Dobrý den,
chtěl bych se zeptat zda je tu někdo, kdo by mi mohl poskytnout nějaké informace ohledně diferenciálů a volnoběžek, které se aktuálně používají při konstrukci šlapacích tříkolek popřípadě čtyřkolek. Chtěl bych hlavně vědět nějaké výhody a nevýhody obou konstrukcí a nějaké fotky abych věděl jak to vlastně funguje. Děkuji všem za pomoc. Laďa
Diferenciál (první fotka) rozkládá moment rovnoměrně na obě kola. Výhodou je, že řízení v žádném režimu jízdy netáhne na stranu. Dá se koupit, ale nevím přesně, kdo to vyrábí (možná Hase).
Volnoběžky (druhá fotka) posílají celý moment na kolo, které se zrovna otáčí pomaleji. Výhoda je, že když jedno kolo proklouzne, zabere druhé, a že se to teoreticky dá ubastlit doma z běžných cyklosoučástek.
Prakticky jsem ale žádné podobné vozidlo nestavěl ani na něm delší dobu nejezdil, tak se můžu podělit jenom o tuhle suchou teorii.
Pokud na tom pravém obrázku jsou vepředu jen dvě klasické cyklistické volnoběžky, tak to umožňuje jen průjezd zatáčkou s rozdílnou rychlostí vnitřního a vnějšího kola. Tebou uváděnou vlastnost eliminace prokluzu na kluzkém podkladě tato soustava myslím nedokáže. Respektive obě kola se budou točit stejně, což je nakonec kýžený stav.
Děkuji mnohokrát za odpoveď
Já právě našel na této stránce: http://www.samagaga.com/ diferenciál a pak něco pod anglickým označení easy turn gear, což když jsem rozkliknul tak se zobrazilo něco co vypadá stejně jako diferenciál ale v propozicích tam má uvedeno freewheel, což je volnoběžka tak jsem chtěl jen vědět jestli když to stejně vypadá, tak jestli to má aji stejné vlastnosti. Předpokládám že ten diferenciál bude stejně jako u auta složený z kuželových ozubených kol a ta volnobežka z rohotek a západky. Nebo máte jiný názor?
Děkuji za odpověd
Jo, tak to je ten výrobce, na kterého jsem si nemohl vzpomenout :-). DG72NCS je přesně ten diferenciál z první fotky. Uvnitř je kuželové ozubení jako u auta.
Za ETG ruku do ohně nedám, ale zdá se (po chvilce googlení, kdo to kde použil), že je to taky klasický diferák. Slovem freewheel se asi myslí ta vnější volnoběžka pro kazetu (kterou má DG taky).
Ten diferák jsem dával do tříkolky...a funguje :-) ten typ NCS....je to teda tříkolka s náhonem na přední kola, řiditelný je zadní...někde ještě leží a čeká na tuning :-)
Samagaga je fajn firma.
Na Eurobiku jsem se s nimi bavil, ale nedokázali mi říct na jaký krouťák jsou počítané klouby jejich poloos.
Když jsem jim řekl že jsem počítal své na 50Nm, sepjali ruce a začali se mi uklánět.
Raději jsem odešel, protože jsem si připadal dost nemístně.
Na jejich poloosách se mi nelíbí, že mají třecí posuny na proměnnou délku, a celkově jsou to dost těžké osy pro přenos výkonu pouze na obě kola současně.
Mají dva typy kloubů, jeden je aretovaná dvoukoule - ale zase jen třecí, a druhý typ normální křížák. Podle velikosti kloubů mi vyšlo že jsou vyrobené na cca. 25Nm a méně.
Jelikož rozdíly ve výkonu cyklistů jsou kolikrát dvojnásobné, myslím že pro jedince menšího vzrůstu a hmotnosti, kteří nepotřebují generovat vyšší výkony, jsou to co do výdrže dobré produkty.
Diferáky jsou myslím dost v pohodě.
A ty jejich volnoběžkové rozvodovky snad taky.
Existuje i jedna evropská firma, která vyrábí kazetovou rozvodovku, a jedna tuším česká, která vyráběla diferák.
LSD diferák který spojuje výhody obou, pro HPV, nevyrábí pokud vím zatím nikdo.