Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaká "studie" nebo něco podobného, kde by se dalo zjistit jaký výkon má průměrný člověk, který jezdí na kole jenom občas, tudíž není nijak zvlášť trénovaný? Potřeboval bych to do svojí diplomky tzn. že potřebuji nějakou webovou stránku popřípadě knihu ve které se to dá zjistit, abych to mohl uvést jako zdroj. Děkuji mnohokrát za odpověď
Kolik kilometrů ujde průměrný člověk, kolik průměrný člověk zdvihne kilo, kolik uplave, kolik vychlemtá piv... Co je to průměrný člověk ? Který nejezdí na kole skoro vůbec, nebo jezdí denně do práce (ale kolik kilometrů, jakým tempem, v jakém profilu ?), nebo jezdí krátké občasné výlety, časté dlouhé, jak rychlé ?
Nebude lepší napsat diplomku o průměrných diplomkách ? ;-)
No děkuji za odpovědi i když nebyli zrovna k věci. Nicméně tím průměrným jsem myslel normálního zdravého chlapa, který jede na kole, třeba po městě 5km dvakrát do týdne. Né žádnýho závodníka. já potřebuji pouze údaj abych ho mohl zahrnout do výpočtů to je vše. Myslel jsem jestli tu třeba není někdo kdo se nějaký výkonový testy na kolech zajímá popřípadě v tomto odvětví přímo pracuje. Google jak se tady někdo ptal jsem samozřejmě zkoušel ale nic odborného a konkrétního jsem tam zatim nenašel.
Bývala na i-velu kalkulačka výkonů. Docela zajímavý, dalo se nastavit typ kola, stoupání, hmotnost atd.
Tušim, že mi vycházelo jako dlouhodobě udržitelný výkon asi 150W. Ovšem považuju se za cyklistu podprůměrného (oproti tvému kritériu to zas vypadá na nadprůměr - babo raď!).
Ale je to už pár let a tušim, že kalkulačky už nět.
Tos měl dost odstup na Hermanna Maiera, tomu snad ty jeho haxny vyvinuly 900 W? Já si jednou v Babylonu našlapal něco přes 50. :-)))))
Nojono ... srágora :o)
Těch 15O, samozřejmě!
A hele, nějakou kalkulačku mi to našlo:
http://ha-vo.wz.cz/ha-vo/dalsi/vykon.html
Už se pomalu dostávám na mém oblíbeném kopci pod 150W :
zvláštní zvláštní 5 minut práce s googlem i s kopírováním sem , google je toho plné
tohle je výcuc z hledání google s 10,200 výsledky z prvních sedmi výsledků :)
státní
http://casri.cz/web/index.php/cenik
http://www.fno.cz/usek-telovychovneho-lekarstvi...
privátní
https://www.alltraining.cz/testovani/
http://spinning-radlice.cz/?q=zatezovytest
tady už jsou nějaké ozdrojované studie dle výkonnosti :
https://publi.cz/books/49/15.html
U nás je často také využíván test W170, který hodnotí celkovou zdatnost jedince. Tento test se provádí na bicyklovém ergometru. Cílem testu je zjistit zátěž ve watech (W/kg), kterou je schopen člověk ušlapat při hodnotě SF 170 tepů/min. Průměrné hodnoty našich žen se pohybují okolo 1,8 W/kg a mužů okolo 2,6 W/kg (Placheta a kol., 1999). Nejlepší vytrvalci, především silniční cyklisté mají hodnoty i 4 W/kg, u žen byly zjištěny hodnoty okolo 3,2 W/kg (Lipková, 2006)
Dva normální zdravý chlapi, co pojedou po městě dvakrát týdně 5 km můžou mít (velmi pravděpodobně) rozdílnou výkonnost.
Ale já vím, to není k věci, nejde o fakta, jen o číslíčko do diplomky. :-)
Zeptat se určitě neuškodí, hledat sám může být kolikrát elegantnější. Neuraž se, ale zdá se mi, že tomu druhému jsi asi moc snahy nevěnoval...? Dotaz na strejdu G. a rychlé prohlédnutí výsledků mi zabralo asi minutu:
"Odhaduje se, že průměrný cyklista „ve formě“ může podávat výkon zhruba 3 watty na každý kilogram své váhy po dobu jedné hodiny, tedy okolo 200 wattů v případě sedmdesátikilového cyklisty." https://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou...
Hromádka dat od cyklistů (a taky dost blbých keců kolem): http://www.bike-forum.cz/forum/jaky-mate-vykon...
Povídání v cyklistickém časopise: http://www.ivelo.cz/casopis/2005-9/ukazka2/
Taky už o tom někdo jakousi práci psal: https://is.muni.cz/th/160547/fsps_b/Bakalarska...
ATD.
Neurazím se, nemám proč. Wikipedii jsem samozřejmě zkouknul nicméně vzhledem k tomu, že je jsem tam mnohokrát našel naprosto zcestné věci jí moc nedůvěřuji....Cyklistický časopis jsem taky měl otevřený nicméně mnoho čísel o trénovaných až jsem se v tom zamotal a nevím, která hodnota je relevantní pro moji potřebu. Každopádně na tu diplomku z MUNI jsem nenarazil tu si určitě pročtu.DÍKY!!!
A ještě jedno díky za to, že je tu aspoň někdo kdo umí poradit, někomu kdo se v tomto moc nevyzná aniž by ho musel urážet DÍKY!!!
Nemůžeš se nám divit, tady už bylo založeno témat ve věci dotazů k "cyklověci, cyklověcem, cyklovědě i nevěde a přidruženým tématů, ", kde tazatel již po několika odpovědích začal totálně vyšilovat, že se urážet nenechá, že jsme tady až na jednu či dvě výjimky v podstatě partička kohosi a že vedení/vlastník tohoto webu je zjevně slabé.
Takže pokud nejsi jeden z výše zmíněných, tak díky za dotaz a nenech se urážet tím, že se lidé diví, že současný diplomant není schopen takovou informaci najít ve webovém prostoru a to dokonce ani za pomoci strýčka googla :)
Já nejsem urážlivý, děkuji všem za rady ať už byly pro mě více či méně přínosné. Možná jsem měl ten problém, který řeším více rozvést, moje chyba. Pak by to bylo možná bráno jako normální a Vám hodný dotaz takhle to vypadá, že se ptám na kravinu. Pak jsou Vaše reakce zřejmě na místě.
Nemyslím, že se ptáš na kravinu.
Vyrostl jsem v době, kdy když jsem potřeboval něco specifického technického zjistit, tak jsem byl nucen prolézt fyzicky rejstříkym třeba v Klementinu, opsat si hromadu hromadu karet velikosti pohlednice , pak si objednat od knihovníka(ce) příslušné práce, knihy a pročíst si to. Některé šly půjčit domů, některé se musely přivézt z archivu a byly jen k nahlédnutí.
Ofocení nebylo prakticky možné...
Proto se vždycky pousměji, když dneska někdo hledá něco tím, že se ptá na diskusních forech a tam na sebe řekne " že ani s googlem nic nenašel"
:)
Wikipedii taky nepovažuju za solidní zdroj, ta tam byla spíš ilustračně a proto, že Google ji nabízí jako jeden z prvních odkazů. :) Každý slušný článek na wiki by měl mít navíc uvedené zdroje... což tenhle zrovna moc nemá, pravda. Ale jak říkám, to bylo spíš ilustračně. / Jinak musím přiznat určité vlastní pochybení - o tom, jak důkladně jsi hledal před vznesením dotazu, vlastně nevím pořádně nic. :) Nejen moji reakci určitě ovlivnilo to (jak už tady ostatně někdo podotknul), že podobně znějící dotazy docela často pocházejí od lidí, kteří se dřív ptají, než by se posnažili sami. To tedy trochu na vysvětlení... a případné reakce, které na tvůj případ nepasují, si neber osobně. :)
Já teda asi jsem průměrný cyklista - ale nějaký výkon mě zajímá asi tak jako těch 6 ušetřených vteřin na 40 kiláků u nové přilby Spešlu. Chudák ten, kdo se těmahle pitomostma řídí, nejen v tý hobby cyklistice :-)
Osobně jsem si zkoušel šlapat na trenažeru. Waty jsem viděl před sebou. A musím říct, že 150W už je pěkná makačka a dostat se ke 200W je slušný výkon, který se nedá dlouhodobě vydržet.
Takže za sebe v tom mám jasno, ale vyzkoušet si to musí každý sám. Jsou borci, pro které je 200W brnkačka.
Uznávám, není to úplně k tématu.
Celkem nedávno jsem někde viděl videjko, kde dráhový cyklista (jeden z těch, co mají stejna skoro jako normální člověk trup) šlapal na generátoru, aby upekl toast. Řeč byla o nějakých zhruba 700W po dobu cca dvou minut... inu, toast nakonec byl opečen, špičkový cyklista vypadal dost unaveně. :) Možná se po obědě podívám po nějakém linku, kde to video vlastně bylo... :) (Taky je to mimo téma, spíš jen pro zajímavost.
(* stehna)
https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ
Sorry za off-topic.
K tématu je ale snad drobná poznámka (kterou i to video ilustruje), že "výkon cyklisty" je dost ošemetný pojem. Jde taky o to, po jakou dobu je milý cyklista schopen určitý výkon soustavně podávat, neboť jest živým organismem a nikoliv strojem.
Uvedené video krásně ukazuje kolik energie je třeba jen k tomu, abychom si udělali snídani.
Jinak moc nechápu proč si vybrali zrovna takového přesvaleného dráhaře.
Možná by bylo jednodušší, a zajímavější, nechat ten toust opéci právě průměrnému cyklistovi nad jeho aerobním prahem - i když popravdě vydržet točit 2 minuty 700W je těžký oříšek, ačkoli myslím že ve spurtu to řada za nás dá chvilkově bez problémů do 1 minuty.
A když už jsem u té dráhy - ten němec tam točil ke konci cca. 30 ot. min a méně, to je ekvivalent jako kdyby jel do strmého kopce na hodně těžký převod - není to moc efektivní.
Tento dráhař je schopen dát ve spurtu i 2kW, ale asi kratší dobu.
Pokud by tam dali dráhaře z Keirinu, na jeho tréninkových válcích, ten by 700W dal při otáčkách cca. 150/min. a musel by tak máchnout při menším odporu nohama asi 300x.
Z toho se dá usuzovat, že elektrokolo s uváděným výkonem 250 W už vlastně s jízdou na kole a fyzickou aktivitou nemá moc společného, je to dle mého názoru elektromoped , rekreační cyklista s nájezdem 3000-4000 ročně nemá šanci. Zejména při jízdě do kopce, kdy na e-kole šlapou, jakoby o nic nešlo, a člověk na kole si mákne.
To je teoretická úvaha,nebo ses na elektrokole někdy projel? Jednak můžeš motor úplně vypnout a jet za své a jednak elektrokola s chytrou elektronikou přidávají výkon podle výkonu cyklisty. Takže když z kopečka budeš jen tak šmrdlat nohami,tak se motor nespustí. Spustí se jen tehdy,když na pedály působíš silou.
Ještě aby motor pomáhal při jízdě z kopce, to by už byla slušná zvrhlost.
Při rychlosti do 25 km/h motor samozřejmě zabírá i z kopce.
Ale za předpokladu,že budeš do těch pedálů zabírat silou. Ta chytrá elektronika přidává nějaká procenta Tvého výkonu. Když točíš pedály naprázdno,tak nepřidá nic. V takovém případě bude fungovat jen motor s PAS senzorem,který pouze zaznamená pohyb pedálů a spustí motor.
To není jen teoretická úvaha. Jezdím na výlety s partou důchodců co mají už většinou elektrokola. Po rovině mohu kolem nich kroužit. Smrtelný je ovšem dlouhý táhlý kopec. To mě i ta nejtlutší dáma hladce a ráda předjede. Začne kopec a frnk, frnk, zprava, zleva všichni. Do opravdu prudkého kopce to už není tak hrozné, poněvadž asi šetří baterku.
A to těch 250W je nominál, značkové motory umí špičkově přes 600W a konstrukce je celkem robustní, takže ta špička nemusí být úplně krátká. Takže když se nastaví max přípomoc, tak cyklista při lážo plážo jízdě dá do 100 W a motor tam pošle dalších 500 W.
a přesto se tu tak jednou za čtvrtrok objeví dotaz jak to lze přečipovat/odemknout/prostě ochcat.
No protože limit 25 km/h je jediná cesta, jak bez motoru můžeš elektristu porazit. Jakmile bude moci využít plný výkon bez ohledu na rychlost, je z toho motorka...
No...ano...
Už takhle je elektrokolo masivní pomoc a přesto je to některým pořád málo.
Dokonce už jsem zaznamenal že nějaké "zájmové skupiny" začínají tlačit aby se to 25km/h omezení zvýšilo snad až k 35km/h nebo tak něco...
Pokud to udělají, dostanou se do kategorie motorových vozidel a nejspíš se všemi důsledky a to by nikdo z elektrokol nejspíš nechtěl. Problém začínají mít elektrokoloběžky a k tomu jsou výrazné hlasy, že když ony, tak proč ne i elektrokola, což je docela logické.
Proto ten pan majitel navrhoval změnu zákona, inicioval snad i nějakou petici a neuspěl.
"Běžný uživatel" e-kola rychleji ani jezdit nepotřebuje (m.j. i s ohledem na spotřebu - ona známá skutečnost, že spotřeba roste s mocninou rychlosti).
Jenže u elektrokola zákon podmiňuje spuštění motoru šlapáním. U té elektrokoloběžky spuštění motoru není podmíněné odrážením. Naskočí,přidá plyn a už frčí. Takže rozdíl tu je.
Jenže takhle doslova to v zákoně vůbec napsáno není, je tam akorát, že bude nadále zachován původní charakter jízdního kola.
Není to zákon, ale vyhláška 341/2014 kde je napsáno
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
f) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Takže přestavěné kolo může mít až 1 kW a může jezdit i bez šlapání, rychlostní limit je 25 km/h.
Kol, která byla rovnou vyrobena s motorem, se týká
10. Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozor nad trhem12).
Přímo použitelným předpisem EU je nařízení EU 168/2013 kde je napsáno
2. Toto nařízení se nevztahuje na tato vozidla:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
Tedy za těchto podmínek elektrokola nepodléhají schvalování - nemají techničák a obecně se považují za kola.
No bezva, to ale není v rozporu s tím, co jsem napsal já. ;-)
Je to ve vyhlášce, ne v zákoně jak si tvrdil.
A jaký to má vliv na podmínky a platnost?
"může jezdit i bez šlapání" - to by asi už nemělo "původní charakter", ne?
Na kole s pomocným spalovákem se také nešlape a splňuje podmínky pro kolo.
Zachování charakteru chápu jako že se na tom dá dál jezdit šlapáním do pedálů, pokud bych demontoval kliky, řetěz nebo pastorky, tak by to už nemělo charakter kola, ale pokud jen nahradím střed nebo náboj provedením s motorem, tak to dál má charakter kola bez ohledu na to čím ten motor spouštím.
Snaha aby se i v EU zavedla stejná pravidla jako v USA, normální elektrokola tam mají limit 20 mph (32 km/h). Tzv rychlá elektrokola mají 28 mph (45 km/h) tedy stejně jako u nás, ale neplatí tam kraviny jako třeba povinnost mít moto přilbu.
Vzhledem k tomu, že vyvinout na rovině 25 km/h zvládne i relativně málo trénovaný cyklista, tak kolo bude furt vypínat, což je pro dopravní použití celkem opruz, tak já bych byl pro zavedení pravidel jako v USA.
Pro dopravu supr, ale už by to byly regulérní (elektro)mopedy. Když vídám, jak jezděj někteří "e-cyklisti" dneska, vyžadoval bych řidičák a kurz ovládání.
I ty rychlý kola mají výkon omezen v USA na stejných 750W jako normální elektrokola a v EU se používají stejné/podobné motory jako na normální ekola jen nastavené na vyšší rychlost, čili ten výkon je pořád max těch 650 - 750 W, kdežto mopedy mají povoleno až 4 kW.
Taky i rychlá ekola mají hmotnost k těm 25 kg, elektromopedy i přes metrák.
To je prostě různý druh vozidla a mírnější požadavky na rychlá elektrokola by dávaly smysl.
Rozjet to na 25 dokáže dost lidí, ale už není mnoho těch co tu rychlost dovedou chvíli udržet. Běžná dopravní rychlost je pro mnoho lidí někde mezi 15 až 18, přes 20 už moc lidí nejezdí. A kdo má v cestě pár kopců tak pro dopravu přes ně má motor smysl a motorová pomoc do 25 bohatě postačuje.
A měnit kategorie vozidel v Evropě není tak jednoduché, jsou tady nějaké mezinárodní smlouvy. A těžko si představit, že by Německo, Rakousko, Nizozemí a mnohé další země šly cestou zvyšování rychlosti, když se naopak snaží o řadu regulací v oblasti bezpečnosti dopravy.
Co by bylo složitého, stačilo by v nařízení EU 168/2013 prostě ten limit změnit z 25 na 30 nebo 32.
Co bys chtěl pořád měnit? Vždyť tady existuje kategorie vozidel L a tam je rychlostní limit dokonce vyšší, než bys chtěl.
Já nevidím problém v rychlých elektrokolech, sice mi není úplně jasné proč se obtěžovat se šlapkami, když výkonový vstup jezdce bude výrazně minoritní, ale proč ne. Motorové stroje s konstrukční rychlostí do 45km/h spadají do kategorie "řidičák od 15ti" (když jsem se naposledy díval) a tak bych k tomu přistupoval i nadále. Možná bych teda sladil tuhle rychlost s rychlostním omezením ve městě, aby se tihle "mopedisti" nestávali brzdou dopravy o těch blbých 5km/h, jen tak čistě kvůli plynulosti.
Elektrokolo je bráno jako "dopomoc" což považuju za rozumné. Pokud je motor primárním pohonem, je to motorka (moped). Proto se mi zdá rozumné, že je dopomoc omezená POD úrovní kterou je schopný pedálista schopný pedálovat. Do kopce ti to pomůže (výrazně!) a po rovině to nepotřebuješ. Proto je fér, že má takový stroj vyjímku, není považován za motorový a nadále se bere jako "jízdní kolo".
Naopak americká verze pravidel mi přijde špatná, protože tam už elektrokolo "zvedá laťku" cyklistické rychlosti i na rovině.
V jejich končinách to může dávat smysl, jsou celkově výrazně víc orientovaní na provoz aut (což je taky špatně), krajina placatá a otevřená a všechno je kilometry (míle!) daleko, takže urychlení přepravy je na místě. Výrobci a obchodníci by byli jistě spokojení, kdyby byla jedna norma univerzálně na všecko.
Já ale zastávám názor, že EU norma je v tomhle případě rozumná a hodná zachování.
Elektrokolo je bráno jako dopomoc, reálně ale ty motory dávají 250W trvale a 600W špičkově a to sou hodnoty co mnohonásobně převyšují schopnosti těch, co na tom jezdí.
Tím spíš to rychlostní omezení dává smysl...
Možná pro někoho kdo potřebuje tři kola aby se na tom udržel.
Jestli máš akutní potřebu, pořiď si motorku. Už se dělají i elektrický, a můžeš svištět ještě rychleji.
Cyklisté se pohybujou cyklistickou rychlostí, donedávna to bylo dané tak nějak od přírody, s nástupem techniky je holt potřeba to regulovat.
P.S.: Věř nebo ne, jízdu v jedné stopě ovládám taky, jen to pro mě není z hlediska jiných faktorů výhodné/pohodlné. I kdybych ale byl chromajzl s fatální poruchou rovnováhy, nevím co by to měnilo na čemkoliv co jsem napsal výše...
Ještě je otázkou, jaká je cílová skupina uživatelů elektrokol.
Nemyslím si, že jsou to ti cyklisté, kteří bez problému jedou bez motoru více než 25km/h. Také reklama jednoznačně míří na seniory, tedy na ty kteří s věkem ztrácejí výkonnost, ale chtějí si užívat kola i v pokročilém věku - těm stačí limit 25km/h.
Netrénovaní mlaďoši, kteří by se na e-kolech rádi předváděli jak uhání padesátkou, ti ať si trhnou nohou!
Obecně není problém v maximální rychlosti, ale nepřizpůsobení rychlosti provozu. Ale to není specifikum elektrokol. Na stezce plné chodců s dětmi, bruslařů a začátečníků, nejčastěji vídám právě jezdce na silničních kolech bez motoru, jak jedou arogantně svých 35km/h, kličkují a ohrožují okolní účastníky víc než jezdec na elektrokole, který ochotně přibrzdní, protože díky elektrice nemá pak problém s následným rozjížděním.
Občas mě někdo překvapí, že na silničce se tlačí na úzké stezce všelijakým povrchem kde jsou ostatní různě roztroušení v celé šířce a pak musí kličkovat a brzdit. Na volnou projížďku proč ne, ale pro sportovní jízdu to je už magořina.
Silnička je násobně lehčí a hlavně obratnější než těžký elektro, ale stejně se pro sportovní jízdu musí dobře volit trasa aby člověk užil jízdu.
Mám jinou zkušenost. Silničáři schopní jet svých 35 km/h vůbec stezky plné dětí a bruslařů nepoužívají, a zůstávají na silnici. Naopak největší aroganci jsem zaznamenal na "Staromáku", kde si pár mládenců na vypůjčených elektrokoloběžkách snažilo vynutit nepřerušovanýn zvoněním rychlý průjezd mezi chodci a vůbec jim nedošlo, že ti chodci nemají kam uhnout. S první větou Tvého příspěvku souhlasím.
na stezce podél Berounky poměrně běžný úkaz - povrch je tam pěkný, auta žádný, silničkářů k potkání docela dost. A byť jich je 90% v pohodě, ten desátý dokáže zkazit náladu na zbytek dne celkem s přehledem...
Ale to jsem zase ukradli téma a "co mě nasralo" mám záměrně skryté :-)
Nevím jak v USA, ale v Česku jezdí dost cyklistů i těch elektrifikovaných po chodnících.
Sice se to nesmí, ale spousta motoristů si myslí, že kola patří na chodník a když si pořídí ekolo, tak se tak chovají. Já bych určitě limit motoru nezvedal...
Ono i tohle je věda. Co tomu motoru více vyhovuje. Jaké otáčky. Někdy se snáze vyjede kopec na rychlejší převod s menší přípomocí,než na pomalejší a s větší přípomocí. Člověka to ve finále unaví méně,než to rychlé šmrdlání. Jinak samozřejmě stále existují elektrokola,která mají pouze PAS senzor,který pouze snímá,jestli cyklista točí pedály,nebo ne. Ty přidávají výkon bez ohledu na to,jakou silou ten cyklista šlape. To je právě vhodné pro ty důchodce.
Pro ilustraci připojuji ukázku velikosti motoru z reálného značkového středového pohonu, který dnes převažuje.
Motor má údajně 250W a dosahuje až 4000 ot/min, -požadovaný kroutící moment 70-90 Nm je dosažen zpřevodováním "do pomala".
Pominu-li ztráty, tak výkon je na výstupu tentýž.
Značkové středové motory (Bosch, Yamaha, Shimano, Brose..) uvádějí maximální dopomoc od 300 do cca 360%, pochopitelně jsou i případy jiných motorů procentuálně vyšší. A 500 W od motoru při 100W od jezdce mi nějak do udávaného maxima nezapadá.
Souhlas - procenta vypadají lákavě v reklamě, obzvláště, když neřeknu jaký je základ ze kterého je počítám.
Podle mě - z praxe starého elektrokolisty - si dovoluji tvrdit, že jde o navýšení výkonu jezdce.
I technicky mi to připadá jako nesmysl, že by ten pidimotor trvale dával přes 750W.
Leda snad Jindrův Bosch - holt německá kvalita se nezapře! :-)
Ale ta procenta (násobek) přípomoci byla od samého počátku dávána jako násobek výkonu cyklisty. Když někdo podává 150 W, tak + 3,5 násobek je daný a to už je sakra výkon. Nevim co by kdo chtěl víc.
Jako "přípomoc" je to naprosto přehnaný. Když dávám 100W, tak podle kalkulačky to je na rovině 25km/h. A mopedistovi stačí, aby jenom volně točil nohama s mizivými 25W.
Když je potkávám, je vidět na první pohled (posez, frekvence, pohupování ...) kdo jede za svý a kdo se veze.
O to lepší pocit mám, když jich pár předjedu, třeba i v lehkým stoupání. Minule, když jsem jel za vrtulníky, ani mi pak nevadilo, že mě nad Krippenem přefrčela tlupa německých žiletek :-)))
Některé ty motory se dají konfigurovat, Boch má režimy progresivní, i kdyby to ke 100W jezdce dalo 360W nebo pro 500W bylo od jezdce potřeba 140 W, tak pořád je to velký výkon a rozhodně se nedá říct, že by motor jenom pomáhal.
Za sebe můžu říct, že 100W (1,8 na kg živé váhy) je dost. Asi to bude dost významě ovlivňovat krom pohaví i věk, taže těžko průměrovat. 170 tepů za minutu by mě asi zabilo, to bych měla z hercny průtokáč s nulovým tlakem.
Asi jako můj strýc, kterému je přes 70.
Jemu při zátěžovém testu na cyklotrenažeru naměřili 400W, a srdeční vadu nad 150/min, kdy doktor test ukončil, protože milý strýc se chystal že bude šlapat ze sedla.
Řekli mu že takový případ tam ještě neměli.
Strýc vysvětloval doktorovi, že po týdnu v Alpách na sjezdovkách mívá celkem standartně 165/min.
Je tam prý souvislost, že srdce se dá vytrénovat i ve vysokém věku na vysoké frekvence, ale musí to být pro tělo efektivní pohyb, a musí bavit mozek.
A já si myslím že na svahu strýc vydává na kg živé hmoty menší výkon, a je to pro něj větší zábava, a tudíž může zvládat vyšší tepové frekvence.
Nevím nevím, mne letos začala ta srdeční tepová maximálka 220-věk omezovat na běžkách. Už mi to bruslení nešlo. Přitom to mám moc rád. Jestli by se to dalo vycvičit, tak bych to ocenil.
Nesmíš se celý léto flákat a nechávat na běžky sedat prach...
Mám je ve sklepě, uložené na ležato a skluznici naparafínovanou, aby neoxidovala. Je pravda, že prach na nich neotírám. :)
Když tohle téma někdo vytáhnul - viděl jsem na Youtube videa nějakého cyklisty, který se účastnil závodů do vrchu a nechápal jsem - dlouhé minuty kolem 400W, na Grossglockner jel něco málo přes hodinu, přičemž většinu doby jel výkon kolem 280W ...
Ti co jsou schopni krátkodobě podávat výkon 500 až 600, tak pro ně nemůže být větší problém hodinu dávat do 300.
Podle tohohle článku https://procyclinguk.com/pro-cyclist-ftp-2022/ má světová špička FTP, tedy maximální hodinový průměr, přes 400 W, někteří i přes 450 W.