Asi jsem střevo, ale neumím nandat zpátky zadní kolo. Když koukám na TV,tak to mechanikům trvá několik vteřin a mě to nejde a nejde. Existuje nějaký návod nebo popis, jak na to?
Mám na mysli nasazení řetězu na převodník.
Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby Ti to někdo ukázal. Levou rukou odkláním přehazovačku směrem ven a současně dozadu, aby se kazeta dostala nad kladky. Jestli máš kotoučovou brzdu, tak navíc musíš nasměrovat kotouč mezi destičky. Není to těžké, chce to párkrát zkusit a bude to dobrý :-).
Smekmám před tebou Ai.
Chtěl jsem B. doporučit praktickou ukázku, vždyť cyklistů v Kladně a okolí je neurekom ...
Převodník je to vepředu, z něj by se řetěz sundavat neměl. Asi myslíš nasazení řetězu na pastorky, na vícekolečko. Doporučuje se mít při nandavání zařazený nejmenší převodník a nejmenší pastorek (tedy "křížem"), aby bylo co nejvíc řetězu k dispozici. Kolo si postav vzhůru nohama, na sedlo a řidítka. A tou pákou od přehazovačky (nevím, jak se to jmenuje) pak můžeš pohybovat dozadu i do stran a taky otáčet tou "vrtulkou s rolničkama", až řetěz nasadíš. Pak kolo teprv zasadíš definitivně do vidlice. A pokud máš brzdy véčka, měla bys je předtím "vyháknout", aby mohla pneumatika volně projít mezi čelistmi. Snad jsem to takhle z hlavy moc nepoplet.
Rezervuj si na to napoprvé třeba půl hodiny, u takovejch novejch úkonů bývá problém, že člověk podcení náročnost a pak se nervuje. Pokud ti to ani tak nepůjde, vyraž někam daleko ven a před večerem uprostřed pustých polí píchni. Uvidíš, ono to nakonec půjde. Já se takhle všechno během hodinky naučil. :')
Smekám i před tebou !
Zde uváděné teoretické rady jsou dobré, ale nejlíp by bylo, kdyby ti to někdo ukázal. Nejde totiž jen o nasazení kola, ale o jeho správné upnutí, aby ti neškrtalo o zadní stavbu u šlapacího středu a hladce procházelo brzdou. Taky se musí správně seřídit rychloupínák (pokud je). :-)
Dělávám to často i v poloze kolama dolů a jde to:
- zařadit jakoby na nejmenší kolečko vzadu
- kolo začít nasazovat
- oskou a koncem rychloupínáku se vyhnout spodní smyčce řetězu (v poloze kolama dolů stačí trochu zahoupat rámem
- tou částí řetězu, která se opírá o horní kladku přehazovačky, najet na nejmenší pastorek a osku kola umístit do rámu, kam patří
- kolo postavit na zadní kolo, zatížit až nadoraz a pak utáhnout rychloupínák (toto se může lišit podle typu patky vidlice).
Tímto způsobem je možno kolo nasadit, aniž bych se rukou či jakýmkoliv jiným nástrojem dotkl řetězu a trvá to tak 10 sekund. Jo a ještě poznámka na závěr: v případě ráfkových brzd nezapomenout brzdu uvolnit (odvěsit lanko nebo bowden - skoro všechny typy jsou na to dělané) a roztáhnout, aby brzdou prošla pneumatika.
A proč vlastně sundaváš zadní kolo?!?
Teda já se musím přiznat, že vůbec netuším, zda jsem či zda mi bylo za 9 let ježdění zadní kolo sundáno a pokud ano, pak mi zase bylo nandáno.
Docela zírám, jaká je to věda a musím konstatovat, že se budu i nadále snažit, aby mi toto umění zůstalo utajeno. Někdy je lepší býti za dámu :o)))
Šťastná to žena........:-)
Jo, ale moc mladá a nezkušená:o)))))
V případě defektu na kole cyklistky nerozhoduje její mládí (stáří) ani nezkušenost. Správní gentlemani (a doufám, že se vyskytují i mezi cyklisty) přece nenechají dámu opravovat si kolo. Sama mám osobní zkušenost, že to funguje. A nemyslím tím opravu provedenou manželem, tam je naprosto samožřejmé.
Teda to zírám. Jak to děláš, že jsi ještě nepíchla? A jak ti devět let vydrží plášť??? Že ty vozíš bantamový kola? Na příští akci se na ně musím podívat.
8-))
Existuje takove kouzelne slovicko.. servis :))
Ano, ano, ano - můj servis mě má opravdu rád :o)))
To Honzík z ckp13 - píchla jsem už několikrát, ale vždycky se to nějak vyřešilo, než jsem stihla navléknout své bílé servisní rukavičky :o))) Jednou se mi to ale vymstilo - chlapci mi přední kolo foukli zpátky a neodkontrolvoali brzdy. Packy bohužel byly v postavení permanentního brždění a já jsem s tím odjela 1,5 dne do šílených Slovenských krpálů než jsem chlapce přesvědčila, že s tím mým kolem asi nebude něco v pořádku :o)))
Mimochodem - ty brzdy byly zatažený tak, že při roztočení kola rukou se kolo téměř nehnulo :o))) Dodnes netuším, jak jsem to mohla přežít :o)))
No možná je lépe nad tím tak nepřemýšlet. Mě nikdy nenapadlo, že by to mohl být problém a tak prostě sundávám a nandávám zadní kolo.
Tak asi trénink nebo co.
Teda překvapuje mne, že holky tvrdí, že se vždycky někdo najde kdo kolo opraví. Mám spíš opačnou zkušenost, že musim já radit klukum. Holt ne každej kluk je technicky zdatnej a ne každá holka na tohle blbá. Mě to nikdy nikdo neučil a musela jsem na všechno přijít sama. Ale opravdu to nebyl žádnej problém.
Je dobré vědět, kdy být za dámu a držet hubu... :o)))
V opačném případě se holt nediv... :o)))
Radko, tahle zkušenost přichází asi až věkem. Dřív jsem měla taky ten pocit, že všechno zvládnu sama. Teď už jsem ráda, že nemusím svému okolí ukazovat (dokazovat), že bych spoustu věcí zvládla. Ať se činí také ti ostatní.
Jo, jo, ještě že už mi je, kolik mi je :o)))
Jestli vono to nebude tim, že jsem víc kluk než dáma :-).
Řetěz přeřadím na nejmenší převodník (vpředu, není nutné), kolo obrátím na sedlo a přistoupím k němu tiše zezadu, s kolem v pravé ruce, pastorky směřují doleva. Řetěz se tam tak plandá, že horní i dolní část leží na sobě. Kolo vložím někam do prostoru mezi vidlice a nejmenší pastorek zasunu mezi ten horní a dolní plandající kus řetězu. Levou rukou pootočím přehazovačku dozadu (k sobě), aby nepřekážela, a kolo pohybem k sobě a dolů usadím do vidlice. Rychloupínák samozřejmě nesmí mezi tím někdo utáhnout tak, že by to nešlo. Zkontroluju dotažení rychloupínáku, to se šteluje tou matkou proti páce rychloupínáku. Já to moc neutahuju, asi tak, aby ta páka začala zabírat někde když je kolmo na rovinu kola. Rychloupínák trochu dotáhnu a kolo postavím na kola. Rychloupínák zas povolím a zatlačením na sedlo kolo definitivně umístím do vidlice. Při tom ho už dotáhnu a potom, neopíraje se již o sedlo, ho dotáhnu úplně. Jde-li to moc zhuha nebo zlehka, rychoupínák povolím či dotáhnu. Roztočím kolo a okem zkontroluji, zda nešmajdá.
Zaháknu zas brzdy (véčka, u kotoučů to bude asi trochu jiný). Někdy se vyháknout nemusej, stačí vypustit duši. Dohustím a zkontroluju, zda se při brždění čelisti brzd shodně přibližují a oddalují k a od ráfku. Pokud ne, bude asi potřeba poštelovat šroubky na bocích čelistí. Nebo je také možné položit v takovou chvíli kolo na bok, sednout si na bobek a chvilku si zaplakat. To pomáhá, dámám. :')
Sakra takovou dobu to píšu, že jsem mezitím možná už zas zapomněl, jak jsem to právě dělal. A pozor, pletu si levou a pravou stranu.
To ale nepopisuješ postup, kdy ti s lepením polmáhám já, že ne :o)))
To už je vyšší škola, to nemusím prozrazovat každýmu. Špičková souhra profesionálních týmů. :')
No já také své know-how každému neukazuji :o)))
No hlavne, ze to mame zachycene a patricne okomentovane na fotkach :))))
No tak dobře, na požádání zopakuji :o)))
Mimochodem - víš že se mi to samé podařilo i s tou tvojí pneumatičkou, jak si lepila na Petřínské rozhledně?!?