Nemáte náhodou někdo doma navíc horní řidítka na starý typ Maxe? (budou nejspíš stejná, jako na Azub 4, prostě na takovýten starší typ hlavy). Koupil jsem si tachometr a nemám ho kam dát, tak přemýšlím o konverzi:-) (má to samozřejmě i jiné důvody...)
No a samozřejmě uvítám jakékoliv názory na takovouto konverzi (třeba že to je úplná blbost a nemám to dělat:-) ), nemám s horním řízením na azubu prakticky žádné zkušenosti, akorát se supermany na brnobentím b2b tandemu.
Co člověk to názor, takže lepší je si to zkusit. Já například mám dolní řízení a když mám špatně nastavená řídítka, tak mě po delší jízdě začnou bolet ramena, navíc dolní řízení dělá problémy kvůli větší šířce kola, třeba při nastupování do vlaku. Proto jsem zkusil na srazu horní řízení, abych si ověřil, jestli není lepší. Možná i díky zvyku jsem zjistil, že horní řízení mi nevyhovuje, kolo reagovalo mnohem 'divočeji', takže jsem měl problém vůbec s tandemem nespadnout. Asi tedy zůstanu u osvědčeného dolního řízení. Taky si pamatuji, že s horním řízením jsem se učil na lehokole jezdit dřív, než moje žena s dolním. Já jezdil dříve, ale tak nějak cukavě, žena to sice zvládla o chvilku později, ale zato jezdila mnohem klidněji a když jsme se prohodili, tak zase já na dolním řízení jezdil klidněji než ona na horním.
A nebyl tehdy spíš zádrhel v tom, že to byl tandem?
Když jsem poprvé seděl na B2B tandemu, co mají kluci v Brně, nedokázal jsem se na tom rozjet a to přesto, že tam je typ řidítek, na který jsem zvyklý.
Vzhledem k tomu, že i to dolní řízení mám na tandemu, tak tím to pravděpodobně nebude. Horní a spodní řízení holt funguje malinko jinak a pokud si člověk zvykne na jeden typ řízení, tak ten druhý mu může dělat problémy. Pro mě spíš byla více vypovídající zkušenost z doby, kdy jsme se na lehu učili jezdit a střídali jsme s ženou dvě kola, každé s jiným řízením, viz můj příspěvek nahoře...
První jízdu na lehokole jsem zvládnul s horním řízením a přišlo mi to snazší. (než se spodním řízením.) Ale u toho horního řízení vlivem polohy rukou mi při delší jízdě brněly ruce což mi u dolního řízení nedělá. Takže kolo jsem nechal osadit dolním řízením a na cyklokomputer jsem koupil udělátko u Azubu a na to ten cyklokomputer přidělal. Holkám už jsem kupoval kola i s tím udělátkem. Ale dá se i vyrobit pokud je člověk zručný.
Díky za odpovědi. Trochu jsem doufal, že bude mít někdo někde mezi haraburdím řídítka, kterých se rád zbaví. Ještě jsem se teda neptal přímo v
Azubu...
Co se týká pohodlí: těžko říct. Kromě azuba mám ještě flevo, které má také spodní "řidítka" v podobném místě jako azub (tedy držáky brzdových a řadicích pák, ve skutečnosti se to řídí nohama), ale když neřadím a nebrzdím, ruce mám pohodlně složené na břiše, mít je na těch řidítkách mi přijde nepohodlné. Takže by mi možná horní při dobrém nastavení i pohodlím vyhovovaly. Když jsem kdysi v Azubu zkoušel kolo (byl to ještě Azub 3), tak mi bylo řečeno, že spodní řídítka jsou pohodlnější, ale těžší na naučení. Horní jsem krátce zkoušel taky, ale přišly mi naopak těžší na naučení (kvůli kormidlovému efektu), ale to je mi jedno, nebojím se, že bych se to nenaučil.
Od horních bych očekával
1) možnost uchycení tachometru, map v telefonu, ovladače světel atd. (na tachometr mezi nohama se za jízdy blbě došáhne a ovládat tam smartphone s dotykovým displayem si neumím představit)
2) lepší aerodynamiku
3) lepší skladnost kola při procházení úzkými místy už je jen příjemný bonus
Asi to chce vyzkoušet. Asi vznesu dotaz do Uherského Brodu, jestli se jim někde ve skladu něco neválí:-)
to všechno cos vyjmenoval si myslím se s horním řízením splní. Ale když už horní řízení tak sem uvažoval spíše nad nějakým lowracerem.
Nejsem si úplně jistý bodem 1), resp závisí asi na konkrétních řídítkách. Pro ty s velkými oblouky nad koleny asi v pohodě, ale jestli chceš úzká s rukojeťmi těsně u břicha (teď si neumím přebrat, jak se která jmenují, pardon), tak to pro tachometr moc výhra není. Na M-raceru ( http://m5ligfietsen.nl/custom/images/models... ) mám i přes horní řízení tachometr přidělaný na rámové trubce těsně pod hlavovým složením a myslím, že je na něj vidět líp než kdyby byl na řídítkách. Pokud by byla přední trubka rámu víc vodorovně (jako Azub třeba, myslím), tak by asi byl ještě lepší tam.
Na horní řidítka se toho vejde hodně. Mám na nich všechno to, co tam chceš mít ty. A někdy tam mám i spojku a plyn. 50 cm syslí řidítka jsem hned první rok vyměnil za 65cm a to hlavně kvůli zrcátkům.
Široký řidítka maj nevýhodu, že když sebou práskneš, tak se prodloužení představce ohne.