Nejsou varhany jako Varhany, v tomto případě však oboje mají jak nízké, tak i vysoké tóny. Varhany jako hudební nástroj, stejně jako drážní cyklostezka Varhany, po které se jede jen zdola nahoru nebo naopak. Konec slovních hříček. Varhany s velkým „V“ je název parádní cyklostezky, která vznikla na tělese zaniklé tratě spojující Českou Lípu a Kamenický Šenov.
Nechala jsem se inspirovat článkem, a hlavně jsem už záviděla všem, co tu trasu po asi nejdelší zrušené železnici u nás absolvovali, tak jsem si ji dnes, v rámci dalších 70 kilometrů Podbezdězím naplánovala. Jo ano, kolo je vždy fajn.
K samotné drážní cyklostezce: je komfortní, zcela mimo provoz, asfaltová (ocení více bruslaři, jako cyklista bych klidně brala i jiný povrch). Vede nádherným krajem. Využití původního drážního tělesa je naprosto v pořádku. Samo se to nabízí. Otázkou je, kdo to bude udržovat, až dotace vyschnou.
Nicméně, projet to jednou na kole mi stačilo. Neustále stejné mírné stoupání, semo tamo zatáčka, střídání náspů a zářezů. Připadala jsem si jako lokomotiva, která je vázaná na koleje, jinudy jet nemůže a ke konci už jsem hledala, kde nechal tesař díru a můžu se od toho odpojit, klidně třeba do méně komfortního terénu.
Jednou to projet je určitě zajímavé:-))
Jo, chtěla jsem nahlásit, že server nakole má problém s nahráváním fotek:-))
Potřetí a naposled:-))
Ještě k té třetí fotce.
Osobně bych řekla, že se dalo ušetřit na zábradlí z celých kmenů, které lemují dlouhé úseky po náspech, aby snad cyklista či bruslař nespadl mimo cestu. Místo toho udělat jednu či dvě nenápadné obyčejné dřevěné kadibudky někde v ústraní těch odpočívacích míst.
I když vím, že je to těžké. Dočetla jsem se, že nenechavci již několik těch odpočívadel s lavicí a sezením ukradli:-(
A teď si představ, že jsme to letos v zimě jeli odshora a zpět na běžkách. Nádherná stopa a zajímavá zkušenost. Ale už nikdy vice! To přirovnání k lokomotivě je přesné - strojové tempo, stálá rychlost, žádná změna ... proto mi stejně tak nevyhovují ty stezky podél řek.
Souhlasím s tím strojovým tempem a pocitem, že jsem lokomotiva. Nedaleko od nás je podobná asfaltová cyklostezka ze zrušené tratě.
https://mapy.cz/s/1TH6V
Znám člověka, který ji jezdí pravidelně, ale pro mě ač milovníka železnice to také bylo jednou a dost. Po částech ji používám, ale v celku těch 14 km je děsných. Skoro přesně do půlky to stoupá, od půlky klesá, takže člověk si nevybere ve kterém směru to jet.
A to mě přitom cyklostezky podél řek tím povětšinou stejným tempem vyhovují, připadají mi ale nějaké jiné než ty železniční, takhle z fleku nedovedu vyjádřit v čem je ten rozdíl.
Myslím, že je to tím, že ty drážní tělesa jsou prostě stavěná pro stroj. A jsou pro stroj postavená dokonale. V tom ohledu nemají chybu, stroji prostě vyhovují maximálně.
Jojo, na těch "podélříčních" je přece jen občas nějaký ten malinký hrbek a sem-tam i zatáčka - tu ostřejší, tam mírnější. Zvlášť když se stezka musí vyhýbat soukromým pozemkům. Na trati je rovina, nebo oblouky s poloměrem minimálně 190m, což je pro kolo taky rovina :o(