Zdravím, momentálně jezdím na tomto kole:
https://jizdni-kola.heureka.cz/superior-xp-949...
Mám kupce na kolo a přemýšlím, které vybrat abych udělal správný krok při výběru nového.
Do nového kola hodlám investovat cca 50 000,- Kč.
Nejsem žádný znalec, a proto bych vás zde chtěl poprosit o radu, jaké kolo za ty peníze koupit, abych koupil zase o něco lepší a kvalitnější než je moje staré. Díky moc všem za typy a rady.
A ten Sup má nějaký problém, nebo v něčem nevyhovuje ? - Od toho bych se být tebou asi odpíchnul. To kolo obecně už bylo docela na slušný úrovni, takže pokud chceš měnit za jiné, musíš ty sám vědět, v čem nevyhovovalo a co chceš na dalším hledat jiného, lepšího. Jenom vyšší cenovka tohle sama o sobě nezajistí. Napiš, v čem byl problém, nebo co by sis představoval lepšejší a dá se diskutovat.
S kolem jsem žádný problém neměl, beru to jako výměnu za dnes dostupnější lehčí kola a novější stroj který si bude déle držet hodnotu. Ale také se obávám že za 50 000,- Kč o poznání lepší stroj neseženu, nebo se mýlím? Ještě mne napadlo za 50 000,-Kč kolo z cyklobazaru, které má původní cenu třeba i 80 000,- Kč. Ale mám obavy abych nekoupil zajíce v pytli, nějaké závodní kolo které dostávalo do těla a nebylo by třeba v pořádku.
?? To chceš kupovat jako investici ?
Nedělám si z tebe srandu, žádná ironie. Jen mě zajímá, jak to myslíš. S tímhle jsem se ještě nesetkal. Žádné kolo si hodnotu nepodrží. Některá za čas budou snad líp prodejná, některá hůř, ale vždycky o dost levněji, než za kolik jsi nakoupil. Cenu si snad možná podrží nějaké kolo "s rodokmenem", po významném závodníkovi. Jenže u nás asi kolo po Armstrongovi, nebo Cancellarovi těžko pořídíš. I tak by to ale nebylo tak jistý, jako s růžovým Cadillacem po Elvisovi.
Kolo se většinou obměňuje z nějakého důvodu. Jestli je už orajtované, nebo chceš lepší geometrii, pružení, váhu. Jenže kromě prvního případu, kdy chceš jen nahradit jiným, bys měl vědět, co konkrétně chceš vylepšit. Ta cena fakt nic neřeší. Můžeš pořídit vyhovující kolo zas za těch třicet, nebo naprosto nevyhovující za padesát, nebo klidně i sto tisíc.
Jestli ti jde jen o váhu, tak pokud jsi předtím neměl nějakého těžkého mastodonta, tak se připrav na to, že další gramy už budou draze vykoupené a ty ještě další už vyloženě krvavě - s tím, že pak už i spotřební materiál se pohybuje v jiných cenových hladinách. Levnějšíma náhražkama bys kolo zase vrátil k úrovni toho původního.
A s nákupem staršího kola je to vždycky trochu loterie. Mockrát se nakoupí dobře, občas si někdo vytáhne černýho petra.
Tak trochu jsem si myslel úplně to samé co jsi mi vlastně napsal, jen jsem to nechtěl slyšet. Jde vlastně o to, že se cyklistice momentálně hodně věnuji.
Najedu zhruba 8000 km ročně a letos se chci pokoušet jezdit co nejvíce závodů. Na tomto kole co prodávám jsem se toho hodně naučil, kupoval jsem ho už jetý a po dvou letech co ho vlastním, přemýšlím co s ním jestli ho nechat kompletně seřídit, umýt, promazat a jezdit sním závody, a koupit nějakou levnější silnici jako tréninkové kolo. Druhá možnost byla vlastně tato, kolo prodat a koupit nové seřízené, lehčí, jednotalířové a jezdit sním závody i trénovat, ale asi se shodneme, že první varianta bude rozumnější. Potřeboval jsem znát názor někoho, kdo se vyzná, nebo má nějaké zkušenosti.
Se závodama (start-cíl) zkušenosti nemám. Tam obzvlášť musíš už z vlastních zkušeností vědět, co bys potřeboval kde vylepšit a vychytat. Poradil by ti tak leda nějaký vyloženě osobní trenér. Co se převodů týká, hrozně moc záleží na typech a profilech tratí, co jezdíš, taky na tvojí výkonnosti. Pro někoho někdy může být jednoplacka ideál, pro jiného nebo jindy trojplacka skoro málo. Rozhodně se nedá řídit nějakýma "trendama" a módníma vlnama. Ale to už určitě nosím dříví do lesa, s tímhle docela solidním nájezdem ti musí bejt jasný.
Jestli na to ty prachy máš, určitě si udělej radost, ale pokud na kole hodláš závodit (a jak píšeš sám, co nejvíc), tak v žádném případě neuvažuj o nějakém uchování hodnoty. Takové kolo není ani trochu investice, to je čistá spotřeba.
Jednotác není pro každého, musíš mít značnou kondici, abys utáhl relativně dlouhé nejlehčí převody, pak je to pro závodění elegantní řešení.
Závody nejezdím, ale co pořizujou známí, mám takový pocit, že trendem je používat výhradně celoodpružená kola?