Chci si nechat elektrifikovat kolo ale vůbec tomu nerozumím, proto se obracím na Vás. Původně jsem myslela, že bych si vybrala sadu od EVbike a zajela si s kolem do Prahy, aby mi to nainstalovali. Dnes jsem zkusila se optat u nás v Donocyklu a i tam by mi elektrifikaci udělali, ale od Apache a taky mi prodejce říkal, že mi stačí 250w, že to míň žere baterku, takže dál dojedu...
Mám ročního syna a rodina bydlí cca 40km daleko. Ráda bych dělala výlety se synem za rodinou na kole, ale se sedačkou bych to neušlápla, proto tu elektrifikaci. Byl by mi někdo ochotný poradit, případně porovnat Apache a EVbike? Vždycky jsem si myslela,že čím silnější motor, tím líp..stejně do toho vrazim dost peněz, tak ten tísíc sem tam bych už asi neřešila. Ale jestli to nakonec může znamenat, že silnější(dražší) mi dá méně a obráceně? Děkuji za jakýkoliv názor...
Ještě bych se chtěla zeptat, jak to je,když mi případně dojde baterka..přítel říká, že akorát někde s malým zkejsnu...je to tak, nebo mi to hodí volnoběh a já to dojedu domu jakoby s normálním kolem?
250W motor s prevodovkou+Lipo baterku. Silnejsi motor nema cenu pro pomalou jizdu se synem.
ani tak mi nejde o rychlost, jako spíš o to, aby to zvládlo i kopce. přeci jen i se synem budeme vážit do budoucna třeba i 90kg
Středový 250W stačí na většinu kopců s mými 120kg, jen do těch kopců je lepší středový motor než motor v náboji kola (zapletený přímo v kole)- pokud umíte používat přehazovačku, protože ten kopec sice vyjedete pomaleji, ale díky lehkému převodu to ten motor utáhne.Můžete se rozhodnout mezi motorem s torzním čidlem, kde motor zabírá podle vašeho tlaku na pedály-čím větší silou šlapete, tím víc Vám motor pomáhá:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... . Nebo motor bez torzního čidla, kde si výkon motoru volíte tlačítky na řidítkách:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... tady je výhoda, že motor můžete aktivovat páčkou na řidítkách, tzv.ručním plynem, což pomáhá např. při rozjezdu, kdy nemusíte "štelovat" šlapky do záběru, ale i když si chcete na chvilku "orazit" a třeba poposednout v kopci. Ale baterii raději co nejsilnější, pokud máte klasický rám, tak raději do rámu:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... , ať máte rezervu, že Vám někde v kopci nedojde šťáva. Ostatně i pro výdrž baterie je lepší, když ji nebudete vybíjet nadoraz. Ono se se středovým motorem dá šlapat i s vybitou baterií, neklade to nějaký větší odpor, jen vzhledem k přidaným kilům (cca 7kg navíc) je to do kopce větší dřina, ale po rovině se to dá i bez motoru ušlápnout.
Ještě odkaz na baterii do rámu (ale nejde použít do některých "dámských" rámů):https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... měla by mít při napětí 36v alespoň 20Ah).
Jaký má takové kolo nejlehčí převod pro případ nutnosti dojet bez motoru?
Záleží, jaký si tam dáte převodník, dělají se od 38 zubů do 52 zubů:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
Vzadu mám 9-ti kolečko 12-36 :https://www.kupkolo.cz/kazeta-shimano-deore...
Ale jak píšu, lepší jezdit se silnější baterií, aby prostě "šťáva" nedošla. Časem člověk ty dojezdy vychytá a naučí se vypínat motor na rovinách - když chci dojet na jednu baterku 70km, tak to dělám jako Vy-motor zapínám až v kopcích, kde už mě dochází síly, jinak šlapu za své. A naopak když jedu jen do práce a jde mi o čas, tak mám motor zapnutý pořád, protože vím, že mě stačí, když se šťávou vystačím 25km, pak to ujedu za hodinu a v práci baterku dobiju.
Ono, když se chce, dá se zapojit i měřák spotřeby, a pak se ví dost přesně, jak na tom jsme....
Pravdepodobne, tady jsem skoro jediny clovek, který pro tak maly požadavky (pomala jizda se synem) doporucuji motor do předního kola. Podle me, nemá cenu investovat 10000kc navíc do stredoveho motoru.
Nejlepe te 10000kc investovat do lepšího kola (rekneme kolo na XT místo kola na Alivio), kolo bude mit o 1-2 kg mensi vahu. Pak motor ma o 1-2kg mensi vahu.
Dále, ja taki doporucuji mit li-ion baterku s vahou vice nez vaha motoru, nebo lipo s vahou alespoň pulku vahy motora.
Elektrokolo lepe stavit podle baterky, ne podle motoru.
Já jsem zase jeden z těch, co by motor do předního kola nedoporučil ani tchýni.
Umíte létat?
Já ne, přesto jsem dvakrát letěl přes řídítka.
Motor do předního kola, koka, na kterém vozíte dítě, tak to NIKDY
Zeptam, co se stalo dva krat, proc jste letel pres riditka? I jak za to ma motor v prednim kole?
Experimentoval s řídící jednotkou a dal tam za jízdy zpětnej chod :-D
Ne, to se nestalo.
Ostatně, kluci z Tišnova vůbec nepochopili o co šlo.
1)
Zřejmě (moje hypothesa), vyjížděl jsem s plně nabitou baterii, kratká rovina, delší klesání, rekuperace zapnutá, nebylo kam tu vyrobenou elektřinu posílat, kouslo se to, a já letěl.
2)
Evidentně moje chyba, motor se vyjroutil z přední vidlice a já letěl (první den s elektrokolem)
3) částečně moje chyba. Při pádu jsem si poškodil ochranu kabelu, za pár kilometruse kabilku hallu potkaly se silovymi a a já letěl.
Vzal jsem to napřeskáčku, ale postupně jsem nejdřív blbě zajistil kolo, pak poškodil kabel - furt vím kde je chyba.
Ale když se ti najednou zastaví kolo za jízda (a fakt mělo zpětný chod a Šikula na to koukal jak na zjevení) koupil jsem motor dozadu.
A věř mi, že s řídící jednotkou jsem si nehrál.
No pak jsem dal motor dozadu a dojel.
Rá na to vzpomínám, ale na tý cestě mě bylo zle.
O sobě víš co dovedeš, ale když se nemůžeš spolehnout na stroj, co se kde vysere...
A každý den se vysralo něco, to si piš,
Rekuperace na plnou baterku - tomu nedivim, to melo njak spatne dopadnout! Skvele, ze jen spadnoul z kola, a neshorely baterky!
Ostatni pripady - taki predni kolo za to nema, jen chyba ridice.
proč rekuperace s plně nabitou baterií vadí a s "prázdnou" ne?
Plná už nepojme zpětný proud do ni tekoucí a tak nejspíš by měly shořet dráty a nebo zničíš bateri.
Přední kmolo se většinou sekne díky špatně nastavené rekuperaci.
U magic pie by mělo být jen 20-25% né více.
Při větším procentu je brzdný efekt už moc silný až blokující kolo.
Bastlíři to mají vyřešeno tak že přebytkový proud jde přes relé do kostry a né do baterie.
Řídící jednotka Magic Pie má také své ochrany :
1) motor se nespustí pokud do ŘJ Magic pustíte více jak 60,3 V
2) rekuperace přestane fungovat pokud baterie má více jak 60,3 V (motor se nekousne, a efek rekuperace brzdění motorem je vypnutý)
A to vím z vlastní zkušenosti protože pouštím do ŘJ Magic maximum Voltů co zvládne z baterie Lifepo4 18S 17AH .
Na baterii mám ale 2 přepínače(první přepíná mezi S16 - S17 a druhý mezi S17 - S18) ,první pouští do ŘJ 16S = 58 V po tom co napětí spadne pod 56 V přepnu na 17S ,druhý přepínač použiji až napětí spadne pod 56,3 V a jedu na Maximum Voltů.
Já používám motor Magic pie 2 už 5 roků najeto sním mám přibližně 23 tis.Km a pořád je OK.
Není to dost komplikované to přepinání? Ja to mám nyní nastaveno jen na 36V ovšem časem přejdu na řj. sin wave 48V která umožňuje vysoký výkon i v malých otáčkách. Rekuperaci nechci (mám vypnutou), její účinnost je téměř nulová:-)
Protoze baterka nemuze jiz nabijet...
To chapu ;)
Ale nerozumím tomu, proč to "kousne" motor a tudíž i kolo. V elektrice nejsem moc zbehly.
To nepochopil a nevysvetlil nikdo.
Kouslemu kolu predelali Hally a jezdilo zase normalne, snad. Dal jsem ho Murphymunpro tchyni :-)
Jak chces zaridit, abys nerekuperoval, kdyz vyjizdis s nabitym kolem s kopce?
Nebrzdit?
No je to uz par let, tenkrat jsme se ucili za chodu, experimentovali, protoze informaci bylo malinko. Na zaklade tohoto letu jsem prestehoval motor do zadniho kola, a na ridici jednotce zakazal rekuperaci. Pak jsem odpojil i Hally, protoze jen sraly a jel natvrdo. Pri rozjezdu se to obcas klepalo, ale dojelo.
Ti kluci cinsky tenkat tahali docela velke proudy nekvalitni hlinou, a navic ke trem silnym fazovym dratum meli v jednom kabelu napojeno pet tenounkych od Hallu. A jak dostal fazový vodic zahulit, zatopil, a snadno upálil ten tenkej dratek, a kdyz dratky potkaly, kouslo se to.
Jinak, obecne, chybu, omyl, trestuhodnou chybu, to vsechno musis predpokladat a udelat vsechno pro to, aby nasledky nebyly fatalni.
Pokud jde jen o to, presunout motor z predniho kola do zadniho, je to reseni uspokojive.
Motor do předního kola pro jízdu se sedačkou bych nedal z jiného důvodu:
Při jízdě do kopce je větší část hmotnosti, a to až 100% (přední kolo ztrácí kontakt s povrchem) na zadním kole. 250W při malé rychlosti přední kolo nepřenese ani omylem, bude to prohrabovat naprázdno.
Středový motor bude při takovém zatížení pěkně likvidovat řetězy.
Motor v zadní nábě tyto nevýhody nemá, zbývá pouze malá účinnost elektromotoru v nízkých otáčkách.
Ptak si ujasníme pojmy:
Motor s volnoběžkou si dej kam chceš, spíš pidke toho, kde chceš, aby to topilo.
Přímý bezkartáčový motor (třeba Magic Pie) do předního kola nedávej nikdy, pokud nejde o rikšu.
Howg.
Joe, věř mi, stálo to mraky peněz a dost to i bolelo.
Prohrabování u motoru co má 7 kilo nehrozí,,
Mam QQ100 v prednim kole, dite v sedacce, a nemam zadny problem s prohrabovanim naprazdno!
Slušnou pojistku máš?
Pro sebe i pro děcko?
https://www.zbozi.cz/vyrobek/pojistka-nozova...
To je slušné, to bych před lety nezaplatil, jel jsem na 3x12
U nábojového motoru převody nepomohou, protože motor je až za převody, motoru tedy nijak neulehčí, uplatní se jen při dojezdu při vybité baterii, navíc při použití lehkého převodu budou nízké otáčky motoru a tedy nižší účinnost.
Ano, v tomto máte pravdu, já ale celou dobu píši o středovém motoru, tam si lze podle potřeby zvolit převodník(pilu)k motoru od 38 zubů až po 52 zubů:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... Nemožnost trojtalíře lze řešit nábojovou převodovkou.
Nábojovou převodovkou kombinovanou s vícestupňovou kazetou? Je to technicky realizovatelné? Jinak by to nemělo smysl, je jedno zda mám nábojovou převodovku nebo vícestupňovou kazetu, rozsah převodů bude pŕibližně stejný. Manželka má na kole (standardním, ne elektrokole) nábojovou převodovku (Shimano Alfine 8) a trojpřevodník. Samotná nábojová převodovka nemá dostatečný rozsah převodů.
Ano, lze dat i nabojovou prevodovku, i kazetu najednou. Ma to jeste o 1 kg vetsi vahu, a o nekolik 1000kc vetsi cenu:)
Rozumím-li správně, je to dohromady 80 km?
Budou 3,5 hodiny na nabití v pauze u rodiny?
Pochopitelně, čím silnější motor tím líp, prodejce má pochitelně pravdu, nejmíň žere baterku motor o výkonu 0 W, ten totiž baterku nepotřebuje, ale taky moc při šlapání nepomůže.
Takžebych volil něco se středovým motorem Bosch se 400W.
Lepší motor vám dá vždycky víc, a myslet si, že když ušetřím dostanu víc je silně naivní.
Silnější motor zvládne větší výkony, ale není samozřejmě nutné je využívat naplno a pořád. Spotřeba nezávisí na jmenovitém výkonu motoru, ale na tom, jak moc se "šlape na plyn".
Pro srovnání: 250 W zhruba odpovídá výkonu poměrně zdatného člověka.
Ano, ale asi tak na minutu nebo dvě. Jak kdo.
No tak 250 v předním kole musí stačit, že jo.
Nebo ne?
Je 250 v náboji stejných jako 250 na tácu kde využiješ převody?
Reagoval jsem na "výkon průměrně zdatného člověka". Promiň.
Nevím kolik má "průměrně zdatný člověk" v pedálech, ale ta čísla 200/250 se uvádějí a citují.
Ale i tak je to pitomost, protože převody, mechanická práce, prostě díky převodům potřebuje člověk vyvinout menší sílu (moment) než přímý motor.
No a tak ti blbouni, co o tom nic nevědí, uvažují. A ze slabých přímých motorů se v kopcích stávají topítka, a všichni si drbou hlavu, měl jsem tě poslechnout.
No neměl, když jsem jezdl elektriku bylo celkem obtížné sehnat středový motor, moc se o tom nevědělo, jen Agilka tu na tom řádil.
Pokud chce někdo porovnávat, musí se spíš zabývat silami, momenty, než nominálním výkonem.
Nábojový motor jen do zadního kola, a to vi nejsilnější, přebytek výkonu se využije málokdy,ale hodí se, soustava netopí a netrpí.
Ale správné řešení je středový motor.
Tady se furt vytváří iluze, jakože elektrokolo, je vlastně kolo, kde ti motorek pomůže jen když potřebuješ, a když chceš, jedeš si jak na kole bez motoru.
No není to tak ani omylem. Motor (pokud se nejedná o hračku s nějakým tím topítkem v náboji) prostě jízdu bez toho abys do něj pouštěl proud dost znesnadňuje.
Nelze si vybrat z obojího to nej.
Pokud motor má být účinný i v dlouhých kopcích, musí být buď silný nábojový, nebo středový.
Oba typy motorů ovšem kolo "znehodnotí" a jízda bez proudu je obtížná.
Můžeš pochopitelně slyšet názory, kdo a kam se vydrápal s tím 250W topítkem v předním kole, ale buď makal tak, že motor nepotřeboval, nebo každou chvilku chladil.
Existuje hračka, ta používá třecí pohon.
To je jediná věc, která, když to zvedneš, nemá s kolem nic společného a vezeš si jen 6 kilo na zadku.
Vyrábějí to nějací Balti, teď nevím jestlo Lotyši nebo Litevci, stojí to adi 20 tisíc. Jak to žere plášť si umím představit.
Ale to je jediná elektrifikace, která ti nezmění kolo a nacvakneš ji fakt jen do kopce.
Tak na úplné odstavení by se snad dal ten středový motor udělat taky. Představuju si třeba ozubené kolo na středové ose, možná na protější straně proti převodníku, aby na jedné straně toho nebylo moc, a ozubené kolo ve středovém motoru, které je buď v pozici záběru - v kontaktu s ozubem na středové ose - a nebo o dva centimetry posunuté, zcela odpojené od převodů kola. To určitě není triviální úprava na samodomo provedení, ale pro výrobce by to neměl být problém, ne..?
Nejsem strojař a jak se to hejbe, tak se toho bojím, ale zatím (pokud vím) to nikdo nedělá
Prostě když šlapeš s motorem bez šťávy, tak je to jako bys přešlapával fakt drsné dynamo.
Nebo na Babetě když došel benzín :-)
Myslím si, že výrobci těch střeďaků nepočítají s tím, že by uživatel zůstal bez šťávy. Prostě to se nestane. Ty jejich hračky ujedou 50 v pohodě s rezervou 30 km, a víc uživatel ani nepotřebuje.
Proto to neřeší. Zdražilo by to strojek.
Vyvedu Tě z omylu. U pohonu Vivax napocítíš při šlapání bez zapnutého motoru žádný odpor navíc a na kole lze klidně jezdit bez zapnutí. Ve stoupání znatelně pomůže a máš kolo na němž jezďíš jako na "normálním" a motorem si pomůžeš jen ve stoupání. Máme to s manželkou dlouhodobě vyzkoušeno a jsme maximálně spokojeni. Kolo není ani nijak těžké, motor s baterií váži jen 2 kg. Potvrdit to může účastník této diskuze battle-cruiser, který se na kole svezl. Přípomoc motoru s maximálním výkonem 200 W samozřejmě nelze srovnávat s motory silnějšími, s nimiž se namáháš míň a kola s těmito silnějšími motory potřebují ti, kdo vyžadují vysoké pohodlí a minimum námahy a nemají žádné sportovní ambice, případně mají zdravotní handicap.
Jindra8526 a honmer, jste mluvite o uplne ruznych druhi elektrokol!
Kolo honmera s Vivax je tak lehke, ze je jednoduse jet i bez motoru, me vice libila jizda bez motoru:)
Kolo s 250W motorem lze jednodude pouzivat i bez baterky, ale je nutno mit mensi prevodnik (alespon 42z misto 52z), jinak to je obtizne do kopce.
Kolo s DD motorem je velmi obtizne pouzivat bez baterky. Prvni vec - je vetsi odpor, druha - o hodne vetsi vaha, treti - vetsi prevodnik.
Jen zpřevodováno, u přímých motorů je to jinak.
Proto střeďák....
Mě překvapuje, že se tu furt někdo snaží objevit Ameriku.
Naopak, nepřekvapuje mě, že tu probíhá v každé debatě o elektrokolech nějaká skrytá reklama dealerů čínských šuntů, ať až se ve výsledku ta kola jmenují jakkoliv.
Ve prospěch nábojového motoru mluví fakt možnosti mít na kole stejné převody jako na kole bez elektropohonu, tedy třeba 3 x 10 s převodníkem 22/32/42 a kazetou 11/36 a není problém dojet i když dojde baterie, proti normálnímu kolu je zde jen větší hmotnost kola, a i ta může být o něco nižší u nábojového než u středového pohonu, protože u středového je pokud vím v nejlepším případě převod 1 : 1, což už i v mírnějším stoupání je pro průměrně zdatného cyklistu problém, tím spíše když u autorky tohoto vlákna jde o jízdu s dítětem na sedačce. Znamená to tedy dbát na dostatečné nabití baterie. Což může být problém pokud mezi cestou tam a zpět nebo její pokračování nebude dost času na plné nabití.
To mluvíš o motoru v předním náboji, který bych po svých zkušenostech a všem co jsem viděl zakázal zákonem.
Motor do předního kola může doporučit jen sadista bebo prodejce cyklohelmiček..
Proc lidi resi dojezd na jedne baterce?
Staci vzit vetsi baterku a to jiz neresit:)
Nebo vedet, kolik km chces projet a sledovat, kolik jeste energie mas v baterce.
Já vez 3 a ještě elektrocentrálu :-)
Kde ty časy jsou...
Ja bych nerekl, ze delam reklamy cinskych suntu:)
Ja bych rekl jinak, ja rikam ze stredovy motor neni tak dobra vec, jak to ostatni rikaji. Je to draha vec i pro nakup, i v provozu.
Mam 3 motora v kole, jen jeden shorel kvuli tomu, ze dal do neho 4x nominalny vykon do kopce. Ostatni motory jsou fajn, mam tam az 2-3x nominalneho vykonu.
Mel jsem 2 BBS-02 motora. Jeden odjel 10000km, pak prestal fungovat. Druhy - jen 5000km a pak zlomil zub u ozubeneho kola. A ted je velmi hlucny.
Kvalita tech BBS-02 motoru je docela nizka, za te penize mohlo byt lip.
Pro Bosch reknu, je problem ne v motore, a v male baterce, ktera je dost draha.
Kazdy resi sam!
Máš si koupit sředového cyclona a budeš mí vystaráno:-)
Cim cyclone je lepe nez BBS02? Tim, ze spina jeste jednoduse jde do motoru? Nebo vetsim hlukem?
Ja bych poridil motor jako cyclone, ale s vahou 2kg, vykonem 250W, a dobre uzavrenym od spiny/vody - pak bych jiz neresil castou vymenu kazety a retezu:)
Je lepší ve všech směrech včetně využití dvojtácu, je protiprachový, nemá žádná umělá kolečka ani převody, je ovšem hlučnější což není na škodu jelikož každý dobře slyší že jedu.
Je i ve verzi 250W ale jen na 24V
http://eclipsebikes.com/product_info.php...
Asi tohle:)
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/175492/prodam...
Ono je to náročné na sestavení a údržbu.
Já, kdybych si měl vybrat mezi dvěma čínskýmu šunty, volím třetí Bosch.:-)
Jen 4000kc:) 4 krat levnej, nez novy BBS02!
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/176576/sada...
Za prvé, proč to co navrhuje Battle-Cruiser označuješ za čínské šunty, zatímco čínský Bafang tady většina účastníků diskuse považuje za velmi dobrý a doporučuje ho?
Za druhé, jseš si jist že je motor Bosch opravdu vyráběn kompletně v Německu?
Jsem byl asi prvni, kdo rekl pro cinsky sunty:) Nic spatneho v tom neni, vsechno je vyrobeno v Cine. Pokud neni, tak obvykle je moc drahe pro me.
To je pravda, o čínském šuntu jménem Bafang se tady mluví skoro v každém druhém příspěvku. Nebo snad co je čínské nemusí být vždycky šunt?
Všechno čínské nemusí být šunt a všechno německé nemusí být kvalita: http://www.nakole.cz/diskuse/21746-zkusenosti...
Že čínské nemusí být šunt jsem psal už v jiném vláknu. Tohle byla jen reakce na příspěvěk kdy Battle-Cruise tady někdo napadl pro "propagaci čínských šuntů".
Problém s Číňanama je, když nabízejí vlastní čínskou napodobeninu něčeho. Když Číňan vyrábí pro nějakou "značku", bývá kvalita úplně jinde.
Všechno je z Číny, otoč si klávesnici, myš, všude "made in China".
Ale jak říkáš, když Čína dělá pro jinou značku, za tu kvalitu si ručí ta značka, a dopadá to dobře.