Cruzbike přes Kickstarter uvedl nový model T50. Jedná se o nový základní neodpružený model, který má být způsobem, jak rozšířit lehokola a Cruzbike mezi lidi.
https://www.kickstarter.com/projects/830238324...
Nechci si dělat srandu, nebo znevažovat lehokolo - ale mám ryze zvědavostní otázečku. Prostě mě jen tak napadlo při pohledu na ta lehokola a snahu o rozšíření - vím, jaký je vopruz, když někde zmokne normální kolo a i když se člověk snaží utřít sedlo, stejně si sedá jak do lavoru s vodou. Japak to má s tímhle lehokolo ? U nás není o přeháňky nouze a pokud by se mělo leho používat běžně denně, nejen na slunné výlety a v rychleschnoucím "funkčním" prádle. Otřít, nebo vysušit to letiště, případně ten potah už nebude asi tak snadný.
Já mám v nejnižším místě sedla vyvrtanou dírku, takže rybník se nekoná a podložku Ventisit (plastová prostorová "tkanina"), do které se nic nenasákne. Takže většinou neřeším nic a prostě jedu. V případě napadaného a trochu přimrzlého sněhu prostě podložku sundám a vyklepu o nejbližší zábradlí či něco podobného. :) Zrovna tohle mi jako problém nikdy nepřišlo.
jj, mě o tom tak napadlo rozjímat, jak by tohleto bylo, pokud by se leha fakt trochu víc chytly a využívaly se nějaké verze jako opravdu užitková kola, bez nějakého prožitku, kultu, stylu, prostě denní doprava do práce, z práce, po městě.
Ale však (nejen) já takhle leho používám. :) A mokré sedlo fakt problém není.
Pokud tě zajímají víc reálné problémy, tak spíš: osobně mi na lehu vadí víc než na klasice jezdit bez nášlapů i krátké cesty (takže tretry, ale měkké "výletní" zas nijak moc nevadí); batoh musíš sundat ze zad a hodit do brašen nebo na nosič (pro mě to moc nevýhoda není, protože ani na klasice batoh na zádech nechci, ale objektivně tohle může být poměrně velká nevýhoda ... ale asi víceméně řešitelné typu košík, zavěšení na sedlo, ... kdyby na to přišlo); asi by bylo komplikovanější, pokud bych chtěl třeba v Praze svézt kolo metrem (ale nikdy jsme to nezkoušel); na cyklostezce vedoucí po levé straně silnice (v "protisměru") asi víc oslňují protijedoucí auta (klopená strana při normálním ježdění vpravo je OK, ale u neklopené strany do krajnice bude asi každých pár cm výšky očí dobrých); za pořádného slejváku se na nepromokavé bundě na břiše vytvoří "rybníček", který má občas snahu protéct někudy i skrz nepromokavou bundu ... klasická pláštěnka pro leho nepoužitelná (teda neměl jsme nikdy snahu zkoušet, ale řekl bych, že to nebude fungovat).
Pro moje kolo (ale třeba ne Cruzbike) by se dalo přidat: za některých nevhodných podmínek a hodně nízko umístěných řídítek občas zacákané ruce od bahna (ale moje leho je výškou řídítek dost extrém); některá lehokola, obzvlášt se spodním řízením, se špatně vodí, takže místům typu "cyklisto veď kolo" se buďto vyhýbat nebo ignorovat (ale ta "nemusím" ani s klasikou).
To je zhruba všechno, co mě napadá. Nic z toho mi nepřijde jako podstatná překážka nebo nevýhoda.
Na lehokole jako městském stroji vidím cca tyhle nevýhody:
* Nutnost dát věci do brašen na kole. Věci v batohu na zádech jsou prostě mnohem jednodušší na manipulaci. Ale pořád lepší mít věci v rychlo odmontovatelné tašce na nosiči než tak jak to mám já na Vendettě bez nosiče v tisíci a jednom malém zavazadle.
* Nemožnost nosit kolo jednou rukou. Vendettu jednou rukou nosím, ale s Favoritem to je podstatně jednodušší. Také jakmile na ní mám navěšeno víc věcí, je to už celkem na hraně, co unesu nataženou rukou.
Ježdění metrem s lehokolem není velký problém, pokud s ním rozumně dokážeš manipulovat ve stísněném prostoru plném lidí.
Další dvě drobné nevýhody:
* Těžkopádnější nasedání a sesedání, čím níž, tím hůř. Existují konstrukce, na které jde naskočit za pochodu, ale to už jsou spíš sedokola.
* Složitější parkování a skladování - je to minimálně o půl metru delší než klasika.
Řekl bych, že je to hlavně otázka vzdálenosti - rychlost a pohodlí na cestě vs. množství opruzu v koncových bodech. Do kilometru je nejpohodlnější jít pěšky, do pěti kilometrů je jednodušší hopnout na zábradlí s batohem v košíku, nad třicet už se vyplatí rozložit náklad do brašen, přezout se a zalehnout.
na krátké vzdálenosti do 5 km do města skládačka nebo kolobka. Ta kolobka možná i lepší , protože tam přechod chodec jezdec je nejsnazší.
Používám horní brašnu od Sport Arsenalu - expediční řadu. Je to zároveň batoh, kdy ramenní popruhy jednoduše schováš a celý v tomto případě už lodní bag dvema popruhama pripnu k nosiči. Používám i ostatní brašny z teto řady....krom pod sedlové
Věř, nebo né, ale já takto jezdím denně do práce téměř jedenáct let. Přiznávám, že od prvního lehokola to prošlo vývojem jak kol tak pláštěnek až po dnešní střechu. Nicméně jsem právě příkladem toho, že kdo jednou lehne, už nevstane.
No jo, to jsme my, "pacienti". Když vjedu na horácovi do lesa, tak bahno až do přehazky není žádný probném. Vychytávek milion a žádná oběť zálibě není dost velká.
Ale dumám o tom teď spíš očima člověka, pro kterého je kolo asi tolik, co ráno varná konvice (např. 99% Holanďanů) a jen si prostě místo zábradlí pořídil leho.
Na to už ti právě odpovědělo víc lidí výš: vždycky záleží, jaké máš priority. Vždycky od toho chceš, aby se na tom pohodlně, příjemně jelo, minimum námahy na maximum rychlosti, ale zároveň to nemá zabrat žádné místo pro parkování, má se snadno nasedat, snadno vozit věci, případně to snadno přenášet. Ještě nikdo nevymyslel kolo, které by dosahovalo všech těch parametrů naráz. Takže někomu se bude hodit na poskakování po městě holandský typ citybiku, protože nikde nemá souvislý úsek jízdy víc jak 1km a okolní provoz stejně neumožní žádnou slušnou rychlost. Čili optimalizace na nasedání, na jízdu v civilních hadrech s taškou přes rameno je nejlepší možná odpoveď. Naopak já najíždím kolem 200km týdně na lehokole, které mám už v podstatě čistě jako dopravní prostředek. Jen do práce, za nákupy a podobně. Když mám jednu cestu do práce vždy nad 40 minut a sesedat nemusím ani jednou, zastavit asi třikrát, chci kolo, ze kterého mě nic nebolí a trochu to jede. Jo, je to občas i zábava, ale nikdy nejedu sám jen pro zábavu, maximálně mě k tomu o víkendu vytáhne někdo s sebou.
Stávající situace s mikroskopickým podílem lehokol na trhu je z technického hlediska nesmysl. Lehokola ve všech jejich variantách nabízí řešení dopravních potřeb podobnému procentu lidí, jakému je umí vyřešit vzpřímená kola. Ekonomika masové výroby a tradice (čti předsudky) jsou důvody, proč jsou lehokola stále tak vzácná, ne nic co by souviselo s praktickou použitelností.
Pro mě, respektive pro ženu je kritická váha a manipulace. Všechna kola máme v bytě, v patře. Kolobku, kolo, dokonce i elektrokolo oba odneseme po schodech snadno a najednou. Se tříkolou musím jít dvakrát, najednou ji s věcma neodnesu. Takže to máme nastavené tak, že kolobky do města 5-10 km, MTB do terénu, tříkolky na delší výlety po asfaltu.
Nevšiml jsem si, je-li v historii Cruzbiku vzpomenut kdysi prodávaný kit pro přestavbu odpruženého kola (cosi jako celoodpružený Olpran) na Cruzbike.
Vyrábí-li se a prodává?
Kit na přestavbu klasického kola na Cruzbike se přestal prodávat někdy před cca rokem, tuším. Možná to bude půl rok.
Ten chudák ani náznakem neleží. Patří to sem vůbec?