Ahoj, tak zas jedno "cyklistické" téma.
Je rozdíl ve výdrži řetězů, kazet a převodníků pro 8 x 9 x 10 rychlostní "systémy"?
Proč se ptám - zkouším různé kazety, různé řetězy, ale všechny stojí za ....o
řetěz mi vydržel po 4. zoubek naposledy 1600 km (sh HG71), předchozí sram 850 jen 500 km a byl na třetím zoubku (s novou kazetou i převodníky)
kazetu mám necelé 3000km a už mi prostřední pastorky, které jezdím nejčastěji, připadají nějaké ohlodané.
vdova má 9-ti rychlostní pohon, řetěz už tam má dva roky a pořád na druhém dílku měrky, najeto cca 3000 km. ale je pravda, že váží polovinu toho co já a nejezdí celoročně za každého počasí.
tak prostě nevím, jestli by se mi vyplatilo přejít na devítku či desítku vzhledem k výdrži, anebo jestli je ta krátká výdrž daná jen mojí váhou a ježděním v dešti i mrazu, nebo jestli na osmičkové věci výrobci z vysoka kašlou a dělají je na co nejmenší nájezd
Při přechodu na devítku bych mohl přehazovačku nechat stejnou, že? (sh deore) takže "jen" řazení, kazeta a řetěz...
tak mám dilema, no
Mezi devítkami je vyhlášený Campagnolo C9. Mám ho na Oceláči a výdrž mi přišla slušná. Najel jsem na něm cca 8 tisíc, teď je v krabičce. Až na tom druhém natočím to samé, půjde tam zpátky ten první.
Kolik vážíš? Jak často řetěz meješ? Nezkoušel jsi rotovat víc řetězů? Já to tak teď dělám na Vedettě. Mám 5 řetězů. Všechny ušpiním a pak je čistím dohromady mimo kolo.
o výdrži C9 jsem slyšel hodně, jen ta cena mě odradila (přes 700,-), doby kdy byl do pěti stovek jsem holt prošvihnul :(
vážím tak 110 - 120 kg + brašny
řetěz utřu tak jednou za týden až čtrnáct dní hadrou a namažu. týdně mám nájezd tak 100 - 150 km. když jezdím v dešti, utírám a mažu častěji, aby řetěz nešustil
rotovat jsem je měl původně v plánu tak po 1000 km (a říkal jsem si po dvou dílkách měrky), ale ten první na nových převodnících vydržel cca 500 km a s třemi zoubky šel do sáčku. minule jsem točil asi 4 řetězy (2 zoubky, pak 4, a definitivně do smrti), teď mám koupené 4 a asi přikoupím ještě jeden a budu točit těch řetězů víc. pak to prostě půjde do háje i s převodníky a kazetou :-)
čistíš čím? já koupil technický benzín, ale slyšel jsem, že nafta je levnější :-))
Šlapeš-li silově, tak vytaháš v krátke době jakýkoli řetěz. Chce to šlapat frekvenčně. Taky mi vydržel řetěz do tisíce km a byl na výměnu.
Nezáleží opotřebení víc na používaném převodníku než na způsobu šlapání?
Samozřejmě, že vše souvisí se vším. Pokud bude vše tahat na jednom převodníku a pastorku, tak odepíše stejně rychle řetěz i kazetu a následně převodník.
Pokud budu vycházet z toho, že mám nové vše, tak používáním celého rozsahu řazení a frekvenčním šlapáním docílím delší životnosti komponentů.
Pokud budu vše rvát silou, tak nejprve pravděpodobně vytahám řetěz a pak teprve tím řetězem zlikviduji převody. Řetěz bývá zpravidla nejslabším článkem celého pohonu (možná i proto, že jde nejsnáze vyměnit).
....mám 80kg, jezdím i na těžko(+25)na 8-mi kole a Sramm 850 při 60/min a běžné údržbě měním řetěz po 2500-3000km (132,9mm posuvka).Sramm a 500km? Tos jel na Gerlach? ;-)
Utření hadrem je dobré tak maximálně, aby řetěz nešpinil. Já to teď na Vendettě točím řetězy podle zašpinění a nálady tak po 200 až 500 km. Peru všech pět najednou v plastovém uzavíratelném kyblíku, nejprve v benzínovém čističi, pak nějakém čističi na kola ředitelném vodou.
V tvém případě bych to viděl na rotování řetězů po 100 km. Jsi mnohem silnější než já a máš řetěz určitě mnohem špinavější. Na té Vendettě jde do řetězu doopravdy jen minimum bordelu ve srovnání s čímkoli se zadním náhonem a řetězem mimo trubky.
tý jo, po sto kilákách, to bych taky někdy měnil po dvou dnech, když si udělám cestu z práce oklikou :-D
jako né že by to nešlo, na některých řetězech rychlospojky mám, ale rozpojit ji třeba na KMC se mi ještě rukama nepodařilo, nakonec jsem vzal nýtovačku, spojka nespojka :-))
sramácké dávám rukou v klidu
otázka je, o kolik by to vydrželo víc, kdybych to čistil v benzínu vs cena benzínu a čas, co se tomu věnuje.
co čistička řetězu, ta by na to vyčištění nefungovala?
Na cisticku zapomen. Nadelas bordelu okolo a prace udela jen polovicku.
Rychlospojky nejdou rozpojit predevsim kvuli bordelu v retezu. Balvany prachu vymezi vuli a uz spojku poradne nesmacknes na rozpojeni. Pomuze pruplach konkretniho clanku. No a nejvic pomuzou kleste na rozojovcani a spojovani retezu, na co si mrvit a spinit ruce.
A i kdyby se ti prani financne nevyplatilo, cisty retez bezi o poznani snaz a nedres jak vul. A o tom to je...
rychlospojka na kmc mi nešla rozpojit ani jako nová, potom co zacvakla :(
tu sramáckou dám kdykoliv i rukama
o těch kleštích uvažuju, asi to bude další kousek výbavy. teď se snažím najít zašantročenou měrku na řetěz. někde jsem ji dal, všechno už jsem třikrát prohledal a nic. samozřejmě ji najdu, až koupím novou. jako obvykle :-D
Kleste jsou za hubajze, vyplati se je poridit.
Retezy jsem kupoval C9, ale nejak podrazily. Takze uz ta vyhodnost neni jasna. Zato retezy SRAM sly cenove dolu na velmi zajimave cifry a vydrz neni spatna. Jako jednoznacne plus jsou ty rychlospojky.
Na rozpojování rychlospojek jsou kleště. Stojí pár korun. Je to pak otázka vteřiny.
....to jo-když je nemáš, dají se použít kleště na Segerovky nebo kulaté na očka káblíků.
Dotaz: proč ten původní řetěz půjde zpátky, když na tom druhém natočíš to samé?
předpokládám, že to má proto, aby byly oba vytahané stejně a líp sedly na kazetu a převodníky? :-)
To by mělo logiku, kdyby na tom druhém natočil víc, třeba i 16 tis. a pak tam dal ten první na dojetí.
...asi pro rovnoměrné ojetí zubů na pastorcích i převodnících- až je ojede "na krev", vymění vše za nové.
Ach jo, kdyby sis alepoň přečetl celou diskuzi.
Jsi laskav, jak se mi to snažíš vysvětlit, leč postrádá to logiku a z fyzikálního hlediska je to nesmysl.
Taky mi to tak přijde. Asi nejjednodušší na počítání je: první "načnout na polovině" (400 nebo po kolika to mění), a pak už to střídat po 800 (2x400), vždycky bude mít jeden řetěz při výměně o 400 víc :))
Ale může být, že každej z těch řetězů ohlodává zuby trochu jinak, pak by kratší interval výměny měl smysl.
Jak psal Bruca, aby to dobře sedlo na kazetu a převodníky. Obávám se, ale že přesný nájezd stejnak nepohlídám. Na Oceláči skoro nejezdím a takže to bude v řádu let. Navíc přesnou výdrž komponent v kilometrech přestal řešit.
Ano, tomu rozumím, ale když máš na obou řetězech najeto stejně, je zbytečné druhý měnit za první, neb je předpoklad, že jak kazeta, tak oba řetězy jsou stejně opotřebené. Takže když budeš mít třeba 8 tis. na obou, tak je jednodušší na něm jezdit třeba do 12 tis. a až pak vyměnit za první, na kterém máš jen 8 tis. Ten pak dojet do 16 tis. a pak dojet ten druhý. Tedy za předpokladu, že používáš stejné řetězy.
Vsechno to zavisi na prostredi, kde jezdis, na prasnosti, jaky je to prach, na zpusobu a castosti cisteni, na mazivu. I ta vaha a zaber urcite hraji roli. Je tam velke treni v cepech a na dosedacich ploskach. Takze ostre necistoty berou material a pak dost zalezi na mazivu, jestli to jenom omasti a vytvori brusnou pastu, nebo skutecne umaze.
Na motorce jsem to vyresil kardanem :-)
Kardan se dělá i na kolo. Nebo si dát dozadu alfinu. Na tu stojí řetěz 80,- a novej Pastorek 30,-
alfina je pěkná věc, ale ta cena... :-D
nexus by byl přijatelnější, ale mám rám jen na kotouče, a nexus je myslím jen na véčka nebo s torpédem, jestli se nepletu.
nehledě na to, že se silničním řazením to tuším nefachá.