Ahoj, chtěl bych zde sepsat pár postřehů, jako nový uživatel elektrokola se středovým motorem EVBIKE (Bafang BBS-01) 250w (350w).
Motor byl nainstalován na krosové kolo, kdy celková hmotnost i s baterii vzrostla na nějakých 19,8 kg + moje maličkost 86 kg :-).
Kdo by si nebyl jist, tak rozdíl mezi motorem 250w
a 350w není vůbec žádný. Jedná se o tentýž motor, pouze se softwarově navýšeným dávkováním výkonu (maximálně 500W). Baterii mam umistěnou v brašně s kapacitou 15.6 Ah od EVBIKE. Tato baterie se dá sehnat za poměrně přijatelnou cenu kolem 8500 kč. Je na ni záruka 26 měsíců a měla by při správném zacházení vydrzet cca 800 nabíjecích cyklů se ztrátou kapacity do 30%.
I když je uváděno že montáž středového motoru je možná na téměř jakékoliv kolo, tak vzhledem k váze bych spíše volil horské nebo minimálně krosové kolo a to především z důvodu bezpečnosti. Celkem mě převapilo, jak se navýšení hmotnosti o přestavbovou sadu poměrně výrazně podepsalo délce brzdné dráhy.
Výkon motoru je z mého pohledu naprosto dostačující, i ty nejprudší kopce, kde jsem dříve kolo doprovodil pěšky :-), tak nyní vyjedu jako pán a to nejsem žádný sportovec, spíše výletní typ. Pro upřesnění většinou jezdím asfalt, občas lesní a lepší polní cesty.
Pohon je vybaven základním 46z převodníkem, k ně mu bych doporučil kazetu o rozsahu minimálně 11-32, spíše 11-34 nebo 11-36. Nyní tam mám 11- 32 8s, což je na asfalt celkem v pohodě cca do 10 km/h, ale do terénu bude nejvhodnější v kombinaci s kazetou 11-36, kdy si můžete dovolit i nižší rychlosti.
Nyní trochu k rychlostem... po rovině na 1. stupeň asitence není problém konstantě jet rychlostí něco málo přes 25 km/h na střední stupeň přes 30 km/h a na maximální až ke hranici 40 km/h. Podotýkám že je to spíše výletní tempo, kdy se kochám krajinou a nijak netlačím na pilu.
Při vypnuté asistenci necítím žádný odpor samotného motoru, ale samozřejmě je znát váha navíc, po rovině se dá celkem pohodlně jet rychlostí kolem 20 km/h, do kopce je to už za trest :-).
Jak už jsem psal je třeba počítat s prodloužením brzdné dráhy, zejména při jízdě z kopce, kdy pozoruji i navýšení rychlosti.
V sadě byl displej C965, který mimo jiné umožnujě snížit počet asistencí na 5 nebo i na 3 úrovně. Ideální mi přijde používat 5 úrovní, proklikávat přes 9 je už otrava. Co se mi na displeji hodně líbí je, že zobrazuje aktuální spotřebu, což zejména začínajícím může pomoci pro určení správné frekvence šlapání a tím docílit delšího dojezdu.
Maximální dojezd nemám odzkoušen, zatím jsem nejvíce najel 53 km na Vysočině, poměrně kopcovitý terén, cca 80% asfalt, 20 lesní cesty.
Úrověň baterie po dojetí do cíle byla na 60% a to jsem s asistencí nijak nešetřil.
Postupem času zde budu dávat další poznatky, které snad pro někoho budou přínosné.
Máte to na 48v nebo 36v a je možné tam namontovat dvoutác s přesmykačem.
Mám tam baterie od EVBIKE 36V/15.6Ah, jinak dvoupřevodník není problém instalovat, ale já bych ho nevyužil, dostačuje mi pouze jednokolečeko. Co doporučuji, tak pořídit senzor řazení, určitě se tak prodlouží interval výměny pohyblivého ústrojí (kazeta, řetěz, přehazovačka). Osobně používám takovou menší fintu :-), že při řazení vždy lehce drbnu po přední brzdě, čímž vyřadím motor a přeřadím. V kombinaci s řazením v rukojetí to jde jako po masle :-).
Mám ten stejný už 3 rokem. S baterii 23,2 a maximálně mi to dává sílu 650W přes plynovou páčku a přes 9.stupen asistence to dá kolem 500W dle displeje. Dokonce to bylo udávané 18A 350W nominálně až 650W.
Mám 8 kazetu 11-36 megarange a místo 3 talíře jsem dal troj převod v zadním náboji, takže to funguje jako trojtalíř, i index pasuje. Při přehození na 36zubu+nejlehčí na zadním náboji vyjedu jakýkoliv kopec, jen se udržet v sedle :-)))
Ujedu do 100Km v kopcovitém terénu (neustále mám zapnutý motor minimálně na 1 stupen a v kopcích přidávám přípomoc), chtělo by to baterii kolem 40Ah kdyby se vyráběly, mám zadní v nosiči.
Hodně asi záleží i na špičkových proudech baterie jakou pak dá sílu motoru, když je nějaká horší, tak to nedá 650W ale méně.
Displej mám na 9 stupnu a neustále s tím cvakám, po rovině jedu na 1-2, to prudkých kopcu na 7-9.
!!Motor je dobré mít stále zapnutý alespon na 1 stupen protože při 0 tam je znát odpor motoru a těžce se šlape, na 1.stupni to už je jakoby mě někdo ze zadu tlačil.
S motorem po 3 sezonách velká spokojenost a kdyby byla baterie už na nějakých 40-50Ah, tak to nemá chybu.
Ještě bych doplnil že dost klame ubytek kapacity baterie, mám zjištěné že když ubyde 1 čárka na displeji, ubyde i 1.světelná dioda na baterii a kapacita je zhruba na polovině!!! pak už ubývají čárky a diody rychle. Přitom než ubyde vždy první, tak to trvá hodně dlouho, poté to jde rychle z kopce.Škoda že to není vymakané jako u mobilů přesně v procentech, takhle se mi ještě při zastávce vracejí čárky zpět.
A je problém si pořídit měřák napětí?
https://www.gme.cz/digitalni-voltmetr-0-99-9v-dc
Pro mě to problém je, v tom se nevyznám. Bohužel to nemají ještě odladěné jako mobily.
Zas takový problém to není, stačí si zjistit napětí zcela vybité a nabité baterie, což je nějakých 29V a 42V.
Jinak je možné zakoupit i barevný displej C18, který umožnuje zobrazit stav baterie ve voltech nebo v procentech.
Při vybíjení baterie 36V na 29V, baterie dlouho nevydrží.
Ideální je odpojit bateri již při 33V, nastavení vypnutí v řj je většinou na 31V.
Dík za doplnění, oněch 29V je minimální hranice, kde zapracuje BMS a doje k vyřazení baterie. Máš změřeno jaké je cca napětí baterie při indikaci jedné nebo žádné čárky na displeji u C965?
Ne to nemám, ja používám výhradně CA - cycleanalyst. Bez toho bych jel jako na slepo.
http://www.elektrokola-dh.cz/prislusenstvi...
OK, zkusím to časem proměřit, počítám že displej bude mít určitou rezervu a spíše bude ukazovat nižší stav baterie než ve skutčnosti je ... Dik za odkaz na displej, pokud měří přesně tak je fajn. Jen ta cena je nějak vysoko, to už možná stojí za zvážení barevná C18, ale nemám ani jeden odzkoušen, takže nemůžu hodnotit...
A ukazuje ten C 18 okamžitý výkon ve wattech ? U toho C 965 se mě právě tahle funkce nejvíc osvědčila, u druhého kola přítelkyně má C 961 a ten neukazuje výkon a i ukazatel nabití není nic moc...
Ano, C18 umí zobrazit aktualní spotřebu ve watech dokonce i uroveň baterie podle napětí (V).
Seznam funkcí:
-aktuální čas
-aktuální rychlost (číselně i graficky)
-kapacita baterie (% nebo napětí V)
-příkon W (graficky)
-příkon A (graficky)
-ujetá vzdálenost TRIP
-ujetá vzdálenost ODO
-stupeň asistence
-maximální rychlost
-průměrná rychlost
-doba jízdy
...více na stránkách EVBIKE.
Mám 01. už druhým rokem. Již jsem psal o úpravách co jsem provedl. Místo 46z jsem napasoval 42z,vzadu souhlas dal jsem 11-34.Často se tu objevuje stížnost na nečistoty v převodech motoru. Vyrobil jsem s al. plechu spodem pod motor takový šust plech. Ve předu jsem jej uchytil na rám motex páskou a vzadu pod šroub od blatníku. Dole proklepl pár děr , aby případná voda se tam nedržela. .Nejvíc nečistot a vody na motor hází přední kolo. Teď řeším ztrátu 3tácu. Již mám zaplést 3rychlostní zadní náboj a k němu 8s.kazeta. Jsem moc spokojený , nemusím se obávat stoupání a jízda je Zážitek. Tady ti kilovaťáci to neslyší rádi ale takový pomocník úplně stačí.