté.
Na kole občas nejsem schopen protočit nohy na šlapkách, protože se to koleno blokuje. Ohnu ho do pravého úhlu a dál už ne. Na kole chci dál jezdit, kolenu to prospívá, ale ne vždy to jde. V tomto stavu, kdy to nejde na kole to stále ještě jde na koloběžce. Podřepy jsou mnohem vyšší (kratší) a když to nepřeháním, tak si neubližuji. Když to přeženu, tak se to projeví velice rychle, takže regulační zpětná vazba tam je a silná. Na koloběžce jezdím po rovině a z kopce dolů. Jezdím pomalu po chodníku a ne moc daleko. Delší trasy kombinuji s MHD. Proto ta malá koloběžka. Nemám ambice na rychlou a dlouhou jízdu. Na tu se snad ještě vzchopím na kole.
Jo a k té tvé operaci. Neodkládej to, jeto zbytečné. Meniskus ti endoskopicky upraví a přistřihnou, aby se ten kloub zase mobilizoval a přestal se blokovat. Udělají ti to ze dvou děr do kolena a za měsíc už o tom nebudeš vědět. Operace je na půl dne, odpoledne tě už pošlou domů a po týdnu už budeš skoro normálně chodit.
Dokonce bych řekl, že čím dříve ti to odopetrují, tím méně škody si v tom koleni natropíš.
Ano já vím.
Já byla po návštěvě ortopeda zcela pevně rozhodnuta. Jenže chvíli mi trvalo, než jsem si zjistila trochu informace, abych si zodpovědně vybrala, kam chci na ten zákrok jít. A ausgerechnet v tom mezičase se to koleno začalo rapdině lepšit, takže teď jsem trochu v rozpoložení "Funguje to? Tak to nespravuj..."
Na koloběžce je mnohem více namáhaná noha, na které stojíš. Co to s ní udělá můžeš snadno vyzkoušet, když si stoupneš na podložku max. 10 vysokou a zkusíš udělat tak 5 - 7 podřepů, abys druhou nohou dosáhla na zem. Hned uvidíš, jesli je to vzhledem k tvému omezení lepší než kolo. Ten počet podřepů odpovídá běžné frekvenci střídání nohou. Odrazová noha není zdaleka tak důležitá, pokud ti nejde vysloveně o výkon. Záleží na charakteru omezení, já jsem měl teď natažené vazy v koleni(kroucením nohy) a zatímco kolo bylo asi po čtrnácti dnech úplně v pohodě a sneslo maximální zátěž, na kolobce i při chůzi jsem musel ještě další měsíc být sakra opatrný.
To by moh být rozumný kompromis do města.
Akorát za ty prachy v podstatě DODO :-(
Zjistil jsem, že kopcovitá Praha je městem zaslíbeným pro malé koloběžky. Je totiž naprosto úchvatné se nechat vyvézt pomocí MHD na kopec a pak postupně přeměňovat potenciální energii v kinetickou. Včera jsem se při cestě přes celou Prahu schválně nechal vyvézt výše, nad počáteční metu své cesty a dojel jsem tam z kopce. Druhá meta byla na úrovni Vltavy a tak jsem dlouho a dlouho jel dolů z mírného kopce. Zpět domů jsem jel podél vody a poslední kopec jsem zase vyjel autobusem. Pokud máte koloběžku, která je v MHD tolerována, je kopcovité území dokonce vhodnější než rovinné. Tento způsob koloběžkování se mi začíná velice líbit :)
Tak jsem se rohodl, že vylepším zadní svícení na mé kostka twentyně, a koupil jsem ty "zátky" do konců trubek zadní vidlice pro upevnění zadních světel v ose těch vidlicových trubek, abych do nich nekopal. Tak podle návodu jsem to do 100mm vidlice nedal a udělám proto fotoseriál na rajčeti, jak budu prasit kolizní zadní mibo plechový blatník, abych na to vůbec nějaké světlo mohl připevnit. Dám k tomu následně více.
Používáte prosím Vás někdo ty světelné zátky a jaké světla v nich máte?
zátky nemám, mám normálně provrtaný blatník, na něm "L" profilek a na něm uchycený držák normální smartky :)
Měl by si prosím Tě nějaké i rozmazané foto?
jak se vrátím večer domů, tak pošlu. kdybych zapomněl, pošli mi prosím SZ, ať si zas vzpomenu :-D
Mám stejnou Smartku přidělanou shora k zadní vidlici a svítí nerušeně dozadu. Ale já mám na Yedoo Friday vodorovnější vidlici. Neukopávám to. Střední paprsek trochu zvedám, poněvadž předpokládám přijímající receptory výše, než je kolo koloběžky.
předpokládám cr2032, ale ještě jsem neměnil. přeci jen je tam ta baterka teprve 3 roky :-D
ale bliká se s tím jen občas
Já jedu jen na akumulátorech AA,AAA. Jiné rozměry se kromě těch modelářských, ani nevyrábí.
todle je malá smartka, tam by se mikrotužka nevešla.
na kole vozím zadní blikačky na 2xAAA, přední světlo 2x 18650 - do tužkovek bych už do předního světla nešel
Na eco jsem nyní namontoval zadní bateriové světlo do nosiče na 2 AA, a nad předním světlem medituju, protože má PD32 je fajn, ale kužel světlometu žádný. Asi to bude některý z fénixů, ale bije se ve mně který, jestli na 2 nebo 1 18650. Bo se bojím, u těch větších na 2 18650, o ukopnutí. A ty máš prosím Tě jaké světlo na 2 18650 na kole?
Navíc jak mi Bláha pošle nosič, tak už přemýšlám o vandru na twentyně :-D Jak se vlastně svolává takový vandr, s plachtou, břicháčů na kolobrndách ? :-D
co máš za zadní bliknu na 2xAA? já všude nacházím jen na mikrotužky, a ty mají zase docela bídnou kapacitu...
PD32 jsem měl v té ultimate verzi, ta byla super, než mi ji teda někdo čmajznul
já mám fenix BC30, ale klidně bych šáhnul i po BC21R jen na jednu baterku. a taky se dá dobíjet usb kablíkem a člověk nemusí utrácet další peníze za nabíječku. to si radši přikoupím jedno aku navíc ;-)
manželka vozí ještě starou BT10, původně na 4xAA, ale koupil jsem jí pouzdro na 2x 18650, a ta výdrž na to je úplně neskutečná. nehledě na to, že má podstatně lepší kužel, víc do dálky, než moje BC30
Tady je to nosičové světlo, jak jsem to otevřel, hned mi vypadla obvodová těsnící gumička, tak jsem musel zespodu udělat odvodňovací dírky.
https://www.okolokola.cz/Svetlo-pro-zadni-nosic...
Koupil jsem to kvůli bagáži na ecu, kdy nemůžu použít úchyty smártek na sícu.
Jinak, míním twentynu otestovat ve Štatlu podél řek, ale nejdřív musím dořešit to zadní osvětlení.
já mám na nosiči přidělaný na smartku tento držák:
http://www.bike-centrum.cz/drzak-blikacky-smart...
Mně z těch dvou víc láká BC21R na kolo ještě s nějakou čelovkou na AA nebo 18650 na kolobku.
jo jo, není to taková velká obluda jako BC30. taky bych býval bral tu BC21R, kdyby to nebylo v rámci reklamace BT20 - na BC30 vycházel doplatek vzhledem k ceně líp.
koukni tu na srovnání BC30 a BC21R
https://fonarik.com/test/indexen.php?model=396...
čelovku jsem kupoval HL50 - celokovová, na jednu tužkovku, dá 150 lumenů, ale kužel má docela do široka. bral jsem ji z amazon.de - vyšla tam líp než na kroniu :-))
na chůzi a koloběžku mi stačí, na kolo bych bral něco "ostřejšího" (občasná pomsta za dálková světla se hodí, ne?)
Já do města nepotřebuji na koloběžku tak výkonné světlo jako na kolo. Jezdím pomalu a po chodníku. Se světlem z kola jej provozuji na koloběžce s nejnižším stupněm výkonu. Blikačku vzadu mám vlastně jen kvůli cyklistům na stezce, aby mne viděli.
Tak tendenci svítit na 600m nemám, u toho BC21R mi vadí ten gumový držák. Nyní jsem psal na kronium jesli je to kompatibilní s tímto držákem https://www.kronium.cz/drzak-na-riditka-pro... .
Ne ne, jsou tam dvě baterie LR1, ty nejdražší. Ale vydrží docela dlouho.
Buď vůbec nebo dvakrát, to je těžký život :-)
Tak jsem nestihl udělat fotoseriál, bo sem se na to vrhl jak vlk na ovce :-D Vrtl jsem do rám, aby bylo možné ty zátky pořádně uchytit, a zkrátil jsem trochu blatník o úchyt a přes vyvrtanou díru nanovo uchytil. Na blatníku do budoucna nechám jen jednu vzpěru, nechám tu jednu jako když "kolmo" k zemi. Kupodivu jsem zjistil, že nemám žádné plonkovní úchyty těch smartek, co je chcu přidělat :-D
http://arnost905.rajce.idnes.cz/Kutilstvi_na...
a já si vzal reflexní vestu, na ni mi žena zezadu přišila široké poutko, do toho jsem nasadil bliknu a mám to bez vrtání, zkracování a nervování, že to ukopnu.
Já jsem si kdysi dávno přidělal červenou blikačku na baťůžek. Za tmy slouží na kole, koloběžce, inlinech i pěšky. Jelikož ten baťůžek beru skoro všude sebou, nehrozí, že by mi blikačka někde chyběla.
Většinou mám v tom baťůžku i čelovku, pak už se nemusím bát tmy vůbec. :-)
Já to preferuji mít přidělané k tomu dopravnímu prostředku. S ním vyjedeš a na něm to máš. Nemůže se to ztratit.
Všechno má své. U šrotokola je naopak výhodou, když na něm není nic, co by mi z něj ukradli, když to zapomenu sundat.
O koloběžce jsem docela přemýšlel, ale skládací mechanismus by montáž světla komplikoval a hlavně blikačka na malém blatníčku by příliš vidět nebyla a špinila by se. Bral bych to maximálně jako doplněk k té baťůžkové.
Nicméně z pohledu striktního výkladu zákona, by světla rozhodně měla být na kole/koloběžce, třeba čelovka by asi byla na diskuzi, naštěstí jsem se zatím hádat nemusel...
Jeden čas jsem přemýšlel i nad světýlkem na inline brusle, pak jsem zjistil, že existují přímo svítící kolečka... ale usoudil jsem, že nejezdím na bruslích v noci tolik, aby ta investice dávala smysl. :-)
U koloběžky taky těžko dodržíš podmínku mít odrazky na pedálech. Používám řešení podobné jako Orwel, reflexní vesta z Lidlu, v zadní síťované kapsičce našitý popruh a na něm blikačka. To se fakt nedá ztratit.
hustý, až mě čapnou empíci na chodníku na kolobce a budou tvrdit, že je to kolo, tak se jich na ty odrazky na pedálech zeptám :-D
Opatrně abys neodcházel s větší pokutou než jsi plánoval... protože zákon říká, že koloběžka se bere za jízdní kolo, jízdní kolo musí mít 2 nezávislé brzdu a "cyklista při jízdě musí mít nohy na šlapadlech".
To první bývá problém pro malé koloběžky, zatímco šlapadla zpravidla jezdí po přehradě... :-)
od místních sběračů hovínek? (jak jim říká PČR. prý je to tu jediná činnost, na kterou se hodí :-)) nemám problém přejet vzápětí na čtyřproudovku vedle a pokračovat šnečím tempem prostředkem pruhu. a to pak budou teprve čumět :-D
Tak plandavou reflexní vestu mám taky, skladuju ji v helmě, abych ji nezapoměl. Murphy mě ji doporučil na leháč, že z boku nejsu vidět. A to jezdím vždy s rozvícenými světly. Jak ta vesta plandá, tak mně i více objíždějí v autech, jen doufám, že se za ni někde nezachytím :-D
Tak jsem namontoval sestavu předního nosiče z Velorama.cz od Bláhy na mou památeční twentynu a budu ještě fotit, udělám to jak s arzenály , tak s němcama. Dám na to echo a nějaké dojmy.
Tak se chystejte taky a můžeme vyrazit po asfaltkách Chřibama na zaučení :-D
Tak jsem nahrál svá mobilová fota s lehkým popisem. Můžu říct, že jízda je stejná s oběma brašnama a liší se to hlavně typem brašen, kdy oertlieb vysloveně vyhrává na všech použitích praktičností. Žádný styl zatím stejně nemám vzhledem k najetým cca 10km. Arsenály by potřebovaly další úpravy, které by i tak neodstranili zdlouhavost montáže. Jako trvale namontované promokavé odpisovky si je představit dovedu.
Jinak, k nosnosti mám pochybnosti, po 5mm dlouhých šroubkách a kousku tenké pásovinky nemůžu čekat jistotu nosnosti 15kg. Do 9kg bez problémů, ale při 15kg (přibalená voda třeba že) předpokládám přepozicování nosiče směrem dopředu pro netuhost pásku a ohnutí šroubků dolů.
Do toho superprofi provedení Marka Jelínka, jak mi tady našel AV, to má prostě daleko. Ten jeho Trexx na nosnost 120kg by byl u mně nedodimenzovaný :-D Nyní běží 6000km jihovýchodní ásií s Adrou. Proč používá jen nepraktický FB k cestovatelskému deníku, je mi záhadou. Navíc technické info k té jeho custom kolobce by taky nevadilo, a není se možné k němu dostat. Jestli je na FB, to nevím, ale nikdo mi neodpověděl na mejl.
A mohl bys upřesnit, kam jsi ta fota nahrál? Například mne by ty tvé nosiče a brašny velice zajímaly.
Mám to v kořenu příspěvků této větve, tak jsem usoudil, že to nebude potřeba :-D
http://arnost905.rajce.idnes.cz/Kutilstvi_na...
Chápu, přesto díky :)
Jak se to chová, když se to naloží? Moje Friday má malý závlek a to přední kolo se hned otáčí. Jak se chová ta tvoje a jak se chová se zátěží?
Je to poměrně nejankovité :-D Jistá jízda bez překvapení.
Tak zátěž bude v pátek, kdy budu kupovat pivo. Tj. přes 8kg. tak poreferuju. Dneska možná podestýlku pod kočky zkusmo 6kg. Jezdím na tom akorát po městečku, když potřebuju někam rychle a zpátky.
U Friday mám problém brzdit před křižovatkou a současně rukou ukazovat odbočení. To prostě nedokážu. V rychlosti okolo 40km/h už to také je lehce nestabilní. Ale je to malá koloběžka s malými koly a jezdím hlavně po chodníku. Vlastně by mne zajímalo, co by to s ní dělalo, kdybych to přední kolo utlumil větší zátěží.
já bych teda 40 km/h po chodníku radši nejezdil :-)))
hele, mám pro tebe tip na vystoupení - přibrzdi levou brzdou a pravou rukou ukaž nějakému autu z vedlejší, že může jet. uvidíš, že to ocení :-D
Su schopný na kolobce ukázat odbočení jen, když stojím, za jízdy ani pomyšlení.
Tak jsem včera v noci otestoval náklad 8kg s oertlieb a zvykl si na vynikající manipulaci s nima. Jízda byla klidná, bo su přitlustlý a sil nebylo nazbyt :-D Jak mám brašny výš, tak jsem do nich vůbec nekopal. Jen mi jízda připomínala tlačení kárečky nebo kočárku na kolečkových bruslách. Pokud nezhubnu pod metrák, tak si o nabalení 15kg můžu vandr po Chřibech vzhledem ke kondici odpustit pro riziko vyčerpání :-D Ale noční plus, už su schopný po "paměti" střídat nohy na stupátku. Teďka už jen jen trochu natrénovat.
Co naprosto utřelo, tak to je uchycení světla na zadním blatníku, to musím opravdu předělat nebo odstranit.
Tož to áno, ale ten smart úchyt předních blikaček stojí 50-59Kč a místně tu není skladem a doprava je od 100,-Kč. Jinak bych to už měl, jen musím narazit na otevřený obchod, který to má skladem na trase mých pochůzek.
Nebo změknu a zaplatím dopravu dražší zboží...
Tak problém nedělalo jen zadní světlo, ale na kočičích hlavách se mi potřetí rozklepala a rozpadla přední svítilna smart 2W. Tak jsem ji potřetí prasácky spájel a slepil chemoprénem. Mám takový nepřesný pocit, že se té kolobce a jejímu příslušenství věnuju více než vlastní ženě :-D
Tak mě napadla technická otázka. Dá se stojan ovládat na koloběžce jen u MIBO strojů nebo to umí i jiní? Drbě mě ten nosič na kostce ve stylu ohni se a uchop...
já na mibu nemám žádný - stihl jsem poslední kousky bez stojanu. ale se slevou :-)
takže pokládám kolobku na bok, nebo udělám půlkrok dopředu a držím ji nohama - u toho se není potřeba zohýbat :-D
No, ale s "naloženou" kolobkou to moc dobře nejde.
naložená kolobka si lehne i se stojanem ovládaným nohou. Já naloženou kolobku opřu o zeď. Ideálně v místech kde je cedulka neopírejte kola. Protože to se jasně vztahuje na bicykly a nikoliv na koloběžky. :-p
Jasně to vím, ale nasaď brašny, když to zdáleně připomíná eqilibristiku. Stačí, když to chviličku postojí.
brašně nasazuju takto. Zavolám manželku. Slovy Drž ji požádám aby držela řídítka koloběžky. Nasadím brašně. Opřu koloběžku o zeď viz první příspěvěk. A obdobně potom postupuju u manželčiny kolběžky. Funguje to ale jen když je moje paní v doslechu. Bez ni je to složitější. Přední kolo sevřu mezi kolena a nasadím jednu brašňu pak se snažím o to nasadit druhou brašňu aniž by mi kolobka spadla. Při tom hojně používám slova vybraná zvláště pro tuto, či podobné příležitosti. Nakonec opět koloběžku opřu o zeď viz výše uvedený příspěvěk. V zásadě nejtěžší na tom je najít vhodnou zeď. :-p
Moje Oxelo skládací koloběžka si umí vyrobit pseudostojánek tak, že se začne skládat (tzn odjistí se řidítka) a nechá se stát v mezipoloze.
https://contents.mediadecathlon.com/p153071...
Moc jsem to nevyužil, ale jako nápad je to docela dobré, když chci pokračovat v jízdě, tak přišlápnu stupátko, zatlačím řidítka do provozní polohy, ony zacvaknou a můžu jet.
Akorát se to po čase asi ochodilo a už to v téhle mezipoloze nedrží a složí se úplně.
Mám Hillku fun v nejzákladnější výbavě a řeším upgrade. Kupoval jsem ji s tím, že budu jezdit hlavně po městě, ale teď mě spíš lákají delší výlety. Jelikož se na Hillce musím odrážet prakticky pořád, abych trochu jel tak přemýšlím co s tím. Přemýšlím nad zapletenými koly s dvojitým ráfkem a průmyslovými ložisky. Taky bych chtěl vyměnit pláště za mnohem užší, nejlépe silniční. S tím, že je nafoukám aspoň na 6atm. Otázka je jestli to má cenu? Poznám to při jízdě? Zlepší se mi výrazně setrvačnost a rychlost koloběžky?
Ložiska, vysoký tlak v pneu a užší pláště budiž, ale dlouhý výlet znamená minimálně 20/20 nebo lépěji 26/20, popř. 28/24. 20/16 je opravdu jen na povyražení 2km tam a 2km zpátky po městě. Doplnění o řídítka typu vlaštovky nemluvě. Právě si napsal o výběru nové koloběžky :-D . Můj názor se ale nemusí shodovat s odborníky...
Fakt nejsem odborník a nejspíš ani nerozumím všem tvým číslům, ale na skládací Oxelo 9 koloběžce (20 cm kolečka) jsem zkoušel jednou 30 km a to už nohy docela bolely, ale vzdálenosti do 10 km mi přišly v pohodě... samozřejmě myšleno po hezkém rovném asfaltu...
Na kolika kilometrech začíná pro koloběžkáře dlouhý výlet?
20km za den dávám s Hill "celkem" vpohodě. Ovšem mám naplánovanou trasu 70km. Tak nevím jestli neumřu cestou. :-) Proto by mě zajímalo jak velký vliv mají lepší náboje a pláště?
Já bohužel nikdy na jiné koloběžce nejezdil, takže mi srovnání s dražšími kousky úplně chybí.
Výhodu větších nafukovacích kol předpokládám především na horším asfaltu, protože po dobrém asfaltu jedou i inlinová kolečka velmi dobře, ale když přijde horší asfalt, hrozně to drnčí a před dlažebkama seskakuju... :-)
Jel jsem na galuskové Kostka Racer kolem Tater a byla to krása. Ale jen po asfaltu, ani pomyšlení na nějaké kamínky. (nejvyšší model od Kostky)
Pak jsem jel asi 80 km na Kostka Tour. To je u Kostky základní model. Vzhledově o dost horší, ale v jízdních vlastnostech jsem nepozoroval téměř žádnou změnu. A mohl jsem s ní do terénu, takže levná vyhrála.
Mě hlavně zajímá, jak vysoko je nášlap. Chci co nejnižší i za cenu, že budu občas dřít o zem.
já mám ozkoušené na Mibu Geroy (26/20) cca 50 km kopečky bez potíží, časově to nevyšlo o moc hůř než na kole
na Mastrovi (16/12) jsem po 50 km měl pocit, že zdechnu. ale to bylo tím, že jsem si nevzal nic na jídlo a přišel hlaďák :-D
Takže je 26/20 a 16/12 celkem srovnatelné. Paráda :-)
To ani omylem :-D
26/20 je pohodlný koráb na delší vzdálenosti, ale do města je naprd.
16/12 je obratna ve městě, rychle se rozjede, ale musíš víc kopat, jinak ztratis rychlost.
U 26/20 je to pohoda, semtam kopnes, abys udržel rychlost, ale rozjet ji je nejlepší rozbehem a naskocenim. Jinak to stojí zbytečně moc sil
Já mám jen tu jednu 16/16. Poprvé, když jsme si se synem vyjeli, já na koloběžce on na inlinech, tak na mne pořád čekal a na na zpáteční celkem 20km cestě mne dokonce občas tlačil. Dokonalá potupa :) Když jsem se konečně naučil odrážet a mám lepší koloběžku, tak se za ním rád vozím v závěsu, abych měl delší povození mezi odrazy a rychlostě si vlastně dlouhodobě vyhovíme. Ale když nastoupí, tak nemám šanci. 16/16 je skvělá do města, v MHD jí tolerují, lidé jí tolerují, děti se otáčí a závidí, ale rychlé to není.
O jakých průměrných rychlostech se pro představu bavíme?
u 26/20 tak 16 km/h když se člověk snaží. U 16/16 tak 11-12 km/h když se taky snaží. Furt je to rychlejší než chůze.
U 26/20 pro mě není na rovině problém držet dlouhodobě na pohodu dvacítku, u 16/12 držím kolem 18. V kopci to pak samozřejmě klesá.
Spíš si hlídám, abych to na rovince na začátku zbytečně neprepalil.
Ta rychlost a jestli se člověk nadře, strašně moc zavisi na tom, jestli se umí odrážet. Myslím, že tu ta "technika" je ještě důležitější než na kole
Já to s rychlostmi cítím jinak. 26/20 na Big Applech jede stejně jako 16/16 na něčem užším (obojí Kocka). Hodně záleží na váze jezdce. Když z mírného kopečka jedem s manželkou, já na 26/20 a ona na 16/12 tak jí ujíždím. A když si kolobky vyměníme, tak jí ujíždím taky. Obojí na Big Applech. A míním jen jízdu bez kopání a brždění, jen dlouhé mírné klesání, rychlost se drží okolo 20 km/hod. Těch asi 25 kg rozdílu váhy dělá svoje. Na dlouhé cesty bych stejně preferoval větší stroj, přijde mi pohodlnější, klidnější. A samozřejmě se vozí líp bagáž.
Zajímavé je, že jsem si půjčoval Wolfera na žiletkách a při srovnání s Hillkou mi to moc rozdíl nepřišel. Možná jsem se dokonce unavil dřív? Jinak nááádherná koloběžka a úžasně lehká. Pak jsem si půjčil Tour Max a tam jsem ten rozdíl cítil hned. Mnohem lepší setrvačnost a rychlost. Čím to je?
Dlouhý výlet pro mně znamená nějakou bagáž, a tu musím na kolobku nějak připevnit. Na malou to jde ztuha. Stačí, když si vzpomenu na nosič pro mou twentynu 20"/20".
Přemýšlím buď bazarová Mibo GT(Malaga) nebo Yedoo Trexx nebo nejlevnější Kostka tour 3(Max). Měl někdo možnost srovnání?
Půjčovny koloběžek nejčastěji jedou na Kostka Tour, Ale paušalizovat nemá smysl, musíš si to nejlépe odzkoušet každou z nich. Nejpevnější bude asi MIBO se svými standartními 100mm náboji a Trexx nyní běží dalších 6000km po Ásiii.
Tak zvítězila šetřivost. :-) Testovací Tourka 3 ze sportobchodu za 6.600. Prý jen parkrát vyzkoušená, bez škrábanečku s 2 roky záruky. Na priblizovadla.cz měla skvělou recenzi. Už se těším!
Ty Kostky se fakt kroutí? Uvažuji že bych do ní šla. Vypadá docela dobře - https://www.covybrat.cz/nejlepsi-kolobezka/ . Mám něco nad 60 kg, to by mohla zvládnout ne?
Mám starou kostku 20-20" se 100mm náboji, mám 110kg a jezdím na ní natěžko aj s nákupy, tedy nakrátko :-D Trochu propruží, tuhost si představuju jinak, ale jezdím pohodlně a rychle po rozbitých asfaltkách města.
Kostka se pode mnou znatelne kroutila,mibo i yedoo maji ramy o poznani pevnejsi.na yedoo
trexe je zrovna dnes sleva https://www.sportobchod.cz/s/yedoo-tyden-2034
Za desitku,no nekup to
Mibo by mělo mít na přední vidlici matky na přidělání nosiče. Kostka je nemá určitě a Yedoo neznám takže nevím.
Co říkáte na tuto kolobku?
https://www.decathlon.cz/kolobezka-town-9-ef-v2...
Vkládám do ní svoje naděje pro cestu po Jordánsku, Británii i jinde.
A už sis přečetl pro jaké jízdy je určená? "Určeno pro Středně dlouhé cesty po městě (od 2 do 5 km)." Tyhle parametry bude určitě splňovat tvoje cesta po Jordánsku a Británii :-)
Oni tím nemyslí jednu cestu do 5 km. Předpokládám, že takovejch cest to vydrží víc. Těžko říct, možná se to 5 km přehřeje v ložiskách a bude muset na chvíli zastavit, ale určitě by to mělo zvládnout celkový nájezd mnohonásobně větší. Řekněme, že běžná záruka je dva roky, budeš na tom jezdit 5x týdně do práce těch 5km tam a 5km zpátky, by to mohlo vydržet dva a půl tisíce :-)
Vzhledem k tomu, že tam jsou stejná ložiska jako v inline bruslích, ale kolečka jsou 2x větší, neumím si představit, že bys jela tak rychle, aby se ložiska přehřála.
Že ovšem v dešti reznou, začnou drhnout a nakonec se rozsypou, mám prakticky ověřené.
Na webu myslím přímo píšou, že na kolečka, ložiska, brzdy a další díly podléhající opotřebení žádná záruka není, je to spotřební materiál jako u kola... takže jak dlouho vydrží ten zbytek, bude hlavně záležet na tom, kudy a jak s tím budeš jezdit.
Jak to myslí nebo nemyslí to nevim, jen jsem upozornil na to co píšou k čemu je určená :-)
A na opotřebení se ti nikdy a nikde žádná záruka nevztahuje.
Pokud se ti kolečka opotřebují po ujetí 10 km, tak asi nezbyde nic jiného než si je za své vyměnit, protože tam bylo to upozornění :-)
Je třeba tu koloběžku fyzicky prohlédnout.
Z popisu koleček polyuretan a polypropylen mám podezření na umělohmotná ložiska.
Brzda má být v zadním kole. Nába je na brzdu podle obrázku moc malá, čelisťovou brzdu nevidím. Myslím, že to brzdí špalkem přímo na plášť kolečka.
Brzda přes zadní kolečko na koloběžce brzdí ještě hůře, než na kole. Brzdění špalkem na plášť je stejné, jako brzdění blatníkem na plášť.
Vhodnost či nevhodnost strašně závisí na tom, no co a na jak dlouho jí chceš používat. Také je třeba zohlednit teplotu silnice a její hladkost v požadované destinaci. Ta kolečka to v horku a hrubém povrchu nemusí zvládat. Ale tohle ti bez testu nikdo neodpoví.
Co na tvé požadavky říkají v Decathlonu?
Pravda, v Izraeli se podstatne menší kolečko na asfaltu rozpadlo. Ale Švédsko a Holandsko byly v pohodě.
Je mi jasne, k cemu je určena. Ale malou koloběžku pro velke nájezdy těžko seženu. Nebo o nějaké víte?
Možná vezmu sebou náhradní kolečko.
Záleží jak velká katastrofa pro tebe bude, když se případně koloběžka rozsype. Oproti kolu je výhoda, že tohle odneseš v ruce a bez problému naložíš do každýho auta.
Rozhodně bych vzal náhradní kolečko, pár ložisek (možná více párů) a minimálně imbusy. Taky doporučuju zkusit si kolečko vymontovat už doma. Do toho šroubu dávají lepidlo, válčil jsem s tím hodinu než povolil... že pomůže to nahřát vím, jenže nahřát jenom šroub je složité...
Už jsem na ni koukal dřív, protože mám starší stříbrnou verzi.
https://www.decathlon.cz/kolobezka-town-9-ef...
Hlavní rozdíl nové verze je zřejmě odpružené zadní kolečko, což se zdá být super, jenže hmotnost (aspoň katalogová) kvůli tomu vyrostla o 1kg!
Na nové jsem se nesvezl, ale ta stará je pro mě super, ten systém skládání je prostě geniální, složíš/rozložíš za vteřinu aniž bys musel rukou šahat na cokoliv potenciálně špinavého. Na pravidelné cestování vlakem ideální.
Po dobrém asfaltu to jede krásně, srovnání nemám, ale 15 km/h udržím dlouho. Na mizerném asfaltu všechno drnčí, když příjdou kostky nebo štěrk slezu a kolobrndu přenesu.
Nejvíc jsem na ni jel v kuse asi 30km, to už mi dalo dost zabrat, ale jsem primárně lehocyklista, nikoliv koloběžkář. Cesty do 10km bez problémů.
Problém (té staré) je v tlumiči vibrací zadního kola, prostě středová osa drží v gumovém špalku nalisovaném do rámu a mě se ta guma začala drolit... náhradní objednat neumí, tak mi Decathlon vyměnil celou koloběžku (vzhledem k celkovému stavu jsem si pomohl). To bude u nové snad jinak.
Další problém je voda. Pokud to po každém dešti nevysušíš, tak ložiska v předním kole reznou a dříve nebo později se rozsypou. Jsou to klasické inlinové 608, které nestojí svět. Zvažoval jsem pořídit nějaké lepší, ale zatím mám zásobu vyřazených ložisek z bruslí...
Brzdy předpokládám, že jsou řešené stejně a tedy jak zákon ukládá, má koloběžka dvě nezávislé brzdy, ovšem obě brzdí zadní kolo... což je rozumné. Buď šlápneš na zadní blatník, uvnitř je kousek kovu, který zvrchu dosedne na kolečko nebo zmáčkneš páčku a lanko přimáčkne ke kolečku jiný kousek železa. Na fotkách to vidět není, je možné, že to vyřešili trochu jinak... a pak samozřejmě můžeš brzdit i podrážkou o zem.
Brzdy bych hodnotil jako velmi mizerné (nevím, jak to má v2), zvlášť v dešti se musí hodně opatrně, jinak někde nedobrzdíš...
A bacha na mokré listí, na tom jsem si loni natloukl...
Díky za vyčerpávající informace. Zdá se, že jde o solidní stroj. :-)
Svezl jsem se v Decathlonu a více koloběžkách a zaujala mě až tato. Vysoké řídítka, snadné skládání, ruční brzda a hlavně odpružené zadní kolečko.
Hmotnost sice značná (7,4 kg), ale na delší trasy to bude pohodlíčko. Lidl s malými kolečky, který má jen 3,5 kila si nechám na cesty, kde bude hodně chození pěšky. Na to je super.
Hlavně je ale šance, že se tahle koloběžka vejde do levného zavazadla Ryanair. Samozřejmě po sundání koleček, řiditek a zadní stavby.
Takže si ji můžu brát tam i zpátky.
Půjč si někdy opravdovou koloběžku, abys poznal solidní stroj. :)
Na normální koloběžce jsem jel kolem Tater:
https://marin7.rajce.idnes.cz/2017_06_Okolo...
Byla super, galusková. :-)
Ale do Jordánska se nehodí.
Koloběžka je koupená a pátek ji čekají španělské hory. Jen takový prodloužený víkend.
Španělsko máme za sebou a celoodpružené Oxelo 9 se skvěle osvědčilo. Po rovině pohodlíčko a z kopců jsem byl mnohem rychlejší, než kamarád na velkém Lidlu.
Neznamená to ale, že bych zanevřel na nižší modely. Ty mají zase jiné výhody.
Pro zajímavost, jaké výhody mají nižší modely... samozřejmě kromě ceny?
Třeba, že jsou skladnější a lehčí.
Za tři týdny letím do Jordánska s koloběžkou. A zrovna pro tento případ uvažuji nad malou koloběžkou z Lidlu - 3,5 kg.
Ještěže už má wizz I to desetikilove odbavene zavazadlo za pár kaček, co? :-)
To ani nevím, letím s Ryanem.
Ale pokud je to pravda, mají malé bezvýznamné plus. :-)
Kamarád se zabalil jako by letěl na dva týdny na Island. Tak jsme museli použít moji speciální odbavovací fintu, která zdvojnásobuje hmotnost odbaveného zavazadla.
Povídej, prehanej :-D
My do Izraele měli 1x32 kg, 4x 10kg a ještě příruční zavazadla pro 4 lidi. Ale vešli jsme se :-D
My jsme teď měli jen 20 kg sportovní vybavení. 13 kilo byly koloběžky, 3 kila taška a vycpávky. Takže zbývaly 2 kila na každého.
Kamarád se při balení trochu víc odvázal, tak jsme šli na odbavení s 20-ti kily. Tam to zvážili a poslali nás na oversized zavazadla. A tam už to neváží, takže jsme přihodili obsah jeho batohu.
Ahoj máte někdo zkušenosti s elektronickými koloběžkami?? Výhody či nvýhody atd? díky
Kolega v práci si nějakou pořídil a je nadčený. Záleží, co si od toho slibuješ, ale funkci rychlého vozítka do práce na vzdálenost, kterou normální lidi chodí pěšky, to nepochybně plní. :-)
Já bych neměnil, jsem spokojený s malou skládací, na cestování vlakem je ideální... ta elektrická už je těžký krám... ale rychlostí ji konkurovat samozřejmě nemůžu.
Jde mi prave o tu rychlost, presne jak pises je to kratka vzdalenost do prace a pak z prace do fitka na cviceni. Ale prijde mi to super napad a tak jsem si rikal ze bych si neco takovyho poridil no,jen nemam nikoho v okoli kdo by neco takovy vlastnil..
Do FITKA na cvičení na elektrokoloběhně?
Myslíš elektrické koloběžky?
Mám Xiaomi. Pokud ti stačí dojezd, tak je to super dopravní prostředek pro cestu do práce. Taky se na ní dá jezdit na pivo. :-)
S ježděním do přírody je to horší. Tam už mi dojezd nestačí.
Je třeba se smířit s tím, že elektrická koloběžka je oproti normální těžká, drahá, poruchová a s vysokým nášlapem.
Ne do prirody urcite ne. :D Jedna se o dojezd do prace a z prace do fitka, zadna dlouha streka, ale jde mi hlavne o usetreni trochu toho casu. Kolik to tak vazi takova kolobezka kterou mas?
A máš představu o velikosti? Třeba kostka má nyní tour fun 26-20 ve slevě za 4500,-, ta má 100mm středy, a tam můžeš dát běžný přední hub motor, dozadu nebo dopředu podle libosti a místo pití si dát držák s akumulátorem. Nejdražší bude na tom akumulátor :-D
Řekl bych, že hlavně záleží na tom, co od té koloběžky čeká. Koloběžky Kostka určitě lze považovat za sportovní, možná až závodní stroje. Technicky tam motor určitě dát lze, otázkou je, k čemu to bude?
To už mi větší smysl dává ta Xiaomi (nevím číslo), co má baterii ve stupátku. Z pohledu odrážení na koloběžce to moc praktické není, ale většina uživatelů se stejně bude jen vozit!
Co jsem tak pochopil, jeden z prvních kroků bývá odblokování omezovače rychlosti, případně i navýšení výkonu. Jezdec se tak odrazí jen při rozjezdu a nepojede-li zrovna do prudkého kopce, nohy už zůstanou na stupátku...
Motorová koloběžka nepotřebuje velká kola, půlkilowattový motor si s valivým odporem poradí... otázkou jako vždy zůstává dojezd.
http://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/kluk...
Kluk dostal body za rychlost. A to nemá řidičák a jel na koloběžce...
UK, země kde jsou zakázané koloběžky na veřejnosti vůbec. Tady mají koloběžky ráj :-D
Jo, ač se na naše zákony často nadává (dokonce znám lidi, co by chtěli legislativu z "vyspělých" zemí), už mockrát jsem musel konstatovat, že v některých věcech může být mnohem hůř!
Jeden známý se mi nedávno snažil vysvětlit pravomoci polské pohraniční stráže. Že prý od letoška dohlížejí i na dopravu. A zatímco u nás buď souhlasíš s pokutou na místě nebo si věříš a jdeš ke správnímu řízení, v Polsku to PRÝ mají trošku jinak. Buď pokuta na místě nebo jedině vazba!
Nechtělo se mi tomu věřit, ale prý ač byl přesvědčený o své pravdě, dokonce prý dokázal najít a odcitovat příslušný paragraf v polštině, nakonec stejně zaplatil, protože na noc do vazby nechtěl... :-(
Tak jen aby nám ten ráj elektrokoloběžkáři a elektrocyklomotorkáři nerozbili... :-/
Třeba prostupnost krajiny máme naprosto nesrovnatelnou s jakýmkoliv "vyspělým státem EU" :)
Trochu ano, protože nechali prvorepublikový model a nepřevzali ten sovětský, nu a trochu i ne , polnosti byly určitě prostupnější v okamžiku, kdy je ukradli a než je, po pár letech, " scelili", na druhou stranu velké části republiky, zejména při hranicích, na rozdíl od první republiky, nebyly prostupné prakticky vůbec.
Naštěstí zde nedošlo k onomu sovětskému modelu, kdy populace i cestování po matce vlasti potřebovala speciální bumážky a musela se hlásit i návštěva příbuzných z jiného kraje...
Uváděl kdysi Raufer, že to měl známého ze "západu". Vyrazili podél Kačáku a ten oný žasl, kterak lze kdekoli odbočit, že žádné ploty ...
Pardon díky za doplnění , Švédsko určitě, ale celá Skandinávie není v EU :)
Jsou to země střední Evropy, v podstatě bývalé Rakousko Uhersko + státy severní Evropy a k tomu kupodivu Švýcarsko, které mají tuto pěknou tradici.
Nu a AV k tomu dodal komunisty :) a ti ve Skandinávii, Skandinávii ku prospěchu, nějak neuspěli...
Narazil jsem v lidlu ve vyprodeji na svetlo pro jizdu na kolobezce.je urceny pro behani,ale z kolobezky sviti super a na zadech to blika,nabijeni usb,li pol baterie 5 hodin sviceni mel jsem moznost ho uz zkusi ve tme snezeni desti i mlze najednou.za 199kc
Nevím jak moc to svítí na cestu. Já používám standardní pořádné světlo na řídítkách na osvícení děr v cestě. Syn má v současnosti sádru na ruce z koloběžky, poněvadž si s tím jeho blikátkem nevšiml té jedné díry v silnici.
potkávám s tím běžce na stezce. Jsou dobře vidět. Je to lepší než když jsem viděl něco co skákalo jak potkan a až po přiblížení jsem viděl, že je to běžec, celý v černém a měl malinkatý reflexní prvek na botě.
Ve Washingtonu vypukla válka o elektrické koloběžky. Bude jich méně a musí zpomalit
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ve...