Ahoj, povedlo se mi u nových hydraulických brzd při zkoumání jak fungují vysunou jeden píst tak že mi ukáplo trošku minerálního oleje a systém jsem pravděpodobně zavzdušnil.
Rozhodl jsem se že to musím dát dohromady sám. Objednal jsem odvzdušňovací sadu (konkrétně tuhle http://svet-elektrokola.cz/import-transkol/sada...
Prohlédl jsem si videotutoriál na youtube, ale stále mi není jasná jedna věc - při doplňování kapaliny mají být písty v brzdovém prasátku v jaké poloze? A mají v tuto chvíli být destičky nasazené? Já bych řekl že ne - aby se nekontaminovaly.
Na tom videu mají takovou distanční destičku kterou obsahuje například tato sada (http://www.koloexpert.cz/tektro-tektro-sada-pro... Brzdu sundají z kotouče a vyndají destičky a místo nich nasadí tu distanční destičku (ta má šírku jako destičky + kotouč, alespoň si to myslím). Ta destička zajišťuje písty ve fixní poloze při doplňování kapaliny.
V mojí sadě taková destička není. Jak se bez ní mám obejít?
Díky za reakce
I brzdovkou zasviněný desky se dají spolehlivě vyčistit a jezdit. Pokud ale na to nechceš spoléhat, kup jeden pár nějakých laciných desek a používej je jen jako dílenskou pomůcku pro výměny kapaliny a odvzdušňování. Použij ale nové, ne sjeté. Jinak hrozí, že nebudou dost zasunuté pístky a do systému natlačíš víc kapaliny. Pak tam nedostaneš nové desky. Brzdy na kole nemají nádobku, jako auto nebo motorka, kam by se přebytečná kapalina vytlačila.
A pochopitelně nasazené na kotouči. Alespoň u Shiman nebo Avidů to jde i bez demontáže z kola. Při odvzdušňování demontovaných prostě vsunout kotouč, nebo něco jiného podobně silného.
Já jsem právě myslel že tu nádobku brzdy mají. Alespoň to všude píšou (expanzní nádobka).
Mají být tedy písty zasunuté přesně tak aby byly v rovině s brzdovým třmenem? Nebo mají o nějaký milimetr vykukovat?
Já bych místo destiček rád použil něco jiného (jsem expert na zasvinění všeho). Napadá mě z něčeho tu distanční podložku vyrobit a vycházet z rozměru kotouč + destičky.
Nádobka na páčce je, ale prakticky přesně tak velká, jak velký je objem za vysunutými pístky. Systém se plní úplně doplna. Nad kapalinou v nádobce je membrána, takže kapalina vůbec není v kontaktu se vzduchem, jako je tomu u auta.
Jestli nechceš použít destičky, tak si můžeš vyřezat špalíček ze dřeva nebo plastu, pertinaxu. Změříš si mezeru mezi zasunutými pístky a tak silný špalík si připravíš. Aby tam šel přesně, ale volně, ne ho tam narvat.
Nestačil by třeba inbusový klíč? Viz obrázek? Nebo ještě víc písty zatlačit?
Jestli už pístky nejdou zatlačit, tak jo. Jinak hrozí to, že po naplnění kapalinou se už víc nerozevřou a při nových destičkách budou brzdy škrtat o kotouč.
Viděl jsem to udelatko z drivek od nanuku. Máš je v gumicce a přidává se podle potřeby.
Jinak té destičce kterou potřebuji se podle všeho říká Bleed block, popřípadě Piston stopper. Bohužel se to nedá samostatně nikde koupit, nebo jsem to alespoň nenašel. Nevíte někdo kde by to šlo za férovou cenu koupit? :)
Budu to muset asi vyrobit.
Hlavně po celé akci ještě odmasti vnitřek brzdiče od zbytků oleje a pokud jsi dokázal zaolejovat i destičky, tak je musíš ještě odmastit a olej z nich vypálit zvýšenou teplotou. Buď horkovzdušnou pistolí, nebo nad zapáleným plynovým hořákem.
No vidis to, ja naopak pistky pravidelne cistim a mazu, abych chodily pravidelne.
Staci otrit od stekajici kapaliny.
Zacintany desticky s rozumem nahrat horkovzduskou (staci fen), aby kapalina snaze vyvzlinala - a dvakrat, trikrat pouzit cistic brzdovych kotoucu (na auta stava polovicku, co na kola :-) Pro bezne pouziti je desticka jako nova. Mozna by nejaky rozdil poznal splasenej Redbullak, ale my ani nahodou.
Všem moc děkuji za rady!
Provedl jsem odvzdušnění + doplnění kapaliny. Kromě toho že jsem všude kolem sebe nacákal ten minerální olej to vypadá dobře. Akorát budu muset koupit nové destičky. Tyhle už asi nikdo nevyčistí, chci co nejdřív jezdit takže 300 Kč za nové dám rád.
Jenom jsem zjistil že nemůžu ten svůj typ nikde najít. Původní destičky jsou Tektro a10.11, ty ale nikde nemůžu najít. Všude mají jenom e10.11 (viz třeba https://www.cyklocentrum.cz/prislusenstvi... Myslíte že v tom bude rozdíl?
Nemusíš kupovat nutně originály. Dají se pořídit i od jiných firem. Renomovanějších (např. Jagwire, Goldfren, Koolstop atd), nebo nějakých levnějších univerzálů (Force atd.)
Třeba s Alligatorama mám dost dobrou zkušenost (vlastnosti, výdrž), ale ani s Force to nebylo špatný, jen šly dřiv, ale zase byly o dost levnější.
Podstatný je ale třídění na tvrdší tzv. metalické a měkčí tzv. organiky. Ty tvrdší mají význam pro ostré brzdění při závodním nasazení, ostrých sportovních sjezdech. Zas ale žerou víc kotouč.
Organiky jsou pro běžnější užití. Odbrzdit se s nima dá kdeco bez problémů i v Alpách.
Těžko říkat někomu, co pro něj lepší, to nejlíp zhodnotí sám. Jednou koupit metaliky, podruhé organiky, pořádně projet a vyhodnotit si pro sebe, jestli registruje rozdíl, jaký a jestli to nebo ono mu víc vyhovuje, nebo stačí.
A lze nějak poznat jestli ty co tam byly (a10.11) jsou organické nebo metalické?
Ti prodejci, to je kolikrát kalamita... Do popisu zboží namrskají, co jim pod ruku přijde a pak aby se v tom prase vyznalo...
V odkazu máš u E10.11 správně napsáno v závorce, že měkčí směs, nicméně vzápětí, že prý semi-metalické směs metal-ceramic. A vono houbelec.
Na stránkách Tektro najdeš, že E10.11 je organika, E10.11 je Tektro Standard Metal (na jiném místě uváděný i jako metal-ceramic, ačkoliv v samotném katalogu je ta keramika uváděná s jiným označením, jako úplně jiná třída - ale asi se to tak líp prodává :-))
Díky moc, už jsem to taky našel :) Měl jsem tomu googlení věnovat trochu víc času.
Jinak jsem si také přečetl nějaký návod od tektro a píšou tam že s tektro kotouči lze používat pouze tektro destičky... protože jsou proto speciálně zkonstruované ale to asi nebude úplně pravda?
Mám ještě jednu všetečnou otázku - k čemu je ten šroub na konci válečku (nádržky) viz obrázek? Co by se stalo kdybych ho odšrouboval co bych za ním našel?
Také by mě zajímala více ta membrána která v nádrže je. Jak přesně funguje? Její přítomnost zaručuje že když odšroubuji šroubek na nádržce tak se nezavzdušní? Nebo se zavzdušní?
K těm Tektro deskám pro Tektro kotouče - :-)))
Je pro výrobce logicky nejlepší, když zákazník navěky bude kupovat jen jeho zboží :-)
Mám brzdy Avidy, kotouče k nim jsem pořídil bezvadné Max1 a desky tak nějak střídám zmíněné Alligatory s Forcema, měl jsem i jiné. Myslím, že zrovna v tomhle oboru se kombinacím meze nekladou.
Ten šroubek takhle z fotky netuším, brzdy Tektro neznám. Princip s jinými ale je stejný.
To je klasický inbus, nebo torx ? Nebo je uprostřed nějaký závit ? Nebo je ten šroubek jen krytka a pod ním je napouštěcí a odvzdušňovací šroubek. Na videích nebo nějakých návodech naodvzdušnění a údržbu není ukazovaný ? Někde tam odvzdušňovák být musí.
Ta membrána je tam proto, aby nedocházelo ke kontaktu kapaliny se vzduchem (třeba u Avidů z klasické DOT kapaliny se vzduch podtlakem vytahuje). Takže to pak funguje podobně, jak kdybys tu kapalinu nasoukal do gumového balonku. Když z něj budeš kapalinu vytahovat (s opotřebením desek se stále více vysouvající pístky), bude se balonek smrskávat. Tady jde za kapalinou membrána.
Odvzdušňovací šroubeček je vedle membrány. Jím ten prostor naplníš kapalinou a odvzdušníš. Membrána kapalinu uzavírá, zároveň zajišťuje, aby nad kapalinou nevznikl v uzavřené nádobce podtlak a nezatáhnul úplně pístky - byl by tak moc dlouhý a s opotřebením desek stále delší krok.
Je to klasický inbus a 100% není na odvzdušnění (v návodech na odvzdušnění ho vůbec nepovolují). Na odvzdušnění je torx, který je jinde (na fotce možná není vůbec vidět).
Jinak to s tou membránou si musím ještě párkrát přečíst abych to úplně vstřebal :) Díky moc
Pokud teda nevíš, na co ten šroubek je, ale brzdy dobře fungujou - tak ho nepovoluj :-)
Až zjistíš jeho účel, třeba ho využiješ.
Já takhle jednou povolil špatnej šroubek na Sram řazení a měl jsem z toho šišku zamotanou víc jak měsíc...
Je možný že za tím šroubem je ta membrána, popřípadě ten mechanismus co jsi popisoval? A je potřeba vyšroubovat jenom když něco nefunguje?
Prošel jsem všechny návody na tektro.com a o tom šroubu z boku nádržky nikde ani zmínka..
https://www.tektro.com/upload/Product/F...
S tou membránou jsem to možná nenapsal dost srozumitelně.
Nahoře u páčky je prostor pro zásobní kapalinu. Musí být uzavřený, protože na kole je systém bezezbytku naplněný kapalinou a hermeticky uzavřený.
Zároveň ale musí umožňovat odebírání kapaliny ze zásobní nádobky, aniž by v ní vznikl podtlak. Takže prostor s kapalinou uzavírá membrána, nad níž je sice kovové pouzdro, ale nějakým pidiotvorem otevřené. Kapalina tak může cestovat do třmenu, nebo při vkládání nových desek a zatlačení pístků zpátky do nádobky u páky.
Jestli se mi podaří vložit obrázek, tak např u Avidů pozice 5a
Našel jsem schema té mojí brzdové páčky.. ale zrovna moudrý z toho nejsem. Místo šroubu je tam prázdné místo.
https://www.tektro.com/upload/Product/F...
Docházím k závěru že ten šroub slouží jenom pro přístup dovnitř do nádržky.
Starší modely měly nahoře 3 šrouby (jeden na odvzdušnění + 2 na odšroubování víčka nádržky).
A já si myslím že tenhle šroub na boku je náhrada těch dvou na odšroubování víčka nádržky.
Jinak moc děkuji za tvůj čas. Ne každý má chuť něco trpělivě vysvětlovat. Díky
Není zač. Tady se promele kdeco. Tak to zas aspoň bylo chvíli o klasickým kole a technice.
A mě se zas líbí, že se najde někdo další, kdo se do toho snaží šťourat a proniknout, opravovat a štelovat svépomocí.
Ať dobře slouží.