Ahoj, chtěl bych se podělit o strašlivý zážitek s mojí středovou osou - třeba to někomu bude užitečné.
Na starém horském kole s ocelovým rámem. Mám přes 10 let (cca 30-50 kKm) středovou osu Kinex. Úplně si pamatuju, jak jsem se tehdy plácl přes kapsu, a objednal o pár destikorun dražší verzi s hliníkovými miskami, místo levnější s plastovými. Teď se mi to vrátilo i s úroky :)
Osu jsem při drobné nehodě ohnul. Potřebovala ven, ale ouha - miskama nešľo pohnout (ano, vím, že je v jedné opačný závit :-)). Ani za boha. Nasazuju na francouzák půl metru lešenářské trubky ... zaberu ... a hurá, už se to pootočilo! Aha, tak to byly ty zoubky na misce, závit se ani nehnul. Po chvíli zopakuju na druhé straně se stejným výsledkem. Mám teda na obou stranách misky, které není za co vzít a vymontovat.
Nápad je odvrtat z misky těch pár mm osazení na kraji, aby šel válec středového složení vytáhnout na jednu stranu ven. Vrták lámu asi u třetí díry. Půl hodiny sekám do hliníku nějakým majzlíkem, sekáčkem, a postupně materiál uhlodávám. Už to vypadá že by to mohlo jít. Upnu do svěráku jinou starou ocelovou misku, na tu celý rám položím, aby bylo kam vytloukat, a kladivem zkouším osu z druhé strany vytlouct. Houby, ani se nehne. Znovu opracovávám hliník, zase zkouším, nic. Zkusim hlinóík odvrtat vykružovací pilkou na dřevo, je to nějaký krám z OBI za pár desetikorun, ten jeden list obětuju. Kupodivu to docela jde. Vyříznu pár milimetrů do hloubky, těsně kolem oceli středového složení. A pořád to nejde vytlouct. Odkládáme kladivo a bereme 8kg těžkou železnou palici. Příšerné násilí, jaké kolo nikdy nezažilo, a střed se ani nehne. Tak dál řežu pilkou. Z cca 2cm hluboké misky je to vyřízlé cca centimetr a půl. Mlátíme palicí, a konečně se váleček začne vysunovat. Vysune se o dva centimetry, dál ani náhodou! Celou tu dobu ložisko mmch víceméně hladce běží, ale teď to konečně vzdává a vyrazíme samotnou osu - pouzdro zůstává uvězněno v rámu ...
... (pokračování příběhu):
Tak to zkusíme na druhou stranu? praštíme do pouzdra ze stranu kde už čouhá ven, pouzdro se láme na ostré střepy, ale pořád zůstává trčet. Už není moc jak do toho bouchnout. Nakonec zase beru vykružovací pilku a stejně vyřezávám i druhou misku. Nakonec po dlouhéĺ boji na druhou stranu střed vymlátíme.
Když ho vidíme, není se čemu divit, že nechtěl skrz misku lézt - korozí nabobtnal - z původně hladkého válečku je orezlý válec semtam o desetinky mm koroze tlustší než má být.
Teď už jen pilkou na železo naříznout misky, opatrně ať se neponičí závit v rámu. Dva zářezy kousek od sebe, materiál mezi nima jemně majzlíkem ven a za pár minut jsou misky venku. Když závity vidím, je mi jasné, že povolit to jít nemohlo. Podivná směsice rzi a oxidů hliníku, úplně srostlé dohromady.
Trvalo to dobře dvě hodiny brutálního násilí ve dvou lidech.
Kinex bezmezně obdivuju za kvalitu té osy. Vydržela 10 let celoročního ježdění. Ale kvůli tomu stihl závit hliník-ocel zarůst tak, že povolit nemohl jít.
Závit jsem protáhl starými železnými miskami a dal nový Kinex. S plastovými miskami. Plast snad nezarezne, a když, tak snad půjde vytavit :)
A hliníkové misky už nikdy nechci vidět. Alespoň ne s tak kvalitní osou, na kterou se 10 let nemusí šáhnout.
... mmch, docela by mě zajímalo, jak by to řešil profesionáľní servis.
To co jsme podnikali byly dvě hodiny zoufalých pokusů a všemožných prasáren. Ale naprosto se nedovedu přestavit postup, jak takovou věc vyřešit "čistě" - kromě výměny celého rámu.
Zapomněl jsem na začátku napsat, že jsem se to hned na začátku snažil prostříkat nějakým penetrantem, a taky trochu poškádlit horkovzdušnou pistolí, a teprve potom to strhnul.
Profesionální servis by to neřešil. Resp. řešil - výměnou rámu.
Už jsem něco podobného dělal - naštěstí tam byly ty plastové misky, takže to šlo postupně vysekat úzkým majzlíkem :-)
By mně zajímalao zda jsi tehdy namazal vazelinou oboje závity jak na rámu tak na miskách.
Tohle se mi ještě nepřihodilo:-)
mažu všechno, takže asi jo - samozřejmě si to už nepamatuju, ale nevěřím, že bych to neudělal
Možná taky bude záležet na tom čím se maže.
Přesně tak. A od jistý doby mažu výhradně ukazováčkem levý ruky, pravá prej je nečistá.
No jo, no. Hliník se se železem nemá rád. Do ocelového rámu misky ocelové nebo plast. Se divím, že ten závit je ještě použitelnej.
Já vím, on to každý neví, ale je to tak. Železo s hliníkem nepatří k sobě, aji hliníkový plechy na střechu se přitloukají hliníkovejma hřebíkama, jinak máš za chvílu střechu samou díru.
Vada není v hliníkovejch mskách, ty patří do hliníkového rámu.
http://www.coleman.cz/vzajemna-snasenlivost...
Díky za poučení. Tohle mne nikdy nenapadlo.
No v mém Favoritu jsou ve středech hliníkové misky. Už tam pevně drží, noc nevrže, všechno bytelně drží. Teď jsem dokončil přelakování rámu, ale střed jsem jen vymaskoval, nechtělo se mi to rozebírat. Asi mne čeká překvapení...
Si pořídíš novej rám, pánskejch Favoritů je plný aukro za hubičku. Ale dámskejch je poskromnu, tak jsem Růžence dala plasťáky, tu by byl hřích zbytečně poškodit, ta sejde až stářím :))
Díky za rozšíření obzorů.
Hm, takže ocelové osy šlapek v hliníkových klikách by se asi neměly nechávat moc dlouho bez dozoru.
Tak toho bych se nebál. Do šlapek, pokud nemají cvakat, se leze poměrně často a sundat je z kliky je prvním úkonem při rozebírání šlapky.
To máš nějaký sunty pedály. M520 jsem neměl důvod nikdy rozdelavat.
To je možné. Stále používám obyčejné pedály s klipsnou. Netvrdím,, že to je výkřik technického pokroku. To ložisko není nijak moc krytované a docela rychle se v něm ta vazelína kazí. Prostě ve kšeftě koupím kovové pedály s přístupem k ložisku. Většinou mají takové jen jedny. Jsem srozuměn s tím, že do nich budu muset časem vlézt, přemazat je a vymezit jim znovu vůli. Znáš nějaké lepší? Mám pocit, že pedály jsou už jen pro staromilce a pak pro ty, kteří se bojí nášlapů a stejně jezdí na běžných plečkách, takže by si nic dražšího ani nekoupili.
U pedálů mě to nenapadlo, byly nový, ty nášlapy jsou hliníkové a co je vevnitř jsem nějak neřešila.
Já si na to ale vzpomněla, když jsem viděla Růženčin domeček a držela v ruce hliníkový misky (taky jsem je pořídila). Ty materiály byly tak odlišné, že se mi úplně eklovalo to do sebe šroubit, a v hlavě mi zacinkal zvonek, že to k sobě nepatří.
A vůbec, s pedálama se něco dělá? A kde a kudyma se tam leze? Já s nima teda zatím nic nedělala, furt se točí, nevydávají žádný zvuky a přijde mi,že jsou furt úplně normální :))
Má na obou kolech něco takovýhoto:
https://www.zbozi.cz/vyrobek/pedaly-hlinikove...
A jak čtu, tak ta osa je nějaký chrom molybden, takže to s hiníkem být může.
Některý mají kuličkové ložisko, jako Sh. nába. Ty jdou obvykle rozebírat, čistit, mazat.
Některý jsou na průmyslu. Tam by případně mělo jít ložisko vyměnit.
Teď jsem čuměl do pedálu, kde na jedný straně byl průmysl a u kliky jen nějaký teflonový třecí kroužek. Vydřený. Takže tam už toho člověk moc nevymyslí.
No a pak jsou různý laciný pedály, "na jedno použití", nerozebíratelné. Prostě dokud jedou, jedou - pak se vymění. Levnější, než ta práce s nima.
Potvrzuju, byl to problém. Konkrétně po víc letech ježdění za všech podmínek a potom pár letech ponechání téměř bez zájmu.
PD-M520 chtěly už dlouho seřídit vůle a to bez sundání nešlo.
Povolilo to až ve svěráku, osa pedálu chycená za plošky mezi dvě kulatiny (velké hřebíky) a mlátil jsem do sundané kliky palicí přes kus dřeva.
Trubkou by to asi šlo taky, ale u strany s převodníkem by stejně nebyla co platná.
Naštěstí byly převodníky ocelové a dřevo dost pevné, aby zuby nešly hned skrz.
Závity v klikách nevypadaly nejlíp, ale zpátky to zas drží.
Pokud by byl čas, pomohlo by komplet utopení toho závitu alespoň na týden třeba ve WD, brzdovce, nebo nějakém hodně řídkém, vzlínavém oleji.
Neuvěřitelný, co po takové kůře povolí. A jak snadno.
Dobrý!
Četlo se to jako detektivka. :-))
Hlavně, že je to nakonec venku
Měl jsi ten stahovák v misce pořádně zajištěný? Stačí, aby se trochu povysunul a zoubky v misce jsou pryč. Já používám sestavu na fotce + 108 kg vlastních.
Může s ovšem stát, že se miska strhne. Začals správně, 3 mm vrták a velmi opatrně odvrtávat, jednu díru vedle druhé (bacha na hloubku, jak se vrták potká s pouzdrem - zlomí se, věršinou padnou tak 2-3 kousky), pak vykružovací pila (30 mm průměr) - stací se dostat na úroveň čela pouzdra.
Pak kladivo, jak pouzdro povyleze použít mazivo a klepnout to zpátky, nělolikrát opakovat. Jinak se, pokud je pouzdro orezlé (a tudíž leze velmi ztuha), stane to co tobě - zakousne se a pak povolí vnitřek.