Tady ortodoxní silničáři nejsou a tak na tuhle hodně specifickou otázku ti asi nikdo pořádně neodpoví. Zkus bikeforum, nebe něco podobného spešl silničářského.
Tak to teda já ortodoxní silničář jsem! A proto obouvám stále 23". Ale třeba starší syn Ane jezdí na 25" i na 28" (!) a prý to je lepší. No - nevím, jestli foukám na 120 psů, tak to je kámen bez ohledu na to, jestli mám 23" nebo 25". Si teda myslím.
Když jsem loni sledoval detailní záběry na TdF, tak tam určitě (aspoň někteří) ty 28" měli :-)
Fakt ortodoxní silničář?
A tohle je to za speciál :-))
pořád blbne vkládání fotek
Ortodoxní v tom smyslu, že zůstávám na 23".
Mimochodem - na jakým srazu tohle bylo? :-)
Zeptej se Anne kde jste pořádali sraz :-))
Žiš, proč je u těch 28'' vykřičník? Na Favoritu mám vždy 32x622, hustím na tvrdý palec, psy nesnáším a doma chovám kočku...
Já jsem jednoznačně pro silnější pláště a pokud možno bezdušové. Pro dosažení stejného valivého odporu můžeš vozit nižší tlak, čímž je kolo pohodlnější. Silnější plášť má širší kontaktní plochu se silnicí, tedy máš lepší trakci v zatáčkách.
Silnější pláště mají snad jedinou nevýhodu, mají o fous horší aerodynamický odpor, pokud na to člověk nemá správně široké ráfky. Ale ten rozdíl je tak malý oproti ostatním odporům na kole, že to nemáš šanci poznat, leda bys byl profesionální časovkách nebo triatlonista. I rozdíl ve váze je zanedbatelný.
Vlastně nechápu, jak někdo do teď může jezdit na 23 mm gumách. Vždyť je to tak šíleně nepohodlné. U silničního kola bych volil nejtlustší pláště, jaké rám vezme. Na české silnice mi občas i 28 mm přijdou moc tenké.
Jestli máš 23 nebo 20, nabušený na kámen, je to dočista stejnej kostitřas a 25ka s ím taky prd udělá, protože furt to máš nabušeno na 113 psů.
Tak když už na tom sedíš jako vopice na brusu, tak proč si nedovolit komfort toho nejlehčího pláště, zatím jsem našel nejlehčího Michelina 20mm. Rozdíl mezi 20 a 23 moje řiť nerozpozná...
Nevím to nabeton, ale jen ze selskýho rozumu mi vyplývá taky rozdíl, jestli šedesátikilovej klučina, nebo profichrt může foukat na pohodlňoučkých 60 psů bez rizika cvaknutí, my bychom si tenhle luxus mohli dovolit až někde na dvou palcích :-))
Já byl donucen jít pod metrák, bo to je váhový limit pro Stridu
I fak jsem "prostorově výrazný"..
Bezduše... Mít duši, už by byla hodněkrát cvaknutá.
Taky bych šel do galusky, ale mám strach, že kdybych jí někde drbnul, tak že jí nedokážu během cesty vyměnit.
Já ale nepsal nic o galuskách, mám bezdušové pláště.
Aho, zaseněco co nevím a neumím.
Hoď mě prosím nějaký link
jj, o bezdusich na ziletku se taky rad priucim. Na horace to ted budu mordovat, tam je sice nizky tlak, ale velky objem vzduchu. Na treka uz mam trochu obavy, ze se dira nestihne zalepit, nez ta trochu vzduchu uleti. No a na ziletce si to neumim moc predstavit. Tam to udela psouk a jsem na rafku. Ale asi to teda jde a sel bych to tam taky napraskat.
Jo a s galuskou by sis poradil raz dva. Doma lepis, na ceste jen stahnes, navliknes, trochu opatrnejc v pohode dojedes. Ale pri dnesnich luxusnich plastich to pro nas nema moc smysl. Nechal bych je zavodnikum.
Taky jsem to po průzkumu googlem usoudil.
Díky pumpičcce co jsi mi poradil už nemám ani problémy s galuskovým ventilkem, a hustím na nejvyšší povolené psi jako prd, výměna duše mi trvá chvilinku...
Vozím Schwalbe Pro One, viz odkazy. Ráfky DT Swiss R460, ventilky taky DT Swiss. Bez tubeless kompatibilních ráfků bych do toho nešel. Páska nějaká, co zrovna měli. Tmel Bontrager, koupil jsem ho velké balení, můžu ti kdyžtak kus odlít. Jeden plášť mi jde v pohodě nahodit dílenskou pumpu, s druhým musím vždy do servisu na kompresor. Nekupoval jsem je dohromady a tak mám asi každý z jiné série.
https://www.schwalbe.com/en/tubeless-technology...
https://www.schwalbe.com/en/road-reader...
https://www.kupkolo.cz/plast-silnicni-schwalbe...
Nevím, jak mezi českými žiletkáři, ale mezi Cruzbikery jsou bezdušové pláště běžné. Já je vozím na předním kole už rok, na zadním o pár měsíců méně. Jako jedinou nevýhodu vidím to, že moje instalace ztrácí na předním kole tlak trochu rychleji než duše. Možná jsem špatně nalepil pásku. Na předním kole jsem míval často defekty. Od té doby, co mám bezduše ani jeden o kterým bych věděl.
Můžu porovnávat jen 23mm a 28mm. Ale každé pláště jiné, takže je to stejně neporovnatelné. :-)
Jen na 28mm je výrazný nárust pohodlí a nebojím se s tím jezdit i po šotolině nebo hodně rozbité cestě.
U stejných plášťů bude rozdíl rychlosti na pěkném asfaltu zanedbatelný, na rozbité cestě bude širší naopak rychlejší. Kolo pak neodskanuje a přenos síly je lepší.
Proto se TdF jezdí na balónech :-)
Když jsem začal jezdit na silničce (začátek 90.let), tak jsme jezdili pláště 19 nebo 20mm. Dokonce jsem sehnal 18mm. Dal jsem ho na přední kolo a jel s ním Rampušáka (silniční cyklomaraton). Strašné, jak mě z toho brněly ruce po hrubém asfaltu.
Tudy cesta nevede. To 23, je proti tomu úžasné pohodlí. :-))
Ale doba je dnes jinde, vozí se 25, 27, ale klidně i 30mm.
Na Zelenáčovi mám 23, na Peugeotu 20, k tomu kolu z 80tých to patří.
Pohodlí na silničce?
Nevím. Ale bavili jsme se o tom kdysi jinde. Na treku mě vždycky brněly ruce, po delší cestě mě mravenčilo v rukách i několik týdnů. Gripy, rukavice, vše nej, třepu rukama, cvičím, plavu, furt mravenčení, už jsem si myslel, že to nepřejde.
Pak jsem hupsnul na silničku, a mravenčení pryč, ale bolest v zádech. To co znám z mládí, bolest v zádech. Daň za to, že nesedím jak starosta. Ake ruce v cajku.
Beru to tak, že to tak asi má být.
Něco bolet musí.
(lehokolisti, prosím mlčte)
Něco je špatně, záda by určitě bolet neměla !
Jindro, bez srandy, ty na tom kole prosedis mraky hodin a nějaká tisícovka tě nepoloží - nech si posezení pořádně změřit a nastavit. Není to za hubajze, ale proti jiným tvým výdajům pakatel. Za tu pohodu by těch pár stovacu určitě stálo. Popremejslej o tom.
Měření má smysl před pořízením kola. Pak už jsou to na 90 procent vyhozený peníze....
I tak se dá lecos ještě nastavit.
Muze byt, ze i v ramci pouzitelneho kola ma blbe soupnuty sedlo, spatny predstavec, delku klik atd atd... A nebo ho muzou posunout k myslence porizeni vhodnejsiho kola, pokud by to bylo mimo limity.
Pokud bychmel problemy s bolesti zad, tak bych do toho ty tri litry urcite nalil.
Rondo, ono není tak zle, kdybych trpěl po výletě do Stověžaté a zpátky, tedy po 60-80 km, bylo byl by to důvod k vážnému zamyšlení a vyžadovalo by to asi řešení. Když bolí záda po 13-14 hodinách v sedle a dvoustovce, není to vzhledem k věku, váze a kondici, vůbec tak špatné, zvlášť, když se z toho vyspíš a nic se neděje.
Myšlenku "vhodnějšího" kola sem furt Milda cpe, protože se nekouknul do velikostních tabulek silniček Cannondale a žije v stereotypech kol Specialized či jiných.
Sedlem jsem musel šoupnout mírně dopředu, nikoliv, abych splnil nějaké ergonomické požadavky, ale prostě abych tam moh přiheftovat ten nosič. Stejně tak, kvůli němu, muselo sedlo o pár milimetrů vejš. Co to udělá s jízdním konfortem při delší jízdě netuším, zatím mám jen ty kratší přejezdy kolem 70ky, a spíš než s nepohodlím posedu zápasím z celkovou pozimní ochablostí, takže mě bolí sakumprdum všechno.
A asi to je v pořádku.
Co bolí roste, říkával náš tělocvikář...
Takže si rozhodíš posed, jen kvůli tomu, abys namontoval bezproblémově nosič?
To snad ne! :-(
Nevím jestli ho "rozhodím".
Všichni do mě vandrovali, že sedlo má být vejš, tak třeba vylepším.
Já to tak nehrotím, možná u závodníků rozhoduje každý milimetr. Já zase než tahat batoh na zádech, raději klidně sedlem o 4 mm šoupnu.
Nějak jsem ani rozdíl nepoznal.
Stejně, o tom jestli dojedu, a jak daleko dojedu, se rozhoduje v hlavě, ne v pedálech.
A když mě bude srát bágl na zádech, bude to stejná nepohoda, jako když prší, nebou proti tobě fouká. Demoralizuje to, a to tím víc, že narozdíl od větru nebo deště s tím můžeš něco udělat.
Tak si řadím priority, nechci vyhrát TdF, jen dojet...
Správný nastavení je sakradůležitý. Ale k tomuhle poznání ty se holt musíš protrpět, tak jako ke všemu, viď :-))
Kurefsky moc dělá šoupnutí sedla o půl cenťáku všema směrama. Zrovna tak řidítkama, klikama.
A záda nesmí bolet vůbec !! Nejseš žádná hnída, co přeleze po půlroce z kanape na kolo a hned si naloží kilo. To by pak bolet mohly. Ale ne když máš vcelku solidně natrénovanou vytrvalost. Bolet můžou svaly, neměly by klouby, ale záda nesmí. A protože bolej jenom z kola, tak máš něco nastaveného špatně.
Asi bych si tipnul, že se k řidítkům nějak natahuješ a držíš to zádama.
Prosedím na třech kolech s různou geometrií a s rozdílným posezem i delší dávky, o zádech vůbec nevím.
Rondo, já ti nevím, mě záda bolí i když sedím dlouho u počítače, o cestování autem ani nemluvě, vzdálenost nad 1200 km (což představuje v EU tak 12 hodin jízdy) je pak dost krutá, a to mám vychytaný sedadlo se všema nastaveníma, co bylo jen možné koupit. Takže dneska se snažím nejezdit na jeden zátah dál něž nějakou tu 1000ku, jen kvůli zádům...
Prostě zřejmě dlouhodobé zafixování těla v nějaké poloze mejm zádům nesvědčí, a nemusí jít o kolo.
Klika je, že mě to dost rychle přejde, většinou se z toho vyspím.
Ale záda jsou prd proti bolestem kloubů :-)
Jak říkával můj táta, když byl zhruba v mém věku - to že mě něco bolí je dobré znamení, že ještě žiju.
Se sedlem si můžu začít hrát, až pořídím toho extrawheela a nosiče se zbavím, teď se sedlem už můžu jen dopředu a nahoru I když, ono to možná bude správně, protože jsem ho měl narvaný až vzadu.
Ovšem posed má smysl řešit až shodím zimní pneumatiku, protože stejně si to musím štelovat tak, abych si za jízdy nekopal do cejchy a ta mi takybrání v tom se slušně předklonit :-)
Ale jsme na dobré cestě, už neútočím na metrák zezhora...
Kolo je za normálních okolností pro záda menší zátěž, než strnulé sezení u počítače, nebo v autě. I když ne moc, ale přece jenom se dost pohybuješ. Pánev trochu pracuje, svaly, úpony, občas se rozhlížíš, otáčíš, nadzvedáváš na nerovnostech (zdaleka nejprospěšnější je jít občas ze sedla).
Např. Duratec nabízí nastavení za 2500. Pokud u nich koupíš rám nebo celé kolo je pak výrazná sleva.
http://www.duratec.cz/cs/techinfo/odborne...
Nastavení za 2500,- ??? Klasický případ, jak se dá z prdu udělat problém. Ale lidi na to slyšej, tak proč ne... :-)
Samo, že si krapet připlácíš za luxus (to ale i v lepší hospodě, bez remců a ještě s dyškerecí). není to ale jenom o olovnici od kolene a předloktí k představci. To proměření proporcí by mělo být komplexnější a i kdyby se tím teď jenom dohonily kompromisy, má člověk přesný vodítko pro nákup dalšího kola.
Potvrzuji. Brnění nemá nic společnýho s plášťama, to je od řidítek! Na Růžence mám 22 a klidně bych dala uzší (a lehčí!), ale ty 22 byly ve slevě :) Rozdíl je hlavně v té váze, jinak to jede stejně pomalu/rychle jak 35, ale míň se nadřu a lehčeji se to rozjíždí.
Na Favoritu zamlada - záda. Na Favoritu ve středním věku - ruce. Na skládačce ve vyšším středním věku - ani záda, ani ruce... Říkal to aji pan starosta i s paní radovou! :-)
Ale pana starostu s paní radovou zase bolívá pr..l :-)
Ale kdež! Ta nebolela ani zamlada na tom favoritím tvrdém plastovém výlisku. Vždy to byla pouze věc zvyku, první dvě tří jízdy po zimě - a pohoda. Tak jak by mohla bolet na pohodlném odpruženém esčím sedle?
Co vozíš za pláště? On je totiž obrovský rozdíl ve valivém odporu i pohodlí mezi plášti stejné tloušťky. Také použitá duše dost ovlivňuje oba aspekty.
Po víkendu ti můžu říct, abys to nedělal. Nekupuj širší pláště, nebo dopadneš jako já. :-)
Celou zimu jsem jezdil široké pláště (35mm - mám cyklokrosku), ale v sobotu nasadil silniční kola, na kterých mám pláště 23mm.
No hrůza, skoro se na tom nedá jezdit. Nějak jsem zpohodlněl. Hlavně mě z toho bolely ruce. Ale zase to jede rychleji, to jo. :-))