Dost zájemců o elektrokola se zajímá o to, zda stačí výkon 250 W podle nařízení EU. Velmi zajimavý příspěvek uvedl vysočina v tématu "motor bosch nebo ev bike":
píše se tam toto:
Julek: Proč jsem pak zde přesvědčován, že 250W motor je málo?
Protože tady diskutují vesměs ti, kteří realizovali silné přestavby a nepřipustí, že to nebylo to pravé ořechové... :-)
Když jsem si před lety dovolil napsat, že mně a manželce (70+) stačí 250W nábojový motor s převodovkou a volnoběžkou, tak to bylo prohlášeno za nesmysl - i když jsem výlety do kopců doložil záznamy GPS - a za vrcholnou odbornou námitku dodnes považuji výrok: "...že se chlubím svojí kondicí..". Co dodat?
K tomu je dobré si přečíst ve zmíněném tématu i pár předcházejících příspěvků, dokládajících skutečné výkony (například pobrdný, julek).
Je dobře nezapomínat, že uváděný výkon, třeba i zobrazovaný na displeji, není výkon až na kole, ale na motoru, a následuje řada ztrát v převodech.
Ono fakt hodně záleží na tom, co ten motor veze. Já jsem si spočítala, že krátkodobě vyvinu řekněme 150W, takže mě by 250W motor určitě musel stačit. A aji kdybych do kopca vůbec nešlapala, jelo by to i do těch 14%, kde 150W musím dát (abych udržela rychlost chůze a nespadla z toho), dvakrát rychlejc :))
Mě se ten tvůj vivax obecně líbí, pořád má ten stroj vlastnosti sportovního kola, nikde nic nezavazí a nestraší, pro takovej typ, jako seš ty, zcela ideální. Já nejsem žádnej cyklotůrista, zatím to beru furt jako sportovní nářadí a co na tom zvládnu, to zvládnu, co ne, tak neřeším. Na celodenní cestování stejně nemám čas. Nicméně, stane-li se nějaký samohyb nutností, budu v té cenové relaci zvažovat určitě víc alternativ. Ale garantuji, že pak už nějaká ekologičnost a pod. bude tím posledním kriteriem, budou úplně jiný priority a nejspíš i stabilita bude mezi těma prioritama, takže mě nějaký elektrokola, snad s vyjímkou tří a vícekolek, v podstatě nechávají chladnou. Naštěstí nemusím trávit čas výletama na kole s chlapem, kterej by mě vláčel po kotárech tempem, který nezvládnu ;-)
Ja abych vyvinul ve meste prumernou rychlost 30kmh, tak potřebuju mít průměrný příkon 450W. U toho navíc šlapu. Takže za mě, 250W je málo. Na 40kmh po rovině je třeba nějakých 550W výkon. A pro mírný sklon 1% už je potřeba 750W.
Na co potřebuješ na 30 km/h po městě motor? To jezdím mezi auty úplně normálně i bez motoru. Pomaleji to "nejde", nechci moc zdržovat.
A jaký je potřeba elektrický výkon k tomu abych sjel sedla Šerlichu https://mapy.cz/s/1MjqE
z konečné cyklobusů, dolů do údolí a podhůří Orlických hor?
Bude mi na to stačit běžná baterie, nebo je nutné někde zastavit u hospody a dobíjet?
To si měl téma nazvat jinak když chceš diskutovat o zdraví.
Já myslel, že chceš diskutovat o výkonu elektrokol, tak se na to ptám, ale ono asi ne.
Myslel jsem, že se dovím jaký výkon motoru a kapacitu baterie a mimo dotazu na zdraví (mohlo by to být lepší), zatím nic.
Ja měl zato že už jsi vše řekl v těchto tématech
Volba elektrokola
Aplikace pro mobil a hodinky
Akumulátory
Proč jsem si vybral toto kolo
Elektrokolo, ale jaké?
Druhy pohonu, jejich výhody a nevýhody
Jaké elektrokolo?
Stale dokola jedno a totéž:-)
Já tady nebudu psát vůbec nic, je na ostatních, zda budou mít zájem prezentovat relevantní informace. Ale nemusí psát nic (bude prima když Ty nebudeš psát nic, také jen stále omíláš svou písničku o několikasetwattových výkonech).
Na rozdíl od tebe mám zkušenosti se všemi vykonostními motory od 250W až po 2,4kW a to přímě i středové i s planetovkou. Na rodíl od tebe vím co který motor a jeho výkon dokáže a proč. Své poznatky a zkušenosti jsem popsal a je na každém co si z toho vybere, nikomu nic nenutím. Zato ty stále dokola meleš jen o tom svém a nic jiného si nejspiš nevyzkošel. Pokud jsi se na něčem jednou projel těžko získaš nějakou zkušenost. Nic neomílám dokola jako ty.
Vážím si Tvých zkušeností. Sice jsi mnohé napsal v různých tématech, ale myslím že by mnohý, zejména nový účastník této diskuse a zejména zájemce o pořízení nového elektrokola nebo elektropohonu založil téma, v němž bys přehledné popsal veškeré systémy které jsi prakticky vyzkoušel a popsal jejich výhody i nevýhody. Samozřejmě bez kritizování pohonů a systémů které jsi nikdy prakticky nevyzkoušel. Nebylo by to omílání.
Asi se ti to nebude líbit, ale musím se Bobboba zastat a dát mu za pravdu.
Před časem chtěl poradit známý, jaké si pořídit elektrokolo. Jelikož s tím nemám zkušenost, požádal jsem Bobboba o doporučení motoru a aku. Chtěl vědět spoustu informací, než vůbec něco doporučil. Podstatný byl ale výsledek. Známý si nechal postavit elektrokolo na míru podle Bobbobova doporučení a dodnes je nadmíru spokojen. A nebylo mu doporučeno to nejvýkonnější, co bylo momentálně na trhu. Prostě Bobbob využil svých znalostí a hlavně zkušeností a doporučil optimàlní řešení.
Pusť si tady ten simulátor a hned budeš vědět, jaký výkon potřebuješ:
http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
250W rozhodně pro dědu s babi stačí, vždyť normální rekreační cyklista má průběžný výkon tak 150W. Ale počítej s tím, že průměrnou rychlost 30kmh s tím nedáš. Když ti to nevadí, tak nemáš co řešit.
Jdi už se simulatorem, kam slunce nesviti...
A to jako proc? Udaje z toho simulatoru se dost shoduji se skutecnosti. Osobne si myslim, ze predevsim nepobiras, co ten simulator vlastne dela a tim ze ho zavrhujes, se chovas akorat tak jako hlupak.
Je dana nejaka hmotnost kola a odpor pri jizde. Takhle plus minus vypoctes, jaky vykon je potreba pro jizdu nejakou rychlosti. jestli to nechapes, tak sorry to say ale jsi debil jako tvuj kolega Bruca.
Debil jsi sám jelikož se spoléháš na simulátor který vytvořil někdo kdo potřebuje oblbnout takové hlupáky jako jsi ty.
Nejel jsi s motorem pár km ale jsi moudrý jako by jsi měl stoleté zkušenosti.
Brůča má pravdu, jdi tam a už nevylezej.
Jde videt, ze o tom vis tak akorat kulove. Ten simulator pouziva naprosto standardni vzorec pro vypocet vykonu na kole, ktery je k videni v kalkulatorech pro cyklisty. Vsechno, co pridava navic, je ve sve podstate krivka efektivity toho ci onoho motoru. To je vsechno. Jenze kdyz je nekdo debil jako ty anebo Bruca, a ani takovou jednoduchou vec nepobira, nezbyva vam, nez byt podezrivavy, neverit tomu a posilat s tim lidi doprdele. Jdi si tam sam, debile.
Kreténe mírni se jo, věř si čemu chceš, možná někdy procitneš i když u tebe už to není pravděpodobné.
Tak že opakuji tahni do černa a už tam zůstaň, svět bude bez takového mamlasa šťastnější.
Přesně řečeno pokud jde o výkon, jen nemusí jít pouze o dědu a babi, ale třeba rekreačního cyklistu, kterěmu nejde o honění průměrné rychlosti, který si ale chce usnadnit poznávání krajiny. Nikdy jsem se nesnažil dosahovat průměrnou rychlost, ale jezdím rád na kole a rád dojedu dál než na kolik by mi stačily vlastní síly. Bez pomoci motoru, pouze vlastní silou, bych ve svém věku a kondici nedokázal realizovat výlety v horách dlouhé 40 až 60 km.
No a co teda v tom pripade porad jako resis, kdyz v tom mas tak jasno?
Já ne, BobBob v tom má jasno, jak píše.
No jasně že 250 je ok, obzvláště na tak dlouhé výlety přes 60km by ti byl silný motor k ničemu, protože bys musel tahat hodně velkou (a hlavně drahou) baterku. Navíc by se tady možná i hodil ten středový motor, protože s tak malým výkonem by jsi šetřil pastorek a řetěz.
Nemá smysl se dohadovat o výkonu, dokud si neujasníme co od elektrokola očekáváme. Je pochopitelné, že ten kdo od elektrokola očekává dosahování co nejvyšší průměrné rychlosti potřebuje podstatně vyšší výkon elektrického pohonu než ten, kdo má jen zájem si ulehčit jízdu třeba v těžších stoupáních. Ten první samozřejmě potřebuje zrušit omezení přípomoci na 25 km/h, tomu druhému omezení nijak nevadí, protože nepotřebuje přímomoc k tomu, aby po rovině dosahoval vysoké rychlosti. Na to abych dosáhl na rovině třeba rychlost 35 km/h mi stačí i mých 110 W trvalého výkonu (to jsem si dnes prakticky vyzkoušel), ovšem neujel bych v takovém případě s ani zlomek toho, co mi při mém způsobu využití elektropohonu stačí na nějakých 80 km (zatím jsme ujeli 48 km a baterie ještě ukazovala tři z pěti LED. Po rovině nebo do mírného stoupání elektromotor vůbec nezapínám a zatím do každého stoupání jsem vyjel, ovšem za cenu velmi lehkého převodu a tím nízké rychlosti.
Ono je to jako s každým nařízením. Protože papír snese všechno, tak máme auta se spotřebou tři a půl litru co jezdí za šest a 250W motory co svižně zvládnou kdejaký kopec. Fyziku ošidit nejde - pokud bude cyklista s kolem vážit 100kg a bude chtít do 10% stoupání špalat jako po rovině tak při rychlosti 10km/h potřebuje od motoru 273W. Jak to že dnešní eurokola jezí do kopce celkem slušně? Jednoduše, ty 250W nábojové motory poskytují 400W až 500W a díky zpřevodování je výkonová špička posunutá pod 20km/h. Druhá věc je že nad 25km/h rychle ztrácí takže i bez omezovače by víc jak 30km/h nejely.
Papír snese všechno to máš pravdu.
Ale mužeš mít dva stejný motory od stejnýho výrobce ale mají jinou nahratou charakteristiku výkonu jeden bude žrát baterku a bude mít velký výkon pro kola mtb a ten druhý je pro trekinkové kolo jinak nastaven ale motory jsou stejný 250w.
Mám nový středový motor 250w bafang ale při plně nabité baterii na tom záleží mi to ukazuje výkon až 850w když už je vybitá tak to dává jen do 500w to je pochopitelná a při už uplně vybité baterii jen kolem 150w.
A v tom je právě ten vtip. Výkon elektromotoru je teoreticky omezený proudem a napětím, prakticky, ale dřív narazí na limity chlazení. Výkon celé sestavy pak omezuje akumulátor. Výkon papírový prozměnu omezuje úředník. Ve skutečnosti, ale výkon příliž zajímavý není. Naopak velmi zajímavý je průběh točivého momentu v závislosti na otáčkách a příkonu celé soustavy budič, motor, převodovka. Nikdo se s tím nechlubí protože to jsou tvrdá data a těžko se dají okecat. Smutné je že ani v recenzích to nikdo neměří, snad časem.
Pokud „průměrný“ cykloturista má výkon 200W, tak s motorem 250Wvyjede to, co bez motoru tlačí a 250W stačí. Pokud má zdravotní problém a jeho výkon je např.50W a nechce sedět doma, pak musí vzít silnější motor.
Stále se zde otvírají témata, jaké e-kolo? Zásadnější, zdá se, je „jakou baterii“ resp.náklady na provoz? Vycházím mimo jiné z tématu „náhradní baterie na cesty“ kdy Pobrdny píše o baterii 13,4 Ah za 13kKč (48A) toto: po ujetí cca 3000km (tedy cca 100 plných cyklů) jí klesla kapacita na cca 8Ah…Přitom jsem jí většinou neždímal až nadoraz, po každé jízdě nabil, v zimě kontroloval, 1x za měsíc do poloviny vybil, pak napil a pak asi o čtvrtinu vybil.
Někteří uvádí, že převodník nutno měnit po cca 4tis.km, stojí to cca 1kKč. Představa, že to nebude 1kKč ale 4,5kKč protože jsem dal na dobře míněné rady a místo 500W motoru vzal 250W plus dvojpřevodník který stojí těch 4,5kKč taky není lákavá.