Dneska na dražších kolech jsou hydraulické brzdy, zajímalo by mě srovnání oproti V-brzdám.
Lepsi brzdny ucinek, lepsi davkovatelnost a kdyz udelas z kola osmici tak to kotoucovce az zas tak nevadi. Nevyhodou je urcite cena a o neco vyssi hmotnost oproti veckum
Co se týče tvé váhy, tak hydry oceníš určitě, pokud máš nad 85 kg. Při této váze jsou hydry oproti véčkům účinější (můj názor a má zkušenost i když má váha spadla někam pod 80kg jsem s hydrama velmi spokojen)
Já mám 90 kilo a i s kolem plně zatíženým bagáží véčka brzdy kolo dokážou zastavit na fleku.
Jak kotoučovky tak véčka se dělají jak hydraulické tak s lankem/bowdenem. Existují všechny 4 možnosti. Takže buď se ptáš, jestli jsou lepší kotoučovky než véčka, nebo jestli jsou lepší s mechanickým nebo hydraulickým převodem. Pak samozřejmě existují i další typy brzd (např. bubnové) i jíné způsoby přenosu síly.
Pokud se jedná o rozdíl kotouč - Včka, pak jsem jednoznačně pro kotouč - brzdím poměrně dost, protože se o to svoje tělíčko dost bojím, takže obložní vydrží déle, nebolí ruce od brždění z kopce, stojím na fleku, což se mi s Včkama nikdy nezdařilo.
Pokud je rozdíl hydra - mechanika - mám hydru a přijde mi lepší pro snažší obsluzu, ALE když ti na cestě praskne hadička, tak končíš. U mechaniky lanko vyměníš. Na druhous tranu - jen jednou jsem zažila, že známému praskla hadička u přední brzdy...
Tak ty hadičky snad při takovim tom normálnim ježdění něco vydržej, vypadaj docela pevný. A když rupne? no stres, je tam druhá a šlapem dál.
Ještě jedna výhoda, po průjezdu jakymkoli sajrajtem, vodou, blátem kotoučovky nevřískaj, neskřípou a brzděj pořád stejně dál.Na rozdíl od véček. A destičky vydržej dýl. Prostě s véčkama ubrzdíš všechno, ale s kotoučovkama tak nějak líp. Asi tak.
Nevržou, neskřípou?!? No tak s tím teda nesouhlasím - já dost často "brousím pilu" :o)))
Ale buď rád, že jsi to ještě nezažil, to je tak hnusný zvuk...
Hm.. dovolim si nesouhlasit. Kdybych tenkrat nemela crossove kolo a mela hydrauliky, tak bych mela dost dobrou sanci to ubrzdit pred tim autem, ktere mi tam vjelo. Bylo mokro a tam Vecka moc nepracuji :( Rozdil 2-3m nekdy dela HODNE :(
Pozor-není to jen o ceně biku.....neznamená,že drahé kolo má kotoučovky.Když se dobře podíváš tak jsou biky za 100 000Kč s Véčkama....takže takové diskuse jestli má cenu hydraulika nebo mechanika nebo Véčka je úplně zbytečná.Každé má svoje a každému vyhovuje něco jiného.....hydraulika je bezva,ale jen pokud funguje.Jak se posere,tak musíš do servisu.Ale jinak jsem zastánce hydrauliky.
Jde mi o rozdíl véčka - kotoučovky. Jsou kotoučovky rozbitnější, poruchovější ? Slyšel jsem, že stačí kolo složit do auta a můžu s něčím pohnout na kotoučovkách, rozumí se. Co opravy mimo dosah mechanika ?
Jinak je jasný, že kotoučovky vypadají dobře, jasně bikersky, ale já se bojím, že s nimi bude víc starostí.
Tak moje zkušenost za rok provozu (Hayes HFX 9) je: asi dvakrát nastavení třmenu vůči kotouči, to je cca 5minut práce zručného člověka, a cca 10min práce nezručného člověka(to jsem já :-) a destičky sjeté ani ne do poloviny. To je všechno.
Pardon za chybnou informaci, ty destičky jsou přes polovinu sjeté. Něco přes polovinu. Omlouvám se....
Za 4500km jsem sjela 1 cely desticky a z tech druhych je tak jeste pulka :) dal je cely zadni kotouc tak ze 2/3 sjety a budu ho muset vymenit. Parkrat jsem tedka zabrzdila prudce a musela jsem ho pak rovnat.
Brzdim v zasade jen zadnim, vepredu mam jeste puvodni desticky :)
Já brzdím dost a stále a oběma brzdama - první obložení mi tak vydrželo 1500 km, ale to druhé už téměř 3,5 tis. km.
Tak se mi zdá, že než s Vámi bikerky vyjedu budu muset kromě oblečení mít i kolo s kotoučovkama. To zas bude peněz, ale co by člověk neudělal proto, aby se stal bikerem. Tuhle se zrovna stal bikerem jeden kamarád. Koupil kolo Trek 8500 a prodavač tvrdil, že mu dal tak velkou slevu, že odpovídala , ta sleva, přesně ceně mojí Meridy. Tak jsem si toho Treka půjčil - to je, ale opravdu úplně něco jiného !! Já to znám, ještě se takhle budu nějaký týden v tom hrabat a pak půjdu nakupovat, s kotoučovkama. Pěkně Vám děkuju.
Jo tak to přibližně odpovídá, takže se nevymykám normálu (s těma destičkama samozřejmě). Ale s tim kotoučem, to jsi připoměla dobře, to jsem ještě neměřil, na to jsem tak nějak zapoměl. Dík za tip.
A to jsi měla destičky originál Hayesky? Jestli teda dobře počítám, tak vydržej něco kolem 3000km.
Puvodni od Kony. Jestli jsou to Hayes, to netusim :) Nic na ni napsano neni. Jinak myslim, ze jsem ty prvni sjela nejak moc rychle... hadam tak 2000-2500km..
Existuji na to tlousku kotouce nejake tabulky?
Na tom kotouči je ta minimální tloušťka napsaná, ale je to strašně blbě vidět. Když vydržíš, tak na to večer mrknu a napíšu to sem.
Ty destičky mám po těch 2500km ještě docela slušný, hmmm, asi budu muset přidat a jezdit rychleji :-)))
další zajímavá diskuze tady:
http://www.bike-forum.cz/forum/235329/311960...
:-)
Az se naucis brzdit i predni, to budes teprve koukat :)))
Nepreber si to ve zlym, ale nakolik ma cenu, ze vozis hydry, kdyz je vyuzivas ani ne na 50% ? (Predni brzda ma mnohem vyssi brzdny ucinek, i proto se delaji nekdy predni kotouce vetsi, vic se zahrivaji).
Pomerne nelogicka otazka. Brzdim stejnym stylem jako s Veckami a taky je melo cenu mit i vepredu.
To, ze vetsinou pouzivam zadni, jeste neznamena, ze jsem nikdy nepouzila predni nebo, nedej boze, snad obe najednou :) Proste mam takovy styl a ten bude stejny u vsech typu brzd.
No tak já ti nebudu hodnotit způsob brždění, spíš se vrátim k tomu kotouči. Minimální tloušťka kotouče je 1,52 mm. (je to napsaný u středu toho kotouče - min 1,52mmTHICK). Bavíme se teda o Hayes HFX9. Já mám vepředu 1,80mm a vzadu 1,69mm. A co z toho vyplívá? Že brzdim taky blbě :-))))
Takže posuvku do ruky a hupky-dupky ke kotouči...:-)
Tak si je přehoď a ještě to nějakou dobu vydrží ;-)
Ale jinak to teda nechápu. Já kdybych nebrzdil hlavně přední, tak snad kolo ani nezastavím... Několikrát jsem zkoušel brzdit jen zadní a jelo to pořád dál...;-)
Podle fotky z 15.10.05 mas mechaniky. Mela jsem je v ruce jednou a taky mi nebrzdily. Chapu, ze se zajetim se vlastnosti urcite zmeni, ale duveru v to opravdu nemam... Pokud sis mezitim koupil hydraulicke brzdy, tak se omlouvam.
Nemáš se za co omlouvat. Mechaniky mám pořád ty samé...;-) Upgrade je odložen na neurčito...
Asi jsem to předtím napsal trochu nejasně. Tím, že "kolo jede pořád dál" jsem ale nemyslel že to nebrzdí ;-)
Chtěl jsem tím jen říct, že když budu brzdit jen zadním a pokud si nedám pozor, tak se kolo celkem snadno zablokuje, jde do pak do smyku a takové brždění je celkem k ničemu. Proto pro mé účely je mnohem účinnější brzdit přední a v případě nějaké krize teprve použít tu zadní.
Možná, že to je ale dáno jen mojí nízkou váhou, kdybych vážil kolik bych správně měl, tak to možná také bude jinak...;-)
Zase na druhou stranu jsme to kdysi řešili s kamarády a ikdyž oni mají celkem správný počet kg, tak jim také připadá mnohem účinnější a spolehlivější brždění především přední brzdou. Jestli to je dáno prostě jiným posezem na MTB a z toho vyplývající jinak rozmístěnou hmotností jezdce, o tom se můžeme jen dohadovat... Každopádně samotné zadní kolo nám to prostě samo neubrzdí... Nebo možná ano, ale na mnohem delší dráze...
Na mém starém Favoritu to ale bylo přesně obráceně...
Ještě jsem tam měl připsat, že když je hmotnost jezdce asi jinak rozložena, tak zadní kolo asi bude méně zatížené a proto i bude "méně brzdit"...
Možná že ze stejných a možná i jiných důvodů se na motorky dávají kotouče především na pření kolo... Proč asi...?
Vlastne nevim proc se to tu tak rozebira. Pouzivam obe brzdy, mam o par desitek kilo vic nez ty a zadni pouzivam na hlavne pribrzdovani. Do smyku jsem nesla uz hodne dlouho a vim jak davkovat. V terenu je absolutni nonsense brzdit predni, protoze muzu skoncit ve strome ani nevim jak. Pri prudsim sjezdu pouzivam obe brzdy a nekdy je stridam, aby nedoslo k prehrati a tim padem k znefunkcneni. Kazdopadne pouzivam vetsinou zadni a predni az jako rezervu. Nekdo to tu umi cist jako "nepouzivam predni vubec", ale to je hloupost. Stejne jako je hloupost vycist ze sirky kotouce 1,80mm, ze jde o velky talir.
Proste tenhle styl mam nauceny od detstvi, kdy me ucili, ze mam pouzivat zadni a pak teprve predni. Nejsem fyzik a nehodlam si tu pestovat ego na vzoreccich a teoriich o skvelem brzdeni predni brzdou. Proste to berte jako fakt, ze nektere bikerky mohou mit odlisny nazor.. thx..
> veverka: jednoznačně nejúčinnější za všech okolností je brzdit oběma brzdama zaráz a to tak, že ani jedno kolo nejde do smyku (samozřejmě s vyjímkou případu, že si chceš např. zadní kolo záměrně smykem hodit do strany)
OK, wewerko.
a/ to, ze jsem si spletl, ze Zakkar pouziva vpredu vetsi kotouc nez vzadu, je asi moje velka chyba, co me v tvych ocich znemoznila, ale nevyvraci to nic z toho, o cem se tu povida.
b/ dalsi hra na slovicka: "nepouzivam predni vubec" menim na cituji: "Brzdim v zasade jen zadnim(..., vepredu mam jeste puvodni desticky :) )". To taky moc veci nemeni.
c/ u hyder se kvuli prehrivani nebrzdi na stridacku, ale prerusovane. Jako treba i v tom aute. Tam si taky nedobrzduju ruckou, pokud nedelam rallye. V pripade nouze brzdim stejne vsim, co mam, a to bych bez predni nemohl, protoze bych skoncil ve strome, ani nevim jak.
d/ nic si z toho nedelej, ze se nekdo dotkl tveho stylu brzdeni a delej to dal, jak sama chces.
e/ preju tobe a vsem nakolakum hezky den
Jezis, nejde o to, jestli je to nejak blbe nebo dobre, bikersky nebo nebikersky :) . Nechci fakt nikoho nastvat.
Uz jenom pro to, ze mas vpredu vetsi kotouc, se logicky opotrebovava min. Navic se taky logicky o neco casteji vic drti ta zadni, ale styl "predni nepouzivam" jsem fakt doposud nezaznamenal.
To ja taky ne. Kdo ho tu pouziva?
A kdo ma vepredu vetsi kotouc? Ja ani Zakarr jsme IMO o tom nic nepsali a myslim, ze o "predni nepouzivam" jsem tu taky nic necetla.
te neco muselo zvednout ze zidle, kdyz pises ve ctyri rano :)
ja jdu radsi jezdit na kole, bez ".cz"
jo, tohle urcite znas, ale je to taky hayes :)
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/kola_a...
Ano, taky hayes 9 (xc). Mam vsude 6", ale meritko tu nemam. Az sezenu, tak poreferuju.
Tak jsem to zkusila promerit. Oba kotouce maji zhruba 1,9-2,0 mm. Zadni je v brzdne casti zhruba 1,7-1,8 mm siroky. Predni je stejny vsude. Presnejsi meritko nemam :)
proboha na co měříš kotouče a zabýváš se takovýma blbostma, když opravdu neumíš používat brzdy...to , že tě něco naučili v dětství neznamená,že je to správné...hlavně že máš hydrauliku :)
Ja teda tady sleduju, ze zalezi i na druhu kola. Nikdy jsem to nejak neresil, ale mame v radine tri kola, ktere bych oznacil jako "docela dobre", ale kazde je jine. nevyznam se v typech, vetsinou jsou to dovozovky, lae: ja mam akorat odpruzenou sedlovku, jinak docela obyc kolo s Veckama, ale na predni bzdu sahnu jen v pripade nouze. jinak brzdim zadni. Otec ma odpruzeve predni vidle, taky vecka, ale tam uz si musim pomahat predni, pac ta zadni to nejak neudychava. no a mamka ma nove kolo v hodnote asi 30000,- a tam je Axon vidlica se zamkem z riditek, kotouce hayes nine, a tam to bez predku nejde. nevim, mozna jsem jen pohupavy pazgrivec, ale takhle to vidim..... jo a kdybyste nekdo snad odpovidali, tak mi pisnete na mejl ze mam odpoved, pac tu jsem jednou za uhersky rok.
Já mám V i na tandemu, o kotoučovky bych se, mám obavu, nedokázal postarat. A tak s nimi musím brzit nějakých 170-190 kg. A je to docela v pohodě. Jen málo kdy je potřeba přibrzdit třetí brzdou. Nicméně intuitivně si myslím, že ta kotoučovka alespoň dopředu by byla lepší. Ostatně i u automobilů také dříve byly kotoučovky jen vepředu.