Omlouvám se za nové vlákno, ale nechci to cpát do jiných zaplevelených v tomto ne moc přehledném diskusním systému.
V roce 2016 jsem si párkrát zajel do práce na kole 20+20km. Celkem rovina, průměrná rychlost 20 kmh . Je to 90 % po obslužkách a nefrekventovaných cyklostezkách. (trasa zde http://1url.cz/mtFxu ) Chtěl bych zvýšit průměrnou rychlost, být dřív v práci, z práce. Takže uvažuji o elektrokole. Něco jsem načetl, vyřadil 250W motory a chci 750W (asi od evbike). Dokonce jsem byl za prodejcem, který mi půjčil své 750W horské se středopohonem a pak kolo s předním pohonem. I přes jeho přesvědčování, že středový pohon je lepší (řekl bych, že je to také jednodušší práce, za stejné peníze pro něj než montáž zadního pohonu). Mně to při jízdě připadlo stejné, chtěl jsem hlavně rychlost a při 40 kmh jsem se málem ušlapal (otáčky) i na 750W horáku (na kole měl menší středové kolo pro terén), tak městském předokolu.
Problém jsou finance, představoval jsem si nákup nového kola + přestavba, kolem 30 000 Kč. To mi už pro středový pohon a slušnou baterii nevychází. Cena setu 24 789 Kč http://www.elektrokola-michal.cz/kit-evbike... + 1900 Kč práce + 10 000 Kč kolo = 36 689 Kč To bych ještě eventuálně dal, ale nelíbí se mi kapacita baterie 9Ah. Kit s 11,6 Ah je o 2 600 Kč draží, tj. 39 289 Kč. To je moc.
Potřeboval bych posoudit, zda pro mne není zadní pohon dostatečný. Jízda po rovině, asfalt, občas menší kopeček. Rekreační vyjížďky bych realizoval na mém současném kole.
Cena setu 8850 Kč za http://www.elektrokola-michal.cz/set-evbike-36v... + baterie 11 920 Kč http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator... + práce 1900 Kč + 300 Kč brašna na ŘJ, takže cca. 32 970 Kč. Nevýhodu zadního pohonu – že není do kopců, to se mne netýká, spíše mi vadí odpor kola v případě vybití baterie.
Doplnění:
Vážím 87 kg.
Prosil bych tedy věcné odpovědi na následující body (prosím ne flame o zákonech, kterými jsou ostatní vlákna zamořená):
- Středový, nebo zadní pohon na specifikovanou trasu, tedy k dosažení vyšší rychlosti po rovině?
- Stačila by baterie 48V 9Ah na těch 40 km ať na středový, či zadní pohon (zpět je to „z kopce“, nabití v práci nepředpokládám, i když možnost je, nechci zkrátit životnost na polovinu), nebo koupit tu co má přes 11 Ah.
- Horské kolo, nebo track? – pro rychlost asi track a nějaké bezodporové pláště (tak jak to mám na mé 10 let staré Dema Ormea). Horské jsem měl v hlavě, že kdybych přeci jen si chtěl dát někdy terén, ve kterém je stávající kolo celkem nejisté.
Díky.
Co máš konkrétně na mysli když říkáš "nechci zkrátit životnost"?
Baterie má vydržet zhruba 500 plných nabíjecích cyklů. Tím že ji budeš nabíjet neplným cyklem ( doplněním vyjetých třeba 5Ah z 10Ah) tak životnost spíše prodloužíš a né zkrátíš.
Naopak pokud budeš bateri ždímat až na dno a teprve nabíjet, půjde rychle do kopru.
Takže tvrdíte, že lepší je např. při 100 cestách do práce za sezónu 200 nabití částečně vybité baterie (v práci a doma), než 100 nabití baterie buď vyždímané, nebo např. na 10 % ? Teď asi těžko říct, jak moc mi pohon bude pomáhat. Každopádně více cestou do práce.
Ano je to přesně tak, mám to ověřeno z vlastních zkušeností. Prošlo mně rukama už mnoho baterií a když jsem začínal nic jsem o nich nevěděl a tak jsem likvidoval jednu za druhou.
Dnes je situace jiná zkušenost mně naučila jak se k bateriím chovat.
Rozhodně se vyplatí je neždímat až na dno a když vím že za pár hodin (po práci) pojedu tak je nabijim naplno vždy i kdybych cestou tam vypotřeboval třeba jen třetinu kapacity.
Díky, beru to jako rozřešení bodu baterie, 9 Ah na těch 20 km bude stačit.
Stačit by měla ale osobně bych se nebránil té vyšší kapacitě. Taky je třeba vycházet z toho jaký bude odběr motoru. Slabá baterie by nemusela motoru dodat potřebný výkon.
Ne každý zadní motor po vybití baterie klade odpor. Některé mají volnoběžku, takže bez elektřiny to jede jako úplně normální kolo, jenom o pár kilo těžší (na jednom takovém jsem se krátce svezl). Jediná nevýhoda je, že se takový motor nedá použít k rekuperaci při jízdě s kopce, ale to asi stejně nepotřebuješ.
Zdravim.
Zeptam se, jakou castku jste chcete platit za udrzbu elektrokola v pojizdnem stavu?
Provoz meho rychleho elektrokola (40km/h) stoji 6kc/km, provoz pomaleho (30km/h) stoji 3kc/km. 25km prvni projizdi za 40 min, druhi - za 50 min.
Pokud nechcete platit hodne za udrzbu - nejlepsi cesta je 250W motor (5000Kc) s volnobezkou + dobra baterka (15000-20000Kc, liion, nebo 10000Kc Lipo, nebo 10000Kc LiFePO4).
6Kč/km?
To už se vyplatí koupit auto. A když občas svezu nějakého kolegu, tak i ušetřím.
2 roku, 15000km, 90000kc:) Koupit dobre auto nejde:)
V tom máte i pořizovací náklady? Ty samozřejmě nechci počítat, to bych ani nejezdil autem. Samozřejmě, že mne to peníze stojí, ale když jedu do krámu, tak počítám jen naftu. Jinak je to jak u služební jízdy, kdy se započítává amortizace, takže 5,5 Kč na km.
Ano. 25000Kc - cena pouziteho elektrokola. 65000 - cena za opravy za 2r.
Tak bez tech 25000kc bude 4.3kc na km.
10k za baterku mi přijde dost. Baterky z HobbyKingu ti přijdou tak strašné, že o nich nemá cenu uvažovat? (a nebude ta drahá místní postavená ze stejných článků?)
Myslim ze Li-po s HK je nejlepsi volba pro Li-po. V cechach Li-po asi 2 krat drazzi:(
Nějak ti nerozumím, máme s manželkou přestavěná mtb kola od roku 2011 - nábojový motor s volnoběžkou 250W/36V v zadním kole - a na rovině přípomoc PAS vypínáme - není třeba, jen se vybíjí baterie a zkracuje dojezd. Máme "plyn" a "tempomat", takže pokud potřebujeme momentálně zrychlit, nebo se objeví krátký kopeček tak přidáme plyn, který případně fixujeme tempomatem a v zápětí opět vše vypneme např. krátkým stiskem brzdy nebo knoflíkem.
Ty zjevně chceš z kola udělat elektromotorku - viz těch 750W - pak je ovšem řeč o něčem jiném. Na rovině ti opravdu postačí 250W a baterie o dostatečné kapacitě. Omezovače rychlosti se vesměs dají vypnout, či přeprogramovat.
Udělej se bilanci o kolik budeš se 750-kou rychlejší a za jakou cenu.
Chci zvýšit průměrnou rychlost. Tu jsem měl do práce kopce do 20kmh a z práce kopce 21 kmh. Možná by těch 250W stačilo, aby mne postrčilo to těch menších stoupáních na trase, či pomohlo proti větru. Ale spíš chci mít rezervu. "Motorku" nechci, to bych si koupil nějakou 125ccm, o čemž jsem také uvažoval, ale kolo ve 40 kmh je furt bezpečnější, než motorka ve 100 kmh.
Asi ideální by bylo ty trasy sjet s uvažovanými pohony, prodejce i půjčuje, ale je to k němu 40 km, tak logisticky to není zrovna to pravé.
Koukám na tvoji trasu, na téhle trase bude dost nebezpečné valit 40 km/h, to bys musel jet po silnici. Ono se to nezdá, ale 40 km/h není na úzké cyklostezce se kolmými zatáčkami úplně malá rychlost.
Jasně, jsou tak úseky u kterých si uvědomuji, že se tam nebude dát jet 40 kmh. Hlavně jak to kopíruje tu řeku cca v půlce trasy. Tam je to nejvíc nudný kousek trasy, furt další a další zatáčka :) Ale taky nepočítám s průměrkou 40kmh, ale 30 kmh. Třebas to bude jen 25kmh průměr. Vlastní silou při průměru 21kmh je to 60 min. 25kmh 50 minut, 30 kmh ideálních 42 minut.
Je to krásná trasa, která ještě nebyla nedávno nebyla dokonce dodělaná. Tomu klikatění se dá vyhnout po obslužce, ale poslouchat ty auta z dálnice...
Ještě doplním - motor má i vestavěnou převodovku, takže dává slušný moment již při malých rychlostech. Projeli jsme bez problémů Krkonoše, Šumavu a běžně se pohybujeme po Vysočině - kdysi doloženo záznamy z GPS, např při jízdě z Míseček na Zlaté návrší neklesla rychlost pod 12km/h.
Cena byla cca třetinová až poloviční oproti středovému motoru.
můžeš mi prosím napsat jak to máš konkrétně? Něco takového bych přesně chtěl, motor 750W je imho nesmysl, má ho můj otec, středový motor a to fakt normálně kope. Spíš bych rád výdrž a volnoběžku, díky.
Rád se podělím - koupil jsem u této firmy něco podobného (stejné vlastnosti):
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
dnes bych asi volil tento set:
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
Baterii mám 36V/10Ah v nosiči - nedoporučuji kvůli rozložení váhy, ale v r. 2011 nebyla alternativa - s kolem se špatně manipuluje. Bavit se o těžišti při jízdě je hodně teoretické, když je v sedle 100kg chlap, tak 4kg na nosiči nehrají vážnou roli.
Ještě poznámku - systém s PAS je poněkud těžkopádný a na rovině málo citlivý, proto obyčejně jezdím tak, že ho vypnu, plynem si nastavím přípomoc a spustím tempomat - ten nedrží stejnou rychlost, jak by se dalo očekávat, ale pouští do motoru stejný příkon - samozřejmě se nevezu, ale šlapu!!!
díky za odpověď, prolzu to. chci na horala motor protože potřebuju zlepšit průměr, chci od jara jezdit do práce na kole a nemůžu trávit 2 hodiny na cestě, je to dost do kopce z kopce ale chci úplně vynechat auto.
Chtěl bych ještě někdy v březnu vyzkoušet kolo od PRE, půjčujou ho na víkend a pro zákazníky to maj za 900, teda zadopohon, píšou dojezdu 120km tak bych to rád věděl jestli je něco takového vůbec možné.
Podělit vždy tak 3 a bude to reálné :-D 60km jen s příšlapem a 1kAh aku. A jezdec s BMI tak 17...
> a 1kAh aku
Doufám, že jsi myslel 1 kWh. 1 kAh je při napětí akumulátoru 36 V tolik energie, co dá benzínový motor na 12 litrů benzínu. A kolo se spotřebou několikrát větší než auto snad nemá :-)
Jak píšou kolegové - poděl zhruba dvěma až třemi podle terénu.
Reálně dosahujeme v kopcovitém terénu dojezd 40 km, v mírně zvlněném s vypínáním na rovině tak těch 65 km.
Záleží na kapacitě baterie, toto jsou údaje pro 36V/10Ah.
Kdysi zde byla taková úvaha - běžný cyklista při jízdě po rovině rychlostí 25km/h dává výkon 250W. Pojede-li hodinu, tak vykoná práci 250 Wh. Pojede-li stejnou rychlostí na baterii 36V/ 250Wh, bude na jednu hodinu jízdy potřebovat baterii o kapacitě 250/36= 6,94 Ah. Průměrně tedy spotřebuje 250Wh/25km= 10Wh/km. To je dost reálná hodnota. Běžně se uvažuje při jízdě s asistencí motoru průměrná spotřeba 5-15 Wh/km podle terénu.
Vezmi si údaj výrobce a energii kterou máš k dispozici v plně nabité baterii (Wh) a poděl dojezdem. Budou-li ti vycházet hodnoty nižší, než těch 5 Wh, pak jde o údaje z oblasti sci-fi.
Chceš-li si pohrát, tak na www.evbike.cz je dojezdová kalkulačka.
a ještě dotaz, když tam budu mít silnější motor než 250W tak logicky dojde ke zkrácení dojezdu nebo je to blbost? Upřímně jsem byl na elektřinu vždy blbej, tak radši dělám účetního :) Já hlavně nemám představu jak to jede s 250W motorem, mám zkušenost jen se 750W a to jsem do kopce jel 25km/h bez toho abych musel napínat síly...
Jinak teoreticky to mám na letiště nějakých 33KM a tam to můžu nabít.
Jinak tohle má dokonce 170km :)
https://www.premobilita.cz/cs/elektrokola...
No, když to potlačíš tak baterka vydrží klidně i 3 měsíce :-D
To je lež jako věž.
To by znamenalo že spotřeba by musela být 2,9Wh/1km 175x2,9=507Wh což je kapacita baterie.
Na to fakt nepotřebuješ kolo za sto tisíc.
Reálně při spotřebě v průměru 10Wh/km to je 50km, při 5Wh/km je to 100km.
Výpočty už ti psal i Vysočina a ten jistě ví co píše.
jasně, výpočet a dojmy jsou někde jinde :-)
Chci si půjčit ten se zadním pohonem hned v březnu a uvidím. 900 od čtvrtku do pondělí není tak špatný, jestli to teda letos zachovaj jako loni. A s tím vyzkouším i ten zadní pohon, nemám s tím zkušenost.
Ano to bude nejlepší zkušenost, vřele doporučuji.
Jak rekli tak udelali. Pujcil jsem si crossove kolo s motorem v zadnim kole v PRE na vikend, teda tezky bylo jak.... no26 kilo myslim. Najel jsem temer 300km, hlavne pres Brdy na Dobris, trikrat jsem jel pres Stozec.
Tohle kolo na to neni moc vhodne ale horke nemeli.
Za me s motorem spokojenost, najel jsem max 48km na jedno nabiti, vubec jsem ho nesetril,do kopce na plny vykon.
V prudkem stoupani samozrejme ztraci vykon ale ani jednou jsem nesel pod 10km/h, vetsinou minimalne 15. Prumer jsem delal pres 24 a hodne jsem si to uzil.
Takze premyslim, ze to koupim k sobe na bajka. Pro rovinky a mirne kopce je 250W v naboji naprosto dostacujici, stale jsem jel na hrane vypinani motoru.
To nejde o elektřinu, ale základní fyziku. Uvědom si, že odpory vesměs rostou s druhou mocninou rychlosti - tedy mírně ZJEDNODUŠENĚ: když budeš chtít jet dvojnásobnou rychlostí musíš dodat čtyřnásobný příkon, tedy čtyřnásobný proud a baterii vybiješ čtyřikrát rychleji - to je tvrdá realita.
Jistě jsi někdy jel proti silnému větru a tak víš jak jsi musel dřít oproti bezvětří. Příroda je mrška! :-)))
Jinak to kolo okometoval Bob, je to utopie.
Pro pořádek (stále v tom zjednodušeném přiblížení): příkon, výkon i proud bude osminásobný. A baterie se bude vybíjet 8x rychleji. Ale na stejnou vzdálenost spotřebuješ 4x tolik enegie (protože ti to trvá polovinu doby a výkon je "za čas").
Na dvojnásobnou rychlost osminásobný výkon? To je podle čeho?
Na kole se dá z výletní rychlosti zrychlit na dvojnásobek, když se chce - cesta pak stojí citelně víc energie, ale že by rovnou čtyřnásobek a jen tak s osminásobným výkonem?
To má pak kW v nohách kde kdo, ani o tom neví.
Výkon je energie za jednotku času. Energie na jednotku dráhy je vyvíjená síla. Pokud počítáš sílu úměrnou druhé mocnině rychlosti (to jsem vzal jako výchozí předpoklad, který nadhodil vysočina, protože jsme reagoval na jeho "výpočet". Ono to tak úplně neplatí, a pak to taky nebude úplně 8mi násobek.) tak to skutečně vyjde na 8násobek.
Kolik jsou krátkodobé špičkové výkony bych musel hledat, mám pocit, že to někam ke kilowatt leze, ale asi ne úplně (alespoň pro normálního člověka). Na druhou stranu třeba lehokolo, na kterém jsi schopný skutečně po rovině(!) a za bezvětří(!) rozjet někam nad 40 km/h se bude při 20 km/h cítit že jede skoro samo a bez práce (opět, stejná rovina a bezvětří). Ony totiž spíš než extrémně velké výkony za velké rychlosti budou extrémně malé výkony při "flákacím" tempu. (Plus teda neplatí ta síla s druhou mocninou, obzvlášť u malých rychlostí začnou převládat odpory (konstantní síly) a výkon pak poroste/poklesá spíš jen úměrně rychlosti.)
Jo, dává to smysl. Na dvojnásobnou rychlost bude čtyřnásobná síla a protože ujedeme dvakrát víc, je to osminásobný výkon.
Pokud pojedeme stejnou čtyřnásobnou silou proti větru, bude rychlost a ujetá dráha menší. Je to menší výkon? Jasně že ne. Počítá se relativní rychlost proti větru.
To jenom tak přemýšlím. Ta fyzika...
K tvému dotazu - teoreticky ne, pokud bys silnější motor využíval pouze do limitu 250W. To je ovšem proti logice, takže ano.
tohle se mi docela líbí.. https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... teda původně jsem myslel, že koupím set kolem 5000kč ale je to pitomost.
Jinak koukám ještě na ty baterky, netuším jestli má význam koupit místo 10Ah akumulátoru třeba tento.. https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Netuším jak jsou ty údaje vylhané.
díky
Já osobně bych také šla do této varianty a myslím,že když zvolíš ten dražší dislej tak tam půjde navolit dopomoc při větší rychlosti než 25km. Ale nejsem si tím úplně jistá. Já mám tu jednotku Magic 50 A ovládání plynem a tempomatem a tam to naprogramovat přes kabel jde.
A k té kapacitě baterie. Mám 14 Ah a 8 Ah, ale pokud jedu trasu do 60 km což je mnohem častěji tak beru tu 8 AH. Prostě každé ušetřené kilo mi je na kole příjemné. Ale mít jen jednu baterku, tak jdu určitě do té větší kapacity.
Mám na dojíždění do práce a na spoustu jiných cest zadní pohon. Je fakt, že od instalace toho mého se ceny poněkud navýšily, ale momentální nutná investice je podstatně nižší než u elektrokol. Mám pohon pomocí Hondy GX 35 1kW. Zpřevodováním lze snadno upravit rychlost na potřebnou (třeba od 6 km/hod, po 40 kmh/hod, i víc). Nevýhodou je občasná výměna oleje (0.1 l) a řetězu, a podle potřeby dolévání benzínu. Na jednu nádrž (0.65 l.) jsem ujel 82 km. Náklady na elektropohon a benzínový pohon jsou zhruba srovnatelné, ale do motorového pohonu je vkládám postupně a navíc nemusím řešit dobíjení při delších cestách.
Zato ale smrdíš a děláš kravál:-)
Výroba elektřiny (třeba tepelnou elektrárnou) taky zrovna nevoní, jen si to nechcete přiznat. Hlučnější spalovací motor je, to musím přiznat, ale za tu svobodu ta trocha hluku stojí.
Ja to přiznávám, nechápu ale proč se začínají dělat elektromobily.
Řekl bych že výroba benzínu dělá hnus a potom ještě jeho spalování další hnus.
My elektrikáři děláme jen jeden hnus z elektráren:-)
Ale vyjde nás to kurevský draho:-)
Taky bych nejraději přešel na spalovák.
Ty elektrárny mají filtry, ta malá honda asi katalizátor nená. V minimu produkce spalin do ovzduší asi teda vede elektrárna.
Všechno má své plusy i mínusy. Výroba benzínu i jeho spalování určitě nikomu nevoní. Jenže u baterku(akumulátor) musíš taky vyrobit, k němu elektřinu, a nakonec likvidace baterek. A určitě by se našla ještě spousta věcí okolo, jako např.doprava benzínu na benzinku a baterek do obchodu atd. :-))
Prostě si nevybereš. Fakten zůstáva to, že při současných cenách pořídíš spalovací pohon za cca 12 - 20 tis. Bohužel bez strojního vybavení, nebo alespoň kovoobráběcí firmy to nelze.
Cenově si to s elektropohonem srovnáš snadno sám.
No právě ty technické možnosti nemám. Výkoné a levnějši baterie se asi taky nedočkám. Nezbývá než přejít na ruční pohon i když ramení klouby už začínají taky zlobit:-)
Snad letos ještě půjde jezdit na tom co mám a dál se uvidí.
Elektřina se dá vyrobit i čistě např. z větrné elektrárny. :) Ale nic proti 4T Honde. Ona zase tak moc nesmrdí. A pro delší dojezd to je asi pořád lehčí řešení, než 10 kilo baterek.
Pokud vážím 110kg a potřebuju jako netrénovaný ujet 100km, tak jiná volba podle mně než spalovák není.
Ale je, ja mám 120kg a mám elektrokolo a ujedu s přehledem i 160km.
Je to ale oproti spalováku příliž nákladné.
A jak velkou baterii prosím Tě používáš?
3x 15Ah + 1x 12Ah Lipolky
A nešlapu.
To je fakt nálož. Zejména finanční. To by asi bylo benzínu do hondy na pár let.
Je to nálož asi i váhove.
Není, jedna je něco kolem 3,2kg.
Celkem jsi přes 12kg? Tak na nosiči pohoda. S motorem jsi na plus 15kg minimalne. To už se dostává do stádia, kdy benzinacek bude asi lehčí. Mám prostě dojem, že pro dálky nějaká Honda 4T je fajn. Teda až na to že je slyšet. Jen přemýšlím nahlas.
Záleží jakou trasu jedu, roviny do 80km mně stačí bohatě 2 bat. Kopce do 80km beru 3 bat. a nad 100km beru 4 bat.
Zavěšení brašen mám posunuto o několik cm níže a nosič je taky upravený tak že sedí na blatníku.
Jizdní vlastnosti jsou v pohodě. vždy jsem vozil v brašnách 10-15kg v době kdy jsem byl zdráv.
Na okruh VM-Rožnov-Bumbálka-Velké Karlovice-Vsetín-VM 110km mně stačilo 35Ah bez šlapání.
No do benzinoveho motoru bych šel v momentě, kdy to pro danou vzdálenost už bude lehčí než baterky. U pedelecu se asi dá dojet daleko i na elektřinu. U silného kola ale může být spotřeba s přehledem nad 12Wh/km a pak se ty dojezdy docela zkracují a je potřeba větší kapacita.
Jedno z kritérií může být i tohle: s elektromotorem mě asi nikdo nebude kritizovat, když mě potká na cestě někde v lese. S benzíňákem dost možná ano. Reálné emise (ať už jsou přímo u motoru, nebo někde "offset") přitom asi řešit nebude.
... jinak jsem moc rád, že takhle na fórech se člověk leccos dozví (z praxe, což se ne vždy shoduje s tím, co propagují výrobci/distributoři toho nebo onoho) - takže můj osobní závěr momentálně je, že se budu co nejdéle snažit u pohonu vlastní silou a ušetřené peníze vrazím do tatranek a jiných zdrojů energie pro tu vlastní sílu. :)
Málokdo te zkritizuje, ale probodnou te pohledem.
No asi jak kde. Třeba tady u nás je Národní park, tam musí člověk i s obyčejným kolem dávat pozor třeba i na to, aby jel po CYKLOturistické značce, po obyčejné turistické se na kole oficiálně nesmí, i kdyby to zrovna byla široká lesní cesta "traktorovka". Nebo třeba výborná oblast na kolo, moje oblíbená, obora Soutok (na soutoku Moravy a Dyje) - to je zase obora, tedy taky má své správce (Lesy ČR) a oprávněné osoby. Ani v jedné ze zmíněných oblastí si neumím moc představit, že bych tam bez problémů mohl drandit s prdícím benzíňáčkem (dlouhodobě, opakovaně...), zatímco s elektromotorem by si mě nejspíš nikdo ani pořádně nevšiml.
V lese jedu na elektriku a na silnici s benzínem.
Bagáž a svačina na vozíku?
A nevadí ti ten motor za hlavou?
Na motor za hlavou jsem si po pár kilometrech zvykla. Pořádná motorka dělá mnohem větší rachot.Nehledě,že spalovák pouštím opravdu jen,když se chci co nejrychleji dostat z frekventované silnice. Jo a také v prudkých kopcích je fajn,když může pomoct 250w elektromotoru. Váha motoru i s náplní nemá více než 5 kg, ale za tu úžasnou dopomoc to stojí a když není motor příliš studenej tak mohu startovat i z ležací polohy. Prostě na tříkolce se mi Honda velice osvědčila.
Když jedeš na benzín, dobíjíš současně baterku?
Tak tohle bych technicky nezvládla. Ale bylo by to fajn. Mám tlačnej benzíňák Crab, kterej jsem zapojovala za kolo s motorem s rekuperací, ale moc se mi dobíjet nepodařilo. Málokdy se mi ten kolos podařilo rozjet více než 40 km rychlostí. Tato kombinace se mi nějak neosvědčila. Ať už ten těžkej elektromotor ani Crab s převodovkou. Ráda bych zkusila dobíjet baterky ze solárního panelu na střeše tříkolky. Tak uvidím jestli další zátěž 2-3 kil by se osvědčila.
Nechci tě zbytečně strašit, ale se solárním panelem to není jednoduché. Zeptej se v azubu, jak to měli uděláno, když jeli závod. (Jestli se nepletu, tak z Francie na Ukrajinu) Matně si vzpomínám, že ten panel byl obrovský a měli ho naklápěcí, aby využili maximálně slunečních paprsků. Jestli se nepletu, tak používáš třecí váleček. Ten by mohl být na vnější straně delší, aby bylo možné tím prodloužením pohánět alternátor, ale chtělo by to konstrukčně domyslet.
Nevím, jestli myslíš tu stejnou akci... ale co tak matně pamatuju, tak nějaká parta jela jakousi štreku se "solárními" elektro-lehokoly a na ty panely měli dokonce přívěsné vozíky...
Já vím, ten závod jsem sledovala, ale oni měli šílenou spotřebu energie.Já mám průměrnou spotřebu 1 Ah na 10 km v kopcích. Na rovinkách proud nepotřebuju. A když už chci mít střechu na tříkolce,proč tam rovnou nedát lehkej ohebnej panel.
Mám střechu 1100 x 500 +110 polykarbonát na každé straně. http://www.papji.wbs.cz/Trikolka.html
Třeba by ti něco podobného stačilo na pokrytí panelem.
Moc pěkné. A nerosí se ti to trochu uvnitř?
Nerosí. Teď přes zimu je to trošku horší, ale to se sráží dech jen na čelním skle, a to snadno utřu rukou. Jakmile se oteplí, sundám spodní část předku a střecha pak funguje proti dešti i slunci. Časem to chci předělat do podoby velorexu-zaplachtovat.
Dvoutakt nebo čtyřtakt ? z dvoutaktu za uchem by mě asi jeblo po kilometru :( jinak krásná práce :-)
Hustý.
Nebylo by výhodnější jako to dělají lokomotivy, tj. benzínový motor provozovat trvale na optimálních otáčkách (a bez nutnosti řešit že ho musíš mít za hlavou u zadního kola) do alternátoru a pohon řešit jen elektricky?
Lokomotivu z toho nehodlám dělat, ale to malé brblání za hlavou čtyřtaktního motoru, pokud zrovna není v záběru mě fakt neobtěžuje. Ani neklade žádný odpor, protože třecí váleček je odtažený od pláště což ovládám na řídítkách. Prostě toto vcelku jednoduché hybridní řešení se mi nejvíce osvědčilo. Mám zkušenosti i s jinýma spalovákama. Například tlačnej s převodovkou(Crab),ale ten se mi moc neosvědčil i když byl daleko za mnou.
Ahoj. Proč se neosvědčil ten Crab? Můžeš to rozvést? Dík.
No, několikrát mě při cestách zradil.Roztrhl se řetěz v převodovce, docela rychle odešla spojka, od samého začátku mám problém se startováním.Buď je motor přehlcený, nebo studený a já ho neroztočím.Snad jesli to není příliš dlouhýma palivovýma hadičkama.
U tříkolky nastartuji na první,druhé zatáhnutí a jedu.A u Craba jsem párkrát táhla 15 kg vozík bez dopomoci. Dále se poměrně rychle sjelo hnací kolečko.
Ještě to podle mě není vychytané, ale musím zase říct,že díky převodovce je mnohem menší spotřeba a když se nic neporouchá tak se s ním dá urazit i 400 km za den. S tříkolkou jsem dala maximálně 250 km.
Celkově tedy mohu říci, že mi více vyhovuje řešení na tříkolce,kde je to mnohem spolehlivější a lehčí.
Ještě k té tříkolce-obávala jsem se,že třecí váleček moc nevydrží(už nevím z jakého je materiálu),ale asi po 4000 km je opotřebení minimální. A plášť po první výměně, kdy jsem se učila ho správně pužívat a byl sjetej během chvíle mi nyní slouží již pár tisíc km.
Díky za zajímavé i překvapivé poznatky. Mohla bys být tovární testovací jezdec Craba. Díky tobě by to pan konstruktér mohl ještě vychytat. :) Ale mám obavu, že jak je o Craba asi nevelký zájem, tak ani chut na nějaké vylepšování asi nebude. :( A je to škoda, že se Crab moc nevidí, protože ta výhoda rychlého připojení prakticky k jakémukoli kolu či lehokolu je ohromná. Na dálky na silnici je to myslím super.
Jo když jsem panu konstruktérovy nějaké problémy naznačovala, tak to ode mě nějak nebral. Máme od něj ještě jeden pohon, foto přikládám a také jsou sním potíže.
S tímhle řešením jsem najezdil pár tisíc kilometrů, a je to slepá ulička.
Účinnost soustavy je malá. Motor sice blafe v optimálních otáčkách, ale vyrobit ekektřinu, tu narvat do baterie a z ní to pak sosat je neefektivní.
Navíc, selhaly výpočty. I když tabulkově a podle čísel měla elektrocentrála zvládnout současně nabít tři aku, zvládala jen dvě, rána pod pás. Pak další varianta, jedu, táhnu za sebou na vozejku elektrocentrálu, která za jízdy nabíjí dvě baterie a na třetí jedu selhala na tom, že centrála má stát vodorovně, při náklonu chcípala, a to stačil jen malý hrbolek na rovné silnici. Tohle snad už nějaký kolega prostřelil, a nahozenou centrálu za sebou tahá.
Ale cesta okoukaná od dieselagregátových lokomotiv se ze stávajícívh soustav elektrocentrála+baterie+elektromotor zdá být slepou uličkou.
Pokud kolega řeší rychlost a krátkou vzdálenost, napral bych silný, opravdu silný 1000-2000 W motor do zadního kola, tomu nadimenzoval baterii a jezdil na tom jak na motorce. Stejně jsi pořád mimo povolená data, v 25 km/h ti to má přřpomoc vypínat, tak si s legálním motorkem k větším rychlostem nepomůžes. Je dobré si uvědomit, že do zadních vidlí u takového silného motoru jde slušná síla, tak to podle toho konstrukčně zajistit.
Pokud bych chtěl hrát na dojezd, kolem těch 200 denně, volím co nejsilnější střeďák a k tomu dva silné akumulátory, které bych nabíjel přes noc.
Hlavně nepodcenovat zadní přímý motor. Podívej se třeba na Novakola, jak jim to svisti. No dobře, to už není moc kolo, ale je na tom vidět, že silný přímý motor tě dobře povozi.
Ahoj akurát pred včerom som písal článok o tom ktorý ebike sa kam hodí:
http://teslabike.sk/kupit-dobry-elektrobicykel/
Na rovinu my vyšlo že je dobrý HUB .. (stredové sú tiež dobré ale oplatia sa skor do kopcov..)
Problém u tohto bajku je že uživatel chce hlavne rýchlosť...všetky ebajky sú do 25km ...a hlavne cenu nízku ...
Tu je moja rada (pár uživatelov ma možno rado trafí kamenom ale ..)
Kup väčší 24V (možno 36V) Hub motor
Zaves to na systém 48V tj batéria aj Rj bude mať 48V
Prečo ?
Väčšina motorov je navinutá tak že ak má označenie
24V tak pri 24V ako tak dosiahne 25km/h tak pri 48V by to bolo okolo 34-40km/h keď vyberieš robustný motor tak vydrží všetko hlavne na rovine
Moj BPM II 500W 36V vydržal 2000W+72V do kopca dlhodobo ...
Tu sú moje skúsenosti :
http://teslabike.sk/3-roky-testoval-motor-8fun...
potom idete cez 5pol metrovú zelinu ktorá ten kábel ošlahá… Vrbina elektrobicykle nešetrí..
Tady mi utekl smysl sdělení, ta zelina a vrbina jsou prosím Tě co?
Ať to nevypadá, že měknu.
Současně to vidím na ten střed 750W od Evbike, kolo trackové. Jen špekuluji nad baterií. Nemám moc času, ale chystám se naštudovat to slovenské forum teslabike.
si vítaný , myslím že ideš dobrý smerom
750W 8fun baterka bud do stredu alebo na zadný nosič
evbike má baterky 13Ah 36V ... na roviny a normálne kopce sa dajú ..
Planujú zaradiť aj väčšie kapacity ale niesú tak pekne spravené ako tieto modely iba kocka + brašna
Možno o niečo tvrdšie sú Lipo (dobre držia napätie pod záťažou) Bob má bohaté skúsenosti ..
V sobotu som tam nahadzoval ako odblokuvat bafang
http://teslabike.sk/naprogramovat-bafang-c965...
takže aj šlapat by to malo podla predstav.
S tím mohu jen souhlasit, mám už dva roky stejnou kombinaci na trekingovém kole,dosud najeto cca 7000km bez poruchy :-)Dojezd na baterii 11Ah v kopcovitém terénu cca 60km, vloni jsem vybavil stejným,jen trochu slabším motorem 48V/350W kolo přítelkyni.Tento slabší motor objednával švára z Číny,u nás ho nemají,ale je dobré ten 750W nechat přeprogramovat na lepší odstupňování (v továrním nastavení má zbytečně velký záběr a pak výkon s rychlostí rychle klesá,nechal jsem si ho přeprogramovat na 9 stupňů,s tím že na 1.stupeň dává cca 150W a s každým dalším stupněm přidává 100W,bez omezení rychlosti.Bohužel toto přeprogramování umí jen v servisech se spec.kabelem-propojení s PC.Zajímavé je,že ten slabší motor nemá celkovou spotřebu výrazně větší než ten silnější, ale to je tím, že tu výkonovou rezervu používám jen vyjímečně,když potřebuji vyjet prudší stoupání.Mám tam jen v sadě dodávaný jednotalíř 46 zubů a vzadu 9-ti kolečko, pokud nechci jezdit přímo v horách, tak např.na Brdech mi to stačí, ale je možno vylepšit tou nábojovou převodovkou. Baterii bych doporučil co nejvýkonnější-https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... příp.koupit celou sadu i s baterií:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... Display doporučuji C965, protože zobrazuje i okamžitý výkon motoru, takže se člověk naučí jezdit ekonomicky.
Kolego, rád bych tě požádal o laskavost:
můžeš po rovině rozjet své kolo na plyn (bez šlapání) na rychlost 20km/h a odečíst z displeje výkon, a totéž provést pro rychlost 30km/h a 40km/h.
Jak jsi možná registroval, tak tu byla řeč o odporech a o jejich narůstání s druhou mocninou rychlosti. Tvé měření by nám mohlo podat vysvětlení, zda se pohybujeme v počáteční, téměř lineární, části paraboly, nebo jsme třeba až za kolenem křivky. Předem Ti děkuji, já mám slabý motor a bez Wattmetru. V.
Ale jo, jen to bude chvíli trvat, jsem po operaci kolene a na kolo se dostanu asi tak za měsíc, zatím trénuju na rotopedu :-) Jen předesílám, že na nějaká přesná měření není zrovna display C965 ideální - kdo ho má, tak ví,o čem mluvím - ty hodnoty výkonu skáčí i při konstantně nastaveném plynu nahoru-dolů a je to jen takové hodně orientační měření, nicméně to neodmítám a jak budu mít možnost, tak to vyzkouším a napíšu. Každopádně pokud má někdo cycleanalyst, či případně obyčejný ampérmetr, tak by to asi změřil přesněji.
Jj, vyšší věk není peříčko! Já se před chvílí vrátil z nemocnice po operaci druhého oka a tím pádem mám také na další měsíc o zábavu postaráno.
Samozřejmě to zkus, až se Ti to bude hodit, jde jen o to udělat si představu o tom, ve které části paraboly se pohybujeme. Kdyby to šlo odečíst po pěti km, bylo by to lepší, ale při té přesnosti to asi nebude mít cenu.
Přeji Ti rychlou a úspěšnou rehabilitaci a těším se na výsledky tvého měření. V.
Svatá pravda,proti věku není léku... Taky Ti přeji brzké uzdravení :-) Ještě že jsou tyhle"kompenzační"pomůcky,jako např.elektromotor na kolo:-) Až budu moci, tak poměřím, ale jak píšu, tenhle display je fakt jen takové orientační měření, je to spíš že se člověk naučí jezdit úsporněji. Pokud má někdo třeba ampérmetr, tak tam by se to asi dalo změřit lépe. Za ty dva roky mám vysledované, že v kopcovitém terénu s příšlapem ujedu cca 60km při průměr.rychlosti cca 15km/hod., pokud budu mít průměrku cca 25km/hod., tak se mi sníží dojezd na cca 30-40km.Ale protože je to s příšlapem, tak hlavní podíl přičítám zvýšení podílu příšlapu vůči motoru při navýšení prům.rychlosti. Jednou (když jsem si natrhnul sval)jsem zkoušel jet téměř bez příšlapu a ujel jsem průměrkou cca 18km/hod. na 11,6Ah baterii cca 25km..
Tak už objednáno. Nakonec jsem nestudoval baterie a objednal http://www.elektrokola-michal.cz/kit-evbike...
Kolo jsem po menší spekulaci kvality komponent vzal takový horší střed. Není to tourney přehazka, která mi na mém starém bajku slouží 10 let, ale vlastně si polepším na Aceru. Deore na Pellsu, by bylo minimálně za 12 000 Kč. Takže toto kolo koupeno https://eshop.intersport.cz/author-vertigo-2015... a již čeká na montáž u Michala.
Jak to prvně projedu trasu do práce a zpět, tak to zde jistě porovnám s hodnotami, kterém jsem na ní dosáhl na klasickém kole.
Teď mě čeká výběr doplňků, hlavně brašny, do kterých budu cpát svačinu a oblečení do práce (kancl).
Ebikům zdar.
Myslím, že pro začátek dobrá volba :-) Sice prý ty Evbike baterky nejsou žádná sláva, ale zase jsou za výrazně menší peníz, a pak nebude problém až baterka doslouží tam dát jinou lepší:-) A kolo s kotoučovými brzdami je pro Ebike skoro nezbytnost, přítelkyni jsem předělal jen starýho horáka s véčkama,protože na nové nebyly korunky a výsledek je, že se s tím bojí z kopce jezdit, protože má strach, že to neubrzdí, jel jsem na tom párkrát a ani se jí nedivím, takže mě čeká přendání elektropříslušenství na lepší kolo s kotoučovkami (až na něj našetříme).
Ještě je dobré ten 750W nechat přeprogramovat na lepší odstupňování (v továrním nastavení má zbytečně velký záběr a pak výkon s rychlostí rychle klesá),nechal jsem si ho přeprogramovat na 9 stupňů,s tím že na 1.stupeň dává cca 150W a s každým dalším stupněm přidává 100W,bez omezení rychlosti.Bohužel toto přeprogramování umí jen v servisech se spec.kabelem-propojení s PC, ten Michal si za to účtuje 750,-Kč, ale při objednání sady s baterií a montáže to přeprogramování dělá zdarma, tak se rozhodně vyplatí to využít. Mě to tovární nastavení dost nevyhovovalo, první rok jsem se s tím trápil, pak jsem to nechal během zimní garanční prohlídky přeprogramovat a je to hodně lepší :)
No ja ti nevím, mám Večka, váha kola i s jezdcem 150kg a ubrzdím i velmi prudký sjezd z kopce.
Nejspíš to bude o kvalitě veček a špalků.
Nevýhoda je že z dlouhého brzdění bolí prsty:-)
No nás chlapy bolí ruce, ale něžná ženská ručka je prostě pořádně nestiskne. Navíc ta vzdálenost páčky od řidítek je docela velká, tím je to pro ženy horší. Zatím jí půjčuji to svoje s kotoučovkama,ale až bude na novější, tak jí elektrovýbavu přehodím na něco lepšího s kotoučema, protože i sám si na tomhle kole připadám "nesvůj"...
Já bych investoval do servisu, aby jí promazali případně vyměnili bowdeny a lanka a ty brzdy seřídili. I ta páčka se dá u seřízené V brzdy a vycentrovaného ráfku přihnout blíž k řídítkům. Ano, na ovládání hydraulické kotoučovky je třeba menší síla, ale že by od Véček měly bolet ruce, to není třeba.
Bolí hlavně prsty při dlouhém sjezdu, mám to mnohokrát vyzkoušeno. Taky brzdím větší váhu:-)
Mně občas takhle bolí svaly rukou, jak křečovitě držím řídítka v napětí, abych si neublížil. Jezdím rád rychle, snad to mám i zažité, ale podvědomí neporučíš.
Svatá pravda. Čisté, nezkorodované, nezalomené bowdeny, lanka v podobně dobrém stavu, pak nevidím důvod, proč by něco mělo chodit s odporem. Dobře seřízená Véčka se dají ovládat jedním prstem. U křehké slečny pak třeba dvěma. :) Délka chodu páčky se dá taky nastavit. Co se týče odporu při samotném brždění, kdy je potřeba špalík přitlačovat k ráfku, dá se hodně ovlivnit volbou špalíků (měkčí/tvrdší směs). Neříkám, že jsou V-čka nejlepší vynález na světě, ale nemuselo by se jim křivdit za problémy, které můžou být způsobené jen jejich konkrétním aktuálním stavem, ne principem. / Přijde mi to podobné, jako "chceš li poznat co je dřina, kup si kolo Ukrajina" - jak jsem tak pozoroval, tak většina majitelů podobných kol, kteří tomu sloganu věří, na to kolo deset let v kuse nešáhla (navíc poté, co ho po dvaceti letech od dědečkovy smrti vytáhli ze stodoly), nikdy nevyčistili a neseřídili ložiska, nedejbože že by třeba vyhodili ty starý ztvrdlý pláště a dali tam nový, a tak podobně. Já měl po otci Ukrajinu, pravidelně opečovávanou, a ta jezdila jako po kolejích. Kolikrát jsem si spíš říkal, že ten jedinej převod je v rámci univerzálnosti zbytečně lehkej. Jediný, co se jí dalo vytknout, že byla těžká, to jo. Ale zase na kterým kole máte po třiceti letech od výroby ty stejný ráfky, který nebylo nikdy potřeba centrovat, leda po fakt drsným nárazu typu "trefil jsem otevřenej kanál". :)
Vyměněna lanka,bovdeny,špalky a prostě ten brzdný účinek proti kotoučovkám asi tak desetinový. Páčky jdou lehce,vrací se,ale pro vyvinutí brzdného účinku se za to musí fakt pořádně vzít.. Kdežto hydraulické kotoučovky,to je fakt záležitost na jeden prstík,za to vzít trochu víc, tak člověk letí přes řidítka. Nevím, s těma véčkama jsem si furt musel hrát, seřizovat, měnit špalky, lanka,bowdeny a stejně výsledek nic moc. A kotoučovky jsem si zamiloval, stačí lehce lechtat a brzdí skvěle, stačí jen po "obrždění" vyměnit destičky...
Jak to tady z mého pohledu tak nějak zakončit. V podstatě, jsem zjistil a koupil to, co jsem si na začátku myslel, že bude nejlepší. Stálo to i s kolem 37 000 Kč. Ale výsledek stojí zato. Ta jízda na takto výkonném elektrokole je super. Je to jiný způsob užívání jízdy, jiné vnímání rychlosti. Hlavní cíl, zrychlit cestu do práce SPLNĚN. Z původní hodiny to dám za 35-45 minut. Přišlapávám, zapotím se, na displayi ubude někdy i jen 1 čárka. Když jsem to nechal jen na motoru, tak jsem se nedostal ani k půlce baterie. Nabíjím po každém dojetí. Pomoc motoru je suprová, třeba při silném větru, když vypnu motor, tak mi připadne, jakoby se zasekly brzdy, nebo tak něco :)
JEZDÍM OBEZŘETNĚ VŮČI OSTATNÍM - ano na rovince, asfaltové obslužce valím hodně rychle, ale jak se objeví pejskař, cyklista, ubírám na mez dosažitelnou běžným šlapáním. V obci výpomoc stahuji na 25kmh, či úplně vypínám.
NEVÝHODY - aerodynamický hluk, svistot od přílby je nepříjemný a rovněž asi víc vysychají oči při větších rychlostech. - větší kosa, dal jsem jízdu minulý týden, v minus 3C to nebyla prča, jak jezdím v mrazech v pohodě na pivo, tak ve vetší rychlosti,málo oblečen, větší kosa (podvlékačky a lepší rukavaci to vyřešily druhý den) - logistika oblečení, převlečení. Než se vyprdelím z firmy, domu, furt kontrola, co jsem nepřendal. Objednal jsem brašnu na nosič, snad to bude lepší než batoh. - kolo je singl, nedá se na něm jet na rodinnou vyjíždku, nebo tedy dá, ale i na 1cku nám manželka ujížděla, tak motor vypla a jezdí bez toho. Já jezdím rekre na svém starém kole, ale ekolo někdy prubnu na větší trasu kopcovitou, kam bych si výdrží netroufnul.
ZATÍM TEDY SPOKOJENOST! Foto z ranní cesty do práce mrazivé kolem sedmé po posunu na letní čas.
Tak to je super,přesně tyhle zážitky se středovým motorem mám taky :-) Po roce ježdění jsem našetřil na druhý motor na kolo přítelkyně, takže už mě stačí a už jí nohy nebolejí :-) A když se chci projet sám fakt pořádně, tak si vezmu baterku z jejího kola na nosič a zajedu si klidně 100km :-) Proto je důležité aby to druhé kolo fungovalo na stejné napětí, abych si mohl tu baterku půjčovat.