Zajímal by mě názor místních expertů na elektrokola, jestli jde tuhle koloběžku podle zákona "o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích" (56/2001 Sb.) považovat za jízdní kolo - dle prováděcí vyhlášky 341/2014 Sb. "o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích"
http://www.hugobike.cz/
Parametry: vzadu motor 1kW, omezená rychlost na 25 km/h, motor se spouští páčkovým plynem, má to i tempomat.
V příloze č.2 k vyhlášce 341/2014 Sb. - Kategorie silničních a zvláštních vozidel - se píše:
1. KATEGORIE L zahrnuje všechna dvoukolová a tříkolová motorová vozidla a čtyřkolky, ... určená k používání na pozemních komunikacích ...
Tato směrnice se nevztahuje na tato vozidla:
...f)jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem 0,25 kW, jehož výkon je postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, když vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h, nebo dříve, jestliže cyklista přestane šlapat.
1.1. Kategorie L1e: dvoukolové vozidlo (moped), s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřekračující 45 km/h a
- zdvihový objem nepřekračuje 50 cm3, jedná-li se o spalovací typ, nebo
- maximální trvalý jmenovitý výkon není vyšší než 4 kW, jedná-li se o elektrický motor.
Z toho by mi vyplývalo, že ta elektrokoloběžka patří do kategorie L1e, jde o moped a vztahují se na ní i další vyhlášky, jako o registraci vozidel (343/2014 Sb.), takže musí mít vzadu registrační značku, řidič musí mít oprávnění alespoň AM a nejde o jízdní kolo, tudíž nesmí např. na cyklostezky.
NICMÉNĚ, v příloze č.12 téže vyhlášky - Technické požadavky na konstrukci a stav výbavy - oddíl C) Technické požadavky na výbavu jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků je uvedeno:
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
f) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
9. Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola - tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.
Je to podle zákona jízdní kolo - nebo není to jízdní kolo? :)
Co říká ustanovení § 19 zákona už jsi zjistil? :)
Jo, celkem ni zajímavýho, co by odpovídalo na otázku https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56#p19
Z tý vyhlášky plynou podle mě dvě protichůdný interpretace. Ta z tý přílohy č.12 je nekonzistentní se zbytkem a je to nějaký český specifikum, ve většině států EU by to byl jednoznačně moped podle 2002/24/ES http://www.eurlex.cz/dokument.aspx?celex... na kterou se odkazuje i ta česká vyhláška. Prostě to tam někdo dolepil.