Prosím poraďte s výběrem kola:
Dcera vyrostla z 24" kola a chtěli bychom koupit něco většího, už skoro nafurt. Manželka má několik let starý Author Avion (kola 700c, nízký/krátký rám její velikosti, uhlíkový, vidlice vzduch/olej). Je to fakt lehké kolo a přitom po několikaleté zkušenosti docela rozumně postavené - kromě rámu a vidlice nic moc extra komponenty, ale zase při jejím relativně malém nájezdu drží, nic většího kromě běžné údržby se tam nepokazilo. Tak přemýšlím, že bych dceři koupil aktuální model téhož - manželčino kolo si zkoušela a asi by jí to sedělo. Akorát prodejna, kde jsme to tehdy zkoušeli a kupovali (kola Šírer) už v Brně není. A teda na web u Authoru v aktuálních modelech Avion nemají (Heureka.cz ale dohledá model 2015 a 2013, tak koupit snad půjde). Tak se ptám, co byste doporučili. Nebo to nechat od někoho poskládat?
Požadavky:
- krosové/trekové kolo (návarky pro nosič podmínkou)
- pro holku výšky cca 155 cm
- co nejlehčí (ten karbonový rám je fakt dobrý)
- vzduchem pružená uzamykatelná vidlice
- cenově nějak podobně jako ten Avion, čili do 30k Kč
- nejlépe s možností to fyzicky vyzkoušet někde v Brně nebo blízkém okolí.
Díky za jakékoli rady.
Hmm, žádné názory? Začíná to být aktuální. Dcera si vyzkoušela manželčin Author Avion (18" rám), a je jí moc velký. Avion se dělal i s 16" rámem, ale teď ho asi neumím sehnat.
Něco jiného s 16"-17" karbonovým rámem a vzduchovou vidlicí existuje?
Případně teda (jo, už začínám být zoufalý) máte někdo zkušenosti s rámy od soudruhů z Číny? Že bych prostě na ebay objednal 16" karbonový rám pro 27.5" kola a kolem toho něco sám postavil.
Díky za jakékoli zkušenosti.
27,5" rám je dobrý nápad, protože kola s plášti 27,5x2,1 mají stejný průměr jako 700x38.
Ale nebylo by lepší koupit kvatitní hliník a raději připlatit na lepších kolech a pláštích? Tam rozdíl poznáš víc než na rámu.
No, já jsem právě zkoušel manželčino karbonové kolo, a řekl bych že rozdíl na rámu oproti Al jsem poznal.
Plášť jim vydrží tak dvě tři sezóny, výměna za lepší plášť klidně může přijít později, pokud se napoprvé netrefím.
V čem je lepší kvalitní hliník než průměrný karbon? Ten karbon je furt o třetinu lehčí.
Určitě bych nepořizoval karbonový rám s tak nic moc a dost bídnou výbavou, kola, brzdy, řazení a vše ostatní, kde zdánlivě lehký rám je zabitý osazením a kolo je pak v důsledku nejspíš i těžší, než na hliníku. A už vůbec bych karbon nepořizoval pro dítě, byť trochu povyrostlé.
No, já právě nevím, jestli to není už "nafurt". Pochybuju, že by vyrostla ještě o víc než tak 5, maximálně 10 cm (ale to už je spíš sci-fi). Navíc teda "bídná výbava" jde tak nějak postupně měnit za lepší, rám spíš ne.
Kdyžtak se zkus rozepsat, proč ne karbon, resp. v čem je lepší kvalitní hliník. Já jsem z toho nabyl dojmu že hliník je míň trvalý (únava materiálu), o kousek těžší, a daleko míň tlumí nárazy.
Karbon je náchylnější na poškození než hliník a oprava je výrazně obtížnější a dražší. Rám nesmí pružit a tlumit nárazy, to dělá vidlice a sedlovka, případně tlumič. Pružný rám je špatný.
Hliník je dostatečně trvanlivý, není třeba mít obavy, Hliníkové rámy se dělají určitě už 20 let a pořád dobře slouží.
Z uváděné hmotnost 11,5 kg je zrovna tak běžná hmotnost slušného horského kola HT nebo trekového na hliník bude maximálně stejná a za ty peníze spíš nižší.
Karbonový rám žene cenu kola nahoru a aby bylo prodejné za přijatelné peníze, tak je kvalita komponentů o dost horší a tedy i těžší.
Komponenty jde samozřejmě měnit za lepší a lehčí, ale je to zbytečně komplikované a taky o dost dražší, než zrovna pořídit kolo s dobrým osazením.
Pokud holka roste a povyroste ještě o 5 až 10 cm, tak stejně bude muset už mít větší rám aby se na tom malém netrápila.
> Rám nesmí pružit a tlumit nárazy, to dělá
> vidlice a sedlovka, případně tlumič. Pružný
> rám je špatný.
No nevím. Já vzpřímeným kolům už moc nerozumím, ale stačí si přečíst nějaký článek například o rámu Specialized Roubaix, a tam píšou pružení/tlumení rámu jako podstatnou výhodu. Podle mě nelze říct, že pružný rám je špatný. Zvlášť pokud pruží hodně ve směru nárazů a málo ve směru šlapání.
> Pokud holka roste a povyroste ještě o 5 až 10
> cm, tak stejně bude muset už mít větší rám
> aby se na tom malém netrápila.
Jak jsem psal - na 18" rámu není schopná dát nohu na zem, aniž by výrazně naklonila kolo do boku. Čili odhaduju, že na 16" rámu by měla sedlovku téměř úplně dole, možná tak do 5 cm vysunutou. Pokud by vyrostla o 10 cm (to se už nestane), přidalo by to dalších 5 cm na délce nohou (čili i na sedlovce). No a sedlovka vysunutá na 10 cm není nic extrémního. Já myslím, že 16" nebo max. 17" rám už je pro ni "nafurt".
Porovnáváš spešl rám Roubaix za desítky tisíc s obyčejným rámem v úrovni lepšího hliníku. Nepruží rám, ale pružící prvky. Roubaix rám má v sobě konstrukční pružící prvky, které tenhle ani jiné běžné rámy nemají. Navíc ty pružící prvky nejsou v rámu, ten opravdu nesmí pružit vpřed už vůbec ne do boku, ale pruží vidlice a další pružný prvek je v zadní stavbě rámu. A kdo chce jezdit cesty typu Roubaix a nemá na spešl rám, ale má rozum, tak si pořídí pružící sedlovku, která rozhodně pomůže.
Většina lidí tu na skládání doporučuje Skalara...
Hmm, to je asi Praha, jestli to dobře chápu. Umíte doporučit někoho v Brně?
myslím, že Scalar je z Budějovic, ne? ale kolo ti složí a pošle v krabici, stačí jen nasadit přední kolo, sedlovku a řidítka :)
kousek blíž je majkee z Hradce, jestli se mi to nemotá...
Budějovice jako Praha, z mého pohledu :-) Jakože jde o ten rozdíl domluvit se osobně versus posílat to poštou.
Ale tak OK, pokud neseženu nikoho tady u Vídně :-), tak budu zvažovat i tuto možnost.
tak si udělej cyklovýlet, v Budějovicích by přece chtěl žít každý. tak se tam aspoň podíváte ;-)
za sebe bych teda s tímto rozpočtem radši volil hliníkový rám v "akorátní" velikosti, ušetřené penízky schoval na příště a až přestane růst, tak dáš ten super karbonový rám správné velikosti. jezdit na příliš velkém kole taky není nic moc..
Já bych - pokud bych to nebral "nafurt" - spíš snížil rozpočet. Holkám končí růst o dost dřív než klukům, takže si fakt nemyslím, že poroste ještě déle než tak rok dva. A fakt nepovažuju za dobré koupit drahé kolo s tím, že za rok budu kupovat další.
Ano, nechci aby jezdila na příliš velkém kole, proto sháním 16" rám a nemůžu sehnat.
Rozuzlení: nakonec jsme vybrali Author Codex ASL. 16" pánský rám by jí byl moc malý, 18" byl moc velký. 17" dámský je tak akorát.
Ale teď potřebuju poradit: je to první kolo v rodině, které má kotoučové brzdy. Je potřeba s tím dělat něco speciálního? Například při opravě defektu - to normálně povolím rychloupínák, vytáhnu z vidlice, opravím defekt a nasadím? Nebo jsou tam nějaké triky se středěním těch destiček? A jak se pozná, že tam něco (destičky, kotouč) potřebuje vyměnit?
Jo tak s defektama mám letos zkušeností víc než je mi milo. Zadní kolo už 4x a přední jednou, za to hned 2 dírky. Jak jinak, jen když jedu sama a civilizace daleko. Ano stačí povolit rychloupínák,kolo vytahnout. Při vytahlém kole, nemačkat brzdu! Pak se trefit kotoučem do brzdy atd. Pokud to dobře nasadíš, není třeba nic štelovat. Na vystředění destiček je fígl, ale u toho jsem jen asistovala, popis nechám na kluky odborníky.
dvě dírky vedle sebe znamenají, že máš málo nafoukané ;-)
a své polovičce řekni, ať ti koupí nějaké slušné pláště, žě tě píchání nebaví :-D
já lepíval jednu dobu každý týden, ale co nevozím přes léto kendy a rubeny, ale slušnější pláště s protipíchací vrstvou, tak mám klid :-)
Za 10 let na Kellyšce jsem nepichla a Forsík, picháč jeden, by píchal furt! Ale je pravda, že na Forsíkovi mám za letošek najeto tolik, co na Kellyšce za 5 let. Zadní plášť už je celkem sjetý. Mám nachystány nové, vybíral je můj drahý, snad budou lepší. Jak né, tak mu dám!!! Nebo nedám!:-D:-D:-D