Dnes jsem zatočil zadním kolem na 1 rok starém horákovi s kotoučovkami. Kolo trochu hází, ale není ho jak srovnat. Vždy jsem to dělal měřením na ráfkové brzdě, ale ta tam není. Co s tím?
Pořídit nějaký přípravek připevněný k vidlici, nebo zadnímu nosiči? No a kam jej připevnit na přední vidlici?
Pořídit centrovací stolici?
Naučit se to centrovat podle prstu?
Přece to nebudu vozit do servisu, tak jak?
Našel jsem na KupKolo 3 centrovací stolice, co nestojí oči z hlavy:
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-stolice-u-lix...
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-stolice-super...
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-stolice-tacx...
Máte je někdo a používáte je na různá kola? Potřebuji je na 26" a 28" ráfky s různou roztečí os. Mám kola s kotoučovkami i véčky a s 6 i 9 kazetou. Nejraději bych to do stolice nacpal i s nasazeným pláštěm. Nemám ponk. Centruji to na zemi ve sklepě, nebo na kuchyňském stole.
I ta zcela nejjednodušší a nejlevnější centrovací stolice maximálně usnadní práci. Já si to teda centruju na jedné už za více peněz, ale dostal jsem ji, jinak bych koupil také levnou.
K Tvému problému: pakliže chceš vycentrovat pouze jedno kolo, nemá cenu kupovat stolici. Já bych kolo obrátil na záda a pak bych vepředu na vidlici nebo vzadu na sedlovou vzpěru v úrovni ráfku přichytil např. pásek z tenkého plechu a podle toho bych to vyrovnal. Jde to, taky jsem to tak dříve dělal.
Lze to ale použít jen na boční centrování, ne na házení ráfku do výšky. Tam by sis musel ten bazmek nějak upravit.
Jo - taky jsem si před lety vyrobil centrovací stolici z vyřazené vidlice, ještě ji snad mám v garáži :-)
Roluj dolů a něco tam najdeš
http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/praskly...
Popřípadě vyrobit si něco podobného
http://www.supshop.cz/park-tool-vidlice...
Ten imbus s gumičkou je na cestu skvělý nápad. Díky za odkaz. Možná to teď srovnám s ním. Ale stolici si pořídím. Mám ve sklepě 5 kol na servis, tak se to snad užije. Budu to moci centrovat i výškově. Jen ty stolice jsou hodně různé a už jsem viděl levnou stolici v doslova havarijním stavu, protože to bylo vyrobené skoro z bláta. Na druhou stranu živit se centrováním kol nechci.
Ber to tak, že párkrát nebudeš muset do servisu - a máš i tu dražší "zaplacenou". Plus náklady na cestu, čas, bez čekání na termín atd...
Taky to vidím na jedny z jarních vánoc. Ještě si k tomu vyrobím pravítko pro přeplejtání kol na chycení středu náby. Tenzometr by se pro začátky hodil, ale to taky není žádná láce :-/
Taky jsem si zaplétal sám, ale poslední čtyři výplety jsem si nechal udělat v servisu. Někdy mi to nešlo a byl jsem děsně sprostej, kuwy lítaly nalevo napravo...
Teď tu mám dva ráfky na zapletení, tak to zase zkusím udělat sám :-)
Jak se to těm kuwám při tom lítání podařilo zaplést? (a cos dělal potom ty- kontrolora?) ;-)
nejlepší je mít kamaráda v servisu, který ti to udělá na počkání zadarmo. aspoň moje zkušenost :-D
Jasně a platící zákazník pak kvůli podobným kamaradíčkům musí čekat:-)
to je život :-D
Kamarádi řemeslníci k smrti milují kamarády, pro které musí dělat hned a zadarmo :-)))
je to kamarád - spolupracovník mojí drahé polovičky ;-)
když nejsem zhnilý, tak si to u nich v práci při chvilce udělám sám, ale když je to moc, tak to radši nechám na odborníkovi ;-)
a zadarmo to taky není, teď jsem pekl bůček, tak taky dostal. když už jsem vezl oběd do práce ženě :-)
Kua jak ten bureš má potom vybírat daně z bůčku?
No a když jsem to tak pěkně technicky založil, tak mám ještě jeden dotaz.
Mám hydrauliky Tectro. Já vím, že to není nic moc. Zadní mi zabírá s pákou až hodně stlačenou, má měkčí doraz než přední a po několika stlačeních se to zlepšuje, brzdí dříve. Je zavzdušněná? Brzda je stará 1.5 roku.
"Gumovitost" těch brzd je jejich vlastnost. Už takové byly od začátku a v servisu mne také ubezpečovali, že to prostě tak je. Za málo peněz, je prostě málo muziky. Ale i tak brzdí podstatně lépe, citlivěji a ostřeji než i dobře seřízená Véčka.
Je optimálně zavzdušněná. Nechal bych to tak !
(promiň, nedalo mi to ;-))
:) když já nemám problém s padáním přes řídítka jako ta paní. A té to své kolo dávat nebudu. Odvzdušním to. Alespoň se to naučím.
Odvždušnit můžeš prostě jen tak jednoduše, jako u auta od velkých bublin, nebo se soupravičkou můžeš podtlakem odsát i vzduch rozptýlený v kapalině (tak je to u malého objemu kapaliny na kole správně)
Na úvod bych chtěl rict, že co se týče technických rád, je to tu celkem komedie xD. Pokud chápeš fyziku, tak víš že kapalina je prakticky nestlačitelná, a neroztažná. Při tom tvojem podtlaku se děje to, že tahaš gumovou membránu v expanzce, což jí nedělá dobře. Zase, pokud chápeš fyziku, víš že vzduch je lehčí než kapalina, takže jde nahoru, takže do expanzky (za předpokladu že hadice nejde "dolů"). A zajímalo by mě, co je na vzduchu v kapalině správně, povídej...;-)
Jakpak, jsi ciry teoretik, nebo uz jsi nekdy brzdy odvzdusnoval ?
Abys nerek, ze si tady vymejslim, zkus mrknout na navody k odvzdusnovacim soupravam a na navody a videonavody po netu. Pak nejake ty brzdy odvzdusni - a muzes zacit psat o komediich. Do te doby doporucuju tise sedet a soupat nohama ;-)
Te posledni veticce vubec nerozumim. Nepopletls to ?
Dobře, letím projet pár videjí, prtože to mě od teorie konečně posune k praxi, díky! Dál moc nevím jak reagovat, protože si nenapsal, co si myslíš že jsem napsal špatně, z tvé strany vpodstatě nadřazený monolog, což vždy zaručuje kvalitní diskuzi
...říká někdo, kdo je tu pět minut i s cestou. gratuluji :-D
Jo ony se znalosti posuzujou podle delky pobytu na tomhle foru...to mi nedošlo. No offense, ale tohle je fakt nahov*o diskuze
Poraď jak reagovat na někoho, kdo přikvačí s pindama o komedii, aniž by věděl o čem ?
Napsal jsem ti, ať si moje předchozí slova ověříš na věrohodných zdrojích (je toho plný net). To je myslím lepší, než abych tě tady pracně přesvědčoval svýma slovama.
Snížením tlaku nad kapalinou se snižuje bod varu kapaliny. Prostě se kapalina snadněji vypařuje. Stejně se s tím snadněji uvolňuje i vzduch v kapalině rozpuštěný. Ten se uvolňuje především. Jasně je to vidět, když odšpuntuješ lahev se sodovkou. Jen snížíš tlak a hned se začnou z vody uvolňovat bublinky CO2. Totéž, na trochu nižším tlaku, se děje při navozeném podtlaku vyvozeném odvzdušňovací soupravou. Takže ano, má to i teoreticky smysl. Ona ta praxe se dá vždy tou teorií podepřít či odvodit, jen se nad tím musí někdo zamyslet :)
Nějak nechápu co jsi tím myslel, nějak vůbec. Ten systém natlakovaný není, nemůže být. Pokud to byla reakce na ten podtlak, tak, jak jsem psal, tou stříkačkou ho nevytvoříš (teda jo, ale zanedbatelný, plivnutí do moře), akorát taháš tu gumovou membránu na opačné straně systému.
Už jsi to zkusil, nebo furt jen teoretizuješ ? Já ty bublinky z kapaliny tahal, fakt sodovka. I když je to asi proti tvému přesvědčení ;-)
Zkusil, jinak bych o tom nepsal, dělám to taky :D. Je to spíš takové zjednodušení, a nikde na ofiko videu to podle mě nenajdeš. Tímhle nezpůsobuješ ani tak podtlak, jako že zmenšuješ objem kapaliny v systému. Psal jsem o tom hlavně proto, že to není možné tahat do nekonečna, vší silou, protože tu gumu dřív nebo později dojebeš. A bubliny přilepené někde v půlce hadice tím ven nikdy nedostaneš
Počkej, počkej, aby nedošlo k matení pojmů - způsobit podtlak injekční stříkačkou není žádné tahání donekonečna a vší silou, žádná vývěva.
A tady to máš např. přímo od Avidů, výrobců kvalitních brzd i odvzdušňovacích souprav (cca od 4:25 a znovu vrch od cca 6:00)
https://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0
Před natlačením kapaliny do soustavy brzdy jí odvzdušní. To znamená, že nad kaplinou vytvoří podtlak a rozpuštěný vzduch v kapalině vybublá jako otevřená sodovka. Výsledkem je, že v kapalině je rozpuštěno málo vzduchu a případný vniknuvší vzduch do systému se rozpustí v kapalině, aniž by tvořil bublinky.
Teď mě ještě ťuklo z tvého textu : "..., jako že zmenšuješ objem kapaliny v systému."
Na jiném místě se oháníš nestlačitelností kapaliny. Ona jde nějak roztáhnout, aby jí bylo ve stejném objemu míň ? ;-)
Chápeš jak ta brzda funguje ne? Oháněl jsem se i neroztažností kapalin. Tím že tahaš tu stříkačku, cucáš olej z expanzky (to že v ní může být vzduch, pokud si ji předtím neotevřel a nedolil ti způsobí to, že si ten okruh zavzdušníš komplet), čímž taháš tu gumovou membránu. Jakmile je expanzka úplně prázdná, cítíš na té stříkačce onu nestlacitelnost kapalin (ještě to půjde, deformuješ hadici stříkačky). Tím že vycucáš kapalinu z expanzky, změníš objem kapaliny v systému. Kapišto?
To že to dělá ten maník od avidu je asi jeden z důvodů, že Avid už brzdy nedělá ;-)...Jak jsem řek, pokud víš co děláš, je to zjednodušení
:-)) Jedna pecka za druhou.
Mrkni semhle ;-)
https://www.sram.com/avid/component/hydraulic...
Ty před odvzdušňováním sundaváš "deklík" na páčce kvůli dolití ? Zvláštní postup. Tohle dělám akorát u motorky, nebo do nádobky dolejvám v autě. Na kole natlačím kapalinu/olej právě jen pomocí těch stříkaček.
A kdyby měla nějaká membránka utrpět tímhle srandovním podtlakem, to by musela bejt ze sakramizernýho materiálu. Možná víc dostává zabrat při ojetých deskách a vysunutých pístkách.
No a marně přemýšlím, odkud bys měl natáhnout luft do systému, pokud máš jinak brzdy v pořádku.
Co tam máš dál ? ;-)
Tak to děláš blbě, protože ty bubliny stoupají odspodu nahoru, takže do expanzky (stejně tak, jako stoupají nahoru tou stříkačkou při tom, když ji taháš, řekneš mi že ne, tak do ní klepni)...
...Jak vidno je to web sramu, doprodává staré zásoby, žádné nové Avid brzdy už nebudou
Tlak okolí na brzdovou kapalinu je 1 Bar. To není zase tak malý tlak. V kapalině je rozpuštěný vzduch. Kdyby nebyl, tak by třeba ryby neměly čím okysličovat krev. Také jsou v té kapalině drobné bublinky vzduchu, které zapřičiňují to pružení hydraulické soustavy. Proto to odvzdušňujeme. Bublinky vyženeme a podtlakem snížíme množství rozpuštěného vzduchu. Vybublá jako CO2 ze sodovky. Po obnovení původního tlaku se vzduch začne znovu v kapalině rozpouštět a přitom se zmenší, nebo dokonce i úplně rozpustí, zbytek bublinek, které se nám ze soustavy nepodařilo vyhnat.
V lahvi s bublinkovou limonádou také není nijak velký přetlak a kolik plynu se dokáže v té vodě rozpustit.
Rád bych někdy viděl, jak se rozpouští vzduch, zmenšuje vzduch...:-D
Kup si v samoobsluze lahev sodovky a otvírák a můžeš se pustit do pozorování.
Už dvakrát jsem se ti to snažil trpělivě vysvětlit. O další vysvětlování se už pokoušet nebudu. Doporučuji ti, přestat se ohánět nějakou fyzikou či přírodními zákony, poněvadž o nich nemáš příliš velký přehled.
Nereagoval jsem, protože je to spíš chemie, a z té jsem jalový, totálně. I tak si myslím, že to nejde srovnávat, protože je to jiná kapalina, jiný plyn, a jiná reakce. A nevysvětlil si mi nic, akorát si mám furt dokola kupovat sodovky, a zkoušet a pozorovat. Tím podtlakem vytahneš bubliny z prasete, v hadici je tím natahováním a pouštěním stříkačky akorát honíš tam a zpátky. Přestává mě to bavit, jeden, milovník avidu má beztak plnou expanzku vzduchu, ale plácá se po rameni kolik bubliny vytáhl z prasete když párkrát natáhl stříkačku, a druhý motá furt něco o sodovce. Nevykašlem se na to?
...Jo ted mi došlo jak to myslíš s tou slavnou sodovkou. Jakože se vyrovná tlak. No, fajn, akorát nevím, co to má sakra společného s odvzdušňováním brzd. Chceš mi říct, že tím podtlakem molekuly toho plynu (beztak to není vzduch) jako zmizí? Prvky nemizí. Nejsem si jistý, jestli si pochopil, proč se dělá ten ůkon s taháním stříkačky. Tam nejde o to, dělat podtlak, tam jde o to, že nasáváš kapalinu (při tom taháš to gumové těsnění, při tom si do toho okruhu nataháš "vzduch", který se tam nakumuloval), a s tou kapalinou nasáváš i bublinky plynu které jsou ve třmenu, ty v té stříkačce jdou kupodivu nahoru, takže když ji pustíš, natlačíš tam místo původního "vzduchu" kapalinu...Doporučuju vám oběma místním chytrákům nepoučovat o něčem, o čem nemáte velký přehled
Ať to jezdí ;)
Necil se, praskne ti zilka :-)
Koukal jsi na to Avidacke video ? Tam na zacatku nasali kapalinu do strikacky, zamackli hadicku a nazorne ti predvedli, jak se to ma s tim vzduchem (plynem), rozptylenym v kapaline. Odnikud z prasatka, od membrany nebo hadic to netahali. Vse probiha jen a pouze v te pruhledne strikacce. Takze zadne tahani kralika z klobouku, presto nadherna "sodovka". Zkus si to doma sam, kdyz neveris. Chemie je paradni ;-))
Ten rozpuštěný vzduch v té stříkačce, který po snížení tlaku tak pěkně bublinkuje, se po zvýšení tlaku na normální úroveň zase v té kapalině rozpustí. Ale jelikož to chvíli trvá a také v uzavřené soustavě nemá moc odkud se vzít, tak se tam rozpustí zbytek bublinek, které tam někde jsou zapomenuté.
Kdyby se vzduch = směs cca 20% kyslíku a 80% dusíku v kapalinách nerozpouštěl, tak by ryby neměly co "dýchat" a potápěči by nemuseli při vynořování procházet dekompresí.
Uff, tohle bude těžké a dlouhé. Ten vzduch dojde v té stříkačce na vrch, na hladinu, protože je lehčí než ta kapalina. Kapr ti ve vaně po nějaké době chcípne, pokud do té vody nedodáš kyslík, protože stoupá směrem k hladině...a opět, podtlak tam nevytvoříš, kapaliny jsou neroztažné, a to 1 procento vzduchu to fakt nezachrání. V tom aviďáckém videu se mu zasunujou písty do třmenu, nebo se mu deformuje ta gumová stříkačka na druhém konci té soustavy...ja fakt tak těžké to pochopit?!
Jen dve otazecky. Kde se bere vzduch ve vode, ktery stoupa k hladine ode dna rybniku ?
A kde se berou ty bublinky ve strikacce na videu, kdyz neni napojena na brzdovou soustavu a nevytahuje pistky, ani membranu ?
A kaprovi v rybníku dodává vzduch kdo, když mu všechen uteče nahoru, vodník?
Vyplave na hladinu a nadechne se.
Tys neviděl kapry jak vystrkují čumáčky nad hladinu? :-)
Je tohle snad kaprforum?!! Rostliny, vodní proudy...a voda nějaký kyslík obsahuje, víš o tom ne? Ty vole, tohle pro mě fakt ztrácí smysl
To jako, že všichni to dělají blbě?
A jak by to měklo být? Nějak to popiš nebo dej odkaz na video, kde to to děláš správně.
Kterékoliv video "jak odvzdusnit shimano, hope....". V tom videu, kde odvzdušnuje 10 let staré brzdy, které tu postnul ronda to dělá neuvěřitelně složitě
Takže to dělají všichni dobře, jen někdo jednodušeji a někdo složitěji.
Taky asi bude záležet na konstrukci brzd.
Neco zasadniho se zmenilo za tech deset let v konstrukcich a principu brzd ?
To tvoje odvickovavani nadobky neni zbytecne slozite a membranu mrvici ? Mimochodem, to nikde na videich nenachazim. Mozna ze nekdy vpocatcich kotoucovek na kolech, kdy vic kopirovaly kotoucovky z motorek, na dvacet let starych.
To se to pěkně rozjelo. Takže jestli to chápu dobře, aby brahma vycentroval kolo, musí si nejdřív odvzdušnit brzdy? ;)
Tim nic nezkazi :-)
Musí oboje. Má 1.5 roku staré kolo a už potřebuje docentrovat, což je už hotovo a také lehce odvzdušnit, což je v pořadí. Právě jsem objednal odvzušňovací soupravu.
Pak má Brahma ještě Favorita a ten potřebuje odstrojit a přestříkat rám. Tak to si nechám na weekend.
Musím se pochlubit: před letošní zimou jsem od mého přítele Pavla dostal favoriťácký rám (s vidlicí), nově nastříkaný nádhernou červenou metalízou, no prostě bonbónek, nádhera, skvost - chci na to přeskládat komponenty z jednoho mého retrofavorita, u kterého mi praskla pravá zadní patka a od tý doby mi stojí bez užitku v garáži :-)
Bareš v Brandejse ti patku vymění, přivaří ti k ní držák na přehazovačku a zaletuje pouzdra na šrouby na držáky lahví a očka na bowdeny. I ten nový lak ti pak sežene.
S nově nastříkaným rámem opatrně. Mně při montáži spadl a rázem byla radost menší.
Ono nejde o to svaření jakožto takové: byl jsem s tím u souseda svářeče, ten to opraví bez problémů, ale taky jsme se shodli, že opravená prasklina na takto zátěžově exponovaném místě je prostě už problémová a raději tomu nevěřit. Tenkrát mi to prasklo v levotočivé zatáčce do kopce, nízká rychlost, takže se najednou pode mnou začal houpat zadek, stačil jsem zastavit. Ale stát se to při jízdě z kopce, vyšší rychlost - nevím, nevím... :-)
Ještě mám dotaz. na různých videích a návodech jsem našel, že se dají vyhánět bubliny odspodu vzhůru, ale i naopak. Co je lepší?
Také jsem si všiml, že se kapalina honí zejména těmi stříkačkami. Já jsem u auta jen doplńoval kapalinu a poháněl to pumpou hlavního brzdového válce.To se u kola nedělá, nebo jen doplňkově? Možná proto, že když se to odvzdušňuje odspoda nahoru, tak to pumpování je protisměrné.
U auta je sice princip stejný, ale přece jen provedení maličko jiný. V autě jsou proti kolu tlustý trubky, velký objemy prasat a válce, zásobní nádobka. V tom hektolitru pumpované brzdovky se nějaká ta bublinka ztratí. Na kole si hrajeme s mililitry (upuštění jako u auta by znamenalo přijít o většinu kapaliny a začít znova :-), takže stejná bublinka dělá daleko větší procento objemu. Takže odvzdušnění musí být důkladnější. Tenhle malý objem se natlačuje odspoda nahoru, zároveň se tím taky vyhání ten "velkej" vzduch. Když se to dělá pomalu, s poklepem na hadičku, tak se odvzdušní v každým případě tak, aby brzdy byly spolehlivě použitelný. Ten "rozpuštěný" vzduch bude dělat brzdy nepatrně měkčí. Pro perfektní funkci lepší ho odstranit.
Hm, tak nevím. Zatím jsem vždycky všechno centroval tak, že jsem o vidlici a ráfek opřel plastovou montpáku nebo dřevěnou lištu, zatočil kolem a poslouchal, kde to škrtá. Dají se tak bez problémů srovnat oba směry až na přesnost v řádu desetin mm. Víc není potřeba, plášť stejně hází podstatně víc.
Mimochodem: to ohnutí drátu po celé délce, které doporučuje ivelo, je podle mě kravina - plastická deformace sem a tam spolehlivě zadělává na únavový lom.
Spaliky jsou fajn protoze je dotyk krasne slyset.
Zas ale kdyz to srovnam se centrovaci stolici- tam se lepe pracuje se spojitymi nadobami "vyska-strana" rafku, protoze 80% tohohle hazeni je ze je rafek jen zkrouceny v miste dratu.
Pracovni pozice za centrovaci stolici je ale dost nevyhovujici, a pokud se clovek chce orientovat pri centrovani i zrakem, nejen sluchem, tak to znamena mit stolici na ponku.
Na stole je to aspon pro mne dost utrpeni s mhourenim oka na bilou stenu, a sezenim v lehu na snizene zidli.
Kdyz k centr stolici nemam pristup, snazim se najit odpovidajici kolo se spalkovyma brzdama.
Na radialni hazeni lepim pres vidlici jakykoli rovny kus plastu pomoci lepici pasky.
Jedine co pak vetsinou utece je stranovy stred rafku, na coz je dobry nastroj leza, nicmene i s tou spousta lidi neumi pracovat - mne konkretne se porad pletou strany.
Sorry za absenci diakritiky ;)
"coz je dobry nastroj leza" tomu nerozumím, co to je? Na dobré centrovací stolici se ujetý střed ráfku také dobře pozná. Měl jsem takhle celý výplet na předním kole asymericky na stranu a dokud jsem po bouračce nerovnal vidlici, tak jsem si toho vůbec nevšiml. Na krásně rovné vidlici to kolo najednou bylo na stranu. Ale na vlastnostech toho kola jsem nic nepoznal. Řekl bych, že je to možná hlavně estetická záležitost, která se projevuje na té stolici :)
Ráfek by měl běžet na středu náby, aby kolo nejelo dvěma stopama a chovalo se, jak má.
Na to prodávají (dalo by se i snadno vyrobit) pravítka
např. (i s instruktáží)
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-pravitko...
Já to pochopil! Tím středním šroubem se nastaví výška toho oblouku pravítka nad středem z jedné strany a na druhé by to mělo být stejné. Vždycky jsem přemýšlel, jak se s tím centrují kola :D
Když jede kolo dvěma stopama, tak to vadí čemu? Předpokládám, že se to projeví zejména na silničce s úzkou gumou.
Na tlustý žvejkačce se to asi trochu stírá, ale třeba ve větší rychlosti to může zlobit i na horácovi do zatáčky. Prostě se budou jinak zaklápět řidítka, na jednu stranu ochotněji, na druhou stranu méně ochotně. A v některých kritických momentech by to mohlo být krapet nevyzpytatelné. Při pohodový jízdě a malým rozdílu na to nejspíš člověk ani nepřijde, ale...
Prostě všeobecně, není nad to, když je kolo vyladěný optimálně, když to jde.
Tak jsem to odvzdušnil a je to lepší, než když jsem to koupil. Na páce je jasně patrný doraz destiček na kotouč. To se mi při reklamaci snažili mechanici vyvrátit, že brzdy Tektro se prostě takhle chovají. Není to pravda, může to být stejně patrné, jako u véček. Jen byli líní to odvzdušňovat, či chtěli ušetřit na záručním servisu. Přitom to je poměrně slušně se tvářící firma.
Odvzdušňování je jednoduché a snadné. Proti té pakárně u auta to jde na jeden zátah skoro samo. V průhledných trubičkách odvzdušńovací soupravy je vidět každá bublinka. Jde to bez násilí a v pohodě. Jsem nadšen.
Jo a koupil jsem si centrovací stolici takže budu centrovat i ovalitu a budu si moci to kolo sám i zaplést. Už se těším.
Tři rodinná kola už mám oservisovaná a připravená na ježdění. Sám mám toho svého nového horáka také hotového. Teď už jen odstrojit a přestříkat rám Favorita a složit ho a budu hotov.
A hned se ti bude jezdit radostněji, když sis to takhle dobře udělal sám a levněji a tak se můžeš stavit na hodně dobrém obědě a odměnit se :-)
Já mám hlavně radost z toho, že když si na zahraniční cykloautobusový zájezd vezmu s sebou odvzdušńovací soupravu a náhradní hydraulickou trubičku, tak mne už nikdo nezastaví. Prostě to večer přemontuji a odvzdušním stejně jako s véčky. Žádný problém a stejná spolehlivost jako u véček. Také s sebou na výlet netahám náhradní lanko a pakny, ale mám je někde v dosahu. Černá skříň byla otevřena a prozkoumána. Už v ní žádná záhada není. Kdyby to takhle snadno šlo i s autem...
Stejne snadno jdou odvzdusnit i brzdy u auta. Akorat ze nevim proc je mezi lidma zazitej, zkostnatelej a zabetonovanej naprosto blbej a nesmyslnej postup.
Nemam to ze svy hlavy, prevzaty z perfektni knihy o servisovani skodovek : zadny nadupavani pedalu a pak vypousteni peny z prasete, to vsechno trikrat po sobe a nejmin dvakrat dokola - snadnejsi a rychlejsipostup je ten, kdyz se povoli odvzdusnovak, pak pomocnik seslapne, odvzdusnovak se utahne a pak povoli pedal. Na jedno, nejvejs dve slapnuti u ka zdeho kola je odvzdusneno a jde se od toho. Jen pri vymene kapaliny se takhle pohodove slapne umerne vickrat, aby se cerstva kapalina procpala trubkama. Hlavnene zadne silene podupavani.
Tak tenhle postup znám a prováděl jsem ho. Jen na to potřebuješ toho pomocníka. Auto máš na heveru a lezeš pod něj. Přitom má ten pomocník šlapat na pedál a neshodit ti to celé na nohy.
Odvzdušňovací hadičku jsem měl neprůhlednou a kapalina co z toho vytékala byl starý neprůhledný hnus, takže ve skleničce ani ty bublinky nebyly ze začátku moc vidět. Jsem rád, že to zatím nemusím opakovat. Proti tomuhle je odvzdušnění kola s vychytanou soupravou z jedné stříkačky do druhé náramná pohoda. No a taky se s tím vejdeš do tepla pod střechu a neděláš to venku v zimě na ulici. Brrrrr
Na auto taky pořídíš udělátko, které to zdola natlačuje a nahoře odsává.
Hm, na auto jsem si pořídil software na komunikaci s CPU. Jsem celkem schopen řešit elektroniku a nějaké drobnosti, ale do větších věcí se mi bez garáže už nechce. To kolo je značně jednodušší a silově zvladatelnější. Nebojuji stále s nějakými zarezlými šrouby a nepřístupnými místy.
Jakou centrovací vidlici jsi pořídil? Můžeš sem dát link?
Amatérskou Centrovací stolici Super B TB-PF25
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-stolice-super...
Měl jsem strach, aby se to nekroutilo, ale vypadá to docela pevné a tuhé. Na těch pár mých kol by to mělo stačit. Nechci se tím živit :)
Ještě jsem nic necentroval, jen jsem to vybalil z krabice. Možná by to mohlo mít chybu v přesném nastavení středu ráfku vůči stolici, ale je tam to pravítko, tak podle něj to snad půjde. Jen nevím, jestli na tom půjde detekovat do strany odchýlený celý výplet na všech kolech. Dokud do toho to kolo nestrčím, tak jen odhaduji a uvažuji.
Neodvažuji se jí doporučovat či nedoporučovat. Ještě o ní vlastně nic nevím. Jo pěkně stojí na stole a ty oranžové plastové díly jsou hezky kontrastní vůči čermým trubkám. :)
To je velmi dobrá centrovací stolice, doporučovat ji klidně můžeš. Ani by mi nevadilo, že má několik dílů z plastu (já upřednostňuji kovové součásti). Naprosto dobrá, bude se s ní dobře dělat :-)
Mám pár kousků nářadí od Super-B a vždycky fungovalo dobře. Na takové to "domácí šontání" to určitě bude stačit.
Včera jsem totálně rozebral svého Favorita do Prahy a na silnici. Mám holý rám a začal jsem váhat, zda mám jen rezavá místa opravit a přestříkat to celé sprejem, nebo to dát znovu na práškovou barvu do lakovny. Velký sprej barvy a další s plničem ocelový rotační kartáč a śmirgl papír už mám připravený, stačí to jen spustit. Navíc mám pocit, že postupně ta rezavá místa ubývají, jak je tímto způsobem pořádně opravuji. Na druhou stranu, kdyby to pořádně otryskali, odrezili a nanesli práškovou barvu, tak by to vypadalo nejen lépe, ale i lépe by to drželo. Jen už jsem tohle jednou podnikl a teď každé dva roky odrezuji a opravuji. Evidentně to sprasili. Tak kudy kam?
O sprejích lakýrové tvrdí, že je to jen obarvené ředidlo. Výjimkou jsou některé míchané spreje s tvrdidly "pro okamžitou spotřebu".
Prášková barva (komaxit) je prima na čistý zdravý materiál. Na zbytky rezu nechytá a rez pod ním vesele pokračuje, dělá na barvě bubliny, odstřeluje. Nevýhoda komaxu je taky ta, že křápnutý místa jednoduše neopravíš, pod prasklý povrch se dostane vlhkost a už to rezne, odfukuje, dál praská.
Třetí možnost, nechat fouknout u lakýry nějakým akrylátem.
Hlavně ale, ať je kolo červený, pojede nejrychlejc.
Můžu doporučit Hammerite. Bez základovky, snese i drobné zbytky rzi a jestli ho vyloženě neprodřeš o šutr, vydrží celé věky. Jediná nevýhoda: trvá týden, než přestane lepit, a další dva nebo tři týdny, než vytvrdne do oděruvzdorného stavu. Co taky chtít od barvy na ploty, že jo :-).
Jo Hammerite je skvělá barva na rez. Drží a drží a nakonec drží i místo toho sežraného plechu pod ním. Na prahy a blatníky 120 jsem jí rád používal. Ovšem moje kolo je zcela jiná třída, než prorezivělá 120, takže barva za rezavé ploty je pro něj zcela nevhodná, jak jistě sám tušíš :) Také se určitě nedělá červená, což je naprosto základní podmínka, poněvadž, jak už napsal Ronda, červená je nejrychlejší.
Rychlejší než červená je bílá a stříbrná. Proto mají letadla barvu jakou mají ;)
Kdepak, jen letadla mají dost výkonu, tak je to jedno. Nejrychlejší je určitě červená :D
Tu mojí červenou prodává Bareš v Brandejse jako červenou "Ferrari". Je jasné, že musí být nejrychlejší.
to je blbost. stačilo, aby bílého konkorda natřeli na modro pro pepsi, a už mu to lítalo o třetinu pomalejc. jednoznačně je bílá nejrychlejší :-)
Z tvého tvrzení se dá vydedukovat jen to, že modrá je ještě pomalejší než bílá, s čímž mohu souhlasit. Ale, že barva "Ferrari" je nejrychlejší, o tom není vůbec žádná pochybnost. :D
to by pak konkorda natřeli na červeno, ne? :-D
hele, já mám červený kolo, a že by bylo nejrychlejší, no nevím. stříbrný fávo, co jsem měl předtím, jezdívalo rychlejc
Vždyť píšu, že u letadel na tom zase tolik nezáleží. Ale zkazit se dá všechno.
Nezáleží jen na kole, je také důležitý jezdec. Když z Ferrari vyndáš motor a dáš tam kolotoč s veverkou, tak to bude jezdit blbě, jako nyní to tvoje červené kolo.
a když tu veverku natřu na červeno, zvedne jí to výkon? kolik HP bude pak mít? :-D
To rozhodně stojí za pokus. Myslím, že červená veverka by mohla být rychlejší. :D
To ale platí jenom v řidším vzduchu tam nahoře. Takže do Tibetu, nebo Bolívie určitě.
Rondo, ty jsi taky někoho naštval, nebo se někdo jen sekl? :D