Slovo do diskuse - v souvislosti s koupí nového kola koncem ledna (viz http://www.nakole.cz/diskuse/21487-vyber-ze-tri... jeho zajížděním se vyskytl zajímavý rozdíl v počtu ujetých km. V prodejně mi namontovali kompík Sigma BC 7,16 ATS v ceně Kč 800,-, který má nastavení nikoliv měřením, ale rovnou v palcích velikosti kola, takže tam je nastaveno 29'. Ujel jsem tři různé známé trasy a zjistil rozdíl v najetých km - nový ukazuje méně. Tak jsem si udělal kolečko ze dvora a měřil. Výsledky jsou vskutku zvláštní.
Auto nameřilo 2,1 km, ovšem tachometr neměří metry.
Nový komp naměřil Sigma BC 7,16 ATS 2,220 m.
Starý kompSIGMA BC 500 BaseLine 2014 2,290 m.
Kompík kamaráda (jezdí Krále Šumavy a triatlony 2,00 m.
Jeho GPS hodinky 2,130 metrů a tvrdí, že je považuje za hodně přesný.
Naměřil jsem trasu na mapách cz a dalo to 2,179, čili 2,180 viz obrázek.
Koukám na to úplně u vytržení, co teda vlastně platí? Holt se smířím s údaji na novém kompíku, nějakých pár desítek metrů nehraje roli, ale při delší vzdálenosti ten rozdíl bude v kilometrech. Jaký máte zkušenosti vy ostatní?
Mapy na netu zpravidla podměřují, takže tam je ta naměřená menší vzdálenost jasná.
Akorát je těžké odhadnout, jakým koeficientem tu vzdálenost vynásobit, aby se s dostal ke správnému výsledku :o)))
Ona je to řekl bych, vzhledem k důležitějším životním problémům, ptákovina. Nějaký ten kilák nehraje roli, ale ty odlišnosti jsou zajímavý :D.
Ahoj,
tyto problémy jsem před dvěma roky vyřešil,že jsem dražší cyklokomputer i s kcal. a podob.údaji vyhodil a zakoupil za 130Kč nový z Kaufl..Ukazuje jen základní data,obvod kola jde nastavit vkm a jde po vynulování znovu nastavit počet celkem ujetých km.
Fakt se dá nastavit jen průměr kola v palcích?
Sigmu vozím od roku 1991, už jsem jich měl poměrně dost, ale u všech se nastavoval průměr kola v milimetrech.
Pokud je to jak píšeš, tak to níkdy nenastavíš přesně, protože každý plášť ti dá jiný výsledek.
Pak si jedině někde zkusit projet přesně změřený úsek a dopočítávat to.
Tak hele 10 nás někam jede a každý má jiný km :)
1. jsi si jistý, že pokaždé na stejné trase jedeš naprosto stejnou dráhou jízdy ? ( není to tak dlouho co nějaký maratonec uběhl rekord mítingu a pak zjistili, že oni trasu měřili na prostředku silnice a on jim běhal tak, že sekal zatáčky a oblouky..:)
2. nastaveno 29 je celkově k prdu, když teda bazíruješ na metrech :) , protože nevíš jaký máš skutečný obvod pláště na kole ...
Si to odměř klasickou metodou, kolik ti jedna otáčka kola na kterém sedíš dá mm a to dej do kompu ve smyslu 29 je 2300 mm a celkem se vsadím, že obvod budeš mít jinak :) a ten obvod tam musí dát jít ručně, neměl jsem snad jediný comp kde by to nebylo možný....
Ale smysl to moc nemá, naložíš, ojedeš plášť a zvýšíš nájezd , přehustíš nebo zhubneš a snížíš nájezd :¨)
Zítra jedu na garančku, tak to prodiskutuju tam. Koukali jsme na ten komp a opravdu jde nastavit jen rozměr kola. Ten můj kámoš taky jen kroutil hlavou, proč to nejde nastavit výpočtem.
http://www.sigmasport.com/en/images/pdf/079160...
Nejsem si úplně jistej, ale zdá se že by to nastavit jít mělo,KROK 7 TAM UKAZUJE, ŽE KOLÍKRÁT ZMÁČNEŠ SET TAK SE TI OBJEVÍ PŘÍSLIŠNÍ ČÍSLO :)
Vždyť tam ty milimetry jsou... Musíš se proklikat všemi těmi velikostmi v palcích až do místa, kde se to dá nastavovat v milimetrech.
Otestovat se to dá na silnici kde jsou kilometrovníky je to po půl km a je to docela přesné. Podle toho jsem si nakalibroval svůj tachec i kámošuv a přesto jsou tam malinké rozdíly. Stačí mit podhuštěno nebo přehuštěno a je rozdíl.
tý jo, představa, že budu 3x ročně při přehazování plášťů znovu přeměřovat a kalibrovat, uf. to radši dám tu střední hodnotu a s jedním pláštěm pojedu o fous pomalejc a s druhým o fous rychlejc. na orientaci to stačí. a ten kilometr, co tam naskáče nebo pochybí za rok, mě fakt nezabije
To není třeba, vždy používám stejné pláště.
tak to mě se to během roku docela střídá...
na zimu jsem měl kendy klondike, loni jsem dojížděl schwalbe smartsam, mám tam pár cx comp, pak nějaké kontinentaly od hekynena, a teď mám vyhlídlý landcruiser od schwalbe, protože vypadá docela betelně a tu je za dobrou cenu :-)
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
S LandCruisery mám dobré zkušenosti. Sice už je momentálně nevozím, ale vzpomínám jen v dobrém. :) Na silnici to jelo pěkně a docela podržely i v lehčím terénu, i v nějakém tom blátíčku (samozřejmě pokud si člověk tím hladkým středem nahrábne v blátíčku třeba kořen, tak je vymalováno, ale to je asi jasné). Pro objektivitu ale musím konstatovat, že jsem je měl v 26'' verzi.
akorát jsem koukal, že tam mají asi 3 druhy, každé mají jinou ochranu, cenu, nosnost, váhu i doporučený tlak, tak to nebude tak jednoduché.
nejradši jsem měl continental countryride, ty mi vydržely snad rok a půl, než jsem je sjel. ten zbytek jde po půl roce do háje. ale uznávám, že dost dělá moje váha + věčně naložené zadní brašny :)
Potvrzuju. Se Schw. Land Cruiser (28") jsem byl spokojenej, na takový to ježdění kolem komína. Na Schw. Big Ben (léto) a Schw. Winter (zima) jsem přešel v podstatě jenom kvůli stavu silnic v okolí...
technický dotaz - jaký je rozdíl mezi těmito třemi landcruisery? :-)
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
vidím rozdíl v ceně, kupodivu ve váze a poslední má kevlar a ten prostřední puncture guard, první nic.
nějak se v tom nemůžu zorientovat, co je nejlepší :-)
Koukl jsem krátce na web Schwalbe a pokud tomu dobře rozumím, tak Kevlar guard je "standardní" ochrana proti propíchnutí, vložená tenká tkanina. Určitě lepší, než ten základní plášť bez ochrany. :) Podle výrobce má v kategorii ochrana tři čudlíky. Protection Guard je vložená tlustá (prej 3mm) vrstva čehosi - nějaký "gumy" (s uvozovkama, kdoví, z čeho to je), která by asi měla kromě toho, že (třeba) trn nechce pustit dovnitř, v nejhorším fungovat i tak, že když už se trn přece jen zapíchne do pláště, tak mu nevyjde délka na to, aby to propíchl skrz až k duši. Podle výrobce by měl mít v kategorii ochrana pět čudlíků, tedy lepší. :) Takovej plášť bude ale určitě těžší. Takže si porovnej, čemu dáš přednost... levnější, lehčí, ale možná častější lepení, nebo naopak...
Čím vyšší stupeň ochrany před defektem, tím plášť taky hůř jede.
Zkrátka něco za něco.
Takže ideál vzít střed, tudíž kevlar, co? :)
Asi jo. Ale pokud bys plánoval jezdit s tím převážně silnice, tzn. s pláštěm nafoukaným na vyšší tlak, tak bych se asi nebál ani té Protection tlustovrstvy. Větší tlak, tedy i menší promáčknutí pláště při zatížení, by ten vliv na horší odvalování mohl snižovat, ne? Ta tlustovrstva určitě nezasahuje až do boků pláště, přinejmenším ne v plné tloušťce.
Tak ještě aktuálně poznatek k těm ochranám. Konečně jsem se jal spravovat to kolo, co jsem onehdá našel v garáži poloprázdný. Je to plášť taky od Schwalbe (Tough Tom), celkej novej (myslím od loňskýho října, listopadu, nebo tak nějak), no a má taky ten Kevlar Guard. Když mám takhle večer zrovna čas, nasadil jsem čelovku, sundal brejle (na blízko už s nima nevidím, jako dřív) a propátral pěkně celej plášť i zvenku. Kromě toho mizery, kterej mi propíchl duši (akátovej trn - schválně jsem si ho položil na pravítko a má 6 mm) jsem z pláště vytahal dalších 5 trnů. (No jo, poslední dny hodně foukalo, po zemi bylo popadaných hodně větviček). Většina byla tak kolem 2-3 mm, až k duši se neprokousaly. I takový menší trny už jsem ale dřív tahal z jinejch plášťů, kde stačily na to, aby propíchly i duši. V těch případech ale většinou byly zapasovaný do pláště celý, nic z nich nepřečnívalo ven; tyhle byly při prohlížení celkem dobře vidět, nebyly zaražený úplně pod povrch. Takže něco ta kevlarová vrstva zjevně dělá, cosi pochytá, ale na ten delší trn už holt nestačila. Tož asi tak. :)
Osobně jsem měl ten nejlacinější LandCruiser bez reflexních pruhů, a dobrý. Jestli ovšem od té doby "nezoptimalizovali" výrobní proces, že jo...pravda je, že to nejezdilo terénem, jenom po městě, max. po šotolině.
Těch faktorů je spousta. Kromě už zmíněných - rozdíl ve vzdálenosti naměříš i třeba na dvou stranách prudkého kopce - nahoru člověk vždycky trochu "šněruje", jede spíš vlnovkou. Dolů ve sjezdu, když to frčí, je pak stopa mnohem vyrovnanější - tedy kratší. I na úplně ideálním kopci, kterej má podle silniční vzdálenosti nahoru i dolů stejnou vzdálenost, už se vytvoří nějaká "chyba".
Pak je otázka, co vůbec kdo chce měřit, protože podle mě "šněrující" jezdec skutečně najede víc, stejně tak lze různě hodně řezat zatáčky a tím nějaké metry ušetřit.
Když na to příjde, dalo by se měřit dráhu najetou předním kolem, zadním kolem, hlavou jezdce... pokud je dostatek prudkých zatáček, může tam být měřitelný rozdíl... :-)
Teď si nejsem jistý, teorie relativity se vztahuje jenom k času, nebo i ke vzdálenosti ? :-)
Pohybuješ se rychlostí blízkou rychlosti světla? :-)
Myslím, že tam byl nějaký vztak i k rozměrům, ale přiznávám, že jsem to nikdy dostatečně hluboce nepochopil...
Relativistickou kontrakcí délek se ti z předního kola bude dělat elipsa se stejnou hlavní poloosou jako je původní kružnice a s kratší poloosou ve směru pohybu. Pro vnějšího pozorovatele se ti bude zkracovat obvod toho kola. Ale tobě ne, takže tobě to bude měřit stále stejně. I čas ti poběží stejně, dokud budeš sedět na tom realativistickém kole.
Pak ještě, co to udělá s magnetismem magnetu při těhle rychlostech.
Samozřejmě, že "šněrující" jezdec tu vzdálenost předním kolem skutečně najede, takže je asi otázkou, jestli tomu říkat "chyba". Nějaká nepřesnost to ale je v tom smyslu, že ten stejný jezdec na stejné trase může naměřit jinou ujetou vzdálenost, pokud trasu projede v opačném směru.
Teoreticky by se možná dalo prohlásit, že je lepší instalovat si čidlo na zadní kolo, protože to "šněruje" o něco méně než přední. :)
(A víte, co vám k tomu řeknu na závěr? Včera jsem přišel do garáže a koukám, přední kolo poloprázdný, asi zase nějakej za**** akátovej trn. Nechtělo se mi to hned řešit, tak jsem chytil "rezervní" kolo se silničním pláštěm, který tam čeká na opravdové jaro, přehodil to a jel. Při záměně zubatého pláště za silniční, byť na stejně velkým ráfku, rozhodně nějaký rozdíl v obvodu kola je, ale řešil jsem to, přenastavoval jsem si cyklopočítač? Pfrrrrrr... to se mi teda faaakt nechtělo. :)
Mám několik tras, kde už spíš "měřím čas" za kolik to dám, protože km mám za ty léta +- v hlavě a podle toho si rovnám jak na tom jsem...
To je dobrý hlavně pro začátek sezony, kdy mě pravidelně odejde jedna z baterek buď vysílačová nebo compová :)
Co se týče principu měření, tak za nejpřesnější (cyklo) metodu považuju klasické počítání otáček kola, ovšem pouze za předpokladu přesně nastaveného obvodu.
Měření přes GPS sice zní lépe, ale v závislosti na kvalitě signálu, může naměřit blbosti. Hodně záleží na frekvenci s jakou se poloha zjišťuje a algoritmu, který data zpracovává. Když je dlouhý interval měření, může to zkracovat zatáčky. Jelikož každé měření má nějakou odchylku, když se data vhodně nefiltrujou, může kolo stát celý den v garáži a přesto se napočítají stovky metrů, záleží na aplikaci, o kolik se poloha musí změnit, aby už to vzalo jako opravodvý pohyb...
Celkem bych věřil údajům z mapy.cz, pokud jezdíš po silnici. U nezpevněných cest už to sedět nemusí, hodněkrát se mi stalo, že turistická značka vedla kousek jinudy než byla značená v mapě...
Každopádně velikost kola v palcích je fakt jen hrubé orientační měření. Pokud někdo touží po přesných výsledcích, chce to změřit ujetou vzdálenost na jednu otáčku (lépe několik otáček a zprůměrovat) a navíc to přeměřit při výměně pláště, výrazné změně tlaku nebo zátěže... protože pochopitelně i hmotnost jezdce bude mít určitý vliv... :-)
A pokud někdo dělá často smyky předním kolem, jezdí po zadním, nosí kolo do schodů nebo na kole skáče do dálky, může být nakonec měření GPS přesnější než klasický tachometr...
Tu ujetou vzdálenost na jednu otáčku je třeba měřit s jezdcem na kole a ne jen kolo vodit po dvoře. Doporučuji udělat křídou značku na plášti pro přesné určení té jedné či dvou otáček. Já to jezdím ve sklepě na chodbě podél zdi, které se přidržuji. Takto seřízené 3 tachometry se mi na výletě cca 60km nerozejdou o více než kilometr a to přisuzuji různé dráze každého jezdce a různému navracení.
....jestli je toto "komentář mimo téma", pak nevím, co očekávají čtyři "kaput-áři"? Asi už stárnu :-((
Pěkně se nám ta diskuse rozjela a vypadá to, že nechám nastavení z krámu, byť se to o nějakých pár stovek metrů bude lišit.
Včera mě zviklala cesta z domova do Domažlic do místa, kde už jsem párkrát byl a na starým kompu to dalo 18 km a včera taky.
Každopádně díky za rady a přeju hodně najetých kilometrů! (Včera za slunečného počasí 12° C 40 km, dneska na teploměru +3 a teď večer se dalo do deště... takže zase jindy).