Našel jsem zajímavý článek s měřením jednotlivých systémů na 50W (tlustá) a 200W (tenká) - viz graf.
http://www.cyclingabout.com/speed-difference...
Je zajímavé jak velké rozmezí účinnosti mohou některé systémy mít - Shimano 11: 78 - 94%
Samozřejmě můžeme na to pohlížet také jako na reklamu na Rohloff, což je také způsobeno jedním jeho direct převodem: 89 - 97%
Je potěšující vidět rozmezí dobře namazaného a seřízeného systému přehazka-přesmyk: 91,5 - 95,5%.
Singlespeed jako reference 97%.
Je také dobré si uvědomit že 200W je poměrně běžný výkon co valná většina cyklistů kolem 80 kg dokáže podávat jistě po dobu 1h a udržovat svou cestovní max. rychlost třeba na silničce.
Nicméně pokud bychom se bavili o zrychlení, nebo prudkých kopcích, můžeme uvažovat až 500W výkony - u silových jezdců je účinnost převodů ještě více omezena jejich schopností dupat těžké převody.
Představme si že to může být někdy ztráta až 30% výkonu.
Lepší by byl test jednoho systému v různém stádiu čistoty a opotřebení komponentů, to by byly teprve rozdíly.
S Rohloffem to potěší, ale zase bude rozdíl, kolik má naběháno, jestli je k tomu ještě napínák řetězu, jaký je pastorek atd.
Účinnost stupně 7 se časem zlepšuje, že je to i cítit - teda ne absolutně, ale při skoku mezi 7 a 8.
A když jsem vyměnil 15z pastorek ojetý už z obou stran za nový, to je něco. Možná je ten pocit lehčí jízdy hlavně tím, že zase na čas zmizelo otravné chroustání při větším záběru, ale ty zuby už byly tak prohloubené, že řetěz si brousil drážku do pouzdra převodovky.
Pastorek je teď nového provedení s unašečem, takže je kousek odsazený, podobně jako dřívější jednostranný 13z, takže zařezávání do hliníku nehrozí, oboustranné jsou teď všechny a je větší výběr.
S Rohloffem jsem tak spokojený (až na to zanedbání výměny lanek, ale za to nemůžou), že pořídím další.
Procenta účinnosti systémů mě vcelku netrápí, důležitější je udržovat kvalitní a nahuštěné pláště - zbytečně nezanechávat gumovou stopu.
Osmachtany pastorek leckdy miva nepatrne a skoro "neviditelne" otrepy, vymackany a ohrnuty material - ktery docela ucinne zachycuje za retez a brzdi ho ve volnem pohybu. Je to nepatrnost, ale mnohotisickrat za minutu se opakujici. A to vsechno musi prekonavat cyklista svoji silou.
Tyka se uplne stejne pastorku na kazete, nebo prevodniku. Ty zbytecne ztraty se na strece nascitavaji.
S otřepy máš recht a tady jsou vidět pořádně. Na druhé fotce nejlíp dole a zprava. Jak se materiál pastorku cpal mezi kroužek a stěnu řetězu, ojížděl se tam míň a vznikly takové břity. Zajímavé, že až od řetězu Sram, po Shimanu tam nebyly.
Pastorek je sjetý po otočení symetricky.
Pro srovnání, na třetí fotce je ojetý jednostranný 13-zubový.
S otřepy jsem zápasil když jsem vozil 8kový řetěz a převod 40/14, byly sice hlavně na převodníku, ale dokázaly mi roznýtovat řetěz.
Pochopil jsem že mám poddimenzované převody a od té doby co vozím 46/16 a tlustý řetěz, tak se s tím prakticky nepotkávám.
http://www.rohloff.cz/pictures/rohloff_cd...
Takhle vypadaly nové - ty dva vpravo.
Už se tyhle šroubovací bez unašeče nedělají.
Jj, tady ty problémy s ojetým řetězem a pastorky taky dobře znám, je to fakt cítit.
"Natažený" řetěz se zdá trochu gumový, takže za mne - já cítím hlavně jak se snaží prohlodávat a vytlačovat víc a víc zuby na pastorku a převodníku, jinak by vydržely mnohem víc, a projevuje se to tou gumovostí jak dosedá jen pár články a zbytek nic, takže se to pak horší exponenciálně.
Dřív jsem měnil i 3 tlusté řetězy jen pro ten pocit odpovědi na pedál.
Už se těším až si vyměním převody, naposledy jsem to dělal v Anglii, japonský 1/8 řetěz pocitově držák.
Různou účinnost na různých převodech můžu potvrdit. Když na jednom převodu zabírá jedno soukolí a na druhém dvě nebo třeba tři, rozdíl je znát.
Na převodovkách se mi mimo jiné líbí fenomenální životnost tlustého řetězu v ideální lince. Zatím má u mě nalítaný cca trojnásobek kilometrů, po kterých měním přahazovačkové řetězy, a pořád je jako nový.
Docela rád bych si někdy vyzkoušel jízdu na dvou úplně stejných kolech, která by se nelišila ničím jiným než náhonem (přehazovačka vs. převodovka).
Jak si ale logicky vysvětlit, že u Rohloffa jim vyšla u převodu 8 lepší účinnost než u 11, kde je přímý záběr?
Navíc při 11 ani nejsou ztráty na guferu kolem pastorku, což bych tak nějak čekal, že se při malém výkonu projeví dost výrazně.
->Radek: na stránkách Rohloffů vychází 11 jenom o půl procenta líp ( http://www.rohloff.cz/pictures/rohloff_cd... ), tady o procento hůř. To jsou tak malé rozdíly, že bych to tipoval na běžnou nepřesnost měření.
->Snilard: Sturmey-Archer X-RK8. Proti Rohlíkovi až směšně jednoduchá :-).
Přihřeji si svojí "polívčičku":
Liší se nějak řetěz pro "singlespeeda"
https://www.azub.cz/retez-kmc-k710-pro-single...
od řetězu dámského kola (revitalizuji) z 30. let minulého století (třeba šířkou)?
Děkuji, Pavel
Roztečí čepů určitě ne, ta je odjakživa půl palce. Šířka singlů je obvykle 1/8", ale existují i širší (tuším 3/16"). Širší řetěz na užší kolečka dostaneš, obráceně ne. Kdyžtak ten původní řetěz nějak z půdorysu vyfoť, snad ho identifikuju.
nedovedu si představit, že bych si na nákla´dák dal nabojovku.Ty zuby v ty převodovce jsou tak jemný, že by to vydrželo do tý doby než bych tam zapojil půl tuny vlek.