Čerpání technických poznatků od vás odborníků a stavitelů ruzných pojizdných strojů.
Vzhledem ke špatné zprávě lékařů že díky vysokemu riziku zánětu, trombozy a plícní embolie nemohu podstoupit rekonstrukci kýčelních kloubu. Z tohoto důvodů musím začít zvažovat jiný "samohyb" než mé elektrokolo a to invalidní povoz:-)
Lépe řečeno přípojné hnací zařízení k inv. vozíku.
Projel jsem net a našel u nás dostupné dva stroje bohužel jejich cena 150tisíc Kč je pro mně nepřijatelná.
https://www.youtube.com/watch?v=1oF3eg6VDPU
Druhý výrobek za téměř 70tisíc Kč je pro mně rovněž nedostupný.
http://potreby-pro-seniory.cz/doplnky/724...
Proto se budu muset pokusit si něco podobného postavit "sám", nebo spíše najít někoho kdo by byl schopen a ochoten něco takového vyrobit za přijatelnější cenu.
Od vás budu potřebovat technické rady např. rozměry hlavové trubky a doporučení pevného materiálu k její výrobě, napojení nosné konstrukce k hlavové trubce.
Dále řešení odnímatelného uchycení celé konstrukce k vozíku a podobné technické vychytávky. Kde koupit různé kloubové či jiné štelovací hejblatka a hlavně správná názvosloví těchto materiálu.
Jako základ bych použil něco podobného
https://www.sbazar.cz/handicapshop/detail...
Zřejmě by to chtělo potom vyměnit ráfky a náby aby bylo možno použít kotoučové brzdy.
Jako pohonná jednotka by byl tento motor včetně 20" rávku
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
Uchycení do této vidlice
http://bike4u.cz/produkt/vidlice-odpr-20-25-4...
nebo
http://bike4u.cz/produkt/vidlice-odpr-20-28-6...
a tady končím neboť nevím co ty čísla znamenají
a která by byla vhodnější?
A ani netuším jaké hlavové složení k tomu a kde sehnat ty misky k hlavové trubce, rozměry, průměry a podbně.
Vídím že to bude boj, mám na to rok do příští sezony tak snad se mně do té doby něco načerpat:-)
Nebylo by rozumnější použít tvůj stávající středový motor a batrie? Změnou převodu pak docílit potřebné síly a rychlosti?
Bylo, ale technicky by to bylo i složitější umístit na přední kolo.
Zase na druhou stranu když dáš přímý 500-750W motor do 20" kola tak to má dostatečnou sílu, nebo se pletu?
Jako složitější bych to neviděl, jediný problém by byl v tom, že by předni vidlice nebyla odpružená, což by vzhledem k tomu, že vozík taky nebude odpružen, nemuselo vadit. Šlo by jen o to, nastavit řidítka na vidlici do potřebné polohy a pak vše umístit na řidítka a vidlici. Navíc pokud by se použilo místo předního kola zadní, mohl bys využít i řazení.
Tak by mně zajímalo co je na tom za ty prachy vyjimečného?
http://www.vicnezkolo.cz/pro-vozickare/e-drive/
http://www.pomuckyzdravotnicke.cz/detail/v...
Já jsem na saském cyklosrazu narazil na paní odněkud z hranic mezi Německem a Francií, která měla takovýhle werk. Kdybys potřeboval a domluvil se německy, zkusil bych na ní sehnat nějaký kontakt.
Jak se vyznat v mírách holých ráfků?
Nemá někdo po ruce 26" ráfek holý bez obutí, zajímal by mně přesný průměr.
26" by mělo být 66cm a mám pocit že to má jen 55,9cm a to by byl palec 2,15cm což je nesmysl.
Máš to u toho druhého stejného dotazu.
JJ, diky ja si vzápětí uvědomil že mu zanáším téma jiným dotazem:-)
Tak že 20" ráfek bude mít přibližně 43cm.
Sakra to se těžko kreslí konstrukce když nikde nemůžu najít rozměry.
Bylo by hloupé vsadit 20" kolo do 24" vidle?
Kotouče by měly roměrově sedět ne?
Rozměry vidlí taky nikde nemohu vyšťourat,asi špatně hledám:-)
Na palcové míry není moc spolehnutí, ty měří každý výrobce jinak. Jistota jsou jenom milimetry. Třeba ráfek 559x19: průměr 559 mm (uvnitř v místech, na kterých sedí patka pláště), šířka 19 mm (měřeno zevnitř mezi bočnicemi).
Pneumatika např. 40-559 pak znamená, že má na patkách průměr 559 mm a vnější šířku po nafouknutí cca 40 mm.
Obvykle platí, že 20" = 406 mm, 26 = 559 a 28 a 29 = 622. Ale třeba plášť označený 26x1,5 je jiný rozměr než 26x1+1/2, i když matematicky by to mělo být totéž.
Menší kolo ve větší vidli není problém.
Pozor: průměr ráfku v místech, kam se šroubují dráty, nemá s výše uvedeným číselným označením mnoho společného. Záleží na profilu ráfku a tloušťce stěny.
http://www.rstmtb.cz/produkt/vidlice-rst-capa...
Zvažuji tuhle a není ani vyloučeno že tam dám na 24".
https://www.koloshop.cz/Odpruzene-vidlice-20-a...
Proč zvažuješ odpruženou vidlici, když vozík odpružený zřejmě nebude, nebo se mýlím?
Je masivnější (bytelná) než neodpružená:-)
Masivní a bytelné vidlice ale hledej v trochu jiných kategoriích, než v nějakém "plechovém" základu za jedenáct stovek. Jsou to jen trubičky v plastových pouzdrech. S pevnou na tom bude v masivnosti nastejno, při dlouhodobějším provozu na tom bude pevná líp. Jestli odpružení nepotřebuješ, dej pevnou. Ušetříš váhu.
To je asi pravda ale právě váhu nepotřebuji ve předu snížit ale naopak zvýšit. Zase tam cpát vidlu za 4 tis. je zbytečné:-)
Nicméně to vše zvážim a pak se rozhodnu.
A maš tady nějakého fanklubáka:-)I já a Papji taky, super:-)
Ten mě provází už dost dlouho. I kdybych jen odsouhlasil, že je neděle, tak toho jednoho mínusa slíznu :-)) A že se chudák nadře, všechna témata prolézt a důsledně mi všechny příspěvky s minimální časovou prodlevou ocejchovat... (při mé grafomanii)
Nemá někdo ponětí jak technicky vyřeši brzdění dvou bubnu na jedno lanko?
Řešívá se to (třeba u nájezdově brzděných vleků za auto) takovým vahadýlkem. Na lanku je napříč "tyčka" s okama a za konce tyček jsou chycený lanka k samotným brzdám. Za šlajfy to pak tahá stejnoměrně.
Snad to i někde na netu vyšťourám:-)
Koukni pod běžný auto s bubnovýma brzdama na zadku a je to na lanku ruční brzdy vedoucí od ráčny. Od tohodle udělátka už vedou dva lanovody ke kolům. Jednoduchý, účinný. Je to proto, aby se brzdy utahovaly stejnoměrně.
To bych rád ale nejde to, už bych se asi nepostavil:-)
Neexistuje asi nic technicky jednoduššího. Stejně vypadají i závěsné ramenné váhy. Prostě tažné lano brzdy tahá za střed té příčné tyčky a na konce té tyčky jsou připřažená lanka k jednotlivým brzdám. Když je krok lanek brzdy nestejný, tyčka se nahne, ale furt brzdí obě brzdy stejnoměrně.
Asi něco podobného jak u starých V brzd tam bylo taky takové vahadelko:-)
https://www.google.cz/imgres?imgurl=http%3A%2F...
Jen do určité míry. U Cantileverů to lanko ramínka prostě jen táhne za sebou, stahuje je tím k sobě. Kdežto u těch bubňáků je vahadýlko napříč, třeba deset centimetrů dlouhé. Přesně uprostřed je přichycený to lanko od páky a na koncích vahadýlka jsou chycený lanka k bubnům.
Je to i proto, kdyby se třeba jeden lanovod zahryznul, tak aby brzdilo alespoň druhé kolo.
Když jsou obě brzdy i lanovody v cajku, vahadýlko se ani nehne, jde furt k lanku kolmo. Když je nějaký problém, nahnutím kompenzuje nerovnoměrnost.
Jo.
Dávala se tam taky kladka
http://knihovna.vergle.cz/skoda1000mb-knd...
Tohle by pro tebe bylo ideálním řešením. Čepem na váhadle by jsi současně spojil a odpojil vozík od pohonu.
Hydraulický převod také zajistí stejnou sílu do obou větví. Ale ty chceš asi lanka.
Na tříkolce, kterou kamarádovi garážuji, jsou na jedné brzdové páce dvě lanka, na každý buben jedno. Tříkolku dělali v Azubu.
a co dvě lanka? https://www.eoshop.cz/paka-brzdova-ty-68-na-dve...
To jen v případě že by to bylo součásti inv. vozíku. Pokud to bude na řidítkách tak bych musel vymýšlet spojku na dvě lanka.
Tuhle brzdu
https://sport.bazos.cz/inzerat/72679344/Brzda...
určitě pamatuješ. Za lanko se zahákl (hliníkový) háček ...
Budeš-li mít obě brzdy (oba bubny) ovládány propojenými lanky "opratí", stačí zaháknout a ... šlajf jak víno
Co to je za stroj ?
Jestli byl, tak si nepamatuju :-)
Halavová trubka koupit raději zde
http://cz.ti-bikes.com/other-titanium-bike...
a nebo to lze nechat vyrobit i u nás?
Jaký materieál použít?
Nějaké rady a nápady?
Jaké použít jekly na rám 100x60x3mm nebo silnější (5mm) stěnu či stačí 80x60x3mm?
Trubky jsou vhodnější i přesto, že se hůře úhlují. Jinak stačí rozměry 50 x 50; nebo i 30 x 50 se stěnou 1,5, Max. 2 mm.
Zřejmě to tak je ale ja mám strach a proto mám Jindrův syndrom vše jistit a násobit:-)
Našel jsem jekly 70x70x4 a 80x80x4 které do sebe dobře zapadají. Tenší by už byly s velkou vůli. Je ale možné že to přehodnotím až se zbavím strachu:-)
Když vidím ty trubičky na inv. vozíku tak mně jímá hrůza že to má uvezt člověka o váze až 150kg:-)
Na tříkolce mám hlavní trubku 51 x 1,2, na kole jekl 40 x 40 x 1,5. Když nabalím tříkolku, která váží cca 28 kg, dalšími 15 kg a nasednu já, tak jsem ihned přes 150 kg. Silnější stěna než 2 mm je opravdu zbytečná a pokud chceš opravdu hodně velké jekle, tak za Max. bych bral 60x40x2.
Vycházím z tohoto konceptu
http://www.ikbike.cz/rid-e/foto/rid-e-64
Tam to ma taky dost masivní a navíc jen šroubované.
Horní jekl bych chtěl takový aby jím procházela hlavová trubka, nahoře a dole přivařená k jeklu.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
Není trubka jako trubka, zrovna tak jekl. To je na poradu s nějakým odporníkem, aby poradil nějaký festový materiál, pak se dá použít i dost tenká stěna. Mrkni na rámy kola, jsou to slupičky. Z běžného matroše by byly tlusté jak vodovodní trubky a stejně by se zohýbaly na prvním rygolu.
Tak něco poraď:-)
Ja vybírám zde
https://shop.feromat.cz/index.php#stred.php?IdP...
http://www.eshop-rychle.cz/www-nerezocel-cz...
Na tohle jsem krátkej. Když jsem něco takového potřeboval, vždycky jsem vyrazil otravovat technology, konstruktéry a podobné, znalé vlastností materiálů. Momentálně ale nemám za kým vyrazit, takže...
Když použiješ třídu oceli 11373 (což je v podstatě bláto),tak při to.stěny 2 mm to unese opravdu hodně. Tato třída oceli má pevnost v tahu min. 38 kg/mm2 a navíc má i výhodu, že pruží. Jak jsem psal výše, nebál bych se toho, že to nebude dostatečně pevné.
V těch normách aby se čert vyznal ale zalibilo se mnbě tohle
http://www.eshop-rychle.cz/www-nerezocel-cz...
jenže vím prd o kvalitě a zda by to stačilo
Hlavovou trubku tohle
http://www.eshop-rychle.cz/www-nerezocel-cz...
a sváry by se přepásaly timto
http://www.eshop-rychle.cz/www-nerezocel-cz... jen se bojím zda to ve svárech bude pevné a nebude se to třeba kroutit:-)
Nahánět pevnost profilu tlouštkou stěny je dost neefektivní. Pokud budeš nad nějakou minimální hranicí kvůli svařování a aby se ti stěny profilu při namáhání neprolomily, tak je vždycky lepší přidat na velikosti profilu. U kulaté trubky myslím roste pevnost s čtvrtou mocninou průměru, takže pokud o 50 % zvětšíš tlouštku stěny, máš o polovinu původní pevnosti navíc. Pokud ale stejné množství materiálu (tj. stejná hmotnost) použiješ na zvětšení průměru trubky, vzroste ti pevnost na asi pětinásobek původní.
Víc než 2mm stěna podle mě opravdu nemá smysl. Pokud by ti to přišlo při 50 mm velikosti málo (podle mě je to ale naprosto dostatečné, koukni se třeba na čem drží kola přívěsného vozíku za auto, který uveze 750 kg), tak raději nech 2mm stěnu a vezmi třeba 60 mm rozměr. Už jen tímhle vyhraješ na pevnosti víc než 3mm stěnou a navíc to bude podstatně lehčí.
Marble má pravdu, nemá smysl zbytečně zesilovat stěnu. Svár přepasávat taky nemá smysl, stejně bys ten pás musel přivařit k původní trubce a místo jednoho sváru bys měl viditelné dva, které ti změní strukturu původního materiálu. Jestli to chceš mít zaručeně pevné a navíc to opasávat, tak to udělěj z obyčejné oceli se silou stěny 1.5mm a opásek to uhlíkovou tkaninou a epoxidem. Ikdyž pokud dáš dostatečnou vrstvu karbonu, tak nepotřebuješ mít uvnitř tu ocel, tam pak stačí polystyren kvůli tvaru.
Ad hlavová trubka -- pokud se bojíš pevnosti, tak by stálo za úvahu 1 1/4" hlavové složení (používá se občas na tandemech, mělo by jít poměrně rozumně sehnat). Zaprvé menší namáhání ložisek, které pak déle vydrží, a zadruhé (asi hlavní výhoda) tlustší a pevnější krk vidlice.
Mmch, možná je lepší vybrat hlavovu trubku tak, aby byla uvnitř o něco menší než normalizovaný průměr mističek a přebývající kousek vysoustružit. Vnitřní stěna trubek nebývá nijak extra přesná. Ale půjde to asi i bez toho.
Vidle bude 1 1/8" tak že dostačující.
Ten jekl bych tedy dal tento
http://www.eshop-rychle.cz/www-nerezocel-cz...
Mám dvě varianty a u té jedne by se téměř nic nesvařovalo kromě hlavové trubky.
Jak to dočmárám tak to sem hodím:-)
Jinak vám oběma (tobě i Papjimu) moc díky za dobré rady.
Ještě budu muset vyřešit rychloupevnění k vozíku. Ten jekl 70x70 přijde vvsunout do jeklu 80x80 a nějak zajistit proti vytažení.
Osa zadního kola musí být až za sedadlem, se to jinak převrátí dozadu!
Takhle jak to máš, je to jak sulka, ale u té moc nehrozí, že koně vepředu zvedneš, i když i to jsem s poníkem cca 200 kg zažila.
http://www.cavalletto.cz/data/products/sulka...
Bude to tento vozík a sezení (konec) je na ose.
https://www.dmapraha.cz/katalog/mechanicke...
Má to bezpečnostní kolečka proti převrácení dozadu.
Ve předu budou ještě baterie a přední nosič s brašnou.
No, víš, tohle jsou verky na malé rychlosti, ale ty s tím chceš jezdit celkem svižně hore kopcom, dole kopcom... Fakt jsem zažila ponďu viset ve šrákách s nohama v luftě a ta baterie tolik neváží. Mít těžiště posádky nad osou (což se ti v kopci může stát) je soustava velmi vratká, páka je sviňa věc.
Ještě mi napadá, nešlo by na ten předek využít část nějakého kola (bráno zepředu až po sedlovou trubku)? Dyť kola s nízkým nástupem se dělají a nějakej starej malej oceláč by se dal určitě pohledat. Mi přijde, že to zbytečně předimenzováváš, jednak proto, že ti to sváry jeklů oslabí a druhak proto, že nemáš odhad. Ale koukni třeba na ty sulky, to je pár relativně tenkejch trubek, nejezdí se s tím po žádným asfaltě a dá se s tím jet klidně přes čtyřicet...
Ono i kdybys vzal předek ze starýho dětskýho kola, tak se tam jiný trubky jak na dospělácký stejně nedávaly, akorát jsou kratší... A měl bys to už posvařovaný a poohýbaný. Hlavní váhu a otřesy od motoru stejně ponese zadní náprava.
Tady máš hezkou fotku.
http://www.ifauna.cz/images/nforum-foto/foto...
Ta baba není žádná lehká váha... Sedadlo jde dát klidně níž a víc dopředu a ještě se pod něho baterka vejde. Místo poníka dáš přední stavbu nějakáho dámskýho kola a pojede to jak vítr. Neber inspiraci jen u motorek, ty jezděj 200 a mají výbušnej motor. Ty tam budeš mít elektromotůrek a jediný, co potřebuješ řešit je max, 200 kg váhy, to uveze aji ten malej modrej drátěnej dvoukoláček.
Kriplkáry jsou hamotný a těžký akorát kvůlivá tomu těžišti, aby se při malé základně a velké výšce nepřevrátily, ale pokud uvažuješ o třech kolech a rozumně umístíš těžiště,můžeš to udělat úplně lehoučký a z jemnejch profilů.
Ty jsi asi nečetla zadání, jinak by jsi věděla že to musí být inv. vozík který vleze tam kam potřebuji:-)
Kdybych měl prostory tak koupím deltu a mám vystaráno.
Invalidní vozík do bytu je jedna věc a cestovní vozík druhá. U toho cestovního chceš ten předek odpojovat. To všechno chápu a nevidím v tom problém, rozpojovací to bejt klidně může (poníka taky vypřahajou). Jde mi spíš o to, že uvažuješ jen jedno sedadlo na všechno. To v chodbě nejde zaparkovat druhý, klidně i rozložený? O jednom bych uvažovala jen v případě, že se svépomocí nedokážeš dostat z jednoho do druhýho, ale pokud to jde, tak na venkovní pohyb nepovažuju klasickej invalidní vozík jedoucí rychlostí 20 km/h za vhodnej, na to už jsou ty speciální motokáry za nehorázný peníze, což, jak jsem vyrozumněla, nechceš.
Ale báro ty nechapeš a nebo nechceš chápat:-)
1) nikam nic tahat nebudu a vozík bude ve sklepě kde se vleze jen on a připojné zařízení Tečka.
2) je to ocelový vozík a v pohodě vydrží cokoliv, vyhledej si na yutube a přesvěč se než cokoliv napíšeš:-)
3) dají se na tom jezdit takové terény že by se ti zatočila hlava (a taky se jezdi):-)
4)motokáru mít ani nemůžu, nesedl bych do ni, zdr. stav to nedovolí.
Zkratka přes ten inv. vozík nejede vlak, smiř se stím, vím dobře co chci a proč to chci.
Tak že, pokud máš nějaké nápady či rady k danému, budu rád za každý poznatek:-)
https://www.youtube.com/watch?v=q7LE3yorItQ
https://www.youtube.com/watch?v=uwMfelKDQFw
https://www.youtube.com/watch?v=ogbWghwMyz8
a zde se dobře podívej kde sedí a jak má těžiště
https://www.youtube.com/watch?v=jEW_S7x1E3I
Doufám že ti to názorně stačí:-)
Zde je krásně vidět jak daleko sedí za osou kol
https://www.youtube.com/watch?v=W7nQe6Lwkjk
Nechci ti brát iluze, ale ten člověk je přímo nad osou zadních kol (hmotnostně) a vepředu má na dlouhé páce ještě dvě závaží. Pokud by se narovnal a opřel o to opěrátko, už by to tak veselé nebylo, ale je celkem štíhlej, takže by ho asi ta baterka a přední kolo nejspíš vyvážily. Ale ty chceš dávat baterku pod sedačku, tj. na krátké rameno páky a vepředu jen relativně lehkou vidlici (bez zátěže baterií) a podle těch obrázků i s větším sklonem, takže s kratším ramenem páky.
Tyto silové poměry jsou mnohem důležitější jak profil trubky a na tom tvém obrázku výše mi hmoty a vzdálenosti od otočného bodu prostě na oko nesedí.
Tohle dokážeš spočítat poměrně přesně, takže važ, měř a dej tam raděl rezervu, padat z toho budeš ty, ne já. Stojící člověk má těžiště měkde v prostoru dutiny břišní, v dostihovém sedu (nebo to ber ve spurterské pozici na kole) je těžiště mimo "hmotu", někde mezi hrudníkem a stehnama. Ležérně opřenej o opěradlo s nohama pod sebou ho zas má jinde.
Těžiště je to místo, kterým se vede kolmice k zemi ukazující vektor gravitační síly. Jestli má člověk prdel před osou či za osou není tak podstatné, podstatné je, kde má hrudník, hlavu, nohy, ruce ..., každej ten kus něco váží a čím dál od osy působí větší silou.
Jela jsi někdy na inv. vozíku? Ja ano jelikož otec byl bez obou nohou a vím moc dobře kde seděl a kde měl těžiště. Klidně se i opíral a já si to vyzkoušel taky. Nikdy se nepřevrátil a já rovněž ne. Ty hrozně ráda teoretizuješ ale to fakt nestačí.
Baterie nebudou pod vozíkem ale na tom rámu hodně blízko hlavové trubky. Pod vozíkem je uchcení celého systému.
Jet jsem na tom nejela, ale poslední rok jsem na tom do lesa tlačila mámu a vím, jak je to na polňačce, na louce či jakýmkoliv hrbu vratký a jakou sílu mě to stálo. Takovej železniční přejezd byl pomalu rébus, jak se přes to dostat.
A to byl lehoučkej vozík a máma neměla ani padesát kilo. Si na tom nedovedu představit stodvacetikilovýho chlapa ve dvacetikilometrový rychlosti ani v mírné zatáčce. To by musel dole vézt dva pztle cementu a to by zas ta baterka tak dlouho neutáhla.
Na invalidním vozíku se těžiště pacienta umísťuje nad osu zadního kola proto, aby se vozík snadno zvedal předními kolečky nad překážku. Prostě to otočíč okolo té osy v zadních kolech a lehounce zvedneš. Osoba na vozíku to má v pažích a může to celkem lehce ovládat při nacvičené šikovnosti, průvodce vzadu za vozíkem to snadno jistí. Ale pro silniční trojkolku tohle vše odpadá a je třeba se nad nebezpečím převrácení nazad alespoň zamyslet a ne ho rovnou jako teoretický odmítat. Bára ti docela dobře radí.
Podívej se laskavě na všechna videa s touto pseudo problematikou a potom piš připominky.
A momo jiné zde neřeším kdyby coby ale technická řešení připojení.
Pokud bára ani ty nemáte nic k technické stránce tak prosím neraďte.
Bobe, ty stroje na videích jsou vepředu těžký, hamotný a má to důvod. Pokud si myslíš, že stabilita jízdní soustavy není technickou otázkou, budiž. A ta hmota potřebuje pro pohyb energii, takže to bude souviset se spotřebou elektriky, kapacitou baterií, v tom seš odborník ty. Motor mají taky tuším až v předním kole. Co se únosnosti profilů týče, jsem strojař, a každej statik se mě řehtá, jak věci předimenzovávám, ale ani já bych nevolila takový profily. Evidentně ses ptal na profil, jestli bude stačit, na to ti odpovídali lehokolisti dostatečně. Prostě jsem si na těch obrázkách všimla něčeho jiného, představila si na tom velkýho chlapa a ani ten velkej a těžkej profil mi to "baj voko" nevyvažuje. Zkonzultuj to s Jindrou, ten je v tomto vzdělanej. Já si myslím, že se dá udělat všechno, akorát se to musí dobře spočítat a navrhnout tak, aby to vyhovovalo únosností, spotřebou, stabilitou, rozměry, jízdními vlastnostmi... až po barvu laku.
Osobně ti přeji hodně zdaru, nemáš to jednoduchý a bojuješ jak lev.
Báro taky to budu mít ve předu těžké, bude tam motor a baterie + brašna nad předním kole bratru 30-35kg to dělat bude včetně vidlice a řidítek.
Viděl jsem na tom rajtovat robustnější invalidy než jsem já a bylo to v pohodě.
Ovšem znova a dokola opakuji že vzadu jsou bezpečnostní kolečka která by případnému převrácení dozadu zabránily.
Co se týká profilu tak ten se hlavně nesmí kroutit a klidně může být i 2mm pokud to splní.
Měla by to být kopie tohoto
http://potreby-pro-seniory.cz/doplnky/724...
Ten pán na orázku taky není žádný drobeček a dokonce se i opírá:-)
Máš určitě pravdu, že poloha těžiště je v tomto případě hodně důležitá. Je třeba si ale rovněž uvědomit, že u normálně rostlého člověka jsou nohy většinou těžší, než tělo. Takže když si uvědomíš, že člověk sedící na vozíku má více zatížený předek vozíku (těžiště je jednoznačně vpředu) a to tak, aby byl schopen bez převrácení dozadu vyjet i nějaký kopeček (nájezd na rampu u schodiště apod.), tak musí být jasné, že převrácení Bobbovi tak snadno nehrozí. Navíc jak píše bude mít tažnou jednotku o nemalé hmotnosti, což by teoreticky mohlo eliminovat záklon připojeného vozíku k jednotce.
Nejjednodušší by to bylo spočítat, než pouze teoretizovat. Bobbob má pravdu v tom, že tyto vozíky napojené na pohonnou jednotku jezdí a navíc možné převrácení dozadu chce vyloučit opěrnými kolečky. Já bych se toho převrácení v jeho případě nebál. To spíše bych měl obavu, že se při vyšší rychlosti vyklopí bočně v zatáčce. To bude pro něj větší oříšek, naučit se jezdit tak, aby zatáčky projížděl pomalu. Jedině, že by se naučil do zatáčky klopit i vozík.
Zhoupni se na židi přes kritickej bod a uvidíš, jak málo ty nohy oproti tělu váží, a to je budeš mít natažený ani nebudeš vědět jak :))
Každopádně kolečka vzadu to můžou zastavit, i když je s podivem, mít důvěru v pevnost dvou cca 1O mm osiček, možná v plastovejch ložiskách, a uvažovat o 100 jeklu vepředu. Ale věřím, že ty osičky to udží. Spíš si představuju, jak se z té "zadní polohy" v případě krize bude dostávat zpátky. Víš, já už nejsu nejmladší a spousta věcí, která dřív byla úplná brnkačka, se najednou stává čím dál tím obtížnější...
Datum: dnes v 11:00
Autor: bara2
S tou židlí se ti to moc nepovedlo. Kritický bod u židle a vozíku je trošku rozdíl nemyslíš?.
Ta zadní opěrná kolečka na vozíku nejsou pro srandu králíkům, ale právě proto, aby se člověk sedící na vozíku přes ten kritický bod nedostal. Takže by žádná krize neměla nastat. S Bobbobem se znám osobně a nemyslím si, že právě on by patřil k lidem, kteří jsou schopni bezmyšlenkovitě riskovat. On hraje na jistotu, tzn., že vždy počítá navíc s nějakou rezervou.
Pokud jsi opravdu četla to co napsal, tak sis musela všimnout i toho, že psal, že s kopci už do budoucna nepočítá.
Jestli nejsi schopen pochopit upřímně míněnou radu, která se zakládá na docela rozumné úvaze, tak ti není pomoci. Prostě si tu hubu musíš namlít sám, abys experimntálně ověřil to, co jiná vidí za použití elementárních fyzikálních zákonů. Tak si to užij. Komu není rady ...
Takováhle připomínka by byla na místě pokud by vymýšlel něco zcela jiného než bežně funguje, něco co jde mimo vyzkoušené výrobky s potřebnou certifikací. Ale když jen chce vyrobit něco běžně bezpečně funguje, tak se mi zdá poněkud mimo.
Milý brahmo, jsem rád že máš péči o mé zdraví:-)
Mám 4 roky praxe z minulosti kdy jsem se staral o svého beznohého otce a vím moc dobře jak ty vozíky fungují a co dělají.
Přečti si co píše Papji a taky lelek. Podívej se na videa co jsem zde dal a pak se vzrušuj:-)
Nestavím nic jineho než to co se běžně prodává.
Tahle vidlice by tam snad mohla být
https://www.kupkolo.cz/vidlice-24-sr-suntour...
Tak tohle by mohlo být ono
http://potreby-pro-seniory.cz/doplnky/724...
Zde na fotce je vidět jaký použili profil na nosný rám a nic malého to není:-)
Tak ještě jednou fotka
Je to masivnější, je to vcelku běžný hliníkový profil, co se používá pro stavbu strojů (nebo u veletržních stánků atp.).
Našel jsem tohle ale to není ono
http://www.alupa.cz/hlinik/hlinikovy-system...
Al profily nedělá jenom Alupa.
Tohle je aspoň trochu podobné, bohužel mají tam jen 80x40 raději bych bral 80x60.
Taky je otázka zda prodají kousek materiálu když jsou zaměření na prumyslovou výrobu.
http://www.alvaris.eu/de/cesko/hlinikovy...
....na tak krátkou vzdálenost to unese daleko víc než 250kg- záleží spíš na pevnosti spojení...
Tak dnes jsem už objenal první část materiálu
Objednané komponenty
Profil 8 40x80 - Systém 40, délka 331 mm
Číslo dílu: 400 100 025
Množství: 1 Ks
Cena komponentu: 267 Kč za Ks bez DPH
Příplatek za balení - dopravu: 0 Kč za 1 Ks včetně DPH
Sazba DPH: 21%
Profil 8 40x80 - Systém 40, délka 437 mm
Číslo dílu: 400 100 025
Množství: 1 Ks
Cena komponentu: 334 Kč za Ks bez DPH
Příplatek za balení - dopravu: 0 Kč za 1 Ks včetně DPH
Sazba DPH: 21%
Matice do drážky M8 sklopná s pružinou - N 8
Číslo dílu: 400 300 056
Množství: 20 Ks
Cena komponentu: 12 Kč za Ks bez DPH
Příplatek za balení - dopravu: 0 Kč za 20 Ks včetně DPH
Sazba DPH: 21%
Matice do drážky M8 schwer - N 8
Číslo dílu: 400 300 058
Množství: 4 Ks
Cena komponentu: 22 Kč za Ks bez DPH
Příplatek za balení - dopravu: 0 Kč za 4 Ks včetně DPH
Sazba DPH: 21%
Profilová spojka bez upevňovací sady - N 8
Číslo dílu: 400 300 046
Množství: 2 Ks
Cena komponentu: 136 Kč za Ks bez DPH
Příplatek za balení - dopravu: 0 Kč za 2 Ks včetně DPH
Sazba DPH: 21%
http://www.askmt.com/stranka-profil-8-40x80...
http://www.askmt.com/stranka-matice-do-drazky...
http://www.askmt.com/eshop-profilova-spojka-bez...
Jestli můžu doporučit, tam kde jsou nějaké vibrace, bych pořídil ještě nějaké lepidlo pro zajištění závitů, ať to nemusíš utahovat na bejka a nerozvolňuje se to.
Např od osvědčených Loctite, nebo Retech. Hlavně vybrat to "na rozebíratelné" závitové spoje.
Taky mně to napadlo i když někdy stačí i perovky.
Teď řeším havovou trubku zda ba to molo být z jednoho kusu hliníku kde by byla provrtána díra na trubku a zároveň vyfrézovány otvory pro misky.
Nebo to raději nechat udělat z oceli.
Tak nevím kterou vidlu vybrat
https://www.kupkolo.cz/vidlice-force-mtb-24-al...
nebo
https://www.kupkolo.cz/vidlice-24-sr-suntour...
....no přece takú, co ti lepší vyhovuje a neudělá "díru v peněžence"...;-)
Kolegové udrží to jediná nosná osa pravděpodbně o průměru 12mm = červená šipka.
Modrá šipka = zajišťovací pružinová západka
Žlutá šipka = zajišťovací červík prům. asi 10-12mm, ten nic nenese jen zajišťuje chod celého systému v určitém úhlu.
Viz obrázek
Váhu to snad moc velkou nenese, většina je na zadku. Takže to hlavně tahá a drží brzdu.
Má to nějak účinně brzděný zadek ? Na rozdíl od kola, kde jsou váhy rozložený a hlavní je přední brzda, tady bude spíš brát zadek. Předek bys před sebou nejspíš hrnul.
Vzadu jsou bubnovky, váhu to nese poloviční, tedy si myslím.
Zvažuji tám dát pro jistotu tento čep
http://eshop.mekrs.cz/cep-s-hl.a-dirou-h11...
Sedíš nad zadní osou, nikoliv uprostřed. A při brzdění se nebudeš nahýbat nad řidítka, přenášet váhu. Tady budou ty brzdy minimálně rovnocenný.
Sezení se asi posune kousek dopředu tak že to nebude úplně na ose ale i tak máš nejspiš pravdu.
To pak jo. Tam bude hrát roli v přenosu těžiště každej cenťák.
Viděl jsem na nějakým videu podobný vozík, ale profi a děsně namakanej. Při změně z běžného invalidního se připřáhnul pohon - a pak se nějak šikovně a jednoduše posunula zadní osa kol celá asi o patnáct cenťáků dozadu. takže pilot pak seděl víceméně uprostřed. Určitě se zlepšily jízdní vlastnosti, ovladatelnost i bezpečnost.
Taky jsem to viděl u němčourů:-)
Vidíš ovšem sám že cena profi je neúnosná.
Ja budu schopen to postavit za třetinovou cenu.
Co by jsi mi poradil ohledně té vidlice dát tam pevnou a nebo odpruženou?
Tam asi bude hrát dost roli to těžiště a rozvor. Čím dál to budeš mít před sebou a zadní osu pod sebou, tím zbytečnější by byla odpružená.
Pokud ale nebudeš ten předek vyloženě zatěžovat, nebo jezdit velkým fofrem, tak si myslím, že by stačila v pohodě pevná. Odpružená může pobrat nějakou hrubší nerovnost, co by nepobral přední balon. Předpokládám teda, že vzhledem k záběru i brzdění budeš mít na předním kole něco objemnějšího, kvůli adhezi. Zároveň to taky bude účinně pružit a žehlit drobnější nerovnosti.
Bude tam nějaký balon určitě, pokud seženu něvo na 20", ještě jsem se ani nedíval co je na trhu dostupné.
Zvažuji tuhle vidlici
http://www.katmar.cz/brave-hardrocker-vidlice...
je to 26", je sice o 4cm delší než 24" ale to nevadí:-)
Něco takového
https://www.kupkolo.cz/plast-bmx-maxxis-holy...
Já mám u lehouše na přední 20" nějaký Schwalbe co si ho prý berou takoví ti hoši co s kolem někde skákají. Musel bych se mrknout do garáže a to se mi teď nechce. Je to pneumatika jak hrom. A po 4000 km furt jak nová.
To bude možná ona, líbí se mi
https://www.bikeway.cz/katalog/zbozi/komponenty...
Hlavová trubka, jaký minimální rozměr (délka) lze použít, ja jsem na 130mm bude to stačit?
Čím delší, tím stabilnější a pevnější. Ale pro tohle posouvadlo bude určitě stačit i nějaké minimum. Porovnal bych to s hlavovým z kola, o nějaký cenťáček zas nepofrčí. Na kolech s menším rámem bývají hlavová dost nízká. Otázka, jestli se to pak nedohání vhodnějším typem hlavového složení.
Tak jsem zadal výrobu uchcení tažného systému k vidlici a oni z přiložených výkresů nechápou co chci vyrobit. Pry ať jito napřed přivezu ukázat že ini to bez toho aniž by to viděli nedokáži vypálit.
Kua a jak dělají výrobky které ještě nikdo nevyrobil? Nebo tam zaměstnávají tupce?
A to jsem jim ještě k tomu přiložil toto
Možná by pomohl obrázek, možná i jen náčrt, v kosoúhlém promítání, aby si dokázali představit o co vlastně jde. No a nebo to nakreslit klasicky v pravoúhlém promítání a ne v řezech. V pravoúhlém promítání by byly v půdoryse vidět i hrany, které ten řez nepostihuje. Jestli jsi jim dal jen tyhle 3 obrázky, tak mi také dalo dost práci si představit, jak vlastně na sebe ty řezy navazují, když jeden se jmenuje AA a druhý BB a jedná se o totéž.
Tak ja ti nevím ale rozeslal jsem to pár známym a všichni to pochopili bez problému.
Má tam přece napsané že to je rozměr 11,5x14x4cm kvadr a do toho vyfrezuji díry dle roměru na výkrese, tak co je proboha na tom tak složitého
Jeho přece nemusí zajmat co k čemu patří a jak to bude fungovat.
Jo, pokud jsi to doplnil tím textem, tak je to asi jasné. K tomu strojaři se také ten text nemusel dostat, dostal jen ten tvůj výkres, jako já. Pak chápu, že na to chvíli koukal. Mně to jen z toho výkresu také nedocházelo.
Jo a docela ti to konstrukční dobrodružství závidím. To bude krása, až to začne fungovat. Tak ať se ti to podaří.
Tak je to i na tom výkresu vpavo nahoře.
Ale strojař mně vyčetl že jsem tam nenapsal znak průměru a toleranci např.
Otvor skrz Ø 34mm+0.05
Tak jsem to ještě napravil:-)
Že ty sis to zadal do nějaké firmy oplývající certifikáty ISO všech možných kombinací čísel, mající audity kdečeho a na kdeco ? To je jasný, že pak s "výkesem" na pytlíku od svačiny neuspěješ.
Měl sis najít "garážníka", co má konvenční frézku a soustruh, ten by na to mrknul a už by kutal... A za třetinovej peníz.
Nevím udajně je to solidní firma a doporučil mi ji kolega servisák kol, že byl snimi vždy spokojen. http://www.vnu.cz/o-nas.html
Jenže komunikace silně vázne, na mejly nereagují, na SMS taky ne, telefon sice zvednou ale nic kloudného se nedá domluvit.
Tak jsem to zkusil včera zadat ALUPĚ už mně něco dělali tak snad to vyjde.
Právě že ty garažáky neznám a těžko se hledají.
njn, ti jsou už jen podle netovýho profilu zavedený na jinačí zakázky. Tímhle jen votravuješ... Pamatuju, jak to bylo s drobnostma ve firmě, kde jsem dělal, nebo jak to je u kámoše v dílně - a to oboje je proti tomuhle taková větší "garáž".
Ani pro ty garážníky není takováhle kusovka za pár stovek žádný terno - víc starostí, než výdělku. Ale najít se dají. Hledat soustružení, frézování, bloudit po netu, vybírat, ptát se známých, někde se dají informace o drobných řemeslnících sehnat na úřadech...
Pokud to nedopadne i v Alupě, nic jiného mně nezbude.
Ovšem podle kolegy jso zaměření i na tyhle male atypické zákazky.
Navíc ochotu dokažu dobře ocenit tak že i ten garážník by nebyl škodnej:-)
Tak to mi hlava nebere, sedí hodně za osou, jede 15% stoupák a nepřevrátí se dozadu, sakra proč?
https://www.youtube.com/watch?v=ZPhti49ykXM
Ono to nebude zas tak složité, jak to vypadá. Hmotnost nohou + ruce + náklon dopředu + hmotnost nádstavby. To dohromady nebude zas tak málo, nehledě na to, že hmotnost jezdce odhaduji pod 100 kg.
A zbytek zde
http://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_pripojneho...
Moc pěkné, jsi šikovný. Tu duralovou kostku držící krk vidlice a na ní navazující tlustý duralový plech by možná chtělo nějak povrchově upravit. Alespoň to rovnoměrně okartáčovat a vyleštit. Už teď jsou na tom vidět šmouhy, jak se tam chytá špína. Ale je jasné, že to máš "ve stavbě".
To budu dělat až přes zimu, ony i ty hrany přijdou zbrousit. Taky bych chtěl provrtat díru 3mm přes hlavovou trubku abych mohl bloknout řízení při nakládání na vozík či do auta.
Těch nedodělku bude asi více a zima bývá občas dlouhá a nudná:-)
Bacha na to, na kole je ta hlavová trubka dost namáhaná a umí také prasknout. To je ostatně asi hlavní důvod, proč se ustoupilo od spojení představce s tou trubkou uvnitř krku klínkem, jak to bylo na starých kolech a řeší se to kleštinou přes tu trubku. Já bych to nevrtal. Ale ty tam asi nebudeš mít takové namáhání. Nebudeš s tím drncat po polňačkách.
jen pro upresneni (mam dnes extra dlouhe vedeni)
potrebujes "rychloupinakovat" ty kameny v drazkach? a budou namahany (hlavne) na tah?
Původně jsem to chtěl jen jako vylepšení ale nechám to tak, pevné je to dostečně.
Bude tam tah i tlak zhora dolů.
Dobré by to bylo až na tom vozíku aby se dal jednoduše složit kdyby bylo potřeba.
:-) takže předpokládám že jsi mi napsal "ano"
v tomto případě bych asi propojil ty dva kameny příčným "mostem" a doprostřed dal rychloupínák nebo excentr aby to šlo odpojit jedním pohybem.
ale původně jsem myslel že se bavíme o spojce vozík - pohon. Tam bych to řešil dvojicí čepů.
zítra načrtnu.
Asi si nerozumíme, ja se bavím o spojení pohon vozík a to už mám hotové, viz foto.
Jen jsem tam chtěl pro efekt dát ty rychloupínáky, těma šroubama s hmatníkama je to rozpojene hned, tak že to nechám tak.
Na vozíku bude konstrukce která to celé bude držet ale to nafotím až bude vozík. Ono se to špatně vysvětluje. To co je na fotce mirně vysunuto bude upevneno na vozíku.
Modrá šipka ukazuje na část která bude uchycena na vozíku
jo, už chápu.
Takze z voziku Ti bude koukat kus profilu.
Ja myslel že je to skládání nástavce aby byl menši na skladování.
Takže ty háčky s Ti to podrží na místě než utáhneš šrouby. další přenos síky v tahu bude třením .
Ano, menší na skladováni to bude, přípojné zařízení se vždy naloží na sedací plochu vozíku a tím to pohodlně vleze do panelákového sklepa.
Takže vozík bude parkovat ve sklepě? To je dobře, že chodíš. Já jsem myslel, že už ten vozík bude nahoře. Ač tě často zlobím a ty naopak mne, tak toto mi udělalo radost :)
Chodím o fr. holích ale moc toho už neujdu, i 50m je pro mně dost obtížné zdolat.
na druhou stranu kéž by to tak vydrželo ještě pár let.-)
Bohužel náš dům není vybaven výtahem. Páni projektatnti nepočítali stím že jednou všichni zestárnou a tak na výtahy se jednoduše vys..bodli:-)
Co se týká toho škádlení tak to beru fakt jen jako škádlení, není v tom nic osobního ani žáštiplného:-)
Jo výtah, to je opravdu velký problém. Teď s mým kolenem si to jasně uvědomuji, že by to mohla být v budoucnu pěkná past.
Tak ať ti to chodí stejně ještě dlouhá léta!
To jsou takové věci, které si zdravý člověk neuvědomí. Každý schod navíc, každý obrubník, který se nedá přejet. Jednou jsem viděl nějaké video, kde přesvědčili zastupitele? aby svoje město zkusili projet na invalidním vozíku. Rázem získali jiný pohled na to, jak je město prostupné.
Bohužel je stále někde vidět, že se na to u nás, na rozdíl od západní evropy, padesát let sralo.
A když vidím, co má kamarád vozíčkář za průdu s úřady jak s příspěvky na údržbu vozíku, nový vozík či na auto, tak si myslím, že nejenom zastupitele, ale i některé úředníky by měli na ty vozíky připoutat, vybavit " úředně dostatečnou plenou" a nechat je na tom tak kvartál žít....
Plánoval si handbike ale protože mu na auto dali příspěvek jen 10,000 ( čekal asi 150) on se odvolal a tak nedostal zatím nic , tím pádem se handbike odkládá, protože bez auta on žít a pracovat nemůže , nedostal by se do školy, navíc potřebuje obstarat děti .
Asi není vyvolený tak jako já:-)
Vedle ve vchodě dostala dceruška šeroslepé maminky příspěvěk na auto va výši 400tis.
Parkovací misto k tomu. A přitom maminka si to mastí večer do hospody a pak nachmelená z hospody jako by poloslepá ani nebyla.
Já jsem zvědav zda mně schválí standartní vozík v ceně 9tis., když mám těžké postížení obou kýč klobu.
Copak sralo. Sere. U nás byly na chodnících nájezdy pro kočárky, ale při rekonstrukci zmizely a je tam schod jak hrom. Prý to nevypadalo s těmi nájezdy dobře.
no s kočárkama už jezdí hlavně bezdomovci. Matky nosí děti módně v šátku jako cikánky.
Měl bych krapet obavu, že se tohle spojení časem páčením a otřesama rozvolní, bydojí se díry atd...
Dovnitř do profilu bych vlepil přesně pasující kostky hliníku, abys ty šrouby stahoval skrz ně. Alespoň částečně by se to tak bránilo deformacím a prodloužilo životnost spoje.
Ty šrouby jsou až v té kostce kde je vyřezán závit M8 tohle spojení je velmi spolehlivé, jsou to konstrukční prvky pro výrobní linky kde jsou vibrace nepřerušeně od zarážky po zarážku tak že rok.
http://www.askmt.com/stranka-stavebnicovy...
To čumím:-)
https://www.youtube.com/watch?v=1YH8SJ3YR8k
Dobrý divočáci :-)
Ale když můžou na sněžných skůtrech skákat salta, tak tohle už nemůže být takový problém.
Tak pilně trénuj ať se můžeš taky pochlubit jízdou po dvou :-)
Mám obavu že tohle bych nedokázal.
Ale docela se na to těším. Blokuje mně to zatím nedodán vozík.
vozík jsme svého času koupili za cca 3 tisice na bazoši / sbazaru.
Dokonce byl i s brzdami (bubnovými)
Nebyla by to pro Tebe cesta?
Byla ale není tam potřebná šířka sedu a pevnost,
taky to musí splňovat konstrukci bez zakřivených trubek a podobné fičurky. Na to mám vyhlednutý a objednaný typ který splňuje všechny podmínky.
kua zase se nedaří vložit obrázky
obrazky maji omezeni velikosti, skus si je příště zmenšit např v Irfanu nebo jiném programu který používáš.
To víš, že ne, běžně vkládám 3 megové obrázky, takže 9 mega není problém. Problém bude někde jinde, ne ve velikosti.
Nesmysl, ten obrázek má 94kB:-)
prosimtě a velikost (počet bodů)?
mám pocit že zde je tuším delší strana max 3000px
nebo tak nejak. Teda, v dřevních dobách to na mě někde vyskočilo... (a doufám že na tomto fóru)
Ten vozík co máme v garáži je principiálne hodne podobný (ono tam není moc co změnit).
šířku jsme tenkrát taky řešili.
Co mne coby tlačícího překvapilo že ten vozík se nechoval jako tuhá rámová konstrukce, ale ten rám se kroutil - zřejmě vůle v tom pantografu?
Použili jsme ho párkrát, takže sme to dál neřešili.
včera na Nově - pan Fugner (nestor elektromobility v čechách)) v pořadu Víkend. Dále konstrukce el vozíku pan Kaštana...
(druhá reportáž v pořadí)
http://novaplus.nova.cz/porad/vikend/video...
Vozík od pana Kaštana jsem tu už dával dříve.
Za tu cenu se to ale fakt nevyplatí zato mám téměř nové auto.
Tak to rozhodně není pro invalidního člověka.
https://www.youtube.com/watch?v=a1zP6uTogiw
Tohle je rozhodně praktičtější
https://www.youtube.com/watch?v=3Ftxd4hlnKM
Tak dokončeno a dnes první vyjížďka, jsem nadšen a unesen tichým motorem a skvělou jízdou.
Ale, jízda na oblé silnici je přímo o hubu, taky kdejaký rygol je na zabití. Kopce to tahá i v ninimálních otáčkách což je skvělé.
Zajímavý poznatek, nikdo neočumoval, kdžy jsem jezdil na elektrokole čuměli téměř všichni:-)
Pěkně jsi ten vozík vytunil :o)))
nestabilita - napada mne udelat voziku sirsi rozchod.
nechat vyrobit kostky s jednou dirou kolmou a druhou šikmou. Tou kolmou dirou chytit do puvodnich uchyceni pro kola (ty kulickove cepy co jsem Ti psal výše) a pak do te šikmé díry cvaknout kolo.
Vozik by měl kola do "A" , vraceni do puvodniho stavu by bylo (relativně) rychlé, teoreticky by se to dalo dělat denně. Anebo pro projeti dvermi do sklepa vozik složit.
Obrazek je jen ilustracni, ten uhel by se musel spocitat + nemam tam resene cepy pro brzdy.