Dobrý den, chtěl jsem poprosit o radu zkušenější. SPortuji, mám za sebou maraton, ale ted začínám s triatlonem a chci si pořídit první silničku. Jsou značky, na které se zaměřit pro dobrý poměr cena/výkon? Nebo musím hledat jen podle výbavy a zaměřit se třeba na starší modely a slevy? šli byste do ojetého kola? Nebo nechat postavit? Nechci investovat více jak 20-30tis. Nemám žádné velké ambice, jen pro radost potrénovat a za rok dokončit poloviční triatlon. děkuju za rady
Četl jsem, že triatlonové kolo má specielní geometrii rámu, která namáhá cyklistovi trochu jiné svaly než ty, které zejména potřebuje pro běh. Díky tomu snáze a lépe uběhne ten následný maraton. Takže jestli by pro tebe nebylo vhodnější třeba ojeté triatlonové kolo?
Předně je třeba vědět, že existují dva typy závodů: na jedněch je povolen drafting (jízda v háku), na druhých ne.
1) Kde je povolena jízda v háku, jsou zakázána časovková řidítka, v podstatě musíš jet na standardní silničce s beranama.
2) Kde je drafting zakázán, je více než vhodné od začátku jezdit s hrazdou, neb jet 40 (80, 180...) km sólo bez hrazdy je omrd. Používají se v zásadě časovková kola s upravenou geometrií ze dvou důvodů:
a) cyklistická část triatlonu trvá déle než běžná silniční časovka, ještě po ní musíš být schopen běžet, a triatleti trénují nejen kolo. Z toho vyplývá požadavek na pohodlnější posez.
b) neplatí požadavek UCI na špičku sedla min. 5cm za kolmým průmětem středu, což pohodlnější posez umožňuje
Celkově máš sedlo víc vpředu a zpravidla řidítka výše, což zvětšuje úhel mezi stehnem a trupem (v tom spočívá ten pohodlnější posez).
S rozpočtem, který na to máš, je nesmysl uvažovat o časovkovém speciálu. Vhodné je koupit kvalitní silniční kolo a na triatlony bez draftu přidávat časovkovou hrazdu (nebudeš mít omotanou část řidítek kolem představce, ale tu při triatlonu až tolik neužiješ. A pro řazení budeš muset sundávat ruku z hrazdy.
Úskalím tohoto řešení je nutnost posunout sedlo dopředu. Pokud budeš mít podložky loktů na úrovni horní trubky řidítek, budeš na hrazdu potřebovat sedlo o pár cm blíž řidítkům než pro jízdu bez hrazdy. Takže budeš potřebovat buď sedlovku, která se dá na kolo nasadit zámkem dopředu (to neumí zdaleka každá), nebo dvě sedlovky, nebo rovnou dvě sedla i se sedlovkou.
Je tam další ALE: když dáš sedlo dopředu, aby byla zachována vzdálenost od šlapacího středu, musí být sedlo trochu výš. Pokud budeš mít navíc berany hodně nízko, musíš si vybrat hrazdu, která ti umožní nastavit výšku loketních opěrek relativně vysoko, kvůli oné relativně pohodlné pozici.
Začni kvalitní silničkou, ta se dá sehnat za rozumné peníze.
Tohle vypadá velmi zajímavě:
http://www.roadcycling.cz/clanek/nastaveni...
Nechal bych si naměřit dvě pozice, na berany a na hrazdu. To je velmi důležité, aby sis pak dokázal vybrat kolo, na kterém bude možné nastavit obě pozice. Asi to bude pár stovek stát, ale lepší než vyhodit pár tisíc za nevyhovující kolo.
Jinak, na sbírání zkušeností bych kupoval klidně levnější a starší kolo, kolem desítky je na cykloserverech i na aukru spousta silniček s duralovým rámem.
Pokud tě to chytí, tak si ji necháš jako jedno z kol a přikoupíš časovkové. Kde se může draftovat a nehodláš útočit v cyklistické části tak na kole moc nezáleží, většinou tě dojede rychlejší cyklista a hlavní úkol cyklistické části je tak uviset hák, moc se nezatavit, a jít optimálně hydratovaný případně najezený na běh.
Pokud tě to chytí víc, tak stejně budeš potřebovat zimáka, levné kolo na trenink v zimě, které může rezavět od soli.