Zdravím, hledám nějakou vhodnou (přední)blikačku na přilbu, ale zatím se mně to moc nedaří.
Požadavky jsou následující:
- malá a lehká s dostatečným výkonem
- dobíjecí
- snadná a rychlá montáž na přilbu
Předem díky za případné tipy
Proč na přilbu? proč myslíš, že to je lepší než klasika - na řiditka?
Na řídítkách vozím světlo, blikačku na přilbu chci jako orientační a bezpečnostní doplněk.
Proč na přilbu:
- ve tmě poslouží, když něco hledám, chci zkontrolovat, na něco chci posvítit atp.
- kvůli lepší viditelnosti v provozu (je umístěna výše, na křižovatce namířím blikačku směrem k vozidlu, přijíždějící z vedlejší silnice atp...)
Jako doplněk jo, to by ve městě v hustém provozu mohlo mít smysl.
Bohužel se mi často stává i při velmi mírném provozu v pozdních večerních hodinách, že řidič na vedlejší ignoruje moji přednost v jízdě. Přitom vozím: vepředu výkonné světlo, malou blikačku na helmě (Smart na knofl. baterii), reflexní vestu, batoh s reflexním potahem, reflexní + červeně blikací pásek na nohách, výkonná blikačka vzadu, pláště s refl. pruhem, trubičky ve výpletu, refl. prvky na kalhotách, rukavicích....a to jsem určitě na něco zapomněl.
A zrovna mi jedna pí.a, co mě málem smetla tvrdila, že mě prej neviděla...
Jsou lidi co nevidí kamion nebo dokonce vlak, tak se dá předpokládat, že přehlédnou i cyklistu. S tím, ale nic moc nenaděláš i kdyby si blikal jak vánoční stromeček.
když má píča tlusté auto a nevidí cyklistu, není to výjimka ale pravidlo. Jako cyklista to musíš předpokládat.
Nevím sice, co je to tlusté auto, ale ochcávka to asi nebude. Ten její manévr (a desítky jiných)jsem naštěstí předpokládal, jinak bych ted' net'ukal do klávesnice a nezaložil téma...
tlusté auto např. takové https://goo.gl/b4SJAL
....to mi teda není jasné, jak chceš takhle "ověšenej" přinutit řidiče aby tě viděli ještě blikající helmou :-O kdo nechce vidět, ten neuvidí ani zářící halogen a běžnýmu normálnímu šoférovi to stačí ažaž.....
Lidl prodával blikačky umístěné přímo na přilbě. Ale už je asi neprodává, protože lidi přišli na to, že je to pičovina.
Skladník z místního velkoskladu,kde prodávají gumy na auta a taky duše na kolo s tou zelenou srajdou i tu srajdu zvlášť atd.,mi říkal,že budou prodávat cykl.přílby se světlem a blinkrama a brzdovým světlem. Má ta sranda stát tři a půl tisíce. Ale nic bližšího zatím nevím,můžu zjistit.:-)
Pokud to nebude mít dostatečně velkou svítící plochu, bude to k ničemu, přesně bude to k navýšení ceny a hmotnosti helmy. Auto tam má 5 Wattů a světlomet jako kráva. Bodová světluška v konkurenci aut a městského osvětlení zapadne.
Napiš Jirkovi, jestli ti něco nevyrobí. Má se světly na helmu velké zkušenosti.
Pokud bys chtěl elektroniku pro jednu li-pol baterku a jednu LED, můžu sloužit. Mám jich pár v zádobě. Režimy udělám podle individuálního přání, je tam mikrokontroler, ovládání jedním tlačítkem. Plus je tam nabíjení té baterky z USBčka. Max proud 700mA. Čip má zvládat 1A, ale udělal jsem mu malé chlazení a tak se při velkých proudech přehřeje a vypne. Dodám osazený tišťák zbytek by sis dodělal sám.
Podle mne je to blbost. Ve městě pomůže silné světlo ideálně blikající a pak velká reflexní plocha. Malá světélka zapadnou v ostatních světlech a odlescích. Za mokra dvojnásob.
Pokud se dostaneš do předních světel auta, tak dominuje velká reflexní plocha, protože na dva světlomety auta se stejně nic cyklistického nechytá. Na stejné trase jsem po pár desítkách metrů zřetelně viděl důchodce v oranžové vestě a na plečce, zatímco "borce" na MTB se 3 blikačkami jsem málem přehlédnul. V jednoduchosti je síla.
Viditelnost z boku je problematická. Pokud je to v dosahu světlometů auta, tak opět hlavně velká reflexní plocha. V opačném případě hlavně obezřetnost cyklisty a pak teprve něco dalšího.
Malá světla s vestavěným akumulátorem jsou dlouhodobě nesmysl. Málo svítí a akumulátor relativně rychle stárne a je problém ho vyměnit za nový. Když to osolíš a někoho trefíš, možná ho oslníš. Pokud ho netrefíš, je to malý svítící bod, tedy snadno přehlédnutelné.
Já mám tohle https://cyklosvitilny.heureka.cz/blackburn-flea... a z boku dost o ničem. Po roce provozu jde baterie do háje a při trvalém svícení je to nanic. Mám to na kole už jen jako nouzové světlo, kdyby to hlavní náhodou vypovědělo službu.
Podle mě je blbost, že je to blbost. Velké reflexní plochy jsou ti sice platné, ale jen v případě, že na tebe dopadá kužel světla. Silné světlo jistě, taky vozím, ale bavíme-li se o jízdě ve tmě, pak nikoli v blikajícím režimu, páč taky musím vidět na cestu, že jo. A ted' ta konkrétní situace: tma, blížím se ke křižovatce a jedu po hlavní. Z vedlejší se blíží auto. A ted', co ten řidič vidí: reflexní plochy jsou mně v tomto okamžiku na prd, páč na mě nikdo nesvítí. V podstatě jediný, co ten řidič může vidět, je kužel světla přede mnou. Takže se můžu bud' modlit, že si toho kuželu světla všimne, nebo budu mít ještě jedno světlo(nejlépe v blikajícím režimu), které mám možnost směrovat přímo k němu. A tím je právě ono světlo (blikna) na přilbě. Že ho to může oslnit? Tahle malá světla nemají přece takovej výkon, že by z toho někdo hned oslepl, že jo. A když by ho to mělo přeci jen na chvíli oslnit, jen dobře, aspoň mě zaregistruje a nezabije mě a o to přece jde. A takovej krátkodobě a částečně oslněnej řidič taky určitě nezareaguje tím, že by vlítnul pod plynem do křižovatky.
Mimo to je určitě taky lépe, když máš jedno světlo níž a druhý vejš, a to nejenom kvůli náklad'ákům.
Co se týká toho světla Blackburn Flea, tak ta životnost akumulátoru mě teda překvapila - tak krátkou životnost bych nečekal ani u nějakýho čínskýho šmejdu za dvě, tři stovky...
fenix bc30 má spešl tlačítko, kterým zapneš 1800 lumenů. většinou stačí párkrát probliknout. a když si nevšimne ani tohoto, tak už ničeho
já jezdím s blikajícím světlem i v noci a tak nějak bez problémů. jezdil jsem i se strobem a nebyl problém ;-)
samozřejmě jsem ho cyklistům a chodcům naproti vypínal :)
Pokud vím, tak přední světlo může blikat jen, když je silnice souvisle osvětlena...
Kdysi jsem používal kombinaci čelovka + blikající zelená blikačka (prodávaly se v době, kdy bílá LED stála majlant), ale tím by nikoho oslnit nešlo ani z 5cm... :-)
Ve tmě bych dopředu neblikal, hlavně protože by mi to vadilo, občas takové lidi potkávám a nechápu, jak najdou silnici... v kombinaci s hlavním světlem, které trvale svítí si to ale představit umím.
...jezdíš taky za tmy autem? Asi ne- jinak bys věděl že světlomety sice svítí dopředu, ale rozptýlené světlo stačí, abys ve vestě zářil jak maják- nemusí tě osvětlovat přímo.......
Takže podle mne je blbost, že blbost je blbost!;-)
Podle té tvé teorie rozptýleného světla a majáku by mě přece nemohli řidiči na vedlejší tak hojně přehlížet;-)
Jenže to není o vidi/nevidi, ale o tom, že tě jako cyklistů prostě ignorují. A můžeš se třeba postavit na hlavu
Potmě to není právě (jen)o ignorování cyklistů, řidiči jaksi instinktivně vyhlížejí jen světlomety aut. Proto tak snadno přehlédnou světlo bicyklu, které je slabší a pouze jedno. Právě kvůli tomuhle si myslím, že je lépe mít světla dvě: jedno silné (abych byl dobře vidět a sám dobře viděl) a druhé, nejlépe blikající a "pohyblivé." Pak mám určitě větší šanci, že mě kdejaký řidič nepřehlédne.
Podle mne jsem to napsal jasně. Víc středně nebo hodně výkonných světel a větší odrazová plocha jsou plus. Víc drobných světýlek je sporných, protože ve městě v konkurenci ostatního zapadnou a venku taky velkou službu neudělají. Až pojedeš autem, zaměř se na to, koho vidíš a vnímáš a proč.
Já jsem si to uvědomil na příkladu, který jsem popsal výše. Borec na MTB investoval, ale měl tmavý dres. Jasně, určitě měl na něm malé reflexní prvky a měl fůru světýlek. Fakt je ten, že jsem ho zaregistroval asi na 1/3 vzdálenost na rozdíl od šetřílka na plečce.
Je třeba si uvědomit, že řidič osobáku má před sebou dosti ležaté sklo, které nemusí být vždy dokonale průhledné. Své vnímání má nastaveno na auta (včetně výkonu světel). A je-li protisměr,tak auta poskakující po českých tankodromech oslňují osobáky jako prase. V této konkurenci se chceš zviditelnit drobným světýlkem nevelkého výkonu?
Pokud jde o Blackburn Flea, nenapsal jsem, že je to šmejd. Je to ale malé světlo s malým akumulátorem. Na blikání vydrží, na svícení se vybíjí relativně rychle. Pokud se s ním jezdí denně a mělo by se svítit (neblikat), tak je to docela dost nabíjecích cyklů. Tomu pak odpovídá opotřebení akumulátoru.
Při používání světel na baterie nebo akumulátory jsem si zvykl sledovat ve výlohách, že svítím (hlavně zadek). Tam je taky pěkně vidět, jak různá světla svítí nebo nesvítí do strany. Bohužel u tohoto parametru nemohu říci, že silnější světlo do strany svítí a slabší nesvítí. Je to typ od typu.
Ale vždyt' jsem to přece už psal. Neděje se mi to v žádným velkým provozu, ale v provozu velmi slabým, na okraji města,kdy jsme v podstatě u křižovatky třeba jen já a onen řidič na vedlejší. V takových situacích se tedy rozhodně nejedná o nějakou záplavu, nebo hru světel. Všude tma tmoucí, jen já a on. Bohužel i přesto se to stává, že mě někdo přehlédne a napálí to přede mnou do křižovatky, i když je na vedlejší. A navíc pokud se jedná o křižovatku, kde hlavní s vedlejší svírá ostřejší úhel, pak je ten kužel mýho světla už tuplem jediná věc, kterou je schopen registrovat.
S tema dvema svetlama, stalym a blikajicimm mas pravdu.
Ale jak jsi prisel na to, ze sofer instinktivne vyhlizi jen svetlomety aut ? To beres podle sve vlastni zkusenosti ? Kdyby tohle nejak obecneji platilo, tak havrani nestihaji odklizet z ulic roztahany streva...
Urcite nejen ja to mam naopak tak, ze mezi protisvetlama satram a detekuju stiny ninju a obrysy socek, co nemaji ani jednou za rok na dve nove tuzkovky do blikacky. O chodcich, co pohrdaji svym zdravim a porizeni reflexky povazuji za neslychane ponizeni a podrizeni soferum, ani nemluve.
Já bych spíš řekl, že řidiči si díky nešťastnému celodennímu svícení natrénovali logiku, že co nesvítí, není potřeba vůbec vnímat. Cíl zmenšit počet čelních střetů aut to opatření možná opravdu přineslo, ale kromě cyklistů a chodců na to doplácí třeba motorkáři -> dřívější opatření, kdy celý den svítily motorky, čímž se měly zviditelnit proti autům (podobně vlečné auto, účastníci vládní kolony), mi přišlo logické.
Problém světel u aut vidím hlavně v tom, že jsou čím dál silnější, takže vidět něco jiného, než světla protijedoucího auta, je čím dál větší problém a když to zrovna blbě výjde, tak chodec vidět včas nebude i když si nějaký reflexky vezme.
Navíc si motoristi díky výkonu světel zvykly jezdit v noci stejně rychle jako ve dne, což bezpečnosti nepřidá.
To je ale proto, že seš cyklista;-). Některý řidiči prostě tahle malá světla bohužel občas přehlížejí, prostě se pořádně a důkladně nepodívají, než vjedou do křižovatky. A kór při dnešních výkonných světlech automobilů takové světlo cyklistovo, byt' relativně výkonné, snadněji přehlédne.
Já si myslím, že blikačka smysl má, blikající světlo pozornost přitahuje (slabě svítící se přehlédne snadno).
Já bych na viditelnost reflexek úplně nespoléhal, už jsem tu před lety psal, jak mi nové nálepky krásně svítili na fotkách s bleskem a při pohledu s LED čelovkou, ale když jsem se šel podívat do bratrova auta (tehdy nějaký Favorit), tak ani v kuželu dálkových světel žádná sláva, LEDkové zadní světlo vítězilo.
Můžeš namítnout, že tvoje auto má lepší světla než měl Favorit... jenže stejně nevíš, jaké auto na silnici potkáš... navíc může nastat hromada situací, kdy reflexky dostanou příležitost pozdě (prudká zatáčka), zatímco světýlko může být vidět hned. Že někteří "řidiči" přehlednou i vlak, stejně nevyřešíme...
Nejlepší je asi obojí (nakonec světlo + odrazka v předu i v zadu jsou povinné) a pokud někdo vozí vestu, určitě tím nic nezkazí.
Co takhle nějakou úplně obyčejnou čelovku, ze které by se sundal pásek a za zbylé úchyty by se přidělala stahovacími páskami na helmu? Většinou bývají na tři AAA, které můžou být i nabíjecí.
Jedna z možných příčin nedání přednosti z vedlejší silnice by mohl být špatný odhad vzdálenosti. Z bodového světla není moc poznat, jak je daleko a jak rychle se blíží, a jedno sekundární slabé světýlko se stejně ztratí v hlavním kuželu. Možné řešení je rozmístit si různě po rámu další světýlka, aby se zvýraznil celý obrys a rozměr vozidla (jako autobusy a kamiony). Mám to tak a nikdy jsem neměl pocit, že by mě někdo přehlédl. Ale je to už trochu extrém, o tom žádná...
Zrovna spotřebiče na tři tužkovky bych zakázal, v kombinaci s nabíjecíma bateriema je to zlo, spousta nabíječek prostě umí nabíjet jenom páry... ;-)
Nechci ti brát iluze, ale už víckrát jsem zažil, že řidič na vedlejší mě vůbec nevnímal a tím, že jsem viděl dovnitř auta, jsem to tušil a začal preventivně přibržďovat. Několikrát se auto kousek přede mnou rozjelo a v poslední chvíli prudce zastavilo, párkrát tam prostě vjelo.
Asi by to byla otázka spíš pro psychologa, ale pokud řidič sleduje provoz zprava a pak se rozjede, aniž by doleva natočil hlavu, pochybuju, že by blikačka pomohla, ten řidič prostě věří, že zleva nic nejede (možná nejelo, když se díval poprvé), možná spoléhá na periferní vidění a auta by si všimnul, možná by v tu chvíli vjel i pod náklaďák.
Já mám zásadně přes den na Ibexu zapnuté blikání předního světla (podle některých je to tak protivné, že bych to měl vypnout), myslím, že to dost pomohlo hlavně na vzájemné předjíždění protijedoucích aut, asi to i zlepšilo situace v křižovatkách, ale stále nějaké adrenalinové momenty jsou. Někdy o mě ten řidič gauner ví, je mu to jedno a počítá, že se nějak vejdu, občas řidič asi ani netuší a v takové situaci mívá na 80% na uchu telefon... :-(
Když o tom tak přemýšlím, většina problémů nastala ve dne, za tmy mi řidiči připadají opatrnější i odstup při předjíždění nechávají větší. Já ale jezdím hlavně mimo město po silnicích s malým provozem, tam je moje světla těžké přehlédnout... někde v Praze by to bylo jiné.
Já mám pocit, že intenzivní blikání psychologicky ty řidiče na té vedlejší udrží. Ale testují to jen v Praze.
Ve dne už před těmi kritickými křižovatkami raději zapínám hlavní světlomet v režimu stroboskop. Myslím, že to pomáhá udržet si respekt řidičů, jedoucích z vedlejší, ale hlavně těch v protisměru, kteří chtějí odbočit doleva.