http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm680
Co si o tom myslíte, je to dobrej nápad, nebo je to blbej nápad nebo jakej je to podle vás nápad?
No prostě mám osmirychlostní řazení, kazetu na konci životnosti, tak mám chuť experimentovat :-)
Nejspíš je to určené pro ty jednotácové potvory, co jsou teď v módě, takže jestli máš táců víc, asi to bude zbytečně velký "rozptyl" převodů.
Však jo, měl bych řazení 1x8...
I když převod 22x40 bych si tam chvíli nechal, jen tak na vyzkoušení :-)
Příští rok vyjdou nové modely, vzadu bude jeden převod a vepředu vosum převodníků :-)
22x36 vozím už roky a v některých extrémech, nebo bahnech, šutrech atp. už to lámu a chybí jemnějšíchod pro balanc a manévrování. Tak mám doma pastorky 40z, jen je tý devítce asi místo patnáctky naroubovat. Jen musím vychytat sílu distanční podložky. A přehazka už maličko tancuje po zoubkách. Není to holt na dlouhý ježdění, jen vyprostit a davaj 36.
Taky se člověk nesmí zapomenout a nenarvat tam španěla 44x40. Přehazka by šla na skřipec :-)
No, z toho mám obavu. Tipnul bych si, že moje přehazka si nechá líbit tak 36 zoubků, a pak už konečná.
Šestatřicítky máme s bráchou jak na trekách, tak na horácích. Trek má XT Deore, horácové Sram X-9. Oboje s rezervou a bez problémů.
Tu čtyřicítku jsem tam zkoušel naroubovat, šlo to už po zoubkách, tak akorát hranka. Ale nic tragickýho. chtělo by to atyp patku o pár milimetrů delší.
Já jsem špekuloval, že se to tam nevejde kvůli krátkému řetězu a ty už máš krátkou kladku:)
Tak řetěz si nastavíš jak potřebuješ. I když nesmíš moc, abys ho netahal po zemi.
Normální řetěz stačí. Když zvládá 44x36, tak 32x40 a 22x40 musí taky dát. Akorát 44x40 by už urvalo přehazku.
Větší problém je s tím, že horní kladka přehazky běží po zubech tý čtyřicítky.
Doporucuju vymenit ten aretovaci sroub,co se opira o patku za o hodne delsi.Mne to u XT pomohlo na 42.
díval jsem se že ta kazeta 11-40 jde koupit na ali za 25doláčů a někdo tam fotku na kole s přehazkou acera a funguje to prý super. takže vyladit to jde. Já bych se spíš bál o to, že při 22/40 servu ořech na nějakém levném naboji
nebude mít 11-40 už trochu brutální skoky mezi jednotlivými pastorky?
mě teda stačí ta 11-34, a tam poslední 3 pastorky mají slušný skok, obzvlášť teda ten poslední.
tak chce to asi změnit styl jízdy
Schody -18-22-28- jsou fakt brutální. S tím bych jezdit nemohl. Mě vadí i 17-20, co mám na kazetě teď.
Mezi horskymi prehazovackami Shimana se najde,aby zvladla 11-40 nebo 11-42.Pokud je problem,dejte,jak uz jsem psal delsi staveci sroub,ktery se opira o patku.
Desitkova 11-42 je jedna z nejlacinejsich variant reseni jednoprevodniku.
Jak se s timhle rozjizdis do prudkyho kopce? Ja mel 22x32 a v prdaku na lesni ceste jsem se po zastaveni nemoh rozjet, nepovedlo se mi nakopnout ani do povoleny klipsny druhou nohu.
Uplne v pohode. Prave ze bez kreci a bejceni to jde mnohem snaz. Akorat teda nesmis na to hupsnout vsi silou, to pak ma snahu se predni toporit, navic slapnes "do hofna" a zacnes prudce smrdlat. Pak pedal nechytis. - Je to jak se spojkou u auta. Taky musis jemne, ne ji pustit prudce do roztocenyho motoru.
Myslis ten starej soferskej figl spojka/plyn? Kdyz jsem sednul do vejtrasky, jeste jsem ho vylepsoval patou na brzdu. V autoskole nam davali za zadni tuplak pri nacviku rozjezdu do kopce bez rucky pootevrenou krabicku sirek. Vsichni jsme ji rozmackali. Instruktor ji jenom trochu privrel.:-)
Rozjíždíš se na to pomalu a i do kopce to při tom skoro stání ubalancuješ? To mne nenapadlo. Mám stejné potíže, že nestačím nacpat nohu do klipsny. Buď se tam nacpe napoprvé, nebo už není čas. Ale když slapu na druhé straně klipsny, tak jí ohrožuji utržením o terén.
S klipsnama jsem se rozloucil v minulem tisicileti. Nekdy naslap ve slozitejsim terenu taky netrefim, ale obvykle se to da vybalancovat.
A neni to o tom sunout se pomalicku, ale rozjet se plynule. Ne na to skocit jen na... :-)
No já se už asi klipsen nezbavím. Kolena se rozhodně nelepší a pevné nášlapy bych asi nezvládl. V prudkém kopci mají klipsny těžkou nevýhodu blbého nazouvání. Buď to automaticky trefíš, no a nebo ne. Ale zjistil jsem, že v takhle prudkém kopci v terénu stejně většinou skončím jen o kousek dál na nějakém schodu, který už nepřejedu. Tak už mě to tolik netrápí.
Naslapy jsou ale ruzne a vypinaci sila se da nastavit. Takze na horacovi mi v spd noha vylozene tancuje a vypina lehoucce, na silnicce mam verzi kufru s 0 stupnovym vykyvem, vylozene botu pevne spojenou s pedalem. Ale i tam jde nastavit sila vypinani. Takze zadny napor na koleno, obstara to kotnik a lytkovy sval.
Když mne nezajímá vypínací síla. Já prostě občas musím chvíli šlapat s chodidlem vychýleným třeba o 20 stupňů od podélné osy kola. No a když to nepomůže, tak to otočím na druhou stranu. Ano i takové nášlapy patrně existují, které to dokáží. Ale mně se ještě hrozně líbí, že v botách ve kterých přijedu do práce mohu jít v poledne také na oběd a k večeru zajet babičce nakoupit. No a v létě na cestách nemusím s sebou tahat ještě ty vaše sandály na normální chození. V Alpách jsem s nimi vylezl na morénu po ledovci a nerozbil jsem si hubu, jako někteří s ocelovým kufrem na podrážce. Všechno má své výhody a nevýhody. No a pak je tu ještě ten starý pes...
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Sunrace+680...
$27
Je to schodny se shimanem? Co se tyce orechu?
Ahoj.Pokud chcete experimentovat,doporucuju elipticky jednoprevodnik Absolute Black za 1300,-.Hlavni poloosa je ve smeru 3:30
Sam na treku jezdim v predu elipsu 36 zubu a vzadu prave desitkovej sunrace 11-42(stoji tak 1200,-)-s 10XT-prehazovackou(jen jsem na ni musel dat 1,5 cm dlouhej aretovaci sroub).
S tim se da splhat na silnici i po kolme zdi.Pokud byste chtel ale sehnat osmicku nebo devitku 11-40 nebo 11-42,tak je Sunrace dela,ale v CR jsem na ne nenarazil.To je duvod,proc jsem presel z devitky na desitku.
Jinak Sram razi prevodz 1:n a Shimano 2:n.
Je to nevyzkoušeno, nový a neznámý výrobek. Hned bych to bral, je to zajímavé.
K mé smůle jsem o tomto výrobku nevěděl a tak jsem před páru dny koupil novou kazetu osmikolo MegaRange 11-34 zubů. Je mi líto ji vyhodit a tak musím na té kazetě chvíli jezdit. Holt, stará škrťa jsem.
Co si myslím o kazetě 11-40? Těch skoků mezi převody bych se nebál. Je to o zvyku a potřebě. V rovinatém terénu zbytečné, ale u nás na Valašsku, dobrý každý zoubek navíc zejména když přibývají roky a kopce jsou tu hodně táhlé.
Problém může být přehazovačka, takže pokud já mám trojtalíř 22/32/44, asi bych nemohl jezdit 44/40 zubů, ale to by se nemělo ani na 44/34 už protože se kříží řetaz ale občas si tak hodím. Při 40 zubech vzadu by se mi to nevešlo mezi přehazovačku a osmikolo. Ale velký problém by s tím být neměl. Prostě 40 zubý pastorek kombinovat výhradně s 22 nebo 32 zuby na trojtalíři, 44/40 zubů zakázáno, znamenalo by to nenechat na tak vybaveném kole nikoho cizího a nespolehlivého jezdit, to znamená zásadně nepůjčovat ani do obchodu pro rohlíky!
No nic, toto téma budu sledovat a možná časem se odhodlám, stávající kazetu 11-34 vyhodím i když je nová a koupím si 11-40. Je to pro mne zajímavé, velmi zajímavé. Jestli si někteří vzpomínáte, už jsme tady všelijaké možnosti jak zvýšit převodový poměr na horském kole řešili, ale tato možnost tady tenkrát ještě nebyla.
Na dvou nebo trojtalir nema cenu 11-40 resit,je to jen 10% proti standartu 11-36.Na 1 prevodnik ma tato kazeta cenu zlata.
Primárně mi jde o převod 22/40 pro jízdu do táhlých a strmých valašských kopců a dál převod 44/11 pro jízdu z kopce na silnicích a cyklostezkách. To mezi tím, na to už se nějak zvykne ale pro mne trojtalíř a co nejširší rozsah převodových poměrů cenu rozhodně má. Nezapomeň, Valašsko a jeho kotáry není žádná Haná nebo Polabí.
A co se týče těch 10% oproti standardu, znamená to vyjet a ne vyšlapat vedle kola o řadu % ve stoupání víc, což se v táhlých kopcích pozná. Lepší špatně jet než dobře jít, jak se říká, nechci se tu pouštět do výpočtů, jelikož v kopcích teorie z fyzikálních výpočtů převodových poměrů beze zbytku nefungují, člověk není mašina a tak nelze všechno vypočítat.
Jinak ten rozdíl je větší. Osmikola jsou dodávána s kazetou 11-34, ne 11-36 s kterýmžto ozubením jsou dodávány až devítikazety na Deore. Já mám jenom osmikazetu, přestavba na devítikazetu Deore by byla nákladná. Zdánlivě jde o maličkost, ale v kopcích Valašska se opravdu každý zub navíc hodí. Nešlapu ty kopce prvně.
Taky mám osmičku 11-34. Tyhle extra lehké převody jsou super, ale jak jedu jen se zadními kapsami tak stejně střechy od nějakých 25% a víc musím tlačit – ne protože by se to nedalo ušlapat, ale protože mi chybí cirkusový výcvik pro jízdu po zadním kole :-(.
Muzu te navest na vic jak tricitku ( do 35 podle sklonomeru i podle vypoctu z mapy) u nas v podkrkonosi. Prijatelny pevny povrch, takze zadny cirkus. Proste jen slapu a jedu.
Jinak tyhle vystrazny znacky vetsinou kecaj a prehanej.
Musis navstivit monarchii a presvedcit se na vlastni bulvy. Podobnejch stojek, byt kratkejch, je tady hafo. Oni nedelaji serpentiny, natahnou silnici po spadnici.
Někde se 1 nebo i 2 serpentinky najít i dají, ale to už musí být. Jinak tyhle značky přehánět nemusí, avšak ta cifra je na silnici třeba jen v jediné zákrutě a to ještě jen po vnitřní straně a jen pouhých pár desítek metrů.
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2013_-...
Nemyslel jsem to tak, ze by tam ty kopce nebyly. Jen ze mam od nas i z ciziny zkusenost s prehanenim u silnicniho znaceni.
Dyk je to jedno, nekde to nadsadej, jinde uberou, kdo by se s tim pocital. Tangens je u silnicaru okometricka fce.
Dávám tohle téma nahoru, bo to osmikolo jsem našla u nás. Možná to není úplně totéž, ale je to 11-40:
https://www.jizdnikola.net/kazeta-sunrace...
Máte s tím už někdo zkušenost?
Otestovano teď na srazu a spokojenost. Mám teda tu z Ali.
Použil jsi jakou patku přehazky prosím Tě?
Musel sem hazku posunout dolů pomocí udelatka
https://m.aliexpress.com/item/32850327264.html...
Dal bys prosím Tě i fotečku? :-)
Možná by se dalo použít tohle, ale nevím. se zeptám...
https://www.jizdnikola.net/hak-menice-sunrace...
To by se použít nedalo, protože tohle je patka a na tu 40 kazetu potřebuješ prodloužení zamínka přehazky. To co dával billicek.
Už jsem našla to správný. Má to v nabídce včetně toho, že jsem se doklikala na tabulku kompatibility a nutnosti použití toho udělátka u různých měničů (Viz. níž). Zdá se, že je to realizovatelné přes náš e-shop bez nutnosti platby v dolarech.
Realizovatelné to určitě je, akorát, že v dolarech to je za 1/3 cenu.
Ale no tak, dyť ta kazeta je zas za třetinu. A 170 Kč je dobrá investice, když potřebuješ lehčí převod. Aji s tou kazetou se vejdeš do pětikila.
Že zrovna tady a ty se budeš hrdlit o pár korun mě překvapuje ;-)
Ono mít dolarovej účet či posílat třeba ze spořky v dolarech není zadara.
Já? Copak já ji kupuju? Mě je přece úplně šuma fuk co a za kolik si kdo koupí. Jen jsem upozornil, na rozdíl v ceně a že z ali to je za 1/3 nebo spíše 1/4 cenu.
Já ti přece nenařizuju za kolik si máš co koupit, ke to tvoje věc a tvoje rozhodnutí.
Proboha nic v dolarech se neplatí. Platíš kartou online a banka to prepocte podle kurzu.
Atohle bude přímo to udělátko, aspoň podle názvu "prodloužení" a podle popisu:
https://www.jizdnikola.net/prodlouzeni-haku...
Plus jakási tabulka kompatibility a nutnosti použití udělátka:
Tabulka zajímavá, ale v mém případě jim to zrovna nesedí. Mám SRAM x4
Já mám osmikolo a alivio, to v tabulce vůbec není, se zeptám přímo na místě. Když na věc přijde, klidně tam dám aceru či čo to bude potřebovat, já ty fajnový niance stejně neocením, mě je putna, čím ty pastorky přehodím. Na Růženě mám to nejlevnější co bylo na šestikolo a je to úplně dokonalý, funguje to, zvládla jsem to nasadit i seřídit sama a vypadá to dostatečně robustně aby mě to přežilo. U toho alivia na arabovi bych si o robustnosti netroufala mluvit, ale zatím to teda funguje taky, ale že bych pociťovala nějakej vyšší komfort oproti Růženě, to teda opravdu ne.
Tabulka zajímavá, ale podle ní na moji přehazovačku SLX RD-M670 (jako jedinou) nejde tohle udělátko použít.
By mě zajímalo proč.
Tahle tabulka je taková dost orientační, Sunrace pro 10r přehazovačky co mají na max 36 zubů uvádí kompatibilitu do 40 zubů bez udělátka. V praxi někdo říká, že to chodí dobře jiní zase že to dobře nechodí a nedoporučují to. Samozřejmě "chodí dobře" je hodně subjektivní. Prostě je to dost na hraně a asi i dost záleží na drobných odlišnostech v jednotlivých rámech, někde to chodí uspokojivě, někde blbě. Každopádně je to bastl.
Teď na to koukám ještě jednou, M6000-SGS je konstrukčně dost podobná jako M670-SGS a přitom tam uvádějí až 42z bez udělátka a 46z s udělátkem, což je podle mě blbost, to přehazka konstruovaná na max 36z nemůže pobrat.
Zde nějaké foto. Dřív jsem se ke kolu nedostal
Cerveny bowden, patku, dokonce i koncovku lanka, chvalim. - ALE cernou cepicku ventilku ???
Jak fusekle do sandalu. Bily...
I když toto řešení považuji za bastl, na městské popojíždědlo by to mohlo stačit.
Kdo to vozíte, mohli byste napsat s jakou přehazovačkou a případně jakými dalšími úpravami (jako prodloužení patky apod.)?
Díky.
SRAM x3 + ten prodluzovak viz moje fotky nahoře.nahoru řadí krásně i v plném záběru, dolů to skočí s malou prodlevou cca jedno otočení klikama. možná zkusím prituzit pružinu. I když tomu dám fest zahulit tak vše drží a funguje. Při investici cca 500,- jsem nadmíru spokojen
Používám na elektrokole, měl jsem starou vyžvejkanou přehazku, tak jsem pořídil tuto:
https://www.bike-eshop.cz/prehazovacky-menice...
zatím 14 dní a spokojenost - rozsah do 45 zubů.
To máš devítikolo, ne? Nebo na osmikole používáš devitikvaltovou přehazku?
Tady řešíme osmikolo, který prý s normálníma přehazkama nemá na čtyřiceti zubech fungovat. Já věřím Billíčkovi, osmikolo, prodlužovák na přehazku i novej řetěz už mám nachystaný. Ale zatím mi to jezdí a nebudu do toho drbat, teď mám max 34 zubů.
Tak jsem zvědavá, jestli se ještě někdo ozve, jak pochodil. Ale zajímá mě osmikolo...
Mám osmikolo 11-40z, jinak bych sem nepsal
https://www.koloshop.cz/kazeta-a-pastorky...
Přehazka má v nadpisu 9 pastorků, v popisu je kompatibilita pro 7,8,9 pastorků.
Krok podle mne udávají páčky a ty mám pro 8 pastorků.
Jo tak, díky. Zas jsem chytřejší, jsem nevěděla, že přehazka může fungovat pro více možností. No vlastně asi jo, vždyť ju tahá lanko od páčky...
Zmátls mě zcela těma 45 zubama :-)
Takže máš to osmikolo 11-40, osmirychlostní páčku, tu onu přehazku a funguje to. Ještě jednou dík.
Tak, pokud je kompatibilní tah lanka, což u Shimana mezi řadami 7, 8 a 9 je, tak se to takhle dá míchat, sám sem upgradoval z 8r na 9r pouze výměnou kazety a řadicí páčky. U indexovaného řazení je podstatné aby seděl počet poloh řazení s počtem pastorků.
důležité sů parametry šaltru, to je max zubů na postorku a celkový rozsah zubů co sežere. Příklad https://www.kupkolo.cz/prehazovacka-shimano... delším štelovacím šroubem sice oddálíš horní kladku, ale tím pádem bere míň zubů na pastorku a znepřesní se řazení na tzv cvak. Zdravím vás všecky a zvláště malého jardu
Téma staré dva roky. Taky jsem zde reagoval. Tenkrát jsem měl novou osmi kazetu 11-34.
Dnes už kazeta není nová. Zralá spolu se řetězem na výměnu. Tak zvažuji 11-40 mám trojtalíř 22/32/44.
Jelikož jde o dva roky staré téma, měli by tady s tím někteří z vás mít zkušenosti. Jak to jezdí, jestli nebude přehazovačka v kopaktu s 26 palcovými koly s tím škrkat po zemi, jakpak jste s tím spokojeni, a tak dále? Kdyby byly kladné reference, tak bych si to taky koupil.
Lezi mi to uz mesic doma, jeste jsem nenamontoval. ale budu muset, abych tu kombinaci poradne odzkousel, nez vyrazme do Dolomit. Tam se hodi kazdy zoubek.
...teda asi jsem tu "mimo normu", ale zatím jsem si vystačil s převody(44/32/22 a osmičkou 11-32) i v dlouhých stoupáních hor Balkánu/Rumunska od té doby co jezdím s brašnami na jednokol. vozíku. Když jsem je vozil na zad. nosiči, stavělo se kolo hlavně v pravotočivé zatáčce neb v krátkých extrémních úsecích "na zadní"a šel jsem dolů. To bych asi šel i při převodu 22 na 40-42z....
Střihni si na treku třeba Dvoračky, 3,3 km/500 m přizvednutí s 22% finále a zubatější převody oceníš.
Nebo některá přizvednutí okolo Gardy, třeba z Pré di Ledro na Passo Guil, nebo přímo od Ledra na San Martino 2,6 km/450 m, přes 20% skoro furt.
A to jsou pevné cesty. Na horácovi po šutrech, kořenech nebo v blátě (občas všechno dohromady :-) potká člověk i ostřejší výcuky.
Někdo to dává s prstem v nose, já radši točím lehčí převody a mám tak rezervu na překážky. Navíc nerasuju kolena páčením nízkých kadencí.
...píšu o jízdě "natěžko" (s brašnama), kde jde ve stoupání o posunuté těžiště které se dá vyvážit v prudkém stoupání asi jen jízdou ze sedla a hlubokým předklonem před řídítka- jinak se kolo staví na zadní. Nalehko je to OK... ;-)
Práce s těžištěm, ale hlavně s plynulostí šlapání. To platí s bagáží i při výcuku nalehko v terénu. Rozjet se do prďáku ostřejším šlápnutím je o převrácení na krovky. Ale dá se to zvládnout plynulým šlapáním. Tam právě pomůžou ty lehké převody. Nesmí se ale do lehkého nesmyslně zabejčit, to převrátí i třímetrákovou motorku. pěkně piánko šmrdlat a jede to bez vzpínání.
Včera sem úspěšně namontoval 11-40 kazetu na dětské kolo místo původní 11-34 (zároveň s upgradem z 8 na 9 rychlostí). Je to tedy 9r, ale to by neměl být zásadní rozdíl, chodí to celkem hezky i bez prodloužení patky, akorát na největší pastorek jde občas trochu ztuha.
Je potřeba mít přehazovačku, která má kladku mimo osu otáčení ramínka tak jako třeba RD-M591, takže jak se při řazení na větší pastorek ramínko naklání spodní kladkou dopředu tak se horní kladka oddaluje od kazety, původní přehazovačka RD-M4000 nechodila moc dobře. Vepředu je jednopřevodník, s vícepřevodníkem by to nejspíš nebylo tak dobré.
A ještě zajímavost, zaznamenal sem, že při zařazeném největším pastorku při protáčení klik dozadu padá řetěz dolů ačkoliv s kazetou 11-36 se to neděje. Těžko říct jestli je to jen tím, že je kazeta větší nebo to má Sunrace udělané hůř než Shimano, ale prostě se to děje ačkoliv se nezměnilo nic jiného než ta kazeta.
...ty stíháš při takovým převodu do kopce ještě protáčet klikami vzad? :-O / ;-)
Tak když je potřeba zastavit, srovnat si pedál pro rozjezd a při tom spadne řetěz, tak je to otravné, zejména pro osmileté děcko. ale zkrácením středové osy a aplikací pilníku na kazetu sem to dostal do přijatelné míry.
Tak ono musí být otravné už jenom se rozjíždět na převodu 22-40. Já mám potíž s rozjezdem do kopce na 22-34, blbě se dává noha do klipsny v tak pomalé rychlosti.
Jo chce to trochu cviku, mám nejlehčí 22/42 a když někde v kopci, kde ten převod opravdu potřebuju, musím zastavit a pak se zase rozjet, pokud je to navíc terén, tak je to občas i na několikátý pokus. Pomáhá si shodit o dva tři pastorky a rozjet to silou na těžší a pak si tam zase hodit lehký.
Taky jsem s tím trochu bojoval, ale recept je v plynulosti záběru. Nehupsnout na to vší silou. To se pak snadno protočí, cloume se řidítkama, blbě se drží balanc. Chce to jemný plynulý záběr a rozjede se to bez problémů. Taky je dobré si v terénu trochu shodit sedlo (pokud je zasouvací sedlovka), při nasedání na vysunuté je taky tendence kolem lomcovat a opírat se do pedálů.
Na dětském kole (předpokládám 24" nebo míň) se to padání řetězu k lince dá předpokládat. Čím kratší štreka mezi osou převodníku a osou kola, tím víc jde řetěz do boku (úhel) a tím snáz spadne. Kvalitnější materiál a na menším pastorku to asi ještě nějak udrží.
Jo, nové kolo s 24" koly, Superior F.L.Y. 24, délka řetězové vzpěry 39cm.
Nicméně s původní kazetou 8r 11-34 a ani na zadním kole z jiného kola s 9r 11-36, obojí to nejlevnější Shimano co se dá koupit, to nepadalo. Úhel náběhu je stejný a řetěz bez ohledu na velikost pastorku nabíhá po tečně, tak mě to překvapilo.
Vytahuji, protože jsem to osmikolo náhodou objevila na trhu. Nejspíš jim zbylo, protože to mají na e-shopu blbě zařazené do devítikazet. Píšou "skladem".
http://eshop.khsport.cz/599062-kazeta-sunrace...
To je šílený odskok zubů po šesti 22 - 28 - 34 - 40, to je hrozně moc i na horáka.
Jo, hlavně 22-28 je skok o 27 %, to je celkem šílenost, devítikolo s tímhle rozsahem se ještě dá, ale tohle je blbost.
Ty jseš takovej specialista na procenta. Ještě taky existuje fyzika a tam jsou vztahy týkající se veličin jako zrychlení, síla, práce, výkon... Uvážím-li, že síla je hmota krát zrychlení, tak je sakra rozdíl, jestli těch 27% představuje zrychlení/zpomalení o 50cm na jednu otáčku klik nebo 2m na jednu otáčku klik... Tu sílu prostě musíš vyvinout, chceš-li uchovat kadenci. A už kdysi jsem tady psala, že než procenta je lepší sledovat převodový poměr a změnu převodového poměru.
Příklad: pastorky 18 a 22 jsou uprostřed kazety a lze je použít s jakýmkoliv talířem. A je sakra rozdíl, jak to budeš silově vnímat na tom kterém talíři. Pro lustraci dávám i talíř 50, tam je to zrychlení (tudíž potřebná síla při uchování kadence) násobně vyšší, jak třeba na talíři s 22 zuby. Nemluvě o tom, že ve vyšších rychlostech prudce narůstá odpor vzduchu, zatímco v malých rychlostech je zanedbatelný. O to víc je pak pro těžké převody potřeba jemnější odstupňování, zatímco pro lehké (pomalé) převody můžou být skoky mnohem větší.
Možná je to příliš složité, ale s procentama opravdu v životě nevystačíš.
Tatáž tabulka pro skok 22 - 28
Z hlediska zrychlení (potřebné síly) se to prakticky neliší.
A je to taky velmi podobné obvyklému skoku 13-15.
Obvyklý skok 11-13 je mnohem těžší a vzhledem k tomu, že u těchto převodů lze navíc počítat s rostoucím odporem vzduchu, je pro mě už neakceptovatelný. Proto jsem vložila pastorek 12.
Ano, čím rychlejší převod, tím větší je změna ujeté vzdálenosti při změně převodu o nějaké procento. To je sice pravda, ale k tomu o čem se bavím celkem nepodstatné.
Někdy je výhodné, aby přírůstky byly rovnoměrné v absolutní hodnotě a někdy v násobcích a tohle je ten druhý případ, proč asi výrobci převodovek Rohloff a Pinion převodovky konstruují aby změna převodu byla rovnoměrná v násobcích, tedy v procentech?
Já kolikrát hledám převod mezi i u skoků 20 % a je jedno ve které části kazety to je. Chci jet nějaké tempo a mám nějakou kadenci, která je pro mě nejvíc pohodlná. A když mám moc velký skok, tak pro zachování tempa musím změnit kadenci víc než je mi pohodlné nebo pro zachování kadence příliš změnit tempo a to mě vadí. Čím víc se flákám a jedu na pohodu jako třeba s dětma, tak tím miň mi to vadí.
Každopádně ty tvoje propočty jsou zcela nesmyslný, numericky sou tedy tabulky asi OK, excel se předpokládám nemýlí, ale vývody z toho sou úplně zcestný, postrádáš elementární matematickou a fyzikální intuici a představivost, prostě ženská no.
Mám už pět let na Favoritce šestikolo s odskokem na maxirang 24-34 a naprosto bez problému, to je věc zvyku.
Z tohoto modelu 11-40 jsemsi udělala kazetu, kde jsem 40 vyhodila a vložila místo toho pastorek 12. Získala jsem tak rychlé pětikolo 11-12-13-15-18 a k němu tři horské pastorky 2ě-26-34, se kterýma vyjedu každej krpál. Opět žádný problém se skoky na velkých pastorcích. Tam totiž větší skoky nevadí, pokud nechceš honit nějaké časy a výkony, prostě máš někdy podřazeno a o to míň se nadřeš.
Ale oni to už stejně nemají, jsem si tam chtěla jako zdroj pastorků jedno koupit.
Vyhovuje to tobě, klidně to jezdi, nic proti, ale už pro krapet sportovní cyklistiku to jsou totál nesmyslně obrovský skoky. Na 11 pastorkové kazetě je takový rozsah už dobrý, to už se dají točit přibližné stejné otáčky při stejné síle, ale ne na 8.
I ty sportsmene, jsem myslela, že když to 11-40) využije bilíček na skládačku (viz. výše), kterej dává Drtiče, že by mi to mohlo na výlety stačit...
Kdo jezdí na skládačce a turisticky na horáku v horách, tak asi dobře použitelné.
Já sem si koupil skládačku se 7sp ořechem na zadním kole a protože mi převody co tam byly nevyhovovaly sem si ze dvou devítkových kazet vyskládal z osmi pastorků 11-36 se stupňováním 11–13–15-18–21–25-30–36 kde sou tři dvacítkový skoky 15-18, 25-30 a 30-36. Skládačku mám protože se na tom místě nemám kam dát normální kolo a nezáleží na typu kola, ale na způsobu využití a když chci jet svižně, tak mi ty skoky 20 % vadí způsobem, který sem popsal výše, všechny tři, srovnatelně, bez ohledu na to, že na daném kole 15-18 znamená změnu ujeté vzdálenosti o 82 cm a 30-36 jen o 41 cm.
Smutný na tom je, že i ta 11-40 by se dala udělat s nejhorším skokem 23 %, ale výrobci aby ušetřili a mohli vyrábět co nejméně různých pastorků dělají často odstupňování blbější, než by bylo nutné.