a co konkretne te zajima?
kontretni rozdily, osobni zkusenosti.
Nasel jsem nazory jako ze SRAM forever, nikdy vic shimano. Ale nenasel jsem rozumne oduvodneni.
Ma treba smysl uvazovat o vymene Deore XT za SRAM X.9?
mám zkušenosti jak s řazením shimano(deore) i sramX.7 a už bych nikdy shimano nechtěl,a to hlavně kvuli vyrazně lip vymyšleným páčkám,přesností řazení a taky takové drobnosti že na rozdíl od shimana nechrastí...a jestli o sramu uvažuješ tak neni nad osobní zkušenost,vyzkoušej a uvidíš
Souhlas :) Hlavne tu presnost razeni vidim jako hlavni rozdil. A taky je hezci :)
Mám XT a nemůžu si stěžovat, ani na tu přesnost řazení. Nicméně další kolo bude se sramem 9 - taky se mi nějak víc líbí a třeba přehazovačka nemá ten bowdenový oblouk jako shimano, ve kterém to někdy v zimě blbne. Jen doufám, že ta devítka zůstane vzhledově na plus mínus současné úrovni - třeba přehazovačka XTR 2007 (viz poslední Velo) se mi vzhledově zrovna moc nelíbí.
Zrovna u tebe jsem sram videl poprve. Vzhledove se mi hodne libi, ale precejen kupovat prehazku podle vzhledu...
vec, ktera me zaujala u sramu vic nez u shimana je to, ze maji razeni z odolnejsich materialu nez shimano. Po jedne nehode mam u shimana prasklou kaplicku razeni coz se mi moc nelibi :|
A co znamena pomer razeni 2:1 u shimana a 1:1 u sramu? Jaky je v tom rozdil co se normalniho pouzivani tyce? Jde razeni na sramu snaze?
To je prave ta citlivost prehazovani. Zkousela jsem kolik prehodim kolecek na jedno zmacknuti (z nejtezsiho na nejlehci) a bylo to o 5 :) Na shimanu je to tak maximalne 2.
Zpocatku jsem si treba pred krizovatkou podrazila bezne jako u Shimana a po rozjezdu jsem mela o 3 kolecka lehci prevod :) Ale zvyka se na to rychle. A cas od casu si brnknu do packy a prehodim si na tezsi, ale to uz se mi taky stava jen vyjimecne.
Pomer se tyka jen zadni prehazky, vpredu je pomer 2:1.
Moloch z Japonska dělá v poslední době "boty",které jen nerad přiznává a ve jménu vývoje nutí díky procentu ovládnutí trhu vozit spoustu lidí věci,které by jinak ani nechtěli.Reverzní přehazka,která díky slabé pružině po zanesení blátem neřadí,je náchylná na znečištěné bovdeny.Tolik přehazek jako reverzů se nikdy neměnilo a to často zánovních,přesmykače "top sving" a jejich vůle-to asi znáte všichni,stačí neopatrně zařadit a už se deformují-experti jsou na to hlavně dámy ,sporné dualy v MTB,různé budíky a ukazatele pod označením CI-deck(zbytečnosti nad kterou šediví nejeden mechanik) atd.Že není všechno tak úplně v poho jak se prezentuje je vidět z toho,že se vrátily do výroby přehazky s normálním tahem pružiny,vrátily se i Rapid Fire jako alternativa k "nenahraditelným"dualům,přesmyky top pull,ovšem není to tak jednoduché-ve skladech SH tohoto zboží moc není.Těch úletů by byl výčet asi delší(Megarange,plastový reverzní měnič C-050),ale to nemá cenu řešit.Já za sebe mohu říci,že SRAM nemá sice takový záběr výroby,ale byl to on,kdo zdokonalil vynález fy SACHS-otočnou rukojeť a dobyl s ní svět.Musel ovšem uznat i význam páček a popral se s tím opravdu skvěle a originálně.O lahůdkách X-O se povolaným zmiňovat nemusím.Staré provedení měničů fungovalo s nemožnými vůlemi,dnešní kovové už nejsou na vznik vůlí tak náchylné.Origo provedení vedení lanka je taky lepší-i když první s tímto řešením tvaru měniče tu byl SACHS,pod názvem D.I.R.T.-vyráběl všechny ty Centery,Plasmy,Quartze,ale až když SRAM zakoupil Sachse-dotáhl se vývoj dopředu.Pro pamětníky-pamatujete reverzní přesmyk Sachs-Quartz?Pak kdo tu byl první s reverzem...Ale neosvědčilo se...Jedinou nevýhodou je pro méně zručné demontáž Z kola z rámu,musí se šikovně pomoci za ramínko měniče.Každý výrobce má své a je na každém co zvolí.Já se rozhodl už před lety-takže vivat SRAM.
Pokusím se co možná nejnezaujatěji vylíčit roztržku SRAM kontra schimano. Pominu všechny argumenty typu "schimano je masovka/pásová výroba pro konzumní lidi", ačkoliv na každém šprochu pravdy trochu. Především je nutné zmínit, že v nejnižších cenový relacích je rozdíl prakticky neznatelný. V cenových výšinách boduje Schimano u závodníků, dříčů co prahnou po nejnižší možné gramáži. Jedná se zkrátka o "odlehčenou variantu". Další skupinu nákupčích pak reprezentují "fajnšmekři", kteří zas neváhají utratit horentní sumy za nejnovější technologické finesy. Nutno dodat že tyto horentní sumy šplhají s provozem nezřídka ještě o stupeň výš (není divu, že si pak lidé připadají podvedení a nesmiřitelně zbrojí). SRAM je svým určením spíš bytelnější (=spolehlivější), proto se zpravidla osazuje na více terénní bycikly. Suma sumárum, jsi-li svým vlastním sponzorem, doporučuji nějakou nejlacinější alternativu (za 400,- jezdím letní/zimní/noční/dennodenní enduro – sice jen na 7/9 pastorků, ale proti XT žádná změna). V případě že do přehazky opravdu hodláš napumpovat haffo a zároveň jsi sám sobě sponzorem, doporučuji SRAM. A jestli chceš pumpnout o dvě haffa nějakého chlebodárce , schimano je myslím tou pravou volbou. Jinak řazení má SRAM bytelnější (=spolehlivější). Schimano pak může kontrovat komplikovaností (=větší riziko závady a menší šance na neodborný servis) viz. DualControl. Inu, každému co jeho jest.
PS: nejlevnější je nejlepší – funkci splní stejně, provoz CZK/KM je jednak cenově příznivější a druhak nemusíš brát ohledy.
Jezdim shimano deore a uz se tesim az odejde a budu si moct koupit neco jinyho, nejsem porad spokojenej s presnosti razeni. Problem mam s prehazkou, s tim poslednim kouskem lanka, kdyz dam novej kus, tak to celkem jde, ale staci to parkrat vzit do marastu a uz je to nepresny. Ted jsem zkusil k prehazce vedeni od V-brzd at se to lanko ohyba v nem a ne v bovdenu, zatim to radi OK, ale jeste neozdkouseno v blate. Presmyk ze zacatku trosku zlobil, ale klestema jsem mu dal "spravny" tvar a ted radi bezproblemove.
Priste pujdu urcite do sramu, aspon porovnam....
Jo nechce nekdo to deore? Packy, smyk a prehazku, na krosa co se moc do blata a svinciku nedostane by mohlo stacit.
Zkus si tam hodit "rolnu" od AVIDu,s úspěchem to používáme právě ke zlepšení chodu měničů SHIMANO.Jinak doladění přesmyku kleštěmi zná každý mechanik,je to normální praxe,jinak to nejde,nemá z výroby ideální tvar.A u SRAMu velký POZOR na utahovací moment objímky přesmyku,nevydrží moc a reklamace nepadá v úvahu,nemáš šanci.
Tyhle přesmykače jsou fakt šíleně měkký.Mě se při dotahování podařilo ulomit úchyt lanka pro spodní vedení. Za blbost jsem ale nechtěl zaplatit keš. Byl to už druhej X-Gen, první sklamal objímkou a další reklamaci by mi už štěstěna nedopřála. Naštěstí má i úchyt pro vedení z vrchu, který lanko taky dobře podrží. Trochu práce s pilníkem nakonec vše vyřešilo. SRAMu za to ale kladný body nepřipisuju.
Spousta lidi ma lanko od prehazovacky vedene v bowdenu uz od "stangle", prave proti vnikani necistot a vody v nejkritictejsich mistech- u zadniho kola. Zkus tohle.
Ono totiž nejlepší je prevence,ale každý na to není.Kolo nikdy nemýt Wapkou.Po každé jízdě si najdu čas na otření nohou vidle,stříknutí do prachovek a taky rozhodit lanáž v návarcích je otázka 5ti minut-promáznout normálním olejem a dát zpět.Jednou ročně "lanáž" vyměnit,lanka pouze nerezová,jsou-li v pořádku,neměním,ale bovdeny určitě!
O te rolne jsem premyslel, da se poridit kolem 250 + postovny, nebo objednat v obchode, asi ji taky vyzkousim, ma to ale nevyhodu ze je to otevreny a zase se to muze zanaset, mozna to ale nebude tak vadit, kdyz bude bovdem skoro v rovine, to vedeni z V-cek me dnes na svihu nejak nepresvedcilo.
Bovden od stangle dolu nemam v kuse, ale mam tam takovy koncovky jako na obrazku http://www.cykloprofi.cz/katalog_img.php...
a prez ne pretahl nafest buzirku, tak lanko je pekne schovany a bordel uz by se tam shora dostavat nemel. Jinak vapku nemam, kolo se snazim udrzovat cisty, lanka mam nerezovy, bovdeny od ledna a ten posledni kousek uz jsem menil tak 5x.
Co jsem se tak bavil v bikerama, tak skoro nikdo takovy problemy nema, ale taky nikdo z nich nevozi deore, nekdo LX a vetsinou XT a s packama deore jim to chodi dobre. Tak zase mam hlavu v pyru, prechazet na sram X.7 packy cca 1300 a prehazka 1200, nebo dat jeste sanci shimanu a poridit za 1300 XT prehazku?
Hele,pracuju jako mechanik 11let,ale šaman nejsem,je potřeba najít dobrý servis-na dálku to nevyřešíme.Ad1-kontrola patky přehazky,pokud jsi někdy v minulosti měl nějaký problém typu ohlá patka,zaseklý řetěz apod.(ani to nemusíš vědět),mohlo se stát to,čemu říkáme "střihlá přehazka",jsou na to velmi náchylné reverzní měniče,ale normální to potká taky.jde o to, že se poškodí někdy jen neopatrným zařazením v paralelogramu-nic jí na pohled není,nic není vidět.Pozná se to tak ,že ji nelze nastavit,aby fungovala na všech pastorcích-buď chodí na několika spodních a na horních už ne a naopak.Ad 2-rozhodit lanáž-může být "zlomené "lanko v bovdenu-rozhodně dát nové bovdeny-není třeba dávat drahé,obyč.poslouží stejně a výměna tak nebolí.Dále může být poškozené vlastní řazení-mechanismus,rovněž nic na pohled nepoznáš.Možností je mnoho-a jak já tvrdím,v tomhle oboru je člověk věčný učeň.U tebe nic nevyřeší výměna Shimana za Sram,pokud bude třeba v pytli patka rámu.Chce to pořádný servis-a neblbni s nějakými extra úpravami vedení,uvědom si,že tisíce jiných kol fungují bezvadně bez toho.Čus.
Zdarec, tohle me prave zarazi, ze skoro vsem to funguje bez problemu a me jen par desitek kilaku po vycisteni. Malicko si to potom sedne a rozladi, ale to dosteluju. Jasny ze na dalku to nevyresime, ale i tak diky za fundovane odpovedi. Lanko a bovden mam natuti dobrej, nedavno jsem myslel ze je to tim a vymenil je. Protoze to potrebuju vyresit rychle a levne, zkusim jeste tu rolnu od avidu, dnes jsem ji objednal. Objedu s tim selu a uvidim, maximalne budu radit jak ted, kdyz chcu o pastorek lehci, na packach hodim o dve, preradi to o jeden a na pacce o jeden vratim... malicko komplikovany, ale pri mych rychlostech to staci... Stejne jak tak ctu co pises me nemine nova prehazka. Jak pises servis... to ja jsem stoural a radsi se v tom mesic vrtam nez bych to nekam daval. Ani ne kvuli setreni, to ja jim dam vydelat tim ze porad u nich neco nakupuju i kdyz to vidim na netu levnejsi... ale oni mi to nejak spravi, fungovat to bude, ale ja nebudu vedet co s tim potom kdyz se mi to stane zas.