Termín "elektrokolo" je velmi široký a podle toho vypadá obsah jednotlivých témat. Proto by si měl zájemce nejdřív ujasnit výchozí požadavky a po ujasnění založit jasně definované téma. Do něj by pak měli přispívat pouze ti, kdo se budou těmatu držet a nenabízet taková svá řešení, která požadavky nesplňují. Moje představa předpokladů které je třeba zvolit je následující, určitě ale se najdou i další. Takže třeba takto:
- motor má za úkol pouze mírnou přípomoc v těžším stoupání, nemá za úkol snížit celkovou námahu, ani zvýšit okamžitou ani průměrnou rychlost
- podstatný je dojezd
- kolo má být co nejlehčí, aby usnadňovalo manipulaci, například převoz autem, vlakem a podobně
- podstatná je nebo není pořizovací cena
- má být motorem doplněno stávající kolo (zejména kvůli úspoře nákladů)
- je požadován maximální výkon (minimální namáha, vysoká rychlost, ovládání "plynem".
Je zřejmé, že je vždy nutné si ujasnit, že splnění některých požadavků vylučuje řadu ostatních. Já jsem zvolil kolo podle následujících předpokladů:
Základní požadavky:
Možnost používání kola i zcela bez pomoci elektropohonu
Minimální hmotnost
Kolo kompletně hotové od výrobce
Dostatečný dojezd
Co jsem byl ochoten oželet a akceptovat:
Dosahování vysokých výkonů (rychlost, snadnost šlapání)
Možnost jízdy i prakticky nebo zcela bez nutnosti šlapat (prakticky veškerou energii dokáže dodat motor)
Cenu
Lze například zvolit model s lehkým motorem v předním kole, ovšem připomoc nebude žádný zázrak. Jistě zde řada lidi uvede co všechno takové kolo nedokáže splnit.
"Lze například zvolit model s lehkým motorem v předním kole, ovšem připomoc nebude žádný zázrak."
Tohle neni pravda!
QQ100 s 14A RJ a 50V baterkou asi 2-3 silnejsi (700W do kopce), nez gruber, a ma jen o jeden kilo vetsi vahu. Pripomoc QQ100 jsem citim dobre, pripomoc gruber jsem nepocitil:(
Motor+RJ+plyn stoji asi 5000-6000, a je docela dostacujuci pro hodne lidi:)
Připomoc u Gruberu se projeví zcela zřetelně za předpokladu správně zvolené kombinace převodu převodníku a kazety. Je u něj také třeba nejprve nastavit optimální otáčky za nichž motor podává optimální výkon a kroutící moment.Výkon motoru v náboji závisí na rychlosti jízdy a jeho hmotnost včetně baterky je proti Vivaxu také přibližně trojnásobná. Nemá také smysl zde hovořit o Gruberu, jehož následník Vivax má o dost lepší vlastnosti včetně podstatně snížené hlučnosti.
U nábojového motoru nejde jen o nominální výkon podávaný za určitých okolností, tedy za určitých otáček kola a tím i rychlosti jízdy. Před časem jsem měl půjčené kolo s motorem v přední nábě a přípomoc byla velmi slabá, navíc pokud nebyl motor zapnutý, kladl odpor, cyklista je pak odkázán na to mít motor stáje zapnutý a pokud mu náhodou dojde baterka, nadře se. Ale možná se dnes vyrábějí lepší typy. Já považuji za nejlepší řešení takové, u nějž motor působí na šlapací střed.
Účelem mého úvodního příspěvku ale nebylo hodnocení jednotlivých typů pohonu, jen upozornění že je před nákupem potřeba si ujasnit požadavky a potom podle nich hledat vhodný typ, protože kolo které jednomu perfektně vyhovuje a splňuje jeho představy nemusí jinému vyhovovat vůbec, přitom by třeba mohl za stejné peníze najít model který by mu vyhovoval a bylo by škoda kdyby zjistil že takový model existuje až poté, co by koupil jiný, jemu nevyhovující.
Před koupí je také dobře si zjistit kvalitu všech komponent kola, nezajímat se jen o pohon. Podle mého názoru není nejlepším řešením doplňovat dodatečně elektropohon na stávající kolo, i když je dobré - nevhodným elektropohonem se může také znehodnotit.
Nejlépe žádné, má to řadu výhod a žádné starosti :-)
... SYTÝ HLADOVÉMU NEVĚŘÍ ....
Ano, zatím to mám stejné. Otázkou je, jak mi ještě dlouho vydrží zdraví....
Já věřím, že ještě dost dlouho na to aby nebyl předmětem pohrdání jako těch několik slušných "sporťáků" co z Frýdku dojeli k pivovaru Kohutka, zavěsili svá elektrokola mezi slušné bajky, nalili do hlavy pár piv a zase sjeli zpátky do Frýdku.
někteří jsou fakt ubožáci. Naštěstí byla stále ještě většina těch normálních :-)
Ale, 6 minusů, že by tam taky s vypětím sil dojeli na svých elektro? :-))
Nebo snad jiný důvod k nesouhlasu?
Proč tedy sleduješ tuto diskusi, jestliže jsi přesvědčen že je nejlepší nemít elektrokolo žádné?
A to se nesmí číst a něco k tomu napsat, když mám na to krapet jiný názor?
Já vím, že náboženství často nepřipouští jiný názor a ten odlišný by nejradši kamenovali nebo pálili, ale elektrokolo snad ještě není náboženství, nebo už ano? :-)
Číst to samozřejmě můžeš, ale vyjadřovat názor aniž by sis to co doporučuješ nebo odsuzuješ sám vyzkoušel není vhodné, člověk má totiž občas nějakou představu a teprve když si ji vyzkouší. Má- li tato diskuse pomoci zájemcům o pořízení nového elektrokola, pak bylo nejlepší kdyby zde jednotliví přispěvatlé napsali své osobní zkušenosti, dobré i špatné (bohužel lidé ale mají tendenci uvádět kladné zkušenosti a pomlčet o tom co se jim nepovedlo, kde volili špatně a jaké negativní zkušenosti získali až po koiupi).
Půjdu příkladem a v následujícím příspěvku popíšu své poznatky a zkušenosti.
Honmere, ty jsi je ale tady popsal uz asi patnackrat ;-)
A tech spatnych zkusenosti tady bylo kolegama popsano a varovano taky nemalo.
Zakladas furt dokola to same tema v touze neco moderovat a usmernovat. Chudak "pripadny zajemce" v tom stejne bude mit hokej...
neboj se, už tedy nebudu psát o svém kole a svých zkušenstech nic. Pokud by to někoho zajímalo, může mi napsat soukromě, aby nevzikl dojem, že něco propaguji a mám osobní zájem na prodeji. Nemám zájem ani potřebu něco moderovat ani usměrňovat a dělat to nebudu, jen mne mrzelo, kolik se objevilo kritik a odsuzování od lidí, kteří kritizovali něco, co si sami nevyzkoušeli. Nejde jen o jeden konkrétní systém, leckdo tady propaguje ten co si vybral a odsuzuje jiné, které si ale prakticky sám nikdy "na vlastní kůži" nezkusil. Je legrační (nebo spíš smutné) když někdo, kdo zná elektrokola jen z doslechu a z toho co někde viděl nebo přečetl a napíše že nejlepší jezdit na kole bez elektrického pohonu.
Chceš tedy říci že je úplně zbytečné aby sem kdokoli cokoli psal, protože to stejně nikomu v jeho úvahách zda a co koupit nepomůže?
Urcite pomuze. Ale stejne se temer pokazde zepta na to konkretni, co ho zajima a hlavne na aktualni stav.
Vis co tady za ty roky uz bylo stale stejnych dotazu na vyber klasickeho kola ? A tam pritom vyvoj temer stagnuje, na rozdil od technologii elektrokol. Vcerejsi tema zapadne a pes po nem nestekne, nikdo se v tom hrabat nebude, mozna jen vyjimecne.
provozuji tyto varianty kol BBSHD1kW /silniční kolo/ gravel bike(cyklokrosové galusky tufo) a ebike preferuji až jako poslední možnost(jezdím denně do -15stC)na závodech jsem potkal slečnu , která závodila na silničce a měla jen jednu nohu! a na tu si vždycky vzpomenu , když ráno volím na kterém kole pojedu ;-)
Jaké jsou ale poznatky, pozitivní i negativní? Mně se nelíbí takhle umístěný motor, ale to je věc názoru a spíš estetická. A asi to nebude zrovna lehké - kolik to váží včetně baterky?
s baterii 3,37kg https://www.evbike.cz/Baterie/Napeti-48V/EVbike...
ale ta je bídná , až umře , kupuju min 20AH, ale hlavně musí dávat 30A stále
Ta hmotnost je slušná, ovšem za cenu pevné přední nápravy. Co znamená "bídná baterka" - malý dojezd? Ta 20 Ah ovšem bude zřejmě o dost těžší.
odpruženou přední vidlici jsem tam původně měl , ale odstranil jsem ji , raději vozím bezdušáky 2,3 široké s tlakem 1,6atm. a kolo mi vyhovuje co se týče pohodlí více.
baterie je vhodná na 1kW motor tak na průměrnou rychlost kolem 25km/h (dle vyhlášky) ale pokud chceš jet pr. 40-45km/h ubývá ji hrozně rychle napětí až téměř vypne ,tak že 1kW motor postrádá smysl /průměr 25km/h umí i motor 250w ju?
To hlavně záleží na tom kolik energie dodáváš šlapáním, v jakém je to terénu a zda je třeba protivítr. Já mám elektropohon jen proto abych zvládl kopce které bych jinak nevyšlapal a musel bych tlačit, o průměrnou rychlost se nestarám. Pro toho kdo má kolo na dopravu třeba do zaměstnán je naopak průměrná rychlost důležitá.
20Ah 48V je těžká jako prase a nehodí na zadní nosič, ideálně do rámu.
20,3Ah je u Šikuly těžší "jen" o 1,1kg ale práce udělá mnohem více a nevadne(mám s ní zkušenost, instaloval jsem ji sousedovi) , má i lépe řešené konektory /od evbike se mi při nabíjení 5A nabíjecí samice zahřeje tak, že se v ní samec po schladnutí přilepí a mám problémy to rozpojit nehledě na strach ,že mi blafne barák !
Elektrokolo je uzasna vec a tesim se na dobu, az budou vsude i auta na vodik ci elektropohon a provoz prestane smrdet a ja jako cyklista budu i v provozu a dokonce i hustem provozu dychat svezi vzduch jako v parku ci v lese.
Ale...
vsechno s rozumem. Tuhle jsem byl s detma v lese, kola zaparkujem u strany cesty, ohleduplne i v lese, aby ostatni mohli projet...v lese...a najednou hukot jako blazen a s kopce se riti elektrokolista a s kopce! si jeste pridava plyn, malem by nas prejel idiot a porazil deti...v lese....na poloprazdne ceste a jeste nadaval, ze tam prekazime...Elektrokolo dobry pomocnik do kopce a pro penzisty ale zly pan pro cyklochrty! Proto lidi, dokud muzete, slapejte! Je to zdrave pro vas i pro ostatni!;-)Diky!
Jojo, tyhle hovada dělaj ostudu všem ostatním, ale blbce najdeš všude, "šlapací"cyklista, co jede jak blázen z kopce a nemusí mít ani elektrokolo, aby jel jak prase, pitomci ve čtyřkolkách a endurech jedoucí lesní cestou za příšerného kraválu a smradu, po nich zůstavá zvířený prach a rygoly na cestě, debil v autě, co jede z vedlejší a mě na hlavní nedá přednost, ale radši mě vytroubí a dupne na to...:-( Prostě vypatlanýho blbce najdeš všude a pravda je, že nejvíc bolí srážka s blbcem, ať už obrazně, nebo doslova.
Blbcu jsou dost, ale v pripade parkovani kol na uzke ceste blbec neni ten, ktery jede rychle s kopce. V lesu jsou dost mista, lze i zaparkovat uplne mimo cesty vedle nejakeho stroma 1m od vozovky. Je to lepe i bezpecnejsi i pro sve deti, i pro ostatni lidi.
Alespon dvakrat jsem setkal na uzke ceste s blbcem, ktery otocil kolo a skoro omezil celou vozovku.
Ale jo, s tím bych souhlasil, ale pán píše, že zaparkovali kola u strany cesty, aby ostatní mohli projet, jen nějaký idiot to tam prosvištěl hlava nehlava. Prostě trocha slušnosti je nezbytná, na obou stranách. Když jsou lidi roztažení po celé cestě, tak zazvoním, zavolám"S dovolením" a ještě se mě nestalo, že by mě neuhnuli. Samozřejmě i poděkuji. Prostě se slušností nejdál dojdeš i dojedeš :-)
Ja s tim taki souhlasim:)
Ale mam zkušenost, ze i když zazvonim (mam dobry zvonek:), tak lidi tomu nevnimaji, a jedou dal spolu jako par na 2-2.5m siroke ceste.
Zazvonim jednou za 50m, zazvonim podruhi za 20m, zazvonim dlouhodobe po 10m a pak jiz projizdim tesne vedle toho blbca, který jede v druhy rade.
A podle tech lidi jsem blbec...
Ještě jednou setkal s blbcem, který koukal na mobil, když jel ve treti rade po 4m siroke vozovce v skupine asi 20 cyklistu - jiz jel v protismeru. Tak jsem nestihl zabrzdit a naboural na neho na male rychlosti. A on řekl, ze koukal na mobil...
nezvoním, raději řvu :"Místo pro královy slony." Má to takový efekt, že lidi nejdřív uhnou a až pak se dívají jestli to jdou opravdu sloni. Když jsem měl dětskou trumpetku tak se bez uvolnění prostoru koukali kde jede to dítě. Na zvonek reagovali taky tak. Místo pro královy slony je zatím stoprocentně nejlepší.
Ke kraji cesty s koly byla jedina moznost a verim fakt ohleduplna. Dole pod cestou kopec/sraz k rece u paty kopce a nad cestou zase prikry kopec nahoru. Cesta vede po vrstevnici. Takze bohuzel, v dane chvili skutecne ta nejohleduplnejsi moznost. A cesta 2,5 metru snad jednomu musi stacit?Ne?;-()
Pokud cesta byla opravdu 2.5m, a nebyly na ni zadny kola a deti, tak jiste to melo stacit pro jednoho, i kdyz tam jel 60km/h.
Ale tomu panu to nelibilo - tak pokud nedozvime jeho verzi, nic nevyresime.
Já bych si žádné nekoupil... Každé na které jsem se díval mělo ubohou baterku. Ty jsou tak pro babku do sámošky.
Záleží na tom kolik kol jsi viděl a jakou cenovou a kvalitativní úroveň posuzuješ? A co máš na mysli vyjádřením "ubohou baterku"? V jakém smyslu? Malá kapacita (počet ujetých km), velká hmotnost, velké rozměry? Nebo něco jiného?
Ahoj, ja jsem mamce koupila toto elektrokolo https://www.distrimedpomucky.cz/rehabilitacni-a... a je s nim velice spokojena
To potvrzuje přesně to co píšu v úvodu, elektrokolo je široký pojem zahrnující kola nejrůznějšího typu pro různé uživatele z diametrálně rozdílnými požadavky. Kolo které jednomu vyhovuje může být pro jiného zcela nepŕijatelné
Kdyby si chtěl předělat kolo tady máš odkaz na levné motory se středovým senzorem za supr ceny.
http://www.ebay.com/itm/TSDZ2-36V-350W-42T...
Je dobře nezapomínat na zkušenost moudrého Angličana - nejsem tak bohat, abych si kupoval levné věci. Nízkou cenu musí výrobce nějak dosáhnout a zpravidla to neudělá snížením vlastního zisku, musí ušetřit a použít levnější a méně kvalitní materiál. Může ovšem být možné najít možnost přímé koupě od výrobce nebo alespoň prvního distributora a neplatit marže několika přeprodejcům.
Ahoj, já si na léto udělal radost a pořídil jsem si elektrokolo od Apache. Motor s 250w a dojezd okolo 90km mi úplně stačí, jelikož chci častěji šlapat než se vozit. Váží cca 20kg, tak to není ani nic těžkého. Pro představu, co stojí a jak vypadá (https://www.nevix.cz/elektrokolo-apache-hawk-e3...
Ahoj, já si na léto udělal radost a pořídil jsem si elektrokolo od Apache. Motor s 250w a dojezd okolo 90km mi úplně stačí, jelikož chci častěji šlapat než se vozit. Váží cca 20kg, tak to není ani nic těžkého. Pro představu, co stojí a jak vypadá (https://www.nevix.cz/elektrokolo-apache-hawk-e3...
Ahoj, tak já si udělal radost před 14 dny s BH Rebel 29 lite.
Možná budou někoho zajímat mé postřehy...
Přecházel jsem na něj z běžného trekového kola Kellys dsc exquisite, které jsem měl 6 let.
BH rebel je samozřejmě jiná kategorie kola. Má podstatně širší řídítka - tak jak byla z obchodu mi přišly až moc široké ale pořešily to gripy s rohama, ty je "zkrátily" přesně na mou potřebu.
Rám je bezvadně tuhý a spolu s pneu 29x2,25 je dost dobrý v lese jakož i na silnici. Původně jsem chtěl kola 27,5" ale dnes vidím, že 29" je super volba. Na silnici mám zatím maximálku 55km/h a dal bych víc ale už jsem musel brzdit do zatáčky :-)
Motor Yamaha PW, baterka 400W. V prudkém terénu to v okolních kopcích v lesích dalo dojezd lehce přes 40km na high asistenci. Vyjel jsem všechno čeho jsem se nebál.Běžná jízda okolní kopce silnice/polňačky zatím dojezd lehce přes 60km většinou asistence standard.Váha jezdce 95kg.
Asistence Eco je už jen taková lehká a Eco+ prakticky jen eliminuje valivý odpor. Baterka má za sebou zatím jen 4 nabíjecí cykly,věřím, že dojezdy půjdou trochu nahoru.
I při zcela vybité baterii se s tím dá rozumně dojet.
Mírný zápor je lesklý displej, odrazy trochu ruší, na druhou stranu je velký a přehledný.
Co mne zaskočilo je to, že při točení klikou dozadu řetěz stojí. Asi vlastnost všech elektrokol se střed.pohonem. Na praní řetězu pračkou budu muset zapomenout:-) resp.když tahám rukou za horní část řetězu dozadu tak se to dá,uvidím jak to dopadne až pračku nasadím.
Řazení Shimano deore pracuje jak jsem zvyklý. Zpočátku jsem si říkal,že převody 1x10 budou stačit, dnes už by se mi líbilo na silnici víc těžkých převodů :-) Nicméně na moje potřeby - většinou lehký terén- je to dostačující.
Vidlice levná Suntour. Mám ji nastavenou na nejměkčí, do lesa by to samozřejmě chtělo jinou. A toto je z celého kola jediný adept na výměnu....časem....
Za ty peníze jsem ale spokojený, kolo splňuje mé nároky=cestovat, hodně vidět "a občas si odskočit do lesa.
ještě doplním: dnes jsem zkusil aplikovat pračku řetězu. Celkem to šlo, při troše šikovnosti se o dá. Promazal jsem pak s Finish line cross country wet a maximální spokojenost.
Doplním sám sebe :-) praní řetězu pračkou přímo na kole jsem vyřešil koupí jednoduchého stojanu asi za 300kč. Ten zvedne zadni kolo, točím klikou jako při šlapání a peru :-)
Ahoj. Chci ti poradit jak to udělat s tou pračkou abys mohl točit řetězem dozadu. Je to taková jednoduchá pitomost že se divím že mě ,,Einsteina'' to napadlo teprve až nedávno. Stačí si smotat do ruličky papírovou utěrku a zaklínit ji mezi kliku a otvory v převodníku. Můžeš si taky vyrobit klín z pěnový gumy. Funguje to spolehlivě a škoda peněz za stojan. Jinak já leju do pračky technický benzín protože nemá konkurenci pokud chceš mít rozpuštěný starý mazivo a vyplavený prach z čepů, stačí 3 krát. Použitý benzín si nechám ve skleničce odkalit pro příští použití.
Ahoj mam nekolik otazek.Chci si koupit elektrokolo a rozhoduji se mezi motory Bosch a Yamaha.Zatim se mi nejvice libi LAPIERRE OVERVOLT HT500 27.5" YAMAHA .Ma baterku 400wh neni to malo?Proc jsi koupil kolo s Yamahou,pri jizde bez asistence neni odpor motoru?
Ahoj, začnu baterkou: každý watt navíc je dobrý takže mít tu možnost beru 500W.
Ta 400W mi vydrží jak jsem psal výše, zatím jsem jel "výletně na cyklostezce" jen asi 20km a podle toho jak ubývala kapacita baterie tipuju,že těch 100km co ukazoval počítač by dala. Zatím se s tím proháním většinou jen v kopcovitém terénu. To ostatně poznáš sám jaká to je droga vyjíždět s úsměvem do kopců nahoru :-)
Když jsem kupoval kolo byl u prodejce na výběr Bosch a Yamaha. Rozhodly finance (=levnější Yamaha asi o 12T), chtěl jsem MTB a výbavu Deore a dát do toho tak +- 50T, protože dalších pár tisíc jde do nosiče, osvětlení, blatníky atd. Ale určitě volby motoru nelituju.
Bez asistence tam nějaký odpor při šlapání je. Jel jsem 1x bez asistence s motorem Bosch active line na kole KTM a u této Yamahy mi subjektivně přijde odpor menší. Každý jsme na tom fyzicky jinak, pro mne je důležité, že vím, že když dojde baterka, že to došlapu i do kopce.
Co bych ti určitě doporučil zvážit jsou kola 29"...pokud je lapierre nabízí. Mám rám 18 a k tomu kola 29, i opticky to vypadá dobře a pokud plánuješ jezdit silnici, polňačky a les bez proplétání mezi kameny, zvážil bych větší kola, jezdí se na nich opravdu hodně dobře.
Přeji ti šťastnou ruku při výběru!
Jak velký dojezd má takové elektrokolo? je rozdíl v rychlostech u kol?
Je to okolo 100 km, záleží kolik máte kg, a jaký režim si navolíte, a jestli jezdíte do kopce, nebo po rovině, já průměrně najedu tak cca 90 km na nabití
Ale nenechte se vy dva rušit, klidně tu trapnou scénku dohrajte až do konce.
Jako tady... http://www.nakole.cz/diskuse/21341-skladaci...
Dobrá, a co říkáte tomuhle?
O co mi jde:
- cykloturistika, jízda i s nákladem
- takže hlavně délka dojezdu
- schopnost jet slušně i bez přípomoci
- přípomoc hlavně do kopců
- cenová dostupnost (a zároveň snaha nekupovat zázrak, co se v kempu do rána ztratí)
O co mi nejde:
- extra síla (nebudeme chrtit a nebudeme jezdit zcela bez šlapání
- tak úplně hmotnost - nějaké to kilo navíc vzhledem k nákladu neřeším
Cykloturistika, jízda na těžko s nákladem. Předpokládám tedy vícedenní cestu na těžko se stanem a vařením. Kde to budeš na té cestě dobíjet? To dobíjení vyžaduje každý den minimálně 3 hodiny připojení na zdroj 230V. Je to vůbec kompatibilní s takovou cestou?
Jasně, to je hlavní bolest. No tak kemp by to umožňoval, ale ani ten všude není... Přesto o tom jako o řešení zdravotních problémů (navíc ne mých :-)) přemýšlím. Hledám prostě nějaké schůdné řešení.
Je ale fakt, že jak jsem začal pátrat, trochu mě dojezd nabízených elektrokol zklamal. Nějak jsem myslel, že ten vývoj už je trochu dál. :-D
Podle predstavy vicedenniho vyleta natezko, jedna se o pomalou jizdu 15km/h, ale na vetsi vzdalenost 200km.
Ja bych volil nejlehci motor s malym RPM (200 otacek od 36V) s vahou do 2.5kg (QQ75, QQ100, Keyde) a tezkou 5kg Liion nebo Lipo baterku, asi 36V 40Ah.
Te 250W motoru jiste pomohou jet rychlej, na jeste vetsi vykon baterka bude obrovska.
Dojezd na velkou baterku tak pomale muze byt i 200km.
Kdyžtak ještě mrkni na vedlejší téma:http://www.nakole.cz/diskuse/22049-nahradni... , já jsem to vyřešil baterkou Lipol z Hobbykingu, asi kdybych dneska dával dohromady elektrokolo, tak se vykašlu na drahé Lionky s krátkou životností a budu kolo napájet Lipolkami, např.na motor 48V dvě tyto zapojit do série:https://hobbyking.com/en_us/multistar-high... A na delší trasy mít s sebou ještě jeden pár, příp. dobíjet po hospodách. Vyjdou tak cenově tak na polovinu co Lionky, nabíječka k nim:https://emotors.cz/isdt/13991-isdt-d2-200w-mini... umožňuje "storage"nabíjení, čili když nejezdíš, tak je nabiješ jen "storage" a tím jim prodloužíš životnost proti těm Lionkám,u těch to nabíječka neumožňuje a tak dlouho nevydrží,(mám dvě Lionky za 14.000Kč/kus a po cca 200 cyklech jim klesla kapacita z 13Ah na cca 8Ah). Za cenu jedné bych měl 4 Lipolky s kapacitou 30Ah, což už na ujetí cca 200km v pohodě stačí. Jen je potřeba vybírat elektrokolo umožňující použití neoriginální baterie (např.Bosch nebo Yamaha toto neumožňuje). Nebo lépe si předělat svoje kolo na elektrokolo pomocí sady (pokud nejezdíš hlavně velké kopce jako já, tak Ti asi stačí motor v náboji, do velkých kopců je ale efektivnější středový motor) a k tomu si dokoupit ty Lipol baterie z Hobbykingu (sestavit si baterku s napětím odpovídajícím napětí elektrosady) a k nim nabíječku s balancérem. Vyjde Tě to podstatně levněji než všude nabízené Lionky a když Ti baterky odejdou, tak nákup nových Tě vyjde asi tak na třetinovou cenu oproti repasi Lionky. K sestavení Lipolky Ti dá asi nejvíc informací BobBob, já jsem v tom teprv začátečník :-)
Aha, díky za nápady, zní to zajímavě. Nevím, jestli to zvládnu s tou sadou, ale začínám do toho mít chuť - zkusit to. :-) Díky!
Tu 30Ah baterii bych tou nabíječkou v odkazu nabíjel jak dlouho? Doba nabíjení bude při cestování natežko důležitá
Nejrychlejsi nabijeni - asi 0.5-1h, rychlej Lipo to nezvladne, ale proto clovek musí mit opravdu dobrou nabíječku a dobře pripojeni na 220V.
Nabijecka na proud 40-80A muze vazit i 5kg, chtete ji s sobou vozit?
Standartni nabíječka na 5A (vazi 500g) muze nabit 40Ah baterku za 8-9 hodin.
To je opravdu prašť jak uhoď. Buď nemožně dlouhé nabíjení, nebo nemožně těžká nabíječka.
Ta váha u elektrokola není zas až tak rozhodující a 550g moc neznamená:-)
Horší je ta délka nabíjení.
Na druhou stranu nenabijíš úplne prázdnou bateri a někdy jsi na obědě hodinu či dvě a za tu dobu to nahustíš o 8Ah více. Já bych na těch 8Ah ujel 40km bez šlapání. Ten co šlape ujede klidně 80km.
Tomáš Adámek ve skupine Elektrokola - rady, tipy, zkušenosti, návody, výlety na facebooku prodava 48V25Ah li-ion baterku za 6000, vazi 6.5kg. Cena nove v Cine muze byt i 10000.
Pro vas projekt muze hodit i lepe, nez Li-pol. Mate maly proudovy odber, tak baterka vyrdzi dlouho. A baterka jiz ma BMS a nemusíte to resit.
Za 10000kc jiste lepe Li-pol, ale za 6000 - nejsem jisty.
Ale test kapacity na vasem proude před nakupem ja bych řekl je nutny.
Přesně tak, u použité Lionky bych trval na testu kapacity, u mých 2 Lionek starých rok kapacita klesla z 13,4Ah na cca 8 Ah, po cca 200 cyklech! A to jsem je zatěžoval obvykle max.do 10A, jen krátkodobě v kopcích do 15A.Pravidelně dobíjeny dle návodu. Bohužel standardní nabíječky Lion neumožňují nabíjení "Storage", vestavěná BMS balancuje články až ke konci nabíjení.
30:4=7,5 tak že tou nabíječkou je budeš nabíjet téměř 8 hodin.
Ano,nabíječka dává při napětí 22,2V na kanál cca 4,2A.Takže do dvou baterek 6S nacpe za hodinu cca 4 Ah.Což je během oběda celkem v pohodě, do Lionky mě 2A nabíječka nacpe jen 2Ah.Jasně, že do té větší Lionky lze použít 5A nabíječku, ale i tak je to 5Ah.
Když jsem poprvé Lipolky nabíjel, tak byly nabité na cca 30%(storage), na 90%(4,15V/článek) jsem je nabíjel přesně 2 hodiny.Takže prázdnou 30Ah baterku to bude nabíjet těch cca 7,5hod.,takže asi nejlépe během noclehu někde v kempu. Jen ta nabíječka má bohužel dost hlučný větrák, dělá to rámus asi jako zapnutý fén, v jedné místnosti s tím spát bych nechtěl..:-(
Furt lepší než Jindrova benzínová elektrocentrála. :D
Tak mne napadá, on to nabil z nuly na max asi za 3 hodiny, myslím. To měl slabší baterky, nebo výkonnější nabíječku? Jindro, jak to bylo?
No, zase si ju vozil s sebou, měl stan s lehátkem a nebyl závislej na nějakým kempu :)
Když to tak čtu, tak takový e-kolo je akorát na jednodenní vejlety či denní popojíždění kolem baráku. Ten volnej pohyb, jak normální kolo, to prostě nemá, bez zásuvky a nějakýho nárychtugu na nabíjení seš namydlenej.
Jasně malý český zaprděnec hledá cesty jak to nejde. Když se chce tak to jde, viz Jindrovy cesty.
V dnešní době to jde i bez te centrály a klidně můžeš na elektrokole cestovat i pár měsíců.
U lehkkych středových motorů bosch a jiných lze jet i bez použití motoru. Jen je to těžší zhruba o 7kg což není nic hrozného.
Přesně tak, elektrokolo je fajn věc pro nás starší s opotřebovnými klouby, díky němu si můžeme užívat jízdy skoro jako zamlada :-) Jen to holt není pro ortodoxní cyklotrempy, ale vzhledem k tomu, že pro ty naše bolavé klouby už není spaní pod širákem to pravé ořechové, tak při využití možností levnějších turistických ubytoven, kde se lze připojit do zásuvky 230V a lehkého dobití během jídla v hospodě je to docela fajn "kompenzační" pomůcka :-) Prostě "kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá výmluvy".
Když pojedeš na e- kole se středovým motorem jako na normálním kole a do trháků kde jedeš na Kašpárka 4-6 km/h budeš tlačit 4km/h tak ujedeš ranec kilometrů.
Ale tomuhle snad ani sám nevěříš :-)
Chtěl bych vidět takového cyklistu, který má tak pevnou vůli a disciplinu, že přípomoc motoru zapne jen když by už musel tlačit nebo jel na kašpárka rychlostí 4. To si fakt nedovedu představit, že by tu přípomoc nezačal používat stále víc a častěji až by se z toho stala normál jízda při sebemenším stoupání.
Ještě jsem snad neviděl nikoho na elektrokole kdo by na rovině, natož v sebemenším stoupání nepoužíval motor.
No já takhle jezdim. Snažim se normálně si dát do těla ale jenom tak abych druhej den mohl normálně vyjít schody, hold kolena už nesloužej jako před deseti lety. :-)
Možná, že to takhle opravdu zkoušíš, ale věř, že budeš tak vzácná vyjimka až procentuelně nevyjádřitelná. Vždyť je to přímo proti podstatě lidství :-)
Tak já věřim že jsem vyjímka a že je ten motr návikovej ale já si koupil e-kolo abych jezdil jako dřív a druhej den jsem normálně chodil. Když nechci makat tak vytáhnu motorku. Ale je pravda že lidi který znám tak používají motokolo jako moped ale mají na kole spalovák. Ono je asi chyba srovnávat kolo a e-kolo protože je každý trochu jiný. Pokud budu chtít jezdit dovolenou na motokole pak je asi nejjednodušší kolo se spalovákem ale zase ten randál ....
Nejlepší kolo s motorem se jmenuje Harley Davidson . Má to pořádné pružení, tlumení a výkon :D
Pánové, nezlobte se, ale dáma má pravdu. Sériově prodávaná kola jsou na jednodenní výlety. My všichni to dobře víme. Proto jeden navrhuje 2,5x větší baterku než je běžné, jiný cestovat od hospody k hospodě a tam tři hodiny konzumovat pivo než se baterka aspoň trochu nabije. Jiný cestovat od ubytovny k ubytovně.
Debaty o vůli jsou zbytečné, v tomto vláknu řešíme aby elektrokolista s hendikepem stíhal zdravého chlapa.
Každý si musí sám zvážit pro a proti. Některá proti však získáte až zkušeností takže je sem dávám. Nepíši je proto, abyste se na mne vrhli, ale abyste navrhli řešení.
Každé dva roky nutno koupit novou baterku, protože ta původní má po 2 letech jen 2/3 kapacity.
Některé baterky lze nabíjet jen 2A, tzn nabíjení 30Ah baterky vezme 30/2=15 hodin
Některé nabíječky se přehřívají, tzn.může se stát že člověk přijde ráno do recepce kempu pro baterku a oni to v noci radši vypnuli, není nabito…
Můžu sebou tahat prodlužku a nabíjet ve stanu, většina nabíječek při nabíjení svítí jak o život což může být problém i na sdíleném pokoji.
Déšť by to mělo vydržet ale s wapkou na to nechoďte (cituji prodejce). V lijáku nikdo nejezdí, ale co kolo na nosiči na kouli auta za silného deště nevím, co ta prodlužky k nabíječc do stanu?
125ka skůtr vyjde na „stejné“ peníze jak elekotrokolo a stačí řidičák B. Měl by dělat menší randál jak spalovák na kole.
Pokud dodržíš určité zásady při nabíjení baterií tak ti vydrží i 5 let.
Bohužel tak už to chodí že životnost baterií je velmi omezená z důvodů probíhajících chemických procesů.
Každá baterie se dá nabíjet i 5A nabíječkou jen si proto musíš nechat předělat vstupní konektor na větší zátěž. Většinou se to týká baterií v obalech a o menších kapacitách. Baterie ve folii s tím nemají problém.
Další řešení je zakoupit baterie lipol ty snesou nabíjení i vysokými proudy a vybíjeni rovněž, cenově mnohem levnější než lionky a životnost stejná, někdy drobek delší.
Déšť nevadí pokud máš vše důkladně utěsněno.
Faktem je že ten skůtr tě vyjde levněji včetně paliva do něj.
Tak skůtr je také možnost, jenže tam už budeš oproti kolu značně omezený v pohybu. Lze provozovat pouze na pozemnich komunikacích, takže nelze po cyklostezce, nelze po lesních cestách a to ani nemluvim o rozhlednách, hradech atd. Tam většinou budeš muset pěkný kousek po svích a nejspíš i z bagáží. Prostě všechno má nějaké ale. Prostě je na každém aby si zvolil tu pro něj nejlepší variantu.
Přesně tak, bejvaly časy, když jsem se po okreskách proháněl na Jawě50Mustang:-) Ale kolo mě stejně vždycky bavilo víc,jak je tiché a člověk slyší šumění lesa a zpěv ptáků. A když už poslední roky kolena bolela a kopce jsem většinou chodil vedle kola, tak jsem rád za tu bezva kompenzační pomůcku zvanou elektrokolo. Kolo jsem vybavil středovým Bafagem a šlapu jak zamlada :-) Když chci dojet daleko a nezáleží mě na čase, tak motor zapínám jen v kopcích, kde už to nohy nedávají. A když naopak spěchám 25km do práce, tak mě motor pomůže srovnat čas s autobusem, na který to mám pěšky půl hodiny, takže cestovní doba "ode dveřím ke dveřím" je srovnatelná. Na cestování na 40km vzdálenou chatu nepotřebuju auto, ani se s rancem na zádech trmácet vlakem, věci s sebou potřebné pojmou brašny na nosiči a cestovní doba "ode dveřím ke dveřím" je opět srovnatelná s vlakem či autobusem. Jen je potřeba sledovat předpověď počasí a podle aktuální situace se obléci, či čas cesty posunout. Prostě já jsem za ty tři roky s elektrokolem kamarád a jediné, co mě mrzí, jsou ty Lionky, které nedodržely deklarovanou kapacitu na počet cyklů. Vědět to předem, tak jdu rovnou do Lipolek. Ale každá zkušenost něco stojí, to ví většina "průkopníků" elektrocyklistiky...
Tak na tu tvoji "jistotu" musím reagovat.Patřím k tomu "nevyjádřitelnému" procentu a jezdím jako Krumpy.To ,že žádného takového elektrokolaře neznáš,neznamená zdaleka že nejsou.
pardon,to mělo být pro lelka
Může být, že někde nějaký takový existuje, ale docela by mě zajímalo kde se schovávají a kde jezdí, že jsem ještě žádného takové neviděl :-))
Přece všichni elektro nejsou takový chabrus a nemohoucí aby nezvládli jízdu bez elektriky třeba ve 4 % stoupání nebo dokonce i po rovině :-)
Možná, že založím téma Tak jsem viděl jet elektrokolo bez přípomoci a myslím, že bychom se 2. pokračování hned tak nedočkali :-))
Nic proti elektro, ale když už bych to pořídil, tak mi není jasné proč to nepoužívat a ještě ostatní přesvědčovat, že to mám jen jako záchranou vestu kdyby náhodou stoupla voda až nad hlavu.
Vysvětlení je velmi jednoduché, pokud pojedeš po rovině s přípomoci tak většinou ti pak bude chybět ta projetá kapacita do kopce:-)
Pokud si to elektrokolo někdy v daleké budoucnosti pořídíš poznaš to sám jak to funguje.
Jiná situce je u těch co vozí sebou více bateri a ještě k tomu nabíječku. Ti jedou s plnou přípomoci snad všude:-)
Přesně tak, v mém příspěvku jsem to myslím popsal dostatečně, elektrokolo lze použít dvěma různými způsoby:Když chci dojet daleko a nezáleží mě na čase, tak motor zapínám jen v kopcích, kde už to nohy nedávají, takže po rovině šlapu za své a tím pádem mě zbyde šťáva v baterce na tu výpomoc do kopců. A když naopak spěchám 25km do práce, tak si nechám pomáhat i po rovině, protože vím, že si baterku v práci dobiju a nepřijedu splavenej, ale pěkně svižně a za srovnatelný čas jako kdybych šel na autobus, pokud počítám skutečný čas "ode dveří ke dveřím", čili i s docházkovou a čekací dobou.
Oba tyto způsoby používám, protože elektrokolo nenechám zahálet ve sklepě, prostě ho mám jak na výlety "na pohodu", tak i jako dopravní prostředek a podle toho ho i používám. Asi je fakt nejlepší si ho alespoň půjčit a vyzkoušet, třeba v PRE lze vypůjčit na "prodloužený víkend" asi za tisícovku od čtvrtka do pondělka, než o tom tady pořád plkat...:-)
Nemáte někdo zkušenosti se značkou Crussis, kterou prodává InSportLine, případně s jejich druhou značkou Devron, kterou doporučují třeba na http://www.rankito.cz/nejlepsi-elektrokola/ ?
Díky
Zrovna před pár týdny jsem v Alpách viděl dost zpoceného maníka co tlačil elektrokolo Crussis a tak výmluvně nadával, že mi bylo jasné co se stalo :-)
Kromě něho ještě jednu výrazně starší paní na spíše městském kole na vyjížďce kolem jezera, které asi došly baterky.
Je vidět že ti co jsi viděl, moc inteligence nepobrali.
U té paní bych řek, že jela na nějakém vypůjčeném kole, jela s nějakou skupinou na elektrokolech a ona k nim tak nějak moc nepasovala, oblečením ani tím kolem. Bylo to typické měststé kolo, na projížďku kolem jezera dost dobrý, ale ale jestli jeli z nějakého městečka o 300 m níž, tak to asi chtělo větší pauzu a dobíjet :-)
U toho maníka nevim, ale ten nevypadal na to, že by nějak nevěděl nebo nespočítal, ale těžko se to u těhle lidí odhaduje, tam to podle hromování a nadávání spíš vypadalo na vážnější závadu, možná rychlá smrt baterie.
Nebo motoru, je fakt že pokud se nezeptáš těžko se to odhaduje. Hodně lidí co si koupí elektrokolo se spoléha na nesmyslný dojezd 160km a potom se díví že jim to v kopci po 15-20km zdechne.
Nedávno jsem pokecal s jedním co má zkušenosti se slušnými středovými motory na dobrých kolech a jezdí v kopcích a říkal, že když je baterka v pořádku, tak vesměs do 700 nastoupaných metrů dají téměř všechny, samozřejmě s nějakou dávkou vlastního šlapání. Ale nad 700 už to je prý spíše dost velká loterie. Taky si už párkrát vyzkoušel jak se jede na elektrice bez elektriky :-)
Já proti kopci nastoupal 1200 metrů a ujel 23,6 km.
Dalo by se v takových podmínkách ujet tak 45 kn, ale byl jsem na ten stroj fakt hustej, furt na plnou přípomoc a natvrdo.
Šlo mi o to, jestli to neuvařím nebo tomu neublížím, abych to mohl na místě reklamovat, ale kdepak, držák, motor se ani nezahřál. .
https://photos.app.goo.gl/zSjC89cyn6DsZdGq8
Stejně tak dálkové jízdy jsou už dneska možné v pohodě, jen musíš vézt asi o 6 kilo navíc, dojezdy kolem 200 jsou reálné, vyzkoušeni mám 180 a třetí baterie měla ještě 80% kapacity.
Problém je už jen cena.
Jo, my se bavili o horských kolech a mě nenapadlo napsat, že těch 700 bylo terénu a po horských cestách.
Určitě je hodně velký rozdíl jestli je těch 700 po hladkém asfaltu nebo 700 přes kořeny a kameny, kde kolo musí neustále překonávat velké nerovnosti.
Řekl bych, že těch 700 po horských cestách a stezkách může odpovídat 1200 po asfaltu.
To neumím posoudit, ale je to možné, i horší povrch cesty způsobuje vyšší spotřebu, dojezd se zlepšil i tím, že jsem to přezul z těch širokých 29 hrbolatých plášťů na 28 Marathony.
Psali zo kolegové jinde, on ten dojezd je vlastně u všech typů motorů dost podobný, překvapivě střeďáky nejsou na tom významně lépe než nábojové motory.
Sám jsem objevil paradox, když jedu rychleji, zvyšuje se mi dojezd, než když to šmudlám na 18 km/h. Řeklo by se, že to popírá fyzikální zákony, odpor prostředí s rychlostí roste kvadrátem.
Vysvětlení je prosté. V 25 km/h to začne ubírat přípomoc a kolem 27 km/h už jedeš jen za svoje. Takže když se sviští kolem 25, je přípomoc i v režimu Turbo malá, tedy míň to žere, při nižších rychlostech pak motor významně pomáhá, a to se pozná na dojezdu.
Nižší spotřeba při vyšší rychlosti bude spíš výsledkem rychlejší kadence šlapání a tím otáček motoru, které motor potřebuje pro efektivní chod. Pro zlepšení dojezdu by podle mě pomohlo zobrazení spotřeby vztažené k akuální rychlosti W/km/h nebo Wh/km :) Podle toho by cyklista mohl zvolit ideální kadenci šlapání a převod. Na bafang displeji se zobrazuje aktuální příkon ve Wattech, ale není to vztažené k rychlosti.
Ne, vysvětlení jsem ti napsal.
Není třeba vytvářet nějaké theorie
Prostě omezovač ti nepustí šťávu, takže jedeš za svoje.
Tak přes 25km/h to je jasné, ale i pod tímto limitem bude spotřeba zřejmě nižší než při pomalé rychlosti. Více se pozitivně projeví vyšší efektivita motoru nežli mírně vyšší odpor vzduchu vlivem vyšší rychlosti.
Ani ne, záleží na otáčkâch motoru a ty záleží na použitém převodu. Bejfe tedy o rychlost kola ale o optimální otâčky motoru.
Po pár stovkách se s tím člověk naučí jezdit, aby to málo žralo a přitom efektivně pomáhalo
Otáčky stredového motoru sú dané kadenciou šliapania a tá je daná prevodom ktorý zvolí jazdec, nie rýchlosťou jazdy. Do 25km/h pri rovnakom výkone dodanom nohami spotreba stúpa adekvátne odporu vzduchu a kolies. Nad 25km/h spotreba klesá pretože motor prestáva pomáhať.
Z toho plyne pouceni, jak na jedno nabiti dojet az do Parize. Nezpomalit pod 30.
No, to aby měl člověk ještě na skle číslíčko měnící barvu, aby člověk zvýšil frekvenci šlapání apod. Což bude spíš problém velikosti monitorku, kde to na něm zobrazit, než nějakého čidla.
Číslíčko nepotřebuješ, poznáš to snadno, když není vhodně zvolený převod, tak ten motor jakoby "prošlápneš", nemůžeš při velké rychlosti přehodit vzadu velký talíř a roztočit nožičky, na to prostě ten motor nereaguje, počká si, až tvoje rychlost bude odpovídat převodu.
Mají tp šikulové nastavené tak, aby si ho nepřetáčel.
To že bys měl zařadit lehčí převod poznáš taky, motor se začne trápit a cítíš to v nohách.
To máš jako v autě, taky neřadíš podle otáčkoměru.
Ešte pre zaujímavosť, vhodne zvolený hub motor pri jazde zhruba po rovine sa drží v okolí maximálnej účinnosti, s rýchlosťou totiž nielen rastie potrebný výkon, ale aj otáčky motora. A to aký prevod si zvolí jazdec aby sa mu dobre šliapalo na to nemá žiadny vplyv :-)
Ahoj,
jaké kolo si nakonec zvolil. Mám velmi podobné požadavky a snažím se googlit o sto šest, ale pořád jsem v problematice hodně neznalý.
Na základě tohoto https://www.arecenze.cz/test-elektrokol/ se mi líbí kolo Apache Yamka MX 2017 co si o něm myslíte prosím?
kolo v odkazu níže je o dost levnější a přitom má baterii lépe integrovanou v rámu (má jen nepatrně menší kapacitu, o 36Wh)
https://elektrokola.heureka.cz/leader-fox-altar...
Jen si pokecej s reklamnim trollem. Ten si tak urcite bude kupovat kolo :-))
Až třeba někdo bude pročítat diskuzi, tak aspoň uvidí, že existují výhodnější nabídky, takže pokud to bylo marketingové úsilí, tak se minulo účinkem:) já se snažím vždy odkázat na heureku ne na konkrétní shop.
Jo, ronda, už to vidím. MichalSvo, který se prezentuje jako chlap, si vybere to nejdražší kolo a to dámské. Tak jo. Že je datum registrace dnes by mi nevadilo.
Tak mu to osolíme.
Protože ten Leader Fox Altar 2018 vypadá skutečně dost dobře, výborný displej, vzduchová vidlice i když základní řada, torzní snímač, kapacita baterky docela dobrá oproti průměru, cena okolo 40 000 je mnohem lepší než 48 000 za Apache Yamka.
Akorát že to nebyla vpašovaná reklama na kolo, ale fígl na zvýšení návštěvnosti stránky s recenzemi různých výrobků. ;-)
A k čemu je integrovaná baterie, kromě toho, že to líp vypadá? Já naopak považuju za zásadní abych po zaparkování mohl baterii vycvaknout a vzít ji nabít.
Nehledě na to, že Yamka MX je dámské kolo z 27,5" koly, LF Altar je pánský 29er, takže pro zájemkyni o Yamku Altar není alternativa a krom jednoho eshopu s podezřele odlišnou cenou je cena skoro stejná, tak Altar je výrazně hůře osazen - horší vidlice, 1x9 pohon Alivio s kazetou 11-32, brzdy M315 - nejslabší hydry co Shimano vůbec má. Yamka je na Deorku 1x10 11-36, vidle Raidon a hlavně i brzdy jsou M615, takže Yamka je daleko výhodnější kauf.
Jestli je pro tebe podstatný, že Altar je TOP 1 na Heurece, tak si ti klidně kup, ale proboha nešiř ty svoje blbosti dál, ně kdo neznalý by to mohl vzít vážně.
Tak mi to prosím promiň :-)
Ta integrovaná baterka je vyndávací.
Každý jsme jinačí, mě prostě vadí když tam ta baterie tak hrozně trčí.
To ostatní vybavení jsem nekontroloval.
Je fakt, že Yamka má baterie Sanyo, takže velmi pravděpodobně 18650 GA, hodně dobré.
Když ale ta Yamka vypadá tak blbě :-)
Vidlice SR Suntour XCR i počet převodů 9 vypadá stejně, kola také 27,5. Ostatní rozdíly jsou podle mě marginální a rozhodně nevyváží 5 tisícový rozdíl v ceně.
Nedostatek obou kol je, že jsou to pevňáky. Horská kola by podle mě autmaticky měla mít aspoň základní zadní odpružení, bez toho jsou to spíš treková kola.
OK, beru zpět vycházel sem z tohoto popisu
https://apache-bike.cz/cs/katalog/produkt/yamka...
Ale eshopy mají popis jako např toto:
https://www.kupkolo.cz/27-5-elektrokolo-apache...
Kde už ten rozdíl ve výbavě skutečně není takový.
Apache má patrně více variant modelu Yamka MX 2017 a dost zmatečné značení.
Každopádně Altar na odkaze na Heurece za 34 tis. cos dal je 29er, 27,5" za tyhle penize není.
https://jormabike.com/bici-trek-powerfly-5-2018
Tenhle je o 10 dražší, ale už je to kolo a ne hračka
Nechápu proč dáváš odkaz na nějaký žabožroutský eshop co ani není schopný opsat si specifikace, když Trek je americká firma a má stránky i v češtině. Takže odkaz na komplení popis Trek Powerfly 5 2018 zde:
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/horsk...
Ovšem je to značka celkem renomovaná, ale taky patřičně drahá a tento model má ty nejslabší hydra brzdy M315 stejné jako ten Leader Fox, u Treku bys musel za nekompromisně vybavené kolo ještě dost přisypat. Bohuže to je velmi častý nešvar drtivé většiny výrobců, že i u docela drahých modelů nesmyslně ošidí brzdy.
I v tom cizím eshopu je Trek asi o 60% dražší a navíc má i menší kapacitu baterie v porovnání s ALTARem. Lepší má snad jen přehazovačku.
No ono ta přehazovačka co pobere kazetu 11-42 a tím to má s jednopřevodníkem aspoň jakž takž rozsah oproti 11-32 u Altaru je celkem podstatná. Přehazku M6000 s kazetou 11-42 má i o rok novější Yamka. Trek taky má vepředu i vzadu boost pevné osy, 2,4" pláště což na elektrice taky dává smysl. Prostě je to lepší a promyšlenější kolo. Stojí o hodně víc a jestli to stojí za to je jiná otázka. Větší kapacita baterky znamená hmotnost navíc, což na horském kole není žádoucí, je potřeba aby to bylo tak akorát, elektrokolo není elektrická motorka, na to mi přijde se zapomíná.
Všechno jsou to marginality, které naprosto nemohou obhájit více jak dvojnásobnou cenu kola. Větší kapacita baterie je pořád řádově podstatnější než třeba "pevná osa", která u kola těchto parametrů (pevňák s minimálním zdvihem přední vidlice) praktický význam nemá.
Kazeta 11-32 má poměr převodů 291 %, kazeta 11/42 má 381 %. Ty pevné osy a 2,4 pláště by se možná daly diskutovat ale ten poměr převodů 291 % je pro elektrokolo s jedním převodníkem málo. A majitel to možná bude muset v budoucnu řešit. Názorný příklad je Kometa, které nestačí poměr převodů cca 307 % pro to, aby jezdila ve městě i na Šumavě.
Přesně tak, mě osobně se nelíbí tato koncepce kdy se tam dá trapný rozsah převodů a dožene se to mega silným motorem, který to vytáhne do skoro libovolného kopce i na ten těžký převod, takové kolo bez motoru by bylo hodně špatně použitelné. To není kolo s pomocným motorkem.
Kdyby to mělo rozsah a lehké převody jako normální MTB, pak by těch 250W bohatě stačilo pro vyjetí i prudkých kopců odpovídající rychlostí a jako bonus by to bylo podstatně lehčí.
Fakt je o hubu aby kilowattové mopedy maskované za kola lítaly do 15 % kopců 15 km/h v oblastech s bezmotorovým provozem kdy majitelé nebudou kvůli optimálním otáčkám ochotni či ani schopni jet v případě potřeby dostatečně pomalu.
"Kdyby to mělo rozsah a lehké převody jako normální MTB, pak by těch 250W bohatě stačilo pro vyjetí i prudkých kopců ODPOVÍDAJÍCÍ RYCHLOSTÍ ..."
Tak tohle je poprvé, kdy někdo u elektrokol zmiňuje "odpovídající rychlost". Každej přescent tu píše, jak mu ten motor umožňuje jezdit na kole, jak mu to "rovná kopec", když už síly nestačí, ale osobně si myslím, že málokterej kdy v životě byl schopnej švihat na kole bez motoru do stoupání tak rychle, jak to teď požaduje od toho e-kola.
Mě osobně by zajímalo něco s klidně ještě menším výkonem, od oka řekněme 100-150 W aby mě to spíš zachránilo v nouzi, špatně přečtu mapu a najednou 30 % stojka, nebo zabloudím, zdržím se, začne pršet, tak jen trochu popohnat, nebo když mě během delší vyjížďky začalo píchat v koleni a každé šlápnutí posledních 20 km bylo bodnutí v koleni a pomohlo jen řadit hodně lehké převody a jet pomalu a šlapat hodně kadenčně, nebo podobně po pádu na koleno.
Ale aby to neomezovalo použité převody a bylo to hodně lehké, řekněme tak 3 kg celkem.
Na to tady měl zakladatel tématu Vivax. Mě se to udělátko hrozně líbí, to je přesně to, co ti nahradí ubývající sílu. pořád šlapu za svý, už mám v truhle na poklady novou kazetu se 40 zubama. Zatím mi 34 stačí, pořád jedu. :-)
Ten Vivax je moc pěkný a ta cena 3000 € je taky libová.
Tak to jedine malý sprevodovaný hub motor na kazetu a LiPo batéria, prípadne zákazková Li-Ion bez ťažkého obalu. Motor cca 2kg, batéria 1kg. Šlo by to.
A jak se takový hub motor chová v případě té 25 % stojky, kdy to i s plnou přípomocí pojede rychlostí 4-6 km/h?
Ideál by byl hub motor s převodovkou typu Rohloff v jednom, ale to je asi sci-fi.
Chová sa to tak, že zleziem z bajku, ja kráčam nahor a bajk ide popri mne pekne na motor (takto som vyšiel aj stúpania kde bolo problém sa udržať na nohách, strmšie než schody)... Pokiaľ by to ale bolo len pár desiatok metrov tak by to ten motor tú chvíľu zvládol. Skúšal som s mojím 7kg priamym hub motorom ísť na ľahký prevod do strmého kopca (skúšal som tak 10-25%) a šlo to, aj keď som tam pustil len 100-300W a šiel prakticky krokom. A to má bajk skoro 30kg. Na ľahkom bajku s lepšími prevodmi a malým dobre sprevodovaným motorom by to šlo podstatne lepšie...
Kvůli tomu abych v kopcích, které sám nevyjedu, získal walk režim bych si to fakt nepořizoval, prostě jestli je vůbec reálné aby (jakkoliv zpřevodovaný) nábojový motor dával nějaký rozmný výkon při 5 km/h i 30 km/h.
Realita je dnes taková, že na kole vyjedu to, co pěšky vyjdu jen s potížemi. Takže jedu, klidně 4km v hodině, s kopca to beru pěšky lesem a vést po lesní pěšině nějakou těžkou krávu by byl dost opruz.
Jo, jednou sem při plánování trasy podcenil hustotu vrstevnic a z leteckých snímků nebylo poznat, že povrch cesty je volné kamení, takže sem měl co dělat dopravit dolů sebe a normální MTB kolo (skon -35 %). S 30 kg elektro obludou si to nedovedu představit, to bych se asi otočil a vrátil.
Bara:
No, již před lety jsem tady zmiňoval, že jezdíme s manželkou na MTB kolech doplněných v zadních kolech nábojovými motory s převodovkou a volnoběžkou o výkonu 250 W. Také jsem dokládal záznamy z navigací, že zvládáme společnými silami, tedy naše nohy + asistence motoru, česká pohoří.
Dovolím si připomenout, Lelek promine. :-)))
Jinak pohony s jednopřevodníkem se začaly na normální kola ve větším dávat s příchodem 11 rychlostních systémů - u Sramu kazeta 10-42, Shimano 11-46 kde je rozsah 420%. I když už to je nějaké roky, tak u Sramu je to minimálně řada GX a Shimana SLX, což není úplně láce a na elektrokolech za 30 nebo 40 tis. to prostě nenajdeme, takže jsou tam nesmysly jako 1x9 s kazetama 11-32 (a i na té devítce se dá dát aspoň 11-36, nechápu ty výrobce). Od letoška je dostupná aspoň desítka Deore 11-42 (IMO by to chodilo i s kazetou Sunrace 11-46). Navíc i těch 420 % je pro netrénované jezdce pořád poměrně málo.
Už jsem viděl kazety 11-50, na kolik pastorků si ale nepamatuju. Pokud budu mít kolo vzadu 26", tak po tom půjdu.
Takovýhle kazety se dělají na 11 a 12 rychlostí, na 11 je to jen od výrobců typu Sunrace a je to tak trochu bastl, protože neexistuje přehazovačka co by to oficiálně podporovala, přehazovačky Shimano z řad M7000 a M8000 jsou dělané jen na rozsah 11-46, ale třeba Merida přehazovačku M7000 a kazetu 11-50 montuje na kola, tak to nějak chodit musí.
Ve 12 rychlostech je to pak oficiální u Sramu systém Eagle, tam sou i kazety 10-50, letos s 12 rychlosti přišlo i Shimano, tam je dokonce 10-51, ale je to zatím jen XTR řada, takže celkem drahé.
Ten černý Rotwild má převody 11-46, ten červený 10 – 51. A integrace baterky a motoru taky nevypadá špatně, co ? ....:-)
Ne jen vypadá, ono také dobré je, ale aby nebylo za 200 :-)
Někde v Alpách nebo Dolomitech bych si docela uměl představit se na něm projet.
To není žabožroutský eshop ale obchod v Andoře, porovnej si cenu stejného kola u nás, v Německu a tam, a pochopíš, v čem je rozdíl.
Jinak k Treku i k Powerfly si informace pochopitelně můžeš nagooglit, oni ti jižani na to docela pečou.
Já mám model 2017, a nemám pocit, že by to brzdilo nějak mizerně
https://jormabike.com/bike-trek-powerfly-5-2018
stojí 2 176,50 EUR to je asi 56 200 Kč
to samé kolo, z tvého odkazu pak
79 990 Kč
kdybys pořád nechápal a nemachroval s brzdamna :-)
V rychlosti mi to přišlo jako žabožroutština, OK je to nějaká jiná hatmatilka.
Porovnávala se tu výbava kol, tak sem dal odkaz na specifikaci výrobce, když to ti retardovaní jižani nejsou na svůj eshop schopni opsat. Radši ani nedomýšlet jak u někoho takového vypadá servis. O cenu nešlo, ofic doproučené ceny výrobců snad nikdo nebere vážně.
Každopádně srovnávat ceny v nějaké prdelní díře s cenami tady je jaksi mimo mísu, to bych rovnou mohl argumentovat cenami v USA, kde se ceny uvádějí bez daně.
Já zas mám brzdy M615 a nedovedu si představit, že bych měl slabší, u přední dokonce uvažuji u výměnu za něco silnějšího, něco jako Zee nebo možná ty nové MT520, bavíme se totiž o horských kolech. Ovšem páprdovi šourajícímu se po cyklostezkách ty M315 mohou stačit a přijde mu to OK, když nezkusil nic lepšího. Obecně je to ale od výrobce ojebávka, když na kolo za tyhle peníze dá úplně ty nejlevnější a nejslabší hydraulické brzdy co Shimano nabízí.
Já mám z té "prdelní" díry už třetí kolo, a vždy jsem tak třetinu ušetřil.
Samozřejmě, hnát se jen pro kolo nějakých 1500 km moc ekonomicky výhodné není, ale když už tak jedeš kolem....
Ta "hatmatilka" je španělština, mluví s ní o dost víc lidí než česky :-)
I když používají € tak nejsou v EU a mají minimální DPH, čili kdybych si to nechal poslat zaplatil bych +21%, argumentovat tamní cenou je stejně nesmyslné jako argumentovat cenou v USA.
Pokud to provezes jako Jindra, tak ne.
Ty uz asi nepamatujes "merver" v Rakousku. Ani jsme poradne nevedeli, proc nam ty prachy vraci, ale naucili jsme se tak nakupovat ve velkem. :-)
Vím, že to existovalo, ale sám sem do zahraničí na nákupy nejezdil. Taky se pak mělo tu u nás zase přihlásit a zaplatit české DPH, třeba se to údajně blbě realizovalo když byla na některé hranici německá i česká celnice v jedné budově. Takže prý byla oblíbená finta ze Zittau do Polska, tam se zbavit obalů a hurá domů. Byly tam i shopy komunikující česky co se vyloženě na tohle zaměřovaly.
Poslat nefunguje, musíš provést.
To ale jde bez problému, jediné co celníky zajímá, na obou stranách, jak Španělsko tak Francie, jsou cigára a chlast. Na nějaký kolo pečou.
No já si do Andorry pro kolo fakt nepojedu.
Pro mě je to zajížďka tak 150 km, to už se mi dost rentuje, ona se ti zaplatí už tím, že tam lacino natankuješ.
Jinak je tam všechno prostě zhruba o těch 25-30 procent levnější.
Je to taková trošku prasárna, ta země je dostupná jen po silnici, železnice tam není, letiště taky ne. A tak kamionama tahají celkem draho zboží do hor, a za tím zbožím se valí tuny turistů, zase auty aby ušetřili.
Absurdní situace, ale je to prostě tak
Baterii integrovanou v rámu nepovažuji za výhodu, naopak.
Ja v tom nevidím problém pokiaľ má aspoň 1500Wh a nabije sa za 45min :-)
Na dlouhé cesty nepraktické.
Vždycky se ti nepodaří přistavit kolo k nabíječce.
Pre ten prípad mám ultraľahkú predlžovačku. Precestoval som s tým dosť kilometrov aby som mohol tvrdiť že nabíjanie nie je až taký problém...
Tady výjimečně souhlas s Jindrou, ne všude si můžeš v místě, kde lze uskladnit kolo, píchnout nabíječku nebo si tam natáhnout prodlužku a i když to jde, tak to není praktické, zrovna tak může být praktické si kolo v určitých situacích odlehčit. Prostě nemožnost baterku jednoduše bez nářadí odejmout je opruz stejně jako u telefonů.
Tak zatiaľ to vždy šlo vyriešiť, takže to za vážnejší nedostatok nepovažujem. Podstatný nedostatok (z môjho pohľadu pre moje účely) je nabíjať tú odnímateľnú malú batériu celé hodiny... A s tým nič urobiť nejde.
Nabíjení během cesty je vždycky opruz, takže jsem to vyřešil těma 3 bateriema, a dvěma nabíječkama.
Z prázdné do plné se ta 500stovka nabíjí 3,5 hodiny, ale většinou, vlastně vždycky, jsem vyjel jen tak 2 a něco, takže poslední baterce stačily tak 2 hodiny, to jsem si tak vypral a navečeřel se, a pak nabíjení dvou vybitých jelo přes noc, jak dlouho už mě pak netrápí.
Někde si kolo můžeš vzít na pokoj, jinde ho zavřou do komůrky se zahradním nábytkem, do klece na dvorku jednou bylo v oficíně za recepcí.
Takže při příjezdu sundat baterii, brašny a kolo klidně někde nechat zamčené na bezpečném místě.
Neexistuje, nebo nejde postavit misto druhe nabijecky nejaka automaticka "vyhybka", ktera by po nabiti baterie do 100% hned pokracovala na druhe a pak na treti ? Usetril bys urcite vahu, prostor, starosti.
Ale ja vim, druhou nabijeckou jses "sichrovanej", co kdyby... :-)
Možná by to šlo, ale muselo by se takové monstrum postavit a možná by to vážilo víc než ta druhá nabíječka.
Náhodou se nesichruju.
Vycházel jsem z toho, že 3 x 3,5 hodiny moje noc nemusí vůbec mít, takže 1 nabíječka nestačï.
Navíc mám vymyšlenou strategii jak za půl času získat jednu nabitou baterii, vyjet dvě jen do půlky, a pak přes oběd dobít, ale to musíš nabíjet dvě současně.
Strategii jsem nepoužil, nebylo potřeba, měl jsem stále rezervu, ale kdyby se jelo dál.....
Teď se na to moc brzo stmívá, a po tmě se mi nechce
Ja tie tri batérie mám rovno v jednej čo je v ráme... Keby som obmedzil výkon a rýchlosť ako je na tom boschi tak s tým tiež viem ísť celý deň na jedno nabitie. Aj bez obmedzenia rýchlosti a výkonu nemám problém urobiť si 150km výlet bez nabíjačky, displej ukazuje všetko potrebné pre to aby som v pohode došiel a neostal nikde trčať bez šťavy. A to sa nijak nešuchcem, kľudne môžem ísť tých 30-35km/h.
Jakou že máš prosím Tě baterii?
LiPo Multistar 14s 32Ah. Reálne využiteľných >1500Wh.
Takže na 48V nejméně 31Ah baterka. Kolik to Prosím Tě váží?
Samotné LiPolky 9kg, s krabicou niečo cez 10kg. Nie je to bajk do terénu (doprava a cestovanie - dlhé výlety), na ceste váha nevadí, skôr je to výhoda pri vyšších rýchlostiach, je to stabilnejšie. A podstatné je že nabíjam cca 30-45min.
No, a k tomu ještě vážíš jako moje dopolení svačinka :-)
Kolik váží nabíječka?
Nabíjačka (vrátene káblov) váži 1,79kg, nabíjací (výstupný) výkon je 1800W.
Myslel jsem si to, že to nebude źádný adaptér do kapsy. .
Tak to je pochopiteľné, na druhú stranu komerčne dostupná nabíjačka obdobného výkonu je cenou, rozmermi aj váhou niekde úplne inde a je nereálne že by som si ju kúpil a nebodaj ešte aj vozil so sebou...
A rád by som videl, aká hrča by to bola keby som chcel rovnaký výkon nahradiť bežnými malými nabíjačkami :-)
Jinak, tu samou kapacitu vezu v 3 x 500, asi 8 kilo. Vyšší rychlost než 25 km/h si musím ale odšlapat.
"Vyšší rychlost než 25 km/h si musím ale odšlapat." Nemusel byste :-).Jen jsem si až tedˇvšiml, že máte budíka uprostřed řídítek. To by mi asi trochu vadilo. V kopcích mám na tlačítku palec furt. A jak zoufale šmátrám palečkem, když jedu na normálním kole!!
Já si tu rychlost rád odpustím
Je celkem snadné to odblokovat, a nabízí to dost firem. Aj si ten šajzík lze koupit, a nainstalovat sám.
Mě to připadá rozumné, je to kolo, ne motorka. Odvést se někam na páčku, když už toho tělo má dost, by bylo férové a stálo by za to přehodnotit předpisy. Rychlost 25 je velmi slušná, není potřeba to měnit, můj osobní názor.
Já po 12 dnech na e kole přesedlal na Stridu, hledal jsem zase řadící pâčku.
Jde spïš o to, co chceme.
Někdo chce jezdit rychle, někdo daleko, jiný by râd jezdil jen jak na kole, a přípomoc použiljen v kopcích.
Jiný by si třeba râd hodně máknul, ale když už má dost, dojel na páčku.
EU šablona, nám vnucuje jedno správné řešení.
Tohle řešenï nâhodou mě vyhovuje, ale to neznamená, že nepoźaduji větší toleranci a svobodu.
Lidi, co na e-kole neseděli, kromě okruhu na výstavišti, strašně moc rádi by něco regulovali, omezovali, pochopitelně v zájmu lobbystů firem, kterým "samodomo" nevyhovuje.
To je špatně.
Ale nic to nemění na mém přesvědčení, že koupit hotovë řešení od Bosche je výhodnější, než si to stavět sám. Tedy pokud si laik a nerozumíš tomu.
Tohle poznání mě stálo asi 80 tisíc, tak navzdory palečkům, vám jej sděluji.
Opakovaně.
Kdo chce jezdit rychlejc nebo na páčku ať si jezdí, ale na komunikacích pro motorová vozidla. EU nic neomezuje, naopak benevoletně podala prst tím, že elektrokola splňující nějaké limity se berou stále jako kola a smí do stejných míst jako normální kola a není potřeba řididčák a techničák. Ovšem některým nestačí prst a chtějí celou ruku, ale fakt nepotřebujeme aby se po cyklostezkách, které jsou tady většinou realizované jako "stezka pro chodce a cyklisty" proháněly elektrické mopedy co sou schopné jet padesátkou i do 10% stoupání.
To jsou jen žvásty.
Leckde v Evropě na cyklostezky mohou i benzinové skutry. Prostě někoho moc baví jiným určovat co smí, co nesmí nebo co by męli
Za to už mohla mít Soňa na bílé silničce vivax, to by se jí s tebou jezdilo :-)
Silničku jsme letos ani nevytáhli, ale moc se jí líbilo moje elektrokolo, když jsme popojížděli po Andernos, játeda na Stridě.
Možná jí taky příští rok nějaké přivezu.
Čím víc schovaná baterie tím větší problémy s teplotou. Odposlechnuto při prodeji ekola u původně IT prodejce. Logiku to má u karbonu, u hliníkového rámu by spíš mohl fungovat jako chladič ne?
Baterie se nehřeje, jen při nabíjení.
Mě zaujalo toto elektrokolo https://trefasport.cz/elektrokola/562203-megamo... a chci se Vás zeptat, jesli nemáte zkušenosti s touto značkou a jak jste nebo nejste spokojeni. Předem děkuji.
Opravné si tam , prosím, hrubku v popisu kola. Kolo se dá v první fázi sice nabýt a také casto i rychle pozbyt, ale ve vašem případě jej chcete asi nabít el. proudem o to je s měkkým i.
....připomíná mi to vtip:
Přijde cikán v Německu do elektry v obchoďáku a povídá:"Baterky!" Prodavačka na to " Wie bitte???" ( Foneticky pro ty ve neznaji nemecky "Ví bite?")... Cikán: "Nabité, né vybité,ty dylino!"
Kvalitní městské elektrokolo Megamo Top City 28 s 250W motorem a 3 úrovněmi asistence. Kolo je osazeno kvalitními komponenty známých výrobců. S dojezdem až 60 km na jedno nabytí se pohodlně dostanete do práce nebo si můžete vyjet jen tak do města.